A
lelkipásztor kísértései
Mi is emberek vagyunk, szoktuk mondogatni. De ott van az ige
követelése:szentek legyetek s ez különösképpen szól a lelkipásztoroknak. Mehet ez a kettő együtt?
Mert sokszor a kettő ellentmond egymásnak. Mint keresztyén ember szentek kell
legyünk. Ez nem valami hízelgő, hisz mi is jól érezzük: nem vagyunk szentek.
Bizonyos értelemben Isten valami olyat követel tőlünk, amire nem vagyunk
képesek. Mi bűnösök vagyunk, és az a mi elhivatásunk, hogy szentek legyünk. Ez
olyan lehetetlen, mint ha egy görbe szeget betonba akarnánk beverni. Érezzük,
hogy mekkora szakadék tátong a között, amik vagyunk és a között amivé kell
válnunk.
Minden lelkipásztor feszültségek között él. Egyfelől szentek kell legyünk,
példaképek az erényes életben azok számára, akiket vezetünk. Másfelől emberek
vagyunk és nem tudunk tökéletesen elhivatásunk szerint élni. Vannak
elkerülhetetlen bűneink,de a szolgálatunk nem szabad csorbát szenvedjen. Minden
lelkész szembesül ezzel a dilemmával. Talán ez nem is volt tudatos, amikor a
lelkészi pályát választottuk. Nem voltunk tudatában annak, hogy szavainkkal és
cselekedeteinkkel példát kell adjunk, hogy minket más mértékkel mérnek és
életünket mikroszkóppal vizsgálják. Ezt az igehirdetés még csak felerősíti,
hisz ezt nekünk prédikálni is kell és másokat tanítanunk erre. A legjobban ezt
a saját példánkkal tehetjük. Nekünk ki kell mondanunk Pállal, még ha félelemmel
és rettegéssel is tesszük: legyetek az én követőim, mint én is a
Krisztusé.(1Kor.11,1) Sajnos a lelkipásztorokról kialakított kép az emberekben
nem a legjobb. Gondoljunk csak a filmekre: a legtöbb úgy ábrázolja a
lelkipásztorokat , mint képmutatókat, kegyeskedőket, zugivók, szexuális bűnök
rabjai, pénzsóvárgók A Tv csatornák is előszeretettel csámcsognak a papok bűnein.
A nagy tömeg elvárja, hogy a lelkész más legyen, hogy ő könnyen legyőzzön
olyan kísértéseket, amikben a „normál” emberek elbuknak. Pláne akkor van nagy
baj, ha a lelkészt nagyon nagyra tartották, mintha egyfajta emberfeletti lény
lenne, s ha mégis elbukik akkor a hívek úgy érzik, hogy vége a világnak
A nagy kérdés tehát az, hogyan lehetünk egyszerre emberek, meg szentek is? Nagy
feszültség van ebben: egyfelől próféta vagyok, aki Istenről beszél, másfelől
egy útitárs vagyok, aki másokkal együtt haladok s együtt másokkal keresem
kérdéseimre a választ. Mint keresztyén vezetők világos válaszunk kell legyen a
kérdésekre, és az isteni igazságokat határozottan képviselnünk kell. De
őszinték is kell legyünk és bevallanunk, hogy ezeknek megtartása sokszor nekünk
se könnyű. Azok a lelkipásztorok, akik megpróbálják a tökéletesség és
mindentudás látszatát fenntartani, meg kell próbálják érzéseiket és kételyeiket
elfojtani. De az elfojtás veszélyes, mert az elfojtott dolgok néha elemi erővel
fel szoktak törni. Egyszer egy chicagói taxi sofőr mondta egy lelkész barátjának:
ha látnád a sok részeg lelkészt, akik elsírják nekem, hogy a nagy elvárásoknak
már nem bírnak eleget tenni és bejönnek a nagyvárosba egy kicsit kirúgni a
hámból. Sokan ilyeneket hallva ezt mondják: gyorsan takarítsuk el az ilyen
lelkipásztorokat. De a problémát ezzel sem oldanánk meg. Sokkal jobb, ha
beszélünk kísértéseinkről. Sokkal jobb, ha beismerjük, hogy kísértésekkel
küszködünk, és segítséget kérünk olyanoktól, akik hasonló kísértésekkel
küzdenek. Nem úgy van, mint a mesében lenne, hogy Jézus elhívott minket s aztán
boldogan élünk és szolgálunk, amíg meg nem halunk. A szolgálatban nem csak öröm
van, hanem sok fájdalom is. Lelkipásztornak lenni nagy kiváltság, ezt ne
felejtsük el. Nagy dolog egész életen át döntő kérdésekkel foglalkozni,
embereket Istenhez vezetni. Hisz mi az emberek életét el kell kísérjük a
bölcsőtől a koporsóig. Ott kell legyünk velük az élet csúcsain, de ott a nagy
mélységekben is. Megkereszteljük a csecsemőket s a temetőben vigasztaljuk a hozzátartozókat.
Együtt ünnepelünk velük a házasságkötéskor, tanácsoljuk a házaspárokat az élet
nagy kérdéseiben. Egy lelkész, aki igazán részt vesz a gyülekezete életében,
mindenkinél jobban érintett az emberek dolgaiban. Ha több évig, vagy éppen
évtizedig vagyunk egy gyülekezetben mély barátságok alakulnak ki, ezek a
barátok mély titkokat osztanak meg velünk, sokszor bűnöket vallanak meg nekünk.
Segítjük őket súlyos döntések meghozatalában, válságokból való kilábolásban.
Bár a szolgálatnak sok öröme és elégtétele van, de sok fájdalma is van. Ennek
sok oka lehet. Sokszor nagyon magunkra hagyatunk, úgy érezzük, hogy senki se
tud megérteni, és ezért senki se tud igazából mellénk állni. Sokszor úgy
érezzük, hogy mi mindig csak adunk, de soha senkitől semmit se kapunk, az a mi
érzésünk, hogy keményen dolgozunk, mindent megteszünk, ami rajtunk áll, de ezt
senki se értékeli, senki se köszöni meg, senki nem tartja igazán fontosnak.
Sokszor félreértenek, kiforgatják, vagy elforgatják szavainkat. Sokszor
egyetlen emberbe annyi időt és energiát fektetünk , és semmi eredmény, elhagyja
a gyülekezetet, vagy rosszabb esetben Istennek is hátat fordít.
Hogyan tudjuk
frusztrációinkat legyőzni?
Vigyáznunk kell arra, hogy ezek ellenére se fásuljunk le, és ne vonuljunk
ki az emberek közül. Kell vállaljuk a rizikót, hogy megbántanak, félreértenek,
nem értékelnek, munkánkat nem köszönik meg. Vigyázzunk, hogy soha ne váljunk közömbösekké.
Készek kell lennünk sokszor sok mindent kiengedni a kezünkből, sok munkát
másoknak átadni, mert mi egyszerűen nem tudunk mindent elvégezni, főleg egy
nagyobb gyülekezetben. Fel kell tegyük a kérdést: mi az, amit mindenképp én
kell elvégezzek? A kritikát és bántást úgy kerülhetjük el legjobban, ha sohasem
egyedül döntünk. Vonjunk be mindig másokat a döntéseinkbe. Így nem egyedül kell
hordozzuk a döntés súlyát, felelősségét és következményeit. Mit tehetünk akkor,
ha úgy érezzük, hogy nem értékelnek?. Este, amikor lefekszem, kérdezzem meg
magamtól: igazán Istennek akartam szolgálni vagy pedig az emberek tetszését
kerestem? Mert ez nagyon nagy kísértés, hogy csak az emberekre nézünk, és
elfelejtjük azt az Istent, aki minket elhívott és szolgálatba állított. Ha
igazán Istennek akartam szolgálni, és mindent megtettem, akkor aludjak
nyugodtan, még akkor is, ha nem kaptam dicséretet, vagy észre se vették
munkámat. Másodszor próbáljuk elfogadni az emberi természetet, ahogy azt Jézus
is elfogadta . Ez neki se volt könnyű, Ő is csalódott volt, amikor a tíz
meggyógyult bélpoklos közül csak egy ment vissza, de mégse mondta: akkor én
többet egy beteget se gyógyítok meg. Lássam meg, hogy a gyülekezeti tagjaim is
csak gyarló emberek. S még a hívő emberek is hazudhatnak, megcsalhatnak,
kipletykálhatnak, elárulhatnak, cserben hagyhatnak. Ők is bukott teremtmények,
éppúgy mint én. Ha a mércét túl magasra állítom, akkor mindig csalódott és
keserű leszek.
Arra is kell vigyáznunk,
hogy ne essünk a másik végletbe: cinikussá válunk., és már senkitől semmit se
várok, és senkiben sem bízom. Tanuljunk meg gyorsan megbocsátani, és
csalódásaink ellenére is mindig pozitívak, bizakodóak maradni. A bosszúság és
keserűség ellen a legjobb fegyver, ha arra gondolok: ez az egész szolgálat, de
az egész életem is nem az enyém, én Istené vagyok, az Ő ügyét szolgálom. Ha
mindig csak arra gondolok, hogy többet érdemlek, több megbecsülést, több
szabadságot, nagyobb fizetést, akkor megkeseredem. Lássam magamat Isten
szolgájának, aki semmit se érdemel, s ha mégis kap valamit, azért legyen nagyon
hálás. Mindenemet adjam oda Istennek, akkor tőlem semmit nem lehet már elvenni.
A nyíltság traumája
Senki se hibátlan, még Isten szolgái, a lelkipásztorok sem. Nem azért Isten
szolgái ők, mert hibátlanok, hanem azért, mert ismerik hibáikat, nem rejtik el
azokat, de harcolnak azok ellen, és mindig készek önmaguk korrekciójára. A nagy
kérdés az, hogy mit tesznek hibáikkal, kétségeikkel, félelmeikkel és bűneikkel?
Mennyire legyen a keresztyén vezető őszinte?
Egyrészt ott van bennünk a
szükségérzet, hogy érzéseinket kimondjuk, a pozitív és a negatív érzéseket egyaránt.
Az emberségünk elnyomása a szolgálat kárára mehet. Az igaz, hogy mi példaképek
kell legyünk, mert az emberek figyelnek ránk. De ez nem ok arra, hogy hibáinkat
elrejtsük, sokkal jobb ha őszintén beszélünk róluk. Az emberek figyelnek
minket, és azt is észreveszik, ha kozmetikázzuk magunkat, s sokszor ebbe is beleroppanhatunk.
Van még egy dolog, ami miatt az őszinteség fontos. A szolgálatunkat hitelesebbé
és hathatósabbá teheti. A gyülekezeti tagok a mi hibáinkból tanulhatnak, vagy
még sokkal inkább abból, ahogyan hibáinkat legyőzzük. Ne keltsük azt a
benyomást, hogy mi minden kérdésre azonnali megoldást tudunk kínálni, hogy mi
minden kísértésnek ellen tudunk állni, minden akadályt le tudunk győzni. Ehelyett
jobb, ha így szólunk: ez a probléma, a Biblia erről ezt tanítja, próbáljuk ezt
alkalmazni az életünkre. Mindig el kell mondanom, hogy én nem vagyok egy „lelki
óriás” aki magasan a többiek fölé tornyosodom, hanem sokkal inkább egy hitben
való társ vagyok, aki magam is igyekszem – sokszor bukásokkal, de hála Istennek
sokszor győzelmekkel- Istennel járni, és úgy élni, ahogy az neki tetszik.
Az őszinteség veszélyei
Bármennyire is fontos, hogy őszinték legyünk, de abban is veszély lehet, ha
felfedjük hibáinkat, kétségeinket, vereségeinket. Egy nyilvános bűnvallás nem
biztos, hogy jót tesz a hallgatóknak. Ez összezavarhatja, elbizonytalaníthatja
őket. Néha erőseknek kell lennünk, nem jó az, ha gyengék vagyunk. Az orvos
sohase lehet száz százalékban biztos az operációja sikerében, de nem mondhatja a betegének azt, hogy ez
lehet sikertelen, magát és betegét is erősítenie kell. A lelkipásztor is
sokszor nagyobb bizonyossággal kell fellépjen, mint amennyit belül érez . Nem
biztos, hogy jó ha elmondom a gyülekezetnek, hogy én most szomorú vagyok. Meg
kall tanulni mindig kiegyensúlyozottnak és bátorítónak mutatkozni, még akkor
is, ha ott benn nem vagyok mindig az. A lelkész vigyázzon, hogy mit mond el a
gyülekezetnek magánéletéről, néha csak általánosságokat mondhat el. Egy
bizonyos adag őszinteség jó, de túl sok ártalmas lehet. De hol van a határ, mi
a mérték? Ezt nem könnyű megmondani. Ki kell alakuljon egy „ráérzés”. Ez is egy
ajándék, amiért imádkozni kell, hogy az őszinteség helyes mértékére ráérezzünk.
Az őszinteségünknek meghatározott célja kell legyen. Nem csak úgy beszélek
magamról, hogy épp ne hallgassak. A cél ebben is az kell legyen, hogy a
gyülekezetemnek segítsek. Minden kijelentésem a gyülekezet javát kell
szolgálja, és nem a saját javamat. Ha beszélek a hibáimról, a bűneimről, akkor
ezt úgy mondjam el, hogy egyúttal azt is elmondom, hogy én harcolok ezek ellen,
hogy mindent elkövetek, hogy ezt a hibát vagy bűnt kiiktassam az életemből.
Soha ne mondjam azt: hát én már csak ilyen vagyok és ilyen is fogok maradni.
Azt úgyis nagyon jól tudják rólunk az emberek, hogy nem vagyunk tökéletesek.
Azt mondjuk el ilyenkor az embereknek, hogy mi ellen és hogyan harcolunk.
A másik fontos dolog, hogy
ilyenkor mindig Jézusra mutassunk és ne önmagunkra. Nem a mi jogunk sem az
ítélet, sem a bocsánat. Nem mi vagyunk a Krisztus, csak Rá mutatunk. Ne azt
mondjuk el, hogy mi hogyan oldjuk meg a problémát, hanem azt, hogy Ő hogyan
oldja mag. Az embereket Jézushoz vezessük és ne önmagunkhoz. Vannak végül olyan
dolgok, amikről beszélni kell, de nem a gyülekezet előtt. Ilyenkor keressünk
egy megbízható barátot, aki bizalmunkkal nem fog visszaélni. Ez lehet
élettársunk, de bárki más is.
Túlterheltség a
kapcsolatokban
Bánni az emberekkel nem nehéz, csak épp kimeríthetetlen türelemre,
csalhatatlan belátásra, acélból való idegekre, nagyszerű humorérzékre és egy
csomó tapasztalatra van szükség. Néha nagyon nehéz minden emberre figyelni. A
mi korunknak egyik nagy problémája, hogy kapcsolatainkban túlterheltek vagyunk.
Mindenki velünk akar beszélni, mindenki velünk akar barátkozni, mindenkinek
tanácsra van szüksége, mindenki elvárja, hogy figyelj rá. És ebbe sokszor beleroppanunk.
Ma egy lelkipásztortól sokkal többet várnak, mint régen. Amikor sokkal inkább
liturgusi szerepe volt, és fő feladata csak az istentiszteletek megtartása volt.
Manapság az emberek egyre jobban igénylik, hogy a lelkész legyen bizalmasuk,
tanácsosuk, barátjuk. Mindenki mindent a lelkipásztorával akar megbeszélni, és
ez túlterheltséget okoz. Másrészt valljuk be, hogy nagyon tetszik nekünk az,
hogy ránk mindenkinek szüksége van. Úgy gondoljuk, hogy cserben hagytak, ha nem
jönnek minden problémájukkal hozzánk. Hogyan oldhatjuk meg azt a problémát? Az
első dolog tudatosítani, hogy az ember egy értékes lény, minden ember örök
életre teremtetett, és mint ilyen teljes tiszteletre méltó. Jézus nem készített
hónapokkal előre előjegyzési naptárt, életét azok a dolgok, bajok határozták,
meg, amikkel találkozott. Nem készített elő egy minuciózus munkaprogramot, hogy
aztán pontosan ahhoz tartsa magát. Egyszerűen látta az embereket a maguk
bajaival, és segített is rajtuk. A végső célja az volt, hogy feljusson
Jeruzsálembe, de útközben egy csomó emberen segített. Nem baj az, ha sokan
akarnak velem találkozni, barátkozni, hisz ezért is vagyok. A lelkész pásztor
is és a pásztornak kötelessége, hogy gondot viseljen a nyájáról. Ne úgy
tekintsünk az emberekre, hogy ők akadályok a munkánkban, hisz ők maguk a
munkánk. Fontos ilyen értelemben az istentisztelet utáni időt jól kihasználni,
ilyenkor sok emberrel lehet találkozni, beszélgetni, sokan csak szeretettel meg
akarják köszönni a prédikációt, vagy el akarják mondani, hogy mi érintette meg
őket, vagy egy beteget akarnak bejelenteni. Egy kézszorítás, vállveregetés a
legtöbb embernek elég is.
Vannak nyilván olyan esetek is, amikor az illetőt máshoz kell küldeni,
esetleg egy olyan emberhez, aki hasonló problémákkal küzdött, és megtalálta a
megoldást. Jó ha van egy olyan más munkánk is, lehet az egy hobby is, ahol jól
kiszámítható eredményt érünk el, mert a lelki munkában az a mi érzésünk, hogy
soha nem tettünk eleget, az emberek bajainak meg soha nem szakad vége.
A túlfeszített elvárások
kísértése
Abban is kísértés van, hogy túl sokat, de abban is, hogy túl keveset teszünk.
Nem azért élünk, hogy dolgozzunk, de azért dolgozunk, hogy éljünk. A
lelkipásztorokkal szembeni elvárások az utóbbi évtizedekben nagyon
megváltoztak. Nem elég az, ah egy lelkész tudós ember, jól tud igét hirdetni és
magyarázni, keresztelni, esketni, temetni. Elvárják tőle azt is, hogy újabb és
újabb embereket hozzon be a gyülekezetbe, hogy jól szervezze meg az önkéntesek
munkáját, hogy értsen jól a számítógéphez, hogy minden építkezési munkát tudjon
lebonyolítani, de legyen jó menedzser is, aki a gyülekezet kasszáját mindig
egyenesben tartja. Ezen felül legyen szívélyes és éreztesse az emberekkel, hogy
szereti és értékeli őket. Legyen kiváló lelkigondozó is, aki minden helyzetben
tanácsot tud adni, aki jól tud inteni és vigasztalni. De tudjon munkatársakat
is képezni és motiválni, tudja a tekintélyes embereket, az intellektueleket is
behozni az egyházba, s legyen jó kapcsolata a felsőbbséggel is, onnan is minél
többet tudjon kihozni. Manapság nagyon rányomja a bélyegét a lelkipásztori
szolgálatra a fogyasztói mentalitás is. Ma az emberek úgy viszonyulnak az
egyházhoz, mint amikor elindulnak egy jó mosószert keresni. Elég olcsó-e, de
vigye ki a foltot, és legyen jó a színes ruhára is. A gyülekezettel, a
lelkésszel szemben is megvannak a maguk igényeik, és csak akkor kell nekik ha
az ő pontos és precíz elvárásaiknak megfelel. Azt kérdezik: elég kedves-e a
lelkész, milyen a zene, van e jó gyerekprogram, a gyülekezeti tagok kedvesek-e,
hogy lehet parkolni, van-e elég hely ehhez, véget ér-e pontosan egy óra alatt
az istentisztelet, nincs-e túl hideg télen és túl meleg nyáron? Természetesen a
lelkész az első szám felelős, hogy minden igénye az illető embernek ki legyen
elégítve. Azt várják a lelkésztől, hogy tudjon azonnali megoldást adni. Ma nem
akarnak az emberek arról hallani, hogy az élet nehéz, hogy van benne fájdalom
és harc. A lelkésztől a fájdalomcsillapító szerepet várják, de azonnali
hatállyal. Ennek az a megfelelője a reklámok világában, hogy ott mindenre
pontos eszköz van, mi a gondot megoldja. A mosószer példájával élve: ha van egy
zsírfolt, arra akkor megvan a bizonyos mosószer, ha pedig fáj valamid, akkor
arra is megvan a pontos gyógyszer, amitől minden fájdalom elmúlik. Van ennek
egy teológiai irányzata is, amelyik fennen hirdeti, hogy Isten azt akarja, hogy
mindenki egészséges, gazdag és csinos legyen, s ha ez nem így van, akkor ott
van valami akadály Isten és a hívő között. Csak legyen elég hited, Isten
azonnal megoldja a problémádat. Ha Isten olyan nagy, akkor mi az neki, hogy
minket egészségesekké, gazdagokká és sikeresekké tegyen. Csak a megfelelő
imagombot meg kell találni, azt meg kell nyomni és minden rendbe is jön. Mi egy
pragmatikus társadalomban élünk, ahol mindig az a kérdés: működik-e ez a dolog?
Ha igen akkor jó, ha nem, akkor baj van vele. Istent is bele akarják az emberek
egy sémába tuszkolni. Ha mi A-t mondunk, akkor neki B-t kell tennie. Pedig a
lelkész nagyon jól tudja, hogy az élet nem ilyen egyszerű, nincs mindenre kész
válasz. Az élet nem dicsőséges győzelmek sorozata, hanem van benne fájdalom és
vereség is. Istent mi nem tudjuk kötelezni, hogy mindent a mi elvárásaink
szerint tegyen.
Hogyan kezeljük az
elvárásokat?
A lelkipásztor az elvárások áradatával kell szembenézzen. Ezeket meg kell
beszélni, főleg a presbiterekkel. Meg kell beszélni, hogy mi a lelkipásztor
gyengesége és erőssége, s ahol gyenge ott segítséget kell kérnie. Feladatokat
delegálni kell, ott ahol én nem tudok eleget tenni. Tudatában kell lennünk
annak, hogy mindig is elvárások fognak reánk nehezedni, sokszor lehetetlen
elvárások is, ez hozzátartozik ahhoz a hivatáshoz, amit választottunk. Ez egy
olyan munka, amit nem lehet pontosan körülírni, és amit sohasem lehet
teljességgel elvégezni. A legtöbbször nem tudok úgy ágyba bújni, hogy mindent
elvégeztem és megtettem, amit el kellett volna végezni és meg kellett volna
tenni. Ezt egyszerűen el kell fogadni, ez ellen nem kell tiltakozni, de
megkeseredni se kell miatta. El kell fogadni, hogy van előttünk egy olyan
sziklatömb, amit nem tudunk elmozdítani, de ne verjük bele a fejünket, mert nem
a szikla fog elmozdulni, hanem a fejünk fog összetörni. A mi megoldásaink
hosszú távú megoldások. Isten még mindig munkálkodik és az utolsó fejezet az Ő
könyvében csak ezután íratik meg. Gondoljunk Máriára, aki az angyaltól
nagyszerű ígéreteket kapott, de Nagypénteken a kereszten kellett lássa Fiát. De
gondolhatunk a hithősökre is. Ők sokszor semmi sikert nem láthattak ezen a
földön, hiszen szétfűrészeltettek, oroszlánok elé vetették őket. Sokszor mi sem
tudunk gyors megoldást kínálni, s ez a lelkipásztori szolgálat egyik legnagyobb
próbája. De ki mondta, hogy könnyű lelkipásztornak lenni? Ha tehát lehetetlen
elvárásokkal találkozunk ne essünk kétségbe, maradjunk hűek, s mutassunk mindig
az Úrra.
A kikerülhetetlen identitás
A szorításoktól, feszültségektől
sohasem fogunk megszabadulni. A mi hivatásunk napi 24 órára és évi 365 napra
szól. Ez néha kegyetlenül nehéz. Mi nem tudjuk úgy letenni a munkát, ahogy azt
a 8 órás munkás leteszi. Vigyázzunk, hogy ne rakjunk mi magunkra terheket. Ne
higgyük el, hogy csak koromsötét zakóban lehet prédikálni, még bibliaórán is.
Engedjünk a gyülekezeti tagoknak, amikor a 40 fokos melegben megszánnak egy-egy
tűző napon való temetésen és azt mondják, hogy ingben is elfogadják a
prédikációt. Ne akarjunk mindig egy feszes lelkészi szerepet eljátszani. Ne
gondoljuk, hogy nekünk mindig csak kegyesen szabad viselkedni, hogy mi sohase
kacaghatunk, nem viccelődhetünk és nem lehetünk spontánok. Jézus is tudott
ilyen lenni Ha ilyen lett volna, akkor nem valószínű, hogy vonzódtak hozzá a
gyermekek, mert azok nem szoktak egy mindig csak komor képet vágó emberhez
vonzódni. Valószínű, hogy tudott kacagni, még akkor is ha ez nincs feljegyezve
róla. Sokszor azért szenvedünk, mert alkottunk magunknak egy képet arról, hogy
milyenek kell legyünk, és attól nem merünk eltérni. De szenvedhetünk a másoknak
rólunk alkotott képe miatt is. Nekünk mindig az a mi érzésünk, hogy minket
mindenki, mindenütt kritikus szemmel néz, hogy minket mindig más mértékkel
mérnek, mint másokat., hogy másoknak sokkal könnyebben elnéznek apróbb hibákat,
mint nekünk.
Néha jó megszabadulni a lelkipásztor-szereptől.
Álljon itt pár ötlet.
-legyenek ne csak lelkész barátaink, akik között jól érezzük magunkat, ahol
felengedhetünk
-beszélgessünk nem keresztyénekkel is az élet dolgairól.
-ne mindig csak a lelkiekről beszélgessünk, hanem sportról, hobbyról is
-merjünk más ruhában is járni, mint a szolgálati
Merjünk beszélgetni emberekkel arról, hogy mi is éppoly emberek vagyunk,
mint ők, nekünk is vannak kísértéseink, félelmeink.
Otthonunk legyen olyan, ahol felengedhetünk, ahol letehetjük a lelkipásztor
szerepet.
-otthon tegyük le a lelkészi ruhát, de a lekészi arcot is.
Ezeknél csak arra vigyázzunk, hogy isten-gyermeki identitásunkat sohase
vessük le, és arra is figyeljünk, hogy mindig lesznek olyan emberek, akik azon
a címen, hogy mi is emberek vagyunk, bűnbe akarnak vinni, és így akarják
lerombolni lelkipásztori tekintélyünket. Lelkipásztornak lenni, nem egy
foglalkozás, hanem egy életforma. Vigyázzunk, hogy minden felengedés és
spontaneitás ellenére se lépjünk át bizonyos határokat.
A teljesítmény kényszere
A modern média(internet,CD,DVD,TV) egyfajta versenybe kényszerített minket.
Állandóan összehasonlítanak minket híres lelkipásztorokkal, ez adott esetben
nagyon nagy próba lehet és nagyon megterhelhet. Manapság már az egyszerű
egyháztagok is interneten híres lelkipásztorokat hallgatnak, és mindenkinek meg
is van a kedvence. Mit tudok én hozzájuk képest nyújtani? Persze, ez az összehasonlítás
sokszor nagyon igazságtalan, mert lehet, hogy az az igehirdető, akit
meghallgattak, valóban jól prédikál, de egy halálos ágy mellett úgy áll, mint a
szamár a jégen, lehet, hogy ebben én messze túlszárnyalom őt. Híres igehirdetők
sokszor egyébbel se foglalkoznak, csak a vasárnapi igehirdetésükkel, azzal az
egy igehirdetéssel, amit majd a fél világ meghallgat. Sokszor ezek a
lelkipásztorok olyanok, mint az a szívsebész, aki jól ért a szívátültetéshez,
de fogalma sincs arról, hogy mi az a bicepsz.
Az emberek nem csak
összehasonlítanak a legjobb igehirdetőkkel, de azokról egy ideális képet is alkotnak.
Persze, mert a magánéletben nem is ismerik őket. Egy országos hírű holland
igehirdetőről mondta el nekem egy barátja, hogy olyan kiállhatatlan rossz
természete volt, hogy képes volt a taxiból kiszállani, ha az nem az általa
legjobbnak tartott útvonalon vitte. A média rá is játszik erre, hisz pl. a
TV-adásban van fénybeállítás,smink, kinagyítás,pódium, tömeg, taps. Ott
mindenki mosolyog, csügg a beszélőn. A gyülekezet az más, ott mind csak
egyszerű emberek vannak, akik sokszor nem mosolyognak, hanem horkolva alszanak.
Az illúziók nagyon veszélyesek, talán még a Biblia is segít ebben, hisz ha az
evangéliumokat olvassuk, akkor az a benyomásunk, mintha Jézus mindennap
legalább egy embert meggyógyított, tett egy újabb csodát, pedig ez nem így van.
Jézusnak is voltak szürke hétköznapjai, amikor semmi különös nem történt. A
híres igehirdetők a hegycsúcsokon brillíroznak, nekünk pedig a völgyeket is
végig kell járni. Nincsenek mindennap sikereink, hanem sok nap kudarcokat élünk
meg. Én úgy gondolom, hogy Jézus és Pál se lennének ma híres igehirdetők,
médiasztárok, mert nekik se volt mindig sikerük, gondoljunk csak a názáreti
vagy az athéni fiaskóra. Nekünk nem híres lelkészeknek, lelki sztároknak kell
lennünk,, hanem olyan lelkészek lehetünk, akik az evangéliumot megéljük az
emberek előtt, s a nekünk adott tálentum szerint hirdetjük is azt. Az a fontos,
hogy hitelesek legyünk a gyülekezetben, ahol élünk.
Az érintettség mértéke
Nagy kérdés az is, hogy mennyire legyünk érintettek az emberek dolgaiban. A
lelkész jó pásztor is kell legyen, ez egyeseknek jobban megy, mint másoknak.
Arra vigyázzunk, hogy ne induljunk meg annyira, hogy adott esetben elveszítsük tárgyilagosságunkat,
vagy szolgálatunk veszélybe kerüljön. Ha a lelkész annyira sír egy temetésen,
hogy nem tud prédikálni, az nem jó dolog. Ha érzelmileg én is teljesen gödörbe
kerülök, együtt a gondozottammal, akkor ki fogja őt kihúzni a gödörből?
Empátiára szükség van, de tartsunk egy bizonyos távolságot, különben ez
teljesen lemerít, és alkalmatlanok leszünk a szolgálatra. A kérdés, hogyan
tudjuk a helyes viszonyt megtartani? Hogy lehetünk egyszerre beleérzők,
empatikusak, de tárgyilagosak és józanok is? Először is tudomásul kell vennünk,
hogy vannak olyan emberek, akiken én nem tudok segíteni, az ő problémáik
meghaladnak engem. Lesznek a lelkigondozás során olyan esetek, amiket nem tudok
megoldani. Ez megóv a kétségbeeséstől, a csüggedéstől. Én ezt pl. a
börtönszolgálatban tapasztaltam. Annyi gonddal, bajjal, kéréssel jöttek
hozzám(adjak pénzt, írjak családtagjaiknak leveleket, vigyek ruhát) hogy egyszerűen
képtelen voltam rá. De egy gyógyíthatatlan beteg mellett is tehetetlennek
érezzük magunkat. Sokszor érezzük, hogy semmit se tudunk mondani, jobb ha
megfogjuk a kezét, és néhány percig némán maradunk mellette. Sokszor a
vigasztalás egyszerűen annyi, hogy mellette vagyunk. Tudatosítanunk azt is,
hogy a megoldást nem mi adjuk, nem mi vagyunk a Megváltó, s ezért ne próbáljuk
az Ő szerepét eljátszani. Ez nem jelenti azt, hogy ne próbáljunk minél jobb
választ adni a feltett kérdésre. Sokszor az emberek nem is megoldásért jönnek,
hanem csak egyszerűen azért, hogy meghallgassuk őket, vagy, hogy csak annyit
mondjunk : amit te most teszel az jó vagy rossz. Vagy azt, hogy elmondjuk: én
is épp ebben a dologban gyötrődöm. Nagyon sok esetben azt kell tenni, hogy
imádságban együtt az Úr elé visszük a dolgot, s kérjük, hogy Ő adjon megoldást.
Megvallhatom őszintén: én nem tudok megoldást adni, de menjünk együtt Ahhoz az
Istenhez, aki a tökéletes megoldást meg is tudja, és meg is akarja adni.
Vannak olyan emberek is,
akik hosszú távon igényelnek figyelmet Pl. akiket az alkoholizmus fenyeget, az
abba való visszaesés. Az ilyen ember minden vasárnap el akarja neked mondani,
hogy meg tudott állni, és te minden vasárnap újabb bátorítást kell adj neki,
hogy továbbra is tartson ki. Lehet, hogy a te dicséreted és bátorításod tartja
őt egy héten át talpon. Van olyan is, akit rendszeresen meg kell látogatni.
Vannak ebben nehéz esetek
is, emberek, akik nehezen kezelhetők, akikkel nehéz együtt érezni, akik
bosszantóak, kicsinyesek, kötekedők. Vannak, akik mindig ugyanarra dologra
hivatkoznak, vagy mindig ugyanannál az eseménynél lyukadnak ki. Legnehezebb
esetek a „szuper-hívők”, akik mindig kioktatnak. El kellene jutnunk odáig, hogy
senki ne legyen számunkra unszimpatikus, hogy mindenkit tudjunk úgy elfogadni,
ahogy van. Ilyenkor segít az, ha próbáljuk őt megérteni. Sokszor segít az, ha
megismerjük családi hátterét, frusztrációit, akkor sokkal könnyebben sikerül őt
elfogadni. Nekem is volt két ilyen esetem, nagyon sok keserűséget okoztak, de
amikor hallottam mindkettőnek az életét, az egyiknek a szörnyű nehéz
gyerekkorát, apját, aki minden nap elverte gyermekeit részegen, a másiknál meg,
hogy vőként minden nap azt kellett hallania, hogy te ide semmit se hoztál,
akkor sokkal könnyebb volt őket elfogadni, nekik megbocsátani. Nagyon fontos,
hogy a szeretetből ne essünk ki, ez érvényes az ilyen emberekre is.
Szeresd ellenségedet
Amikor egy fiatal lelkész a szolgálatát elkezdi, azt hiszi, hogy
gyülekezetében mindig mindenben mellette
fog állni, és minden munkájában támogatni fogja. Úgy gondolja, hogy az
ellenség csakis egyházon kívüliek közül kerülhet ki. De sajnos ez nem így van.
Sokszor a volt lelkész legjobb emberei, barátai nem tudnak elszakadni tőle, és
az új lelkésznek mindent keresztbe tesznek. Akármit is csinál az új lelkész,
semmi se jó, mert nem úgy és azt teszi, ahogy és amit az elődje tett. Jobb
esetben fogják magukat és elmennek egy más gyülekezetbe. Vagy a
lelkészválasztáskor ők más lelkészt akartak, s mivel nem az ő akaratuk lett
meg, a megválasztott lelkész életét igyekeznek minél jobban megkeseríteni.
Vannak aztán olyan emberek is, akik megpróbálnak mindent az ő kezükben tartani,
s ha ebbe az új lelkész nem egyezik bele, ellenségekké válnak. S ilyenkor
feltevődik a kérdés: hogy bánjunk ellenségeinkkel, hogyan teljesítjük be Jézus
parancsát: szeressétek ellenségeiteket? Először is ismerjük el az érzést, hogy
fáj és keserít az, hogy ellenségeink vannak. Sokan azt hirdetik, hogy az
érzelmeknek nem szabad helyet adni, de azok akkor is vannak, ha nem akarunk
róluk tudomást venni. Van harag bennünk és ez természetes dolog. Ezt maga Pál
is elismeri, szinte fel is szólít: haragudjatok, de rögtön hozzá is teszi, csak
épp ne vétkezzetek. Az érzelmeket értelmetlen elfojtani,, mert ez olyan, mint
amikor az úszómedencében a víz alá dugjuk a labdát, egyszer valahol csak
feljön. Az elfojtott érzelmek még betegséget is okozhatnak. A kérdés az, hogy
mi születik a haragunkból. Vigyázzunk nagyon arra, hogy ne mutassuk ki az
illető felé, hogy haragszunk, ne fizessünk a gonoszért gonosszal, mert Jézus
nem erre tanít, hanem arra, hogy a gonoszt jóval győzzük meg. Jó egy „reagálási
szünetet” beiktatni. Az ember az egyetlen teremtmény, akinek nem csak ösztöne,
hanem értelme is van. Nem kell rögtön és meggondolatlanul reagálni. Döntő, hogy
mi történik a köztes időben, tehát miután ér a kellemetlen hatás, és amíg erre
reagálunk. Elemezzük józanon a dolgot, és gondolkozzunk el a reakción. Legyen
önkontroll és önuralom bennünk. Megint azt mondhatjuk el, hogy először próbáljuk
megérteni azt a személyt, hogy vajon miért is van az illető atyafi ellenünk? Minden
viselkedésnek megvan a maga oka, hogy miért tesz vagy mond valaki valamit. Gondoljunk
megint arra, hogy milyen családban nőtt fel, milyen volt az apja? Mi számára a
legfontosabb érték? Lássuk ne csak a viselkedést, hanem próbáljunk ráérezni
arra, hogy miért viselkedik úgy, ahogy viselkedik. Ezzel még tűnik el belőlünk
a keserűség, ez nem is menti a bűnét, de jobban meg fogjuk érteni, hogy miért
beszélt, vagy cselekedett úgy. Az is segít, hogy meggondolom, hogy neki sokkal
rosszabb, hogy ő gyűlöl engem, mint nekem, akit gyűlölnek. Azt is jó ilyenkor
meggondolni, hogy nekem Isten annyit megbocsátott. Mi lett volna belőlem, ha
Isten nem bocsátott volna meg? Ha ismerem bűnös voltomat, akkor tudom azt, hogy
valami mégis van abból igaz, amit ellenem mondanak. De mi legyen akkor, ha
haragunkban kiborulunk, és olyat mondunk vagy teszünk, amit nem kellett volna?
Ilyenkor az egyetlen megoldás a megalázkodás, hogy beismerem a bűnöm és
bocsánatot kérek. Ez nem könnyű, de mégis ez a helyes út. Az ellenség szeretete
az Isten iskolájában az egyik legnehezebb tantárgy, és ezt egy életen át kell
tanulni. Sokszor bukunk el ebben, de ebből is tanulhatunk mindig egy következő
esetre nézve. Mert nem csak szegények, hanem ellenségek is mindig lesznek
velünk.
Bánni a kételkedéssel
A lelkipásztor életében is lehetnek kételyek. Sokszor feltevődik a kérdés:
tényleg ez az én hivatásom? Nem tévesztettem pályát¸vajon tényleg ide állított
Isten? Vajon ő küldött-e ebbe a gyülekezetbe, vagy pedig az iskola és a
feleségem állása miatt, meg egy kicsivel több picula miatt jöttem ide?
Emlékezzünk néhai Péntek Árpád szavaira: „ különös ez a Szentlélek, aki mindig
a kisebb és gyengébb gyülekezetből küldi a lelkész a nagyobba és erősebbe! A
kételyek már az első gyülekezetben felléphetnek. Hasonlít ez arra, amikor a
kémek kikémlelték a földet, és sáskáknak látták magukat az óriásnak tűnő
őslakosokkal szemben. Mi is érezzük, hogy nem tudjuk felvenni a harcot az „Anák-problémák”
ellen. Sokszor a teológiai képzettség se sokat segít, pl. a költségvetés
összeállításakor, vagy a temető bekerítésének a kérdésében A fiatal lelkész
hamar azt gondolhatja: engem nem erre hívott el Isten A kétely sokszor a siker
kényszeréből származik. Mert mi van akkor, ha nem látok eredményeket, látható
növekedést? A szomszédom, az évfolyamtársam gyülekezetében meg minden olyan
szépen halad. A lelkész ilyenkor gyötri magát: miért nincs növekedés? Vajon nem
dolgozom elég keményen? De hát megteszek mindent, próbálok hűséges lenni, s
mégsem történik semmi előrelépés. A növekedés elmaradása elbizonytalanodáshoz
vezet. De még ha növekszik is 10% -ról 15%-ra a templombajárók száma, mi van a
85%-al? Meg hogyan növekedjen a gyülekezet, ha évente pad 10-20 lélekkel?
Sokszor nem is lehet cél a növekedés, hanem csak az, hogy a maradékot
megtartsuk, vigasztaljuk.
Vigyázzunk arra, legyünk
felkészülve arra, hogy a szolgálat nem csupa élvezet és elégtétel. Ez az
elképzelés hamar széttörik a realitás kemény falán. A valóság az, hogy kb.15%
szolgálatunkban az élvezet és elégtétel, kb. ugyanannyi a gyötrelem és
keserűség, a fennmaradó 70% az, hogy egyszerűen tesszük a szürke
hétköznapokban, amit tennünk kell. Lényeges az, hogy tartsunk ki, ne essünk
kétségbe, mert a Sátán épp a kétely ajtaján tör be és támad minket. Ki kell
tartani akkor is, ha nincs látványos siker és eredmények.
A kételkedés és a hit.
Beszélni kell a kételkedésnek egy sajátos formájáról, ami a lelkipásztorra
is gyakran rá törhet: a hitbeli kételkedés.Pl. Jön egy nehéz temetés, meghal
egy kisgyermek, s jön a kérdés bennünk is: miért engedte ezt meg Isten? Sok
magyarázatot kipróbálunk, de egy se nyugtat meg minket. Vagy egy másik eset:
egy részeg sofőr elüt egy terhes édesanyát, az meghal, benne a magzat is, a
részeg sofőrnek egy hajszála se görbül meg, rendőrségi kapcsolatai folytán még
a komolyabb bűntetéstől is megmenekül. Miért engedte meg Isten? Miért van annyi
beteg a hívők között, és annyi makkegészséges a hitetlenek között. Miért nem
hallgatja meg Isten sokszor imádságainkat, amiket magunkért, gyülekezeti
tagokért, bajokért mondunk el?Lehet a lelkipásztor életében is egy olyan bűn,
szenvedély, amitől nem tud szabadulni, s mivel tudatában van felelősségének,
állandóan gyötri magát, hogy tud akkor másoknak példát mutatni? A lelkipásztor
ilyenkor mindig arra gondol, hogy nem elég a hite. Pedig Isten legnagyobb
embereinek is voltak hibáik, és ők is ismerték a hitben való kételkedést. Dávid
hányszor gyötrődik, tépelődik a zsoltárokban, pedig ő az Isten szíve szerinti
férfiú volt. Mi is megkérdezhetjük azt, amit Eisenhower kérdezett, amikor
meglátta Ausswitz lágerét: hol volt itt
Isten? De a kétely sokszor hitből fakad, mert a hit vágyik az isteni
igazságszolgáltatás után, hogy Isten bűntesse meg a bűnöst és jutalmazza meg az
igazat., az ártatlanul szenvedőt. Az ilyen kérdések azt mutatják, hogy az ember
meg van zavarodva, nem érti Istent, keresi a megoldást. Mert sohasem könnyű
összeegyeztetni Isten szeretetét és hatalmát, azzal a fájdalommal, tragédiával,
igazságtalansággal, amit naponta látunk.
A hit nem őriz meg a kételkedéstől., a kételkedés nem a hit hiánya. Csak
azok nem kételkedtek soha, akik nem gondolkoztak el mélyen a dolgokon, és nem
tekintenek reálisan erre a világra. A hit nyilván akkor is bízik Istenben,
amikor úgy tűnik, hogy Isten semmit sem cselekszik. A Zsidókhoz írt levél
szerint a hit meggyőződés a láthatatlan dolgok felől, és mi sokszor épp Isten
szeretetét és hatalmát nem látjuk ebben a világban. Azt pedig sohase felejtsük
el, hogy Isten sokkal nagyobb, mint a mi értelmünk, és azt se felejtsük el,
hogy ami számunkra érthetetlen, az
Istennél nem értelmetlen.
A szexuális kísértések
A lelkipásztorok is ki vannak téve ilyen kísértéseknek. A mi munkánk és
helyzetünk veszélyes helyzetekbe sodorhat, amikben a lelkipásztorok is elbukhatnak.
Egy amerikai felmérés szerint a lelkipásztorok 23%-a követ el szexuális bűnt,
és a legtöbben a saját gyülekezetükben teszik ezt. De áldott legyen Isten
azokért a lelkipásztorokért, akik nem buktak el ilyen kísértésekben!.De tudnunk
kell, hogy ez számunkra mindig komoly kísértés marad, és alig van bűn, ami a
lelkészi szolgálatot úgy tönkre teheti, mint az ezen a területen elkövetett
bűnök. Mikor vagyunk a legkísérthetőbbek ezen a területen? A házasságtörés
általában nem elsősorban szexuális probléma. Amikor alaposan megvizsgáljuk,
hogy miért is történhetett meg, akkor ritkán tűnik úgy, hogy ennek egy gonosz
vágy az oka. Azok vannak kitéve leginkább ennek a kísértésnek, akik nem tudják
elérni feltett céljaikat, akik frusztráltak, elbátortalanodtak. A szexuális
problémák nagyon gyakran a tehetetlenség érzéséből fakadnak. A legtöbbször az a
lelkipásztor esik ebbe, aki úgy érzi, hogy őt nem értékelik, nem szeretik. S
akkor jön egy olyan nő, aki igenis értékeli, aki elfogadja őt, úgy ahogy van, s
őt ráadásul még vonzónak is találja. Az ilyen nő sok esetben sokkal kevésbé
vonzó, mint a felesége, ami szintén azt
bizonyítja, hogy a hűtlenség nem szexuális vágyból keletkezik elsősorban.
Persze lehet, hogy a lelkész házasságában is bajok vannak, de legtöbbször nem
ez a gond. Olyankor is sebezhető a lelkész, amikor pl. egy nagy projekt véget
ért.(templomépítés, nagy javítás) Addig az volt életének nagy célja, az
töltötte ki az életét. Ezt a célt elérte, most már nem kell törje magát, a nagy
kihívás már mögötte van. Ilyenkor be szokott állni egy érzelmi űr, hiány. A
teljesítmény utáni depresszió sokszor táptalaja lehet a szexuális kísértésnek.
A szexuális kísértések nincsenek időhöz kötve, mindig jöhetnek. Jöhetnek az ún.
középkorban is. Amikor a férfi fél az öregedéstől és felteszi a kérdést: vajon
még vonzó-e? És ekkor ezt a gyakorlatban is kipróbálja. A lelkésznek sok intim
kérdést is feltárhatnak, ilyenkor is nagyon kell vigyázni.
Hogyan győzzük le az ilyen fajta kísértéseket? Egy jó házasság a legjobb
fegyver a kísértések ellen. Ha egy házasság megfelel az Isten által teremtett
célnak, a lelki és testi eggyé válás megtörténik benne, akkor a lelkész nem
könnyen lesz prédája a szexuális kísértéseknek. Egy nagy segítség lehet az ún.
kontextualizáció. Ezt azt jelenti, hogy minden nőre a maga kontextusában
nézünk. Ez azt jelenti , hogy tudatosítom magamban, hogy az illető nő X-nek a
felesége, vagy Y-nak a leánya s ezért nem lehet számomra élvezeti cikk. Ő egy
szép és értékes nő, de nem az enyém, ha így kontextusban látom őket, ez sok
kísértéstől megóvhat. Ez biblikus is, hisz Pál arra tanít, hogy az idősebb
asszonyokat úgy nézzük, mint édesanyánkat, a fiatalabbakat, mint testvéreinket,
a még fiatalabbakat pedig, mint gyermekeinket.
Végül a rossz példák szolgáljanak elriasztásul számunkra. Hány értékes
szolgálat és lelkészi élet tönkrement azért, mert ennek a kísértésnek engedtek.
Isten könyörüljön rajtunk, hogy velünk nehogy ez történjen!
A pénz kísértése
A lelkészek fizetése általában messze alul marad más szakmákon. A
pszihiáter 20 perc beszélgetés alatt 50 lejt keres. Sokszor a mi fizetésünk nem
éri el a gyülekezeti tagjaink átlagfizetését. A pénz és a tisztségünk viszonya
mindig is kínos. Jó, ha már a lelkészi pályára készülő fiatal tudatosítja, hogy
ez nem egy olyan pálya, ami sok pénzt hoz a konyhára. Vigyázzunk arra, hogy
mikor és mire fogadunk el pénzt. (Stóla kényes kérdése) Én úgy gondolom, hogy
az a fontos, hogy soha ne éreztessük, hogy nekünk valamivel is adósok lennének,
hogy mi a szolgálatunkért várunk valamit. Az én gyakorlatomban ez úgy történik,
hogy amikor felveszem az esketés, temetés adatait, akkor megkérdezik, hogy
mivel tartoznak az egyháznak. Nálunk semmivel, mivel eltöröltük az esketési és temetési díjat. Utána kérdik:
és mivel tartozunk a tiszteletes úrnak? Erre újra azt mondom: semmivel, minden
el van rendezve. Nekem ez kedves kötelességem. Ha ezek után mégis adnak egy
borítékot, azt jó lelkiismerettel elfogadom, hisz ez tényleg nem kényszerből
van.
Vigyázzunk arra, hogy
anyagi helyzetünket ne hasonlítgassuk másokéhoz, pl. osztálytársainkhoz, akik
sikeres üzletemberek lettek, jóllehet sokkal gyengébb tanulók voltak, de zsidó
vér csörgedezik az ereikben. Gondoljuk meg azt is, hogy sokszor ezek az emberek
pénzben tényleg nagyon gazdagok, de lélekben nagyon szegények, ne irigyeljük
hát őket. Ennek ellenére a pénz-kérdés mindig nehéz kérdés marad. Erről mindig
nehéz beszélni, főleg ha a mi fizetésünkről van szó. Mindig több pénzre lenne
szükségünk, mint amennyi van,de nagyon vigyázzunk, hogy ne legyünk pénzsóvárok,
anyagiasak, még kevésbé elégedetlenek. De legyünk őszinték a presbitériumban,
vagy a közgyűlésen, a gyülekezet tudja, hogy pénzre, fizetésre van szükségünk.
Nekik se jó az, ha a lelkész komoly anyagi gondokkal küzd. Próbáljunk
takarékosan bánni a pénzzel, gondoljuk meg, hogy mire van igazán szükségünk és
mire nincs, mi az, amit elvárhatunk ilyen szempontból a gyülekezettől és mi az,
ami meghaladja a gyülekezet erejét, s ilyenkor lehet - ha van egy nagyobb és anyagilag erősebb
gyülekezetbe való meghívást- elfogadni.
Bizalmas személyt találni
Nem könnyű szent hivatásunk szerint élni. Ezért fontos erről másoknak is
beszélni. Egy bizalmas barát keresése és találása fontos kérdés. Mi, akik annyi
embert meg kell hallgassunk, kell találjunk valakit, aki minket is meghallgat. Ez
nem könnyű dolog, és ezért sokan meg se próbálják. Mindenkinek van elég baja,
ki foglalkozzék az én bajommal? Jobb, ha csak az Úrral beszélem meg a
dolgaimat.
Milyen kritériumokat kell
szem előtt tartani, egy bizalmas barát keresésekor? A legfontosabb az, hogy olyant kapjunk, akiben
tényleg megbízhatunk. Olyat, aki megért és elfogad olyan dolgokat, amiket más
nem értene meg és nem fogadna el. Legyen továbbá titoktartó, ne mondja tovább
azt, amit rá bíztunk. Az illető barát kell szeressen minket. Jó, ha a
kitárulkozás kölcsönös, ő is tud az én bajaimról, de én is az övéiről. Így
bizonyos értelemben egymás kezében van az életünk s a titoktartás is
kölcsönösen kötelez. Ha lehet ez a bizalmas személy legyen olyan, aki
emberekkel foglalkozik, az ilyenek sokkal jobban meg tudnak érteni, és sok
tapasztalatuk is van. A házastárs mindenképp legyen egy ilyen bizalmas személy,
hisz nincs senki, aki minket jobban ismerne, akivel jobb és bizalmasabb
kapcsolatunk lehetne, mint az élettársunk. De azért nagyon sokszor lehetnek
dolgok, amiket jó, ha nem a feleségünknek, férjünknek mondunk le, hisz az őt túlságosan
megterhelné, vagy nem tudna objektíven tanácsolni minket. Aztán meg sokszor ő is
érintett az eseményekben, nem tudná a dolgokat kissé távolságból nézni. Néha jó
az, ha egy kivűlálló személy néz rá a dolgainkra, akinek semmi érintettsége
sincs. Azért se jó mindig a feleséghez, férjhez fordulni, mert adott estben az
ő viszonyát is megronthatja azzal a személlyel, aki engem megbántott,
megsértett.
Ha nem tudsz egy bizalmas személyt találni, nem szégyen egy professzionális
segítőhöz fordulni, az ilyen emberek adott esteben nagyon hasznosak lehetnek, s
még akkor se kell idegenkedni tőlük, ha a segítségért pénzt kérnek. Sokszor
érdemes megfizetni őket. Az ilyen professzionális segítőhöz akkor kell
fordulni, ha nagy baj van, és ebben megoldást kell keresni, hisz ők jól tudnak
hallgatni, és jól értik az összefüggéseket. Ők tudnak tanácsot adni abban is,
hogy a többféle lehetséges megoldás közül melyik a legalkalmasabb. Meg tudják
adott esetben szabni a prioritásokat is.
Használjuk fel ebben a modern kommunikáció eszközeit is(telefon, email,
Skype, Messenger, főleg akkor ha a bizalmi embert több száz km-re találjuk meg,
és a személyes találkozás nagyon nehéz lenne. Adott esetben imádkozzunk is
azért, hogy Isten rendeljen nekünk egy olyan embert, aki tud és akar is rajtunk
segíteni.
A mi csődjeink és Isten
kegyelme
Spurgeon nevét mindnyájan ismerjük. Ő minden idők egyik legnagyobb
igehirdetője, a prédikátorok fejedelme, aki Londonban évtizeden át alkalomról –
alkalomra több ezer embernek hirdette Isten igéjét, aki több mint 200 lelki
könyvet írt. Aki nem ismeri az ő életét, azt gondolná, hogy egy ilyen nagy és
sikeres embernek az élete csupa öröm, elégtétel, elismerés volt. Bizonyára
mindig nagy áldás és belső békesség volt munkájának kísérője. De a tények
egészen mások. Spurgeon súlyos terhek alatt roskadozott. Tudjuk azt, hogy
gyakran mély depresszióba esett. Sokszor volt beteg, hetekig nyomta az ágyat,
többször előfordult, hogy nem tudott prédikálni, más kellett helyette
beugorjon. Állandóan pénzügyi nehézségei voltak. Egyszer beteg is volt, és
pénzügyei sem álltak rózsásan. Szerencsére egy jó barát kiegyenlítette minden
számláját és kifizette minden adósságát. Spurgeonnak, mint nekünk
mindnyájunknak is megvoltak a maga gyengeségei, félelmei, kétségei, kísértései.
Ő is sokszor összeroppant a feszültségekben, hogy neki szent embernek kell
lenni, de ő is csak egy gyenge és gyarló ember. De a Spurgeon Istene
specializálta magát abban,hogy gyenge eszközöket használjon fel a maga
szolgálatában. Isten sokszor sok hibával és gyengeséggel élő embert tud a
leginkább felhasználni. Mi mindig nehezen fogadjuk el azt, hogy kegyelemből
élünk és szolgálunk. Könnyebb elfogadnunk azt, hogy Isten gyűlöli a bűnt, mint
azt, hogy gyenge és gyarló embereket használ fel az Ő tervének kivitelezésében.
Nehezen tudjuk elhinni, hogy Isten akkor is szeret, akkor is megbocsát, és
akkor is javunkat akarja, amikor elbuktunk. Mi lelkipásztorok sokszor gondolunk
ilyeneket: ha jobb igehirdető lennék, akkor Isten jobban megáldana. Mi még
mindig azt gondoljuk, hogy ki kell érdemelnünk Isten kegyelmét. A Biblia
azonban egy egészen más igazságot tanít. Gondoljunk csak Illésre, amikor
Jézabel elől menekül. De ezt az Illést Isten mégis csodálatosan felhasználta.
Gondoljunk Jónásra, akit Isten keményen meg kellett leckéztessen, hogy végre a
helyére álljon. Gondoljunk azokra a filippibeliekre, akik nem szívből, hanem
színből prédikálták az evangéliumot, és Isten mégis fel tudta használni őket.
Lelkipásztorként tudnunk kell, hogy a feszültség a szentség igénye és
emberségünk valósága között életünk végéig megmarad. Mi harcolunk, de sokszor
vereséget szenvedünk. De Isten nem hagy el.. Az irántunk való szeretetét és
kegyelmét a mi csődjeink se változtatják meg. Mert az Ő ereje erőtlenség által
végeztetik el, és amikor erőtlen vagyok, akkor vagyok erős.
De az, hogy erőtlenek és gyengék vagyunk nem lehet zöld lámpa arra, hogy
vétkezhetünk. Isten minket szentségre hívott el, és azt akarja, hogy abban
szüntelenül növekedjünk. De Ő tudja ami formáltatásunkat, megemlékezik róla,
hogy por vagyunk. De mi mégis szent emberek, szent por kell legyünk. Por voltunk
ellenére is ott kell legyen a kegyelem ragyogása.
Végezetül: az, amit
elmondtam, nem fog percre kész válaszokat adni, nem fogja egy csapásra minden
gondunkat megoldani. Végül is jó az, hogy kísértéseink vannak, és hogy nekünk
azokkal nekünk egy életen át viaskodni kell. Ezek alázatban tartanak bennünket,
formálnak minket, egyre több tapasztalatot szerzünk így, amelyekkel másoknak is
tudunk segíteni. De még fontosabb: a kísértések között érezzük, hogy rá vagyunk
utalva az Úrra, hogy nála nélkül egy percig se létezhetünk. Amikor Izraelben
voltam az idegen vezető azt mondta: ha Amerika megvonná Izraeltől a hatalmas
katonai és pénzbeli támogatást, Izrael egy nap múlva már nem létezne. S ez így
van velünk is. Ha Isten megvonná tőlünk a kegyelmét, akkor a kísértésekben
elbuknánk, szégyent hoznánk az Ő nevére, és a szolgálatunk hiteltelen és
haszontalan lenne. De az Úr nem teszi ezt. Ezért ne csüggedjünk el, az Úrral
minden kísértés a győzelemnek egy újabb lehetősége lesz az életünkben.
Spurgeon mondotta: „ Isten
a legnagyobb kísértéseket az ő legdrágább gyermekei, az ő legáldottabb szolgái
számára tartogatja. A legnagyobb lelki fájdalmak azokat érik, akik az Ő
szolgálatában a legbuzgóbban fáradoznak. A kertész a legszebb rózsáját a
legnagyobb gonddal metszi meg. A kíséréseknek az a szerepük, hogy Isten
legsikeresebb, legáldottabb szentjei alázatban maradjanak, hogy ne legyenek túl
kemények másokkal szemben, és hogy egyszer majd a mennyben a legszebb koronát
kaphassák meg. Bárcsak lehetnénk méltóak a hűséges szolgálatban szeretett Urunk
iránt, hogy a legszebb koronát nyerhessük majd el.
Előadásomat Jay Kesler könyve alapján írtam:being Holy, Being Human, aminek
holland fordítását használtam:Leiders in verleiding
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése