Mit tanít a
Szentírás : a papi tisztről
Az első emberről, Ádámról nem sokat tudunk meg a Szentírásból. De azér
tvan néhány nagyon fontos dolog, amit nem lehet és nem szabad figyelmen kívül
hagyni.Hiszen maga Jézus is sokszor visszatér a kezdethez. Amit megtudunk az
első emberről az az, hogy őt Isten elsősorban a királyi tiszttel ruházta fel,
amikor arra hívta el, hogy uralkodjon a teremtett világ felett. De az is
nyilvánvaló, hogy a királyi tisztet csak papi lelkülettel lehet gyakorolni. A
papi tisztnek a lényege az engedelmességben van, hogy az ember nem szakadhat el
Teremtőjétől. De a papi tiszhez még szorosabban kapcsolódik a szeretet.
Szeretet nélkül az ember uralkodni sem tud, mert a szeretet őrzi meg az embert
a visszaélések veszélyétől.
Az
első két pap a Szentírásban Kain és Ábel, hisz mindketten áldozatot mutatnak be
az Úrnak. Kain volt az idősebb, akinek születésekor Éva örömmel kiáltott fel :
nyertem férfit az Úrtól. Kain születése nagy örömöt hozott és szülei sokat
vártak tőle. Ábel már csalódást okozott, mert valószinüleg gyengének és
erőtlennek látszott. Hisz a neve azt jelenti : lehellet, semmiség. Ábel így
testvérének, Kainnak az árnyékában nőtt fel. Kainnak teszett ez a helyzet, meg
is szokta, hogy ő az első, ő az erősebb, és úgy gondolta már, hogy ő Isten
előtt is több, fontosabb, mint a testvére. De Kain nagy döbbenettel kell
megállapítsa, hogy Istennél épp fordítva áll a helyzet. Az Úr az ő áldozatára
nem tekintett, épp azért, mert gőgös és elbizakodott lett, az Ábel áldozatát
elfogadta, mert ő alázatos volt. Ilyen szempontból elmondhatjuk, hogy Kain az
első farizeus, aki úgy gondolja, hogy Isten meghatódik az ő teljesítményétől és
Ábel az első "vámszedő" aki kegyelemért könyörögve járul az Úr színe
elé. Kétfajta papi lelkület. Az egyik lelkület gyilkossághoz vezet, Kain megöli
Ábelt, Kajafás megöli Jézust. Az oltár és a máglya nagyon közel kerül
egymáshoz, ha az ember elfeledkezik arról, hogy ő csak kegyelemre szoruló
bűnösként közeledhetik Istenhez. Nagyon veszélyes papnak lenni, mert az ember
könnyen Jézus gyilkosává válik. A papi tisztet is csak félelemmel és
rettegéssel lehet véghez vinni.
A
prófétai és a papi tiszt viszonya sokszor feszültté válik. Ez azért van, mert a
papi tiszt sokszor megüresedik, külsőséggé válik. Az ember megelégszik a külső
ceremómiákkal, de a lényeg, a szív belső megváltozása elmarad. Ilyenkor a
próféta ítéletet kell hirdessen, s a szív megtisztulását és a mindennapi élet
megszentelődését kell követelje. A pap azt gondolja, hogy elég a testen
elvégzett körülmetélkedés, de a próféta az Úr nevében a szív körülmetélését
kéri. De a próféta sohasem lehet a pap ellensége. Szent kritikája épp a papi
tiszt megtisztulását, elmélyülését szolgálja. A próféta minden megújulásnak örül. Isten azt akarja,
hogy a templom és a mindennapi élet a Szentlélek uralma alatt legyen. Isten a
papi és a prófétai tisztet egybeszerkesztette és a bűn nem választhatja el őket
egymástól. A legrosszabb az, ha a pap a prófétát vádolja, ahelyett hogy magát
vádolná. Jézust is azzal vádolták, hogy Ő le akarja rontani a templomot,
jóllehet Ő is csak a templomban levő bűn ellen harcolt. Ma is vannak olyanok,
akik a prófétai kritikát nem fogadják el, még akkor sem, ha az az egyház iránti
szeretetből fakad.
A
papi tiszt egy állandó áldozást jelent. A papnak szüntelenül ott kell lenni az
oltár mellett. Azért kell ez így legyen, mert mert az ember és Isten között ott
van a bűn, amit Isten nem tud eltűrni. A
pap tudatában van annak, hogy Isten szent, persze annak is, hogy Ő nagyon
szeret minket. Isten irgalmas, de igazságos is, tanítja nekünk a Káté is. Ezért
Isten minket csak az áldozaton át tud szeretni minket. A Főpap a nagy
engesztelés napján az áldozati állat vérét rá kellett hintse a szövetség
ládájára. Az Isten és ember közötti közösség csak az áldozat vére által
lehetséges. Sajnos a pap és a nép is
gyakran elfeledkezett az áldozat kegyelmi jellegéről. Az Isten megbékítő
kegyelme helyett az ember érdeme került a figyelem középpontjába.
De
a legnagyobb veszély az, amikor az ember elfeledkezik arról, hogy a legszebb és
legáldottabb áldozat az, amikor egész életét tekinti Istennek bemutatott
áldozatnak. Isten mindent nekünk
ajándékozott az áldozatban, ezért mi is mindent Neki kell áldoznunk életünk
nagy áldozatában.
Ábrahám
is pap volt, aki kész volt fiát is odaáldozni Istennek, de meg kellett értenie,
hogy ez az áldozat másképp alakul, mint ahogy ő azt elképzelte. Amikor Istentől
visszakapta, akkor kellett őt másodszor is másképp Istennek odaáldoznia.
Ábrahámnak azt kellett megérteni, amit majd Jézus mutatott meg teljes
gazdagságában, hogy az áldozó és az áldozat eggyé kell váljanak.
Már
többször is utaltunk a papi tiszt megromlására az Ószövetségben, amit Jézus is
keményen elítélt az Újszövetségben. Ő nem csak megmutatta a papi tiszt igazi
lényegét, hanem be is teljesítette azt. Ezért jöhetett létre a megbékülés Isten
és ember között az Ő áldozata által. A Zsidókhoz írott levél szerzője ezt
nagyon szépen kibontja a mi számunkra. Megmutatja, hogy az egész Ószövetség
Krisztusra mutat, aki Melkisédek rendje szerinti főpap, aki az Ábrahám
történetének titokzatos szereplője. Jóllehet Ábrahám az ígéretek birtokosa,
Lévinek és a papi rendnek is ősatyja., mégis Melkisédekben felismerte azt, aki
több nála, akinek áldását meg kell nyernie, és ennek jeléül tizedet is adott
neki. Ez a rendkívüli ebben a történetben. Ábrahám a szövetség és az ígéretek
atyja, és mégis meghajol Melkisédek, a próféta-király előtt. Ebben a
meghajlásban ott van Áronnak és az egész papi rendnek a meghajlása Krisztus
előtt. Itt Krisztus előtt borul le Ábrahám és benne minden ember, Aki el tudta végezni azt, amire
a Lévi rendje, az ároni papok nem voltak képesek : a bűnös ember Istennel való
megbékülését. Ezért Krisztus az utolsó és egyedüli Főpap. Melkisédek csak egy
volt, Krisztus is és Golgota is csak egy és többre nincs is szükség. Ez az egy
Krisztus és az Ő Egy áldozata mindenre elégséges. Vétkeznénk a Krisztus áldozatának szentsége
ellen, ha ami kis áldozatainkat egy vonalba állítanánk az Ő áldozatával. Olyan
jó azt tudni, hogy a mi áldozataink gyarlók és elégtelenek, de az Övé mindenre
elégséges. Mi ebből az egyedülálló, mindenre elégséges áldozatból élhetünk.
A
nagy áldozat által Krisztus és a Benne hívő ember között egy egyedülálló,
rendkívüli kapcsolat alakul ki. Egyrészt a bűnös ember érzi, hogy egy világ
választja el őt Krisztustól, de ugyanakkor egy olthatatlan vágy van benne, hogy
minél közelebb kerüljön Hozzá. És ez így van jól. Csak így érezhetjük az Ő
áldozatának páratlan voltát, hogy csak az Ő vére tisztít meg minket a bűntől és
nem a mártítrok, vagy a szentek vére. Ennek a távolságnak a tudatát talán senki
se élte át úgy, mint Luther Márton. De épp ezért kerülhetett aztán olyan közel
Krisztushoz, mint csak kevesen a keresztyének közül. Azt a merész állítást is ő
mondta, hogy mi egymás Krisztusaivá kell lennünk. Ő nem csak érettünk, hanem
bennünk is élni akar. Az Ő érettünk való áldozata bennünk és általunk
hathatóssá akar lenni. Ezért mondja Pál is, hogy mi az Isten irgalmasságából ,
a Krisztus áldozata által élő áldozattá lehetünk. Ez az okos istentisztelet,
amikor mint élő kövek épülünk fel leki házzá és lelki áldozatokkal áldozhatunk
az Úrnak.
A
papi tisztünk gyakorlatának egyik legjelentősebb mozzanata az Úrvacsorával való
élés., kár hogy mi ezt is annyira megszegényítettük. Mert Isten épp az
Úrvacsora által akarja a mi hitünket megerősíteni. De nem csak a hitünket
erősíti az Úrvacsora, hanem a szeretetünket és a reménységünket is. És ennek
nem csak elméletben kell müködnie, hanem a mindennapi életgyakorlatunkban is.
Ha valakivel együtt járulok az Úr asztalához, ahhoz nem lehetek az utcán se
közömbös, ha vettem a kenyér és a bor jegyét, akkor mindenki felől jó
reménységben lehetek, aki velem együtt ott volt ennél az asztalnál. Sok itt a
múlasztásunk, sok itt a bepótolnivalónk. Krisztus az Úrvacsorában az Ő
gazdagságát megosztotta tanítványaival. Ott bíztatta őket arra, hogy úgy
szeressék egymást, ahogy Ő szerette őket, és ott adott nekik olyan örök
távlatot, hogy nem csak itt ebben a földi életben lesznek Vele, hanem majd az
Isten országában is egy asztalnál lehetnek a menny dicsőségében az Ő szeretett
Mesterükkel és Urukkal.
A
gyülekezet dicső reménysége az lehet, hogy hivatalos a Bárány menyegzőjére. Ez
az Ő áldozatának végső ajándéka a mi számunkra.
Olvasandó igék :1Móz.
2,15-17, 4,5.8, 22,2, 3Móz.16,25,
És.1,1O.11.16.17, Mát.26,3.4.28-29.61, Róm.12,1, Zsid. 7,17, 1O,14, 1Pét.2,5.21, Jel.19,7-8
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése