Barangolások
bibliai tájakon: Betánia
Jézus rövid szolgálatának egész ideje alatt úton
volt. Ment városról-városra, faluról-falura és hirdette az Isten országának evangéliumát. Így
jutott el ebbe a kis faluba is, Betániába, ami magyarul azt jelenti: a nyomorúság
háza. Nem messze fekszik ez Jeruzsálemtől az Olajfák Hegyének a lábánál. Ebben
a faluban lakott a három testvér: Mária, Márta és Lázár, akik mindhárman nagyon
szerették Jézust. Márta hallotta meg először, hogy Jézus arra jár, és rögtön
megnyitotta házának ajtaját előtte. Milyen áldott dolog ez.Néhány nappal
azelőtt egy másik falu nem akarta befogadni őt. Ő egy példkép a mi számunra.
Hisz Jézus ma is szertejár, ha nem is úgy, mint kétezer évvel ezelőtt, és arra
vár, hogy valaki befogadja Őt. Befogadjuk Őt, házunkba, szobánkba, de
mindenekelőtt a szívünkbe. Vajon helye van-e neki a te életedben? S kiderül,
hogy ezt jól tette, mert neki még sokat kellett tanulnia Jézustól. Mert Márta
úgy gondolta, hogy az a fontos és nagy dolog, hogy ő szolgálhat Jézusnak, de
azt kellett meglássa, hogy ennél sokkal fontosabb, az egy szükséges dolog, hogy
Jézus szolgáljon neki, tanítsa őt. Nekünk is szükségünk van naponta az Ő tanácsaira,
vezetésére, intésére és vigasztalására. Fogadjuk ezt el Tőle!
Betániában is sok a baj és
nyomorúság, mint minden más helyén a világnak. Itt is megjelenik egy nagy
próba, hisz a férfitestvér, aki minden valószínűség szerint a család
fenntartója volt, súlyos beteg lesz. De bizonyára nem is azt fájlalták, hogy
nehéz sorsuk lesz a férfitestvér nélkül, hanem azt, hogy akit annyira
szerettek, az mostantól fogva nem lesz közöttük. Úgy érzi a két nő, hogy Lázárt
nem tudják nélkülözni. Ezért azonnal cselekszenek, futárt küldenek Jézushoz az
üzenettel: gyere gyorsan, mert minden perc késő lehet. Milyen jó volt ez nekik,
de nekünk is, hogy volt és van kihez fordulnunk a bajainkkal,
nyomorúságainkkal. Boldog ember az, aki a legnehezebb pillanatokban nincs
magára hagyatva. A segítség nem érkezik olyan könnyen, ahogy ők ezt
elképzelték, hisz át kell menni a halál borzalmán, fájdalmán, de végül mégis
meglátják, hogy mindez az Isten dicsőségére és az ő hitük megerősödésére
történt. Mert a hitetlen emberek a próbákban még mélyebbre süllyednek a
hitetlenségben, a kétségbeesésben, de a hívő emberek hite megerősödik és megtisztul
a próbák tüzében.
Máriának és Mártának a
szomorúságát mindnyájan ismerjük. Hisz közülünk senki sincs, aki még ne kellett
volna szeretteinek sírja mellett megállani. S talán úgy volt a mi életünkben
is, hogy annyira kértük Istent, hogy gyógyítsa meg szeretttünket, ne vegye el
még tőlünk. De Isten sokszor másképp hallgatja meg imádságunkat, mint ahogy azt
mi elgondoljuk. Mária és Márta mély gyászban van, és velük együtt az egész falu
népe, hisz Lázárt mindenki ismerte és szerette ebben a helységben. Ekkor
jelenik meg Jézus. Márta úgy gondolja: túl későn, négy nappal hamarabb kellett
volna jönnie. Mert az Ő gondolatai magasabbak a mi gondolatainknál. Mi sokszor
nem értjük, hogy Isten miért cselekszik úgy, de bízhatunk abban, hogy Ő jobban
tudja, hogy mi van a mi javunkra és üdvösségünkre. A fontos az, hogy hinni
tudjuk azt, hogy Jézus a feltámadás és az élet, és aki hisz benne, az ha meghal
is él. Hisszük, hogy azon szeretteink, akik az Úrban haltak meg, élnek az
Úrnál, az örök élet drága világában. Egy hívő ember azt hagyta meg, hogy
koporsójára egy pálmaágat fessenek, arra
utalva ezzel, hogy nemsokára ott lehet majd abban a megszámlálhatatlan
seregben, amelynek tagjai pálmaággal a kezükben fogják énekelni a Bárány énekét. Gondoljunk mi
is erre, amikor koporsók mellett kell állnunk.
Már az előbb elmondtuk,
hogy Betánia az Olajfák Hegyének lábánál fekszik.Ezért különös szerepe van a
Jézus szenvedéstörténetében is. Ószövetségi próféciák teljesednek itt be. Mert
Jézus megy Jeruzsálem felé. Vonul egy szamárcsikónak a hátán. Minden olyan
királyi módon történik. A szamárcsikó tulajdonosa szó nélkül bocsátja azt Jézus
rendelkezésére. A tanítványok és a sokaság sok tagja ruháit terítik az útra
szőnyeg gyanánt, a tömeg üdvrivalgással köszönti: áldott a a Krály, aki jön az
Úrnak nevében. De mégis minden olyan szegényes, mégis olyan más ez, mint egy
hatalmas király bevonulása. Jézus olyan védtelenül, olyan szelíden jön. S csak
egy fegyvere van: kimondhatatlan szeretete mindenki iránt. Hisz Ő sír
Jeruzsálem felett s benne a farizeusok és írástudók felett is, ellenségei
felett is. S nem csak sír, hanem meghal értük, értünk, minden emberért, ezért
az egész világért. Ez az Ő nagy győzedelme.
A bevonulás nagy és nehéz
napja elmúlt. Este Jézus elindul az Olajfák Hegyének lejtőin Betánia felé. Az
éjszakát ott fogja eltölteni. Talán épp Mária, Márta és Lázár házában. Micsoda
nap van mögötte, tele eseményekkel, jelekkel, csodákkal, amelyek mind közelgő
halálára utalnak. S este nem a nagy és csillogó várost választja, ahol minden
ragyog, ahol a vallási élet is látszólag gördülékenyen folyik, de amely város
tele van bűnnel és képmutatással, hanem a szegényes Betániát, ahol van igazi
szeretet, ahol van befogadás, ahol az emberek nem kétszínűek, nem képmutatók,
ahol igaz szeretettel befogadják Őt. Mi vajon melyikre hasonlítunk a két
helység közül? Mert Jézus ma is csak a „Betániákban” tud és akar szállást
venni.
Itt Betániában történt az
egyik legmegragadóbb esemény a Jézus életében. Itt tölt Mária a poklos Simon
házában egy alabástrom szelence drága kenetet Jézusra, ami abban az időben egy
nagyon nagy érték volt, s mutatja meg Jézus iránti határtalan szeretetét. A
tanítványok nem értik ezt a tékozlást, ők ezt inkább a szegényeknek adnák, de
Jézus érti s tudja, hogy ez a megkenetés már az ő halálára, temetésére nézve
történt, s ez tulajdonképpen egy prófécia, amiben ez az asszony megelőzi a
tanítványokat. Mert az az áldozat rámutatás arra a sokkal nagyobb áldozatra,
amit néhány nap múlva Jézus be fog mutatni a Golgota keresztjén. Ennek az
asszonynak a példája minket is buzdítson arra, hogy életünket egészen Jézusnak
szenteljük.
Az utolsó találkozásunk
Betániával a mennybementel napján van. Jézus itt vesz búcsút tanítványitól,
mielőtt visszatérne Atyja országába. Felemeli itt a kezét és megáldja őket. A
szegek helyei még mindig látszanak, Tamás is láthatja azokat. Ezek a sebek
vették el a bűn miatti átkot, és ezekért a sebekért kaphatjuk mi meg Urunk
áldását. Jézus most már elmegy, mert elvégezte a munkát, amit Atyja reá bízott.
De itt marad övéivel, velünk is az Ő áldása. S ezt az áldást már senki el nem
veheti tőlünk. S ez az áldás még csak szüntelen növekszik, és ebben nekünk is
részünk van, ennek az áldásnak gazdagítása és továbbadása a mi drága feladatunk
is. Minden istentisztelet uán a lelkipásztorunk felemelt kézzel adja tovább ezt
az áldást. Mi így mehetünk ki szüntelen a hétköznapokba, családunkba,
munkahelyünkre. Bárcsak igaz lenne a még mindig élő költőnk, Füle Lajos ismert
éneke:
Tégy Uram engem áldássá! Lelkedet úgy várom.
Tedd te a szívem hálássá,hogy neked szolgáljon.
Bárhova küldesz, ajkamról zengjen az új ének!
Tégy Uram engem áldássá,oly sok a bús élet.
Magyar református énekeskönyv 481 ének
Olvasandó igék:Mát.21,17, 26,6 Luk.10,38, 19,29, 24,50, Ján.11,1.25, Jel.7,9
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése