Barangolások
bibliai tájakon: Efézus 1
Isten Efézus városában az evangélium által
csodálatos megújulást adott az ő gyülekzetének, most amikor a reformációra emlékezünk jó
nekünk ezt számba venni. Ez egy nagy város volt, a Római Birodalom idején Ázsia
tartomány fővárosa lett. A Rómából Kelet felé vezető úton feküdt, Tiberius
császár idején nagy földrengés rázta meg, később a kikötő elhomokosodása a
város hanyatlásához vezetett, ma már csak romjai vannak. De az Újszövetség
idején Efézus Kisázsia legfontosabb metropolisza volt. Multikúlturalitás
jellemezte, Athén és Jeruzsálem mellett az ókor egyik szent helyének számított.
Az Artemis vagy másképp Diána kultusz által a misztérium-vallások egyik
központja lett. Az efézusi Diána templom az ókor hét csodája egyikének
számított. Hatalmas szabadtéri színháza is volt, annak hatvanhat padsorában,
mintegy huszonnégyezer ember foglalhatott helyet. Pál idejében a városnak volt
szenátusa, népgyűlése, amit a császár által kinevezett jegyző vezetett.
Először Apollós működött itt, ő vezette a helyi
gyülekezetet. Ő egy igen tehetséges szónok volt, akit az emberek szívesen hallgattak.
Otthonosan mozgott az Írásokban is. Mégis valami hiányzott az igehirdetéséből.
Ő nem hirdette a Krisztus váltságának teljességét. Ezért ő nem volt hibás, mert
ezt ő még nem hallhatta eddig. De Pál két kedves munkatársa, Aquila és
Priscilla maguk mellé vették és pótolták igehirdetésében, életében ezt a
hiányt. Meghívták őt magukhoz, s már beszélgetés közben sok mindent
elmondhattak neki. Apollós nyitott volt a beszélgetésre, nem vette kioktatásnak
a házaspár tanítását. Ebből a beszélgetésből egy gyümölcsöző kapcsolat lett,
ami által nagyon elmélyült Apollós igehirdetése. Ebből mi is sokat tanulhatunk.
Merjünk beszélgetni az igehirdetésről, merjük tanítani egymást, akkor ha
valamiben akár lelkipásztorunknál is hiányosságot látunk. Tanulni mindenkitől
lehet, akit Isten Lelke tölt be. A cél az, hogy a bizonyságtétel egyre
gazdagabb és áldottabb legyen.
Mit szólnánk mi ahhoz, ha
valaki megkérdezné tőlünk: kaptál-e Szentlelket? Bizony egy kicsit furcsán
néznénk arra, aki ezt kérdezné tőlünk. Pál azonban nem fél ezt a kérdést az
efézusi keresztyéneknek feltenni. Azért teszi ezt fel, mert valami hiányérzete
van, amikor velük találkozik. Úgy tűnik, hogy nincsenek tisztában a Szentlélek
munkájával a hívő ember életében. Ez annak lehetett a következménye, hogy
Apollós se volt ezzel tisztában és nem hirdette ezt az efézusi atyafiaknak.
Pedig itt hívő emberekről van szó, olyanokról, akik már hitre jutottak, s azt
pedig jól tudjuk, hogy a hit felébresztése egy emberi szívben a Szentlélek
munkája. Szentlélek nélkül hinni lehetetlen dolog. De ezek az emberek mégsem
tudják, hogy mit jelent a pünkösdi Lélekkel betöltekezni. A Lélek teljessége és
annak munkája hiányzik az életükből. Ezt a kérdést nem felesleges feltenni
magunknak. Mert ma is nagy veszély a Lélek nélküli keresztyénség. Amikor
hiszünk ugyan, komolyan vesszük Isten szavát, csak épp annak ereje, öröme,
jelenléte és vezetése nincs ott igazán az életünkben. Pál apostol kívánsága,
kérése: teljesedjetek be Szentlélekkel, örökre időszerű marad. Kérjük ezt mi is
szüntelen az Úrtól.
Pál apostol efézusi
tartózkodásáról sokat tudunk.Ez onnan is adódik, hogy Pál itt két teljes
esztendőt töltött el, sehol másutt nem tartózkodott ilyen sokat. Pál itt nagy
erővel hirdette a a Krisztust és ennek sok szép gyümölcse is volt. De Pál nem
csak prédikált itt, mert különös jelek is kísérték az igehirdetését. Betegek
gyógyultak meg, gonosz lelkek mentek ki emberekből, már az is sokat jelentett,
ha Pál ruhadarabjait megérinthették az emberek. Főleg ez utóbbi dolgot mi
nagyon furcsának tartjuk. De ha ez ott áll a Szentírásban, akkor igaznak kell
lennie és akkor nekünk azt el kell fogadnunk. Isten sokszor csodákat is tesz
azért, hogy a hitet bennünk megerősítse. Ezek a csodák ma főleg ott történnek,
ahol az evangéliumot először hirdetik. Úgy látszik, hogy ott ezekre szükség
van. Fontos megjegyeznünk azt, hogy a csodák sohasem a mi emberi
szenzáció-éhségünket akarják kielégíteni, hanem mindig a hirdetett evangéliumot
erősítik meg. Isten szabad arra, hogy bármikor és bárhol csodákat tegyen még ma
is.
Ahol Isten végzi a maga
munkáját, ott az ördög sem alszik. Ő is munkához lát és igyekszik mindennel
akadályozni a Lélek működését. Egyszer csak Efézusba érkezik egy különös
társaság, egy Skéva nevű főpap hét fiáról van szó, akik ördögűzéssel
foglalkoznak.Ők is látják, hogy milyen hatalmas dolgok történnek Pál keze által
itt Efézusban. Úgy gondolják, hogy ez az ő vállalkozásukat is fellendítheti és
ezért most már ők is a Jézus nevében próbálják a gonosz lelkeket kiűzni. A baj
csak az, hogy ők nem ismerik Jézust személyes Megváltójukként, ők csak a nevét
akarják használni. Ez az ú.n.fehér mágia, amikor valaki a Jézus nevét úgy
akarja saját céljaira felhasználni, hogy Vele nem akar személyes kapcsolatba
kerülni, Előtte nem akar meghajolni, s mindenek előtt nem akar bűnbánatot
tartani és komolyan megtérni. Ez így nem megy, ezt a Skéva fiai is csúfos
körülmények között kell megtapasztalják. És ez a megszégyenülés is hozzájárul
ahhoz, hogy Isten neve magasztaltassék Efézusban, s hogy az ördög munkája
leromboltassék. Mert nekünk egy mindenekben diadalmaskodó Urunk van.
Amikor az emberek a tiszta
evangéliumot megismerik, egy mélyraható átalakulás kezdődik el az életükben.
Anélkül, hogy valaki erre kérné őket, babonás könyveiket a város főterén
összehordják és elégetik. Pedig a könyvnek abban az időben óriási értéke volt,
annak idején, amikor megvásárolták őket, kemény pénzeket fizettek értük. De ez
számukra mégsem veszteség, hanem nagy lelki nyereség. Ez a történet minket is
komoly elgondolkozásra kell késztessen. Meg kellene mi is vizsgáljuk könyvtárunkat,
filmkazettáinkat, újságainkat, hogy nem kellene-e jó párat tűzbe dobni belőlük?
Vagy hányszor ki kellene kapcsolnunk a televíziót, amikor olyan műsor megy, ami
csak mérgezi a lelkünk! Az igazi megtérés azt jelenti, hogy mi komoly
nagytakarítást végzünk életünkben, lakásunkban, szokásainkban. S mindent, ami
Isten akaratával nem egyezik, azt kidobjuk az életünkből.
Még a pogányoktól is lehet
valamit tanulni. Az történik ugyanis, hogy Pál igehirdetésének hatására Demeter
ötvös üzlete, aki Diána istennőről és templomáról kis ezüstminiatűröket
készített, elkezd hanyatlani. Ekkor ő nagy csődületet támaszt, s követői, ennek
az istennőnek a hívei órákon át szenvedélyesen kiabálják, hogy: nagy az efézusi
Diána. Miben szégyenítenek meg ezek a pogányok minket? Hát abban, hogy ők
kiállnak az istennőjük mellett, merik a nevét fennhangon hirdetni. S mit
teszünk mi keresztyének? Hallgatunk gyáván, amikor Istenünk nevét gyalázzák,
nem merünk Róla bizonyságot tenni. Merjünk sokkal bátrabban bizonyságot tenni
Urunkról!
Egyszer majd mindennek
vége szakad, mondja egyik szép énekünk. És ez így van. Pál efézusi
szolgálatának is eljött a vége egyszer, búcsút kellett vennie az ottani
gyülekezet véneitől, vezetőitől. Pál megható szavakkal válik el tőlük, miután
nagyon őszintén betekintést enged szívébe, s elmondja, hogyan is végezte ő ott
a munkát. Pálnak Jeruzsálembe kell mennie, s tudja, hogy őt ott szenvedés
várja. Azt is érzi, tudja, hogy többet ide nem fog visszajönni már.
Szívbemarkoló szavakkal inti a gyülekezet vezetőit, s figyelmezteti őket az
elkövetkező veszélyekre, s arra a nagy felelősségre, ami vállaikon van a
gyülekezet vezetésében. Pál búcsú-szavai intsenek minket is még komolyabb és
felelősebb szolgálatra.
Olvasandó igék: Ap.csel
18,24, 19,17.19.20.28, 20,17.18.23
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése