Mit tanít a
Szentírás : a sáfárságról, mammonról
Nagy kérdés
minden keresztyén ember életében, hogy hogyan is viszonyuljunk az anyagiakhoz,
a pénzhez. Milyen jó, hogy a Szentírás nem kerüli meg ezt a kérdést sem, hanem
nagyon is világosan és érthetően beszél róla. Ezt a sáfár, illetve sáfárság
fogalmával fejezi ki. A sáfár jellegzetessége, hogy az, amivel dolgozik végső
soron nem az övé, nem kénye-kedve szerint rendelkezik a reá bízott javakkal.
Minden, amink van végső soron az Istené. Az egyik zsoltárban Isten világosan
mondja : enyém a világ és ennek mindene.
Ezért nagyon fontos azt látnunk, hogy nekünk a pénzzel és anyagi javainkkal nem
lehet más célunk, mint az, amit Isten kitűzött maga elé. Isten pedig nagyn világosan
és érthetően beszél erről. Ezt talán a legvilágosabban Pál apostol fogalmazza
meg az 1Tim.6,18-19-ben : hogy jót tegyenek, legyenek gazdagok a jó
cselekedetekben, legyenek szíves adakozók, közlők, kincset gyújtvén magoknak jó
alapul a jövőre, hogy elnyerjék az örök életet.
A jövőre való gondolás,
a jövőre való felkészülés különösképpen hangsúlyos a sáfár vonatkozásában. Mert
minden sáfár számára elérkezik az a pillanat, amikor számot kell adjon az
elvégzett munkáról. Mindnyájunk számára eljön egyszer az idő, amikor meg kell
állanunk az Isten színe előtt és számot kell adnunk többek között arról is,
hogy hogyan bántunk pénzünkkel. Az igazi sáfár ezt egy pillanatra se
tévesztheti szem elől.
Mi mindig abban
a veszélyben vagyunk, hogy szembeállítsuk egymással Krisztus követését és az
anyagi dolgok kérdését. Az egyház története szépen illusztrálja ezt. Nagyon
sokan úgy gondolták az évszázadok során, hogy Krisztust csak úgy lehet követni,
ha minden földi dologról lemondanak, ha a teljes szegénységet választják. A
Szentírás soha se úgy teszi fel a kérdést, hogy pénz vagy Isten, hanem sokkal
inkább úgy, hogy Isten tud minket megtanítani arra, hogy jól tudjunk bánni a
pénzzel, az anyagi javainkkal. Nem helytelen tehát, hogy egyes népek pénzérmeik
szélére is utalnak Istenre.
A pénzhez való
viszonyulás tehát a keresztyén élet egyik nagyon fontos kérdése. Nagyon sok
keresztyén épp ebben a kérdésben bukik el és botránkoztatja meg a kivülállókat.
Az egyik nagy teológus szójáték formájában ezt így fejezte ki : a mi
könyvelésünkből állapítja meg Isten, hogy tartottuk-e magunkat a Könyv
előírásaihoz, vagyis a Szentíráshoz. Súlyos kérdések tevődnek itt fel : a munka
igazságos megfizetése, a pénz igazságos elosztása, hogyan dolgozzuk fel azt a
kérdést, hogy ugyanazért a munkáért egyik országban tízszer annyit fizetnek,
mint a másikban. Sokszor nagyon nehezen tudunk ezekre válaszolni és sok
keserűség marad e kérdések felvetése után a lelkünkben. Sok olyan
igazságtalanságot látunk ebben a vonatkozásban, amin sajnos mi semmit se tudunk
változtatni, sok olyan kérdés marad, amit egyszerüen le kell tennünk az Isten
kezébe. Persze meg kell tennünk a magunk eszközeivel azt, amit megtehetünk. A
keresztyén vállalkozó igyekezzen minden erejével, hogy igazságos fizetést adjon
alkalmazottainak, hogy ne költekezzen feleslegesen, hogy erejéhez képest
adakozzon. De ez nem csak a vállalkozóra érvényes, hanem minden más hívő
emberre is. A történelem azt is mutatja, hogy ahol a sáfárságot és az Isten
előtti felelősséget komolyan vették, ott
sokszor eltűnt a szegénység, megszünt a koldulás. Figyeljünk ebben a
dologban is Isten Lelkének vezetésére, hogy ne csak lelkünkkel, szívünkkel,
hanem pénzünkkel és minden anyagi javainkkal is tudjuk Isten dicsőségét
szolgálni.
Ennél a
kérdésnél arról is kell beszélnünk, hogy a pénz és az anyagi javak
megkötözhetik az embert, bálvánnyá válhatnak számára. Az Újszövetségben Jézus
ennek a bálványnak nevet is ad : Mammon. Ez a név nagyon sokatmondó a mi
számunkra. Érdekes az, hogy az Ószövetségben még nem találkozunk ezzel a
névvel. Először a két testamentum közötti időben bukkan fel a zsidó
irodalomban. Először a Targumban, vagyis az Ószövetség arám fordításában
találkozunk vele. A "Mammon" szó gyökere ugyanaz, mint az
"Ámen" szóé. Mindnyájan tudjuk, hogy ez megbízhatóságot, bizonyosságot
jelent. Amikor mi imádságunk végeztével áment mondunk, ezzel azt a
bizonyosságot, meggyőződést fejezzük ki, hogy Isten bizonyosan meghallgatta a
mi könyörgésünket, imádságunkat. Ezért nevezi az Újszövetség magát Jézust is
Ámennek. Az, hogy Ő él, és hogy számíthatunk rá a legbiztosabb ténye a mi
életünknek. Jézus tehát a mi erősségünk, bizonyosságunk. Ő azt akarja, hogy mi
mindent Tőle várjunk és reméljünk. A pénz, a Mammon szintén ezt akarja, vagyis
hogy mindent tőle várjunk, hogy mindenek felett uralkodó hatalom legyen az
életünkben. Ezért a kérdés nagyon élesen tevődik fel : mibe helyezzük
bizodalmunkat, miben látjuk a mi életünk bizonyosságát? Az Ámenben vagy pedig a
Mammonban? Jézusban vagy pedig a pénzben? Itt egy teljes, abszolút ellentétről
van tehát szó. Ezért mondja Jézus, hogy egyszerre nem lehet Istennek is, meg a
Mammonnak is szolgálni.
Jézus magát
állítja a pénzzel szemben, a Mammonnal szemben, mert szerinte a pénz bármilyen
nagy hatalmat is képvisel ebben a világban, sohasem adhat biztonságot és
bizonyosságot a mi életünknek. Amikor a pénz mint Mammon ezzel az igénnyel lép
fel, akkor ez egy hamis igény. Pénzzel nem tudjuk bebiztosítani magunkat. Még a
bölcső és koporsó közötti időre sem, nemhogy az örök életre. Egy zsidó legenda
szerint Jézus korában élt egy pék, akit nagyon megragadott Jézus igehirdetése
és már-már azon volt, hogy becsukja üzletét és kövesse Jézust, mert Jézus neki
is azt mondta, mint a gazdag ifjúnak : add el minden vagyonodat és kövess
engem. De ez a pék mégis meggondolta magát, amikor meghallotta a kenyerek
megsokasításának történetét. Szerinte Jézusnak ezt nem lett volna szabad
megtennie. Hisz így Jézus az ő üzletét is megkárosította. Ezért azt mondta : ha
Jézus Jeruzsálembe jön, akkor én leszek az első, aki "feszítsd
meg"-et fogok kiáltani.
Vajon nem így
van-e ezzel nagyon sok keresztyén ember, talán mi is? Mi szeretjük Jézust, tetszik nekünk a
tanítása, még az is , amit a pénzről mond. De amikor már a pénztárcánkhoz nyul,
akkor felszisszenünk. Akkor már nem akarunk Jézusra hallgatni, nem akarjuk Őt
követni, nem akarunk meghódolni előtte.
Nyilvánvaló az
is, hogy Jézus nem akarja elvenni a pénzünket, hisz Ő maga is nagyon jól tudja,
hogy amig e testben, ebben a világban élünk, addig nem lehetünk pénz nélkül.
Sőt az Ő egyháza sem lehet pénz nélkül. Az egyháznak is vannak anyagi javai,
van pénze, amit hűséggel gondozni kell. Nem mehetünk ki tehát ebből a világból,
nem zárkózhatunk el a pénz, az anyagiakkal való bánás felelőssége alól. Jézus
csupán óva int minket attól, hogy ne kerüljünk a pénz bűvöletébe, hogy az ne
foglalja le szívünket és gondolatainkat, hogy ne abba helyezzük bizodalmunkat,
reménységünket. Hogy ne "fogjon" meg minket. Egy híres svájci
igehirdető meséli el ezt szemléltetve a következő történetet. Egy faluban rókák
pusztították a tyúkokat. Ekkor egy csapat gyermek elhatározta, hogy elmennek
megkeresni a rókák tanyáját és megpróbálnak valamit tenni a rókák ellen.
Kimentek a falu határába és néhány órai keresés után meg is találták a rókák
tanyáját. Olyan nagy volt a rókalyuk, hogy a gyerekek befértek azon. A
legbátrabb gyerek jelentkezett is, hogy ő bemegy a lyukba. Néhány pillanat
múlva diadalittasan kiáltotta a kinn maradottaknak : megfogtam a rókát. De
nemsokára már kétségbeesetten ordította : a róka fogott meg engem. Az igehirdető
levonja a tanulságot és azt mondja, hogy pont így vagyunk a pénzzel is. Először
azt gondoljuk, hogy mi uraljuk a pénzt, de egyszer csak azt vesszük észre, hogy
már ő uralkodik felettünk. És ez az, amitől Jézus nagyon félt bennünket, Ő épp
ettől akar minket megőrizni. Ezért mindig kapaszkodjunk Belé, az Ámenbe, hogy
ne a pénzbe, a Mammonba kelljen kapaszkodjunk. Ha ezt tesszük meg fogjuk
tapasztalni, hogy anyagi szükségeinkről is gondot fog viselni, hisz Jézus azt
is elmondta nekünk, hogy nekünk olyan mennyei Atyénk van, aki jól tudja, hogy
nekünk pénzre és anyagi javakra is szükségünk van.
Olvasandó igék : Zsolt. 1O,4.13, Márk
1O,23, Luk.12,13-21, 16,1-9.11.13.14.18,
Ap.csel.8,18.2O, Róm.14,12, 1Kor.6,1O, Ef.5,5, 1Tim.3,3,4,4-5, 6,1O, Zsid.4,13, 1Pét.4,5.1O
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése