Kálvin és a
Szentlélek
Kálvinról, mint sok más
reformátorról el lehet mondani, hogy ő is a Szentlélek teológusa.Ami őt mégis
egyedivé és rendkívülivé teszi ebben, hogy más reformátoroktól eltérően nem
esett végletekbe ezen a területen, hisz egész életében harcot folytatott a
rajongókkal, akiket „lélekhajhászoknak” nevezett, mert ők elszakadtak Isten
igéjétől s csak a Szentlélekre hivatkoztak. Kálvin vette a reformátorok közül
legkomolyabban, hogy ige nincs Szentlélek nélkül és Szentlélek nincs ige
nélkül. A Szentlélek nem új igazságokat jelent ki, hanem a Szentírás már
kijelentett igazságait megpecsételi az emberi szívekben. A Szentlélek
elválaszthatatlan az igehirdetéstől és a gyülekezet közösségétől is, aki nem
hallgatja az igehirdetést, az nem csak megszomorítja, hanem meg is oltja Isten
Lelkét. A Szentlélek segítségét mi csak az igehirdetésben és a gyülekezet
közösségében nyerhetjük el.
A Szentléleknek sajátos
munkája van, megkülönböztetett a Krisztusétól. Az üdvösséget Krisztus szerezte,
de a Szentlélek alkalmazza életünkre, úgy hogy megvilágosítja értelmünket,
átalakítja akaratunkat, hogy így azzá lehessünk, akiknek Isten szánt bennünket.
A megigazítás eszköz, a megszenteltetés pedig cél.A Szentlélek ott lakozik az
egyházban, a hívőkben, hogy megszentelje az egész életet. Krisztus az övéit
Szentlélek által magához kapcsolja, hogy gyümölcsöket teremhessenek szent
életben, tűrésben, engedelmességben.
Kálvin hangsúlyozza, hogy
a Szentlélek nem csak erő, hanem személy. Ha csak erő volna, mi rendelkeznénk
felette, de Ő személy és így mi kell rendelkezésére állnunk. A Szentlélek azért
jött, hogy Krisztust dicsőítse és az ő képét övéiben kiformálja. Ahol a
Szentlélek jelen van, ott mozgás van, erők nyilvánulnak meg. A Szentlélekről
való tanítás Kálvinnál nem képez önálló egységet, hanem bele van ágyazva
Szentháromság-központú teológiájába. Lutherhez hasonlóan ebben a kérdésben is a
Szentírásra figyel és e nagy titok gyakorlati megértésére törekszik. Kétségtelen, hogy a reformátorok-köztük
Kálvin is- fedezték fel a Szentlélekről szóló igazi tanítást és a reformáció
tette a Szentlelket a Szentháromság teljes jogú személyévé. Kálvin sokkal
többet beszél a Szentlélek munkájáról, mint személyéről. A Szentléleknek
tulajdonképpen nincsen saját munkája, hanem az a dolga, hogy az Atya és Fiú
munkáját célba juttassa. Isten nagy terve, hogy a Fiú által a kereszten
elvégzett megváltás által, megváltott és megszentelt életű emberek legyenek. A
Szentlélek Isten keze-mondja Kálvin- amely által hatalmát gyakorolja. Legfőbb
munkája, hogy az elveszett isten-képet bennünk helyreállítja és így a
sokaságból szolgáló közösség lesz.
Luther nagy érdeme a
megigazulás, Kálviné pedig a megszentelődés teológiájának kidolgozása volt. A
megszentelődés nem más, mint a Krisztus uralmának a megvalósulása a szívekben.
Isten egy pillanat alatt is szentté tehetné népét, de tetszett neki, hogy a
Szentlélek folyamatos nevelése által jussunk el erre. A „naponként” szó Kálvin
kedvelt és gyakran használt kifejezése. A Szentlélek fő munkája az eltorzult
istenkép helyreállítása a hívőkben. Ezt Kálvin következetesen folyamatnak
nevezi, ami átfogja az egész életet. Isten a Szentlélekben az embert
munkatársává fogadja és azzá is teszi. A Szentlélek nem csak üdvösséget munkál,
hanem rendeltetést is ad, Isten dicsőségének így mi nem csal szemlélői, hanem
munkálói is leszünk.
Kálvin hangsúlyozza a
Szentlélek vígasztaló munkáját is, ez abban áll, hogy Krisztusról úgy beszél
hozzánk, mint dicsőségben visszatérő Királyról. Kedves emlékem, hogy 8 éven át
úgy léphettem a türei gyülekezet szószékére, hogy ott láttam Kálvin biztatását:
sursum corda-fel a szívekkel! Szentlélek az, aki örömöt munkál a szívünkben,
Szentlélek és öröm elválaszthatatlanul egybetartoznak.. Megszentelt életet
élni,annyit jelent, mint a Szentlélek örömében járni.
Még sokat kellene mondani,
de hely hiján már csak néhány szó még. Kálvin a Szentlélek egyik
legcsodálatosabb munkájának a Szentírás ihletését tartotta. Hitte a Szentírás
elégséges és világos voltát . A Szentlélek másik nagy munkája, hogy minket,
akik a Szentírást olvassuk meggyőz annak Istentől való voltáról. Csak azok
nyugszanak meg a Szentírás tanításában-mondja Kálvin- akiket a Szentlélek
belsőleg megtanított.Ahol a Szentlélek személyessé és aktuálissá tette
üzenetét, ott többé nincs kételkedés, bizonytalankodás.
Gyakorlati tanítást kapunk
Kálvinnál a Szentlélek vezetéséről is. Vagy a Szentlélek kormányoz bennünket,
vagy pedig folyton tévelygünk vallja. Isten minket mindenekelőőt és mendenek
felett igéjével kormányoz, ez a legvilágosabb a Tízparancsolatban, amit Kálvin
halálosan komolyan vesz, e nélkül nincs se megszentelődés, se erkölcs. A
Szentlélek vezetése az egyházban, a gyülekezet közösségében lesz valósággá. A
hívőket Isten a mindennapi élet kérdéseiben mindenek előtt az igehirdetés által
vezeti Ez kimondhatatlan felelősséget ró az igehirdetőkre. Összefoglalva azt
mondhatjuk, hogy Lélek szerint élni annyi, mint az egyházban, a gyülekezetben
élni, amely a megszentelődésünk kiváltképpen való helye.
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése