Kálvin igehirdetése és a mi igehirdetésünk időszerű kérdései
Kálvin első nagy alkotása egy könyv : az Institutio, a
második pedig egy város : Genf, mondja egyik híres méltatója, de kétségtelenül
volt egy harmadik is és ez az igehirdetése, hisz Genfet épp az igehirdetés
tette azzá, amivé lett, hegyen épített várossá, hisz senki se vonhatja
kétségbe, hogy Kálvin az igehirdetés embere volt.
Néha úgy hirdette az
igét, mint Mózes és a próféták, szava felkavaró volt, néha úgy mint a az
egyházatyák, Ambrosius és Chrizosztomosz akiknek igehirdetése lebilincselte
Milánó és Konstantinápoly népét, olykor úgy mint Savonarola ,akinek szava 2 év
alatt átformálta Firenzét. Kálvin 25 éven át hirdette az igét. Néha hónapokig
minden nap , máskor hetekig kétszer is napjában. Hírdette az igét a presbiterek
összejövetelén, pénteken a közösségi alkalmon, a városi tanács gyűlései előtt
is és természetesen a templomban is. Lehet őt méltatni, mint kiváló teológust,
irásmagyarázót, egyházszervezőt, hűséges lelkigondozót, de elsősorban
igehirdető volt és az is maradt. Igehirdetése azért is olyan fontos, mert
ezeken keresztül jön közel hozzánk az ember Kálvin. Igehirdetéseiből nem csak a
teológusok tanulhatnak, hanem minden egyháztag is. Kálvin egyik legfontosabb
törekvése az igehirdetés megújítása volt, Kálvin az igehirdetést az igaz egyház
egyik ismertető jelévé teszi, nála az igehirdetésnek világtörténelmi és
világformáló jelentősége van.
Kiszámították, hogy
negyedszázados igehirdetői szolgálata alatt, mintegy 4OOO prédikációt mondott
el, de mivel igehirdetéseit csak életének utolsó 15 évében jegyezték le,
kb.25OO beszéde maradt ránk.(kb.ennyi maradt fenn Luthertől is. Az 1549-es
esztendő fontos ilyen szempontból, ekkor rengeteg hugenotta menekült érkezett
Franciaországból Genfbe. Néhányan közülük Denis Rague-vel az élen szolgálatnak
tekintették, hogy szó szerint feljegyezzék a reformátor beszédeit és erre
hivatalos megbízást is kaptak. Isten gondoskodását láthatjuk ebben, mert
különben megtörténhetett volna, hogy egyetlen igehirdetése se maradt volna fenn . Ebben nem volt nehéz dolguk, mert
Kálvin bár élénken, de lassan és tagoltan beszélt. Nem előadásmódja bilincselte
le hallgatóit, hanem igeszerűsége, mélysége, életszerűsége. Prédikációi mintegy
5O-6O percig tarthattak, ez abban az időben nem számított hosszúnak, s nem unták
őket, mert tartalmasak, kiegyensúlyozottak voltak.
Már életében is jelentek
meg igehirdetéseiből, bár eleinte nem akart ebbe beleegyezni. Talán azért
egyezett bele, mert a begyűlt pénzösszegből támogatták a menekült hugenottákat.
Vasárnap kétszer lépett szószékre nyáron már reggel hat órakor és délután 3
órakor. Vasárnap csak újszövetségi textusról prédikált, egyetlen kivétel a
Zsoltárok könyve volt, ez a könyv nagyon közel állt szívéhez. Minden második
héten hétköznapokon is hirdette az igét, de ezeken csak az Ószövetséget
magyarázta, mégpedig egész könyveket folytatólagosan. A legtöbb igehirdetését
Ésaiás könyvéről mondta el, szám szerint 343-at. Igy az idők folyamán nagyon
sok könyvet végig prédikált. Több mint 5O prédikációt a következő könyvekről
tartott : 1Móz. ről 12O, 5Móz.2OO, Jób 159, Zsolt.72, Jer.91, Ezék.174, Hós.63,
Ap.csel.149, 1Kor.14O, Gal.7O, 1Tim.55, az evangéliumi harmónia 25O prédikáció.
Csak sajnálhatjuk, hogy nem maradtak fenn igehirdetései a János evangéliumáról
vagy a Római levélről, ezeket a könyveket 1549 előtt prédikálta végig.
Arra nem volt ideje,
hogy szó szerint leírja prédikációit, de gondosan készült és fejében rögzítette
gondolatait. A megfogalmazás már a szószékre maradt. Mivel állandóan benne élt
az igében s óriási igeismerete volt, elég volt neki ennyi felkészülés. Remek
emlékezőtehetsége segítette abban, hogy a bevésett gondolatokat színesen és
gyakorlatiasan adja elő. A rögtönzést tiszteletlenségnek, önhittségnek
tartotta. Az igehirdetés szolgálatát nagyon komolyan vette, ezt hamar
észrevették hallgatói. Határozott, ingadozást nem ismerő prédikátornak
bizonyult, s bár természet szerint félénk ember volt, ezt a szószéken nem
lehetett észlelni, mindig győzött benne az ige tekintélye és a Szentlélek
ereje. Tudott keményen is szólni, ha kellett. Volt benne valami az ószövetségi
próféták darabosságából, érdességéből. Ritkán apellált az érzelmekre, annál
többet az értelemre és akaratra. Inkább próféta volt, mint evangélista.
Igehirdetésének
kiválóságát akkor tudjuk igazán értékelni, ha megismerjük, hogy milyen volt a
középkorban a prédikáció színvonala . Ha voltak is szerencsés kivételek, a
prédikáció inkább csak egyfajta szórakoztatás volt, jobb esetben a lapos
ismeretközlés szintjén maradt. Hiányzott az ige mélyebb megértése, az Úr Jézus
megváltó munkájának és személyének ismertetése, a megtérésre és
megszentelődésre hívó hang. Bátran állíthatjuk, hogy az igazi igehirdetés a
reformáció gyümölcse . A reformáció adott először krisztocentrikus, bűnbánatra
és engedelmes életre felszólító igehirdetést. Nem csoda, hogy az emberek
özönlöttek az igehirdetésre, így volt ez Kálvin esetében is. Kálvin nem akart
különösképpen kedveskedni hallgatóinak, bár nagyon szerette őket. Arra se
törekedett, hogy érdekesen, szellemesen beszéljen, vagy szenzációkat közöljön.
Mindig egyszerűségre törekedtem, mondja halálos ágyán a genfi tanács tagjai
előtt. Hatalmas tudása, a történelem, az egyházatyák ismerete lehetővé tette
volna, hogy tudásával csillogjon, de ezt mint kísértést kerülte el.
Igehirdetése nem alkalmazkodott emberi igényekhez, és mégis nagyon időszerű
tudott lenni, mert az ige mélyére hatolt. Feladatát abban látta, hogy
egyszerűen, sallangok nélkül elmondja, amit az igéből megértett és hitte, hogy
ez teljesen elég. Jól ismerte az emberi természetet és tudta, hogy amikor Isten
igéje megszólal a bűnös emberi szívben felágaskodik az ellenkezés szelleme. „Az
emberek nem nagyon szeretik, ha álmosságukból fel akarjuk rázni őket,” írja
Viretnek. Igehirdetésének nagy, máig érvényes mondanivalója az, hogy
Isten meg akarja szentelni életünket, vagyis egyházától, gyermekeitől teljes
odaszánást kíván. Igehirdetése nagyon gyakorlati, az élet minden kérdésére
választ lehet találni benne. Az akkori életnek minden területe, vonatkozása az
ige világosságába kerül.
Igehirdetése rögtön a tárgyra tör. Minden különösebb
bevezetés nélkül azonnal az ige mondanivalója érvényesül és alkalmazásra talál.
Nem szedi tételekbe mondanivalóját, versről versre haladva magyaráz.
Prédikációi tulajdonképpen gyakorlati, építő jellegű igemagyarázatok. Kálvin
igehirdetéseivel hatni akar, buzdítani akarja gyülekezetét. Semmit sem
ellenzett annyira, mint az olyan igehirdetést, ami „megnyugtatja a
lelkiismeretet anélkül, hogy megérintené a szívet. Távol áll tőle minden
elvontság, a hit és élet összefonódik.
Legnagyobb ünnepnek az
Úr Jézus feltámadásának napját, tehát a vasárnapot tartotta. Az ú.n. sátoros
ünnepeket nem szívlelte különösebben, bár néha igazodott hozzájuk. A sorozatos
igehirdetés híve volt és ezeken az ünnepeken se tett kivételt. Azt az igét
vette fel, ami épp sorra következett. Persze megpróbálta alkalmazni az ünnepre.
Jellemző Kálvinra, hogy miután száműzték Genfből és 3 év múlva visszatért, ott
folytatta az igehirdetést, ahol 3 évvel korábban abba hagyta. Nem
érzelmeskedett, egyetlen szót se szólt a 3 évről és rögtön az ige üzenetét
szólaltatta meg. Nem is célzott a száműzetésre. A gyülekezetre mérhetetlen
hatással volt ez és nagyban emelete igehirdetésének hitelét.
Az, hogy milyen hatást
gyakoroltak prédikációi nagyon vitatott kérdés. Vannak akik azt mondják, hogy
életének leggyengébb részét igehirdetései képezik, de egy nagy tisztelője
szerint a 16. sz.ban egyetlen olyan műve se volt olyan nagy hatással korára,
még az Institutio sem, mint kinyomtatott igehirdetései. Knox , a nagy skót reformátor
halálára készülve Kálvin igehirdetéseit olvassa, Coligny a hugenották vezére az
ő Jób könyve alapján elmondott prédikációiból merít vigasztalást. Már életében
sok prédikációja megjelent , sőt már angolra is lefordítottak 22-t.
A 18.sz. a racionalizmus
korában sajnos vajmi érdeklődés volt a reformáció iránt, de később , már a
19sz.-ban főleg annak második felében megnőtt az érdeklődés Kálvin igehirdetése
iránt és sorra jelennek meg igehirdetései különböző fordításokban.
Kálvin ma is prédikál,
még ma is van mondanivalója, ha van fülünk a hallásra. Korunk emberének is
szükséges rá figyelni, mert Kálvin az Írásnak egyik legnagyobb magyarázója
volt.
Néhány gondolat erejéig beszéljünk arról is, hogy mit
tanított Kálvin az igehirdetésről. Kálvin az igehirdetést az üdvösség
elnyerésének nélkülözhetetlen eszközének tartja. Persze lehetnek kivételek, pl.
egy kisgyermek, aki igehirdetés nélkül is üdvösséget nyerhet. Isten eszközök
nélkül is adhat üdvösséget az embernek, de mégis úgy rendelte, hogy a hitet az
igehirdetés által ébressze fel. Ezért Kálvin számára nem problematikus kérdés a
pogányok üdvözülése, mivel közöttük nincs igehirdetés, ezért üdvösség sincs. Az
egyház is azért nélkülözhetetlen, mert az igehirdetés szolgálatát végzi. Amikor
a harang megszólal, Isten mindenkit vár az ő iskolájába- mondja. A templom
önmagában nem szent, de azért olyan fontos, mert ott hallgatjuk Isten igéjét.
Amikor valaki azt mondta neki, hogy otthon is lehet Istennel közösségbe jutni,
imádkozni, erre ő azt válaszolja : ne kísértsük Istent és ne akarjunk szárnyak
nélkül repülni. A templomkerülést Kálvin „ördögi arroganciának” tartja. Ezt az
ördög tanítványai teszik. Nem szabad az otthoni bibliatanulmányozást se
elhanyagolni, de Kálvin az igehirdetést ennek fölébe helyezi. Az ige nem
pottyan le az égből, hanem emberi közvetítéssel érkezik hozzánk. Aki a
gyülekezet összejövetelét megveti, az eretnekségbe és gyalázatos tévelygésekbe
esik, tanítja. Aki nem jön a templomba az elveti Istent és az Ő Fiát. Aki
kerüli a templomot, az halálos ellensége az Isten népének, felforgatja az Isten
rendjét, kiírtja az igazságot,, megoltja a Lelket, levágja magát a Krisztus
testéről. Egyház és igehirdetés nélkül az emberek olyanok lesznek, mint a
vadállatok, kóborolnak a hegyeken és erdőkön. Az igehirdetés által az Úr biztos
karámjába visz, kiterjeszti szárnyait reánk, az Ő királyi oltalma alatt
élhetünk. Az igehirdetésen kívül nincs más, mint romlás. Aki megveti az
igehirdetést, azt teljességgel az ördög uralja, ezzel szemben azt, aki
templomba jár még az Isten angyalai is Isten gyermekének ismerik el. Az
igehirdetés az egyház lelke, az Isten által rendelt út az üdvösség elnyerésére.
Kálvin odáig megy, hogy azt mondja, hogy mi boldogabbak vagyunk a halottaknál,
akik már nem mehetnek templomba és nem hallgathatnak igehirdetést Azt mondja,
hogy Isten akarta az, hogy az evangélium nyilvánosságra jusson, hogy legyen egy
közös tanítás, hogy legyen igehirdetés. Azt mondja :”nem elég, hogy olvassuk az
Írást, ki - ki magányában, hanem az a fontos, hogy fülünket megpecsételje az a
tanítás, ami abból jön. Egy szép képpel illusztrálta ezt. Egy kis gyermek nem
tud harapni egy nagy és nehéz kenyérből, aminek ráadásul kemény héja is van,
ezért ezt apróra kell vágni és szájába kell adni. Az igehirdető feladata, hogy
a nagy és nehéz Írást az igehirdetés által felvágja és szánkba adja. Az
igehirdető felelőssége óriási, azt mondja Kálvin, hogy ez egy olyan teher,
amihez hasonló senki vállára nem tétetik. Az igehirdetők az Isten országa
kapujának őrzői, az igehirdetők tudatában kell legyenek annak, hogy itt élet és
halál kérdéséről van szó. Biblikusnak tartja a tisztségszerű igehirdetést,
vagyis a főhivatású lelkészi szolgálatot, minden hierarchia nélkül. Azt mondja,
hogy erre a szolgálatra még az angyalok sem alkalmasok, ők sem méltók ennek az
üzenetnek a hordozására, de Isten kegyelmének, jóságának csodálatos jele, hogy
Isten erre törékeny és hitvány cserépedényeket választ. A prédikátorok szolgálatát
a trombitához hasonlítja. Nem azért van, hogy gyönyörködjenek benne, hanem hogy
a hangja Istenhez gyűjtse a népet, de ő is a nyájból való, éppúgy mint a
többiek. Kálvin rendkívül magas követelményt állít az igehirdetőkkel szemben,
önmagával szemben is igényes, sőt szigorú volt. Azt akarta, hogy igazán hívő, újjászületett,
engedelmességre kész és az igében nagyon jártas igehirdetők kerüljenek ki a
gyülekezetekbe, vallja, hogy másokat csak az taníthat, aki maga is kész mindig
tanulni. Az újjá nem született igehirdetőnek halott az igehirdetése, tanítja. A
külső elhívás semmit se ér, ha nem előzi meg a belső. Kálvint nagyon
keserítette, amikor azt látta, hogy az emberek nem jönnek templomba, de az is
amikor aludtak prédikációi alatt. Az igehirdető ne legyen mérges, ha
felelősségre vonják a hívek, vagy kritizálják. Aki ezt rossz néven veszi az
zsarnok, aki nem szolgálni, hanem uralkodni akar. Ahol igehirdetés van, ott van
Isten és Jézus Krisztus. Kálvin arra a kérdésre, hogy hogyan van jelen Isten az
egyházban egyértelmű választ ad : az igehirdetés által. Az igehirdetés annak a
jele, hogy Isten még nem hagyott el minket. Az igehirdetésben Krisztus mennyei
trónját állítja fel közöttünk. Színről színre látjuk meg Őt, Isten arca ragyog
az igehirdetésben felénk, az igehirdetésben Isten kezét nyújtja felénk. Az
igehirdető a Krisztus szája, nyelve a Krisztus nyelve. Ahol igehirdetés van ott
megmozdul az ég és a föld, ott a Krisztus vére kezd csepegni ránk. Kálvin odáig
megy, hogy kijelenti : az igehirdető annyira jelentős, hogy a hallgatók hite is
tőle fog függeni. Az igehirdető az a csatorna, akin keresztül az élő víz a gyülekezethez érkezik. Ennek
ellenére az igehirdető legyen annak tudatában, hogy mindent Isten munkál, mert
az ige ereje nem az embertől, hanem egyedül a Szentlélektől van. Ha a világ tudná, hogy milyen fontos az
igehirdetés, nagyon szeretné az igehirdetőket. Az igehirdetők olyan kincset
adnak tovább, amit ők Istentől kaptak és ami minden más kincset felülmúl. Az igehirdető tudja ezt és ezért nagy a
kísértés, hogy gőgös és elbizakodott legyen, s így angyal helyett bukott
angyallá válik. Az igehirdetés célja az emberek üdvösségén túl az Isten
dicsősége, híres mondása : inkább
vesszen el milliószor ez a világ, mint hogy az Isten dicsősége a legcsekélyebb
módon is elhomályosuljon. A lelkipásztor tisztéről így ír :”Építsék a Krisztus
testét, rombolják a Sátán munkáját,legeltessék a nyájat, öljék a farkasokat,
tanítsák és buzdítsák a lázadókat. Kötözzenek és oldozzanak, mennydörögjenek és
villámokat szórjanak, világítsanak”. A lelkipásztor nem csak egyszerűen kell
szólja az igét, hanem nagy erővel (vehementia) élénken, tűzzel, hatalmasan kell
beszélnie. Óva inti az igehirdetőket attól, hogy válogassanak az igében és a
saját fantáziájukat szabadon engedjék. Nem szabad „csipegetni” az igében, hanem
az egészet el kell fogadnunk. Kálvin a lelkipásztorok megszentelt, istenfélő
életét fontosabbnak tartja tudományuknál. Ha egy lelkész tisztességről,
tisztaságról, mértékletességről prédikál, de közben romlott, mértéktelen és
gőgös, az ilyen csak gúny tárgyává válik Isten és a világ előtt is. A
prédikáció csak úgy ér valamit, ha egy megszentelt pásztor ajkából jön ki.
Az igehallgató
gyülekezetet arra inti, hogy kellő tisztelettel közeledjen az igéhez, mert a
Szentlélek csak akkor tudja elvégezni a munkáját az életükben. Kéri a
gyülekezetet, hogy örömmel hallgassák az igét és ne sajnálják tőle az időt. Korholja
azokat, akik a félórás prédikációt hosszúnak tartják, de a meséket,
hazugságokat és haszontalan dolgokat készek órákig is hallgatni. Világosan
látja és vallja, hogy Szentlélek nélkül nincs igehirdetés, nem elég a jó
felkészültség és az eleven elmondás sem. Kálvin buzgón könyörgött mindig a
Szentlélekért és erre kérte az igehirdető társait és a gyülekezetet is. Kálvin
felfigyel arra, hogy amikor Isten Izrael népével valamit közölni akar, akkor
ezt mindig prófétai közvetítéssel teszi, az ő szavukat azonosítja Isten
igéjével. Vallotta : Isten nem közvetlenül beszél az égből, hanem embereket
használ fel, mint eszközöket. Az igehirdető szavát azzal a várakozással lehet
hallgatni, hogy ahol igét hirdetnek, ott maga Krisztus jelenik meg. Azért is
szól embereken keresztül, mert ha maga mennydörögne az égből ezzel csak
elriasztana bennünket, de így számot vet gyengeségünkkel és családias módon
férkőzik hozzánk. Az igehirdetés fő feladata, hogy Krisztus uralmát megalapozza
bennünk. Érdekes az, hogy Kálvin szerint az igehirdetéssel Isten nem csak
megteremti, vezeti egyházát, de a történelem menetét is örök célja felé viszi.
Isten az evangélium hirdetésével hajtja uralma alá a világot. Reformátorunk még
azt is ki meri mondani, hogy a helyesen értelmezett és gyakorolt igehirdetés az
egész elbukott teremtés megújításában is komoly szolgálatot végez. Istenfélő,
lelki tanítók képesek megújítani ezt a világot, mondja. Beszél arról az esetről
is, amikor nincs eredmény igehirdetésünk nyomán, ez mérhetetlen
szomorúsággal kell eltöltsön minket,
ilyen esetben a felelősség egy részét is magunkra kell vennünk, de vigasztaljon
az, hogy mi hűségesen munkálkodtunk Isten dicsőségére, és hangunk akkor sem
volt hiábavaló, mert azokat , akik hallgatták mentség nélkülivé teszi. Az
igehirdetés két részre osztja az embereket. A kiválasztottak az evangélium
hirdetése által engedelmességre indulnak, az igazság ellenségei pedig egyre
büszkébbek és lázadóbbak lesznek. Amíg nem hirdettetik az evangélium mindenki
gondtalanul pihen, addig az ördög
uralkodik. De az igehirdetés szent harcot eredményez. Kálvin tisztában van
azzal, hogy az igehirdetésnek kettős hatása van. Vagy meglágyítja vagy megkeményíti az emberi
szívet. Az evangélium sohasem hirdettetik hiába, megváltozhatatlanul van
hatása, vagy élet, vagy halál. Azt is hozzáteszi, hogy a negatív hatás nem
tartozik az evangélium természetéhez, hiszen annak természete az építés,
megtartás, nem pedig a rombolás. Félelmetes dolog, ha valaki szembeszáll Isten
kegyelmével, de emberi döntéssel a kegyelem ítéletre fordulhat. Az igehirdetés
kikerülhetetlen döntés elé állítja az embert és ez a döntés az örökkévalóságra
szól.
Szóljunk néhány szót
Kálvin igehirdetésének jellemző vonásairól is. Első helyen kétségtelenül az ige
tekintélye áll. Ezért a Kálvin igehirdetésében nincs határozatlanság,
bizonytalanság, ingadozás. Az Írás mellett szóló legfőbb bizonyíték maga Isten
személye, aki abban megszólal. A második jellemző dolog, hogy vallja : a
Szentírás, mint Isten igéje teljesen elégséges a hívőknek és az üdvösségre
nézve megad minden olyan ismeretet, amire szükségünk van. Vallja, hogy Isten
csak a Szentírásban szól hozzánk. Mi ezért nem lehetünk bírái az igének, csak
engedelmes tanítványai.
Kálvin hitte, hogy Isten
a teremtésben is adott kijelentést magáról, de ez az ember bűnössége miatt
elégtelen az üdvösségre. Teremtettségünk maradványa a lelkiismeret,
szégyenérzet, a bűntudatra való képesség, de ezek mégsem tudnak igazából
segíteni rajtunk, mert az ember még a vakondnál is vakabb az Isten
megismerésében. Kálvin szent hitvallása: Isten megismerésének és az önmagunk
megismerésének is csak egyetlen hiteles forrása van, Isten csalatkozhatatlan
igéje.
Kálvin azt is vallotta,
hogy a Szentírás és igehirdetés is csak Szentlélek által lesz igévé. Az ige és
Szentlélek elválaszthatatlanul összetartozik
A harmadik vonás a
teljes Szentírás szükségessége. Mind az Ó, mind az Újszövetség Isten
kinyilatkoztatása., mindkettőben ugyanaz az Úr jelenti ki akaratát. Ezért
Kálvin éppúgy szószékre vitte az Ótestamentumot, mind az Újat. Genfi
szolgálatát a Római levél magyarázatával kezdte 1538-ban és az 1 Kir. könyvénél
fejezte be 1564 febr.6-án. Nagyon komolyan vette a 2Tim.3,16-ot: a teljes Írás
Istentől ihletett… Az ószövetséget úgy értelmezi, mint előzetes evangélium,
ezért nem lát éles határvonalat a két szövetség között. Ezért Kálvin bátran
nyúlt az ószövetségi iratokhoz és pl. a Jób könyvéről nem kevesebb, mint 159
prédikációt mondott el. s az se véletlen, hogy legtöbb igehirdetését az Ésaiás
könyvéről mondotta. Vallja, hogy az Ószövetség elejétől végéig Krisztusra
mutat, határozottan hirdeti, hogy az Ószövetség hívői is csak az Úr Jézus
Krisztusban való hit által üdvözülhetnek. Persze nem mossa el a két szövetség
közötti különbségeket sem. Az Institutio-ban 3 pontban foglalja össze az
egyezéseket és 5 pontban az eltéréseket a két szövetség között. Az
Újszövetséget színes festményhez hasonlítja, amihez képest az Ószövetség csak
egy árnykép. De erre már Krisztus világossága árad. Az ótestamentumi történetek
gazdagsága, változatossága hallatlanul megtermékenyíti az igehirdetést és az
emberi élet minden területére ráhull az Isten fénye.
Igehirdetésének másik
jellemzője, hogy hirdeti Isten népének folytonosságát. Izrael éppúgy
hozzátartozik Isten népéhez, mint az újszövetségi gyülekezet. Érdekes
megfigyelni a Zsoltárok könyvéről mondott prédikációit, ahol az „egyház” szó
nem fordul elő, de Kálvin újra és újra beszél erről. Kálvin az a reformátor,
aki megszerettette velünk az Ószövetséget és arra tanít, hogy ragaszkodjunk mi
is hozzá!
Kálvin igehirdetését
életszerűség is jellemzi. Vallja, hogy a Szentírás csak olyan dolgokra tanít,
amik hasznosak, amik az életre vonatkoznak. Isten nekünk nem érdekes dolgokat
mond, hanem olyanokat, amiket mi naponta felhasználhatunk és gyakorlatba
ültethetünk. Az Írás minden szavát alkalmazni kell az életre. Gyakran mond
ilyeneket : ebből tanuljuk meg azt…vagy ez arra tanít minket, hogy…Elítéli
azokat, akik pl. azzal foglalkoznak, hogy hányféle angyali rend van, hogyan
vannak szerveződve, ezt bolond kíváncsiságnak, vakmerőségnek és veszélyes
istentelenségnek nevezi. A hiábavaló kíváncsiskodást nagy bűnnek nevezi. Ne
azon fantáziáljunk, hogy milyen lesz a menny, hanem járjunk azon az úton, ami a
mennybe vezet., s majd egyszer meglátjuk, hogy milyen lesz a menny. Elutasítja
a szép prédikációt, mert a prédikáció nem arra való, hogy simogassa fülünket,
hanem hogy a jóra vezessen. Egy olyan prédikáció, ami csak kíváncsiságunkat
izgatja fel, annyit ér, mint egy szarka kopogtatása a kalitkában.
Kálvin nagyon egyszerűen
akar prédikálni, hogy mindenki számára érthető legyen. A prédikációt nem kell
ékesszólással felaggatni, mert a Krisztus testén sem volt semmi ruha a
kereszten. Halálos ágyán is szól arról, hogy beszélhetett volna sokkal
ékesebben, de ezt mint kísértést tudatosan elkerülte. Hangsúlyozta, hogy
Krisztus sem filozófusokat, híres szónokokat hívott el apostolokul, hanem
egyszerű embereket. Kálvin ezért sok közmondást és népi mondást is felhasznált
igehirdetéseiben.
A prédikáció meg
kell hogy mutassa, hogy mi a jó és mi a rossz. Keményen elítéli azt az
igehirdetést, ami az általánosságoknál marad, nem elég annyit mondani, hogy
kerüljétek a világot, hanem meg kell nevezni azokat a bűnöket, akiket kerülni
és elhagyni kell. Ő mert prédikálni a táncmulatság, a szerencsejáték, italozás
ellen. Soha sem elvont, közérthető akart lenni, vallotta, hogy a gyülekezetnek
a legegyszerűbben kell beszélni. Az egyszerűség azonban nem lesz primitívséggé,
lapossággá. Persze ő is benne él korában, igehirdetéseiben pl. hiába
keresünk, történeteket. Ezeket azért
kerüli leginkább, mert a katolikus egyház igehirdetése hemzsegett ezektől. Néha
azért használ illusztrációkat, az egyszerű, népi életből veszi ezeket.
Általában a családi, katonai, az iskolai és a jog világából merít, és nagyon
sokat a természetből, amit Kálvin nagyon szeretett. A szószéken nem
tantételeket hirdet, hanem élő igét. De azért küzd a tévtanítások ellen, ebben
az időben erre nagy szükség is volt. Főleg 3 dolog ellen küzd:
1.a középkori egyház ige-ellenes
tanai ellen,(pl.Mária kultusz, szentek tisztelete)
2.Rajongók ellen
3.Okkult jelenségek
ellen. Prédikál a horoszkóp ellen, a babonaság, okkult praktikák ellen.
Érdekességképpen
megemlíthetjük, hogy bár Kálvin a predestináció, az eleve-elrendelés, isteni
kiválasztás tanának nagy teológusa, igehirdetéseiben ez nem foglal el központi
helyet. Főleg az Efézusi levélről mondott prédikációiban foglalkozik ezzel,
mindig építően, hitet erősítően szól erről. De szükségesnek tartja az erről
szóló tanítást, mert szerinte két nagyon fontos dolog van életünkben. Az egyik
az, hogy Istent úgy dicsőítsük, ahogy Ő azt megérdemli. A másik az, hogy
bizonyosak legyünk üdvösségünk felől, és Őt, mint Atyánkat hívjuk segítségül. A
kiválasztásról szóló tanítás alázatra nevel bennünket, nehogy azt gondoljuk,
hogy magunkban érdemesek lehetnénk a kegyelemre. Kiválasztásunk teljesen
érdemtelenül, Isten jótetszése alapján
Jézus Krisztusban történik. Kálvin elítéli azokat, akik okoskodnak erről.
Nagyon gyakorlatiassá teszi a kérdést és azt mondja: amennyiben hiszel Istennek
és engedelmeskedsz az igének, tudhatod, hogy kiválasztott vagy, ingyen
kegyelemből , Krisztusért. A megszentelt
élet kiválasztottságunk pecsétje, de nem alapja.
Köztudott az is, hogy
Kálvin mintegy jelmondata volt: egyedül Istené a dicsőség! Ezt nagyon komolyan
hirdette és élte is. Szinte minden igehirdetésében kihangsúlyozta ennek
fontosságát. Nagyon félti az igehirdetőket attól a”bolond vágytól, hogy
kitűnjenek az emberek közül. A gőgöt az egyik legnagyobb és legnehezebben
gyógyítható bűnnek nevezi. A felfuvalkodottakat szentségrablóknak nevezi, mivel
Istendicsőségét rabolják meg.
Egy másik vonása az
igehirdetéseinek a derűs, bátor életigenlés. Idegen tőle a középkori
életeszmény az élet küzdelmétől való visszahúzódás. Azt vallja, hogy bármely
tisztességes hivatásban lehet az Úrnak szolgálni. Kálvinról azt tartják, hogy
rideg és kemény volt, de sokkal inkább igaz, hogy szerette az életet, azt
mondta, hogy egy hívő ember soha se átkozhatja meg születése napját. A kultúrát
se nem isteniti, sem nem nézi le. Mint Isten ajándékát, a maga helyén
megbecsüli. Igehirdetéseiben szépen szól az Isten szerinti házasságról.
Figyelmeztet a házastársak lelki felelősségére. Szépen beszél az anyai
hivatásról is. Különösen szépen szól a munkáról, Isten megáldja annak kezét ,
aki dolgozik, a restség és dologtalanság pedig Isten átkát vonja maga után.
Isten az embert munkára teremtette. A középkori szegénység-ideállal szemben ki
meri mondani, hogy a gazdagság önmagában nem kárhozatos. Meghatározza, hogy a
kölcsön nem lehet több 5%-nál. Igei meggyőződése szerint a keresztyén ember
hálásan élhet a természetes emberi örömökkel. Azt a szórakozást kell
kárhoztatni, ami nincs összekötve az istenfélelemmel és az emberi együttélésnek
kárt okoz. Küzd a fegyelmezetlenség ellen, de ellene van a túlzott szigorúságnak.
Hálásan élhetünk Isten ajándékaival, úgy hogy az legyen nevének dicsőítésére. A
legfőbb szempont Isten szolgálata, azért kell testünkkel is törődnünk, hogy
minél jobban és hosszabb ideig szolgálhassunk. Nincs ellene az
alkoholfogyasztásnak, de a részegséget keményen elítéli, a részegség kioltja az
Isten képét és az embert a disznóhoz teszi hasonlóvá.
Végül jelentős helyet
foglal el igehirdetésében a teremtés dicsérete, főleg a Zsoltárokról mondott
igehirdetéseiben. Ámulattal tölti el a csillagok mozgásának törvényszerűsége,
az állatok néma engedelmessége. Hirdeti, hogy a teremtett világ Isten műve,
amiben megdicsőíti önmagát.
Kálvin hisz abban, hogy az igehirdetés nem maradhat
gyümölcsök nélkül a hívő ember életében. Ezáltal növekszik az Istenbe vetett
bizalmunk, előre haladunk a megszentelődésben, egyre jobban megöldököljük az
ó-embert és megelevenítjük az újat. Ha egy jó igehirdetésből nem merítünk
áldást, az a mi bűnünk. Az igehirdetés egyik legfontosabb gyümölcse, hogy egyre
bizonyosabbak leszünk hitünkben. Kálvin szerint a hit sohase lehet bizonytalan.
A hívő ember el kell tudja mondani : én Isten gyermeke vagyok. Minden hit
hiábavaló, ami nem ad bizonyosságot. Kálvin nagyon dühös lett akkor, amikor
valaki azt mondta, hogy ő nem biztos az üdvössége felől. Ez szerinte nagy
utálatosság, hisz azt jelenti, hogy Istennek még annyira sem hiszünk, mint
embereknek, hisz nekik elhisszük, amit mondanak, Isten igéjében és ígéreteiben
pedig nem akarunk hinni. Aki bizonytalan, az csúfot űz Krisztusból és Krisztus
művéből, mert az üdvösség bizonyossága Krisztusban van. Még ha ez a világ össze
is dőlne, hitünk bizonyossága nem rendülhet meg.
Kálvin kétféle stílust ismer az igehirdetésében. Az
egyik, szelíd, szeretetteljes, ez megfelel az evangéliumnak. Ezzel kell
kezdeni, mert Isten is ezzel kezdi, ez az Ő természete. Isten bizalmasan és
barátságosan szól hozzánk. Az igehirdetés Isten ígéreteinek felmutatásával és
sok vigasztalással kell kezdődjön. De ennek van egy határa. Ha a gyülekezet nem
engedelmeskedik, akkor keménynek kell lenni, Kálvin ezt gyakorolta is, tudott
nagyon kemény lenni.
Összefoglalás:
1.Kálvin igehirdetésével
foglalkozni nagyon jó és hasznos dolog. Van mit tanulnunk tőle.
2.Egy olyan időben,
amikor sokan arról beszélnek, hogy az igehirdetés helyére más, alternatív
eszközöket használjunk maradjunk meg amellett, hogy Isten az igehirdetés által
akarja ma is megtartani a hívőket. Kálvin emlékeztessen mindig minket az
igehirdetés nélkülözhetetlen voltára.
3. Készüljünk nagyon
komolyan az igehirdetésre, hisz ennél felelősebb dolog, nincs a világon.
Használjuk a rendelkezésünkre álló összes eszközt, hogy igehirdetésünk minél
mélyebb, gazdagabb legyen. Péntek Árpád professzorunk mondogatta: fiúk ne
felejtsétek, hogy nem ti találtátok ki a prédikálást. Olvassunk, használjunk
minél több prédikációt, főleg olyan igehirdetőkét, akiknek tele volt a
templomuk.
4.Bár azzal teljesen
egyetértek, hogy a teljes Írás Istentől ihletett, mégsem látom azt jónak, hogy
pl. a lectio continuát minden esetben alkalmazzuk. Nem minden ige alkalmas
minden igehirdetési alkalomra. Úgy gondolom, hogy a mi népünk szereti az
egyházi évet és igehirdetésünkben azt is komolyan kell venni. Üdvtörténeti
ünnepeinken csak akkor ne szakítsuk meg a lectio continuát ha annak üzenete
beleillik és szépen, különösebb erőszaktétel nélkül alkalmazható az illető
ünnepi alkalomra. (pl. Walter Lüthi a Nehémiás könyvéről prédikálva a Neh.7-ről
nagyon találó húsvéti igehirdetést mond Túlélők címmel.) Hiszem, hogy a nem
üdvtörténeti ünnepeken pl. anyák napja, márc.15 is speciális üzenet kell felhangozzon
és nem épp egy soron következő ige. Lehetnek olyan gyülekezeti események vagy
világtörténelmi is, amelyek igénylik,
hogy igehirdetésben foglalkozzunk velük.
5 Merjünk
igehirdetéseinkben keményebbek lenni, de ne annyira, mint Kálvin, úgy gondolom,
hogy az ilyen kifejezések, mint oktalan állat, eszeveszett, őrült, röfögő
disznók, erdei haramiák, Istent haragító szörnyetegek, lusta szamarak,
vakabbnál vakabb vakondokok,arrogáns ördögfiak, nem szülnek jó vért és nem
fogadják el a gyülekezetekben. Ne hunyjunk szemet a bűn felett, de vigyázzunk
arra, hogy milyen kifejezésekkel ostorozzuk azt. Én is sokszor beleestem ebbe a
hibába, egyszer egy kedves hívem azt mondta : a népet nem annyira szidni, hanem
sokkal inkább tanítani kell.
6. Úgy érzem, hogy az a
polémikus hang se tartható fenn más felekezetekkel szemben, ami Kálvin
igehirdetését jellemezte.Pl. Mit tesz a pap-féreg a pápaságban? Ráfúj a
kenyérre ördögűzésképpen, mintha varázsló volna, ráolvasást végez, ami aljas
brutalitás. Igehirdetésünkben hangsúlyozzuk ki azokat a pozitív dolgokat, amit
a mi református hitünk és hitvallásaink tanítanak, s ne más egyházak
negatívumaival foglalkozzunk. Őket úgy
se tudjuk megváltoztatni és más véleményre téríteni. Csak haragot, gyűlöletet
szítunk a felekezetek között, aminek semmi értelme sincs. Nyilván fel kell
lépnünk a szekták tévtanításaival szemben.
7.Legyen számunkra
tekintély a Szentírás, s ezt igyekezzünk a gyülekezetben is minden áron
tudatosítani. Azoknak az egyházaknak a templomai ürültek ki Európában, (Németország,
Svájc) ahol azt hirdették, hogy ez se igaz és az se igaz a Szentírás
tanításában. Ne foglalkozzunk a szószéken a szerzőség kérdésével, ez nem
tartozik a gyülekezetre.
8. Szerintem ma nem
lehet formailag úgy prédikálni, mint ahogy azt Kálvin tette 45o évvel ezelőtt
(olyan hosszasan, terjengősen, szétágazó mellékmondatokkal, rengeteg
ismétléssel) de Kálvin igei gondolatait, meglátásait szépen be lehet építeni
igehirdetésünkbe. Vannak olyan mondatai, megfogalmazásai, amiket jó idézni,
megjegyezni, tovább gondolni.
Még sok mindent lehetne
elmondani Kálvinról, mint igehirdetőről, de most elégedjünk meg ennyivel. S ha
csak egy kicsit is jobb igehirdetők vagy igehallgatók lehetünk azáltal. amit
hallottunk, legyen ezért is Istené minden dicsőség.
Lőrincz
István 2009 január havában.
Függelék Kálvin egyik igehirdetésének
elemzése Jób 2,11- 3,4 alapján, arról,
hogy hogyan magyaráz és alkalmaz Kálvin .
Magy.
Úgy tűnik, hogy Isten könnyíteni akar Jóbon, amikor barátokat küld hozzá. Ezek
kitűnő férfiak voltak, de látni fogjuk, hogy nyomorúságát még nehezebbé tették.
Alk.
Mi is várjuk nyomorúságunkból való szabadulásunkat, s ha az másként történik,
ne lepjen meg minket
Magy.
Céljuk jó volt, részvéttel vannak iránta.
Alk. Jószándékunk mit se használ ha nem Isten
vezet minket. Isten kell megadja a megfelelő bölcsességet és kedvességet.
Magy.
Azért keresték fel, hogy vigasztalják,
vele együtt bánkódjanak, de nem tartanak ki az együttérzésben és nem
keresik azokat az eszközöket, amikkel Jóbot megvigasztalhatnák. Megütköznek,
úgy gondolják, hogy Jób egy egészen elvetett ember. Megszaggatják köntösüket,
port hintenek a fejükre, ez megalázkodásuk és bűnismeretük jele.
Alk.
Felebarátunk helyére kell lépnünk, ha Istentől bocsánatot akarunk neki kérni, a
legnagyobb segítség, ha azt kérjük, Isten ne vesse el őt teljességgel.
Magy.
Azért hallgatnak, mert úgy gondolják, hogy Isten őt egészen elvetette, nem is
lehet megvigasztalni.
Alk.
Együttérzésünk ne olyan legyen, hogy azt gondoljuk, mindenen kétségbe kell
esnünk. Az ördög ugyanis semmit se akar szívesebben, mint hogy fejünkbe vegyük,
hogy Isten elvetett bennünket. Ha ennek
a kísértésnek helyet adunk, elraboljuk Istennek kegyelmét és megfosztjuk
magunkat minden ígéretétől.
Magy.
Eddig Jób nem szűnt meg Istent dicsőíteni,
most azonban dacosan fellázad Isten ellen. Ez az emberi gyengeség. Minden
összekuszálódik és gonosz szavak hagyják el ajkát, amit nem lehet mentegetni.
Alk.
Ne dicsekedjünk saját erőnkkel, mintha képesek lennénk szabad akaratunkból
hegyeket mozgatni. Ha Isten megvonja tőlünk kezét, a földön fekszünk. Azért is
hasonlítják az embert az árnyékhoz, mert annyira hamar megingunk és nincsen
bennünk állandóság.
Magy.
Megátkozza születése napját. Az történik vele, amiről Pál beszél: azt teszem,
amit nem alkarok. Jákóbnál is látjuk, hogy kísértések elleni harc nem megy nagy
vereségek és sebek nélkül.
Alk.
A pogányok felismerték, hogy a születésnap, nem örömünnep, hanem gyásznap,
hiszen amikor világra jön az ember az élete sírással kezdődik. Az ember szegény
teremtmény, minden teremtménynél szánandóbb. Ha az ember csak a jelenvaló
életre tekint, akkor joggal szeretne sírni, amikor gyermek születik és
halálakor örülni szeretne, mert megszabadul annyi nyomorúságtól és bajtól. A
Szentírás azonban arra tanít, hogy Isten az Ő képmását vési belénk Ez a mi
nemességünk és méltóságunk, amit minden teremtmény fölött kaptunk. A maga
képére és hasonlatosságára formált, dicsőségének kellene fölragyognia bennünk.
Ha csak ez volna minden, akkor is elég okunk lenne arra, hogy Őt dicsőítsük és
örüljünk. Meg kell gondolnunk, hogy a bűn miatt vetett alá minket annyi bajnak. Isten bőségesen osztogatta ajándékait
Ádámnak, de ezt mi elveszítettük. Jelenlegi életünk minden szerencsétlensége
bűnünk gyümölcse. Csupa romlással vagyunk tele, ami szüntelenül a rosszra hajt
bennünket.
Magy.
Jób megátkozza születése napját. Ez semmiképp se menthető, túl messzire ment.
Alk.
Mi nem tehetjük ezt, azért mert Isten az ő képét véste belénk. és ezért abban a
dicsőségben részesített, hogy minden teremtmény fölé emelkedjünk. Gondoskodik
rólunk és nem hagy el, bármint menjen is életünk sora. Ezért a hívő ember, ha
értelmesen és józanul beszél, soha nem átkozhatja meg születése napját. Isten
gyermekei csak áldhatják születésük napját. A pogányok ezzel visszaéltek,
mindenféle szamárságot és haszontalan fényűzést űztek születésnapjukon, de a
szent atyák ezen a napon hálára kötelezve érezték magukat és Istent
dicsőítették e napon. Ezen a napon emlékezzünk Isten jótéteményeire, hisz
hányszor bizonyította meg kegyelmét, megajándékozott az üdvösség reménységével
és megtartott benne.
Magy.
Jób itt bámulatosan folyékony, ékes szavakkal, bőven fejezi ki magát.
Alk.
Az Istenről való beszédünk száraz és sovány, de ha az emberek Istent
káromolják, ilyenkor mindig tudnak szavakat találni, mintha a főiskolán tanulta
volna meg az ékesszólást.
Magy.
Jób hálátlan volt, de mégsem szántszándékkal mondta ezt el, hanem zavartságában
tette. Közben megérezte a szívében, hogy Isten sok jóval halmozta el.
Alk. Még ha Isten erősít is Szentlelkével, becsúszhat
gyengeség és fájdalom, hogy nem tudunk úgy uralkodni magunkon, ahogy kellene.
Hadd szolgáljon ez intésünkre, Isten félelmében őrködjünk és imádkozzunk azért,
hogy jöjjön gyengeségünk segítségére.
Az Ef.4,11-12-ről mondott igehirdetésének
vázlatos ismertetése
Minden hívő vegye igénybe azokat a kegyelmi
ajándékokat, amelyeket Isten azért adott, hogy az ő egyházát vezesse. Isten nem
egyformán osztogatja az Ő ajándékait. Ezt mutatja az a rend, amit Ő egyházában
felállított. Nem mindenki próféta, tanító vagy evangélista. Nem mindenkinek
ugyanazt az ajándékot adja. Senki se kapta meg a teljességet, úgy hogy ne lenne
ráutalva a testvére szolgálatára. Aki pedig többet kapott, az köteles azt
felhasználni Isten és felebarátai szolgálatában. Az együgyüek és tudatlanok, ne
legyenek irígyek azokra, akik sokat tudnak,s őket felülmúlják, mert ezt Jézus
Krisztus akarta így, aki emberek által akarja vezetni egyházát. Ne figyeljünk a
rajongókra, akik azt akarják, hogy égből hullott igével vezesse Isten az Ő
egyházát. A tisztségek nem emberek kitalálásai, Isten rendelte és Jézus
Krisztus állította elénk.
Az ember gőgös és büszke és nem akarja, hogy emberek
tanítsák. Elvégre az ő kezükben is ott van a Szentírás és ebből mindent
megtudhatnak. Ha nem lennének tisztségek, rettenetes rendetlenség lenne az
egyházban és senki se vetné alá magát mások tanításának. Isten ellen lázad, aki
az emberek által való tanítást nem fogadja el. Aki magát keresztyénnek tartja,
az legyen az egyház gyermeke. Az, hogy tanítóink vannak, annak a jele, hogy
Isten nem felejtett el minket és nem hagyott el, hogy velünk van és vigyáz az
üdvösségünkre.
A tanító ne higgye el magát, mert senki se tudna egy
szót se szülni, ha Isten nem adta volna ezt neki és a Szentlélek nem vezetné a nyelvét.
Az apostoli tisztségen kívül, a többi minden időkre
adatott. Az apostoli tisztség azért volt, hogy az evangéliumot ismertté tegyék,
de ekkor megszűnt. Ehhez adta Isten az
evangélista tisztét, ami szintén megszűnt. Ez a két tisztség csak egy ideig
volt érvényben.
A prófétai tisztet megkicsinyítette Isten a világ
hálátlansága miatt. A próféta tiszte Isten akaratát nyilvánvalóvá tenni. Ő
többet ismer a Szentírásból, mint a tanító. A pásztorok és tanítók egy bizonyos
helyen tanítják az Isten igéjét. A tanítók feladata az Írás magyarázása, hogy a
jó és egészséges tudomány megmaradjon és a hamis tudomány és eretnekség ne
burjánozzanak el. Az apostolok nem voltak egy bizonyos helyhez kötve, mert az ő
feladatuk az volt, hogy az evangéliumot minden teremtménynek hirdessék. Így
voltak az evangélisták is, pl. Timótheus. Azok a pásztorok és tanítók, akik azt
tanítják, hogy nekik nem kell egy helyen maradni, hanem mindenhova kell menni,
azok csúfot űznek Jézus Krisztusból.
Próféták többen is voltak, de pásztor mindenütt csak
egy kell legyen, hogy az vezesse a gyülekezetet, másképp zűrzavar lesz. A
pásztor olyan, mint a katona, akit egy őrhelyre állítottak, hogy ott vigyázzon.
Ne vágyjon máshova menni, hanem ott vigyázzon, ahova állíttatott. Ha pásztorok és tanítók vannak, ott maga
Jézus Krisztus van jelen. Akinek ismerete van, az ne fuvalkodjon fel,az lássa
meg, hogy ő köteles Krisztus testét építeni és Isten dicsőségét szolgálni. Aki
azt mondja, hogy az igehirdetés felesleges,csak gyermekeknek való, mert mindenkiben
ott van a Szentlélek, és Isten mindig mindenkinek adhat kijelentést, az az
ördögtől van, mert ha nincs tanító és pásztor, akkor az ördög uralkodik
felettünk és nincs más hátra, mint a pusztulás és romlás.
Jézus Krisztus mindig úgy uralkodik, hogy az Ő igéjét
emberek szájába adja. Nem fognak angyalok jönni hozzánk, hogy Isten akaratát
hirdessék,mert Isten akaratát azokon keresztül ismerjük meg, akiknek tisztsége
és hivatása azt nekünk hirdetni. Az igehirdető olyan, mint egy forrás, aki a
föld mélyében, tőlünk messze felfakadó forrást hozzánk közel hozza. Aki az
igehirdetést nem fogadja el, hasonlít ahhoz a bolond emberhez, aki nem iszik a
forrásból, mert nem látta annak eredetét. Az eredet Istennél van és az
igehirdető az a kanális, csatorna, amin keresztül hozzánk érkezik.
Akiket Isten rendel, azokat Ő fel is ruházza
mindazzal, amire szükségük van. Mi tudunk felsőbbséget választani, de nem
tudjuk neki megadni , amire szüksége van. Isten a mi alázatosságunkat próbálja
meg, amikor embereket helyez fölénk, hogy alávetjük-e magunkat nekik.
Isten azért rendelt minden gyülekezetben egy pásztort,
mert ismeri a mi gőgös természetünket, hogy különben mindenki első akarna
lenni. Isten a tisztséget a mi javunkra adja, azért azt nem kényszerűen, hanem
örömmel kell elfogadnunk. A tisztség az egyház egységéért van, hogy ne
szakadjunk pártokra és ne veszekedjünk. Aki nem engedelmeskedik az Isten által
adott rendnek, az elvágja a test idegszálait, úgy hogy az teljességgel meghal.
Akik a tisztséget nem becsülik meg , azok
halálos ellenségei az Isten népének és
zűrzavart szítnak.
Aranyköpések
Kálvin igehirdetéseiből
Istennek jól meg kell szorítania bennünket, mert
másként irányíthatatlanok volnánk. Szükségünk van arra, hogy Isten rövidre
fogja a gyeplőt, hogy haladjunk az üdvösség tudományában.
A részeg ember ne mentse magát : „jaj szegény fejem, a bor tette ezt velem.
A názáretiek azt akarják, hogy Jézus szórakoztassa
őket, játszanak Isten fennségével, ahelyett hogy imádnák azt. Istennek nem
kötelessége annyi és olyan csodát tenni, amennyit és amilyet mi kívánunk. Mi
nem rázhatjuk ki ruhánk ujjából Isten hatalmát.
Az olyan keresztyén, aki nem él Krisztus tanítása
szerint egy olyan gazdához hasonlít, akinek felesége részeges, szolgái falánkok
és lusták, és ő akarna másoknak tanácsot adni, hogy hogyan gazdálkodjanak.
Aki azt akarja, hogy mások előtt hitele legyen,
mutassa meg, hogy van esze a maga dolgait rendben tartani.
Ne csodákra vágyakozzunk, hanem egyedül arra, hogy
Isten nyissa meg szívünket az evangélium előtt.
Egyesek hegyezik a fülüket, de csak szamarak maradnak.
Azzal a kegyelemmel, amit nekünk ajándékoz Isten,
különleges kötelességet is ró reánk.
Aki Istennel perlekedni próbálna, az kétszeresen,
háromszorosan bűnös.
Ha Istent pestist, éhséget és hasonló nyomorúságokat
is bocsát reánk, s még aki legártatlanabbnak is vélte magát tanulja meg, hogy
közülünk senki se érdemel kíméletet.
Tanuljunk meg mindent, amit Őtőle kaptunk az Ő
dicsőségére használni.
Ne zúgolódjunk, mert az csak arra jó, hogy növelje
bennünk a gonoszt.
Mindenkinek el kell fogadnia részét, akár kevés, akár
sok az. Miféle őrjöngés az, amikor zúgolódunk, hisz az ördögökhöz vagyunk
hasonlóak ilyenkor. Fogadjuk el jónak, igazságosnak, helyesnek, amit Isten
tesz, anélkül, hogy egy szóval is ellene mondanánk.
Ha elkezdtük a keresztyénséget, folytassuk is, ne
üldögéljünk nyugodtan a kandalló mellett, kövessük tovább megállás nélkül az
Urat, míg halhatatlan örökségünk
birtokába nem jutunk.
Ha egy keresztelésnél nincs jelen a gyülekezet, akkor
az nem több,mint egy bolt..
Úrvacsorához úgy jönni, mintha ebédelni akarnánk,
bizony brutalitás ez.
A pápisták elzárt ostyája olyan, mint egy toronyba
zárt feleség.
Csak ha angyalok lennénk, akkor nem lenne szükségünk a
sákramentumokra. Ha Isten csak kenyeret
rendelt volna, akkor az lenne az érzésünk, hogy adott valamit, de nem mindent.
Azt gondolhatnánk, hogy üdvösségünk valamelyes részét Krisztuson kívül is kell
keresni. De azzal, hogy italt is ad, azt
érzékelteti, hogy Őbenne megvan életünk minden teljessége és tökéletessége. A
sákramentumokkal Isten meg akar sarkantyúzni, hogy a mindennapi kenyérért való
futkosásunkban eszünkbe jusson lelki tápláltatásunkkal is törődni. Isten nem
csak a gonoszoknak és megátalkodottaknak hirdet fenyegető üzenetet, hanem a
hívőknek és választottaknak is. Szentségtörés, ha az Úr asztalához önvizsgálat
nélkül járulunk. Akik a bűnbánat őszintesége, és a hit szükséges ismerete
nélkül úrvacsoráznak, a „disznók vályújába” rángatják Krisztust.
Istent csak úgy dicsőíthetjük, ha tudjuk, hogy semmik
vagyunk.
Anyánk méhétől csodálatos mesterek vagyunk a bálványok
felállításában. Az emberi szív, nem más, mint borzalmas zűrzavar szakadéka. Az
ember elméje a bálványozás és babonáskodás butikja.
Szentlélek nélkül az emberi hiúság mindig megsértődik.
A bűnre senkit se kell tanítani, abban mind ügyesek és mesterek vagyunk, az
ember olyan gyenge, hogy még egy légy is kitéríti útjából.
Ne bizakodjunk el, ha előre haladunk a
megszentelődésben, mert az még mindig csak botorkáláshoz, sántikáláshoz
hasonlít. Aki azt hiszik, hogy eljutottak valamelyes tökéletességre, azokban
ördögi gőg van,azok világias, vallás és kegyesség nélküli emberek. Nincs nap,
hogy legalább 1OO hibát ne követnénk el, de még 2OO-at is. Lusták vagyunk, mint
a szamarak, csökönyösek, mint a lovak.
Aki keresztyén akar lenni, annak először bűnössé kell
lennie. Mint megigazítottak, már a célnál vagyunk, mint megszenteltek, még csak
úton járók.
Nekem elegendő, hogy Krisztusban élek és halok, aki
övéinek nyeresége életükben és halálukban. Az élet egy őrhely, ahova Isten
állított minket és nem szabad azt elhagynunk, amíg Isten vissza nem hív minket.
Az önmegtagadást nem mi erőlködjük ki, hanem Isten
Lelke végzi el bennünk. Az első lecke, amit Krisztus iskolájában megtanulunk:
az önmegtagadás. A keresztyén élet nem érzelmi ellágyulás, nem kellemes séta,
hanem énünk naponkénti megöldöklése. Ne azt keressük, ami nekünk jól esik, hanem
azt, ami az Úr akaratával megegyezik, és ami az Ő dicsőségét szolgálja. Isten
véglegesen meg akarja semmisíteni bennünk a bírvágyat, a hatalomra törekvést, az
emberek kegyeinek a hajszolását,a nagyravágyást, az emberi dicsőségre való
törekvést és más ehhez hasonló nyavalyákat.
Az igazi önmegtagadás az embert boldoggá teszi. Az
engedelmes hívő a kereszt útját járja, csak az juthat felfelé, aki előbb lefelé
ment. Ha a gyülekezettől elszakadunk, Isten szembefordul velünk, és csak
keserűséget tapasztalunk. Ha Istennel megbékültünk, akkor azok, akiket Ő
gyermekeivé fogadott, mind testvéreink lesznek.
Tekintsünk a végső célra, ez a világ csak átkelőhely, nem
itt kell keresni az igazi életet, hanem távolabbra kell nézni, egészen a
mennyei örökség felé.
El kell fordulnunk magunktól és a világtól, hogy Istennél
keressük mindazt, ami belőlünk hiányzik.
Legyünk Isten juhai, hisz Ő nem a farkasok pásztora.
Bármit is kell szenvednünk,, mégse adjuk búnak a
fejünket, kétségbe ne essünk, ne jöjjünk ki sodrunkból, maradjunk meg abban a
várakozásban, hogy végül is Isten gondoskodik rólunk.
Nekünk nagyobb erőforrásunk van, mint a tanítványoknak,
mert ők csak a prófétákra tekinthettek, nekünk az apostolok is példaként
adattak. Meg kell tanulnunk várni a dolgok végső kimenetelére, a gonoszok
boldogsága csak tovatűnő álom, a mi jutalmunk a mennyben van, de az nem érdem,
mert Jézus nem azért jött, hogy táplálja a mi gőgünket és elbizakodottságunkat.
Azért kell szüntelenül a mennybe tekintenünk, hogy könnyebben járhassunk a
földön a tövisek között, hogy átugorhassunk a szakadékok felett. Ha Isten
nekünk jókat ad, akkor dicsőítsük őt ezért, de legyünk készek arra, hogy Isten
megfoszthat minket a jótól, a földi jót tudni kell Isten kezébe visszahelyezni.
A jólétben meg ne mámorosodjunk, s legyünk készek mindenről lemondani, ha
Istennek úgy tetszik. Tudjunk szívből nevetni is, de úgy hogy bármikor készek
legyünk a sírásra is. A kocsmázók ötször-hatszor beesznek és beisznak, de egy
prédikációt is soknak tartanak. Akik azt mondják, hogy nem kell a lelkipásztort
eltartani, azok olyanok, mint a röfögő disznók, akik mindenbe beleverik az
orrukat és mindent feltúrnak. A munkást nem csak azért kell tisztességesen
megfizetni, mert megdolgozott érte és a pénzre is szüksége van,, hanem azért is
hogy munkájával és munkájáért Istent dicsőíthesse. Az egyház hitetlensége
azonnal nyilvánvalóvá lesz pénzügy nehézségeiben. Az ilyen egyház lélekben
beteg. A javak kezelését Isten a gazdagokra bízta, a szegények az ügyész
szerepét töltik be. Szegények azért is vannak, hogy a kincseik ne legyenek
hiábavalóak, hanem határozott rendeltetésük legyen. Isten felé úgy mutathatjuk meg
hálánkat, hogy felebarátunkkal jót teszünk.
A szegénységet se szabad dicsőíteni. A gazdagok és szegények ott vannak
Isten világkormányzó örök tervében.
Azért van gazdag és szegény, hogy egymás adósainak érezzük egymást.
Kevés jó igehirdető van, vannak olyan hólyagok, akik
semmire sem jók, rosszabbak, mint a pápa szerzetesei, vannak olyan igehirdetők,
akik éppoly jól tudnak prédikálni Mohamed Koránjából, csak épp jól fizessék meg
őket. Vannak részeges igehirdetők is, akiknek annyi buzgóságuk van, mint a disznóknak,
és csak ugatnak, mint egy buldog. Ha Isten egy mindenható tekintélyt akart
volna fölénk helyezni, akkor püspököt is adott volna nekünk, aki kitárt
karokkal állna az egész egyház felett. Ha megtűrjük a részegséget,
szégyenteljes dalokat és táncolást és más féktelenséget, mi különbség van akkor
közöttünk és a disznók között? A
táncolás a bordély ajtaját nyitja meg előttünk. Istent haragító szörnyeteg
vagyok, ha nem szentelem oda magam mások szolgálatára. Anna nem azért járt
templomba, hogy koptassa a templom padlóját, hanem hogy imádkozzon és
böjtöljön. A gazdagok külön Napot tartanának, hogy az csak nekik világítson,
megváltoztatnák Isten és a természet minden törvényét, csak ők kaphassanak be
mindent.
A Sátán azokat csábítja el leginkább, akik foglalatosság
nélkül vannak. aki azt mondja, hogy hisz, de nem imádkozik, az csúfolódó és
képmutató. A legnagyobb jó cselekedet, amit az emberekért tehetünk az, hogy
imádkozunk értük. Még ha zsarnokok uralkodnak is, akik tele vannak
korruptsággal, az mégis jobb, mintha semmi rend nem volna. Ha rossz felsőbbség
van, akkor gondoljunk a bűneinkre, Isten akkor azt adja, amit megérdemeltünk. A
felsőbbséget nem kell kizárni az egyházból, mert ők is tagok, még ha nem is a
legjobbak és a legelsők a hitben. A felsőbbség kell tudja, hogy egyszer el kell
számolnia Isten előtt, aki őt olyan nagy méltóságra emelte, és azt akarta hogy
az emberek előtt Istent képviselje. A felsőbbség kell tudja, hogy rettenetes
ítélet és Isten bosszúja vár rá, ha nem Istent képviseli ezen a földön.
Felhasznált
irodalom:
1.Szabó László : Az igehirdető Kálvin Budapest 1986
2.W.H.v.d.Vegt De prediking van Calvijn en wij,) A
„Het gepredikte woord kötetben Franeker
3.Preken van Johannes Calvijn over de kerk Franeker
4.Preken van Johannes Calvijn Advent en Kerststoffen
Franeker
5.Kálvin János Levelek Presbiteriánus kiadó
6. Kálvin János : A Zsidókhoz írt levél magyarázata
7.Kálvin János: Kik a boldogok? Kálvin János kiadó
Budapest 2009
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése