Mit tanít a
Szentírás : az elesésről és felkelésről
El lehet esni egy lépcsőfoknál, meg lehet botlani és el lehet esni egy
kőben, de el lehet esni erkölcsi,lelki értelemben is. A Szentírás azt tanítja,
hogy van egy legsúlyosabb elesés, amikor Jézus Krisztusban esem el, botránkozom
meg. Milyen mélysége ez a bűnnek, hogy nem csak a legrosszabban esünk
el, hanem a létező Legjobban, az Isten Fiában. Aki Jézus mellett a maga
igazságával, önelégültségével áll meg, az biztos el fog bukni. Aki úgy
gondolja, hogy Jézus mellett meg tud állni, annak bukása nagyon hamar be fog
következni. Simeon is erről szól, amikor a gyermek Jézust karjaira veszi, hogy
Ő vettetik sokak elestére és feltámadására az Izraelben. A különös ebben az
elesésben és felkelésben az, hogy aki áll, az elesik, aki pedig el van esve az
felemeltetik. Aki úgy gondolja, hogy ő önmagában is állni tud, az el fog esni,
aki pedig bűnbánattal leesik, leborul Jézus lábaihoz, azt Ő fel fogja emelni.
Az igehirdetés mindig az elesők és felkelők két nagy csoportjára ossza az
embereket. Sokak számára Ő jel lesz, akinek ellene mondanak és ellene állnak,
mások számára pedig megtartás kősziklája. A nagy kérdés az, hogy én melyik
csoportba tartozom. A kereszt evangéliuma mindig is botránkoztató marad a bűnös
szív számára, mert ez a szív mindent akar, csak épp megalázkodni és bűnbánatot
tartani nem akar és nem tud. Ezért az a legboldogabb ember az, aki Jézusban meg
nem botránkozik, hanem alázattal meghajol Előtte, hogy a kegyelem ereje
felemelje és újjá tegye.
Aki
Jézusban elesik az nagyon mélyre zuhan. És ez a zuhanás végzetes lehet, az
ilyen ember a kárhozatban ébredhet fel. Az is lehetséges, hogy valaki az Isten
népében botránkozik meg. Ne mondjunk elhamarkodott ítéletet az ilyen ember
felett, mert lehet hogy valamilyen valós bűn, hiányosság a botránkozás oka. Az
Isten népe ilyenkor tartson bűnbánatot és ne háborodjon fel. Amikor valaki
megbotránkozik egy keresztyén emberben vagy közösségben, nem mindig azért van,
mert az olyan jó az keresztyén vagy az a
közösség. Lehet hogy valaki nem a keresztyén szentségén, hanem
álszentségén és képmutatásáan botránkozik meg. Mi arra vigyázzunk, hogy a
gyalázat, amit hordozunk legyen mindig Krisztus gyalázata és ne a bűnünk
gyalázata. Ha a Krisztus gyalázatát hordozzuk, akkor ez Isten előtt dicsőséggé
válik, és Isten ígéretének gazdagsága alatt áll.
Az
elesés, a botránkozás nem csak a hitetlenek sorsa lehet. A Szentírásban azt is
látjuk, hogy Isten gyermekei és Isten népe is sokszor elesett és elbukott. De
az ő életükben ott van a kegyelem és ez ilyen esetben azt jelenti, hogy nem
kell az elesésben megmaradni, fel lehet kelni. El lehet esni a bűnben és fel
lehet kelni a kegyelemben. Csak épp ragadjuk meg a kegyelmet. Ézsaú és sokan
mások nem ragadták meg azt, megvetették a kegyelmet és örökre elvesztek. Isten
őrizzen minket ettől! Az Isten gyermekének elesése sokkal rettenetesebb, mint a
hitetlen emberéé. Az ilyen elesés Istennek is sokkal jobban fáj. Hát nem jobban
fáj az, ha az én gyermekem esik el, mint az idegené? A hívő ember bűne
utálatosabb és Isten is keményebben bűnteti azt. Látjuk ezt a Jónás esetében
is. Egész biztos, hogy nem ő volt a legbűnösebb ember azon a hajón, de a vihar
mégis miatta tör ki. Mások lophatnak, csalhatnak, megbotránkoztató bűnökben
élhetnek és nem történik semmi, de ha Isten gyermeke vétkezik, ott jön az
ítélet. Valaki találóan mondta : Isten mindenkit egyformán szeret, de az övéit
szigorúbban szereti. De Isten gyermekének elesése önmaga számára is sokkal
fájdalmasabb. Amikor Dávid Joáb figyelmeztetése ellenére, gőg és hatalomvágy
által vezéreltetve megszámláltatja a népet, nagyon kétségbe esik bűne
következménye láttán. A jó az, hogy Dávid ezek után azt a bűntetést választja,
hogy essen az Úr kezébe. Ő tudja azt, hogy Isten szigorú és megbűnteti a bűnt,
de azt is tudja, hogy irgalmas és könyörületes. Dávid felvállalja az ítéletet,
de úgy hogy Isten irgalmába kapaszkodik. Milyen jó ezt nekünk is tudni, hogy
ahogy azt Káténkból megtanultuk : Isten igazságos, de irgalmas is. Mi azt is
tudjuk, hogy Ő Fiáért, Jézus Krisztusért irgalmas, aki ítéletünket magára
vette.
Elesésünknek
sokszor az az oka, hogy hitünk csak addig tart, amíg körülményeink kedvezően
alakulnak. Addig hiszünk, amíg a mi terveink és elgondolásunk szerint alakul
életünk sora, mihelyst ez nem így van, a hitünk is inogni kezd. Ilyenkor
gyakran kiderül, hogy nem Istenben hittünk, hanem csak önmagunkban. Péter is
azt hitte, hogy Jézusban hisz, de közben csak önmagában hitt. Túlbecsülte magát
és alábecsülte a veszélyt. Amikor a baj messze van, nagy hősök tudunk mi lenni.
A templomban , igehirdetés közben oly magasztos érzések vannak bennünk, nagy
elhatározások születnek szívünkben. De hazamenve, kilépve az életbe oly hamar
csődöt mond a hitünk. Teli torokkal énekeljük reformációi énekünket : "gyermeket,
nőt, testi létet, hírt és jólétetet, elvihet, benyelhet a föld
gosnoszsága", de hogy kétségbe esünk ha lázas lesz a gyermekünk, vagy ha
az Úr valamilyen áldozatot kér tőlünk. Vigyázzunk nagyon, hogy nehogy a
templomban túlbecsüljük magunkat, hitünket, hogy aztán kinn az életben csúfosan
elbukjunk. Ezért figyelmeztet Pál : aki áll vigyázzon, hogy el ne essék. Dávid,
Péter és a többiek bukása figyelmeztessenek minket arra, hogy ne magunkban
higyyjünk, hanem az Úr Jézus Krisztusban.
A
pusztában levő oázis a mi földi életünk nagyszerű képe. Ha oázis nem lenne, a
pusztai vándorok mind elpusztulnának. Számunkra a puszta egy jelkép, de Izrael
fiai a valóságos pusztát kellett végigjárják. De Isten gondoskodott oázisokról,
hogy ott megpihenjenek, erőt, bátorságot merítsenek a további úthoz. A baj az
volt, hogy ők bár megpihentek és felüdűltek, de nem az Úrban és az Ő
ígéreteiben. Ez abból látszik meg, hogy alig indulnak el a pusztában, máris
tele van a szivük keserűséggel és zúgolódással. Becsüljük meg életünk oázisait
és használjuk azokat arra, amire Isten szánta. Ha az oázisban nem merülünk el
Istenben, nem belőle merítünk erőt, akkor mi is megkeseredettek, zúdolódók,
panaszkodók leszünk. Miután a kémek visszatérnek és beszámolnak útjukról, a nép
megint zúgolódni kezd. Pedig ott van előttünk a gyönyörű, édes szőlőfürt, ott
van a beszámoló a tejjel és mézzel folyó földről. De ők nem Isten ígéretére
néznek, hanem az emberi dolgokra. Józsúé és Káleb Isten ígéretébe kapaszkodik,
abban nyugszanak meg. Önmagában se az oázis, se a szőlőfürt nem elég, hiába a
vasárnap, az igehirdetés, az ünnepi pillanatok, ha mi nem kapaszkodunk Isten
ígéreteibe és hűségébe. De ugyanez a helyzet volt Illéssel is, aki egy adott
ponton úgy elcsüggedt, hogy nem csak tovább menni nem akart, de még élni se
akart tovább. Milyen jó, hogy Isten se őt, se minket nem hagy a
kétségbeesésben, a hitetlenségben. Újra adja igéjét, újra adja kegyelmét, hogy
tudjunk tovább menni az erőnk feletti úton.
Ne
felejtsük el, hogy mi az utolsó időben élünk, hogy Jézus Krisztus vissza fog
jönni ítélni élőket és holtakat. Mi most még a kegyelmi időben élünk, Isten
hosszútűrésének az idejében. Ezt az időt Isten nem csak arra adta, hogy a
tudomány és tehnika vívmányait élvezzük, még csak nem is arra, hogy földi dolgainkat
elvégezzük, hanem arra, hogy megtérjünk, higyjünk Jézus Krisztusba. Jézus azt
mondja bölcs embernek, aki igéjét hallja és megtartja, így építve házát az
igazi fundamentumra, ami nem inog meg majd az ítéletben sem. Vigyázzunk,
használjuk ki jól a kegyelmi időt és arra, amire Isten azt adta. Jaj annak, aki
életét eltékozolta, aki nem mondott igent az evangéliumra. Az kárhozatra esett
és és az örök halálban fog felébredni.
ASzentírás
beszél egy végső felkelésről, egy végső feltámadásról is. A földi életben való
felkelés, feltámadás és az élet utáni szoros összefüggésben van egymással. Aki
nem támadott itt fel a lelki halálból, az nem fog örök életre feltámadni a
testi halálból. Milyen jó, hogy a tékozló fiú példázata ott van a Szentírásban.
Ő egy jó ideig lelki halálban élt. De aztán egyszer eljutott a megtérésre, az
atyjához való visszatérésre. Meglátta méltatlanságát, elveszett voltát, felkelt
és visszatért atyjához. Már nem jogaira, jussára hivatkozott, tudta, hogy ő
mindezt eljátszotta. Már csak a kegyelem maradt, de az elég volt az ő számára
is. Ő meghalt, de feltámadott, és ez igaz minden megtérő ember életére is.
Aki most és itt feltámadt a lelki
halálból, az egykor részesülni fog az örök életre és üdvösségre való
feltámadásban is. Jézus feltámadása drága garancia erre.
Olvasandó igék :2Móz.16,1, 4Móz.13,3O, 1Kir.19,7, Jer.8,4 Márk
14,31.71, Luk.2,34, 6,49, 7,23,
15,18-19, 1Kor.1O,12, Zsid.12,16,
Jel.2O, 1O.14
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése