Mit tanít a Szentírás : az időről
Ilyenkor,
az óév végén és az új év kezdetén
különösképpen sokat foglalkozunk az „idő” fogalmával. Szoktuk mondogatni : hogy
eltelt már ez az év is, már megint egy újat kezdünk el, vajon még mennyi idő
adatik számunkra?
A pogány görögök az időt egyenesen istenségnek tartották,
nevet is adtak neki, Kronosznak nevezték. Ezt az istenséget kegyetlennek, rettenetesnek képzelték el, és
azt tartották róla, hogy a saját gyermekeit is felfalja. Úgy képzelték el, hogy
mindent szőröstől-bőröstől felfal, ami útjában áll. Ebben nagy igazság van,
hiszen mi is úgy tapasztaljuk meg, hogy az idő mindent elnyel, mindent magával
ragad. Talán innen ered az „idő vasfoga” kifejezés is, hogy az mindent
szétroppant, annak nem tud semmi ellene állni. Úgy érezzük, hogy nem az idő a
miénk, hanem épp fordítva van : mi vagyunk az idő markában, mi vagyunk
kiszolgáltatva az időnek.
Az
Újszövetség is használja ezt a szót az idő jelölésére, tud az időnek ennek a
mindent elnyelő, rettentő munkájáról. De nagyon érdekes az, hogy az Újszövetség
használ egy másik szót is az idő megjelölésére, ezt kairosznak nevezi. Ez nem
egy általános időt jelöl csupán, hanem egy úgynevezett minősített időt,
rendkívüli időt, döntő illetve döntésre, cselekvésre, alkalmak megragadására és
kihasználására rendelt időt. A két időfogalom között óriási különbség van. Az
egyik mindent magával ránt a múltba, mindent elvesz, mindent lezár. A másik
azonban ajándék a mi számunkra, megnyit utakat és lehetőségeket. Az egyik a
múltba, a másik pedig a jövő felé mutat.Az egyik azt mondja : én tartalak a
markomban, én rendelkezem veled, a másik pedig így szól : itt van egy ajándék,
amivel élhetsz, itt van egy kincs, ami meggazdagít téged. Az egyik mindent
kivesz, kiragad a kezünkből, a másik azonban új lehetőségeket, új alkalmakat ad
a kezünkbe.
Ha ez
így van, akkor mi kétféleképpen viszonyulhatunk az időhöz, kétféle módon
tapasztalhatjuk azt meg.Úgy is megélhetjük az időt mint egy rosszat, mint egy
nyomorúságot, szükséget. Akkor mi is úgy találkozunk az idővel, mint a pogány
görögök, hogy annak vadságát és kegyetlenségét érezzük. Az ilyen ember mindig
csak siránkozik az idő múlása felett, mindig azt mondogatja : ha még egyszer
fiatal lehetnék, ha vissza tudnám forgatni az idő kerekét, ha meg tudnám állítani
az időt. Az ilyen ember mindig csak a múltban él, a jelennek se örvend, mert
úgy érzi, hogy az szüntelen kicsúszik a kezéből. De ha a másik időfogalom
szerint élünk, akkor úgy éljük meg az időt, mint egy nagy lehetőséget, mint egy
nagy kihívást, mint egy nagy felelősséget. Az ilyen idő egy nagy ajándék, de
nem kevésbbé egy nagy felelősség is.
Feltevődik
a kérdés ezek után, hogy hogyan válik ez lehetségessé? Ki hozott ebben
változást? Ki változtatta meg az időnek a jellegét, hogy ami eddig rettentés és
borzalom volt, az most ajándék legyen, amit eddig mindig veszteségként éltünk
meg, az most nyereség lehessen a mi számunkra? A válasz egyértelmű és
mindnyájunk számára világos : az, aki eljött az idő teljességében, maga az Úr
Jézus Krisztus. Csak az az ember láthatja és érezheti ezt így, aki ismeri Jézus
Krisztust és hisz is Benne. Rajta kivül valóban nincs más lehetőség, mint
siránkozni az idő gyors múlása felett. De Jézus eljött és az idő nyomorúságát
és félelmetes voltát is megváltotta és megszabadított minket az idő vasfogának
a rettentésétől. Ezt Ő nem csak szép szavakkal tette meg, hanem mindenek előtt
golgotai áldozatával és feltámadásával, mikor is utat nyitott számunkra a
jövendő felé, nem is akármilyen jövendő, hanem Isten országának és dicsőségének
a jövendője felé. Számunkra így az idő minősített idővé, ajándékba kapott idővé
válik, az idő telítődik az örökkévalóság távlatával, dicsőségével. Csak
Jézusban és Jézus által lehetséges az, hogy életünket ne lássuk értelmetlennek,
hiábavalónak, hogy meglássuk azt, hogy mégis van valami, amit az idő vasfoga
nem tud megrágni, megemészteni, hogy van maradanó érték az időben. A hitben
való élet azt jelenti, hogy amíg csak e testben élünk naponta újabb és újabb
lehetőségeket és alkalmakat kapunk arra, hogy életünk igazi élet lehessen.
Az a
tény, hogy Jézus az örökkévalóságból belépett ide a mi időnkbe azt jelent, hogy
számunkra minden perc egy új kezdetté válhat, minden perc lehet egy döntő
pillanat, a megtérés és az Istennek odaszánt életnek a pillanata. Valaki
egyszer találóan így mondotta : az igazi naptár a mennyből adatik, a mennyből
száll alá naponként. Ha ez így van, akkor nem kell állandóan a múlton rágódni,
vagy a múlt emlékeiből élni, akkor az idő nem tesz mindent múlttá a mi
számunkra. Mindennap készek kell lennünk arra, hogy Isten új lehetőségekkel
ajándékozzon meg minket. Pál apostol meg van győzdve afelől, hogy Isten
kegyelme már eleve elkészíti a mi számunkra azokat a jó cselekedeteket,
amelyekben aztán járnunk kell. Mi Isten igéjére és Szentlelkének a vezetésére
kell figyelnünk, hogy nehogy elszalasszuk, vagy nehogy rosszul és rosszra
használjuk az Isten által nekünk jóra adott lehetőségeket.
Fontos
tehát annak tudatában lenni, hogy nem mindegy, hogy miként használjuk fel
időnket. Ne gondoljuk soha azt, hogy még van időnk, mert az sokkal kevesebb
lehet, mint ahogy gondoljuk. Egyszer majd Isten előtt azzal is el kell
számolnunk, hogy mivel töltöttük el időnket. Nehogy a legfontosabb dolog
maradjon ki életünkből.
Miután
az időről beszéltünk, feltétlenül szólnunk kell az örökkévalóságról is. Ez
azért nagyon nehéz nekünk, mert mi ezt még elképzelni sem tudjuk, egyszerüen
kivül esik megtapasztalható világunkon. Tudjuk azt, hogy az örökkévalóság Isten
tulajdonsága, Ő öröktől fogva van és mindörökké lenni fog. Ő nincs az időhöz
kötve, hanem felette áll annak. Mi nagyon nehezen tudunk beszélni Isten
örökkévaló voltáról, hisz nekünk csak olyan fogalmaink vannak, amik mind az
időhöz kötődnek. Számunkra az örökkévalóság állapota Jézus Krisztus
eljövetelével kezdődik. Ez annyira különbözik a jelenvaló világtól, hogy mi még
elképzelni se tudjuk. Mi erről csak annyit tudunk, hogy ezt Isten mindeneket
betöltő jelenléte és minden rossznak a hiánya fogja jellemezni.
Az
azonban nagyon fontos, hogy a keresztyén ember életét már az eljövendő
örökkévalóság erői hatják át, ami Jézus Krisztus feltámadásával már belépett
ebbe a világba. Ennek a valósága a mi számunkra hit és reménység által már
megragadható. De érezhető és tapasztalható is a Szentlélek munkája által. Már
most hisszük, hogy Ő kiszabadított minket e jelenvaló gonosz világból.
Ugyanakkor azt is tapasztaljuk, hogy e gonosz világ erői szüntelenöl támadnak
és ostromolnak minket, még naponta részünk van e jelenvaló világ szenvedésében,
de azt is tudjuk, hogy ennek szenvedése nem hasonlítható össze azzal a
dicsőséggel, ami egykor nekünk majd megjelentetik. Mi tehát egyfajta köztes
állapotban élünk Benne élünk a földi időben és mindabban, amit ez
nyomorúságként, fájdalomként, szenvedésként magában hordoz. Ez minket is sokszor kétségeskedésbe sodor,
de mégsem esünk ezek miatt kétségbe. Épp azért nem, mert tudjuk, hogy nem ez az
idő az utolsó valósága a mi életünknek. Már útban van felénk az örökkévalóság,
ami Krisztus eljövetelével, halálával és feltámadásával betört ebbe a múlandó
világba. Ennek erői már most áthatják a mi életünket és mindennapjainkat.
Hadd
tekintsünk hát ezzel a drága hittel erre z új esztendőre is, amit nemrég elkezdhettünk.
Ne azon siránkozzunk, hogy már ismét eltelt egy esztendő, hogy megint öregebbek
lettünk, hanem ragadjuk meg az ajándékba kapott időt és várjuk Isten megígért és örökkévaló országát.
Olvasandó igék: Jób 14,13, Zsolt.31,16,
32,6, Préd.3,1-11, 8,5-6,
Dán.7,12, Máté 16,3, Márk
1,15, 13,33, Luk.16,19, Ap.csel.1,7, 17,26,
Róm.13,11, 2Kor.6,2, Gal.4,4, ’Thessz.5,1, Jel.1,3, 2,21
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése