Mit tanít a Szentírás : az örömről
Érdemes
megszámolni, hogy a Szentírás hányszor beszél az örömről. Csak az
Újszövetségben több mint hatvanszor van szó az örömről és több mint hetvenszer
az örvendezésről. Bátran mondhatjuk, hogy a Biblia az öröm könyve. De a Szentírásból
az is kitűnik, hogy nem minden öröm Isten szerint való. Van olyan öröm is,
amiben Krisztusnak nincs helye. Az olyan örömről, ami csak a földi
körülményektől függ, sőt sokszor bűnös szivünk kielégülését szolgálják, azt
mondja a Prédikátor, hogy az merő hiábavalóság és a lélek gyötrelme. Az Úr maga
is elítéli az ilyen örömöt. Minden olyan öröm, amiben Istennek nincs helye,
múlandó és Isten ítélete alatt áll. A próféték gyakran hirdetik ezt. Van olyan
öröm is tehát, ami felett szomorkodni kell. Jó lenne ha örömeinket egyszer
ilyen szempontból is felülvizsgálnánk.
Ezek után azt kérdezhetné
valaki : hát akkor csak lelki örömeink lehetnek? Akkor csak bűneink bocsánata
és Isten országának az eljövetele felett lehet örvendezni? Nem lehet örülni a
napsugárnak, egy vidám estének, egy boldog házasságnak, egy gyermek
születésének, egy jó munkahely megtalálásának, anyagi helyzetünk javulásának?
De igen! Nem csak lelki dolgoknak lehet
örülni, mert mi húsból-testből való emberek vagyunk és nekünk ezek a földi
dolgok is nagyon fontosak lehetnek. A baj nem abban van, hogy földi, világi
dolgoknak örvendünk, hanem abban, ahogyan ezeknek örvendeni szoktunk :
megfeledkezünk arról, hogy mi a földi dolgokat is Istentől kaptuk, nem adunk
hálát vagy éppenséggel bálványozzuk ezeket a földi dolgokat. Akkor van baj az
örömünkkel, amikor Isten kiszorul belőle.
Nagyon kell vigyáznunk, mert nem csak egy Isten nélküli öröm létezik, hanem
egy úgynevezett vallásos öröm is, ami azonban nem igazi és nem mély. Jézus is
beszél a magvető példázatában olyan emberekről, akik csak úgy fél füllel
figyelnek Istenre, hamar fellelkesednek, de tulajdonképpen nem tudják, hogy mit
is jelent Jézus követése. Azt hiszik, hogy ha Jézust követik, akkor minden
nehézség, nyomorúság elkerüli őket, vagyis egyfajta életbiztosítást látnak az
egész dologban. Az ilyen ember a körülményeinek a megváltoztatását reméli Istentől,
nem pedig a szivének a megváltoztatását. Az ilyen ember számára aztán jön a
nagy csalódás, mihelyst jön egy üldöztetés, egy próba, egy nehézség. Isten soha
sem ígérte azt, hogy meg fogja változtatni a körülményeinket, hogy minden
nehézség el fog kerülni minket, hanem azt ígérte, hogy szívünket változtatja
meg, hogy ne önzők legyünk, hanem szeretettel tudjunk szolgálni másoknak.
Isten úgy teremtett minket, hogy örömre vágyunk, arra hogy beteljesedjen az
örömünk. A nagy kérdés, hogy mi vagy ki tudja a mi öröm-éhségünket kielégíteni?
Nagyon sok ember megpróbálja ezt az éhségét mindazzal megelégíteni, amit neki
ez a világ kínál. Keresi azt az ételben, italban, testi gyönyörökben,
szórakozásban, anyagi bőségben. Valósággal hajszolja ezeket az örömöket, de
megsem tud megelégedni. Ez egyszerüen azért van, mert az ember nem ezek számára
van teremtve, az ember Isten képét hordozza és csak magasabb és lelkibb örömök
tudják őt megelégíteni. Jézus Krisztus azért jött, hogy az ember öröm-éhségét
megelégítse. Aki nem jön hozzá, az mindig csak a pótlékokkal próbál
megelégedni. De újra és újra érzi a lelkében, még akkor is ha ezt nem akarja
beismerni, hogy még mindig nem igazán boldog es nem igazán elégedett. A
Krisztus nélküli öröm nem tudja az embert boldoggá tenni. Az ilyen ember olyan,
mint aki mindig csak eszik, de sohasem ismeri a jóllakottság érzését. Az evés
nem önmagáért van, hanem azért, hogy megelégedjünk, jól érezzük magunkat és
erőnk legyen a mindennapi munkához. Az ördög mindig csak öröm-pótlékot ad, mert
igazi örömöt nem is tud és nem is akar
adni. Jézus maga az Élet Kenyere, aki
belőle eszik, az nem éhezik többé. Csak az Ő szeretete tud minket megelégíteni.
Aki azonban maga megelégedett, az másokat is Jézushoz akar vezetni, hogy ők is
beteljesedett életre jussanak, hogy nekik is igazi örömük legyen.
Láttuk már azt, hogy a mi örömünk nem függhet a körülményektől, vagy azok
változásától, hanem csak egyedül Isten kegyelmétől. A körülmények mindig
változnak, de Isten mindig ugyanaz marad. Az igazi öröm mindig és minden
körülményben megmarad. Amikor Jézus arról beszél a tanítványainak, hogy
nemsokára jön az üldözés, hogy az emberek mindenféle gonosz dolgokat fognak
mondani róluk, ugyanakkor boldogoknak is mondja őket, és örvendezésre szólítja
fel őket, mivel az ő jutalmuk nagy lesz a mennyekben. A próféták is ismerték
ezt az örömet. Az egyház történetéből tudjuk, hogy a vértanúk a legtöbbször
énekelve léptek a vérpadra vagy a máglyára. A boldogság, az öröm nem akkor
nagy, amikor szépeket tudunk mondani róla, hanem akkor, amikor nehéz
körülmények között is a mienk maradhat. A Krisztus tanitványai mindig is
örültek a szenvedésben, mert Mesterük is így tudott örvendezni, hálaéneket
énekelve tudott a kereszt útjára elindulni. Az ördög célja az, hogy mi a
szenvedésben kétségbe essünk és megtagadjuk Urunkat, Krisztus célja az, hogy a
szenvedésben örvendezni tudjunk. Találóan mondta valaki : a Krisztusban való
örvendezés tűzálló ,mert azt még a pokol tüze se fogja.
Isten gyermekére az a jellemző, hogy őt mindig lehet tanítani, mindig kész
arra, hogy Ura ha kell megfeddje és kiigazítsa őt az élet sok dolgában, így az
öröm kérdésében is. Krisztus kiküldte a tanítványait, hogy hirdessék az
evangéliumot. Isten nagyon megáldotta munkájukat. Csodák és jelek történtek, s
a tanítványok öröme akkor hágott a tetőfokra, amikor a Jézus nevére még a
gonosz lelkek is meghajoltak és engedtek nekik. Meglepő, ahogy Jézus reagál az
ő örömükre. Kiigazítja az ő tapasztalatukat, mivel ők megfeledkeztek a legfontosabb dologról, ami felett
örvendezniük kell és lehet. Mintha azt mondaná : örvendezzetek csak afölött,
hogy a gonosz lelkek engednek néktek, de egy pillanatra se feledkezzetek meg a
ti örömötök legfőbb forrásáról, éspedig arról, hogy neveitek fel vannak írva a
mennyben. Ez a legfontosabb, a többi csak ráadás már.
Isten ígéje nem csak azt kéri tőlünk, hogy a sírókkal sirjunk, hanem azt
is, hogy együtt tudjunk örvendeni az örvendezőkkel. Ez talán még nehezebb, mint
az első. A szomorúságot sokszor jobban meg tudjuk érteni, mint az örömöt.
Sokszor annyi keserűség és irígység van bennünk, hogy nem igazán tudunk mások
örömének őszintén és tiszta szívvel örülni. Tudunk-e annak örülni, hogy valaki
többre vitte az életben, mint mi? Tudunk-e örülni annak, hogy a másik élete
sikeresebb és boldogabb sok szempontból, mint a miénk? Valljuk be őszintén,
hogy sokkal több bennünk a kritika, a keserűség, mint az őszinte és önzetlen
öröm. Az örülőkkel együtt örvendezni csak az tud, akinek igazi szeretet van a
szívében. Aki szeret, az a másét is magáénak érzi, úgy örül a másik
boldogságának, mintha az őt érte volna. Az egyik legszomorúbb dolog a
keresztyének között, amikor nem tudnak örülni egy bűnös megtérésének, hanem
pontosan úgy viselkedünk, mint a példázatbeli nagyobbik fiú. Ő nem tudott
örülni testvére hazatérésének és megtérésének. Nagyon sok olyan ember ül
templomaink padjaiban, akik még soha nem örültek együtt a mennyei angyalokkal
azon, hogy egy bűnös lélek megtért. Az ilyen ember maga sem fog bejutni a mennybe,
mert ott örvendezés van, ő pedig mindig csak kritikával és keserűséggel volt
tele. Milyen szomorú az, hogy sokszor imádkozunk a bűnösök megtéréséért, amikor
pedig ott vannak a gyülekezetben, mert Isten szeretete őket is megtalálta,
akkor szeretetlenül elfordulunk tőlük, és nagyon sokszor visszataszítjuk őket a
világba.
Olvasandó ígék: Préd.2,2, Ámós 8,1O, Máté 5,12, 13,2O-21, Luk.1O,2O,
15,32, Ján.15,11 Ap.csel.5,41, Róma
12,15, Fil.4,4 Jakab 1,2 4,9
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése