2012. március 12., hétfő

Igehirdetés: Az igazi presbiter


Az igazi presbiter
Text. Ján.1,41- 43a

A mai alkalommal tekintetünket az Úr Jézus Krisztus tanitványainak egyikére, Andrásra irányítjuk, mondhatnánk úgy is: a keresztyén egyház első presbiterére. Amit róla elmond a Szentírás, az ma is érvényes, időszerű, amilyen ő volt, olyan kell legyen minden mai presbiter is. Hogy milyen volt ő? Nos, erre az ige alapján három választ adhatunk:
1. Az igazi presbiter minden előtt Jézus Krisztus követője. András Keresztelő Jánostól hallott Jézusról. Ez úgy történt, hogy Keresztelő János prédikált a Jordán partján, tanítványai ott álltak körülötte. Egyszer csak arra jött Jézus. Keresztelő János meglátta Őt és azt mondta tanítványainak Jézusra mutatva: ímé az Istennek Báránya, aki elveszi a világ bűneit. Amikor András és János ezt meghallotta, minden habozás nélkül odamentek Jézushoz és az Ő követői lettek. Egy egész napon át Vele maradtak, Jézus tanította őket. Így János és András Keresztelő János tanítványaiból, Jézus tanítványaivá lettek. Mert aki követi Jézust, az mindenekelőtt tanítvány lesz. Ők Jézust Rabbinak, azaz Mesternek szólítják. Ezzel tanítómesterüknek ismerik el Jézust, megvallották, hogy ők mindenben készek a Jézus tanítását elfogadni.
Az igazi presbiter egy olyan ember, akinek Jézus a tanítómestere. Aki tudja azt, hogy Jézus a mi legfőbb Prófétánk, aki Isten akaratát tökéletesen kijelentette. A hit hallásból van, a hit tanulással kezdődik. Az a jó presbiter, aki mindig kész Jézustól tanulni. Az igazi presbiter tudja azt, hogy neki tanítómesterre van szüksége, ezért mindig ott van előtte és szüntelenül kéri Mesterét: Uram, taníts engem. Taníts engem imádkozni, szólni, hallgatni, vezetni, vigasztalni, tanácsot adni. A presbiter egy olyan ember, akinek legszívesebb dolga az, hogy ott ül Jézus lábainál, hallgatja az ígét, a tanítást. A presbiter egy olyan ember, aki egy életen át tanítvány marad. Az Úr iskolájában nem úgy van, mint a földi iskolákban, hogy egy ideig jársz órákra, aztán egy idő után levizsgázol, kapsz egy diplomát és azzal vége a tanulásnak. A jó pap holtig tanul , mondja a közmondás, de ez épp úgy érvényes a jó presbiterre is. A presbiter egyik fontos tisztsége az, hogy másokat tanítson, de csak úgy tud jól tanítani, ha közben maga is szüntelenül tanul. Tanulva tanít és tanítva tanul.
            2. Az igazi presbiter Krisztus bizonyságtevője. Olyan szép, hogy Andrásról azt olvassuk, hogy ő már a Krisztussal való találkozás másnapján megy, hogy másokkal is megossza, amiben ő is részesült. Ez egy nagyon jó jel. Alig indult el a Krisztus követésének az útján, s már azonnal másokat is meg akar nyerni a Krisztusnak. András lesz az első presbiter, aki elindul az evangéliummal. Pedig ez az András egy nagyon egyszerű, hétköznapi ember volt. Betsaidából, egy kis halászfalúból származott. Krisztus első presbitere tehát nem az ú.n felső tízezer közül jött, nem a tudomány és a kúltura magas szintű művelői közül. Krisztus nagyon egyszerű, kétkezi munkából élő embereket hivott el első tanítványaiul. Egyszerű halászemberek indulnak el, hogy ők tanítsanak sokkal nagyob műveltséggel  és tudással bíró embereket. Így tetszett ez az Istennek. A világban az a szabály, hogy mindig a nagyobb tanítja a kisebbet, de Isten országában nagyon sokszor megfordul a sorrend. Így van ez itt is. András vezeti Jézushoz Pétert, aki később sokkal híresebb, nevesebb tanítvány lesz, mint ő maga. Emberileg épp a fordítottját gondolnánk, azt hogy Péter hívja el Andrást. De itt az áll, hogy András ismeri meg hamarabb és mélyebben Jézust, és ő az, aki elhivja Pétert is Krisztus követésébe. Kálvin János is így tanított: akármilyen nagy tudású és müveltségü is legyen valaki, a lelki dolgokban kész kell lennia a tanítást egy sokkal kisebb tudású, illetve műveltségü embertől is elfogadni. Ismerek egy embert, akinek édesapja egyszerű ember volt: kertész. Az ő gyülekezetében sokáig egy nagy tudású, doktorátussal is rendelkező lelkész szolgált. De ez a nagy tudású és műveltségű lelkész, mindig ezt a presbiterét kérdezte meg, ha valami nehéz kérdés adódott a gyülekezetben, azt is tőle keérdezte meg, hogy amikor meghívást kapott egy másik gyülekezetbe, fogadja-e el, vagy utasítsa vissza a meghívást.
            András tehát az, aki találkozik Péterrel és azonnal megosztja vele örömét. Simon, képzeldd el, megtaláltuk a Messiást. Megtaláltuk, ebben az van, hogy Őt már tulajdonképpen rég kerestük, hisz Keresztelő János is beszélt nekünk arról, hogy nem ő a Krisztus, mert jönnie kell annak, aki erősebb nálánál, és aki olyan dicsőséges, hogy ő még arra sem méltó, hogy sarujának szíjját megoldja. De most megtaláltuk a Messiást.
            Ezt minden igazi presbiter el kell  mondja magáról. Ha ezt tűzzel és melegséggel teszi, akkor hatása lesz a bizonyságtételnek. Az emberek meg fogják érezni, hogy a presbiter szeretei azt, akiről beszél. Megtaláltuk a Messiást, megtaláltuk a megoldást, megtaláltuk az üdvösséget. Jó meglátni azt is, hogy nem azt mondja: megtaláltam, hanem azt: megtaláltuk. Közösségben vagyunk mindazokkal, akik megtalálták Őt. A megtalált Messiásban való hit testvérekké tett minket.
            Ez egy nagyon rövid prédikáció volt, de ebben a rövid prédikációban minden benne volt. Ez a rövid prédikáció egy Krisztusról szóló átűtő bizonyságtétel volt. Ez a bizonyságtétel elvégezte a maga munkáját. Ez tulajdonképpen csoda. Ez nem az András lehetősége, de mégis az ő feladata. Tetszett az Istennek, hogy az igehirdetés, a bizonyságtétel bolondsága által tartsa meg a hívőket. Isten tudja csak megnyitni a szíveket, mégis mi kell mondjuk : megtaláltuk a Messiást. Gyere te is, találd meg te is, kövesd te is. Egy mondat volt, nem kellett több, de ezt az egy mondatot neki kellett elmondani, és ezt az egy mondatot Isten csodálatos módon fel tudta használni Péter hitre jutásában. Legyen ez bátorítás minden presbiter számára. Egy bizonyságtevő szó is csodákat tehet.
            3. Az igazi presbiter Jézushoz vezeti az embereket. Jézushoz vezeté őt, így olvassuk az ígében. Andrásról csak ez az egyetlen cselekedet van feljegyezve a Szentírásban. De ez a legnagyszerübb cselekedet, amit valaha valaki megtehetett, ez a leghatalmasabb tett, amit valakiről el lehet mondani : az, hogy valakit Jézushoz vezetett. Minden presbiternek ez a legnagyobb kérdése: képesek vagyunk-e mi embertársainkat Krisztushoz vezetni? Azt nagyon jól tudjuk, hogy egyedül Isten tudja az embereket magához vonni, de Ő ebben minket embereket, főleg presbitereket akar felhasználni. Isten munkatársai vagyunk, mondja Pál apostol. Az Úr az üdvösség munkálásában, emberek megtérésében mindig embereket használ fel. Az egyik ember eszköz lesz Isten kezében a másik ember hitre jutásában.
            Ez kell legyen az igazi presbiter legkedvesebb szolgálata: embereket Istenhez vezetni. Ha a presbiter számára Isten kegyelme a legdrágább, akkor a világ legtermészetesebb dolga, hogy szeretné azt, hogy ez másoké is legyen.
            Simon, a temperamentumos, az önérzetes, aki nagyon jól tudja, hogy mit akar, engedi magát Jézushoz vezetni. Jézus majd jóval későbbre nézve mondta azt neki: ha majd megöregszel mások fognak felövezni és oda visznek ahová nem akarod, de csodák csodája, most Péter fiatal és mégis engedi, hogy Jézushoz vezesse őt András. Így találta meg Péter Jézust és Jézus benne az egyik legkedvesebb tanítványát.  András elvégezte munkáját, testvérét Jézushoz vezette. Milyen nagy öröm lehetett a szívében és még nagyobb csodálkozás: kicsoda vagyok és, hogy az Úr felhasznált arra, hogy testvéremet Jézushoz vezethettem?
            Kedves presbiter testvérek! Ez lesz a ti legnagyobb örömötök és csodálkozásotok is. Kicsoda vagyok  én, hogy Isten fel akar használni engem engem is? Nem vagyok jobb, nem vagyobb okosabb, műveltebb, mint mások és mégis méltat Isten arra, hogy munkatársa legyek? Istené legyen minden dicsőség ezért!
                                                                                    Ámen

                                                                                                Lőrincz István

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése