Mit tanít a
Szentírás : a menekülésről és a menedékről
Amikor
az ember egy bűnös úton jár és azt nem akarja elhagyni, akkor az illető mindig
megpróbálja igazolni magát. Ez egy nagyon rossz dolog, mert a bűnt nem lehet
igazolni. Minden bűn egy lehetetlen helyzetbe hoz minket. Ebben a helyzetben
csak egy megoldás van : a bűnt őszintén megvallani és szakítani vele. De ha ezt
nem tesszük, akkor menekülünk valahová. A menekülésnek az első módja a tagadás.
Az ember egyszerüen tagadja a bűnét. Persze ezzel az ember csak magát csalja
meg, mert Isten úgy is látja a hazugságot, de az illető mégis elégedett, hogy
tagadásával csak elért valamit. Ha sikerül is néhény embert becsapni, ez a
halál sikere. Ezzel a bűnt csak súlyosbítottuk és a bajt csak tetéztük. Igy volt
ezzel Izrael népe is sokszor. Amikor Jeremiás szemükre veti bálványozásukat,
akkor ők keményen tagadnak. De az Úr nem hagyja abba és rámutat azokra a
helyekre, magaslatokra, ahol a paráználkodás folyt. Mintha azt mondaná : hiába
tagadsz, a helyek is elárulnak téged.
Mi
talán nem esünk olyan durva bűnökbe, mint az Izrael népe, talán nem lehet azt
olyan világosan felmutatni, mint Izrael esetében. De Isten elől semmit se lehet
elrejteni. Hova menekülhetnénk az Ő színe elől? Ne meneküljünk Isten elől,
hanem sokkal inkább menjünk nyomorúságainkkal, bűneinkkel az Úrhoz, legyen Ő
menedék a mi számunkra. Mert ha valaki nem akarja elismerni bűnös voltát, ezzel
egy nagyon súlyos bűnt követ el : feleslegessé teszi a Krisztus váltságát. Ahol
mi nem ismerjük el bűneinket, ott Jézus nem ajándékozhat meg minket az Ő
bocsánatával.
Ha
a tagadás már nem megy, az ember még mindig próbálkozik egy másik menekülési
lehetőséggel, ez nem más mint az önmagam megtisztítása. Úgy gondoljuk, hogy mi
magunk is meg tudjuk oldani a bajokat, az életünkről magunk is le tudjuk mosni
a bűnnek a foltjait. A mosószer ilyen esetben a magyarázkodás. Olyan jól meg
tudjuk mi magyarázni, hogy miért is kellett ezt
vagy azt a bűnt elkövetni. Nem is lehetett másképp. Elvégre emberek
vagyunk. Sokan addig jutnak el, hogy magukat még hősöknek is nyilvánítják és a
bűnt erényként tüntetik fel. Az embernek sikerül így a fösvénység bűnéből a
takarékosság, a keménységből az igazságosság, a hanyagságból a béketűrés, a
csalásból az ügyesség erényét kihozni. Így az ember a bűnből erényt formál,
vagy legalábbis megbocsátható gyengeségeket, amikkel nem is kell foglalkozni,
amiktől nyugodtan el lehet tekinteni. De itt ismét csak azt mondhatjuk el, hogy
van valaki, akit nem tudunk félrevezetni, aki magyarázkodásainkat nem fogadja
el, és ez maga Isten. Szintén Jeremiás mondja : még ha lúgban mosakodnál is,
vagy szappanodat megsokasítanád is, feljegyezve marad a te álnokságod előttem.
Amiről mi azt gondoltuk, hogy sikerült kimosni, az folt marad az Isten
szemében. Mert egy dolgot jól jegyezzünk meg : a megtisztítás egyedül Isten
munkája és soha sem az emberé. Csak a Jézus Krisztus vére tisztít meg minket
minden bűntől. Ne próbáljuk magunkat igazolni, hanem engedjük magunkat Krisztus
által megigazíttatni.
Van
azonban a menekülésnek egy harmadik módja is, ez pedig a fatalizmus, a sorsra
való hivatkozás. Az ember elkezdi sajnáltatni magát és azt mondja, hogy ő
tulajdonképpen egy áldozat, áldozata a körülményeknek, a körülötte levő
embereknek, a gyengeségeinek. Én már ilyen vagyok, így születtem, nem tehetek
róla, szokta az ilyen ember mondogatni. Rajtam nem lehet már segíteni, én egy
reménytelen eset vagyok. Ez a pogány fatalizmusba való menekülés, és ez egy
nagyon kényelmes dolog, mert semmiért se kell felelősséget hordozni. A bűnös az
áldozat szerepében tetszeleg. Hallani se akar ítéletről, hanem azt várja, hogy
sajnálják, rosszabb esetben békében hagyják. Izrael népe is épp ezt mondta
Jeremiásnak, amikor ő szemükre vetette bűneiket. Hiába, nem lehet, mert
idegeneket szeretek és utánok járok.
Milyen
jó, hogy Isten még az ilyen emberről se mond le, mert az ilyen ember is meg
kell tudja, hogy nem a sors a legnagyobb valóság, hanem az élő Isten. Jézus is
keményen mondja a körülötte levőknek : ti nem akartátok. Ez számunkra azt az
üzenetet hordozza, hogy soha se mondjuk: én nem tudom, hanem valljuk meg azt, hogy nem akarunk. Ha eddig eljutunk,
akkor már megnyilik az út a szabadulás és a változás felé.
Az
ember odáig is mehet a menekülésben, hogy tagad valamit, ami valamikor megvolt,
létezett. Sokszor megtörténik egy válópernél, hogy az egyik fél azt állítja,
hogy nem is volt soha szerelem közöttük. Nem is kellett volna
összeházasodjanak. Ez mindig is egy boldogtalan házasság volt. Az Izrael és
Isten közötti kapcsolatot sokszor egy házasság képében látjuk megjelenítve. Ez
se volt egy "boldog házasság". Izrael kezdettől fogva hűtlenkedett.
De Isten mégse tagadja az első szerelem meglétét. Sőt, emlékezteti népét erre.
Emlékezteti népét a jóra, a szépre, ami ebben a kapcsolatban volt. Milyen jó,
hogy az Úr velünk is így tesz olyan időkben, amikor hajlamosak vagyunk
eltávolodni Tőle. Emlékeztet arra, amikor minden nap hálát adtunk a kicsiny
dolgokért is. Amikor még tele voltunk tűzzel, amikor még forró volt az imádság
a szívünkben. Az Ő szíve mélységesen vágyakozik arra, hogy ezek az idők, ez az
állapot újra visszatérjen az életünkben. Ha az első szeretetet elhagytuk,
jertek térjünk vissza ahhoz, jertek térjünk vissza az Úrhoz!
A
menekülésnek az is egy módja, hogy mi mindig, mindenért Istent vádoljuk,
magunkat pedig mindig és mindenben igazoljuk. Sokszor ennek még igei
megalapozást is tudunk adni, úgy ahogy azt a Sátán tette, amikor Jézust
megkísértette. Ő tudott igére is hivatkozni, amikor Jézust kellett megtámadni.
A farizeusok is nagy mesterei voltak ennek, Jézust tulajdonképpen Isten nevében
üldözték és feszítették meg. Hányszor magyarázzuk félre mi is az Isten szuverén
kegyelmének a tanítását. Amikor mi ezt halljuk, akkor ebből azt a
következtetést vonjuk le, hogy Isten önkényes, s ha ez így van, akkor semmit se
számít az, hogy mit tesz az ember. Ha kiválasztott vagyok, akkor minek
erőltessem magam, hisz én úgy se tehetek semmit az Isten munkájához. De ez
teljes félreértése az Isten szavának, mert a Szentírásban sehol sem olvassuk, hogy
semmit se használ az, ha én törekszem, teljes igyekezettel imádkozok és
dolgozok. Pál apostol is tudja, hogy Isten az Első és az Utolsó, de ez nem
menti őt fel a felelősség alól. De azt is tudja, hogy mégis minden dicsőség
egyedül Istent illeti meg. Tudja, hogy ő sohase vádolhatja, nem vonhatja
kérdőre Istent. Tudja, hogy Isten mindent megtett érte, ezért ő is meg akar
tenni mindent Istenért. Ez a helyes magatartás a mi életünkben is.
Menekül
az ember egyfajta hamis biztonságba is. Ez is egy nagy veszély. Jeremiás
egyszer ott állt az Isten házának az ajtajában és ott prédikált. Ebben a
templomban minden folyt a maga rendjén, de valahogy minden megüresedett. A
lényeg hiányzott : a szív. Az áldozatokat bemutatták, mégpedig pontosan és az
előírás szerint, csak épp magukat nem áldozták oda Istennek. De közben azzal
vígasztalták magukat, hogy semmi baj nem történhet, mert az Úr temploma ez.
Mennyire megkísért minket is ez a veszély, amikor mi is arra hivatkozunk, hogy
úgymond a legtisztább vallást követjük, őseink is évszázadokon át ehhez az
egyházhoz tartoztak, de közben a mi hitünk is megüresedett, mindent csak
szokásból és látszat szerint teszünk, de szívünk nem dobog Istenért és Krisztus
ügyéért. Hiába vannak szép istentiszteleteink, ha az nem látszik meg a
hétköznapi életünkben. Ez egy hamis biztonság. De melyik akkor az igazi? Hát
az, hogy megvalljuk egészen konkrétan a mi bűneinket, amelyeket Isten Lelke
megmutat az életünkben és komolyan vesszük az Úr követését a hétköznapokban is.
A templom és az egyház egy áldott biztonságot nyújthatnak, de csak akkor, ha
ott az élő Istennel találkozunk, ha elfogadjuk az ítéletet és a kegyelmet
egyaránt, s ha engedjük, hogy Isten ott megújítsa , megreformálja a mi
életünket.
Tegyük
fel végre az utolsó kérdést. Ha nem szabad mindezen dolgokba menekülnünk, mi
lehet az igazi menedék számunkra, ahova aztán igenis menekülnünk kell. A válasz
egyértelmü : Istenhez és az Ő igéjéhez. Mi mindig és mindenben Istenre kell
hallgatnunk és Neki kell engedelmeskednünk. Jézus kijelentette nekünk az Atyát.
Ha mi csak Rá nézünk és hallgatunk, akkor nem leszünk menekülő emberek, mert
megtaláltuk Nála az igazi menedéket.
Olvasandó igék : Jer. 2,2.7.22.23.25,
7,4-7, Mát.11,28, Luk.13,34, Ján.9,41,Róm.9,16, Fil.2,13
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése