Mit tanít a
Szentírás : a lelki látásról
Amennyire
fontos, hogy szemünk legyen és lássunk a földi életünkre nézve, legalább
annyira fontos, hogy legyen lelki látásunk és tájékozódni tudjunk életünk
dolgaiban és eseményeiben. Fontos, hogy magunk előtt lássuk egész életünket,
annak célját és értelmét. Világosan kell látnunk, hogy a mi életünk nem olyan ,
mint egy zárt kör. Akkor annak nem lenne kezdete és vége, nem tudnánk, hogy hol
kezdődik és azt sem, hogy hol fejeződik be. Az egész történelem se egy zárt
körhöz hasonlít, hanem sokkal inkább egy úthoz, amely valahol elkezdődött és
valahol be fog fejeződni. Az ember vagy jó, vagy pedig rossz úton jár, más
lehetőség nincs. Vagy az Isten útján vagy pedig a bűn útján. Élni azt jelenti,
hogy útban vagyunk, és ennek az útnak van kezdete és vége. Az az áldott dolog,
ha mi az Isten útján járhatunk. Mi önmagunktól nem tudnánk Isten útján járni, Ő
maga kell megtanítson minket erre. Isten útja nem olyan, mint egy térkép, amin
mindent előre lehet látni és mindent ki lehet számítani. Minden nap kell
kérnünk : Uram mutasd meg utaidat az életemben, munkámban, családomban. Egy
biztos : Isten útja más, mint a mi utunk. Mi mindig önmagunkból indulunk ki és
magunkhoz érkezünk meg. A magunk választotta út mindig a kárhozatban ér véget.
Jézus nagyon komolyan figyelmeztet arra, hogy lássuk meg a keskeny utat és azon
járjunk, mert csak az vezet az örök életbe. Ez az út nem könnyű, mert ezen meg
kell tagadnunk önmagunkat és fel kell vennünk keresztünket. Milyen nagy áldás,
ha ezt már valaki látja és e szerint is cselekszik.
Az
még nem elég tehát, hogy meglássuk Isten útját, mert azon járni is kell. Az
ördög nem bánja, ha mi jól ismerjük is Isten útját, csak épp ne járjunk rajta.
Ezért nekünk arra a kegyelemre is nagy szükségünk van, hogy ahogy a Káténk
tanítja Isten Szentlelke hajlandóvá és késszé is tegye a szívünket, hogy mi
Istennek éljünk. A zsoltárokban sokszor van ilyen kérés: hajts szívemet
magadhoz. Mert a mi szívünk olyan szívesen és könnyen odahajlijk más dolgokhoz,
csak épp Istenhez nem. Nem elég azt látnunk és tudnunk, hogy Jézus vissza fog
jönni, hanem ebből a tényből le kell vonnunk a szükséges következtetéseket is.
Ezt nevezi Jézus éberségnek, vigyázásnak, amire olyan gyakran szólít fel minket
beszédeiben, példázataiban. Az öt bolond szűz is nagyon jól tudta, hogy a
vőlegény meg fog érkezni az éjszaka valamely órájában, csak épp a szükséges
intézkedéseket nem hozták meg ehhez. A szolgák is tudták, hogy uruk minden
percen megérkezhetik, de ők se tették meg azt, ami a váráshoz szükséges lett
volna.
Szomorú
dolog azt tapasztalni, hogy a keresztyének lelki látása annyira különböző Isten
dolgaiban. Ez már a Jézus földi életének az idejében is így volt. Hányszor a
tanítványok se értették Jézust, hányszor volt más látásuk a dolgok felől. De ki
mondhatja el, hogy ő jól és helyesen látja a dolgokat? Mi a helyes lelki látás
ismertető jele? Jézus a magvető példázatával mutatja ezt be nekünk. A magvető
mindig ugyanazt a jó magot veti, tehát a magon nem múlik a dolog. A magvetésnek
akkor lesz eredménye, ha lesz gyümölcs, ha lesz termés. Kinek van helyes lelki
látása tehát? Annak, akinek az élete jó gyümölcsöket terem. Ha valaki nem termi
a hit, szeretet, , megtérés, új élet gyümölcseit, annak az embernek nincs
helyes látása az evangéliumról. Pál apostol olyan gyakran imádkozott azért,
hogy azok, akik őt hallgatták meg is teremhessék annak gyümölcseit, hogy
betöltessenek lelki értelemmel, bölcsességgel, hogy legyen olyan lelki látásuk,
aminek gyümölcsei lesznek a mindennapokban is. A helyes lelki látásnak az is
fontos része, hogy Isten törvényét, Isten parancsait tudjuk a mi mindennapi
életünkben alkalmazni. Mert nem könnyű azt se megmondani, hogy hol kezdődik a
lopás és paráznaság, hogy hol van a takarékosság és fösvénység határa, hogy meddig
kell elmennünk igazunk védelméban, hogy mi az igazság szeretete és mi a
fanatizmus. Az élet száz meg száz olyan új helyzetet ad elénk, amiben
egyáltalán nem könnyű eligazodni. Isten Szentlelke tud csak minket megtanítani,
hogy az élet szövevényes dolgaiban el tudjunk igazodni, hogy határhelyzetekben
se lépjük át a határt. Az is igaz, hogy csak az Úr Jézus Krisztus rendelkezett
a Lélek teljességével, Ő tudott tökéletesen engedelmeskedni Isten akaratának.
Nála volt a törvény megértésének és alkalmazásának a kulcsa. Ez a kulcs az
Isten és a felebarát iránti szeretet. Ha ezt nem értjük meg, akkor épp a
törvény lényege mellett megyünk el. A törvény betöltése a szeretet, mondja Pál.
Hányszor megoldódnának nehéz helyzetek, ha a szeretet parancsát figyelembe vennénk.
Jézus az összes parancsolatot a szeretet parancsában foglalja össze.
Sok
olyan dolog van, amibe mi nem tudunk világosan látni. Mi látunk valamit, de az
nem a valóság, hanem csak annak egy látható része. Mennyire igaz az, amit Pál
úgy fejez ki, hogy mi csak homályosan látunk és csak rész szerint. A teljes
látás az Úrnál van és ez csak az Ő visszajövetelekor lesz az nyilvánvalóvá. Mi
tudjuk azt, hogy rejtélyeinkre van megoldás, akkor is, ha mi azt most még nem
látjuk. A hit szemével mi nemcsak betekintést nyerünk a dolgokba, hanem túl is
látunk azokon. Aki ezzel a látással rendelkezik, azt már nem ejtik kétségbe a
látható dolgok, mert ő látja azt is, ami a láthatókon túl van, a végső
valóságot. Látja, hogy Isten őt mindeneken át győzelemre vezeti. Átlát
igazságtalanságon, betegségen, bűnön,halálon és ítéleten és látja a sor
legvégén Krisztust, akinek minden alá van vetve. Pál apostolnak is megvolt ez a
látása. Ő nagyon józanul látta a valóságot, nem menekült tőle, nem próbálta
annak nehéz oldalait szebbé tenni. Ő tudta azt is, hogy az egész teremtett
világ sóhajtozik és nyög a sok nyomorúság miatt, amiben van. Sőt még azt is
látta, hogy Isten gyermekei is sóhajtoznak a terhek és próbák alatt, amik rájuk
nehezednek földi életük során. Még az imádságban is el vannak bizonytalanodva,
mert nem tudják, hogy mit is kérjenek. De ők mégis hisznek és átlátnak a bajokon, mert ott van
velük a Szentlélek segítsége és csodálatos vígasztalása. Ők tudják, ha minden
ellenük van is, Isten velük van. Isten pedig mindennél hatalmasabb és erősebb.
Isten gyermekei azt is tudják és látják, hogy végső soron minden a javukat
fogja szolgálni, még a legrosszabb dolgok is. Sok minden megtörténhetik az ő
életükben is, de egy dolog sohasem : hogy valami is elválaszthassa őket az Isten
szeretetétől. Ez a legrosszabb dolog, hogy Krisztust és az Ő szeretetét
elveszítsék, ez soha sem történhetik meg.
A
hívő ember nem csak a maga életét tudja hitben látni, hanem az egész
történelemre így tekint. A történelemben számára egy meghatározó dolog van és
ez nem más, mint az Isten országa. A próféták is szenvedélyesen beszélnek
arról, hogy Isten hogyan valósítja meg az Ő országát ebben a mi földi
világunkban. Milyen jó dolog látni és tudni, hogy a világ hatalmasai sem
tehetnek mást, mint hogy Isten tervét valósítsák meg a történelemben. Persze a
világ hatalmasai erre nem gondolnak. Augusztus császár se gondolja azt, amikor
a birodalom összeírásának parancsát kiadja, hogy nem az ő hatalmának dicsőségét
fogja ez munkálni, hanem eszköz lesz abban, hogy Istennek egy ősi ígérete
beteljesedjen, éspedig az, hogy a Messiásnak Betlehemben kell megszületni.
Vigyáznunk
kell arra is, hogy a történelemnek ne csak passzív szemlélői, hanem aktív
formálói is legyünk. Ne csak egy kényelmes magasságból és távolságból
szemléljük a dolgokat, hanem legyünk közel az eseményekhez, vállaljuk fel az a
harcot, amit épp nekünk kell megvívni. A történelemben ott kell legyen a hívő
emberek hite és cselekedete is. Péter is ott akart maradni a hegyen, mert ez
csodálatos volt, és ki ne szeretne így tenni, de ő sem és mi sem maradhatunk a
hegyen, le kell szállnunk a völgybe, fel kell venni a keresztet és a
mindennapokban kell követni Jézust.
Azért
nagyon fontos hitben látni a teljességet, mert másképp az apró részletekben, az
életünk ügyes-bajos eseményeiben nagyon elcsüggednénk. A tanítványok is
elcsüggedtek a viharban és azt hitték, hogy el fognak veszni. Ők csak a jelent
látták, a percnyi bajt, nehézséget és elfelejtették, hogy Jézus küldte őket a
túlsó partra és ez azt jelentette, hogy nekik oda meg kell érkezniük. Mi se
felejtsük el soha és adja meg az Úr nekünk azt a látást, hogy bármennyire is
viharzik a tenger körülöttünk, bármilyen magasra csapnak is a hullámok, az Úr
hívott el minket, Ő tett nekünk ígéretet arra nézve, hogy egyszer meg fogunk
érkezni az Ő dicsőségébe és Ő ezt az ígéretét a mi életünkben is be fogja
teljesíteni.
Olvasandó igék :Zsolt.25,4, 119,73.1O4,
És.44,28, Mát.7,13, 13,23,
22,37-4O, 24,44, Márk 9,5,
Luk.2,1, 8,24, Róm.8,31-39, 1Kor.13,12, Ef.1,17-18
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése