Mit tanít a
Szentírás : házasságról és családról
Megházasodni nem nagy művészet, de jól megházasodni már sokkal
nehezebb. Nincs nagyobb nyomorúság, mint egy rossz házasság. Mert abban két
ember egyszerre lesz boldogtalan. Manapság minden munkára diplomát, vagyis
szakértelmet kérnek, csak épp a házassághoz nem kell semmilyen előzetes tudás,
felkészítés. Nagyon könnyen és könnyelmüen kötnek ma házasságot, és ebből
nagyon sok baj származik. Régebb a szülők döntöttek gyermekeik házassága felől,
ez nem volt jó. De az se jó, hogy ma meg semmilyen beleszólásuk nincs a
szülőknek gyermekeik házasságába, és ez sincs jól. Nem jó és helyes az se, hogy
a gyermekek nem értékelik és nem veszik igénybe szüleik élettapasztalatát,
bölcsességét. Ezért arra inti a Szentírás is a fiatalokat, hogy hallgassák meg
szüleiket. A szülők pedig tanácsolják önzetlenül és tárgyilagosan gyermekeiket. De ennél még fontosabb, hogy
Isten ne maradjon ki a házasságkötésből. Legyen ebben példánk Eliézer, Ábrahám
szolgája, aki imádsággal indult, hogy Izsák számára feleséget hozzon. Mivel a
házasság a legintimebb és legérzékenyebb közösség, ami két ember között
létezhet, ezért nagyon fontos, hogy egyek legyenek a hitben, az Istenhez való
viszonyukban. Nem a rang, vagyon, tudás a legfontosabb, bár ezek is fontos
szerepet játszhatnak a házasságban, hanem az istenfélelem. Ez lehet az a közös
alap, amelyre felépíthetik házasságukat. A Példabeszédek könyve óva int attól,
hogy csak a külsőre tekintsünk, mert az nagyon becsapós lehet. A külső szépség
nem garantálja a belső szépséget, a jellem erősségét. A testi szépség oly hamar
elmúlik, a lelki szépség azonban maradandó.
Van
egy olyan mondás, hogy a háborút megnyertük, de most a békét is meg kell
nyerni. Mert meg lehet nyerni egy háborút és el lehet veszíteni utána a békét.
Így van ez a z esküvő napjával is. A fiú megnyerte a lányt, örök hűséget
fogadtak egymásnak. De most kezdődik igazából a neheze. Most derül ki hogy megnyerjük vagy pedig
elveszítjük a házasságot. S bizony nagyon sok esetben a nagy győzelem után jön
a megszégyenítő vereség. Miért van ez így? Miért van annyi tönkrement, vagy
boldogtalan házasság? Azért mert csak
szerelem volt és nem volt szeretet is, mert mindegyik csak arra gondolt, hogy
boldog akar lenni és nem arra, hogy a másikat tegye boldoggá. A házassági
minimum a Krisztus szeretete. Aki ennél lejjebb adja, az boldogtalan lesz. Nem
véletlenül inti Pál a férjeket, hogy úgy szeressék feleségeiket, ahogy Krisztus
szerette az egyházát. Milyen nagy dolog ez! Úgy szeretni, mint ahogy Krisztus
szeretett. Csak Tőle tanulhatunk meg szeretni igazán, szentül, önzetlenül,
önfeláldozóan. Mert minden házassági konfliktust, bajt végső soron a krisztusi
szeretet hiánya okozza. Jó nekünk meggondolni, hogy Krisztus szerette a
hűtlenné vált, tökéletlen egyházát, mégpedig a keresztfának haláláig. Krisztus
veszi el a házasság megrontóját, a bűnt és Ő ajándékoz meg azzal, ami a
házasságot széppé és áldottá teheti : az Ő szeretetével.
De
mi legyen azokkal, akiknek nem adatott meg, hogy házasságban éljenek? Az ilyen
emberekkel általában csak viccelődni, élcelődni szoktak, nagyon sokan megvetik
őket, mondván hogy még ennyire sem voltak képesek. De ez nem méltó egy
keresztyén emberhez. Az ilyen embernek amúgy is fáj, hogy ő egyedül maradt és
ez a fájdalom az idő múlásával nem csökken, hanem sokkal inkább erősödik. Ez a
fájdalom azonban két irányba viheti el az ilyen embert. Nagyon sokan az ördög
karjaiba futnak, belevetik magukat egy kicsapongü, erkölcstelen, szabados
életbe. De lehet ebben a helyzetben Krisztus karjaiba is menekülni. Krisztus
megérti az egyedül maradt ember fájdalmát, s ugyanakkor megtanít arra, hogy az
ilyen élet se értelmetlen, hiszen a mi életünk értelme nem a házasságban van,
hanem Isten kegyelmében és szeretetében. A házasság nem az élet végső és
végleges rendeltetése, csak a földi életre vonatkozik, az örök rendeltetésünk
az üdvösség, az örök élet. Az életnek ez a fájdalmas hiánya lehet Isten
kegyelme által egy nagy nyereség az örökkévalóság számára. Mert kétségtelenül
igaz, hogy a házasság bizonyos értelemben akadályoztatás lehet az Isten
országáért végzett munkánkban. A házasoknak kevesebb idejük és erejük marad az
Isten dolgaira, mert nekik egymásról és gyermekeikről is gondoskodniuk kell.
Akinek nincs családja, az sokkal több időt és erőt fordíthat az Isten dolgaira.
A
házastársak szoktak ilyeneket mondani : nekem van a világon a legjobb férjem
vagy feleségem. Ez egy kicsit túlzás, de azt mégis lehet mondani, hogy nekem
épp ő a legjobb társ, még akkor is ha vannak hibái és hiányosságai. Ha ezt
tudjuk és hisszük, akkor ez nagyon sok kísértéstől meg fog óvni minket. Másképp
az ördög nagyon be tud csapni minket. Ha nem hiszi egy férj vagy egy feleség,
hogy számára épp a társa a legjobb, akkor ott van mindig a lappangó gondolat :
talán egy másikkal, egy ügyesebbel, fiatalabbal, gazdagabbal, szebbel sokkal
boldogabb lehetnék. S távolról a másik mindig is ilyennek látszik, mert annak
mindig csak a szép oldalát, jó tulajdonságait látjuk. Aztán ha elveszik a
másikat, akkor látják meg, hogy ő se tökéletes, de már késő.
A
házasság legfontosabb eleme a hűség. Az esküvőn kimondják egymásnak, hogy
hitetlenül, vagyis hűtlenül el nem hagyják egymást. Még akkor se, ha ezért
nagyon sok áldozatot kell hozni. Hűségesek akarnak maradni egymáshoz még akkor
is, ha megismerik egymást, minden hiányosságaikkal, nyomorúságaikkal együtt.
Nem felejthetjük el, hogy két bűnös ember köt házasságot és nem két makulátlan
angyal. De olyan jó az a keresztyén házasságban, hogy a bűnöket nem kell
felhalmozni, amig azok heggyé nőnek közöttünk, hanem naponta Krisztus
keresztjéhez lehet jönni velük. Ebben Isten adott példát nekünk. Hogyan
lehetnénk mi Vele közösségben, ha Ő naponta nem bocsátaná meg Krisztus
áldozatáért a mi bűneinket? A Szentírás nagyon sokszor hasonlítja össze
Istennek népéhez való viszonyát a házassággal. Nos ha ezt így értelmezzük,
akkor azt mondhatjuk, hogy Isten egy boldogtalan házasságban él velünk, mert mi
olyan sokszor hűtlenkedünk. De Ő hű marad akkor is, amikor mi hűtlenek leszünk
Hozzá. Mi is ilyenek kell legyünk a házasságban, Isten hosszútűrő, megbocsátó,
irgalmas szeretete kell ott legyen a házasságban. Erre is igaz, hogy Nála
nélkül semmit sem cselekedhetünk. Isten azt akarja, hogy úgy bánjunk egymással,
ahogy Ő bánik velünk.
Hadd
szóljunk néhány szót a gyermektelen házasságról is, hiszen nagyon sokan
szenvednek e miatt. Az Ószövetségben ez egy tragédia volt, az egyik legnagyobb
szégyen és megaláztatás. Ma is nehéz kereszt ez azok számára, akiknek ezt
hordozni kell. El kell fogadni azt, hogy én vagyok az utolsó a sorban, nem
tudom továbbadni az életet, nincs aki tovább vigye nevemet, vagyonomat,
munkámat. Az ilyen házaspárok felteszik a kérdést : miért is dolgozunk mi
tulajdonképpen? Ilyenkor rossz érzések, gondolatok születhetnek meg bennünk. Egy
ilyen asszony féltékeny lehet más asszonyokra, akiknek megadatott az anyaság
öröme, mint ahogy féltékeny lett Rákhel Leára. Az ilyen asszony kétségbeesik,
mint ahogy Rákhel is kétségbe esett és azt mondta Jákóbnak : adj nekem
gyermeket, mert ha nem meghalok. Az ilyen házaspár számára is csak Isten
szeretete a megoldás. Ők is tudhatják, hogy Isten szereti őket, még akkor is,
ha ezt a nagy ajándékot nem adta meg nekik. Az ő életük se értelmetlen élet. Ők
azt a szeretetet, erőt, időt, amit saját gyermekeikre fordítottak volna, mások
felé irányozhatják. A súnemi asszonynak se volt gyermeke, ekkor ő vagyonával,
házával Isten prófétéjának akart szolgálni. Isten csak boldog embereket tud
használni az Ő szolgálatában, s ezért még a gyermektelen házaspárokat is boldoggá
tudja tenni. Ha Isten elvesz valamit tőlünk, akkor Ő valami mást készített e
helyett a mi számunkra. Az egyháztörténetből ismerjük a Bodelschwingh házaspár
történetét, akik néhány hét leforgása alatt elveszítették egy járvány
következtében mind a négy gyermeküket. Ez óriási csapás volt számukra. Egy év
múlva is annyira reszketett az édesanya keze a fájdalomtól, hogy nem tudott
levelet írni. De Isten megmutatta nekik, hogy a saját gyermekeik helyett oda
kell forduljanak, a beteg, szegény és árva gyermekek felé. Olyan intézeteket
alapíthattak, amelyben ma is, fogyatékos gyermekek, emberek ezrei élhetnek
emberhez méltó életet. Krisztusban még ez a nagy veszteség is nyereséggé
válhat.
Olvasandó
igék:1Móz.24,42, 3O,1, 2Krón.4,8.1O,
Én.Én.2,16,Péld.2,16, 16,6, 31,3O, Mát.5,28, 1Kor.7,34, 13,4.7, Ef.4,32, 5,25
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése