Barangolások
bibliai tájakon:Efézus 2
Pál azt írja később, hogy
Efézusban fenevadak ellen harcolt. Vajon mit ért ez alatt? Hogy kell ezt
értenünk: szó szerint, vagy pedig átvitt értelemben? Valószínüleg az utóbbiról
van szó. Pál itt az evangélium hirdetésekor komoly ellenállásba ütközött. Az
emberek ilyenkor valóban vadállatokként tudnak viselkedni.A Krisztussal és az
evangéliummal szembeni ellenállás sokszor hihetetlen méreteket és formákat ölt
magára.És ez sajnos mindmáig nem változott. Jó tudnunk, hogy a világ számos
pontján a hitvalló keresztyéneket ma is szörnyűséges módon kínozzák meg, és
sokszor ők vértanúságot is szenvednek. Jó lenne, ha nem feledkeznénk meg róluk
és imádkoznánk értük, ha sokszor többet nem is tehetünk. Nem véletlen az sem,
hogy Pál erről a feltámadásról írott csodálatos fejezetben beszél az első
korintusi levélben. Hisz a húsvét a győzelem ünnepe. A feltámadás azt jelenti,
hogy bizonyos az Isten országának az eljövetele. Ezért a keresztyén ember
életében semmi se értelmetlen, még a Krisztusért hordozott szenvedés, vagy
végső esetben a vértanú-halál sem. A korona mindenkit vár, aki kész volt földi
életében a keresztet hordozni. Pál életének ezt a szörnyűséges eseményét is a
húsvét és feltámadás fényében szemléli. És ez így kell legyen a mi életünkben
is, sajnos sokszor elfeledkezünk erről. Csak ezt a földi életet látjuk, s nem
látunk túl kicsinyes földi gondjainkon. Hány ember hitvallása az, amit Pál
szintén ebben a fejezetben említ: együnk, igyunk, mert holnap úgyis meghalunk!
Ne engedjük, hogy ez a testies, földies gondolkodás uraljon minket is. Mi nem a
halál felé, hanem a dicső feltámadás felé haladunk.
Az efézusi gyülekezetnek
az első időkben több vezetője is volt. Pál és Apollós mellett Timótheus is
szolgált ebben a városban. Mint ifjú szolgatársnak egyáltalán nem volt könnyű
dolga ebben a városban. Sok olyan pillanatot élt át, amikor a legszívesebben
elmenekült volna ebből a városból, ebből a szolgálatból. Itt is felütötték
fejüket különböző tévtanítások. Olyan dolgokat hirdettek ezk, amik
összezavarták a gyülekezet hitét. Pál itt meséket említ. Szó szerint
mítoszokról van itt szó. Ezek a tévtanítók sokszor azt hirdették, hogy az
evangélium szép ugyan, de nem mind megtörtént esemény az, ami abban van, és
ezért nem lehet rá építeni. Az ilyen tévtanítás ma is gyakran elhangzik. E
mögött maga az ördög áll, aki így akarja Isten gyermekeinek a hitét megingatni.
Pál arra bátorítja ifjú munkatársát, hogy ne hátráljon meg ezen tévtanítók
előtt, hanem merjen szembeszállni velük. Jó ezt nekünk is szívre venni. Isten
reánk is bízta azt a szent feladatot, hogy harcoljunk szentséges hitünkért.
Használjuk ilyenkor bátran azt a lelki fegyverzetet, főleg az igét, amellyel e
veszélyes támadást kivédhetjük. Ebben bátoríthatjuk is egymást, ahogyan Onesiforus
bátorította Pált. Hisz nekünk keresztyéneknek mindig szükségünk van egymás
segítségére. Pálnak is ezer baja van, ő ott ül a római börtönben láncok között.
Sajnos ebben a nehéz helyzetben, valószínűleg félelemből cserben hagyták őt,
épp akkor amikor a leginkább segítségre lett volna szüksége. De Onesiforus nem
így tett. Felkereste Pált a fogságában és ez nagyon jól esett a szenvedő
Pálnak, ezért Pál neki még az utolsó napra is irgalmasságot kíván. Bíztason ez
minket is arra, hogy soha ne hagyjuk cserben egymást, és épp a baj, szenvedés
idején álljunk egymás mellé.
Efézus egyik másik leki
vezetője Tikhikus volt. Az ő neve nem olyan híres és ismert, mint az eddig
említetteké. Mégis ő is áldott szolgálatot végzett ebben a gyülekezetben. Pál
különösképpen értékelte több rendben is az ő szolgálatát. Mi is a legtöbben nem
nagynevű szolgái vagyunk Istennek. De ez egyáltalán nem baj, hisz nem az a
legfontosabb, hogy ismerjenek minket, hanem az, hogy általunk mások megismerjék
az Urat. Ha Isten keveset adott nekünk, akkor azon legyünk hűek, s így ha Isten
is úgy akarja, még többre bizattatunk.
Az efézusi gyülekezethez
két levél is íródott a Szentírásban. Az egyiket Pál apostol írta, a másodikat a
megdicsőült Krisztus. Ebben az Úr mintegy kiértékeli és helyreigazítja ennek a
gyülekezetnek az életét. Láthatjuk ebben, hogy az efézusi gyülekezet még
évtizedek múlva is él, és nagyon sok pozitív dolog van ott. Ez a gyülekezet
fáradozik és tűr, nem szenvedheti el a gonoszokat, próbára teszi azokat, akik
apostoloknak mondják magukat, de tulajdonképpen nem azok, és ki meri mondani,
hogy ők hazugok és megcsalják a gyülekezetet. Ez a gyülekezet terheket visel,
és nem is akármilyeneket, hisz a vértanúság ideje jött el, s ezeket a
rettenetes szenvedéseket nagy béketűréssel hordozza, fáradhatatlanul dolgozik,
hogy az Úr neve ebben a pogány környezetben ismeretessé legyen. Ezek nem kicsi
dolgok, nem tudom a mi gyülekezeteinkről el lehet-e mindezeket mondani? De
Krisztusnak van mégis egy súlyos vádja e gyülekezet ellen. És ez az, hogy
elhagyták az első szeretetet. Nem tudjuk pontosan, hogy miről is lehetett itt
konkrétan szó, de valahogy a szívük már nem lángolt úgy az Úrért és az Ő
ügyéért, mint valamikor. Valószínű, hogy már egymást se szerették olyan buzgó
szeretettel, mint régente. Lassan, észrevétlenül bár, de mégis megtörtént az,
hogy valahogy megváltozott a gyülekezet légköre.
Az, amiről itt szó van
megtörténhetik az egyes hívő és a gyülekezet életében egyaránt. Vegyük számba
mi is a mi saját keresztyén életünket. Talán voltak olyan idők, amikor sokkal
jobban tudtunk lelkesedni, sokkal jobban betöltött a Krisztus szeretete, mint
most. Talán ez konfirmációnk alkalmával volt, vagy egy-egy úrvacsorázás, vagy
egy igehirdetés után, amikor Isten igéje nagyon komolyan megérintette a
lelkünket. Ekkor még igyekeztünk mindenkinek bizonyságot tenni, aki csak
utunkba jött. És mi van most? Valahogy kiürültünk, meghidegedett bennünk
minden. Lehet, hogy még mindig hűségesen járunk templomba, olvassuk rendszeresen,
naponta a Szentírást, de valahogy ez egy formasággá lett az életünkben. Ezért
most ne vegyük rossz néven, ha a megdicsőült Krisztus minket is megráz egy
kicsit, és azt mondja: térj vissza az első szeretethez!. A keresztyén ember
kétféle megtérést ismer jó esetben az életében. Az első az a megtérés, amikor
először fordul az Úrhoz, amikor megbánja bűneit és elhagyja azokat, amikor
határozott döntéssel odaáll az Úr ügye mellé. De vagy egy folyamatos, vagy
másképp naponkénti megtérés is az életében, amikor az Úr, épp úgy, mint az
efézusi gyülekezet esetében, megmutatja azokat a dolgokat, amiben még mindig
változnunk kell. Erre a megtérésre is nagy szükségünk van, legyünk készek erre
is. Ezt a Szentlélek végzi az életünkben. Ha engedjük, hogy Ő bennünk
munkálkodjon, akkor egészen bizonyosan
meg fogja mutatni azokat a dolgokat, bajokat az életünkben, amiben
helyreigazításra van szükségünk. Figyeljünk hát a Lélek csendes szavára és
engedelmeskedjünk annak.
A Pál efézusi levelében
sok áldott dolog van, most csak egy dologról szóljunk: a lelki fegyverzetről.
Országunkban már nincs kötelező katonai szolgálat. Az ifjak már nem kell sor
alá álljanak és fegyvereket vegyenek magukra. De az Isten országában nem szűnt
meg a katonai kötelezettség, és ebben még a lányok, asszonyok se kivételek.
Mert a mi eskűdt ellenségünk, a Sátán szüntelen ostrom alatt tart minket. És
nekünk szüntelenül harcolnunk kell. Az efézusi levél felsorolja azokat a
védekező és támadó fegyvereket, amiket mi ebben a lelki, de valóságos harcban
magunkra kell öltenünk és használnunk lehet és kell is. Adjon nekünk az Úr
minél több áldott győzelmet ebben a harcban.
Olvasandó igék: Ef.6,10-20,
1Tim.1,3-4, 1Kor.15,32, 2Tim.1,18,
4,12,Jel.2,1-5
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése