Mit tanít a Szentírás : a böjtről
Lassan
közeledünk a böjti hetekhez. Ilyenkor mi protestáns emberek mindig bajban
vagyunk és összezavarodunk. Hisz mi tudjuk, hogy a katolikus és ortodox
testvéreink böjtölnek, de ez mireánk nem vonatkozik. Mi legfeljebb Nagypénteken
böjtölünk és ezzel le is tudtuk egy évre a böjt kötelességét.
De ha
kinyitjuk a Szentírást, akkor ott azt látjuk, hogy mind az Ó- mind pedig az
Újszövetség beszél a böjtről és nem is keveset. Izrael népe ismerte a böjt
gyakorlatát, gondoljunk csak a nagy engesztelési napra, vagy olyan különös
eseményeket megelőző napokra, amikor Isten böjtöt rendelt el a népe számára. Az
is igaz, hogy a próféták kemény ítéletet mondanak a csupán formasággá lett böjt
felett és azt is elmondják, hogy mi az igazi böjt. Az Újszövetségben is gyakran
találkozunk a böjt kérdésével, mind Jézus, mind pedig az apostolok foglalkoznak
ezzel a kérdéssel. De ha reformátoraink tanítását megvizsgáljuk, akkor ott is
azt látjuk, hogy a böjt nem kerüli ki figyelmüket. Amikor Kálvin a pásztorokhoz
szól, akkor kötelességükké teszi, hogy intsék a meglátogatott családokat a böjt
gyakorlására. A reformáció utáni időben a böjtre való intés és maga a böjt
gyakorlása is szinte teljességgel feledésbe ment a protestáns egyházakban.
Szinte teljességgel kikerült az igehirdetés témái közül is, pedig ez is olyan
kérdés, amivel foglakozni kell.
A böjt
a bibliai szóhasználatban azt jelenti, hogy valaminek fogyasztásáról,
élvezetéről lemond az ember egy magasabb célnak az érdekében. A legtöbbször ez
az eledelről való lemondást jelentette, de jelenthetett megtartóztatást
házastársak testi együttlétéről és más dolgokról is. A magasabb célt főleg két
dologban lehet összefoglalni : az egyik az Istenre való fokozottabb odafigyelés
, a másik pedig az Isten előtti megalázkodás. A Szentírásban a böjt és imádság
között mindig nagyon szoros kapcsolat van. A legtöbbször együtt is vannak említve,
és a Szentírás emberei ezt így is gyakorolták. Ez a kapcsolat a két cselekvés
között rámutat a böjt jellemző vonásaira. Az imádság azt jelenti, hogy
elmondjuk Istennek kéréseinket, egyáltalán minden gondunkat, örömünket,
hálaadásunkat elé visszük, abban a reménységben, hogy Ő meghallgatja és megadja
kéréseinket. De ha mi elvárjuk Istentől, hogy Ő megadja kéréseinket, akkor mi
ne lennénk készek valamiről is lemondani? A böjt annak a kifejezése,
megmutatása, hogy mi is készek vagyunk valamit odaadni, mi is készek vagyunk
valamiről lemondani, s nem csak Istentől várjuk azt, hogy Ő valamit adjon
nekünk, valamiről lemondjon úgymond a mi javunkra. Ahogy Isten kész nekünk
valamit adni, úgy kell mi is készek legyünk valamiről lemondani, valamit neki
adni.
Nyilván
hogy ilyen értelemben a bőjt nem korlátozódhat csak bizonyos napokra vagy
időszakokra, hisz épp ez volt a nagy veszély Isten népe számára, így lett a
böjt egy üres és értelmetlen szokássá, megüresedett gyakorlattá. Ezt tették
mind az Ó- mind pedig az Újszövetségben az emberek, és ez ellen szólnak nagyon
keményen a próféták és maga Jézus Krisztus is. Az ilyen böjt egy
magamutogatássá, képmutatássá vállott és pont az ellenkezőjére fordult annak,
aminek lennie kellett volna. Az Isten előtt való megalázkodásból dicsekvés lett,
gondoljunk csak a farizeusok és irástudák gyakorlatára. A böjt egy
magatartásforma kell legyen, nem csak bizonyos helyzetekben és időszakokban,
hanem életünk minden pillanatában és helyzetében. Az eledelektől való
időszakonkénti megtartóztatás egy átadott és alázatos életre kell rámutasson.
Ha valakinek az életében ez nem egy magatartás, nem az Istenre való figyelés és
megalázkodás jele, akkor valóban jobb, ha egyáltalán nem is gyakorolja.
Ilyen
értelemben valóban igaz, hogy a böjtöt nem lehet Nagypéntekkel vagy a böjti
időszakkal letudni. Ez szüntelenül ott kell legyen az életünkben. Talán legjobban
Pál apostol ragadja meg ennek a lényegét, amikor arra tanít minket, hogy úgy
éljünk ezzel a világgal, mintha nem is élnénk vele. Szó szerint úgy
fordithatnánk ezt az igét, hogy a világot nem kell fenékig kiinnunk, nem kell
élnünk mindazzal a lehetőséggel, amit nekünk felkínál. A keresztyén emberre az
jellemző, hogy mindig megtart egy bizonyos távolságot a világgal szemben. Nem
ragadja el a divat hóbortja, a tehnika és tudomány legújabb vívmányai, nem
kapkod eszeveszetten minden új és érdekes után, ami ebben a világban
megjelenik. Nem szédíti el mindaz, amit ebben a világban lát és tapasztal. Egy
nagyon bölcs és helyes egyensúlynak a megtartására van itt szükség. Vigyázni
kell a szélsőségekre is, hiszen ez mindig is veszélyeztette Isten gyermekeit. Korinthusban
is voltak olyanok, akik azt mondták, hogy a világ egy megvetni való dolog, teljességgel
el kell fordulni tőle, sőt a legjobb, ha az ember ki is vonul belőle.
Gondolhatunk itt az egyház történetére, a szerzetesrendekre, a remetékre. Pál
apostol keményen szembefordul ezzel a szélsőséggel. Ő azt mondja, hogy a
keresztyén ember benne él a világban, nem kell félnie attól, hogy jó
lelkiismerettel éljen sok mindennel, amit ez a világ adhat neki. De Pál is
világosan hirdeti, hogy ennek megvannak a jól körülhatárolható korlátai. Épp
itt válik időszerűvé a böjt, amiben mi kifejezésre juttatjuk, azt hogy egy
magasabb cél érdekében le is tudunk mondani mindarról, amit ez a világ kínál
nekünk.
Nagyon
fontos a böjt kérdésében az, amire Jézus figyelmeztet : hogy azt ne eltorzult
arccal tegyük, ne sajnáltassuk magunkat és mindenek előtt ne dicsekedjünk
azzal. A böjt nem emberek felé irányul, ők ne is vegyék ezt észre, Isten aki
titkon van, megfizet azoknak nyilván, akik az Ő akaratát és szentségét komolyan
veszik. Mi semmiképp se sajnáltathatjuk magunkat, mert akkor ismét épp a böjt
lényege vész el, az hogy mi örömmel és önként mondunk le dolgokról, mert mi
Istentől sokkal többet kaptunk. A böjt is a viszontszeretet megmutatásának
egyik formája. Mert mi nagyon sokszor könnyen mondogatjuk, hogy szeretjük
Istent, szeretjük az Ő akaratát, de amikor már a legcsekélyebb dologról is le
kellene mondani, valamit adni kellene, akkor derül ki, hogy mennyire csak szép
szavakat pufogtattunk, de valójában nem tudjuk megmutatni Isten iránti
szeretetünket, nem vagyunk készek valamiről is lemondani. Ilyen értelemben a
böjt fokmérője is a keresztyén hitünknek és áldozatkészségünknek. Ilyen
értelemben az adakozás is a böjt kérdéséhez tartozik. Hányszor látjuk
gyülekezeteinkben, hogy igaz az, amit valaki úgy mondott, hogy a legutoljára az
ember pénztárcája tér meg. Mennyi kínnal-bajjal jön be a megszabott fenntartói
járulék. Sok ember úgy adja meg fenntartói járulékát, mintha a sárba dobná és
abba beletaposná. Ilyenkor látszik meg, hogy minden másra : szórakozásra,
élvezeti cikkekre, szenvedélyekre, felesleges dolgokra hatalmas összeget is
készek vagyunk adni, arról úgymond szívesen lemondunk, de az Isten dolgaira, az
anyaszentegyház szükségeire már nem vagyunk hajlandók adakozni. Amikor az egyik
gyülekezet zúgolódott a fenntartói járulék emelése miatt, ahol a falu és a
református gyülekezet teljesen fedi egymást, a lelkipásztor elment a kocsmába
és kiderült, hogy a kocsma egyetlen napi bevétele, annyi mint az egész évi
perselypénz.
Gondolkozzunk
jól el ezeken a dolgokon és adja az Úr, hogy mi protestánsok is jól tudjunk
élni a böjt ajándékával, bármilyen formában történjék is az. Gondoljuk meg,
hogy Isten a Legnagyobbat és Legértékesebbet, Egyszülött Fiát is odaadta
értünk, s akkor nekünk se fog nehezünkre esni szeretetből és önként valamiről
lemondani.
2Sám.12,16.21, 1Kir.21,9.12.27, Esdrás
8,21, Neh.9,1, Eszter 4,3.16, Zsolt 35,13, 69,11, 1O9,24,
És. 58,3-6, Jer.14,12, 36,9, Dán.9,3, Jónás 3,5, Zak.7,3.5, Mt.9,14-15,
Luk.2,37, 18,12, Ap.csel.13,2-3, 14,23, 1Kor.7,31
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése