A szekta kérdése
A szekták a keresztyén egyház történetét
kezdettől fogva árnyékként kisérik. Történetük egyidős az egyháztörténettel.
Bár minden szekta igyekszik a maga történetét az őskeresztyénségig
visszavezetni, valójában minden szekta csak felbukkanó és letünő jelenség az
egyháztörténelemben. Általában nem haladják meg a két évszázadot. A szekták az
egyház visszatérő hideglelései, modja egy szektakutató. A szekta egy betegség
amely egy adott ponton előáll és majd meg is szűnik. A szekta sohasem elsődleges,
hanem másodlagos produktum: a konkolyhintés eredménye a jó magot hintő Magvető
Krisztus munkája nyomán. Maga a szó egyesek szerint a latin seco,
secare lemetsz, levág szóból
ered. De a legtöbb nyelvész azon az állásponton van, hogy nem a seco, secare,
hanem a sequi szintén latin igéből származik, ami követést jelent.
Ennek származékszava a secta, annyi mint párt, irányzat. Ebben az értelemben
használja az Újszövetség a szektamegjelölést a farizeusokra és sadduceusokra,
sőt az első keresztyénekre. A szekta szónak nincs jó hangzása. Megterhelt
fogalom. A köztudatban a szektás egy különös ember, aki távol tartja magát
másoktól, nem iszik, nem dohányzik és nem táncol de annál buzgóbban jár a
gyülekezeti összejövetelekre. Komoly és kegyes, szüklátókörü és fanatikus. Ha
szóba elegyedünk vele , a beszéd fonalát azonnal az ő tanitására tereli és
megpróbál lelkeket hóditani. Beszélgető társát elárasztja bibliai idézetekkel,
az egyházra ellenségesen tekint. A többiek vagy csufolódnak vele vagy pedig
levegőnek nézik.
Ezt a képet azonban félre kellene tenni, mert nem felel meg mindenben a
valóságnak. A szektához tartozó ember éppoly normális, mint a többi ember. Az,
hogy a világtól távol tartja magát az egyház tagját is kellene jellemezze : ne
szabjátok magatokat e világhoz. Az, hogy a szekta szó ilyen rossz hangzást
kapott, annak oka nemcsak a szektához tarozó embernek a viselkedésében van,
hanem ez a keresztyénség hibája is. A szektákat mindig a társadalom szélére
szoritották és mostoha módon kezelték. Elnyomták és üldözték őket. A szekták
története a könny és vér története.
Az első fontos dátum 38O febr.27 amikor Nagy
Theodosius császár az alattvalóinak megtiltotta, hogy azt a hitet elfogadjak,
amit Róma és Alexandria püspökei képviseltek. A császár határozta meg azt, hogy
ki az igazhitü, mendenki más szektásnak számitott. A középkor tele van a
szekták véres kiirtásának a történetével.(lásd inkvizició) A katólikus egyház a
reformációt is szektának tekintette és tűzzel-vassal irtotta. Változást a
felvilágosodás és a francia forradalom hozott amikor is a toleranciát, a
tűrelmességet, a másság elhordozását kezdték hirdetni.. Az egyház sokat
vétkezett ebben a tekintetben, nem az Újszövetség utasitásaihoz igazodott és
rossz eszközökhöz folyamodott. Az Újszövetség sehol sem írja, hogy a
tévtanitókat üldözni , kinozni vagy épp elégetni kell.
A szekták virágkorukat élik az egész világon. Soha
sem volt annyi szekta, mint ma. Rendkivüli missziói láz jellemzi őket, ebben
messze tulszárnyalják az egyházat. A mormonoknak 12.OOO misszionáriusa van, a
svédországi pünkösdista egyház, amely 66OO lelket számlál 48 misszionáriust
tart fenn. Minden eszközt felhasználnak Családlátogatás, utcai misszió, film,
TV, rádió, könyvkiadás. Pl a jehovisták 1964—ben 233 millió könyvet adtak ki,
az adventisták 17OO rádió és TV adást béreltek. Németországban 6O év alatt a
szektákhoz tartozók száma 47 szeres lett.
A szekták terjedésének okai: az egyház külső és belső gyengesége, a
történeti katasztrófák, a jövőtől való félelem, a tömegtársadalomban az egyén
teljes elszigetelődése, de leginkább a közösségi életük vonzereje. Egy fontos
szociális funkciót töltenek be, személyes kapcsolatokat teremtenek, kellemes
gyülekezeti légkört, kölcsönösen segitik egymást és jól körülhatárolt
életfolytatási szabályokat dolgoznak ki. Van egy fészekmelegük, amit
különösebben a nagyobb gyülekezetek nem tudnak biztositani. A szekta tagjai a
maguk közösségét egy olyan oázisnak érzik, ahol az egyes ember kiemelkedhet a
névtelenségből és egy élő közösség veszi körül. Ez pozitiv dolog, a negativ
oldaluk az, hogy tagjaikat minden más közösségtől elidegenitik, más egyházak
tagjait tévtanitóknak bélyegzik meg és csak a misszió tárgyát látják benne.
Mi is tulajdonképpen a szekta: nagyon nehéz erre
egy kielégitő választ adni. Voltak olyanok, akik az egyház és szekta közötti
különbséget külső dolgokban keresték. Pl: az egyház régi, ősidők óta fennálló
intézmény, a szekta fiatal, újkeletü. Az egyház nagy, a szekta kicsi. Az egyház
tagjai beleszülettek abba, a szekta tagjai egy tudatos döntés által lettek
azzá. De ezek a különbségek felületesek, nem érintik a lényeget. Közelebb van a
valósághoz a hitbeli tartalom szerinti megközelités. Az egyház az „egyedül”-t
hangsúlyozza, egyedül Krisztus, egyedül a Szentirás … A szektások a Bibliát
balkezükben tartják és a szektavezér könyvét a jobbkezükben. A szektások többet
ismernek a Bibliából, mint a történelmi egyházak átlagos tagjai, de a Bibliát
mindig önkényesen és egyoldaluan idézik, mindig úgy és azt, ahogyan azt
tévtanitásuk megkivánja. A legjellemzőbb a Jehova tanuinak a gyakorlata, akik
már elkészitettek egy saját bibliaforditást, amely tele van kihagyásokkal és
betoldásokkal. A szektások először soha sem a Szentirást adják a leendő
szektatagok kezébe, hanem propagandairataikat, amely tele van ugyan bibliai
lókusokkal,idézetekkel, de azok értelmét a szektakönyv szabja meg. A szekta a
Biblia betűjének és nem a Biblia lelkének a rabja. A Bibliát egyfajta
törvénykódexnek, szabályok gyűjteményének tekinti és nem bizonyságtételnek. Nem
látja pl azt, hogy az Ószövetség árnyék, a valóság maga Jézus Krsiztus, ezért
az ószövetségi étkezési szabályokat is érvényesnek tartja ( pl. adventisták)
.Minden szekta hordoz igazságmozzanatot is, rendszerint azt, amit az egyház
elhanyagolt, Minden szektának van igazságmagva, de azt egyoldaluan
hangsúlyozza, annyira hogy Krisztus szuveranitása megrövidül.. a szekta azt
mondja Krisztus és a keresztség, a Szentirás és a szektavezér könyvei. A szekta
tagja Krisztus mellett még valami más egyenértékü nagyságnak is alá kell vetnie
magát, a Biblia mellett más kijelentésekben is hinnie kell. Az egyház azoknak
gyülekezete, akik Jézus Krisztus köré sereglenek Ő az egyetlen igazi Mesterük,
szekta azoknak köre, akik emberi mesterek után futkosnak. Persze a szekták nem
tagadják meg Krisztust, Ő is ott van, de nem mint egyeduralkodó, hanem mint
társuralkodó, kormányzását meg kell osztania földi vezetőkkel., ahol viszont
ezt teszik, ott valójában Krsiztust letaszitják a trónról. Krisztus igéje nem
tűr semmiféle vetélytársat, művének nincs szüksége kiegészitésre és
folytatásra. A megfeszitett Krisztusról szóló igehirdetés megmarad, de a
perifériára szorul. A szektában mindig felismerhető valamilyen emberi oldalra
való tolódás. Pállal együtt mondják: legyetek az én követőim, de azt már
elhagyják: mint én is a Krisztusé. Pál mindig féltékenyen ügyelt arra, hogy ne
csináljanak belőle pártvezért s nem átallott önmagára is szenvedélyes átkot
mondani, ha elferditené a Krisztus evangéliumát. Ugyanez a páli lelkület
jellemezte a reformátorokat is. Kálvin szerint az igazi egyház abban különbözik
minden szektától, hogy egyedül Krisztus szavára hallgat és az Ő parancsát
követi. Néhány jellemvonás:
·
Úgy
gondolják, hogy hatalmuk van a kegyelem fölött és igy ez emberek lelke fölött
is
·
Ők
állapitják meg az üdvösség határát. Ezt legtöbbször a saját gyülekezetük
határán húzzák meg
·
Minden
szekta önmagát tartja az igazi gyülekezetnek
·
A
szektától való elszakadás halálos bűn
Legjellemzőbb vonásaik:
·
A
szekta tagjainak az intézményes egyházzal való elégedetlensége
·
Egyfajta
lelki kéjelgés
·
Kizárólagosság
·
A
bűnbánat, az alázat hiánya. Farizeusság, kegyes gőg
·
Beérkezettség
érzése, perfekcionizmus
·
Törvényeskedés
·
A
szekta az Isten országa. Azon kivül minden a Sátan birodalma
·
Történetietlenség
·
Kúlturaellenesség
·
nemzetietlenség
Talán a legjobb megfogalmazás, hogy a szekta egy
olyan mozgalom, ami az egyház ellen tiltakozik. A szekta mindig valami ellen
irányul. Azt, hogy ki szekta, azt minden felekezet külön fogalmazza meg. Nincs
és nem is lesz egy olyan szektakatalógus, amelyet minden egyház elismerne és
aláirna. A reformátori egyházak szemszögéből egy közösség akkor tekinthető
szektának, ha az üdvösség felől másképp tanit, vagyis a megigazulás tanát
próbálja megváltoztatni.Az ige tanitása : Jézus Krisztus az üdvösség egyetlen
útja. Ezt kegyelemből, hit által lehet elérni. Itt minden emberi közreműködés,
teljesitmény kizárt. Egyéb kérdésben Pál is megengedi, hogy valaki másképpen
értsen, de ha valaki Krisztus kereszthalálára és váltsághalálára nézve tanit
másképp, azt Krisztus keresztje ellenségének nevezi, és azzal szemben nem ismer
alkut. Ezért mi nem tekinthetjük szektáknak a metodistákat, baptistákat,
szabadkeresztyéneket, a herrnhuti közösséget. Ezen egyházak hitvallásai szinte
teljesen megegyeznek a reformátori egyházak hitvallásaival. A szektákat nem
lehet egy lelki egységbe fogni. Óriási
különbségek vannak felfogásaikban, rendelkezéseikben. Nagyon különbözik az
egyházhoz való viszonyuk is. Vannak olyan emberek is, akik tagjai egy szabad
egyháznak és egy történelmi egyháznak is.
A szekták állandó mozgásban vannak. Van olyan
szekta, amely kezdeti szakaszában egyházellenes volt, de később változtatott
álláspontján, de történhet ez forditva is. Általános szabály az, hogy minél
közelebb áll egy szekta a Szentirás tanitásához, annál készebb a közötte és más
egyházak közötti különbséget áthidalni. A keresztről szóló bibliai tanitás
elveszi egy hitközösségtől azt a lehetőséget, hogy magát dicsőitse és
abszolutizálja, másokat pedig lenézzen és kárhoztasson. De minél inkább
megkeményedik egy szekta a keresztről szóló beszéddel szemben, annál kevésbbé van
lehetősége az önkritikára. Egy hitközösség akkor lesz szektává, ha elveszitette
a bűnbánatra való készségét.
A szekták világa rendkivül változatos, vigyáznunk
kell arra, hogy nehogy egy kalap alá vegyük őket. Vigyáznunk kell arra is, hogy
ne csak a tanitásuk alpján itéljük meg őket. Van olyan szekta, akinek valóban
szektás a tanitása, de a tagjai Krisztus szeretetével vannak minden ember
iránt. Tehát nem csak a taitásukat, hanem az életüket is meg kell viszgálnunk.
Van olyan igazhitüség, ami keménységgel és szeretetlenséggel párosul, és olyan
tévhit amit krisztusi élet követ. A
samaritánus, akit Jézus a pap és lévita (két igazhitü ember) fölé emel egy
szektás.
Világosan kell látnunk , hogy a szektásság mögött
maga a Sátán, a sötétség fejedelme áll, a hazugság atyja, az embergyilkos.
Három jellemző vonása van:
·
Az
önmaga dicsőitése
·
A
démoni ellenvetés
·
A
hazugság principiuma
A Sátán olyan akart lenni, mint az Isten.
Akiben démoni lélek van, az minden áron vezető tisztségre tör. Ezért harcol a
Biblia a gőg hitetlen és hivő formája ellen egyaránt. A magunk dicsőségének
keresése az ördög tőre. A Sátán az Isten ellenlábasa Minden gondolata az Isten
ellen való hadakozás. Az ördög nem ateista, hanem antiteista. A legfőbb harci
módszere a hazugság. Szereti az Isten nevével való visszaélést. Szeret bibliai szavakkal
operálni, világosság angyalának öltözik.Végső soron az Isten dicsőségét rabolja
meg a magaválasztotta istentisztelettel- Az Isten dicsősége helyére a szekta
dicsősége kerül. A létalapja az ellenkezés. Hamis teológlát folytat, de
formálisan a Bibliát használja, de lényege szerint „más evangélium”.A szekta
módszere a hitetés, megtévesztő munkáját hangzatos jelszavakkal,
féligazságokkal végzi. Gyakran változtat taktikát, mivel önmagával is
ellenkezésbe jut.(pl. amikor nem jött el a világ vége a szekta által megjósolt
időben). A szekta a Sátán Isten elleni harcáának egyik legcsalárdabb módja.
Sokszor maga az egyház is hibás:
·
Gátolja az Istennel való
találkozást
·
Ha megbomlik a törvény és
evangélium kijelentésbeli egysége
·
Sivár racionalizmus, a bizonyságtétel
lelkének a hiánya
·
Az egyházfegyelem és a
lelkigondozás hiánya
·
A misszió, belmisszió, diakónia
hiánya
·
A pap egyeduralma, a gyülekezeti
tagok passzivitása
·
Lelkipásztorok és egyházi
tisztségviselők megbotránkoztató élete
·
Anyagi dolgokban való kiméletlenség
A szekták kialakulásában fontos szerepe van
a jövőtől való félelemnek. Nagy szerepe van az apokaliptikának, a jelek
megmagyarázásának. A legtöbb szekta az utolsó időkre megy rá.A végváradalom
központi szerepet játszik. Nagyon gyakori a számitgatás, a Jehova tanúi először
1914-re majd 1925-re számitották ki Krsiztus visszajövetelét. Mások nem
számolgatnak, de azt mondják, hogy a Krisztus eljövetele nagyon közel van. A
kérdés az, hogy miben van ezeknek az elképzeléseknek a szektás jellege. Hiszen
az elragadtatás tanitása pl. benne van a Szentirásban. Egy hires német
reformátor is végzett számitásokat Johann Albrecht Bengel, ő 1836-ra várta
Krisztus visszajövetelét.A különbözőségek ellenére az mondható el, hogy a
szektaközösség tagjai kizárólagos módon a végső idő előjogait(megtartatás,
üdvösség) a maguk számára tarják fenn.Csak őket fogja Krsiztus, mint
menyasszonyát magához ragadni, a többiek mind el fognak veszni.Az összes
pozitiv apokaliptikus figura szekta tagjaival van azonositava, minden negativ
figura a más hitüekkel.Egy olyan drámát alakitanak ki, amelyben minden pozitiv
szerepet a szekta tagjai, minden negativat pedig a más felekezetüek kapják.A
szekta mások számára pusztulást, rettenetes szenvedést jósol, saját tagjai
számára azt hirdeti, hogy nektek semmi bajotok nem lesz, ti speciális védelem
alatt álltok. A többi emberek kinoztatnak, ők ezt egy biztonságos helyről csak
szemlélni fogják. De nem az a leglényegesebb, hogy ők megmaradnak, hanem az,
hogy a szekta tagjai számára ekkor kezdődik, a győzelmi, az uralkodási korszak.
Ők királyok és papok lesznek és kulcspoziciókat kapnak ebben az eljövendő
egyházban. E mögött az önfelmagasztalás mögött nem egyszerüen érvényesülési és
uralomvágy van. E mögött az van, hogy a szekták mindig egy kemény harcban
váltak el az egyháztól, nem egy barátságos búcsuzkodás után. A légkör a válás
után mindig feszült maradt.A szekta egy kis közösség volt, aminek az egyházzal szemben mindig is
kisebbrendüségi komplexusai voltak. Ezt próbálják pótolni az apokaliptikával.
Ez a gondolat egy mély sebből származik, ami a szekta születésének a
pillanatában kezdődött és utána még tovább erősödött .
Egy
másik tényező a szociális tényező. A legtöbb szekta tagjai egyszerü emberek.
Legtöbbször munkások, kisvállakozók, nagyon sok az idős, sok szenvedésen
átment, egyedülálló ember közöttük. A szekta egyfajta kitörési lehetőséget
kinál egy reménytelen helyzetből. Azt mondják neki : ha hozzánk jössz, itt
méltóságot és küldetést kapsz, a világ vége után pedig egy királyi széken fogsz
ülni. Nem leszel egy névtelen, semmi figura.
A
harmadik fontos tényező a kell és a lehet között . Minden
erőlködésük ellenére kevés embert tudnak megnyerni, pedig az ő küldetésük az
egész világot megtériteni. Ezt a sikertelenséget úgy próbálják ellensúlyozni,
hogy átugornak a jelen sikertelenségéből az apokaliptika dicsőségébe. Ezért azt
mondhatjuk, hogy az apokaliptika életszükséglet a szekta számára. A szekták
apokaliptikája és a Biblia apokaliptikája között mély szakadék tátong. A szekták apokaliptikájának középpontjában a
szekta megdicsőülése, győzelme áll. A Biblia ezzel szemben a Krisztus győzelméről
beszél. Kriszstust azonban egyetlen szekta sem tudja kiajátitani. A Biblia azt
tanitja, hogy a mennyei gyülekezet minden nemzetségből, nyelvből és ágazatból
való lesz, nem pedig egy szekta tagjai közül.
Egy nagyon fontos
tényező a perfekcionizmus. A Biblia és annak nyomában a reformáció tanitása,
hogy az ember sohasem lesz tökéletes, sohasem szabadul meg teljesen a bűntől.
Isten az Ő nagy kegyelméből a bűnös felé nyújtja kezét, megigazitja azt, és
hivja, hogy maradjon meg a vele való közösségben.Az ember mindig Istentől függ.
Dehát akkor nekem nem kell semmit sem tennem? Ez egy lusta keresztyénséghez
vezet, olcsó lesz a kegyelem? Ezt ki kell érdemelni, mondják a szektások. Ez
azonban a Biblia és a reformáció teljes félreértése. Amikor a reformátorok hitről
beszélnek, sohasem csak a megigazitást értik alatta. A reformátorok számára a
hit egy forradalmi cselekvés, ami megragadja és teljességgel átformálja az
embert. A hivő ember megragadott ember. De lekötelezett ember is. A megigazulás
folytatódik a megszentelődésben. Ha semmi sem történik, akkor ott megigazitás
sem történt.
A
reformátorok nem hirdettek egy lusta keresztyénséget, de azt se hirdették, hogy
a hivő megszabadul a bűnös természetétől és tökéletes lesz. A hivő ember
megmarad a kegyelemre utalt állapotban. Üdvbizonyosságát nem a
megszentelődésben való előrehaladására alapozza, hanem Isten igéretére.
A
szekta szerint a keresztyén élet célja a tökéletességre jutás. Ez a cél
szerintük elérhető és ez az ember hatalmában áll és ez az ember felelősségétől
függ. A perfekcionisták a tökéletességet akarják elérni és nem elégesznek meg a
megigazitással. Az új élet fokozatosan elvezet minden kisértés legyőzésére és
végül a bűntelenség állapotához.
Miért
lettek a perfekcionisták szektások? Nem az egyház üldözte el őket, ők maguk
váltak ki az egyházból. A perfekcionizmus megkülönböztet egy alacsonyabbrendű
és egy magasabbrendű keresztyénséget, és azt állitja, hogy ezt Isten is
különbözőképpen honorálja és értékeli. A keresztyéneket kategóriákba sorolja tökéletességi
fok szerint. Az egyház szemére azt vetik, hogy az megállt a megigazulás
hirdetésénél és nem mutatta meg tagjainak a tökéletessé válás útját. Azt is
mondja, hogy a tökéletesek nem lehetnek egy helyen a még nem tökéletesekkel, a
bűnösökkel.
A
szekták elleni küzdelem
Hadd emlitsünk meg néhány helytelen módszert
csak vázlatosan.
·
A szektások elszigetelése. Nem
törődünk velük, Hadd hulljon a férgese. Kutyából úgysem lesz szalonna. Teljes
lemondás arról, hogy visszatérjen. A Biblia csak akkor tanácsolja szektással
való szakitást, miután többszöri intésünk eredménytelennek bizonyult. Sok példa
van arra, hogy szektások visszatérnek az egyházba.
·
A teljes közöny, a megvetésük, nem
is állunk szóba velük. Rájuk se kell hederiteni. Egyáltalán nem kell foglalkozni
velük
·
A szektások kigúnyolása,
nevetségessé tétele, rágalmazása. Hogy miket csinálnak, hogy milyen bűnökben
élnek, persze azokat felnagyotva és általánositva
·
Vitatkozás. Aranyszabály az, hogy
a szektással nem szabad vitatkozni. A Szentirás egyenesen tiltja a haszontalan
vitatkozásokat. Egyszerüen hirdetni kell nekik a tiszta bibliai igazságot.
·
Kiprédikálás. Állandóan velük
foglalkozni a szószéken, nagy szektaellenes prédikációkat tartani. Ezzel
sokszor épp az ellenkezőjét érjük el. Nem lehet abból élni, hogy valakik ellen
harcolunk, mindig vagdalkozunk, mi Valakiről, Jézus Krisztusról kell
bizonyságot tegyünk. Ez nem jelenti azt, hogy ha pl. szombatisták jönnek
evangélizálni ne világositsuk fel a gyülekezetet a szombat kérdésében.
·
Akadékoskodás a kitérők utjában.
Nem adom ki a fisáját. Nem veszem át kitérő nyilatkozatát
·
Kiharangozás. Régebbi szokás volt,
mintha el lett volna temetve.
·
Temetőből való kitiltás. Ma is
nagyon sok gyülekezet ezt gyakorolja, házastársakat elválasztanak, nem engedik
egy sirba temetni. Ez szeretetlenség, kegyetlenség. Ezzel is a szekta malmára
hajtjuk a vizet. Ilyenek kegyetlenek az egyház tagjai, mondhatják ránk.
·
Kakastollas megoldás. A
államhatalom igénybevétele. Pl egy kalotaszegi faluban a 8O-as években egy ref.
lelkész a baptistákat feljelentette csendháboritásért, mert Karácsonykor őt is
felkántálták.
Szabályszerü
küzdelem
Nem lehet egy
minden helyzetre alkalmazható receptet adni. A szekták elleni harcnak nincs
receptje, de vannak szabályai, amelyekhez való ragaszkodás által Isten
győzelmet adhat. Alapszabály, hogy ezt a harcot csak lelki fegyverekkel lehet
megvivni. A szekták elleni harc nem más, mint lelki fegyverekkel való harc a
hit evangéliumi tisztaságáért. Néhány szempont :
·
A szekták ellen való küzdelem az
egész egyház ügye. Ezt nem szabad úgy tekinteni, mint egy gerillaharcot, amit
egyes lelkipásztorok és gyülekezeti tagok partizánként vivhatnak meg. A szekták
elleni küzdelem az egész egyház ügye. A lelkipásztor feladata, hogy képezze a
tagokat, át kell adnia amit tud, hogy mások azt a maguk helyén
felhasználhassák. Ha valaki hall egy szomszédjáról, akit környékeznek a
szektások, az próbálja a Biblia tiszta tanitását közölni velük. Sereg nélkül a
hadvezér semmire se megy, de az is igaz, hogy a rosszul képzett katonák nem
tudnak harcolni. A tanitás legyen fontos eleme az igehirdetésének. Tartson
sorozatokat , amelyekben a különböző kérdések napirendre kerüljenek. Döntő
szabály tehát: a lekipásztor és a gyülekezet együtt kell vivja a harcot.Ha a
gyülekezet vasárnaponként jó eledelt kap a szószékről, akkor megkapja a
szükséges és elégséges lelki fegyverzetet a szekták elleni eredményes harcra.
·
A szekták ellen csak az élő
gyülekezet harcolhat eredményesen. A szekták elleni harc nem felső szinteken, a
teológián, püspökségen folyik, hanem az egyes gyülekezetekben. Az igaz egyház
jegyei, az élő gyülekezet jegyei a következők.
1. Az evangélium
tiszta hirdetése és engedelmes hallgatása
2. A sákramentumik
helyes kiszolgálása és a velük való helyes élés
3. A
szeretetszolgálat végzése
4. Az
egyházfegyelem gyakorlása
A teljes ige hirdettessék, a teljes
Szentirás összefüggésében. Az igehirdetés legyen őszinte, imádságos légkörből
táplálkozzék. Legyen egyszerű, mindenki által érthető. A keresztségnél fontos a
szülők hitéről beszélni. Mert mi a szülők hitére alapozva kereszteljük meg a
gyermeket. Fontos a szülőkben tudatositani a felelősséget, hogy ők is élő
tagjai legyenek az egyháznak. Az Úrvacsorával kapcsolatban is tanitani kell,
hogy azt nem lehet elhanyagolni, de komolytalanul sem lehet azt magunkhoz
venni. Tisztázni kell azt, hogy mit jelent az, hogy méltó és méltatlan. A szeretetszolgálat is nagyon fontos. Az
őskeresztyén gyülekezetben ez annyira nyilvánvaló volt, hogy még ellenségeik is
megjegyezték: nézzétek, mennyire szeretik egymást. Az élő gyülekezet nem csak
hitközösség, hanem szeretetközösség is. Ez ilyenekben nyilvánul meg: egymással
való törődés, egymás terhének hordozása imádságban és anyagiakban egyaránt ,
Sajnos, de igaz, hogy a szektás közösségeket sokkal inkább jellemzi a
testvériesség és szeretetszolgálat, mint
az egyházat. Igaz az is, hogy 4-5 ezres gyülekezetben nem tudjuk úgy
pásztorolni a gyülekezetet, ahogy azt kellene. A szekták kis imaházai sokkal
otthonosabbak, mint az egyház sokszor hideg, hatalmas épületei. Ezért fontos,
hogy házi bibliaórák tartassanak, hogy a presbiterek is részt vegyenek a
családlátogatásban. Az egyházfegyelemmel kapcsolatban el kell mondani, hogy
ennek eszközei az ige hirdetése, de adott esetben fegyelmezni is kell. Aki nem
hallgat sem az igére, sem a személyes intésre azt ki kell zárni. Kálvin három
dolgot mond, ami miatt ezt is meg kell tenni :
1. Hogy Krisztust a
gyülekezetben gyalázat és káromlás ne érje
2. Hogy a többi
tagok meg ne romoljanak
3. Hogy bűnbánatra
és megtérésre serkentse a megátalkodott bűnöst.
·
A tiszta , bibliai, hivő tudomány
művelése és népszerűsitése. A gyülekezetet rendszeresen és módszeresen képezni
kell. A gyülekezet teológiai szintjét állandóan emelni kell. Ezért van pl. ez a
bibliai szabadegyetem is. Nagyon fontos a bibliai tárgyu könyvek
tanulmányozása, áhitatoskönyvek mindennapi olvasása. Ezért fektetünk nagy
hangsúlyt az iratterjesztésre. Minden keresztyén családnak legalább 1o-15
keresztyén könyve kellene legyen. Erre időt kell szakitani. Pl a TV nézés idejéből
és pénzt is kell rá áldozni. Lehet ilyet tenni: minden évben veszek öt lelki
könyvet. Ezért igyekszünk időről-időre olcsó és jó könyveket hozni, holland
barátainktól is kérünk könyveket, hogy azokat ajándékba adhassuk, vgy jelképes
áron árusithassuk.
·
Új énekek, lelki énekek tanulása.
Az élő gyülekezetek mindig éneklő gyülekezetek, az egyházi megújulások idejében
mindig sok új ének keletkezett. Sajnos nagyon sok egyháztag idegenkedik az új
énekektől pedig az új énekek a szekta elleni harc egyik leghatásosabb eszköze.
Jó, ha kivülről is megtanuljuk az énekeket és azokat munka közben is
énekelgetjük. Ezért tartottuk fontosnak azt, hogy a templomban is ott legyenek
a padokon az új énekeskönyvek és minél több új éneket tanuljunk meg.
Az imádkozás a szekták elleni harc egyik
legfontosabb eszköze, e nélkül küzdeni kilátástalan és erdménytelen. Ez pont
olyan, mintha egy katona civilben, minden fegyver nélkül indulna a frontra.
Imádság nélkül nem lehet győzedelmeskedni, mert nem test és vér ellen van
tusakodásunk, hanem szellemi erőkkel, ördögi hatalmasságokkal, démonokkal. Erre
is igaz, amit Jézus mond: ez a faj nem űzhető ki, csupán bőjtöléssel és
könyörgéssel. Sátán ellen sátáni eszközökkel harcolni nem lehet. Az egész
gyülekezet imádsága ott kell legyen e harc mögött.
Magyarországon is müködik egy destruktív szekta ,Törökbálinton ,vigyázzatok ,vigyázzatok.Karlsruhei székhellyel International Missions Team a nevük, Nincsenek államilag elismerve.
VálaszTörlés