Mit tanít a Szentírás : a világról.
A „világ „ szónak a Szentírásban többféle jelentése is
van.Jelentheti a teremtett világot, a világmindenséget, az emberiséget, a bűnös
világot és még sok minden mást is. A különböző korokban abba a tévedésbe estek,
hogy csak az egyik jelentést hangsúlyozták, a többit pedig mellőzték, vagy
elhanyagolták. Az emberre jellemző, hogy csak azt szeretné hallani, ami neki
tetszik, ami az ő elképzelésébe épp beleillik. A Szentírás egy nagyon átfogó
képet ad a világról és mélyen megvílágítja annak minden oldalát.
A világ jelenti tehát a lakott területet, a Földet. Ezt nem lehet más
égitestekről elmondani. A Földet épp az teszi egyedülállóvá, hogy emberek
laknak rajta. A Szentírás nem meséskönyv. Nem akar egy valótlan képet festeni a
világról sem. Elmondja azt, hogy ez a világ az istenellenes erők színtere is. A
bűneset óta ezt a világot elárasztották a démoni erők és hatalmak. A Sátán
minden csepp területért, minden lélekért elkeseredett harcot vív. Minden
alkalmat és minden lehetőséget kihasznál. Mi is tudjuk és valljuk János
apostollal együtt, hogy a világ a gonoszságban vesztegel.És ebben senki se
kivétel, az ember sem. Minden ember a gonoszságba születik bele. Mi magunktól a
világgal együtt el kellene vesznünk. Mert a gonoszságot meg kell bűntetni. A
szent Isten nem fogadhatja el a gonoszságban levő világot és benne a
gonoszságban levő embert. Ezért a világ Isten rettenetes haragjának a tárgya
is. Isten haragja az Isten megbántott és meggyalázott szeretetéből fakad. Végső
soron a harag is Isten szeretetét mutatja. Ha Isten nem haragudna a világra és
benne az emberre, ez azt jelentené, hogy teljesen közömbös lett iránta. Ezért
nem lehet Isten szeretetéről az Ő haragja nélkül beszélni. Ha Isten nem haragudna
a bűnre, akkor ez azt jelentené, hogy együttműködik a Sátánnal. Márpedig nem véletlenül
mondja Pál : az ördögnek ne adjatok helyet. Ne engedjük, hogy ez a világ, amely
az Isten világa, az ördög világává legyen. A történelmen végigvonul ez a harc.
Jézus Krsisztus azért jött el ebbe a démoni erőktől megszállott világba, hogy
megmutassa, hogy Isten nem mondott le erről a világról. Isten Krisztusban
meggyőzte és legyőzte ezt a világot. Mivel győzte le Isten ezt a világot? Az Ő
szeretetével. Ez a szeretet nem egy
olcsó szeretet. Van olcsó szeretet is ez nem tesz semmit, nem vállal semmilyen
áldozatot. Mindig az mutatja meg, hogy értékes, drága-e a szeretet, hogy mire
képes, meddig megy el, mit kész és mit képes feláldozni. Mert egy kedves,
szimpatikus embert nem nehéz szeretni, ez a szeretet nem kerül sokba, nem kell
különösen megerőltetnem magam, hogy egy ilyen embert szeretni tudjak. Nem kell
megtagadnom magam, nem kell áldozatot hozzak. De ha akkor is tudok szeretni
valakit, ha az számomra nagyon kellmetlen, sőt rossz is, akkor az ilyen
szeretet nagyon sokba kerül, önmagamat kell feladnom, megtagadnom, hogy egy
ilyen embert is szeretni tudjak. Az ilyen szeretetben ott van a kereszt, ott
van a szenvedés. Az ilyen szeretetre a hitetlen ember nem hajlandó. Azt mondja,
hogy ez bolondság. Minek szeressem azt, aki nekem csak kellemetlenséget okoz.
Az Isten szeretete épp ilyen szeretet. Isten ezt a bűntetésre és kárhozatra
méltó világot szerette, azt az embert, akiben az Ő mértéke szerint semmi
szeretetre méltó dolog sincs. Isten nem olcsó szeretettel szeret, hanem vérig
menő drága szeretettel. Nem azért szereti ezt a világot, mert ennek a világnak
joga lenne erre, hanem mindenek ellenére szereti ezt a világot. Isten az
áldozatban szeret minket. Jézus Krisztus áldozata a kereszten az Isten világ
iránti szeretetének csalhatatlan bizonyítéka. Az Ő szeretete a kereszten
kitapinthatóvá lett. Ő nem barátokért, hanem ellenségekért halt meg ott, nem
szeretetre méltókért, hanem kárhozatot és halált érdemlőkért. Isten szeretete
ezért kegyelem, vagyis meg nem érdemelt szeretet.
Vigyázzunk, hogy az előbb mondottakból ne azt a következtetést vonjuk le,
hogy a keresztyénség azt hirdeti, hogy ki kell menekülni ebből a világból, vagy
hogy ezt a világot gyűlölni kellene. Persze nem szabad ezt a világot egy
bizonyos értelemben szeretni, mégpedig úgy, hogy az bálvánnyá legyen a mi
számunkra. Kell hát szeretnünk ezt a világot, mint Isten szeretetének és
kegyelmének színterét, de vigyázzunk arra, hogy nehogy Isten-pótlék, bálvány
legyen az egy adott ponton az életünkben. Ez épp úgy van, mint az a parancs,
hogy szeressük szüleinket és gyermekeinket, de készek kell lennnk meggyűlölni
is őket, ha épp ők azok, akik az Isten országa útjában állnak.
Mi tehát egyrészt halljuk a parancsot, hogy a Krisztus szeretetével
maradjunk meg a világban, de kerüljük azt, mint veszélyes bálványt. A bálvány
épp azt akarja elérni, hogy Isten helyére kerüljön, hogy Őt kiszorítsa az
életünkből. Ha a világ azt a helyet foglalja el életünkben, amely egyedül
Istent illeti meg, akkor ez már egy nagyon veszélyes helyzet. Ezt nevezi a
Szentírás lelki paráznaságnak. Vigyázzunk erre, mert ez a hívő embert is nagyon
gyakran megkísérti.
A világnak, és ebben minden ember benne van meg kell hallania azt a
leghatalmasabb történést, eseményt, amit Isten ezért a világért Krisztusban
elvégzett. Mi emberek nagyon odáig vagyunk mindazokkal a teljesítményekkel, nagy
dolgokkal, amiket az ember véghezvitt, de ezek végső soron mind múlandó dolgok,
a legnagyobb cselekedet az, amit Isten vitt véghez ezért a világért. Ezért a
legfontosabb, amit a világról elmondhatunk az, hogy az Isten szeretetének és
kegyelmének missziói területe. Az emberiség sok csodát alkotott, sok
monumentális építmény fűződik az ember nevéhez, de a legmonumentálisabb alkotás
mégis a kereszt, amely Isten világ iránti kimondhatatlan szeretetét hirdeti.
Ezért kellett a tanítványoknak elindulni szerte a világon és ezt mindenütt
hirdetni. Ez minden hívő ember szent feladata is. Nehogy elfelejtsük azt, hogy
a mi küldetésünk ebben a világban nem csak annyi, hogy megszülessünk,
felnőjjünk, szakmát tanuljunk, családot alapítsunk, gyermekeket szüljünk és
neveljünk, hanem sokkal inkább az, hogy Isten országának misszionáriusai
legyünk. Nem kell Afrikáig vagy Ázsiáig menni, a szomszédban, a munkahelyen, az
utcán sokan vannak, akiknek Isten szeretetéről és megváltó kegyelméről nekünk
kell bizonyságot tenni.
Egyszer már szóltunk arról, hogy mennyire izgatja az embereket az, hogy
hogyan keletkezett ez a világ. De éppúgy az is rendkívüli módon foglalkoztatja
az embereket, hogy mi lesz és milyen lesz ennek a világnak a vége? A Szentírás
sok mindent mond erről. Persze nem úgy, hogy az emberi kiváncsiság minden
vágyát kielégítse. Erre nézve is igaz, hogy Isten azt jelenti ki, ami nekünk az
üdvösséghez szükséges. A Szentírás arra figyelmeztet, hogy ennek a világnak
lesz egy vége, a Jézus Krisztus visszajövetele. Isten ekkor megítéli, de
ugyanakkor megtisztítja és újjá is teremti ezt a világot. A mi dolgunk nem az,
hogy ennek a hogyanját és minden részletét megértsük, hanem az hogy lélekben
készek legyünk erre az eseményre. Tegyük azt, amit tennünk kell és hagyjuk az
Úrra, amit neki kell tudni és tenni. A mi számunkra az a fontos, hogy az a nap
munkában találjon, illetve ha nem a mi életünk idejében fog megtörténni, ebben
a szolgálatban dobbanjon utolsót a szivünk. Várjuk ezt a nagy eseményt
imádságos szívvel, de ugyankkor tegyünk bizonyságot mindenkinek az Isten
szeretetéről. Ha így várunk, akkor nem leszünk sem rajongók, sem pedig hidegek
és közömbösek.
Olvasandó igék: Ján.3,16, Ján 17,18 ,Róma
3,19, Ef.4,27, Jakab 4,4 1Ján 2,15,
1Ján.5,19 2Pét.3,1o
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése