Mit tanít a
Szentírás : az anyai szeretetről
Szivünk szerint való szép szokás, hogy minden esztendőben egy vasárnapot arra
szentelünk, hogy számba vegyük Istennek azt a nagy ajándékát, amit az
édesanyákban adott. Hiszen még haló porukban is hálásak vagyunk értük,
mindazért amit Isten bennük ajándékozott nekünk.Persze ez számunkra nem csak
meghatódott érzéseket jelent, egy kis elérzékenyülést, egy kellemes hangulatot.
Mi ezen a napon is Istent dicsőitjük, Neki adunk hálát azokért az áldásokért,
amelyekben édesanyánk által részesített minket. Távol áll tőlünk az, hogy az
édesanyákat valamilyen eszményített magasságba emeljük, hogy őket
felmagasztaljuk, hisz a keresztyén ember nagyon jól tudja, hogy minden dicsőség, hódolat,
tisztesség csak egyedül Istent illeti meg. Hiszen az édesanyák is éppúgy
részesei az emberi gyarlóságnak, mint mindenki más. De minden gyarlóságaik, gyengeségeik ellenére is
nagyon kedvesek és drágák a mi számunkra. Tudjuk, hogy ők nem többek, de nem is
kevesebbek, mint Isten áldott eszközei a gyermekeik életében. Az ő szeretetükön
át mi túllátunk Istennek arra a szeretetére, amit Ő ilyen formában is reánk
áraszt. Nagyon fontos az, hogy az édesanyákról tekintetünk azonnal Istenre
irányuljon és ott nyugodjon meg. A próféták, közöttük is Ésaiás arról tesznek
bizonyságot, hogy ebben a világban az Ő szeretetét leginkább az édesanyák
ábrázolják ki. Az anyai szeretet a legtöbbet mondó látható jelképe a
láthatatlan Isten szeretetének.
A
próféta az édesanya szeretetének legfontosabb megnyilvánulását a vígasztalásban
látja. A vigasztalás az édesanyák talán legjellemzőbb szolgálata. Gondoljunk
csak vissza gyermekkorunkra : ha valaki megbántott, megsértett, ha valami
bajunk támadt, ha megütöttük magunkat, ha elestünk, ha megijedtünk,
megrémültünk valamitől, azonnal futottunk, rohantunk oda édesanyánkhoz, ölébe
bújtunk, ő magához szorított és kedves szavakkal megvígasztalt minket. Senki se
tudott úgy megvígasztalni minket, mint az édesanyánk. Ebben az édesanyák
kétségtelenül felülmúlják az édesapákat, s hányszor megtörtént az is, hogy
először édesapánkhoz mentünk, de ő továbbküldött édesanyánkhoz, mert jól tudta,
hogy ő sokkal jobban ért a vígasztalás "mesterségéhez". Persze az
édesapák is sok jó ajándékot adtak nekünk, sok mindenben bizalommal lehetett fordulni
hozzájuk is, de amikor vígasztalásról volt szó, akkor mindig az édesanyák
voltak a jobbak. Az édesanyák akkor is igazi vígasztalók, amikor nem tudnak már
segíteni a bajon, nem tudják megjavítani az elrontott játékot, vagy nem tudnak
olyan szép ruhát adni a gyermekükre, amilyet szívük szerint szeretnének, de
mégis olyan derüvel tudják telesugározni az egész otthont, hogy senkinek se jut
eszébe, hogy még továbbra is keseregjen. Hallottam egy édesanyáról, akit sok
gyerekével deportáltak, s amikor gyermekei sírtak az éhség miatt, érdekesebbnél
érdekesebb meséket talált ki gyermekeinek, s a végén a gyermekek már el is
felejtették éhségüket, nyomorúságukat.
Érdekes
azonban Ésaiásnál, hogy nem gyermeket, hanem férfit vígasztaló édesanyáról ír.
Nem egy kicsiny gyermekét vígasztaló édesanyához hasonlítja magát Isten, hanem
meglett, felnőtt férfiúvá válott fiát vígasztaló édesanyához. Ebben az van,
hogy egy édesanya, éppúgy mint Isten, nem csak a kicsiny gyermekeit tudja
megvígasztalni, hanem a már felnőtté vált gyermekeit is, vagyis nem csak az
élet egy bizonyos szakaszában, helyzetében tud erőt, bátorítást nyújtani, hanem
az élet minden szakaszában és helyzetében. Amikor egy gyermek felnő, már sok
mindenben nem kéri az anyja segítségét, már nincs szüksége arra, hogy édesanyja
főzzön neki, kimossa ruháit, de egy esetben a felnőtt férfi is mindig visszajár
édesanyjához : amikor vigasztalásra van szüksége. Az édesanyáknál mindig
vígasztalásra lehet találni, sokkal inkább, mint bárhol is a világon. Az
édesanyai szeretet csodálatos, gyógyító ereje épp abban van, hogy a már élet
harcaiban is kipróbált , önállóvá edzett fiú is visszatérhet hozzá, hogy az ő
gazdag szívéből újabb vígasztalást merítsen. Valamikor régen a játéka törött
össze és megvígasztalta az édesanyja, most pedig a szíve törött össze és ismét
csak az édesanyjánál kaphat vígasztalást. Az édesanyja előtt mindig elsírhatja
magát, nem kell szégyenkeznie könnyei miatt sem. Amikor édesanyja átöleli,
megsimogatja éppúgy megvígasztalódik, éppúgy megnyugszik, mint valamikor régen.
Az
édesanyai szeretetnek ez a szép vonása szintén túlmutat önmagán Istenre. Azt
tanítja, hogy mi jöhetünk Istenhez kicsinyes, gyerekes panaszainkkal,
bajainkkal is, amiket talán már néhány nap múlva meg is mosolygunk. De
hozhatjuk Istenhez mély sebeinket is, amelyekben tényleg elvéreznénk, ha Ő nem
segítene rajtunk. Kiönthetjük Isten előtt megrendítő, nagy szomorúságainkat is,
amelyek egy egész életen át elkísérhetnek. Vannak olyan fájdalmak, amelyek még
egy erős , férfiúi szívet is átdöfnek és azokat Istenhez kell hoznunk, hogy
Nála gyógyulást találhassunk. Ahogy egy édesanyára még a legerősebb hősnek is
szüksége van, úgy vagy még sokkal inkább szüksége van Istenre és az Ő
vígasztalására, segítségére is, még a legedzettebb lelkű embernek is. Milyen
rettenetes volna, ha épp ilyen súlyos megpróbáltatások idején nem lenne hova,
kihez mennünk. Milyen jó, ha van egy édesanyánk, akinek szívére borulhatunk,
milyen jó hogy van mennyei Atyánk is, aki jól tudja minden szükségünket,
gondunkat, bajunkat, aki tud segíteni rajtunk.
A
Szentírásban azt is megláthatjuk, hogy hogyan tudnak az édesanyák vígasztalni.
A kisgyermekét az anyja gőgicsélő, csacska szóval, játékos mozdulatokkal deríti
jó kedvre. De felnőtté vált gyermekét már nem így vígasztalja az anyja. Ahhoz
már nem kell sok szó. A felnőtt férfi vígasztalásában már nem sok szerepe van a
szavaknak. Sokszor a bajt se kell szavakkal elmondani, egy édesanya szavak
nélkül is látja gyermekének szíve bánatát. Elég az, ha egy édesanya fiát
leülteti magával szembe, szemébe néz és szavak nélkül is érti, hogy mi
játszódik le gyermeke lelkében. És talán egy szót se szól az anya, csak
megszorítja gyermeke kezét és máris megkönnyebbült a lelke. Az édesanya magára
veszi a gyermeke fájdalmát, mintha a baj sérelem nem is a fiát, hanem őt magát
érte volna. Az édesanya testéből kiszakadhatott a gyermek a szüléskor, de az
édesanya szívéből sohasem szakadhat ki, ott marad örökre.
Ilyen
az édesanyai vígasztalás és ebben lesz csodálatos képe az Isten ama
vígasztalásának, amelyben Ő részesíti az övéit. Olyan jó nekünk tudni, hogy
mennyei Atyánk jól tudja hogy mi fáj nekünk, Ő meg tudja érteni mindazt, amiért
elszorul a mi szívünk. Velünk van szomorúságainkban, mert eggyé lett velünk.
Istennel együtt el tudjuk viselni, hordani azt, amibe magunkra hagyatva
beleroppannánk.
Végső
soron az édesanyai szeretet Jézus Krisztusra való mutatás is. Hisz Benne lett
nyilvánvalóvá, hogy Isten eggyé lett mivelünk, hogy Ő részese minden
nyomorúságunknak és ismerője minden
fájdalmunknak. Nemrég ünnepeltük Nagypénteket, amikor megértettük, hogy nincs a
mi életünknek olyan mélysége, amelyikbe Ő alá ne szállott volna. Az, hogy mi
ehhez az Istenhez odafordulhatunk, hogy az övéinek tudhatjuk magunkat,
elégséges vígasztalásunk lehet életben és halálban egyaránt.
Isten
szeretete adta nekünk az édesanyákat, Ő formálta szívüket, hogy minket
szüntelenül kegyelmére és irgalmára emlékeztessenek, hogy soha ne érezzük
magunkat elhagyatottaknak, kitaszítottaknak. Talán az édesanyák nincsenek ennek
mindig tudatában, de mégis ezt az áldott szolgálatot végzik az életünkben.
Hányatott, megpróbált életünkben azt a bizonyosságot csepegtetik szívünkbe,
hogy nincsen olyan baj, nyomorúság, amire és amiben ne lehetne vígasztalást
találni.
Az
édesanyák nem lesznek, nem maradnak mindig velünk, egyszer el kell drága
kezüket eresszük. De olyan jó, hogy emlékük is Isten felé terelget, vezetget
minket, Akinél megtalálhatjuk életünk minden
helyzetében a vigasztalást, bátorítást, megoldást. A tőlünk eltávozott
édesanyák szívére már nem lehet borulni, de milyen jó az, hogy Isten atyai
szíve mindig vár minket, ahogy a szép énekünk is mondja : Jézus ölébe bizton
hajtom fejem le én. Így adjunk hálát ezekben a napokban a még velünk lévő, vagy
a már örökkévalóságba távozott édesanyákért.
Olvasandó igék: 2Móz.2O,12, Jób 31,15, Zsolt.22,1O-11, 27,1O, 131,2,
Péld.1,8, És.44,24, 49,15, 66,13, Mt.12,49, 2Tim.1,5
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése