A Szentírás helységei: Antiókhia II.
A
múlt alkalommal az antiókhiai gyülekezetről kezdtünk el beszélgetni.
Megismertük ennek városnak a múltját, kúltúráját, aminek a keresztyénség
kialakulásában és terjedésében döntő szerepe volt.Ezek után próbáljunk megvizsgálni
néhány jellemző vonást, ami ebben a gyülekezetben volt és azokat próbáljuk
magunkra alkalmazni.
1. Ebben a gyülekezetben együtt maradt az igehirdetés és a
diakónia. Bátorkodom az apostolokat megbírálni abban a döntésükben, hogy ők
csak az igehirdetéssel és az
imádkozással foglalkozzanak, a szeretetszolgálatot pedig a diakónusokra bízzák.
Hogy ez mennyire így van, ez abból is látszik, hogy az a két diakónus, akiről
részletesebben hallunk mindketten prédikáló diakónusok is voltak, s ez
valószínűleg Nikolausnak is tulajdonítható, aki ezt a jó gyakorlatot, az
igehirdetést és diakóniát összekapcsolni, épp Antiókhiából hozhatta. Az ő
meggyőződése lehetett, hogy az apostoloknak szeretetszolgálatot, vagyis
diakóniát is kell gyakorolni, a diakónusoknak pedig prédikálni is kell, illetve
bizonyságot tenni. Ez a gyülekezet azt mutatja, hogy az anyagi és lelki világot
nem lehet egymástól elszakítani. Nem lehet úgy prédikálni, hogy ne végezzünk
szeretetszolgálatot és nem lehet úgy diakóniát végezni, hogy közben ne tegyünk
bizonyságot Krisztusról szavainkkal is. Jézus se tette csak az egyiket. Pedig Ő
mondhatta volna, hogy neki csak az igehirdetésre van ideje és elhivatottsága.
De ha kellett gyógyított is, s ha kellett kenyeret is osztogatott az
embereknek, rászorulóknak. Ez a gyülekezet tehát a Jézus vonalán haladt. Az
anyagi világ, a test is szerves része a keresztyén életnek. Az egyház az
évszázadok során sok mulasztást követett el ezen a téren. A kettő között helyes
egyensúly kell legyen. Vannak persze idők, amikor hol az egyik, hol a másik
élvez elsőbbséget, ahogy azt a helyzet megköveteli. Van amikor a diakóniára
kell több hangsúlyt fektetni, van amikor az igehirdetésre. Van amikor sebet
kell kötözni, van amikor prédikálni kell. A példázatbeli pap elkerülte a bajba
esett embert, mondván, hogy neki prédikálni kell, pedig akkor épp sebet kellett
volna kötöznie, ezt a samaritánus értette meg, Jézust őt dicséri meg és nem a
papot, akit elmarasztal magatartásáért. Azt az embert állítja Jézus elénk aki
felismerte, hogy az adott helyzetben mit kell tennie.
2.
Az antiókhiai gyülekezetben
ledőltek a faji és osztálykorlátok. Ez a gyülekezet vezetőségének vizsgálatakor
derül ki. Barnabás ciprusi származású zsidó volt, Simeon, akit egyesek Cirénei
Simonnak gondolnak a Niger melléknevet viselte,
ő fekete ember volt, vagyis néger. Ő minden valószínűség szerint
Afrikából származott. Lucius szintén afrikai, Manaes pedig Heródessel együtt
nevelkedett, ennek hátterében az állt, hogy a római provinciákban az uralkodók
szívesen befogadtak egy „echt” római gyermeket, hogy az ő gyermekük átvegye
tőlük a római gyermek nyelvét, viselkedését, szokásait, hogy később könnyebben
eligazodjon a római birodalomban. Ennek a gyülekezetnek a vezetősége, mondjuk
most presbitériuma 5 emberből állt: 2 zsidó, 2 afrikai és 1 római. Nem volt
tehát probléma, hogy az 5 presbiter 3 néphez tartozott, 3 kontinensről
származtak és 2 féle bőrszínük is volt. Ebben a gyülekezetben mindenkit
testvérként kezeltek, attól függetlenül, hogy milyen néphez tartozott, milyen
nyelven beszélt, milyen kultúrkörből jött, mi volt a társadalmi helyzete vagy
milyen volt a bőrének színe. Mennyi gond
származik ebből a gyülekezeteinkben, gondoljunk a román vagy cigány
testvéreinkhez való viszonyulásra.. Ez a gyülekezet legyőzte az
osztálykorlátokat, a társadalmi ranglétrán elfoglalt állásból származó
különbségeket. Manaes a felső tízezer tagja volt, míg Lucius valószínűleg
rabszolga lehetett. Ez abban a világban ég és föld különbséget jelentett, a
civil életben elképzelhetetlen volt még az is, hogy köszöntsék egymást, de a
gyülekezetben a magas származású római és a rabszolga jól megfért egymással,
mégpedig a gyülekezet vezetőségében. Antiókhiában nem volt személyválogatás,
nem azt nézték, hogy ki kicsoda, hanem azt, hogy ki Kihez tartozik, s aki Jézus
Krisztushoz tartozott az a gyülekezetben egyenrangú testvér volt. A
gyülekezetben nem lehet probléma az, hogy az egyik több doktorátussal
rendelkező kutatóprofesszor, a másik pedig írni és olvasni alig tudó
munkásember, sem az, hogy az egyik jól menő vállalkozó, a másik pedig
szegénysorú ember. Sajnos mi még messzi tartunk ettől. Városi
gyülekezeteinkben, legalábbis az én tapasztalataim szerint jobb a helyzet ilyen
szempontból, de falun még mindig számon tartják hogy ki az ott született
törzsgyökeres, ki pedig a „gyűtt-ment” , ki az aki „gazda” ki pedig, aki
„szegény” családból származott.
3. Ez a gyülekezet
jól kapcsolta össze a régit és az újat, a konzervatív és a haladó elemeket. Azt
olvassuk, hogy a gyülekezetben voltak próféták és tanítók. A tanító a múltra
koncentrál, és annak az értékeit próbálja tovább adni. Így az ő munkája erősen
konzervatív jellegű. A tanító jól ismeri mindazt a felhalmozódott értéket, amit
elődjei összegyűjtöttek , kitermeltek és azt igyekeztek minél hitelesebben
átadni egy új nemzedéknek. A próféta ezzel szemben az a személy, aki új
látásokat kap az Úrtól és ezeket az új igazságokat igyekszik alkalmazni a
jelenre és belevinni a jövőbe. Az ő munkája az, hogy új dolgokkal akarja a
gyülekezet életét meggazdagítani, érdekesebbé, az újabb nemzedékek számára is
vonzóvá tenni.
Antiókhiában ez a kettő, a régi és
az új, a haladó és a konzervatív, a régi és az új értékek jól megfértek egymás
mellett. Ez így is kell legyen. Hiszen ha egy gyülekezetben csak a régi lenne,
akkor az elerőtlenedne, megmerevedne, elveszítené vonzását főleg a fiatalok
körében. Ha csak mindig új van, akkor elcsúszhat a gyülekezet a liberalizmus,
lazaság,modernkedés felé s ilyen esetben az idősebbek nemzedékét veszítjük el,
akik ragaszkodnak a régi értékekhez, formákhoz. A kettőt mindig egymás mellé
kell tenni, egymással egyensúlyban kell tartani. A régi értékek: igehirdetés,
sákramentumok, beidegződött bibliai szokások meg kell maradjanak, de jöjjenek
az új elemek is, mint például ifjúsági istentisztelet, vetítések,
evangélizáció, mert ezek frissítik a gyülekezetet és főleg a fiatalok igénylik
is ezt
Olvasandó igék: Ap.csel.6,5, 10,38,
13,1, Gal.3,28
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése