Mit tanít a Szentírás : a szomorúságról
A szomorúság, éppúgy mint az öröm,
félelem és harag, az ember egyik alapérzése. Az embert talán sokkal jobban meg
lehet ismerni az ilyen érzései alapján, mint az alapján, hogy mit mond, hogy
adott esetben hogyan érvel. A szavakban az ember sokkal képmutatóbb szokott
lenni, mint érzéseiben. Sokat elmond valakiről az, hogy mi teszi őt örvendezővé
és mi felett lesz szomorúvá, hogy mitől fél és hogy mitől lesz mérges. Az érzések
által az ember az ő bensejét mutatja meg.
Mi
mindig nagyobb tisztelettel fordulunk egy szomorú, mint egy örvendező ember
felé. A szomorúság csendessé teszi az embert, jól látjuk ezt egy-egy temetés
alkalmával, az öröm ellenben hangoskodóvá, zajossá tesz, ahogy azt esküvőkön
látjuk leginkább. De az öröm is Isten ítélete alatt áll. A szomorúság is lehet
nagyon önző és énközpontú. Nem csak szent szomorúság van, hanem olyan negatív
töltetü szomorúság is, ami az önsajnálkozásból származik. A gazdag ifjú
szomorúan ment el Jézustól, mert sok jószága, nagy vagyona volt, amiről nem
tudott lemondani. Afelett szomorkodott, hogy miért kért Jézus tőle ilyen
nagyot. Ő úgy gondolta, hogy követheti Jézust úgy is, hogy közben a vagyonát
szereti mindenek felett. Mi vajon nem így vagyunk? Amikor Jézus kisebb vagy
nagyobb áldozatokat kér tőlünk, mi is megszomorodunk. Az ilyen megszomorodás,
sohasem az életet, hanem a halált munkálja. Mennyire önzők, magunk körül
forgolódók, önsajnálkozóak lehetünk mi szomorúságunkban is ! Minden a mi elkényeztetett énünk körül forog.
Ezért jó, h szomorúság idején mindig megvizsgáljuk magunkat, hogy vajon
Istentől jön-e ez a szomorúság, vagy pedig a mi önző szivünkből? Találóan
mondta valaki : van olyan szomorúság, ami felett el kell szomorodni. Krisztus
azért is szomorú volt mindhalálig, hogy az ilyen önző szomorúságunktól
megszabadítson.
Mi
ebben a dologban is mindig Jézustól kell tanulnunk. Tőle kell megtanulnunk
szomorkodni is, szent és Isten előtt kedves szomorúsággal. Amikor Jézus szomorú
és sír, akkkor Ő önmagát ajándékozza az Atyának és nekünk és abban az Ő
végtelen szeretete jut kifejezésre. Jézus sír Lázár sírjánál, mert nagyon
szerette őt,hisz barátja volt. De Jézus
sír Jeruzsálem felett is, egy olyan város felett, amely a lehető
legellenségesebb módon viszonyult hozzá.
Jézus szomorú e város miatt és minden ember miatt, aki ilyen nagy
szeretetet megvet és ilyen nagy esélyt szalaszt el a megtérésre, az üdvösségre.
Az ilyen sírást jó megtanulni Jézustól. Mi felett szoktunk mi sírni? Vajon
tudunk-e sírni a szomszédunk, a munkatársunk hitetlensége felett? Vagy jobban
megsiratunk egy számunkra értékes edényt, ami eltörött, mint egy emberi lelket,
egy életet, amit a bűn tört össze? Isten a mi szomorúságunkat is kezébe kell
vegye, hogy azt megtisztogassa és megszentelje.
Vigyáznunk
kell arra is, hogy ne méretezzük túl az érzéseinket. Nem normális dolog az, ha
valaki semmiségért úgy örvendezik,hogy már-már a fellegekben jár, de az sem, ha
valaki kis dolog miatt napokig vagy esetleg hetekig szomorkodik. Ne legyen
parttalan se az örömünk, se a szomorúságunk, se a haragunk. Rákhel nem akart
megvigasztalódni gyermekei halála felett. Ő csak gyermekei elvesztését látta.
Nem látta azt, hogy Jézus, az Atya Gyermeke él, és az Ő élete fontosabb, mint a
saját gyermekeinek az elvesztése. Van olyan szomorúság, amiben annyira elmerülünk,
hogy már csak azt látjuk, ami miatt szomorkodni kell, de nem látjuk meg, hogy
nagyon sok dolog maradt az életünkben, ami felett örvendezhetünk is. Vigyázzunk
arra, hogy az ajándékokat ne tévesszük össze az Ajándékozóval. Ha korlátlan a
szomorúságunk, akkor az azt jelenti, hogy Istennek valamilyen ajándéka
bálvánnyá nőtte ki magát az életünkben. Lehet, hogy Isten épp azért kellett azt
„ kioperálja” az életünkből, ahogy Jákób életéből is ki kellett vegye a
bálvánnyá nőtt Benjámint. Legyünk mindig tudatában annak, hogy Jézus a legfőbb
jó a mi életünkben, Ő mindig megmarad a mi számunkra, Őt nem lehet elveszíteni.
Az, amit Benne megnyertünk viszonylagossá teszi mind az örömünket, mind a
bánatunkat. Ha mi valamilyen veszteségben nem akarunk megvigasztalódni, ezzel
azt áruljuk el, hogy még nem Jézus Krisztus a legfőbb javunk. Ő meg tud minden
mi veszteségünkben vígasztalni minket. Jó tudni, hogy egyedül Ő az, aki a mi
szomorúságunkat tökéletesen meg tudja érteni. Mi nem tudjuk egymást megérteni,
sőt a legtöbbször még legjobb akaratunk ellenére is félreértjük egymást. A tanítványok
a Gecsemáné kertben nem tudták megérteni Jézust, nem tudtak még egy óráig sem
vigyázni Vele.Ebben az órában a Sátán minden eszközt felhasznál arra, hogy
Jézust kétségbe ejtse, hogy Őt a megváltás művétől eltántorítsa. Jézus azért is
szomorú, mert Judás elárulja, Péter pedig megtagadja őt. Ilyen gyarlók vagyunk
mi emberek, milyen jó épp ezért tudni, hogy Ő egyedül ért meg és vigasztal meg
minket.
Van
aztán olyan is, hogy örömünkben sírunk. Az öröm és a szomorúság keveredik
bennünk egymással. Jézus is beszél erről. Azt mondja el nekünk, hogy az Isten
országában van egy különös szomorúság, egy szent szomorúság, de ebből végül is
öröm származik,az ilyen szomorúság örömre fordul. Ezt egy hitetlen ember nem
tudja megérteni. Ő úgy gondolja, hogy vagy örül az ember, vagy pedig
szomorkodik, a kettőnek semmi köze sincs egymáshoz. Jézus azonban boldognak
mondja sírókat, mert ők azok, kik megvígasztalódnak . Aki az Isten országában
szomorkodik, az ezt nem egyedül, hanem Istennel és Istenért teszi és ezen nagy
áldás van. Mi Krisztussal együtt szomorkodunk, hogy aztán Krisztussal együtt
örvendezhessünk, Vele együtt szenvedünk, hogy Vele együtt dicsőülhessünk majd
meg. Kálvin beszél a vándor szomorúságáról, aki szomorú, mert még messze van a
cél, de beszél az ő öröméről is, mert a cél számára nem bizonytalan. Tudja,
hogy egyszer meg fog érkezni abba. Pál is ismerte ezt, amikor azt mondja : a
keresztyén ember bánkódó, és mégis mindig örvendező. Mi tudjuk, hogy az Isten
országa egy állandó megtérést jelent, a megtérésben pedig ott van a mélységes
szomorúság bűneink felett, de ott van a szívbéli öröm Isten megbocsátó kegyelme
felett.
A
szomorúságot, ami ebben a világban van lehet enyhíteni, de soha sem lehet
megszüntetni és legyőzni. Az orvosi tudomány az emberi szenvedést valamelyest
mérsélkelni tudja, de nem tudja azt végleg megszüntetni. De eljön egy pillanat,
amikor az orvosi tudomány lehetőségeinek végső határához jut, amikor már ember
nem tud segíteni. Ezért amig a világ világ lesz, a könnyhullatás és a gyász
állandó kísérői lesznek emberi életünknek. Ez persze nem azt jelenti, hogy
semmit se tegyünk a szomorúság ellen, mondazon kiváltó okok ellen, amik ebben a
világban vannak. A keresztyén ember az evangélium erejével szóban és tettekben
a vígasztalás áldott szolgálatára hivatott el. Mi lenne ebből a világból, ha
kiveszne belőle az evangélium ereje, ha eltünnének azok a keresztyének, akik
boldogok, mert az Isten országa áldott valóság lett az életükben? De mindezek ellenére a szomorúság, gyász,
fájdalom, szenvedés megmaradnak a hívő emberek életében is. Mi azonban tudjuk,
hogy Krisztus dicsőséges visszajövetele véget vet ennek az állapotnak. Tudjuk,
hogy egyszer be fog teljesedni, amit Ő mondott: ímé mindent újjá teszek. Amikor
az új ég és új föld valóságosan el fog közelíteni hozzánk, amikor mi egészen és
tökéletesen az Ő népe leszünk, akkor ott már semmi helye nem lesz semmilyen
szomorúságnak. Akkor a szomorúság végérvényesen legyőzetik, mert a szomorúság
legmélyebb oka, a bűn és halál is legyőzetik. Mi ennek már most örvendezhetünk.
Olvasandó igék: Péld.14,1O,
Jer.31,15, Máté 5,4, 19,22, 26,28.38.4O, Luk19,41 Ján.11,35, 2Kor.7,1O, Jel.21,3-4
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése