Mit tanít a Szentírás: az emberről
Talán soha se foglalkozott a tudomány annyit az ember kérdésével, mint
manapság. A tudomány különböző ágazatai megpróbálnak választ adni arra a
kérdésre, hogy ki is az ember. De minél többet tudunk az emberről, annál
nagyobb titok és probléma marad az ember és életének különböző területei. De
ahhoz, hogy az embert megismerjük a Szentíráshoz kell fordulnunk, hisz az íge
sokkal többet mond el az emberről, mint az összes tudomány és filozófia
együttvéve. Arra a kérdésre, hogy ki is az ember és mi az ő életének célja és
küldetése, senki sem válaszolhat jobban, mint maga Isten, aki teremtette az
embert. Isten szava örökértékű igazságot mond el az emberről, annak tanítása
nem változik az idővel és a korral. Amikor a tudomány vagy a filozófia az
embert, mint szellemi, lelki lényt fogalmazza meg, akkor a Szentírás figyelmeztet
arra, hogy az ember test is, és amikor a tudomány az embert testté és anyaggá
degradálja, akkor arról tesz bizonyságot, hogy az embernek lelke, láthatatlan
része is van. Isten az embernek minden oldalát komolyan veszi, mert neki az
emberi élet minden részével terve és célja van.
Igaz tehát egyrészt az, hogy az ember része az anyagi világnak, s mint
ilyen alá van vetve a természet törvényeinek, például a gravitáció törvényének.
Külsőleg az ember az állatvilággal is sok hasonlatosságot mutat. Közösek vagyunk
abban, hogy van az életünkben nemzés, születés , létért való küzdelem, éhség és
szomjúság érzete, a nemi ösztön és a halál. Ezért a prédikátort is megkísértette
az a gondolat, hogy tulajdonképpen az embernek és állatnak ugyanaz a sorsa.
Minden hiábavalóság, az ember is porrá lesz és ezzel mindennek vége. Isten is
megmondta : por vagy és porrá leszel. Ennek a törvénynek is engedelmeskedni
kell, hiszen ezeket a törvényeket is Isten alkotta és szabta az ember elé.
Ezért senki sem vetheti meg testét, mert ezzel magát a Teremtőt vetné meg, aki
testét is teremtette. Jézus a teljes embert váltotta meg, ezért Ő mindig a
testet is meggyógyította, és soha se mondta azt, hogy csak a lélek a fontos. És
mégis az ember más céllal születik, másképpen él és másképpen is hal meg, mint
az állatok. Ami az embert az állattól leginkább megkülönbözteti: az értelem a felelősségtudat, a szeretet, és az Isten-tudat,
vagy másképpen a hit . Az ember tudja, hogy neki isteni törvényeknek kell
megfelelni és isteni törvény szerint fog megítéltetni. A természet nem ismeri a
felelősséget, sem az életben, sem a halálban, sem a halál után. A természetben
az erkölcsi elem is csak nagyon elmosódva jelentkezik. Az embert épp a
felelőssége és erkölcsi mivolta emeli az állatok fölé. Az ember nemessége épp
abban áll, ami sokkal több,mint a természet, mint az anyag. De ez a nemesség
kötelez is. Ezért embernek lenni a legszebb, de ugyanakkor a legnehezebb dolog
is.
Az ember felelőssége azt is jelenti, hogy ő választ tud adni a neki feltett
kérdésekre. De milyen kérdésre és ki teszi fel ezeket a kérdéseket? Egy közösség, vagy az ember lelkiismerete? A
fejvadász lelkiismerete annyi, hogy minél több ember fejét levághassa, Hitler lelkiismerete
azt diktálta, hogy minél több zsidót küldjön a gázkamrákba. A közösségre
illetve a lelkiismeretre támaszkodni nagyon veszélyes dolog, mert az démoni
befolyás alá kerülhet és ilyenkor a legszörnyűbb borzalmakra is képes. Az
egyetlen aki kérdezhet, az maga Isten. Az ember minden tisztessége és nagysága
abban áll, hogy ő Isten előtt áll, vele
van közösségben, egyszóval az ember Isten által megszólítható lény. Isten
sohasem mondott le az ember megszólításáról még a bűnbe esett embert is megszólította és megkérdezte tőle :
hol vagy Ádám? Az ember minden pillanatban kell érezze és hallja az Isten
megszólító, felelősségre hívó szavát. Isten minden helyzetben megkérdezi: mi
van most veled, milyen lelkület van benned, mi szerint gondolkodsz és
cselekszel? Ha Isten nem szólítaná meg az embert, az lenne az ember számára a
legrettenetesebb dolog. Isten megszólít, megszólította az embert Krisztusban, a
kegyelemben, a megváltásban. Boldog, aki ezt a megszólítást naponta hallja és
aki érzi ennek minden felelősségét és áldását.
Az is egy nagy igazság az emberrel kapcsolatban, hogy az ember nem lehet
ember önmagában. Sokan, akiket több ideig elzárva tartottak más emberektől, egy
idő után beteges és sokszor veszélyes magatartást tanúsítottak. Az ember
legmélyebb tulajdonságai közé tartozik az is, hogy valakit szeretnie kell. Ha
az ember nem szerethet valakit, emberségét vesziti el. Ha valaki már nem érzi
szükségét annak, hogy másokkal közösségben legyen, az ilyen ember már nagy
veszélyben van, előbb-utóbb embertelenné válik. Az, hogy az embernek nem jó
egyedül lenni elsősorban a házasságra vonatkozik, de érvényes az ember más
kapcsolataira is. Mindenki beleszületik egy közösségbe, és egész életét meghatározza
egy közösség. Az egymással való közösség ajándék és feladat is egyszerre. Lehet
áldás és lehet átok is ugyanakkor. Ha így van, akkor feltevődik a kérdés:
hogyan lesz áldássá az együttlét, a közösségi élet, akár a családban, akár a
társadalomban? Hát úgy, ha van szeretet és felelősség egymás iránt. Ezt pedig
nem lehet csak az imádságban, az Istennel való közösségben megnyerni. Ezért jó
az, hogy mielőtt az emberek közé mennénk, először egyedül maradunk Istennel. Ha
nincs Istennel való közösség az életünkben, akkor mind csak baleseteket fogunk
okozni az élet országútján. Még magának Jézusnak is szüksége volt az Atyával
való közösségre. A csendes szobában erőt kaphatunk arra, hogy szeressük
egymást, hogy jó találkozásaink legyenek az emberekkel. Mert a legtöbb
problémánknak a szeretet hiánya az oka. Mi sokszor más okokra hivatkozunk, de
végső soron a szeretet jelentené a megoldást.A pap és a lévita számára nagy
probléma volt az úton félholtan fekvő, kirabolt ember és ők egy filozófiai
problémát csinálnak a dologból és felteszik a kérdést: vajon az én felebrátom-e
ez az ember, vajon nekem kell-e segíteni rajta? Vajon most mi a fontosabb: a
templomi szolgálat vagy pedig ez az ember? Hát akkor bizonyára az Istennek való
szolgálat, és megoldatlanul marad a probléma. Jézus erre egy fél-pogány embert,
egy „szektást” állít példaképül a pap és a lévita elé, aki nem etikai és
filozófiai talányokkal küszködik, hanem akiben egyszerüen megmozdul a szeretet
és teszi azt, amit tennie kell. Amikor annyi problémát látunk magunk körül,
amire nem tudjuk a megoldást, tegyük fel a kérdést: van-e bennem igazi
szeretet, kész vagyok-e a másikért áldozatot hozni? A legtöbb probléma
egyszerre meg fog oldódni.
Kétségtelen, hogy az emberi élet legnagyobb problémája a bűn. Mivel az
ember tisztátalan, nem jöhet ki tiszta belőle, jól látta ezt már Jób is. Aki
ezt nem látja be, az nem érti az ember mélységeit. Az ember a saját erejéből,
sem a tudás, sem a műveltség eszközével nem tud belépni a tisztaság és a
szentség területére. Persze különbség van az emberevő és a emberbarát között,
de a mélyen mind a ketten csődöt mondanak. A Jób válaszára,hogy ki adhat
tisztát a tisztátalnból, a választ Isten Jézus Krisztusban adta meg. Ő töri át
a bűn ördögi körét. Ami önmagunkban lehetetlen, az lehetséges lesz Általa.
Összefoglalva azt mondhatjuk, hogy az embernek van méltósága és nagysága,
mert Isten teremtménye, de az embernek van nyomorúsága, mert az ember bűnbe
esett teremtmény lett. Az ember egyetlen lehetősége a megváltásban, Jézus
Krisztusban van. A világot nem a tudósok és hősök, hanem a megváltott emberek
tudják megváltoztatni. A világnak semmire nincs olyan nagy szüksége, mint
Krisztusban megváltott, megszentelt életű emberekre.Nem a tudomány és a kúltura
fogja megmenteni ezt a világot, hanem Jézus Krisztus keresztje és áldozata. Az
ember legnagyobb nagysága az, hogy Jézus őt testvérénk nevezi, hogy így a
nyomorult ember életének a Krisztus dicsősége ragyoghat fel.
Olvasandó igék: 1Móz. 2,18, 3,9.19,
Jób14,4, Zsolt.8,6, Luk.1O,33, Zsid.211, 9,27
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése