Mit tanít a
Szentírás : az intésről
Az intés szónak
nincs a fülünkben valami kellemes hangzása. Senki se szereti azt, hogy
megintsék valamiben. De a Szentírésnak más a véleménye erről. Krisztus
gyülekezetében helye van az intésnek. Amióta gyülekezet van azóta az intést is
gyakorolják, és ez így lesz a világ végezetéig.
De miért is van
szükség az intésre? Azért, mert a bűneset óta minket mindig veszélyeztet a
tévedés lehetősége. Mi nagyon sokszor, nagyon sok dologban tévesen láthatjuk a
dolgokat, tévesen ítélhetünk meg helyzeteket, embereket. Az ember nagyon
hajlamos arra, hogy többet gondoljon magáról, a jót rossznak, a rosszat pedig
jónak lássa. Ilyenkor óriási szükség van egy testvérre, aki ebben az esetben
jobban és többet lát. A keresztyén közösségben felelősséget hordozunk
egymásért. Soha se mondhatom ki, hogy engem nem érdekel a másik ember, én jól
megvagyok magamban, más is boldoguljon, ahogy tud, én nem szólok senki dolgába,
az én dolgomba se szóljon senki. Itt igenis őrizője vagyok az én atyámfiának.
Ha egy keresztyén közösségben nem törődnek egymással, ha már csak egymás
mellett és nem egymásért élnek,ott teljességgel megkérdőjelezhető, hogy az még
keresztyén közösség-e? Igaz ugyan, hogy az apostoli hitvallással valljuk, hogy
az egyház a szentek közössége, de ezek a szentek még nem tökéletesek, nem
bűntelenek, nem mentesek a tévedésektől , a bukásoktól. Bizony Isten megváltott
gyermekei is naponta vétkezhetnek, naponta áthághatják Isten szent törvényét. A
gyülekezet közösségében az elbukott, a vétkező testvért nem szabad magára
hagyni.Pál apostol nagyon gyakran ír arról, hogy ha valaki vétkezik a
gyülekezetben azt rendre kell utasítani, persze nem durván, ítélkezve, a
másikat megvetve, hanem tapintatosan, szelíden, a szeretet lelkével. Az ilyen
ember meg kell érezze, hogy javát akarjuk, hogy együtt érzünk vele.
Az intő ne
éreztesse azt az intettel, hogy milyen jó, hogy ezt a bűnt nem ő követte el,
hanem a másik ember. A szeretettel intő ember nem tartja magát jobbnak,
igazabbnak annál, akit megintett. Tudja, hogy ő is hajlandó minden gonoszra,
csak Isten kegyelme, hogy most épp nem ő bukott el. Az intő nem kárörömmel van
tele, hanem együtt szenved a másik bűne miatt. Csak a farizeusi lelkület tud
örülni afelett, hogy ő jobb, igazabb, mint a másik ember, csak a farizeusi
lelkület veti meg, nézi le a másik embert, az igazi testvér az együtt szenved a
vétkezővel. A szeretetnek fáj, hogy a másik ember vétkezett.
Pál
apostol az intésnél mindig kihangsúlyozza, hogy ez Krisztusban kell történjen,
vagyis együtt Krisztussal. Tulajdonképpen Krisztus megy a vétkezőhöz az intő
személyében. Az igazi, ige szerinti intésnél mindig hárman vannak : az intő, a
megintett és Krisztus. Itt se emberek állanak a középpontban, hanem maga
Krisztus. Az intő nem önmagához méri a másik embert, hanem Krisztushoz. Úgy
megy a másik emberhez, mint aki maga is elfogadta Krisztus és a felebarát
intését. Ha ez az alázat hiányzik, akkor az intés egészen bizonyosan célt fog
téveszteni. Az intő el kell mondja, hogy ő is csak egy gyarló, bűnös ember, aki
naponta Isten kegyelméből, Krisztus bocsánatából él.
Fontos
azonban a megintett ember részéről is a helyes viszonyulás. Ő kész kell legyen
a Krisztusban kapott intés elfogadására. Nem pózologhat a sértett ember
magatartásával. Hát te beszélsz, te jössz hozzám? Ha ilyen a lelkülete, akkor
az intés visszautasításra talál, és csak sértődés lesz belőle. A megintett
embernek örülnie kell, hogy a közösség törődik vele, nem hagyták magára,
hordozni akarják az ő terhét és segíteni akarnak neki abban a helyzetben, amibe
jutott. Az intésban a felelősségnek, a közös teher-bűnhordozásnak a jelét kell
meglátnia. A megintett ember az intő társában magát Krisztust kell meglátnia és
hálát kell adnia érte.
A másik ember megintésében van nekünk egy
felséges példaképünk és ez nem más, mint a mi Urunk Jézus Krisztus. A Zsidókhoz
írott levél szerzője azt írja róla, hogy Ő nem olyan Főpap, aki ne tudna
megindulni gyarlóságainkon, ne tudna együtt érezni a mi erőtlenségünkkel. Ha
erre gondolunk számtalan példa juthat eszünkbe a Jézus lelkigondozásából.
Gondoljunk csak arra a jelenetre, amikor Jézus elé vonszolnak egy
házasságtörésen ért asszonyt, akire abban az időben halálos ítélet várt. Ő
szelíden csak annyit mondott neki : én nem vádollak, eredj el és többé ne vétkezzél.
Jézus úgy is tudott inteni, hogy egyetlen szót sem szólt, de egész személye,
lényének szentsége mégis megváltoztatta az illető embert. Gondoljunk csak a
Zákeus esetére. Egyetlen szót se olvasunk arról, hogy Jézus jól
"megmosta" volna a fejét a bűnös múltja miatt, hogy összeszidta volna
azért, hogy vámszedő lett, hogy eladta a lelkét és becsületét. Zákeus mégis
megtért és még sokan mások is a barátai közül . Vajon miért? Azért mert
Jézusból áradt a szentség és ez vonzotta az elesetteket. A bűnösök érezték azt,
hogy Jézus minden bűnük és gyarlóságuk, szennyes multjuk ellenére nagyon
szereti őket. De nem csak bűnösöket tudta nagyon bölcsen és tapintatosan
inteni, hanem tantványait is. A tanítványok valóban érezték, amit Jézus el is
mondott nekik, hogy ők a Jézus barátaivá lettek. Nem éreztette velük, hogy ők
csak egyszerü halászemberek, Ő pedig
Isten Fia. Nem úgy beszélt velük, mint Megváltó a bűnössel, hanem mint barát a
baráttal. Ezért tudta inteni őket, s a tanítványok a maguk rendjén ezért
fogadták el az intést.
Az
intés célja sohasem önmagáért van, hanem mindig a gyülekezet megerősödéséért és
növekedéséért. Mert ha valaki a gyülekezet tagjai közül vétkezett, ezzel az
egész közösség életén csorba esett, ott az egész közösség élete beteg lett. Egy
ilyen közösség pedig már nem tudja végezni a misszió munkáját. Ezért a bűnt meg
kell állítani, vagy még jobb az, ha egy intéssel meg tudjuk azt előzni. Inteni
lehet egy embert, de lehet egyszerre két vagy több embert, egy egész közösséget
is. A személyes intés inkább a lelkigondozás, a közösségi intés pedig inkább az
igehirdetés feladatköréhez tartozik. A lelkigondozás és igehirdetés két
legfontosabb eleme a tanítás és az intés. A tanítás inkább az ismeretre és
hitre, az intés az akaratra és az erkölcsi cselekvésre irányul.
Az
intésben vannak örömeink, szép eredményeink, de vannak kudarcaink is. Mert
sokszor megtörténik az, hogy bármennyire is jól, ige szerint végeztük az
intést, a megintett ember nem akarja elfogadni azt, nem akar megváltozni. Mit
tegyünk ilyenkor? Ilyenkor még mindig tehetünk egyet : az illető embert
rábizzuk az Úrra, vagyis imádkozunk érte. Mi mindig hisszük azt, hogy Isten ott
is tud még munkálkodni ahol mi csődöt mondottunk, ahol mi már tehetetlenek
vagyunk. Sajnos vannak olyanok, aki megátalkodottak a bűnben, megkeményedik a
szívük a fáraóéhoz hasonlóan.
Ezek
után talán azt mondjuk : ez mind szép és jó, csak épp oly kevés valósul meg
belőle a mi egyházi és gyülekezeti életünkben. Valóban bűnbánattal kell
meglátnunk, hogy mi igen kevéssé gyakoroljuk a testvéri intést, igen kevéssé
törődünk egymással. Ha pedig gyakoroljuk, akkor rosszul végezzük, gőgösen,
szeretetlenül. Sajnos sokszor úgy intünk, hogy az nem összeköt minket, hanem
még jobban elválaszt minket egymástól. Ebben a kérdésben is, mint annyi másban
is reformációra, megújulásra van szükségünk. Imádkozzunk hát azért, hogy tudjuk
ezt a Krisztustól kapott feladatot jól végezni, hogy ezáltal gyógyuljanak
életek és gyülekezetek egyaránt. Isten Szentlelke tegyen egyre több embert
alkalmassá gyülekezeteinkben ennek a szent szolgálatnak a végzésére. Mert az
intést sem parancsolni, sem megtanítani nem lehet. A Krisztus szerinti intés a
Lélek gyümölcse, áldása lehet a mi életünkben. Bárcsak láthatnánk egyre több ilyen gyümölcsöt a mi gyülekezeteinkben.
Ha az intést jól tudnánk végezni, akkor az öröm is növekedne a mi életünkben és
gyülekezeteinknek az életében is. Mert az eredményes intés után örvendezhet az
intő is, a megintett is, de leginkább a gyülekezet egész közössége. Adjon
nekünk az Úr egyre több ilyen örömöt.
Olvasandó igék :1Móz.4,9, Péld.3,11,
Ezék.3,17-19, Ján.8,11, Róm.15,7,
Gal.6,1-2, Fil.2,1,4,2, 1Tim.4,15, Zsid.4,15 , 13,22
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése