Hivatali
titoktartás, hallgatni és beszélni a betegágy mellett
Egy orvosnak nagyon gyakran az a
feladata, hogy a beteggel egy súlyos és kiábrándító üzenetet kell közölnie. El
kell mondani, hogy a gyógyulás emberileg lehetetlen és a közelgő halállal kell
számot vetni. Sokkal könnyebb egy jó hírt, mint egy rosszat közölni valakivel.
De az orvos erényei között ott van a megbizhatóság
is, a szavahihetőség. Mit jelent a
megbizhatóság, a szavahihetőség abban az esetben, ha arról van szó, hogy
beszéljünk vagy hallgassunk.
Minden
esetben el kell-e mondja az orvos amit tud, amitől fél ő is, és a beteg is,
vagy van a hallgatásnak is egy művészete, amikor a beteg még nem tud vagy nem
akar szembenézni az igazsággal?
Az
orvos-etikai irodalomban kevés szó esik erről. Pedig az igazságot jól kezelni,
ez éppúgy feladata az orvosnak, mint a lelkésznek, ügyvédnek, bírónak.
A
probléma az orvos esetében ott válik súlyossá, hogy ő sokszor az élet és halál kérdéséről kell
beszéljen, azzal kell a betegét is szembesítenie. Az orvost ugyanakkor a hivatali titoktartás is kötelezi. A
titoktartás mindig a beteg érdekében van. Az orvosnak hallgatni kell egy
harmadik személy előtt arról, amit a betege neki bizalmasan elmondott.
Mit
értünk hivatali titok alatt? Az orvosnak az a kötelessége, hogy egy beteg
titkát, amit rábízott, azt megőrizze, hacsak valami rendkívüli körülmény nem mentesíti ez alól. Ez az orvos minden más
munkatársára is érvényes, még a kórház kapusára is. Ilyenképp lehet hallgatási
kötelezettségről is beszélni, hisz ez a hivatali titok lényege. Végső soron nem
is az orvos, hanem a beteg titkáról van szó.
Mi
tartozik ide? Tulajdonképpen a betegről szóló minden információ, még az is hogy
hol lakik a beteg. Gondoljunk csak a második
világháborúra, amikor az orvosok megtagadták zsidó betegeik lakáscímének elmondását, és így sok embernek az
életét megmentették.A hivatali titkot még a hozzátartozók és az orvoskollégák
felé is meg kell tartani. A betegnek tudnia kell, hogy az orvos milyen
információt ad tovább róla egy harmadik személynek. Az orvos még a beteg halála után is köteles
megtartani a titkot. Főleg híres emberek esetére igaz ez. Churchill orvosa 25
évvel a betege halála után közzé tette jegyzeteit. Mitterrand orvosa nem sokkal
betege halála után közölte azt, hogy betege már jóval korábban rákos
betegségben szenvedett, mielőtt azt még hivatalosan nyilvánosságra hozták
volna. Mindkét esteben több orvosi szervezet is tiltakozott ezen információk
kiszivárogtatása miatt.
Min
alapszik a hivatali titoktartás? Először is a hipocratesi esküre. Ez a hallgatás erkölcsi jellegü. A hivatali
titoktartás a beteg személyiségének a tiszteletére alapszik.
A
hivatali titoktartás két célt is szolgál.
a.
Először is a beteg személyes
érdeke.Az orvos védi a beteg titkait egy harmadik személlyel szemben.Az
orvosnak meg kell védenie betegének intim szféráját. A hallgatás az orvos
részéről annak a bizalomnak a meghálálása, amivel a beteg feltárta bajait,
nehézségeit, problémáit az orvosa előtt.
b.Másodszor
a személyes szempont mellett van egy társadalmi
szempont is. Ezzel a társadalomnak is hasznot és szolgálatot teszünk. Hisz így
minden ember tudja, hogy az orvos megtartja a titkot, így még a bűnöző is
bizalommal fordul az orvoshoz.
Ezért a
hivatali titoktartás megszegése egy súlyos bűnnek számít. Ezt a törvény is
bűnteti, legalábbis Hollandiában így van ez.
Feltevődik
egy nagy kérdés: minden esetben kötelez a hivatali titoktartás? Nem! Az orvosi
esküben van egy kitétel :”Hacsak nem”.
Az orvost nem kötelezhetik, hogy tanúskodjon bíróság előtt, de ha egy súlyos
bűncselekményről tud : gyilkosság, gyújtogatási és rablási szándék, ezt
jelentenie kell.
A
hivatali titoktartást korlátozza
maga az orvosi gyakorlat is. Az orvosnak lehetetlen mindent titokban tartania.
Jelentenie kell egy születést, halált,(a
halál esetében meg kell jelölje a halál okát) fertőző betegséget. Az orvos
információt kell szolgáltasson a beteg elmeállapotáról, ha egy bűntény
elkövetéséről van szó, mert ettől függ, hogy az illetőt börtönbe vagy pedig
elmegyógyintézetbe szállítják.
Vannak
ennek erkölcsi inditékai is. Ha pl.
egy buszsofőr epilepsziában szenved és az orvos kifejezett kérésére sem akarja
abbahagyni hivatásának gyakorlását, akkor ezt is köteles jelenteni az illetékes
szerveknek. Egy gyerekkel való súlyos visszaélést, kegyetlen verés, szekszuális
zaklatás, szintén jelenteni kell, hogy további traumáktól megkímélhessük. Volt
olyan eset, hogy egy férfi egy orvosi bejelentés által került rendőrkézre, aki
már 8 fiatal asszonyt erőszakolt és gyilkolt meg. De volt olyan eset is, amikor
egy leányt azzal gyanúsitottak, hogy megmérgezte anyját, közben az anya
veseelégtelenségben szenvedett és igy a mérgezés nem bűntett, hanem a betegség
miatt következett be. Az orvos megállapitása egy embert megmentett sok évi
ártatlan szenvedéstől.
El
kell-e hallgassa az orvos, hogy páciense pl AIDS-ben szenved, és ez nem akarje ezt partnerével közölni, esetleg
másokat is szándékában áll megfertőzni?
A
hivatali titok tehát nem abszolút
titok. Vannak olyan esetek, amikor nem hallgatni, hanem beszélni kell. Az idők
változnak és igy a hivatali titok megítélése is. De örök szabály marad: hallgatni arany, beszélni ezüst. A
hivatali titoktartás hallgatásra kötelez, de van egy:”hacsak nem”. Ha nyomós ok van erre, ha emberek,
családok élete forog kockán , akkor a csendet meg kell törni és beszélni kell.
Igazság és hazugság a betegágy mellett
Láttuk, hogy az orvos egyik
legfontosabb erénye a megbízhatóság, a szavahihetőség. Az orvos tudja, hogy a
beteg bízik benne és ő nem csaphatja be a beteget.De a beteg is bizik az
orvosban és tudja, hogy az nem hazudhat neki.
De épp
azért, mert az orvos szereti a beteget, sokszor hallgat előtte, vagy elhallgat
előle valamit.
Nyilván itt a legnagyobb
kérdés: el kell-e valakinek mondani, hogy gyógyíthatatlan betegsége van., vagy inkább hallgatnia kell, mert az igazság esetleges kimondása végzetes
következményekkel járhat?
A
régebbi etikák ismerték az Ú.N. „kegyes
csalás, kegyes hazugság” fogalmát.(pia fraus) A hippocratesi elv „primum
nil nocere”(fő, hogy kárt ne okozzunk) állt első helyen. Nemcsak az igazság
elrejtése, hanem annak kereken való tagadása is divatos volt. Opium et mentiri.
Ópiumot és hazugságot kell adni. Az volt a meggyőződés, hogy az orvos ne mondja
ki a halálos itéletet a beteg felett. Mára ez az álláspont nagyon megváltozott
és már szinte senki sem védelmezi a kegyes hazugság tanát. Nem helyes a
hazugságot gyógyszernek tekinteni. Az igazság gyógyszer lehet, hogy sokszor
keserű, de hasznos és üdvös. Egy kiemenkedő holland etikus szerint a halál egy olyan jelentős esemény az ember
életében, hogy az emberség megköveteli, hogy megadjuk valakinek azt a
lehetőséget, hogy felkészüljön a halálra. Meg kell adni a felkészülés
lehetőségét, nem erkölcsös a beteget félrevezetni.
Sokszor
nem azért választjuk a hazugságot, mert könyörületesek vagyunk, hanem azért,
mert tehetetlenek és gyávák vagyunk. A legtöbb ember nem tud mit kezdeni a
halál kérdésével, és ezért a magunk dolgát próbáljuk megkönnyiteni azzal, hogy
nem beszélünk arról. Nem vagyunk felkészülve azon kérdések megválaszolására,
amit egy ilyen esteben a halálos beteg fel fog tenni nekünk.
Az
igazsásg kimondása korántsem azt jelenti, hogy mindent és egyszerre kellene
elmondani.Egy holland közmondás szerint az embernek kell tudnia azt, hogy mit
mond, de nem kell elmondania mindazt, amit tud. Először is a diagnózissal együtt ne próbáljunk egy
prognózist is adni. Az orvos nyilván feltételez dolgokat, emberileg meg
tudja állapitani, hogy még mennyi van hátra, de ezt nem kell kimondja. Nagyon
vigyázzon arra, hogy a halál bekövetkeztére egy időpontot mondjon. A szerző
mond egy példát. Egyik orvosbarátja elmondta neki bizalmasan, hogy egy
gyülekezeti tag nem fog egy fél évnél tovább élni. A szerző ezt el akarta
mondani a betegnek, de a beszélgetésre valami miatt nem került sor. A beteg még
húsz évet élt meglehetősen jó egészségben.
A
második fontos kérdés, hogy az igazságot
helyes módon mondjuk el. Aki egy rossz hirt kell elmondjon, az ne rontson
be ajtóstúl a házba. Még azoknál se tegye ezt, akik kifejezetten kérik erre, és
akik azt állitják, hogy ők az igazságot el tudják fogadni és fel tudják
dolgozni. Itt is nem az igazság a
legfőbb törvény, hanem a szeretet. Nem mindent egyszerre kell a betgnek
elmondani, hagyni kell, hogy az igazság fokozatosan
jusson el a beteghez és folyamatosan tudja feldolgozni azt.
Sokszor
el se kell mondani az igazságot, mert a beteg amúgy is érzi, hogy már nem lesz
jobban. Főleg orvosok, egészségügyben dolgozók, intellektuelek esetére érvényes
ez. Hiába is hazudnánk, ők tisztában vannak helyzetükkel és mi ráadásul
nevetségessé válnánk szemükben.
Az
orvos őrizkedjen a szélsőségektől:
ne legyen kegyetlen, és ne hazudjon szemrebbenés nélkül.
Vannak
olyan esetek, amikor az orvos el kell hallgassa az igazságot, mert félős, hogy
a beteg öngyilkosságot követne el.
Vannak tehát rendkivüli esetek, amikor az igazság elhallgatása segit. Kant és
Augustinus azon tétele, hogy az igazságot minden esetben és hiány nélkül el
kell mondani nem állja meg a helyét. A rendkivüli eset a legtöbb esetben emberi életek megmentését, vagy egy nagy és
nemes célt jelenthet. (emberi életek megmentése, Bibliák becsempészése)
A
szükség-hazugság csak rendkivüli
esetekben igazolható és nem arra való, hogy minden kellemetlen helyzetből
kimentsük magunkat. Ilyen rendkivüli
helyzet az orvosi gyakorlatban gyakrabban előfordul, mint más hivatások
esetében.
El kell-e mondani az igazságot akkor
is, ah a beteg kifejezetten kéri az orvost, arra, hogy neki ne mondja el azt,
hogy ő gyógyithatatlan beteg? El kell-e mégis mondani ilyen esetben? Nem! Ebben
az esetben joga van a betegnek arra, hogy ne tudja meg a betegségét. A
lelkipásztornak azonban ilyen esetben is fel kell készitenie az illetőt a
halálra.
De ez a
jog korlátozott. Lehet pl. hogy egy
fontos kezelést kell adni a betegnek, és ehhez szükség van a beteg
beleegyezésére. Sokszor azért is információt kell adjon az orvos a betegnek,
mert nem csak az ő élete forog kockán, hanem betegségével másokat is
veszélyeztet (pl.AIDS) Ha egy ilyen ember vért akar adni, akkor neki el kell
mondani, hogy ezt nem teheti meg, mivel ezzel ő másokat is megfertőz.
Végül
néhány megjegyzés személyes
lelkipásztori tapasztalatomból. Segédlelkész koromban másfél éven át
rendszeresen gondoztam rákos betegeket, ugyanis az onkológiát kaptam
osztályrészül. El kell mondanom, hogy erre semmilyen előzetes képzést nem
kaptam, Isten Lelke volt csak a tanitómesterem. Az én tapasztalatom az volt,
hogy a betegek óriási többsége nagyon is tisztában volt helyzetével. Ők már
előre mondták, hogy ez a legszomorúbb korház, aki itt van annak számolnia kell
a közelgő halállal. (Zárójelben egy szinte tragikomikus eset: bemegyek az egyik
terembe, az egyik néni már messziről mondja, hogy nehogy azt higgyjem, hogy ő
is rákos beteg, neki egy különleges afrikai betegsége van, de ez egyáltalán nem
veszélyes, ezzel száz évig is lehet élni, ő nem fog ugy meghalni, mint ezek a
többiek, akik itt vannak. A néni közben kiment és a szobatársai mosolyogva
mondták, hogy a nénit Kolozsvárról hozatta ide az orvos fia, ő adta be neki ezt
a teóriát, de közben ő is éppugy rákos mint a többiek). Az én tapasztalatom az
volt, hogy ők tőlem nem arra a hamis
vigasztalásra vártak, hogy ne búsúljon, mert minden rendbe jön, hanem épp
arra hogy beszéljek nekik a halálról, de még inkább a halál utáni életről, az
üdvösség drága reménységéről, a Szentirás vigasztaló tanitásáról. Gyötrelmesen nehéz, de ugyanakkor
felemelően gyönyörű szolgálat volt embereket a halálig elkisérni, a nagy
útra őket felkésziteni. Máis is nagy szeretettel gondolok 3-4 emberre, akiket
én vezethettem el lelkileg az örökéletbe való általmenetelre. Itt nagyon jól
lehetett látni a különbséget azok között, akik hittel és azok között, akik hit
nélkül kellett meghaljanak. A halálos ágy mellett látszik meg az igazán, hogy
van-e valakinek élő hite vagy nincs.
Nagyon
rossz viszont a tapasztalatom a hozzátartozókkal
kapcsolatosan. Ők a legtöbb esetben teljesen tettetett módon hazudják el az igazságot. Sokszor láttam, azt hogy
a beteg valósággal szenvedett amiatt, ahogy a haldokló beteget ilyen
vigasztalásokkal boritották el: ne búsulj, fogunk mi még múlatni és táncolni,
majd jön a tavasz, megyünk a kertbe, a szép idő majd rendbe hoz. Amikor
haldoklóhoz hivnak, majdnem mindig lelkemre kötik, hogy nehogy beszéljek a betegnek a halálról.Azt mondják, hogy erről még
egyetlen szó sem esett közöttük. Olyan is volt, hogy imádság közben amikor a
halált és örökéletet emlegettem a
leánya,( kb 1OO kg-os) a lábamra ugrott, ezzel jelezve, hogy mennyire mérges,
mert az imádságban mertem a halálról és az örök életről beszélni. Én ebben az
emberek hitetlenségét látom, hogy csak ezt a földi életet látják, nem
hisznek a feltámadásban, az örök üdvösségben. Ha engem arra kérnek, hogy ne
szóljak semmit a halálról, akkor megpróbálom meggyőzni őket arról, hogy nekem
kötelességem mindenkinek erről szólni. Azt szoktam elmondani, hogy nem csak
nekik kell a halálra készülni, hanem még a fiatalnak és egészségesnek is. Azt
is el szoktam mondani, hogy a különbség köztünk csak annyi, hogy ő tudja, hogy
rövid időn belül, én tudom hogy 3o éven belül el kell távoznom. De üzenetem
semmiképp sem kegyetlen, nem ezzel kezdem, hanem először meghallgatom, és nem
is annyira a halálról beszélek, hanem arról a vigasztalásról, arról az evangéliumról , örömüzenetről, ami a halálos
ágyon is örömüzenet .Én azonban nem csak beteg emberekkel szoktam halálról
beszélni, arról amit az ige igy mond: nincsen nékünk itt maradandó városunk,
hanem az eljövendőt keressük. Hiszem, hogy az veszi komolyan az életet, aki a
halált is komolyan veszi. Az életet az teszi komollyá, hogy van halál. A halált
azt teszi komollyá, hogy utána van itélet. Az itéletet az teszi komollyá, hogy
van örök üdvösség és örök kárhozat. Nyilván itt is kell őrizkedni a
szélsőségektől. Ez a két szélsőség egy szójátékkal élve: lehet valaki túl
világi, aki csak ezet a földi életet látja, ennek akarja minden örömét és
gyönyörét leszakitani, és lehet túlvilági, aki a fellegekben jár, aki a földi
életet nem veszi komolyan, mert azt mondja, hogy ez ugyis csak mulandó, csak az
örök élet a fontos. A keresztyén ember szereti ezt a földi életet, azt hitben,
szeretetben és felelősségben éli, de tudja azt is, hogy nem ez a végső állomása
életének, életének hajója be fog futni az örök kikötőbe, Isten országába.
Elmondom azt, amit egy kedves holland barátom irt egy levélben, amikor nagyon
nehéz helyzetben voltam, nagyon el voltam csüggedve: és ne feledd el hogy Krisztus
feltámadott. Jézus feltámadása a mi végső reménységünk. Aki hisz őbenne, ha
meghal is él!
J.Douma: Medische ethiek c. könyve alapján irta
Lőrincz István lelkipásztor
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése