Mit tanít a Szentírás : a reményről
Reménység
nélkül nem lehet élni, a reménység éltet, szoktuk mondogatni. Petőfi Sándor „A
rab” címü versében olyan egyetlen társnak nevezi a reményt, amely megragadja a
szegény rab kezét, hogy bilincsével ne verje szerteszét fejét. A reménység
mindig a jövő felé éz és mint ilyen meghatározza a jelent. Ha a jövő már semmit
se ígér, akkor nincs erőnk egy lépést se tovább menni a mában. Akkor az ember
egy olyan pontra jut el, ahol mindennek vége Az öngyilkosságok nagy része is
ezen a ponton történik. A Szentírás nem csak a közeli, hanem a távoli, végső
jövőre nézve is biztos reménységet kínál. A csodálatos épp az, hogy Isten
mindig ott kínál és ad reménységet az embernek, ahol sem a világ, sem az
emberek, sem a körülmények nem tudnak reménységet adni. Ezért olyan borzalmas
dolog az az ilyen helyzetekben az ember nem tud Istenbe kapaszkodni. Mert miben is reménykedjen az Isten nélküli
ember, amikor már a hírnév, pozició, egészség, halál semmit se jelent? Pál
apostol emlékezteti az efézusi hiveket arra, hogy milyen reménytelen helyzetben
voltak, amikor Isten nélkül éltek. Isten nélkül élni azt jelenti, hogy ki
vagyok szolgáltatva sorsomnak, csak önmagmra vagyok utalva. Mennyire más
Istennel élni, reménységben élni, amikor számíthatok az Ő segítségére,
ígéreteinek beteljesedésére! Reménységben élni nem más, mint oltalomban élni.
A
reménység tulajdonképpen nem más, mint hit a jövendőre nézve. A reménység azt
jelenti, hogy hiszem azt, hogy nem jöhet olyan helyzet az életemben, amiben az
Úr ne adna szabadulást és megoldást, hogy még a legnehezebb próbán, a halálon
is kegyelmesen átvezet. Ez a reménység nem az emberre és az ő korlátozott
lehetőségeire néz, hanem az Isten korlátlan lehetőségeire. Hitben remélni épp
azt jelenti, hogy naponta felnézhetek az Úrra, naponta jöhetek hozzá lehetetlen
helyzeteimmel, tehetelenségemmel, kétségbeesésemmel, mert tudom, hogy Ő tud
segíteni rajtam. A mi végső reménységünk az, hogy a mi Urunk és Megváltónk
dicsőségben vissza fog jönni. Mi azt reméljük, hogy a legjobb még ezután
következik. Ha ezt nem hisszük és reméljük, akkor egyre kétségbeejtőbb a
helyzetünk, mert csak sodródunk a halál felé és ott már senki se vár minket és
belehullunk a félelmetes halálba. De mennyire más az, ha tudjuk azt, hogy nem a
semmibe, nem a rettentő halálba, hanem az Isten atyai kezébe jut ekkor a mi
életünk. Így mi már most ebből a dicső jövőből élhetünk, mi vándorok és nem
csavargók vagyunk ebben a világban. A csavargó céltalanul bolyong, körbe –
körbe forog maga és reménytelen sorsa körül, a vándor azonban tudja azt, hogy
útjának célja van és minden nappal közelebb érkezett ehhez a célhoz. A vándor
azt is tudja, hogy az erőt is Attól kapja, Aki az út végén őt várja a célnál.
A
Szentírás a reménységet mindig együtt említi a hittel és a szeretettel. Ez a
három olyan, mint a háromszög három oldala, elválaszthatatlan egymástól. Mert
mi is lenne a hit reménység, várakozás, beteljesedés nélkül? De mi lenne a hit
szeretet nélkül? Hisz épp a szeretet az, ami mindent hiszen és mindent remél.
Ez a három dolog is Jézus Krisztusban lett valóság. Benne jelent meg a bűnös
ember számára a reménység, benne érkezhetik haza az ember, benne rejtőzködhetik
el, érezheti biztonságban magát. Érezhetjük, hogy az Ő szeretete erősebb mint a
bűn, halál, pokol. A mi egyetlen nagy esélyünk ebben az életben, hogy mi
hihetünk ebben a Jézus Krisztusban, akiben a mindeneket legyőző szeretet
megjelent, és ez lehet a mi végső reménységünk is. A hitetlenség és
reménytelenség az embernek a legnagyobb ellensége, mert így az ember teljesen
egyedül marad , teljességgel magára utalva, félelmeinek kiszolgáltatva.
Pál
apostol a reménységet sisaknak nevezi, ami a testünk egyik legfontosabb részét
a fejünket védelmezi. Nagyon sok rossz gondolat támad naponta minket. Hányszor
súg a kísértő ilyeneket : mit érsz el azzal, hogy hiszel? Látod, hogy mások nem
hisznek és jobban van dolguk? Lopnak, csalnak, hazudnak és mégis
makkegészségesek, jól haladnak előre, neked meg íme ezernyi bajod van. Ez az
egész keresztyén élet nem kifizetődő. Abban igazuk is van, hogy rövid távon
valóban nem az. Máskor ott van az a gondolat, hogy Isten miért nem mutat meg
valamit már az Ő hatalmából? Mi lesz az Isten ígéreteivel , a világ semmit sem
változik, s ha igen akkor is csak rosszabra. Mikor láthatom meg azt, hogy a
gonoszokat megbűnteti a jókat pedig megjutalmazza? Meg ki garantálja nekem azt,
hogy mindaz, amit a Biblia mond az igaz és be fog teljesedni? Hányszor
kísértenek bennünket ezek a gondolatok. A reménység sisakj a teljes váltságban
való reménységünk. Mi most még ennek csak egy részét, a zsengéjét, az előlegét
kaptuk meg, de egyszer meg fogjuk kapni a teljességet.
Aki azt
mondja, hogy reménységt Krisztusba vetette, az nem kis dolgokról kell
bizonyságot tegyen. Az el kell tudja mondani, hogy ő Krsiztusban új teremtmény
lett, hogy ő Isten gyermeke, megnyerte bűnei bocsánatát, és hogy az örök élet
reménysége él a szívében. De ha ezeket kimondtuk, akkor ezek meg kell
lástszodjanak is a mi mindennapi életünkben. Ha ezeknek a nagy szavaknak nincs
meg életünkben az aranyfedezete, akkor botránkozássá és csúfsággá lesz az
életünk mások előtt. Péter apostol is látta a keresztyén embernek azt , hogy az
ilyen ember minden pillanatban kész kell legyen számot adni a benne levő
reménységről. Ez megtörténhetik az utcán, a munkahelyen, de megtörténhet
üldözések idején egy kihallgatás alkalmával is, amikor a világi hatóság vonhat
felelősségre minket. A kivülállóknak mindig meglesznek a maguk kifogásai,
ellenérvei a keresztyénekkel szemben, de ha hívő ember életében mindez valóság,
akkor mindenki meg kell lássa és el kell ismerje, hogy ezek nem üres szavak,
hanem egy csodálatos valóság a mi számunkra. Ha tehát Krisztus valóság az
életünkben, akkor jó lelkiismerettel tehetünk bizonyságot a bennünk levő reménységről.
A legjobb hitvédelem az, ha Krisztus ott él a mi szívünkben. Egyszer valaki így
fogalmazott : én senkivel se vitatkozom Isten létéről, én mindenkinek csak
ennyit mondok : Isten itt van az én szívemben és én nélküle nem tudok élni.
Vigyáznunk
kell arra is, hogy mit értünk a reménység szó altt.Ennek a szónak a világi
használata egyfajta bizonytalanságot fejez ki. Ha valaki súlyos beteg azt
mondjuk: nem tudjuk, hogy mi lesz ennek a kimenetele, de reméljük, hogy az
illető meg fog gyógyulni. A bibliai szóhasználatban épp fordítva van. Itt nem bizonytalanságot, hanem bizonyosságot
fejez ki. A biztos reménység az, hogy Isten országa el fog jönni. Ezért az
evangélium üzenete a reménység üzenete. Mi nem a jövőben reménykedünk, hogy az
valahogy csak jobb lesz, hanem abban, amit Isten mond a jövőről. A jövő, mint
olyan bizonytalan, de az, amit Isten mond a jövőről, az egészen bizonyos.
Végül
még egy kérdés: úgy tűnik, hogy a Bibliában ellentmondás van afelől, hogy most
már mi mire is kell alapozzuk a reménységünket az utolsó ítéletben. A hitre
vagy a jócselekedetekre? Hisz Pál apostol azt mondja, hogy mi hit által
igazulunk meg, a törvény cselekedetei nélkül, Jakab pedig azt állítja, hogy nem
csak hitből, hanem cselekedetek által is. Itt nagyon világosan kell látni, hogy
Jézus az egyetlen, igazi jócselekedetnek a benne való hitet nevezi. A legfőbb
és legfontosabb jócselekedet nem más, mint hinni Jézusban, a bűnösök
Megváltójában. De aki, ezt az első és legfontosabb jócselekedetet megteszi, az
ennél sokkal többet is fog tenni.. Aki Isten szeretetéből él, az ezt a
szeretetet másoknak is tovább fogja adni. A kegyelemből hit által való
megigazulásnak sok-sok gyümölcse lesz a
megszentelődésben, a mindennapi életben.
Olvasandó igék: Péld.1O,28,
1Kor.13,13, Ef,2,12, 1 Thessz.5,8, Tit.1,2-3, 1Pét. 3,15-16 ,Jel.22,12
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése