Mit tanít a Szentírás : az egyházról
és egyházakról
Most, amikor a
reformáció ünnepe táján vagyunk mindnyájunkban feltevődik ez a kérdés: mi is az
egyház? És rögtön a többi kérdés ezzel kapcsolatosan, hogy miért van olyan sok
egyház és melyik az igazi egyház? Mi protestánsok mindnyájan ismerjük az
1517-es évszámot, a reformáció kezdetét, ezért ünnepeljük október 31-én a
reformáció ünnepét. De akkor van az egyház kezdete? A Heildelbergi Káté az
egyházról úgy beszél, mint amely a világ kezdetétől a világ végezetéig tart. Az
egyház nem Lutherrel vagy Kálvinnal kezdődött, mégcsak nem is Méliusz Juhász
Péterrel vagy a többi magyar reformátorral. Az egyházat nem emberek hozták
létre , hanem maga Isten, ígéje és Szentlelke által. Ha mégis meg akarnánk az
egyház kezdetéül egy időpontot meghatároznim akkor két „szent” dátumot kellene megnevezni. Az egyik,
amikor Isten még ott a bűn szinhelyén, a Paradicsomban kimondta az első
ígéretet : hogy ellenségeskedést szerzek közötted és az asszony között a te
magod között és az ő magva között. A másik szent dátum az első pünkösd napja,
amikor mindnyájan beteltek Szentlélekkel. Aki nem itt kezdi az egyház
történetét, az végül is nagyot téved és nem értette meg az egyház lényegét.
Nagyon sok ember, amikor egyházról beszél, csak a maga egyházára gondol és nem
az egyetemes egyházra. Az ilyen ember a maga egyházáról csak jót tud mondani,
más egyházakról pedig csak rosszat. Csak a saját egyházánk örül , más
egyházakkal szemben csak a kárörömöt ismeri. Az egyház Ura azonban, aki nem más
mint Jézus Krisztus nem osztja ezt a véleményt. Jézus szivében nem káröröm volt
a saját korának egyháza felett, hanem sírt az egyház romlásán. A csak a maga
egyházát szerető és a maga egyházával dicsekvő ember legtöbbször emberekkel
dicsekszik, úgy ahogy az Korinthusban is történt, ahol az egyik azt mondta: én
a Pálé vagyok, megint a másik : én az Apollósé. Az ilyen ember embereket
dicsőít , ahelyett hogy Jézus Krisztusnak adná a dicsőséget. Pál kijózanította
a korinthusi atyafiakat és kijózanít minket is, amikor azt mondja, hogy Pál és
Apollós és Kálvin is csak szolgák. Pál nem féltékeny arra, ha mások is hirdetik
a Krisztust, sőt még akkor sincs kétségbe esve, amikor azt látja, hogy ezt
egyesek nem szívből, hanem csak színből teszik ezt.
Egy másik veszély, ha azt mondjuk : tulajdonképpen az
semmit se számít, hogy melyik egyházhoz tartozunk, teljesen mindegy, hisz
elvégre egy Istent imádunk. Az ilyen magatartás a legtöbbször odáig fajul, hogy
sok ember azt mondja : hát ha ez így van, akkor én nem is akararok egyházhoz
tartozni. Én Istenben egyház nélkül is tudok hinni. Nincs is szükségem
egyházra. Hányszor találkozunk ilyen egyházból kiábrándult, minden egyházzal
szemben teljesen közömbössé vált emberekkel. Sok ember azt is mondja : amikor
majd egyetlen egyház lesz, akkor én majd oda fogok beiratkozni. Az ilyen
magatartás nem helyes, még akkor sem ha van valamelyes alapja és
megindokoltsága. Az ilyen magatartás ahhoz hasonlít, mintha egy orvos azt
mondaná : én annyira egészségpárti vagyok, hogy nem vagyok hajlandó egy
beteghez csak akkor elmenni, ha az előbb meggyógyul. Mi lett volna velünk, ha a bűneset után Isten
is így gondolkodott volna? Ha azt mondta volna : mivel az ember elbukott, ezért
én most sorsára hagyom, majd ha megjavul, akkor megpróbálok kezdeni vele
valamit. Isten nem így tett, hanem Krisztusbn eljött, hogy meggyógyítsa a mi
nyomorúságunkat, hogy megváltson minket. Nincs egyetlen tökéletes egyház sem,
mert a tagok sem tökéletesek. De mégis szükségünk van egyházra, épp azért, hogy
ott induljunk el azon az úton, amely végül is a tökéletességbe, Isten országába
vezet.
Van
olyan ember is, aki teljsen bezárkózik a maga egyházába vagy gyülekezetébe,
semmi szükségét se érzi annak, hogy másokat is megismerjen, hogy másoktól is
tanuljon. Ez az önelégültség és beszűkültség is egy nagyon veszélyes
magatartás. Az ilyen ember azt gondolja, hogy a Szentlélek csak az ő
egyházában, illetve gyülekezetében munkálkodik, hogy Isten az Ő szeretetének
minden kincsét és gazdagságát csak a mi egyházunkba rejtette el. Pál apostol
ebben is egészen másképpen gondolkodott. Ő azt mondja : minden szentekkel egybe
ismerhetjük meg az Isten jóvoltának magasságát és mélységét, szélességét és
hosszúságát. Ha Krisztus más egyházakban is akar és tud is munkálkodni, azt
nekünk szent ámulattal és hálával kell elfoganunk és adott esetben tanulhatunk
is sok mindent abból, ahogyan más egyházak illetve gyülekezetek az ő munkájukat
végzik. Mindenütt, ahol az „egy Úr, egy hit, egy keresztség” nyilvánvalóvá
lesz”, ott mi testvéreket kell meglássunk és elfogadjunk.
Óriási kérdés az egyházak egységének, idegen szóval az
ökumenikus mozgalomnak a kérdése. Meddig lehet ebben elmenni, minden áron eggyé
kell válni, egységben kell lenni más keresztyénekkel? Mindkét dolog nagyon
fontos: az egységre való törekvés is, hiszen ez benne van Urunk főpapi
imájában, hisz Ő maga imádkozott gyermekeinek egységéért. De nem lehet az
egységért az igazságot feladni, nem lehet a dolgokat relativizálni, ahogy azt
manapság mondani szoktuk. Van egy olyan határ az egységkeresésben, amit soha
nem lehet és nem is szabad átlépni és ez nem más, mint hogy Jézus Krisztus
Isten Fia, a mi egyetlen Közbenjárónk és Megváltónk. Pálról halottuk, hogy
adott esetben nagyvonalú tud lenni, de amikor más evangéliumról van szó, ott
már nem ismer pardont és ki meri mondani : aki más evangéliumot hirdet, aki a
megigazulását nem Krisztusban keresi, az legyen átkozott. János, a szeretet
apostola volt, mégis ki meri mondani, hogy aki Jézus Krisztust nem tartja
testben megjelent Istennek, az magától az antikrisztustól van. Nagyon
vigyázzunk hát, hogy ezt a szent határt át ne lépjük, mert ezt maga Isten ígéja adja elénk.
Az egyházak
szétdaraboltsága mindnyájunk számára egy fájdalmas valóság. Soha ne mondjuk : a
sokféle egyház olyan szép ,mint egy réten
szedett virágcsokor, amely ezer színben pompázik, sokkal inkább egy széttört
vázához hasonlít, amely egykor egy volt és így sokkal jobban betöltötte
küldetését. Az Újszövetségben az első szomorú szakadás Pál és Barnabás között
történt. Ez a két, addig mindenben összetartó jóbarát elvált egymástól és külön
utakon indultak el. Ez volt az első nagy szakadás a Krisztus testén. Annál is inkább
fájdalmas volt ez az esemény, hogy nem is egy teológiai vita volt közöttük,
hanem úgymond egy személyes dologban hasonlottak meg egymással. A kegyelem az
volt ebben, hogy így két fronton is folytatódott a munka, Isten nem vonta meg
áldását sem Páltól, sem Barnabástól. Az egy rossz dolog, hogy annyiféle egyház
van, de Isten olyan kegyelmes, hogy Ő még ezt is jóra tudja fordítani. Isten
megáldja egyházát még ebben a széttöredezett, szétszakadozott állapotában is.
Nagyon fontos Isten Szentlelkének vezetését kérnünk
ezekben a dolgokban. Hogy Ő mutassa meg nekünk, hogy mi fontos és mi nem, hogy
miben lehetünk engedékenyek és hajlékonyak, és mi az, amiben egy hajszálnyit
sem szabad engednünk. A farizeusok negatív példája legyen figyelmeztetés a mi
számunkra. Ők nagyon komolyan vették a mellékes dolgokat, a törvény aprólékos
előirásait, és teljesen figyelmen kivül hagyták a szeretetet, ami pedig a
legfontosabb lett volna. Legyen bennünk is legalább annyi alázat, amennyi a
nagy Pálban volt, aki be merte ismerni : rész szerint van bennünk az ismeret.
Itt a földön sem hitünk, sem tudásunk, sem látásunk nem lesz tökéletes. Ez majd
csak ott a mennyei gyülekezetben lesz drága és élő valóság a mi számunkra. De
legyünk hálásak a rész szerint valóért, legyünk hálásak a reformáció nagy
ajándékáért is. De ne legyünk soha gőgösek és büszkék, hanem alázattal
szolgáljuk Urunkat abban az egyházban és gyülekezetben, ahova maga az Egyház
Ura állított minket.
Olvasandó ígék:
1Móz.3,15, Ap.csel.4,12, 15,39-41, ,
1Kor. 1,12-13, 3,11, 13,12, Gal.1,9-1O, Ef. 3,18-19, 4,5-6,
Fil.1,18, 1Ján.2,22-23,
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése