Mit tanít a Szentírás : a
tisztességről és gyalázatról
A
legtöbb ember nagyon érzékeny, ha az ő nevének tisztességéről, az ő
becsületéről van szó. A legkisebb bántásra, sértésre is hevesen reagál, ha úgy
érzi, hogy tisztessége és jó hírneve veszélyben forog. Azért van ez így, mert
minden gyalázat, ami nevünket éri végső soron személyiségünket sérti, azt
kérdőjelezi meg. Pedig ennek nem kellene így lenni. Nem kellene annyira
felháborodnunk azon, hogy nevünket szidalom éri, mert tudnunk kell, hogy mi nem
vagyunk tökéletes emberek. Amikor túl érzékenyek vagyunk tisztességünkre, akkor
túlbecsüljük magunkat és elfelejtjük, hogy mi bűnös emberek vagyunk.
Isten is nagyon vigyáz nevének
tisztességére, dicsőségére. Ez Nála rendben is van így, hiszen Ő joggal teszi
ezt, mert Ő tökéletesen szent, nincs semmi bűn vagy fogyatkozás Benne. Amikor
az Úrnak teljes tiszteletet adunk, elismerjük azt, hogy Ő mindenek felett való.
Ha mi embereknek, vagy teremtményeknek adjuk a dicsőséget, akkor ezzel Isten
dicsőségét raboljuk meg. A mi Isten iránti tiszteletünk nem maradhat meg
általánosságokban. Ennek konkrét jelei kell legyenek a mi mindennapi
életünkben. Másképp ez az egész dolog egy nagyon homályos és elmosódott,
tartalom nélküli valamivé lesz az életünkben. Nagyon sok ember van, aki Istent
a felkelő Napban, az erdő csendjében, a természet szépségében tiszteli. Ez is
valami, hisz az ilyen ember már lát valamit Isten teremtő hatalmának
nagyságából és dicsőségéből. De Isten nekünk adott egy meghatározott személyt,
akiben mi Őt tisztelhetjük és ez nem más mint Jézus Krisztus. Hol is lehetne
Isten tisztessége, dicsősége nagyobb, mint ahol Ő könyörül a szegény bűnös
emberen? A mi Megváltónk az a valóságos és konkrét személy, Akiben Istent, az
Atyát tisztelhetjük. Vannak olyan emberek is, akik úgy gondolják, hogy ők
tisztelik Istent Jézus Krisztuson kívül is. De hogyan ismerheti meg az Atyát
az, akinek Ő nem jelenthette ki Fiát?
Hogyan ismerhetné meg Isten szeretetét az, aki elutasítja azt, akiben ez
a szeretet testté és valósággá lett? Aki
megveti Jézust, megveti az Atyát is, Aki elküldte Őt. Nyilván, hogy Isten
dicsősége ott ragyog a csillagokban, a teremtett világban is, de leginkább
mégis az Ő Egyszülött Fiában jelentette ki ezt nekünk. Ne felejtsük hát el :
csak az ad Istennek igazán dicsőséget és tisztességet, aki elfogadja és
befogadja Jézus Krisztust, Akiben Isten dicsősége az emberi szem és szív
számára is láthatóvá, érzékelhetővé, megfoghatóvá és megtapasztalhatóvá lett.
Az, hogy mi
Istent tiszteljük, abban is meg kell mutatkozzon, hogy az Ő parancsolatait
komolyan vesszük és megtartjuk, hiszen Isten nekünk ebben jelentette ki az Ő
szent akaratát. A farizeusok is akarták tisztelni Istent és ezért óriási
hangsúlyt fektettek a parancsolatok megtartására. Jézus mégis megsemmisítő
ítéletet mondott az ő istentiszteletükre. Egyenesen képmutatóknak nevezi őket.
Ezzel az Úr leleplezi az ő szivüknek hamisságát, romlottságát. Egy hamis
szívből nem származhat igazi istentisztelet. Miért mondja Jézus, hogy a
farizeusok buzgólkodása hiábavaló képmutatás? Azért mert ők csak a formát tartották meg, de
közben elsikkadt a lényeg, a tartalom. A mellékes dolgok a középpontba kerültek
és a lényeges dolog a perifériára szorult, teljességgel elveszett. A lényeg
pedig nem más, mint az Isten és felebarát iránti szeretet. A farizeusok például
nagy bűnnek tartották azt, ha valaki mosdatlan kézzel evett. De az, hogy öreg
szüleikről nem gondoskodtak, azt nagyon is jónak tartották.
Mi is nagyon
kell vigyáznunk, mert ez a farizeusi kegyesség nagyon gyakran minket is megkísért.
Mi is sokszor apróságok, mellékes dolgok felett vitázunk és elfeledkezünk
közben a lényegesről, és így a szeretet parancsát lábbal tiporjuk. Vigyáznunk
kell arra, hogy Isten parancsaiból ne formáljunk szokást, formaságot, hanem
mindig a szeretet felől közelítsük meg a dolgokat. Mindig fel kell tennünk a
kérdést : azzal, amit most cselekedni fogok, hogyan mutatom meg Isten és
felebarátom iránti szeretetemet?
Nagyon kell
vigyáznunk arra is, hogy ne az emberek előtt akarjunk minden áron tisztességben
maradni. Megtörténhet, hogy az emberek tiszteletéért elismeréséért épp Isten
dicsőségét bántjuk és sértjük meg. A farizeusok is ezt tették. Mindig úgy
tették a jót, hogy azt lássák az emberek
és hogy dicsőítsék őket. Mi nem emberek jótetszését, tisztességét kell
megnyernünk, hanem Isten jótetszését, elismerését. Végső soron Ő fog minket megítélni
és nem emberek. Nem emberek előtt kell elszámolnunk életünkkel, hanem Isten
előtt. Mindig fel kell tennünk a kérdést : mi is tölti ki életünket, mi is a mi
életünk célja? Nehogy hiú dicsőség keresése legyen az, ez mindnyájunkat kísért.
A Krisztus által megváltott, újjászületett embert az jellemzi, hogy Ő mindenben
Isten dicsőségét keresi. A mi óemberünk gőgös és a maga dicsőségét keresi, az
új ember, amit Isten Szentlelke munkál ki bennünk mindig alázatos és mindig
Isten dicsőségét keresi. Az ilyen ember is tisztességet kap, de az
mindenekelőtt isteni ajándék és kegyelem az ő életében. A mi egyetlen gondunk
csak az legyen, hogy maradjunk alázatban és éljünk Isten kegyelméből. Minden
pillanatban tudnunk kell, hogy mi semmit sem érdemlünk, hanem csak bűntetést,
halált és kárhozatot, úgy ahogyan az az Úrvacsoránál minden alkalommal meg is
valljuk. A hívő ember soha se azt mondja : én egy becsületes munkás, egy
nagyszerü szülő, egy jó férj vagy feleség vagyok, hanem azt, hogy én csak egy
gyarló, esendő, bűnös ember vagyok. Ha az előbb felsorolt dolgok mégis valósággá
lehetnek az életemben, az soha nem az én érdemem, hanem Isten csodálatos kegyelme,
ami még bennem is ki tudta mindezt munkálni.
Legyünk hát
teljesen szabadok a magunk dicsőségének keresésétől és fordítsuk minden erőnket
Isten dicsőségének keresésére és munkálására. Ha így teszünk, akkor leszünk a
helyünkön, akkor maga Isten fog nekünk dicsőséget adni. Persze majd a maga
idejében. Az is egy nagy baj az életünkben, hogy mi olyanok vagyunk, mint az a
kisgyermek, aki nem tud türelmes lenni, nem tud dolgokat kivárni. Ilyenkor mi
elkezdünk kételkedni Isten ígéreteiben. Vigyáznunk kell, mert ahogy egy nagy
igehirdető mondja, az Isten óráját mi nem hordjuk a mellényzsebünkben. Az Isten
országának az is alapszabálya, hogy a dicsőséghez vezető út a gyalázaton át
vezet. Az Isten országábn van egy gyalázatos tisztesség és egy dicsőséges
gyalázat. Jézus boldognak mondja azokat, akik az Ő nevéért gyalázatot is készek
hordozni Sokat lehetne itt beszélni az egyház történetéből azokról, akik a
Krisztus nevéért készek voltak nem csak gyalázatot hordozni, hanem adott esetben
meg is halni. A hitvalló keresztének
sokszor kellett a gyalázat útját járják, de útjuk mégis az örök dicsőségben ért
véget. Az is igaz, hogy az ilyen gyalázatban nem mindenkinek egyformán van
része. Nem mindenki kell vérpadra vagy börtönbe menjen a Krisztus nevéért. De
azért a Krisztus gyalázatából minden keresztyén kikapja a maga részét. Aki
igazán Krisztus szerint akar élni, annak ebben a világban mindig valamilyen
keresztet kell hordoznia. De Krisztus is ezt az utat járta, és nekünk is ezen
az úton kell Őt követnünk.
Összefoglalva
tehát elmondhatjuk, hogy a mi egész életünk egy meghalás kell legyen az
óemberre nézve, aki a maga dicsőségét keresi, és ugyanakkor meg kell
elevenedjen bennünk az Isten Lelke szerint való új ember, aki Isten dicsőségét
keresi. Nemrég ünnepeltük a reformációt, aminek egyik jelmondata a „Soli Deo
Gloria” volt, vagyis „Egyedül Istené a Dicsőség!”. Legyen ez a mi jelmondatunk
is.
Olvasandó ígék : 1 Sám.2,3O,
Péld.15,33, És.42,8,
Mal.1,6, Mát.5,11, 15,
7-9, Ján. 5,23.44, Ef.2,8-9, Fil.2,8-9, Jak1,26 , Jel.5,13
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése