Mit tanít a
Szentírás : az ismeret és szeretet viszonyáról
A Szentírás sokféle ismeretről, tudásról számol be. Van olyan ismeret,
ami nem sokat használ az embernek, épp azért, mert belőle semmilyen cselekvés
nem fakad. Sok példát tudnánk erre felhozni : Heródes, Agrippa és az ördögök is
ezt példázzák számunkra. Ők mind tudtak az igaz Istenről és mégis elvesztek.
Heródes zavarba jön, Agrippa dühös lesz, az ördögök pedig reszketnek. Isten az
ő számukra nem egy elméleti kérdés. Ők mind tudják, hogy Isten létezik, hogy
Isten igazságos és mindent meg fog ítélni. Azt is tudják, hogy van bűnbocsánat
azok számára, akik megtérnek és hisznek. Keresztelő János nem kell vitatkozzon
Heródessel Isten léte felől. Pál apostol nem kell bebizonyítsa Agrippának, hogy
a Biblia Isten igéje. Az ördögöknek nem kell Istenről beszélnünk, ők jól
tudják, hogy ki Ő. Ők mind ismerik az igaz Istent. A bennük levő ismeret mégis
csupa hazugság, mert ők maguk is a hazugság megtestesítői. Ha valaki a hazugság
szolgálatában áll, akkor is hazudik, ha igazságot mond. Hadd mondjunk erre egy
példát: ha egy férj szerelmet vall egy másik nőnek, akkor is hazudik, ha igazat
mond. Minden szava bűn, még akkor is, ha nagyon kedves szavakat mond és kedves
mozdulatokat tesz. Így van ez az ismerettel is. Hiába mondom, hogy ismerem
Istent, ha nem térek meg hozzá és nem hiszek benne. Lehet, hogy valaki valóban
nagyon sok ismerettel rendelkezik Isten dolgai felől, de ha ebből az ismeretből
ő nem vonja le a megfelelő következtetéseket, akkor ez hiábavaló. Ezért mondja
Jakab apostol, hogy a cselekedetek nélküli hit az csak látszat, hazugság, olyan
mint egy halott. Jaj nekünk, ha mi Isten akaratát csak ismerjük, de nem
cselekedjük is azt. Isten nem azért jelentette ki akaratát, hogy mi érdekes
dolgokról szerezzünk tudomást, hanem azért, hogy cselekedjük azt.
Ezért azt mondhatjuk, hogy
igazi értéke csak a gyakorlatban megvalósuló isten-ismeretnek van, de ugyanezt
az ember-ismeretről is el lehet mondani. Minden dogmatikai-teológiai ismeretünk
hiábavaló, ha azzal nem szolgáljuk Istent és a felebarátot. Nem véletlen, hogy
a Példabeszédek könyve arra tanít minket, hogy Istent minden mi utainkban kell
megismernünk. Ha nem járunk Istennel, akkor nem tudjuk Őt jól megismerni. A
juhoknak nincs tudományos ismeretük a pásztorról, de mindenben követik a
pásztor utasitásait. Nem tudnak tanulmányt írni a pásztor és juhok közötti
viszonyról, de a gyakorlatban megélik ezt a függőséget és szeretet viszonyt. Mi
is csak akkor ismerjük jól a Pásztorunkat, ha követjük is Őt. Semmit se érne,
ha órákig tudnánk a Jó Pásztor és a juhok viszonyáról mesélni, de egy percig se
követnénk Őt. A Jó Pásztor egyetlen céllal ismerteti meg magát : hogy Őt
kövessük. De az is igaz, hogy a Jó Pásztort épp követés közben ismerjük meg a
leginkább. Ehhez bizalom is kell. Tudnom kell azt, hogy a Pásztor engem jó úton
vezet, még akkor is, ha én ezt sokszor nem értem. Pál is úgy ismerte meg Jézust
és az Ő feltámadásának az erejét, hogy teljességgel rábízta magát az Ő
vezetésére. Így ismerte meg egyre jobban Krisztust.
A szeretet és az ismeret
elválaszthatatlan egymástól. Istent nem tudjuk megismerni, ha nem szeretjük Őt.
Isten a szeretetet és az imeretet egybeszerkesztette és erre is igaz, hogy az
ember azt el ne válassza. A próféták elemi erővel mutatnak rá az isten-ismeret
hiányára, és ennek oka a szeretet hiányában van. Isten népének az életében nem
az volt a baj, hogy ők nem ismerték Istent, az Ő múltban véghezvitt
cselekedeteit és az Ő törvényét. Mindezeket kívülről tudták, de nem tudták
belülről, vagyis nem adtak Neki helyet az életükben, nem engedelmeskedtek az Ő
szavának. Szinte ugyanez volt a helyzet Korinthusban is. Ott is nagyon sok
ismeret volt, de ez nem a szolgálathoz vezetett, hanem a felfuvalkodottsághoz. Bármennyi
ismeretem is van Istenről, de ha szeretet nincs bennem, semmi vagyok. Ezért
szüntelenül imádkozzunk azért, hogy Isten szabadítson meg minket a
felfuvalkodott ismerettől.
Ha a testünkben egy szerv
beteg, akkor az már nem működik jól. Ez egy súlyos dolog, mert maga az élet
kerül veszélybe. Így van ez a lelki életben is. Ha az ismeretünk beteg, akkor a
lelki életünk nem müködhet jól. A beteg, vagyis a szeretet nélküli ismeret a
lelki életünk megbetegedéséhez vezet. De a szeretetünk is lehet beteg, ha
mögötte nem áll helyes ismeret, amit a Szentírás bölcsességnek nevez. Vannak
emberek, akik azt mondják, hogy minek kell az ismerettel foglalkozni, mire való
a sok harc az igaz tanért, hisz az mind hiábavaló, mert úgyis csak a szeretet
számít, csak a szeretet a fontos. Aki így beszél, az lelkileg szintén beteg
lesz. Nem csak a szeretet nélküli ismeret tehet így felfuvalkodottá, hanem az
ismeret nélküli szeretet is. Jézus Filepnek szemére vetette, hogy annyi ideje
vele volt és mégsem ismerte Őt meg igazán. Ebben az volt, hogy Filep szeretete
sokkal gyümölcsözőbb és áldottabb lehetett volna, ha jobban ismerte volna
Jézust. De ugyancsak nagy betegség lehet a lelki életünkben az is, ha nem
ismerjük jól önmagunkat. Ebben szenvedett Péter. Ő úgy gondolta, hogy Jézust
mindvégig, még a halálig is szeretni és követni fogja. Így lett az ő
szeretete is beteg, felfuvalkodott, a próbában összeomló szeretetté. Isten
őrizzen minket ettől is.
Nagyon
fontos a lelki életben az is, hogy ne csak mi ismerjük Istent, hanem engedjük,
hogy Ő is megismerjen minket. Ebben óriási vigasztalás van. Jó tudni, hogy nem
csak mi ismerhetjük Őt, hanem Ő is ismer minket. Mégpedig Krisztusben, Krisztus
által, irgalmas szeretetében ismert meg minket. Amikor ezt megértjük, akkor
csak ámulattal és csodálattal állhatunk meg színe előtt. Mert az, hogy Isten
minket annak ellenére úgy szeretett, hogy jól ismert minket, ez maga a csoda.
Istennek ez a szeretetben való ismerete váltott meg minket. Az Ő ismerete
mindig az első és a fontosabb. Mi csak azért ismerhetjük meg Őt, mert Ő már
előbb megismert minket, ez a szeretettel is így van, ahogy erről János az ő
levelében bizonyságot is tesz. A Jó Pásztor ismeri a juhokat és ezért a juhok
is ismerhetik Őt. Ezért hadd engedjük, hogy
Ő irgalmas szeretetében egyre jobban megismerjen minket, hogy így mi is
egyre jobban megismerhessük Őt.
Amikor
Isten megismeréséről van szó, akkor két korlátot is látunk. Az egyik korlát a
hitetlen emberé, aki így gondolkodik Pilátussal együtt : micsoda az igazság,
ilyen nincs is, ki tudná Istent megismerni, hisz Ő olyan titokzatos,
kikutathatalan? S ha Istent nem lehet megismerni, akkor miért foglalkozzunk
vele egyáltalán? Akkor jobb, ha ezzel a kérdéssel nem is bajlódunk. Először Jób
is valahogy így gondolkozott. Nem értette Istent és ezért szüntelen csak
lázadozott ellene. De miután Isten megszólalt és rendre utasította őt, amikor
meglátta azt, hogy ő csak egy ember, Isten pedig hatalmas, akkor szent
tisztelettel áll meg Isten előtt. És ez egészen más megállás, mint a Pilátusé.
Pilátus megveti Istent, Jób pedig és vele minden hivő ember imádja Őt. És
természetesen rábízza magát Istenre, mert tudja, hogy ha nem is érti Istent, de
szeretete mindörökké megáll.
Az
ismeretben van megállás, van határ, de a szeretetben nincs. Pedig mi abban is
milyen hamar megállunk, milyen hamar megtorpanunk. Milyen fenséges példánk lett
ebben Jézus.Ő sohasem állt meg a szeretetben, az Ő szeretete valóban nem ismert
korlátokat. Ő valóban mindvégig szeretett minket. Nem csak vízzel volt kész
tanítványainak lábát megmosni, hanem kész volt a Golgotán drága vérével is
megmosni minket. A kereszten mi Isten megállíthatatlan, ellenállhatatlan
kegyelmét és szeretetét látjuk és imádjuk. Az Ő szeretete nem állt meg az
ellenségei előtt sem. Az egyház ennek a megállíthatatlan, feltartózhatatlan,
ellenállhatatlan szeretetnek köszönheti a létét. Mi Istennek ebből a
szeretetéből élhetünk. Ez a szeretet paranccsá lesz a mi számunkra. Mi is úgy
kell szeretnünk egymást, ahogy Ő szeretett minket. A szeretet csak akkor igazi,
ha nem ismer korlátoka., ha képes minden korláton áttörni és azokat legyőzni.
Talán mi erre azt mondjuk : óh én nem vagyok Krisztus, tehát ez nekem
teljességgel képtelenség és lehetetlenség. Ez csak akkor lenne igaz, ha a mi
szeretetünk valóban csak önmagunkból táplálkozna, de ha a mi szeretetünk
forrása a Krisztus szeretete, akkor a lehetetlen lehetővé válik.
Olvasandó igék :Jób 42,3, Péld.3,6, És.1,3, Jer.9,6, Márk 6,2O, Ján.1O,14, 14,9, 18,38,
Ap.csel.26,27, Róm. 11,33, 12,1, 1Kor.8,1, 13,2, Gal.4,9, Fil.3,1O,
Jak.2,19, 1Ján.3,16, 4,16, Jel.19,4
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése