A kételkedésről
A kételkedés szóban már benne van a kettes szám. A kételkedő ember egy
megosztott, egy önmagával konfliktusban levő ember. Szívében két hang szólal
meg, az egyik igent, a másik pedig nemet mond Amig a kételkedés fennáll, az
illető ember nem tud se biztos igent, se határozott nemet mondani. Ez egy
nagyon veszedelmes állapot, az embert ez őrületbe is tudja kergetni. Mert az
ember nem tud hosszú távon bizonytalanságban élni. A kételkedő ember nyomorúsága,
hogy nem tud választani, nem tud dönteni. Két megoldás van előtte, de egyiknek
a valódiságában se tud hinni.
Hányszor volt Izrael népe is ilyen
kételkedő állapotban! Az Úr az Isten vagy pedig Baál? Mindkettő a
kizárólagosság igényével lép fel, de a kettő mégis kizárja kizárja egymást. Az
Úr mellett sok érv szól. Ő hozta ki a népet Egyiptomból, annyi csodát tett
értük. Az is igaz, hogy Ő feltétlen engedelmességet is kiván, parancsolatainak
megtartását és teljesitését. Baál szolgálata pedig imponál a népnek, sokkal
jobban megfelel bűnös gerjedelmeiknek. Ebben a helyzetben teljes
bizonytalanságban vannak, sántikálnak balra is meg jobbra is. Illés ebben az
áldatlan helyzetben döntésre szólítja fel a népet. A nép nem válaszol. A
helyzet eldöntetlen marad, mert a szívben minden eldöntetlen. Egyrészt
nyugtalanítja őket lelkiismeretük, másrészt csalogatja őket Baál szolgálata.
Rettenetes állapot az, amikor az ember
egyszerre akar Istenre és a bálványokra is figyelni. A kételkedésnek mindig az
az oka, hogy az ember nem veszi komolyan az Isten beszédét, Isten szava nem
lesz valóság az életében. A kételkedésssel szemben ott áll a hit. A hit
mindenben bízik Istenben és engedelmeskedik is neki.
Vannak olyan emberek, aki a
bizonyosságot gőgnek, önhittségnek gondolják és azt mondjk, hogy az az ember
alázatos, aki kételkedik Ez csak akkor igaz amikor az ember önmagában bízik,
önmagában hisz Az Istenben való bizonyosság azonban nem gőg, hanem a legmélyebb
alázat. Hitben élni nem más, mint Krisztussal élni. Hitben dönteni nem más,
mint Krisztusra hagyni a döntést. Aki a Krisztus döntését követi, annak teljes
lesz a lelki nyugalma. Az is biztos, hogy amig testben járunk sohasem fogjuk
tökéletesen legyőzni a kételkedést, mert soha nem lesz tökéletes a hitünk. De a
Krisztus hite tökéletes. Ő egy pillanatig se kételkedett abban, hogy az, amit
az Atya számára elvégzett, az jó és tökéletes. Jézus egy pillantra se ingott
meg az Atya akaratában. Ebben is nagyszerű példánk lehet. Igyekezzünk az Ő
bizonyosságát, az Atyában való bizalmát és engedelmességét követni.
A lelki élet területén a kételkedésnek
különböző formái és okai vannak. Mi
például akkor is válságba kerülhetünk, ha nagy különbséget látunk aközött, amit
mi elképzeltünk, és ami a valóságban van. Minden embernek megvan az elképzelése
Istenről, a világ kormányzásáról, a megoldásokról, amiket keresni kellene.
Mihelyst Isten azt cselekszi, ami ellentétben van a mi elképzelésünkkel, a
kételkedés mélységébe jutunk. Nagyon sok ember úgy gondolja, hogy Isten megőrzi
a hívő embert nagy csapástól, megpróbáltatásoktól. Úgy gondoljuk, hogy Isten
nem engedhet meg bizonyos dolgokat a világban és a mi személyes életünkben. Mi
alkotunk egy képet arról, hogy mit jelent az, hogy Isten mindenható bölcs, hogy
végtelenül szeret minket, aztán ha valami olyasmi történik, ami Istenről
alkotott elképzelésünkbe nem fér bele, akkor elkezdünk kételkedni, elbizonytalanodunk.
Keresztelő János nagyon hitt a Messiásban, hisz ő hatalmasan hirdette annak
eljövetelét és elvégzendő üdvmunkáját. De amikor sok minden másképp történt, mint
ahogy ő azt elképzelte, kételkedni kezdett. Ő határozottan hirdette, hogy Jézusnak
növekedni kell, neki pedig alászállani, de amikor Jézus másképp növekedett, ő
pedig másként szállt alá, mint ahogy ő azt elképzelte, akkor benne is
kételkedés támadt. Nem gondolta, hogy ő, a hatalmas hirnök, egy zsarok és
önkényes diktátor börtönébe kerülhet. Benne is felvetődik a kérdés : ez lenne a
megígért Messiás? Benne is két gondolat
él. Egyrészt ő ragaszkodik Jézushoz, de azt, amit Jézus tesz, nem tudja elfogadni.
Hogy nem söpri el az Isten orszga Heródes gazságát és uralmát? Miért nem jön
már el Isten országa az ő teljességében és dicsőségében? Az a jó, hogy
Keresztelő János magához Jézushoz fordul az ő kételkedésével és magától
Jézustól kapja meg a választ is. Isten országa jön, a megváltás is el fog
végeztetni, csak épp másképp, mint ahogy azt János gondolta.
Ez pontosan így van a mi életünkben
is. A mi életünkben is lehetnek nagyon nehéz helyzetek és pillanatok, amikor
nem értjük Istent, amikor Ő egészen másképp cselekszik, mint ahogy mi azt előre
elgondoltuk. Ilyenkor nem az a megoldás, hogy durcásan elfordulunk Istentől,
hanem az, hogy imádságban hozzá jövünk minden mi kételkedésünkkel. Ő nekünk is
megnyugtató választ ad és elveszi a kételkedést a szívünkből.
A kételkedés akkor is feltámad a
szívünkben, ha mi egy valóságot nem eléggé hathatósan tapasztalunk meg. Egy
házastárs akkor kezd kételkedni társa szeretetében, amikor nem eléggé tapasztalja
azt. Akkor kételkedünk a leginkább, amikor A Szentlélek nem a legnagyobb
valóság a mi életünkben. Az első keresztyének azért nem kételkedtek, annak ellenére
sem, hogy üldözés meg sok más nyomorúság is volt az életükben, mert a
Szentlélek hatalmas valóság volt az életükben. A kételkedés mindig félelemmel
és aggodalmaskodással jár. Az ember akkor kezd aggodalmaskodni az eledel, a
ruházat felől, amikor meggyengül a hite Isten gondviselő, atyai szeretetében.
Aki bizonyosan hiszi, hogy Isten nem csak ismeri szükségeineket, hanem meg is adja mindazt, amire szükségünk
van, az nem fél a holnapi naptól. Ő gyermeki hittel hiszi, hogy Isten holnap és
tíz év múlva is meg tudja nekünk adni azt, amire szükségünk van. Mi mindig
látható bíztositékokat keresünk az életünk számára, ahelyett hogy a láthatatlan
Istenben bíznánk.
Abból is származhatik a kételkedés,
hogy úgy gondoljuk, hogy Isten szeretetének is vannak korlátai. Pedig az Ő szeretete
és hatalma végtelen. Mikor Jézus a földön járt, nyilván megmutatta az Atya
korlátlan hatalmát és szeretetét. Még a szelek és a tenger is engedett neki.
Meghátráltak előtte a démoni lelkek, a pokol erői, széttörtek a halál kötelékei.
A Jézus életének a titka, hogy Ő tökéletesen hitt Atyja szeretetében és
hatalmában. A mi életünknek nyomorúsága, hogy mi csak nagyon tökéletlenül
tudunk hinni, ahogy Jézus többször is mondja, kicsinyhitüek vagyunk és ezért
Isten hatalma és szeretete csak kicsiny mértékben lehet jelen a mi életünkben.
Aki kételkedik végső soron tehetetlenné válik, mert nem engedi meg Istennek,
hogy az ő életében is megmutassa hatalmát és szeretetét. Jézus erre példákat is
ad, hogy még azt is hihetjük, hogy Isten egy fát kiszakíthat és a tengerbe
plántálhatja, ha Ő ezt így akarja és mi ezt el tudjuk hinni.
A kételkedésnek egyik legjobb
gyógyszere az engedelmesség. A pásztorok azon az emlékezetes éjszakán nem
vitatkoztak azon, hogy vajon tényleg megszületett-e a Messiás, hanem azonnal
elindultak Betlehembe. Az engedelmesség a mi számunkra is a legjobb megoldás a
kételkedés legyőzésére.
Amint már mondtuk, amig e testben
élünk a kételkedés, kicsinyhitüség mindig fog kísérteni bennünket. Nem jutunk
el egy olyan pontra, ahol elmondhatjuk: hála Istennek én már minden
kételkedésemet legyőztem. Így volt az az édesapa is, aki beteg gyermekét
Jézushoz vitte. Hitt, de érezte, hogy a hitetlenség is ott van a szívében. De
imádkozott: légy segítségül az én hitetlenségemnek, hitetlenségemben. Mi is
naponta kérhetjük az Urat : győzz le bennem minden kételkedést, add hogy tudjak
mindig és mindenre nézve hinni Benned!
Olvasandó ígék: 1Kir.18,21, Máté 6,31, 11,2-3, Márk 9,24, 11,22-23, Luk.2,15, Róm.14,23,
Jakab 1,6,
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése