Mit tanít a
Szentírás : az egyház, állam, társadalom viszonyáról
Ha
az egyház hűséges marad hivatásához, akkor az övé a legnagyobb tekintély ebben
a világban. Ez azért van így, mert az egyház nem a maga véleményét mondja,
hirdeti, hanem Isten szavát. Az egyház a
társadalom és állam minden megnyilvánulását Isten igéjének mértéke alá kell
helyezze, és ezt személyválogatás nélkül kell tegye. Az egyház egyedül Urának
tartozik felelősséggel, elszámolással. Ha az egyház ezt felvállalja, akkor
nagyon sokszor fog összeütközésbe kerülni az állammal, a társadalommal és azok
képviselőivel. De a Szenírásból azt látjuk, hogy a próféták, az apostolok ezt
fel merték vállani. Náthán oda mer állni Dávid elé, néven meri nevezni a Dávid
bűnét, s a király meghajol Isten szava előtt.
Illés Akháb szemébe mer nézni, s Jézus meg meri mondani Pilátusnak, a
Római Birodalom helytartójának, hogy csak annyi hatalma van, amennyit Isten
neki megenged. Az egyház számára óriási kísértés az, hogy ezt a prófétai
bírálatot felcseréli egy kényelmes élettel, hogy kitér a konfliktusok elől az
állam és társadalom mai képviselőivel. Amikor az egyház inkább az állam kegyeit
és jótetszését keresi, ahelyett hogy Isten akaratát és jótetszését keresné,
elárulja Urát és csődöt mond küldetésében. Ezért mindig nagyon komolyan kell
imádkozni Isten szolgáiért, hogy ezt a merész küldetésüket tudják felvállalni.
Az
eddig elmondottak hatványozottan igazak egy totalitárius állam keretei között.
Mi az elmúlt évtizedekben a saját bőrünkön tapasztaltuk ezt, az igazság
kimondásáért sokan az életükkel fizettek, vagy éveket kellett raboskodniuk a
kommunista börtönök poklában.Tudjuk, hogy milyen nehéz és veszélyes volt Isten
igéjének igazságát kimondani. De most azt is meg kell látnunk, hogy az
úgynevezett demokratikus államban is vannak veszélyek és kísértések. Mert
napnál is világosabb, hogy ebben az államban sincs minden a rendjén. Manapság
az a legnagyobb veszély, hogy szemet húnyunk az elvilágiasodás, a szabadosság,
erkölcstelenség, pénzhajhászás, hamis népszerűség keresése felett. Ez volt a
helyzet Malakiás próféta idejében, amikor a papok elfogadták a penészes kenyeret
és a sánta bárányokat is az Úr oltárán való áldozatra, hogy népszerüek legyenek
a nép előtt. Ehelyett meg kellett volna feddjék az ilyen embereket és a
törvényből fel kellett volna mutassák, hogy milyen kell legyen az Úrnak hozott
áldozati kenyér és bárány. Hányszor gondolkozunk ma is így, azt gondolván, hogy
Isten megelégszik a kevéssel, a hitvánnyal is, amit elébe hozunk. Az igazi
próféták soha se a népszerűségre vágytak, hanem hűségesek maradtak küldő
Urukhoz és az Ő igéjéhez. Pál is tudja, hogy nem lehetne Isten szolgája, ha még
embereknek akarna tetszeni.
Nagy
kérdés a mindenkori egyház számára a felsőbbséghez, az államhoz való viszony.
Tudjuk azt, hogy felsőbbségre szükség van, amig e világban élünk, s ahogy
Kálvin tanította, még egy rossz felsőbbség is jobb, mintha egyáltalán nem lenne
felsőbbség. Mert még egy rossz felsőbbség is biztosít valamelyes rendet, de ha nincs felsőbbség,
akkor csak anarhia, káosz, rendetlenség, romlás, mindenki harca mindenki ellen
uralkodik. Ha nincs állam és nincsenek törvények csak önkény, terror és erőszak
van. Ahol nincs rendőrség és igazságszolgáltatás, ott a legsötétebb erők és
gonosztevők veszik át a hatalmat, ott az ököljog lesz az egyetlen törvény.
Ezért a Szentírással és a reformátorokkal valljuk, hogy a felsőbbség, az állam
léte Isten akaratából van, hogy az életet megvédelmezzék a gonoszság erőivel
szemben. Felsőbbség tehát azért van, hogy az alattvalókat védelmezze és
oltalmazza a gonoszokkal szemben. Szolgálata van egy gonosszá és veszélyessé
lett világban. Ezért a felsőbbségnek fontos tudni, hogy nem a nép van érte,
hanem ő van a népért. Az ideális felsőbbség képét a 72-ik zsoltárban találjuk :
"megszabadítja a kiáltó szűkölködőt, a nyomorultat, akinek nincs
segítője". Ha a felsőbbség ezt teszi, akkor hálát kell adnunk Istennek
érte, még akkor is, ha nem mindenben felel meg a mi elképzelésünknek. Ha nem
ezt teszi, akkor az egyháznak két dolgot kell tenni. Egyrészt fel kell
szólítania a felsőbbséget a megjobbulásra, rá kell mutatni a felsőbbség Isten
szerinti kötelességére, másrészt pedig imádkozni kell érte.
Általános
és szomorú tapasztalat, hogy a hatalom mindenkit megszédít, s ez a
legnyilvánvalóbb a felsőbbség, az állam viszonylatában. A felsőbbség
hatalomszomja egyre jobban növekszik. Így az állam be akar hatolni a magánélet
területére is, ellenőrizni akar emberi kapcsolatokat, olyan dolgokat tesz,
amire Isten őt nem hívta el és nem hatalmazta fel. Ez annyira démonivá válhat,
hogy az emberek számára már csak a börtönben vagy a koncentrációs táborokban és
végső soron a krematóriumban van hely. A múlt század szomorú példákat
szolgáltatott erre. De vigyázzunk, mert ez nem csak ilyen szélsőséges formákban
rendkívül veszélyes. Hiszen a hatalom sokkal alacsonyabb szinteken is pokollá
teheti az életet. Lehet valaki diktátor a családban, a gyülekezetben, egy
vállalat élén. Mindenki lehet fenevaddá, akármilyen kis hatalom is van a
kezében. A kis hatalommal is nagyon vissza lehet élni. Sokszor ez úgy működik,
hogy például a családban valaki azt adja tovább, amit ő a munkahelyén kap. Ott
mások uralkodnak felette, legalább
otthon uralkodhasson ő mások felett. Mennyire kell imádkozzunk azért, hogy a
legkisebb hatalommal se éljünk vissza, amit Isten nekünk adott. Mindenkit
fenyeget az a veszély, hogy a maga kis trónján kiskirály akar lenni. Mindenki
imponálni akar, manapság ezt vagánykodásnak is szoktuk nevezni. Jézus ebben is
megszégyenítő példát adott nekünk. Ő a legmagasabbról jött, övé volt a hatalom
mennyen és földön és mégis le tudott hajolni a tanítványok poros lábáig. Ő a
legnagyobbként legkisebbé tudott lenni. Ő a keresztre ment azért, hogy mi le
tudjunk szállni önzésünk és gőgünk kicsinyes trónjairól. Isten gyermekei földi
életüket a kereszt alatt járják, a trón majd csak az üdvösségben vár rájuk.
Nagyon
kényes kérdés az, hogy az egyháznak mennyire kell beleszólnia a politikába. Két
szélsőséges álláspont van itt. Az egyik szerint az egyház foglalkozzon csak a
mennyel, az üdvösség dolgaival, az evilági dolgokat pedig hagyja a
felsőbbségre. A másik szélsőség az, amikor az egyház csak a földi dolgokkal
foglalkozik és azt látja fő hivatásának, hogy a társadalmi-szociális-politikai
gondokat megoldja és teljességgel megfeledkezik arról, hogy az ő küldetése az
evangélium hirdetése. A megoldás abban van, hogy az evangéliumot úgy hirdesse,
hogy abban igenis helyet kapjanak a földi vonatkozások, a mindennapi élet
dolgai is. Szép példa erre Jeremiás, aki királyok, helytartók, a nép vezetői
szemére kellett vesse bűneiket. Dániel is ott kellett éljen egy nagy
világbirodalom napi politikájában, de eközben Isten gyermekeként vigyáznia
kellett arra, hogy ne fertőztesse meg magát a király eledelével. Krisztus
egyházának az Isten országa mindeneket átfogó evangéliumát kell hirdetnie, el
kell mondania, hogy Krisztusnak mindenhez köze van. Isten országának igazsága
nem csak a személyes életünket kell áthassa, hanem az állam és a társadalom
életét is. Az egyház, a keresztyén ember bizonyságtétele fel kell mutassa az
állam és társadalom számára a legfőbb parancsolat köteleztetését : szeretni
Istent és felebarátunkat.
Jézus
szembesíti tanítványait a kenyérkérdéssel : adjatok nekik ti enniük. Jézus
gondot akar viselni nem csak az emberek lelkéről, hanem a legmindennapibb
szükségeiről is. Nem mondja azt, hogy nem számít az, hogy a tömegnek korog a
gyomra, mert csak az a fontos, hogy az evangéliumot befogadják. A földi és a
mennyei kenyeret egyszerre adja nekik. Pál apostolnak felrójják, hogy nem száll
nyíltan szembe a rabszolgatartó társadalom igazságtalanságával, de akik ezt
mondják elfeledkeznek arról, hogy Pál a legrövidebb levelével aláásta az egész
rabszolgatartó társadalmi rendszert. Azzal, hogy nem azt mondta, hogy Filemon
úr, Onézimusz pedig szolga, hanem azt, hogy ők mindketten testvérek, atyafiak
az Úrban. Akkor igazi egy társadalom, ha nem a rang, pénz, a bőr színe, a
vallás vagy valami más a fontos, hanem ahol testvérként tudnak egymásra
tekinteni, ahol egymásban az Isten képére és hasonlatosságára teremtett embert
látják. Az egyház feladata, hogy megmutassa a világnak, hogy mit is jelent
"az Úrban" élni és dolgozni egymással. Isten azt akarja, hogy nem
csak az egyházban, hanem az államban, a társadalomban is az Isten és felebarát
iránti szeretet uralkodjon.
Olvasandó igék
:2Sám.12,7, 1Kir.18,17-18, Zsolt.72,12, Péld.8,15, Jer.1,9-1O, Dán.1,8,
Mal.2,1-2, Máté 14,16,2O,26-28, Ján.19,11, Ap.csel. 4,19-2O, 12,2-3,
Róm.13,4,Gal.1,1O,Filemon 15-16 vers, 1Tim.2,1-2, Jel.13,17
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése