Mit tanít a
Szentírás : a tanítványságról, Krisztus követéséről I.
A
keresztyén életet sok módon ki lehet fejezni, sok képpel lehet illusztrálni, az
egyik leggyakrabban használt kép a Szentírásban : a követés. Amikor Jézus a
földön járt nagyon sokszor mondta ezt az embereknek : kövessetek engem! Az
evangéliumokban hatvankilencszer van szó Krisztus követéséről.
Ez
először is azt teszi nyilvénvalóvá, hogy nekünk nem valamit, hanem Valakit kell
követnünk. A keresztyén élet nem egy bizonyos tanításnak, ideológiának,
eszmerendszernek az elfogadásából, még csak nem is egy valamilyen eszménynek a
követéséből áll, hanem egy személynek a követéséből. A keresztyénséget épp ez
teszi rendkívülivé, egyedőlállóvá. A Krisztus követése nem egy elvont,
filozófiai dolog, hanem egy, a mindennapokban megvalósuló életforma. Nem valami
ködös és távoli jövőhöz van kötve, hanem itt és most lesz valósággá. A Krisztus
követése több, mint a Krisztus utánzása, a kettőt el kell választani egymástól,
nem szabad őket azonosítani, még akkor sem ha szoros kapcsolat van közöttük. Ha
egy képpel akarnánk élni, akkor az idegenvezetőt képzeljük magunk elé, aki egy
veszélyes útszakaszon megy egy csoport ember előtt, mondjuk egy kanyargós hegyi
ösvényen. Azok, akik a csoportban vannak pontosan azt az utat járják végig,
amit az idegenvezető, de azt mégis másképp teszik. Mert az idegenvezető nem
csak megmutatja az utat, hanem a saját testévet úgymond utat tör a bokrok, ágak
szövevényében. Annak ellenére, hogy ugyanazt az utat járják végig, az idegenvezetőnek
mégis egy rendkívüli, egyedülálló szerepe van. Így van ez a Jézus követésében
is. Itt Jézusé az egyedülálló szerep. Most ezen bevezető gondolatok után
próbáljuk a követés néhány legfontosabb elemét felmutatni.
Az
első fontos dolog, hogy a tanítvány mindenben Jézustól függ. Azok , akik egy
idegenvezetőt követnek, szüntelenel figyelnek rá. Ha szem elől tévesztik, akkor
végük van. Nélküle egyetlen lépést se tehetnek. A Krisztus követésében is
szüntelenül Rá vagyunk utalva. Senki se tudja a maga erejéből és bölcsességéből
Krisztust követni. Ez csak akkor lehetséges, ha Őt szüntelenől szem előtt
tartjuk.
A
második nagyon fontos dolog a Krisztus követésében a bizalom. Ha emberek egy
vezetőt követnek, akkor ők ezt abban a bizalomban teszik, hogy a vezető ismeri
az utat annak minden veszélyeivel együtt és el tudja vezetni őket a célba. Ha
követünk valakit, akkor ez annak a jele, hogy teljesen megbízunk benne. Jézust
se lehet követni úgy, hogy feltétel nélkül ne bíznánk benne. Hinnünk kell abban
és bíznunk kell abban, hogy Ő minket naponta a legjobb úton vezet, hogy ismeri
gondjainkat, bajainkat is és abban a legjobb megoldást is kiutat fogja
megmutatni.
A
Krisztus követésének harmadik eleme az engedelmesség. Az emberek, akik egy
vezetőt követnek, kell kövessék annak minden utasítását. Ha a vezetőnek nem engedelmeskednek, akkor a
követésnek semmi értelme sincs. Nincs ez másképp a Krisztus követésében sem.
Készek kell lennünk Neki mindenben engedelmeskedni. Krisztust követni nem más,
mint az Ő hangjára hallgatni. Ha mindezt figyelembe vesszük, akkor látjuk, hogy
a Krisztus követése egyáltalán nem egyszerű és könnyű dolog. Nem véletlen, hogy
Jézus amikor az Ő követéséről beszél, ugyanakkor a kereszt felvételéről is
szól. Ez csak úgy lehetséges, ha készek vagyunk magunkat mindenben megtagadni.
Nekünk naponta döntenünk kell, hogy hallgatunk-e szavára, amely szüntelenül
hangzik felénk : kövess engem.
Ezért
is mondhatjuk, hogy az evangéliumokban található események között nincs is
fontosabb, mint a tanítványok elhívásáról szóló tudósítás. Isten országának
alapvető törvénye, hogy Isten azt nem nélkülünk, nem mennyei angyalok, vagy más
isteni lények, hanem olyan hús-vér emberek által akarja építeni, amilyenek a
tanítványok is voltak és amilyenek mi is vagyunk. Jézusnak is munkatársakra
volt szüksége, akik már a földi életében vele legyenek, tőle tanuljanak, s majd
feltámadása, mennybemenetele után folytassák azt a hatalmas és dicső munkát,
amit Ő elkezdett. Jézus a munkáját egy kis gyülekezettel kezdte, ezzel is azt
akarta kifejezni, hogy Isten országát csak közösségben lehet munkálni. A múlt
század egyik legnagyobb teológusa mondotta : az embert szinte mindent egyedül
is meg tud tenni, de keresztyén nem lehet magában senki. Ebben nagyon nagy
igazság van elrejtve. Az Isten országának ügye soha se magánügy, hanem mindig
egy közösségnek, jelen esetben az egyháznak az ügye.
Jézus
a tanítványait a legegyszerűbb emberek közül választotta ki. Nem voltak
közöttük magasabban képzett emberek, nem találunk egyetlen irástudót se
közöttük, vagy ismertebb személyiséget. Tizenkét tanítványt választott ki
Jézus, nyilván hogy ez az ószövetségi tizenkét törzs megfelelője. Ezzel
kétségkivül azt akarta kifejezni, hogy Ő tiszteletben tartja Izrael népének a
történetét és szorosan kapcsolódik az Ószövetséghez. Hogy milyen szempontok
szerint választott Jézus , ezt nem tudjuk, ezt neki volt joga eldönteni. Nem a
tanítványok jelentkeztek a szolgálatra, nem ők választották Jézust, hanem Jézus
választotta őket, mindenben ő volt a kezdeményező.
Azt
már világosabban látjuk, hogy miért választotta Jézus a tanítványokat. Ezzel
főleg két célja volt. Egyrészt azért, hogy neki is legyen egy közössége, mert
emberi természete szerint erre neki is éppúgy szüksége volt, mint minden más
embernek. Neki is jól esett, hogy volt ki meghallgassa, megértse, adott esetben
erősítse Őt. Jól látjuk ezt a Gecsemáné kertben lezajlott jelenetben. Mennyire
fájt Jézusnak, hogy nem bírtak vele vigyázni egy órát sem. Ő is éppúgy örült a
szeretetnek, a barátságnak, az együttérzésnek, mint közülünk bárki. Nem
véletlen, hogy barátainak nevezte őket. Jézus nemcsak Megváltójuk, nem csak
tanítójuk, hanem igazi, őszinte barátjuk is volt. A másik nagy cél a
tanítványok formálása volt. Ezek a tanítványok a Jézussal eltöltött három év alatt
teljesen megváltoztak. Hiszen emberileg ők is teljesen alkalmatlanok voltak
annak a nagy feladatnak a végzésére, ami
rájuk bizatott. Jézus nélkül ezek az emberek névtelenek maradtak volna. De a Jézus
közelsége, tanítása és munkája ezeket az embereket rendkivüli személyekké
tette, a hit hőseivé és nevük mindaddig ismert és ragyogó lesz, amig csak ember
fog élni ezen a földön. A tanítványok így lettek azzá, amivé lettek, így
részesültek Isten országa kimondhatatlan ajándékaiban.
Hogyan
formálta és alakította Jézus a tanítványokat? Mindenek előtt az ő nagyszerű
tanítása által. A tanítványoknak nem ment könnyen a tanulás. Sokszor nehezen,
máskor meg félreértették Mesterüket. De Jézus egy nagyon türelmes tanítónak
bizonyult, nem fáradt bele, és újra és újra tanítgatta nekik Isten országának a
titkait és igazságait. De formálta őket egyszerűen azzal, aki Ő volt, ahogyan Ő
a különböző helyzetekben viselkedett, ahogy emberekhez és helyzetekhez
viszonyult.
A
tanítványok nem a világtól elzárt, elszigetelt környezetben éltek, hanem benne
éltek a mindennapi életben. Mossák a hálót, halásznak, végzik a családjukban is
munkájukat. Ezzel azt példázzák, hogy Jézus nem veszi ki gyermekeit ebből a
világból, nekik itt kell helyt állani, itt kell prédikálni, bizonyságot tenni.
Teljesen félreértették a tanítványságot a későbbi századokban azok, akik
kivonultak a világból és remeteként, szerzetesként élték le életüket. Ezzel nem
akarjuk azt mondani, hogy ezek között nem voltak nagyon is áldott életű
emberek, de világos az, hogy Krisztus ezt nem parancsolta tanítványainak. Ő
minket is ott akar megáldani, ahol vagyunk, a családban, a munkahelyen, a
gyülekezetben, a társadalomban. Hogyan is lehetnénk másképp sóvá és
világossággá, hogyan járhatnánk át az evangélium megtartó és gyógyító erejével
ezt a világot, ha kivonulnánk abból, és megvetnénk azt? A tanítványok fő
feladata az Isten országának hirdetése volt. Kellett hirdessék ők is a
megtérést, Isten országának eljövetelét. Nyilván, hogy ezt nem csak szóval,
hanem egész életük példájával kellett tegyék.
A
mi tanítványságunknak is ez a fő célja. Hirdetnünk kell akár a templom, akár az
élet szószékén azt, hogy Isten országa eljött, itt van, áldott erői át akarják
járni életünket, s hogy ez az ország még csak ezután fog igazán beteljesedni.
Bárcsak lehetnénk mi is jó tanítványok.
Olvasandó igék : Mát.4,2O, 8,19.22.23, 9,9, 16,24, Márk 2,14,
1O,21.28.32.52, Luk.9,11.23.49.57.59.61, Ján.8,12, 1O,4.5.27, 19,2O.22,
1Tim.4,6, Jel.14,4
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése