Mit tanít a Szentírás: Jézus Krisztusról
Alig van vitatottabb személy Jézus Krisztusnál ezen a világon. Még a
történeti létezését is sokan kétségbe vonják. Azt mondják, hogy Ő egy eszme,
egy szimbólum, aki csak az emberek tudatában élt és él. Hiába van ott a fül és
szemtanúknak a bizonyságtétele, sok ember mégsem akar hinni a történeti
Jézusban. Jézus létezésében kételkedni
éppoly badarság, mint Nagy Sándor létezésében. Az apostolok nagyon is tudatosan
beszélnek az evangéliumokban arról, hogy ők látták, hallották, kezeikkel
érintették Jézust, ők nem csak egy szép eszmében hittek, hanem Jézussal együtt
voltak, úgy ahogy egymással is együtt voltak. Aki nem hisz a történeti
Jézusban, az az evangéliumban nem hisz, annak lényegét tagadja meg. Akkor mi
nem vagyunk megváltott emberek, mert sem egy eszme, sem egy szimbólum nem tud
megváltani minket. Minket Istennek az a szeretete válthatott meg, ami a
történeti Jézusban testet öltött. Amiképp a recept még nem gyógyítja meg a
beteget, hanem csak a gyógyszer, éppúgy nem válthatott meg minket egy eszme,
csak egy valóságos, élő, történeti személy. Ahogy a bűn egy történeti valóság,
úgy lett történeti valósággá Az, Aki megváltott minket a bűn átkától. A bűn
valóságával szemben ot áll Jézus Krisztus valósága.
A zsidó
nép számára elfogadhatatlan volt az, hogy Jézus egy személyben valóságos ember,
de ugyanakkor valóságos Isten is volt. Nem azért nem hittek, mert ez gondolatvilágukkal
ellenkezett volna, hanem azért nem, mert Istent valamiképpen távol gondolták
maguktól. Amikor Isten ennyire közel jött hozzájuk, akkor már tiltakoztak
ellene, köveket ragadtak, hogy megöljék. Jézus úgy jelent meg népe között, mint
akiben Isten beleszól az életünkbe, irányítani akarja minden gondolatunkat és
cselekedetünket. Mert Jézus nélkül valóban minden értelmetlen és hiábavaló.
Jézus nélkül az ember csak olyan dolgokat tud alkotni, amik nem állnak meg az
örökkévalóság mérlegén. Jaj annak az embernek, aki Isten Krisztusban való
valóságos és konkrét jelenlétét, vezetését, feddését , egyszóval a megváltást
megveti, s úgy mint a zsidók a tagadásba menekül. De boldog ember az, aki
Krisztus jelenlétében éli le ezt a földi életét. Aki megtapasztalja, hogy Ő az
Első és az Utolsó, körülvesz minket szüntelen az Ő kegyelmével. Ez maga az örök
élet.
Mi
emberek tudjuk azt, hogy nem vagyunk tökéletesek, a legtöbb ember be is vallja
azt, hogy ő bűnökkel van tele. Milyen jó tudni azt, hogy volt egy bűntelen
ember ezen a világon, az Ember Jézus Krisztus. Ennek a világnak a sötétségében
úgy ragyog Ő fel, mint egy világító üstökös. Ő maga teszi fel a vele vitatkozó
irástudóknak és farizeusoknak a kérdést: ki vádol engem bűnnel? Milyen óriási
dolog ez! Hisz mi emberek benne vagyunk egy ördögi körben, mert mi mind bűnben
születtünk és élünk. Ebből a rettenetes körből senki ember nem tud kitörni. Ezt
Isten tette meg , de ez a kitörés nem az ember munkája, hanem Istené. A Krisztus
szentsége nem az ember lehetősége. Az ember sem a kultúra, sem a nevelés, sem a
tudomány által nem tudott bűntelenségre jutni. Jézus többször is mondta, hogy Ő
felülről való. Jézus a nagy kivétel, Jézusban az Isten szentsége öltött testet.
De mindez azt is jelenti, hogy az Ő bűntelenségében és szentségében a leginkább
nyilvánvalóvá válik és lelepleződik a mi bűnösségünk és szentségtelenségünk. Ez
mélységes alázatra kell indítson minket. Ha megalázkodunk, ha meglátjuk, hogy Ő
az egyetlen tiszta és bűntelen, akkor azt is meglátjuk, hogy van megoldás a mi
bűneinkre és tisztátalanságunkra. Mert Ő azért jött, hogy magára vegye a mi
bűneinket, minket pedig megjándékozzon az Ő tisztaságával és szentségéval.
Jézus
személye azért mégis mindig titok marad a mi számunkra. Nem látták ezt
másképpen az apostolok és Pál sem, akik erről bizonyságot tesznek. Jézus
Krisztus megjelent ugyan testben, de ez az emberi értelem számára felfoghatatlan
titok marad. A Jézus személyének titkát nem lehet megmagyarázni, hanem csak
imádni lehet Őt, a titok hordozóját. Aki ezt a titkot imádja annak az életében
megjelenik az igazi kegyesség, az igazi istenfélelem. Aki Jézust , a testben
megjelent Istent megveti, annak soha sem lesz igazi élete. Az legfeljebb
vallásos ember lehet, aki a saját maga érdemeit imádja, de nem Krisztust. Az
ilyen ember önmagának szolgál és nem Istennek. Igazi kegyesség ott van, ahol az
ember alázattal meghajlik Krisztus előtt, én mindenekben neki ad igazat. Amikor
már semmi ellentmondás nincs, amikor készek vagyunk a feltétlen engedelmességre.
Ő a mi kegyességünk titka, alapja, ereje, mozgatórugója. Itt nem okoskodni, nem
magyarázkodni kell, hanem e titok előtt meghajolni, azt imádni és annak engedelmeskedni.
Az
igehirdetés középpontjában ezért nem állhat más, mint Jézus Krisztus, aki egy
személyben valóságos ember és valóságos Isten is. Ettől függ az egyes ember
üdvössége is. Ha ezt nem hisszük, akkor beteg az életünk, akkor elveszítettük
Istent és minden jót nélkülöznünk kell. Krisztus nélkül Istenről beszélni nem
más , mint üres fantáziálás, minden istenkeresés, ami megkerüli Jézust kudarcra
van ítélve. De Krisztus nélkül az emberségünk lényegét se találjuk meg, úgy
járunk, mint a görög bölcs, aki fényes nappal is lámpással keresett volna egy
igaz embert, de nem találta azt, jóllehet ezernyi ember nyüzsgött körülötte. Az
ember elveszett voltában az emberségét is elveszítette. Pilátus önkéntelenül is
Jézusra mutat és azt mondja : ímhol az ember! Nyilván, hogy Pilátus részvétet
és együttérzést akart ezzel a mondatával a tömegből kihozni, mégis nagy
igazságot mondott ki ezzel. Azt az igazságot, hogy Isten kellett az ember segítségére
siessen abban is, hogy egy igaz embert adott ennek a világnak. Ebben ott van az
ítélet is, hogy az ember önmagában teljességgel csődöt mondott. Ez abban lett
napnál is világosabbá, hogy a bűnös ember az egyetlen igaz Embert a keresztre
küldi, vagyis neki nincs helye ebben a világban. De ebben ott van a legnagyobb
kegyelem is : Isten a végsőkig elmegy az elesett ember iránti szeretetében.
Krisztus azért vállalta az emberré lételt és a keresztet, hogy mi épp így
lehessünk igaz emberekké.
Sok vita
folyik arról, hogy milyen módon lesz példakép Jézus a mi számunkra. Először is
azt kell meglátnunk, hogy Ő több mint példakép. Ő a mi Megváltónk, a mi
Szabadítónk. Aban több, mint példakép, hogy Ő életét váltságul adta értünk. Ő
nem csak egy mártír, nem csak egy tragikus hős, hanem Ő az, aki a váltságot, az
üdvösséget megszerezte. Ebben Őt senki más nem tudja követni, de nem is kell
ezt senki megtegye. Ebben Ő egyedülálló a világban. És mégis bizonyos
értelemben Ő a mi nagy példaképünk is. Ez az első keresztyének szivében és
tudatában sokkal inkább élt, mint a mi szívünkben és tudatunkban. Ezért olvassuk
róluk azt, hogy kedvességet találtak az emberek előtt. A pogányokra mélységes
benyomást tett a keresztyének életfolytatása. Ha szabad ezt így mondani ez egy
szent „reklám” volt, egy átütő vonzerővé válott az akkori világban. A pogányok
sok észérvet felsorakoztathattak a keresztyének ellen, de mindenki meg kellett
hajoljon az ő életfolytatásuk előtt. Mindenki el kellet ismerje, hogy a
keresztyének egészen másképp élnek, másképp viselkednek, mint a többi emberek.
Sajnos, hogy az idők folyamán a Krisztusról,
mint példaképről szóló tanítás törvényeskedéssé és érdemszerző cselekedetté
vállott az egyházban. A Szentírás mindkettőt világosan tanítja : Ő a mi
Megváltónk, Szabadítónk, de Ő a mi példaképünk is. A kettőt nem lehet
elválasztani egymástól, de nem lehet őket egymás ellenében kijátszani sem. Mint
Megváltó késszé és alkalmasakká tesz arra, hogy mi az Ő nyomdokait kövessük. Ha
mi Krisztus személyének ezt a két fontos vonását így együtt látjuk és fogadjuk
el, akkor nem leszünk sem törvényskedő , gőgös farizeusok, de gyümölcstelen,
halott keresztyének sem.
Olvasandó igék: Mk 1O,45, Ján. 8,46,
19,5, Fil.2,6-7, 1Tim.3,16,
1Pét.2,21, 1Ján.1,1.3,
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése