Barangolások
Bibliai tájakon: Béth-Semes
Nem könnyű erről a
helységről beszélni, hisz sok nehéz dolog is történt itt. Olyan dolgok, amiket
mi nem szívesen hallunk. De ezeket is meg kell hallani. Isten igéjében nem
lehet válogatni, aszerint, hogy mi van a mi tetszésünkre és mi nem. Ez
előbb-utóbb szektás gondolkodáshoz vezet, amit pedig el kell kerülnünk. Nem
véletlenül tanította olyan komolyan a reformáció egyháza, hogy a Szentírás
önmagát magyarázza, és minden igét az egész Szentírás összefüggésében kell
megvizsgálni. Különben oda jutunk, hogy a Szentírással mindent lehet igazolni
is, meg tagadni is. A történet onnan indul, hogy a filiszteusok megverték
Izrael fiait a csatában és a szövetség ládáját is magukkal vitték értékes
zsákmányként. Ők ezt óriási sikerként fogták fel, s úgy gondolták, hogy Izrael
Istene ezentúl őket fogja segíteni, mert most az ő birtokukban van. Hányszor
történik ez ma is meg, hogy az emberek úgy gondolják, hogy ők rendelkeznek
Istennel, pedig az igazság épp ennek a fordítottja, vagyis az, hogy Isten
rendelkezik velünk. Nem Ő kell a mi rendelkezésünkre álljon, hanem mi kell az Ő
rendelkezésére álljunk. Letették Dágonnak, egy filiszteus istenségnek a
templomába. De itt is nyilvánvaló lesz, hogy Isten nem tűr meg más Istent maga
mellett. Aki Őt más istenek, vagyis bálványok mellé helyezi, annak számolnia
kell a súlyos következményekkel. Ezt a filiszteusok is meg kell tapasztalják,
hisz Dágon kétszer is ledől, Istennek valami finom humora is megmutatkozik
ebben különben, s más csapások is sorra jönnek rájuk. Ekkor arra az
elhatározásra jutnak, hogy lehetőleg minél hamarabb szabaduljanak meg Izrael
Istenétől. Egy különös próbát tesznek. Vesznek két borjas tehenet s azokat
fogják be, úgy hogy a borjaikat bezárják otthon. Minden tehenekkel foglalkozó
gazda tudja, hogy az állat ragaszkodik a kölykéhez és csak úgy jóvoltából nem
indul el a borjai nélkül. De ezek a tehenek bőgnek, mert fáj nekik, hogy a
borjak nem mehetnek velük, de mégis viszik a ládát Izrael országa felé. Valami
döbbenetes figyelmeztetés is van ebben: az állat annak ellenére, hogy ösztöne
vezérli, most mégis az Isten akaratának engedelmeskedik, s az ember pedig, aki
Isten akaratát tudva tudja, nem engedelmeskedik sokszor annak. Így jut el a
láda Béth-Semesbe. Itt már nagyon hiányzott a láda. Az emberek érezték azt,
hogy Isten áldása nincs az életükön, nem mennek jól a dolgok az országban s
közelebbről városukban.
Most épp a búzaaratás
ideje volt, s amikor meglátták a ládát, amint azt a filiszteusok szekere és
tehenei hozták, nagyon megörvendtek. De az örömük nem sokáig tartott, mert
kiderült, hogy Istennel és az Ő szentségével nem lehet játszani. Sokan , mint
kíváncsi gyermekek betekintettek a ládába és ezért az életükkel fizettek. Ma
sokan hangsúlyozzák, hogy Isten jó, kegyelmes és irgalmas, Ez igaz is, de nem
szabad azt se elfelejteni, hogy Ő szent is, és nem tűri meg a bűnt. Még a
kíváncsiságból elkövetett bűnt sem. Kíváncsiság bűnnek fele, a rossznak már
nézése is ront, mondja Arany János a hegedűről írt víg legendájában. Főleg a
fiatalokat fenyegeti ez a bűn, hogy kiváncsian betekintenek egy-egy diszkóba,
kocsmába, gondolván, hogy ez nem is olyan veszélyes dolog. Vagy kipróbálják a
cigarettát, a kábítószert, egy kis könnyelmű flörtölést, parázna filmeknek a
nézését, elvégre ez nem is olyan súlyos dolog. De a lejtőn aztán már nincs
megállás, s sokan csak akkor veszik észre gyászos tévedésük, amikor már komoly következményei
vannak a kis ártatlan kiváncsiságnak. Isten határozottan kijelentette az Ő
akaratát, és ezt nekünk tiszteletben kell tartani. Parancsolataival nem lehet
játszani. Aki ezeket nem veszi komolyan, annak az életében Isten ítélete előbb
vagy utóbb nyilvánvalóvá lesz.
Amikor az embernek jól
megy dolga, akkor mindig fenyegeti az a veszély, hogy felfuvalkodik, elhiszi
magát. Ez a bűn épp a hívő embert fenyegeti, ezért nagyon kell vigyáznunk rá,
hogy meg ne kísértsen minket.Amásia Júda királya lett, és kezdetben azt
cselekszi, ami kedves az Úr színe előtt. Az Úr meg is áldja őt, és sok
győzelmet arat ellenségei felett. Megbűnteti azokat, akik atyjának
kellemetlenséget okoztak. De mégis ott van egy kettősség az életében. Követi az
Urat, de mégsem teljes és tökéletes szívvel. Nem vet gyökeresen véget a Júdában
folyó bálványozásnak. S ekkor eluralkodik rajta a gőg, a felfuvalkodottság. Egy
adott ponton csak üzen Joásnak Izraelnek, az északi országrésznek a királyának,
hogy mérjék össze az erejüket. Joás egy tanító mesécskével próbálja
kijózanítani Amásiát, de az nem hallgat rá, mert ő úgy gondolja, hogy neki most
már minden sikerülni fog. Nem véletlenül hangzik el a Pál leveleiben egy ilyen
figyelmeztetés: azért aki azt hiszi, hogy áll, meglássa, hogy el ne essék! A
korintusi gyülekezetben sok ilyen ember volt, aki úgy gondolta, hogy ő erősen
áll, neki minden szabad, s mi lett a vége? Olyan bűnök történtek itt
keresztyének között, amik még a pogányok között se történtek meg. Az alázat, a
mértéktartás, a megelégedettség, a keresztyén ember legszebb jellemvonásai.
Vigyázzunk, hogy ne akarjunk többet, mint amennyit az Úr nekünk adni akar, s ez
érvényes mind a lelkiek, mind pedig az anyagiak vonatkozásában. Jó lenne, ha
mindenért nagyon hálásak lennénk Isten iránt, amivel Ő eddigi életünkben
megajándékozott. A hálaadás megőrizne bennünket a felfuvalkodottságtól és
meggondolatlan cselekedetektől.
Az emberekre nagyon
jellemző, hogy ahhoz igazodnak, amit az emberek nagy többsége csinál. Ha
valamit mindenki úgy tesz, akkor én miért tegyek másképp, mondogatják az emberek?
A csorda-szellem nagyon nagy veszély manapság, hogy együtt úszunk az árral.
Izrael népe egy adott történelmi helyzetben Egyiptomnál keresett menedéket. Itt
egy olyan Béth-Semesről van szó Jeremiás könyvében, ami Egyiptomban van. A Béth-Semes
neve azt jelenti: a Nap háza, s nyilvánvaló, hogy Egyiptomban, ahol a Nap
istene nagy tiszteletben állott több ilyen nevű helység is volt. De itt
jelképes értelemben van szó erről, a próféta arra akar figyelmeztetni, hogy
Izrael fiai a segítségüket egy más istennél keresték és nem az Úrnál. Az, hogy
az Úr mit mond nekik, hogy mire figyelmezteti őket, azt ők most számba se
veszik. Jeremiás megjövendöli, hogy Babilon királya Egyiptomot is meg fogja
hódítani, el fogja foglalni, s ezért ez a lépés, hogy Izrael fiai Egyiptomban
kerestek menedéket egy nagy csalódás lesz. Ez a történet számunkra is örök
figyelmeztetés: ne keressük boldogulásunkat, kérdéseink megoldását másoknál,
ott ahol a többség keresi, hisz ezek mind emberi dolgok, és az emberi dolgok
mind az Isten ítélete alatt vannak. De keressük ott, ahol az igazán
megtalálható: az Úrnál, az Ő igéjében. Ha az Isten szavára hallgatunk, akkor
soha nem fogjuk ezt megbánni.
Olvasandó igék:
1Sám.6,9.13.19, 2Kir.14,11, Jer.43,13,1Kor.1012
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése