2012. március 12., hétfő

Preek in Schoonhoven Holland nyelvű prédikáció



Preek op 11 september 2011 In Schoonhoven. Text.Lukas 13,1-5

Gebed
Genadige, hemelse Vader! We danken U voor allem, dat we mogen hier zijn.Laat ons bedenken, wat een onverdiende liefde is, dat U laat ons in Uw aanwezigheid komen. We loven U voor de geschenken, die we tot nu van U gekregen hebben, maar we weten, dat boven al Uw geschenken, het grootste geschenk is, dat we mogen U kennen, en we mogen U steeds meer leren kennen. We danken, dat we mogen in de gemeenschap met U leven, en dat we straks in de eeuwigheid een volmaakte gemeenschap met U mogen hebben. We danken U, dat U hebt ons voor het eerst geliefd. Het doet ons even daarom pijn, dat we soms zo liefdeloos zijn tegen U en tegen elkaar ook. Geef ons geloof, dat we mogen vandaag alles uit Uw hand nemen, wat U hebt voor ons toebereid. Geef, dat we nu Uw woord mogen ernstig nemen, en ons leven ertoe passen. Geef ons nu woord, woord, die uit Uw mond komt, dit niet ledig tot u terugkomt, maar dat het doet, wat U behaagt.Heere we zijn in alles op U aangewezen, we zijn nog halfklaar, ontferm u over ons, en U die het goede werk hebt aan ons begonnen, ga  verder met dit zalig werk. Verhoor ons in de naam van onze Heere Jezus Christus. Amen.
Preek

Toen ik te weet heb gekregen, dat ik op deze datum zal voorgaan, is mij binnengeschoten: dit is de datum van de aanval op de twee torens in Nwe York .Dit verschrikkelijk bericht ging toen plotseling door de hele wereld. In een teroristische aanslag zijn meer dan drieduizend mensen om het leven gekomen. Wat kunnen we ertoe zeggen? Maar nog meer: wat zegt Gods word erover?
            Lukas, de arts en evangelist vertelt hier over twee gebeurtenissen, van degenen we nergens anders in de Bijbel lezen. De ene kunnen we een ongeval noemen, de twede een misdaad, een afschuwelijke geweldsdaad. Over dit soort gebeurtenissen, lezen, horen en zien we bijna elke dag in de kranten, in de journalen van de televizie of nu ook wel op internet. Een poos denken we na, en daarna vergeten we gauw hun. Als in de tijd van Jezus kranten waren, dan stonden deze gebeurtenissen op de eerste pagina, en als televizis was, dan kwam dit op „breaking nieuws”. De ene, de eerste is dus een misdaad. Pilatus, de beruchte romeinse stadhouder, die Jezus dan later ook veroordeelde, liet een groot aantal bedevaartsgangers  vermorden door zijn soldaten. Deze misdaad gebeurde bovendien op een bijzondere dag, op een feestdag, uitgerekend op het tempelplein, even in die tijd, als de mensen deelnamen aan het heilige offer. De bloed van de gesneuvelde mensen heeft zich vermengd met de bloed van de dieren, die toen net geofferd waren. En nu deze mensen, die naar alle aanschijn ooggetuigen waren van dit verschrikkelijk gebeurtenis, komen  tot Jezus en verteleen dit alles aan Jezus. Vanuit de manier, hoe ze dit allemaal vertellen, kunnen we veronderstellen, wat ze over deze gebeurtenis dachten. Deze vertelling is een velle aanklacht tegen Pilatus en zijn agresieve regime. Niet in allereerste instantie omdat er bloed was vergoten, dit gebeurde toen helaas bijna dagelijks, maar vanwege de bijzondere omstandigheden, in welke dit allemaal gebeurde. Het was namelijk een beroemde feestdag van het joodse volk. Het was een totale schending van de tempel en een totale ontheiliging van het offer. Het gaat bij degenen, die dit aan Jezus vertellen niet zo zeer om het leven der Galileer, die daar gesneuveld waren, maar dat zoiets überhaupt gebeuren kon. Hoe kon God zoiets aan deze goddeloze stadshouder en zijne bende toelaten? De berichtgevers wachten nu met ingehouden adem op de antwoord, die Jezus zal geven.En God zij dank Jezus geeft een antwoord, op deze kwelende vragen. En deze antwoord is erg opmerkelijk en leerzaam voor ons.
            Allereerst Jezus is ééns met deze mensen. Hij geeft toe, het is hier een verschrikkelijke misdaad gebeurd. Pilatus is, zonder twijfel een grote misdadiger, een grote zondaar. We weten ook uit de geschiedenis, dat hij heeft nog vele zulke misdaden bedreven. Maar nota bene ook de Galileer, die dit moesten verdragen zijn zondaren. En Jezus laat ook erover geen twijfel, dat niet alleen, die aktief of passief in deze gebeurtenis ingewikkeld waren zijn zondaren, maar ook zij, die erover berichten, en ook die schijnbaar met dit gebeuren niets te maken hebben, dus ook wij zijn zondaren. Ja, Jezus maakt hier een omdraaiing van 180 graden, en hij wendt nu zich tot degenen, die geen deelnemers, maar alleen toeschouwers waren en zegt tot hen: meent gij, dat deze Galileers zondaars zijn geweest boven al de Galileers, omdat zij zulks geleden hebben, ik zeg u nee!, maar indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen desgelijks vergaan. Daarmee doelt Jezus op een samenhang, wat we niet zo gauw en makkelijk zien. Pilatus is een Romein. Ze zijn Joden. De vermoordde mensen zijn Galileers. Zij, die dit vertellen zijn van Jeruzalem. Wat hebben nu deze totaal verschillende mensenkategorieen met elkaar te maken? De vertellers dachten: niks. Maar Jezus zegt nadrukkelijk, dat alle mensen in dezelfde pot zitten, we zijn met elkaar verbonden. Jezus zegt hier duidelijk, dat de misdadigers en de zogenaamde goede en eerlijke mensen in dezelfde situatie zijn, we zitten allemaal in dezelfde boot.En dit is de boot van de oerzonde, of anders gezegd, de erfzonde Tussen de mensen, die op deze arde leven zijn vele verschillen, maar in één ding is geen verschil. We zijn zondaren. Hoe zegt dit Paulus in de Romennenbrief? Want zij hebben allen gezondigd en derven de heerlijkheid Gods. En we zijn niet alleen in de zonde ééns, maar ook in de oordeel, die over ons allen hangt, onafhankelijk of we een misdaad gedaan hebben of niet. En deze oordeel luidt: als we ons niet bekeren, zullen we insgelijks vergaan.
            En dezelfde samenhang wordt door Jezus gezien niet alleen bij een misdaad, maar ook bij een ongeval. Want wat hebben we te maken b.v. met de aardbeving en tsunami in Japan? Of wat hebben we te maken, met de vele verkeers en andere ongelukken, die dagelijks op deze aarde gebeuren? Wat voor een doel kunnen zulke verschrikkelijke ongelukken hebben? Wat voor een zin heeft een ongeluk? Jezus zegt, dat er wel onbegrijpelijke dingen kunnen voor ons zijn, maar er zijn geen toevallen. Voor ons kann soms een ongeval, een buitengewone gebeurtenis onbegrijpelijk zijn, maar dit is voor God niet zinloos, voor zijn koningrijk heeft dit ook een betekenis. Jezus ziet hier ook weer een samenhang. Jezus herinnert zijn hoorders aan een gebeurtenis, als de toren van Siloam plotseling instoordde, en heeft 18 mensen onder zich begraven. Na Jezus, dit was ook geen toeval.Hij spreekt hier ook zonder misverstand over zonde en gericht.Ook de katastroven zijn in zijn rijk geen katastroven., in de Bijbel zien we altijd, dat tussen de natuurkatastroven en het gedrag van de mensen een nauwe samenhang is. De oordelen van het eindtijd zijn meestal begeleid door aardbevingen en tekenen op de aarde en in de hemel. En Jezus wendt zich weer af van de 18 verongelukte mensen, tot zijn hoorders en zegt weer: meent gij, dat deze schuldenaars zijn geweest, boven allen, die in Jeruzalem woonden? Nee, ik zeg u, indien u zich niet bekeerd, zo zult gij insgelijks vergaan.
            Dit is dus de antwoord van Jezus op de misdaad op het tempelplein, en op het ongeval in Siloam. En dit is de antwoord ook op de aanslag die 10 jaar geleden in New York gebeurde. Dit is de antwoord van Jezus op alle aanslagen, terrorhandelingen, natuurkatastroven en ongelukken, die dagelijks hier en daar gebeuren. De antwoord is, dat alles wat in de verte of nabijheid, in Amerika, Europa of Afrika of waar dan ook gebeurt, gaat ons allemaal aan, we kunnen nooit zeggen, dat we hebben ermee niets te maken. We kunnen nooit zeggen: gelukkig maar, ik heb ermee niets te maken. We horen allemaal samen in de zonde en in de oordeel.Ik denk in dit verband aan een herinnering in mijn kinderjaren. Ik ben opgegroeid in een pastorie met een geweldig grote tuin. We hebben samen met mijn broer grote bomen, die al oud of uitgedroogd waren vaak uitgehakt. Dit begon zo, dat we op de kant waarop de boom later viel met een bijl een snijding maakten. Toen de eerste bijlslag viel, de hele boom begon te trillen, ook de kleinste takken ver van de wortel. Zo zijn we de hele mensheid één in de zonde en oordeel.
            De antwoord van Jezus is niet ingewikkeld en filozofisch. Hij begint niet diepzinnige teologische overwegingen te maken, maar in tegendeel, Hij zegt heel duidelijk en direkt aan ons: bekeert u, verandert u. En dit is, wat we zo nodig hebben.  Want we tobben zo graag uren en weken bij dit soort gebeurtenissen, en overwegen en filozoferen en teologizeren en uitleggen en veronderstellen. Jezus doet wat anders, in plaats van dit Hij brengt ons terug tot onszelf. Want we zitten in het gevaar, dat we ons verliezen in tobben, verwonderen, verbazen. Maar we moeten tot onszelf komen, of beter gezegd, we moeten tot God komen. We moeten terugkeren tot onze Vader. In het originele taal hier staat eigenlijk: boete doen. Dus, als we zulke gebeurtenissen horen, dan hebben we één enkele heilige  plicht : bote doen. We moeten niet gewoon met ingetrokken nek afwachten, wat het komen zal, maar in tegendeel, we kunnen en we moeten iets doen. We kunnen boete doen, we kunnen geloven in God, we kunnen Jezus navolgan en van Hem getuigen in een tijd, waarin dagelijks zulke gebeurtenissen voorkomen.
             Ja, maar de weg, die ons toegewezen wordt is niet een brede weg, maar een smalle pad. Deze weg leidt ons terug in het gezin, in ons huis, in onze werkplaats, we moeten zien die mensen, die niet door een aanslag of een ongeval, maar door de zonde dood zijn, die biologisch nog wel leven, maar geestelijk dood zijn.
 Maar we moeten nog iets zeggen, dit is gelukkig niet het laatste woord van Jezus. Als dit zijn laatste woord was, wie zou van ons nog leven? Dan moesten we allemaal insgelijks vergaan. Het laatste woord, maar nog meer de laatste daad van hem was, dat Hij heeft het meest afschuwelijke misdaad van deze wereld verdragen, want zijn bloed was vermengd met de bloed van het paaslam, dat we zouden leven.
            Als we nu tenslotte weer vragen: nou dit is goed, maar wat moeten we doen, dan de antwoord luidt: kom tot Jezus, kom tot die Jezus, die de zonde en de oordeel van deze aarde heeft gedragen, en wie de mens heeft verlost. Hij heeft deze aarde verlost, juist die aarde, waar dagelijks misdaden, aanslagen, natuurkatastroven en ongevallen zijn. En allen, die tot Jezus komen, zijn in de dienst genomen, in de dienst van het geloof, we kunnen en mogen geloven, dat de liefde van Christus, die in zijn lijden en opstanding openbaar geworden is, is groter, dan alle misdaad en ongevallen, die in deze wereld gebeuren. We moeten in dit geloof leven en sterven.
En nog een laatste moeilijke vraag.Wat zou er gebeuren, als de hele wereld zou zich tot God bekeren?Dan zou er beter zijn in deze wereld? Dan zouden zulke dingen noot meer gebeuren. Ja zeker, het zou heel anders worden. Dan zou ook geen 11 sept. geweest zijn en ook zeker geen aardbeving in Japan en andere zulke gebeurtenissen.. Maar ja, dit gebeurt niet, we zien niet, dat de wereld wilde zich tot God bekeren, maar in tegendeel, steeds meer van God zich afkeren.. Maar we hebben de heilige plicht, de hoop nooit opgeven. We zijn geroepen, we hebben de hemelse taak gekregen om deze wereld steeds te veranderen, te verbeteren door ons geloof en door onze daden. En we moeten vandaag niet alleen met schrik vaststellen, dat er vele terroristen en misdadigers op deze aarde zijn, maar we kunnen blij zijn, dat er nog zo vele gelovige mensen op deze aarde zijn.Ook hier in Schoonhoven. Vandaag kann ik niet laten één naam ook in deze preek te noemen : Wim den Besten, die vandaag jarig is. Ja, 1o jaar geleden is in New York een verschrikkelijke daad gebeurd, maar 44 jaar geleden in Polsbroek is een kind geboren, en dit was een weldaad voor deze gemeente. Ik wil nu hem niet loven, hij is de eerste die er tegen protesteert, hij is ook maar een zondige mens, hoe ik en Jullie ook allemaal. Maar hij en wij mogen zulke zondaren zijn, die zijn stem hebben gehoord: bekeeret u, komt tot mij. Voor allen, die ook hier tot Hem gekomen zijn danken we God vandaag.
            En nu nog iets: zullen de aanslagen, de natuurkatastroven, de ongevallen altijd blijven gebeuren? Nee! Want Hij heeft een dag beloofd, een dag waarop Hij zal alles nieuw maken. Er komt een nieuwe aarde en een nieuwe hemel, en zonde en aanslag en ongeval zal niet meer zijn. Daar horen we niet meer zulke berichten. Daar zal de heerlijkheid van God alles vervullen.Op deze dag wachten we met een groot verlangen en zeggen O kom Heere Jezus, Maranatha. Amen.
Gebed
Heere We danken U voor dit Woord. Uw word is een lamp voor onze voeten, Uw woord geeft een antwoord op onze brandende vragen. We danken U o Jezus, dat u had toen een duidelijke antwoord voor die mensen, die tot U kwamen met zulke moeilijke vragen. Vandaag is de wereld nog voller met zulke verschrikkelijke gebeurtenissen. We gedenken vandaag wat voor 10 jaar geleden op deze dag gebeurde. Heere wees genadig met deze wereld. Geef, dat Uw woord van bekering en verandering mocht overal op deze aarde in goede grond vallen en veel vrucht brengen. Heere U kunt de krachten van de boze beteugelen. Bewaar uw kinderen uw kerk, waar dan ook zou zijn. We danken voor de mensen, die geloven, die tot u komen. Geef, dat er steeds meer zouden zijn hier in Schoonhoven, bij ons thuis in Tg Mures en overal op deze aarde.Zegen het woord der prediking, dat het mocht moedig klinken. Blijf met ons tot het eind van deze wereld.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése