Mit tanít a Szentírás: a test cselekedeteiről
Ha
elkezdjük vizsgálni, hogy mit is kell értenünk a „ testi” szó alatt, illetve
hogy mit akar a Szentírás mondani, amikor a test cselekedeteiről beszél, akkkor
világosan kell azt látnunk, hogy nem a mi kitapintható hús-testünkről van szó.
A test szónak a Szentírásban többféle jelentése lehet. A teológiai jelentés
mindig ez : újjá nem született, bűnüs, ó-emberi.
Az ember egyik legszomorúbb képessége és tulajdonsága, hogy mindennel
visszaél. Amit Isten jónak és áldásnak adott, azt ő képes a sárba tapodni. Így
történhet ez még a kegyelmi ajándékokkal is. Isten kegyelmének egyik legszebb
ajándéka az a dicsőséges szabadság, amire Isten elhívott minket. Nem kell úgy
éreznünk magunkat, mint az a rabszolga, aki behúzott nyakkal mindig a gazdája
osotorcsapásától kell rettegjen, hanem a fiú szabadságában élhetünk. De ezzel a szép ajándékkal is vissza lehet
élni , amikor azt cselekedjük, amit a mi bűnös testünk kíván. Elfelejtjük azt,
hogy a szabadság azt jelenti, hogy mi hálából, önként cselekedjük Atyánk
akaratát. A szabadság zászlaja és jelszava alatt olyan dolgokat cselekszünk,
aminek semmi köze sincs Istenhez és az Ő akaratához. Ahol mi nem szeretetben
szolgálunk ott már a test cselekedetei vannak jelen életünkben. Az apostolok
nem szűnnek meg erre figyelmeztetni a gyülekezetet. Jó lenne az ő
figyelmeztetésüket megszívlelni.
Ebben a világban nagyon sokféle ellentét van. Csak néhányat említsünk ezek
közül : a társadalmi, vallási, politikai, faji, nemzeti, vagyoni ellentétek. Az ellentétek nagyon gyakran ellenségeskedéssé
fajulnak és gyűlölet, féltékenység, irígység lesz belőlük. A keresztyén emberek
is sokszor óriási energiát fektetnek abba, hogy az egyik vagy a másik oldalon
harcoljanak ezeknek az ellentéteknek a háborújában. Gondoljunk csak a keresztes
hadjáratokra, az inkvizícióra. Isten a keresztyén ember elé csak egyetlen
ellentétet állít és ez nem más mint a testnek és a léleknek az ellentéte,
vagyis annak az ellentéte, ami az ember bűnös vágyaiból, illetve a Szentlélek indításából származik.. Ebben az
ellentétben világosan kell látnunk a helyünket. A lélek, a lelkieik oldalán
harcolni a legszentebb és legértelmesebb dolog, amit mi ebben az életben
tehetünk. Pál nagyon komolyan figyelmeztet minket arra, hogy nekünk nem azt
kell tennünk, amit a test diktál. A test mindig az önzés, a maga dicsőségének
keresésének útjára visz bennünket. Mi a Szentlélek hangjára kell figyelnünk és
azt kell követnünk. A keresztyén ember az élet bármelyik területén : legyen az
a társadalom, politika, gazdaság, kúltura, tudomány, mindig a Szentlélek vezetését
és útmutatását kell keresse és a Szentlélek által világosan megmutatott
cselekedeteket kell megvalósítsa. Az
Isten dicsősége és Krisztus uralma nyilvánvalóvá kell legyen. Lehet hogy erre
azt mondja valaki : ez mind szép és jó, de az élet egy olyan bonyolult
szövevény, hogy abban senki se tud eligazodni, senki se tudja megmondani az
élet ezernyi helyzetében, újabb és újabb kihívásaiban, hogy most mi a testi
vagy lelki cselekvés és megoldás. Ki tudná megmondani a mai világban, hogy mit
szabad és mit nem, hogy hol vannak az erkölcsi cselekvésnek a határai, hogy mi
lelki és mi testi? Ebben a
kérdésfelvetésben nagyon sok igazság van. Isten gyermekének valóban nem könnyű
nagyon sok kérdésben dönteni, hisz a modern élet annyi mindent hozott magával,
amire nézve szószerinti választ nem is találhatunk a Szentírásban. De nem volt
ez könnyű az apostolok idejében sem. Mennyi vita folyt ott is például a
bálványáldozati hús evéséről vagy a mózesi törvények betartásáról. Ebben a
kérdésben Jézus nekünk egy nagyon fontos szempontot ad : ez nem más,mint a
szeretet. Mindent az Isten és a felebarát iránti szeretet felől kell megközelíteni.
Amikor tehát egy nehéz etikai vagy erkölcsi kérdésben döntenünk kell, jó ha
innen indulunk ki. Ha a szeretet elsőbbségét szem előtt tartjuk, sok kérdésben
azonnal ki fog derülni, hogy mi a megoldás, de az is hogy mi a testi és mi a
lelki. Az is igaz, hogy vannak olyan nehéz kérdések, amiben talán soha nem találjuk
meg a megnyugtató választ. De ne ezeken rágódjunk, hanem sokkal inkább
cselekedjük teljes erővel azt, amiben igenis világosan látunk, és amiről nagyon
is jól tudjunk, hogy az a lelki, az Isten Szentlelke által adott, az Isten
akaratával megegyező megoldás. Az ördög akarata az, hogy a nem világos
kérdéseken rágódva ne maradjon erőnk a nagyon is világos dolgok cselekvésére.
Nagyon sok ember állandóan azon rágódik, hogy fog-e üdvözülni az őserdő lakója,
aki még nem hallott Krisztusról, s közben elfeledjezik a pogány szomszédjáról,
akinek egy árva szót se szólt még Krisztusról, s az se bántja, hogy még egy
huncut fillért se adott a misszió és evangélizáció céljára.
Nagyon fontos tehát, hogy a nyilvánvaló bűnöket meglássuk és leleplezzük, s
akkor már jó úton vagyunk arra nézve is, hogy a „ finom” bűnöket is meglássuk a
saját magunk vagy mások életében. Pál apostol is így tesz. Nevén nevezi a test
cselekedeteit : paráznaság, tisztátalanség, varázslás, gyilkosság, részegség,
harag. Akkor is és ma is nagyon sok baj volt a szekszualitás területén.
Vigyáznunk kell persze arra, hogy ne csak ezt a bűnt lássuk testinek, csak
azért mert ez nyilvánvalóan a testhez kötődik, hiszen minden bűnnek lelki
háttere van. A szekszualitás is akkor lesz bűnné, ha nincs hely abban Isten és
a felebarát szeretetének. A házasságon kivüli nemi kapcsolatnak mindig az ember saját
gyünyörének a keresése és kielégítése a célja és a másik embert az élvezet
tárgyává alacsonyítja . A keresztyén ember az élet minden területén, így a
házasságban is a szeretet és az áldozat követelményét kell első helyre
helyezze. Szeretet csak egy van, éspedig az, amit mi Krisztustól tanulhatunk
meg, persze a megvalósulása az élet sokféleségét tükrözheti, így beszélhetünk,
házassági, baráti, szülői, gyermeki szeretetről vagy éppenséggel az ellenség
iránt megmutatkozó szeretetről. A szekszualitás önmagában nem bűn, de bűnné
válik abban a pillanatban, amikor elszakítjuk azt a Teremtő akaratától, ha
abban nincs helye a szeretetnek, hanem csak az élvezetnek.
Óriási veszély van abban, amikor maga a vallás lesz testivé. Ez rosszabb,
mint az ateizmus vagy istentagadás. Az ó-ember vallásos köntösbe is öltözhetik,
de abban nincs helye Isten igaz tiszteletének, hanem a bálványimádásnak egy
nagyon rafinált és álcázott módjával állunk szemben. A bálványimádás lényege
mindig a teremtménynek a Teremtő fölé való helyezése. A Teremtő helyét a
teremtmény foglalja el, és nyilván hogy ebben az esetben a dicsőség is a
Teremtő helyett a teremtmény felé irányul.
Azért olyan fontos a test cselekedeteit világosan meglátni és leleplezni,
mert itt nem egy mellékes kérdésről van szó, hanem üdvösség és kárhozat
kérdéséről. Pál világosan tanította, hogy akik ezekben a bűnökben megmaradnak,
azok nem örökölhetik az Isten országát. Nagyon kell vigyáznunk ilyen
szempontból az ú.n. keresztyén ünnepeinkre és ünneplésünkre. Ez a
kegyeségünknek nagyon érzékeny és sebezhető oldala. Ne hivatkozzunk túl hamar a
kánai menyegző történetére, hogy íme Jézus is bőséggel elárasztotta a
vendégeket jó minőségű borral. Ma talán Jézus sokszor ezt a csodát épp fordítva
tenné meg, hogy a bort változtatná vízzé és nem a vizet borrá. Szabad és kell
is ünnepelni, de úgy hogy abban Istené lehessen a dicsőség, a hálaadás, az
imádat. Lehet ünnepünkben humor és nevetés is, de nehogy szent dolgokat
kacagjunk ki, vagy épp „ derékon aluli” viccekkel akarjunk „jópofáskodni”. Pál
apostol ellentétbe állítja a részegséget és a Szentlélekkel való betöltekezést.
Nyilván, hogy egy esküvő nem templomi istentisztelet és nem is temetés. De
mindegyiknek ugyanaz kell a középpontjában álljon : Isten dicsőitése. Ha
bármilyen ünneplésünkben erről elfeledkezünk, akkor testi módon ünnepelünk.
Isten őrizzen minket ettől.
Olvasandó igék :1Kor 3,3, Róm.12,17,
Gal.5,13.17.19-21, Ef.5, 5. 18-19, Jak.1,25
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése