Barangolások
bibliai tájakon: Bábel
Ez a helységnév nem csak helyet, hanem lelkiséget,
szellemiséget is jelöl a Szentírásban. Végigvonul vörös fonalként az egész Biblián, s
a Szentírás utolsó könyvében is fontos szerepet játszik. Először a bábeli
torony-építésnél s a nyelvek összezavarásánál találkozunk vele. Amikor külföldi
testvéreinkkel találkozunk, s nem értjük a nyelvüket, s ezért nagyon sokszor
sokat szenvedünk, akkor humorosan szoktuk mondani: mindezért a bábeli zűrzavar
a hibás. Valóban nagy dolog, amikor nem értjük egymás nyelvét, de még nagyobb
baj az, amikor egymás szivét se értjük. Mert hála Istennek azt is sokszor
átéljük, hogy bár egymás nyelvét nem értjük, de egymás szivét igen, mert
összeköt minket valami, összeköt Isten szeretete, a Jézus neve. De olyan
rettenetes az, amikor egymás nyelvét értjük ugyan, s mégsem jön létre közösség,
mégis értetlenül megyünk el egymás mellett. Amikor úgy van, ahogy a költő
mondja, hogy bár egymás mellett élünk, de közöttünk jeges űr lakik, s olyan
messze vagyunk lélekben egymástól, mint az égitestek. Rettenetes dolog az,
amikor emberek a közös nyelv ellenére sem értik egymást, s nem is tesznek semmit
annak érdekében, hogy a helyzet megjavuljon. Akkor nem értjük egymást, amikor
azt tesszük, amit Bábelben tettek az emberek, hogy a maguk dicsőségére akartak
tornyot építeni, nevet akartak szerezni maguknak. Az emberek akkor nem értik
meg egymást, amikor önzőek, amikor maguk körül forgolódnak, amikor büszkék a
teljesítményeikre, elvégzett munkájukra, amikor nem Istennek adják a
dicsőséget. Ezt Isten nem tűri el.Egy ideig szemléli, hogy mit tesznek az
emberek, de aztán leszáll, hogy megnézze, hogy mit is csinálnak ezek az
emberek. Egy magasrangú vendég jön a bábeli építő-telepre. Nem jelenti be előre
jövetelét, teljesen váratlanul jelenik meg. Az az Isten jelenik meg itt, akiről
majd a zsoltár azt fogja mondani, hogy ha Ő nem építi a várost, akkor hába fáradoznak
annak építői, s ha Ő nem őrzi azt, akkor hiába őrzik azt az emberek. S ha Isten
jön, akkor ez jó nekünk, mert Ő a szeretet. Ezért örömüzenet az, hogy Isten
jön, hogy lássa, mit is építünk mi, mivel is vagyunk mi elfoglalva. Isten örül
annak, ha mi építünk, a mi munkakedvünk, szorgalmunk tetszik Istennek.Hisz Ő
maga adta ki a parancsot a teremtés hajnalán, hogy őrizzük és műveljük azt a
kertet, azt a világot, amit Ő teremtett nekünk. És először Bábelnél is úgy
tűnt, hogy Isten kedvét lelheti ebben a munkában, hisz egy volt a nyelvük, s
jól megértették egymást. S épp azért akarnak építeni, hogy együtt maradjanak,
hogy ne szóródjanak szét a földön. És ezek az emberek nagy elszánással és
kitartással, céltudatossággal dolgoznak, amit még Isten is elismer. Nem veszik
félvállról az építést ez biztos. S mégis ennek az építkezésnek van egy nagy
hibája, és ez az, hogy Isten nélkül végzik a számításaikat. Egységre,
közösségre törekednek, de Isten nélkül. Ezek az építők Isten nélkül élő és
dolgozó emberek. Az ásatások felderítették, hogy azért a vallásosság látszatát
fenn akarták tartani, hisz az építő-telep mellett volt egy kápolna-féleség,
ahol bálvány-isteneiknek áldoztak. Nem, ők nem hitetlen emberek, csak épp nem
jól és jóban hisznek, csak épp azt zárták ki az életükből, aki ezt a munkát
megáldhatná és jó véghez vihetné. Ezért az ő egész életük, gondolkodásuk, akaratuk
és véghezvitelük, minden vallásosságuk ellenére egy Isten nélküli élet és
munkálkodás. Gyakorlatilag azt lehet mondani, hogy ők kerültek Isten helyére
ebben az egész építésben. Ők kerültek a középpontba, minden saját maguk körül
forog. Ahelyett, hogy az örökkévaló Istenben hinnének, magukat akarják
örökkévalóvá tenni. Ahelyett, hogy az Isten nevét tisztelnék és dicsőítenék,
maguknak akarnak nevet szerezni. Itt minden Isten nélkül, sőt még ennél
rosszabb, minden Isten ellen történik. Nekik is azt súgja itt a kísértő, amit
súgott az első emberpárnak is: olyanok lesztek, mint az Isten.
Ez a történet jól mutatja,
hogy milyen különös teremtmények vagyunk mi emberek. Hogy annyi minden jó is
van bennünk, jó szándék, jó akarat, magas ideálok lelkesítenek, de ott van az
érvényesülési, a hatalom és dicsőség-vágy is bennünk. A bábeli események
levezetnek minket az emberi lét, az emberi lélek mélységeibe, szakadékaiba,
meglátjuk, hogy milyen is valójában az Isten nélküli ember. Ilyen az ember,
amikor nemzeti, nemzetközi, uniós, vagy csak éppen privát és személyes
tornyokat épít. Sőt, még akkor is, amikor templomtornyokat építünk, ott lehet
az emberi dicsőség keresése és hajhászása. Magyarországi testvérgyülekezetünk
lelkésze mesélte, hogy a Kúnságban mindegyik torony pár centivel magasabb, mint
a másik, mert a 19-ik században, amikor ezek épültek hatalmas versengés volt a
gyülekezetek között, hogy ki fog magasabb tornyot építeni. Igen, még a
templomépítés is tele lehet ennyire emberi, büszke és gőgös indulatokkal. De ez
a történet világossá tesz valamit: az ember Isten nélkül sok mindenre képes
lehet, de egy dologra nem, és ez az, hogy megszabaduljon önmagától,
megszabaduljon önzésétől, hiúságától. Erre épp arra az Istenre van szüksége,
akit mellőzni akar az életében, építkezésében. És ezt Isten is nagyon jól
tudja. Ezért hozza Isten azt a döntést, hogy összezavarja nyelvüket, hogy ne
értsék egymás nyelvét, és ne fejezhessék be a tornyot. Isten a széthúzás lelkét
adja nekik, s már nem értik egymást, már nem tudnak közösségben lenni egymással,
nem tudnak egymással építeni. A döbbenetes az, hogy épp az történik meg, amitől
féltek, s amit minden áron el akartak kerülni: hogy megszünnek az építéstől és
szanaszét szóródnak. Isten a mennyből megállítja ezt az építést.
Feltehetjük a kérdést:
miért cselekszik így Isten? Tán csak nem irígy az emberre? Hát nem engedheti
meg az embernek, hogy neki is legyen egy kis sikerélménye? Hát olyan Isten,
mint az a nagyapa, aki a háza erkélyéről nézi, hogy unokái szépen építgetnek, s
egyszer csak oda lép és mindent felborogat, amit az unokák oly nagy
szorgalommal felépítettek? Ó, nem! Isten
nem a maga érdekében száll le, hanem miérettünk. Isten nagyon jól tudja, hogy
amit mi nélküle vagy ellene teszünk, az előbb-utóbb épp az ember ellen fordul
és nagy veszedelmünkre lesz. Mert ami Isten-ellenes, az egyszersmind
ember-ellenes is. Minden Isten-ellenes vállalkozásban egy bomba van időzítve,
ami egyszer felrobban és hatalmas kárt okoz annak az embernek, aki készítette
azt. Az olyan tornyok, amiket az ember Isten nélkül vagy ellen épít, épp őt
magát fogja maga alá temetni. Még elképzelni is rossz, hogy mi lett volna, ha
Isten nem avatkozik közbe és az ember véghezvihette volna tervét. Isten itt az
embert megvédi önmagától, s még akkor is az ember javára van ez, ha ítéletként
jön az emberhez.
Ez a történet egy örök
figyelmeztetés az ember számára, hogy hova vezethetnek még a jó tervek,ideálok
is, ha azok Isten nélkül fogannak és valósulnak meg. Hogy nem csak a beteg
halhat meg, hanem az egészséges is, aki azt gondolja, hogy ő nem beteg és nem
megy az orvoshoz. Mert az utolsó szót erről a történetről Isten Krisztusban
mondta ki. Amikor az idő teljessége eljött, Isten leszállt Fiában ebbe a
világba. És az építést Ő maga vette kezébe, hogy minket megváltson. Nem
véletlen az sem, hogy az Isten Fia, egy ácsmesternek, tehát egy építőnek a
házában nőtt fel, hogy onnan elindulva kezdje el építeni az Isten országát
ebben a világban. Pünkösd napján ez a kudarc isteni sikerré változott.Amit az
ember nem tudott megtenni a saját ereje által, azt Isten elvégezte az Ő
Szentlelke által. És azóta Isten építi az Ő országát ezen a földön, és
megengedi, hogy ebben a munkában mi is munkatársai lehessünk. Mi ezután ne
bábeli tornyokat, hanem Isten örök országát építsük hát!
Olvasandó igék: 1Móz.1,28,
2,15, 11,1-9, Zsolt.1271-2, Mát.9,12, Ap.csel.2,8
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése