Mit mond a
Szentirás : A KEZDETRŐL
Isten
segitségével új sorozatot szeretnénk inditani a fennti cimen, melyben a
Szentirás főbb fogalmait próbáljuk megvilágitani mind elméleti, mind pedig
gyakorlati szempontból.Egyfajta egyszerű, gyakorlati teológia szeretne ez
lenni, hogy a Szentirás és mindennapi életünk világában jobban tudjunk
tájékozódni. Most hadd szóljunk a kezdetről.
Azért nehéz ez a kérdés, mert a kezdetnél senki ember nem volt jelen. A kezdet
és a teremtés ezért titok marad az ember számára. De az embert rendkivüli módon
érdekli ez a kérdés. Különböző korokban kölönböző válaszokat adtak erre a
kérdésre. Az egyik azt mondta: kezdetben volt a tűz, a másik meg azt, hogy a víz.
Ismét mások, hogy kezdetben az anyag volt, vagy a mozgás, az ős-akarat , az
értelem. Mégis, sem a tudomány, sem a filozófia nem tud erre a kérdésre
kielégitő választ adni. Egy hatalmasabb kéz tudja csaka létezés titkát nekünk
megmutatni és ez nem más, mint Isten keze. Isten kijelenti nekünk, hogy a
kezdetben Ő volt és Ő teremtette a mennyet és a földet. Ezzel a válasszal Isten
nem csak a mi emberi kiváncsiságunkat akarja megelégiteni, hanem ugyanakkor
megmutatja minden létezésnek a célját is. Azt kell megértenünk, hogy semmi
sincs önmagától és önmagáért, hanem minden Istentől van és mindennek Ő a végső
célja. Ez a tudat, hogy minden Istentől és Rá nézve van, már önmagában is erőt
és célt ad az életünknek.
De nem csak a világnak volt kezdete, hanem a mi
életünkben is mindennek van, kell legyen egy kezdete: a létezésnek, a munkának,
a hitnek. És ez a kezdet rendkivül fontos. Nem hiába szoktuk mondogatni: egy jó
kezdet már fél siker. Nagy kérdés, hogy mi is hol és hogyan kezdjük el életünk
dolgait, mi a kiindulópontunk? Ha valamit rosszul kezdtünk el, legyünk
akármilyen ügyesek is, az már sohasem fog jól végződni vagy csak Isten különös
kegyelme tudja azt rendbe hozni. A Szentirás arról is világosan beszél, hogy
egyetlen jó kezdet lehetséges az ember életében és ez nem más, mint az Úrnak
félelme. Az istenfélelem nem azt jelenti, hogy mi szüntelen rettegésben kell
élnünk, mert egy olyan kiszámithatatlan Istenünk van, akiről soha se lehet
tudni, hogy mit is cselekszik. Ő a hűséges, Ő a megbizható, Jézus Krisztusban szerető
Atyánk, ki velünk szövetségben él. Ő mindig komolyan veszi szavát, nem játszik
igéreteivel, nem másitja meg azokat. Az a legjobb kezdet, ha komolyan vesszük
Isten szavát, az a bölcs ember, aki mindenben Istennel számol és minden
döntésében Isten akaratát veszi komolyan. Aki Istennel kezd, az jól kezd.
De van egy szomorú kezdet is. Mert szüntelen azt látjuk és tapasztaljuk
ebben a világban, hogy nem csak a jónak, hanem a rossznak is van egy kezdete.
Erről is beszél az ige. Ahol Isten megjelenik ott a Sátán is mindig színre lép.
Ott van a különböző bűnökben és gonoszságokban, de ő magát vallásos köntösben
is el tudja adni, sőt világosság angyalává is tudja magát változtatni. Ebben a
formájában a legveszedelmesebb. Az igét is szájára veszi és nagyszerüen operál
vele. A pusztában, Jézussal szemben is
bibliai verseket idéz. Önmagában igaz dolgokat mond, de mivel ő maga a
hazugság, az ő ajkán még az ige is hamisság lesz. Különben az is ördögi, ha valaki
igéket mond, de nem él azok szerint. Az ilyen ember nem csak szájával hazudik,
hanem egény lényével. Az ilyen ember a Sátán szolgálatában áll. A farizeusok
sem értik Jézust, pedig a nyelv, amit Jézus beszél nagyon ismerős számukra.
Azért nem értik Jézust, mert nem egy talajon állnak, nem egy az eredetük, ők az
ördög-atyától származnak. Isten azt akarja, hogy nekünk Ő legyen az
életelemünk, Jézus visszavásárolt minket az Atya tulajdonába. Vigyázzunk, hogy
benne maradjunk meg mindvégig.
Az ember életében van egy olyan törekvés, hegy sem első, sem utolsó nem
akar lenni. Aki elől megy, az előtt minden bizonytalan, a hátsó pedig mögötte
érez bizonytalanságot, védtelenséget. Egy-egy vita alkalmával például nagyon
nehéz első felszólalót találni. Mégis valakinek elsőnek is kell lenni. Szinte
ugyanez a helyzet az utolsó hellyel is. Ki az, aki utolsónak akarna
mentőcsónakba szállni, vagy mindig utolsónak érkezni egy összejövetelre? Mi
félünk az elsőtől, az élettől, de még inkább félünk az utolsótól, a haláltól.
Mindkettőben védtelennek, tehetetlennek érezzük magunkat. Ezért olyan nagy vigasztalás
, hogy Jézus azt mondja nekünk : ne féljetek, mert én vagyok az Első és az
Utolsó. Én megyek előttetek és én követlek hátulról is. Énbennem elrejtve,
bizton érezhetitek magatokat. Jézus, mint első ment az ítéletbe is, így
menedékünk lesz abban, de elsőként ment a halálba és támadott fel abból, így
nekünk attól sem kell félni. Ezért minden helyzetben, amiben vagyunk jusson
eszünkbe, hogy Ő már ebben is előttünk járt, és Ő ki is hoz minket abból, mert
nem a helyzeteké és nem a halálé az utolsó szó, hanem az Övé.
A Szentírás arra is figyelmeztet minket, hogy azért a kezdet még nem
minden. Félúton meg is lehet torpanni, el lehet veszni. A sportoló is hiába
indul el a pályán, ha nem szakitja át a célszalagot nem kapja meg a győzelemért
járó érmet. Jól mondta valaki: amit csak félig végzünk el, annak halál íze van.
Sok példát lehetne adni a Bibliából arra nézve, hogy jó kezdet útán rossz lett
a folytatás. Izrael népe is jól kezdte, Salamon élete is ragyogóan indult. Az
első keresztyén gyülekezet is olyan jól indult és a Reformáció is. Aztán hogy
megromlott sok minden. A legtöbb házasság is jól indul, hisz milyen szerelmesek
egymásba és hogy mosolyognak egymásra az esküvői képen. Néhány hónap múlva már
a bírónak adnak munkát. De a kezdet még nem garantálja a véget. A hitben járó
élet sem hasonlitható egy csúszdához, amibe csak bele kell ülni és aztán
biztos, hogy a csúszda elvisz a végső célba. A keresztyén élet sokkal inkább
egy nehézségekkel és veszélyekkel teli hegyi túrához hasonlítható, ahol
szüntelen éberségre és kitartásra van szükség. Tudatában kell lennünk annak,
hogy minden előrejutásért keményen meg kell harcolni. A kezdet és vég között
ott van egy imádságos küzdelem, egy hitbeli tusakodás. A Szentirás sokszor
figyelmeztet arra, hogy ne irigyeljük a gonoszok szerencséjét, akik sokszor
hetykén és sikeresen járnak az élet útján, hanem tekintsük meg életük végét és
okuljunk belőle. Arra is figyelmeztet az ige, hogy ugyanakkor a kegyesek
életének végére is figyelmezzünk. De leginkább tekintsünk Jézusra, akinél minden
jó volt, a kezdet is, a vég is és az is, ami a kettő között volt. Pedig mi
minden volt a bölcső és kereszt között. A mi életünk is most ebben a
legnehezebb szakaszban van, ahol ezernyi kisértés és próba ér minket. Kezdjünk
és végezzünk minden napot Vele így áldott életünk lesz.
Az Isten országában épp forditva vannak a dolgok, mint a világban. A
világban a keserű véget egy sziporkázó kezdet előzi meg. Isten gyermekeinél egy
keserű kezdet után jön a nagyszerü vég. A Megváltó jobban ismer minket, mint mi
saját magunkat. Ezért figyelmeztet és bátorit minket. Jézus tudja, hogy mi épp
akkor csüggedünk el leginkább, amikor nehéz dolgok kezdődnek az életünkben,
amikor az antikrisztusi erők egyre gyarapodnak, és ekkor gondolnánk fejünket
lecsüggesztve, hogy most már mindennek vége. Jézus azt mondja, hogy mi épp
ennek az ellenkezőjét tehetjük: emeljétek fel fejeiteket, mert elközelget a ti
váltságtok. Jézus , mielőtt a Golgotára indult volna dicsérő éneket énekelt.
Amikor mi ilyen úton kell járnunk azt mondjuk: ez a vég kezdete. Pedig Isten
országának a fájdalmai a szülőasszony fájdalmához hasonlithatók, aminek
nemsokára nagy öröm lesz a vége. A fájdalom nagy örömbe fog torkollni. Minden
szenvedés annak a dicsőségnek az előjele, ami a keserű kezdet utáni édes vég
lesz a mi számunkra. Egy olyan vég ez, aminek nincs is vége, mert az már maga
az örökkévalóság lesz a mi számunkra. Csak épp ne bűneink miatt szenvedjünk,
hanem valóban az Úrért. Akkor bizonyosak lehetünk, hogy az utolsó idők nehéz
próbái egy dicső vég, a végső győzelem jelei lesznek a mi számunkra.
Olvasandó igék: 1Móz.1,1, Példb.1,7,
János 8,44, Jel.1,17, Préd 7.8 Luk
21,28.
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése