Barangolások bibliai tájakon: Antiókhia
III.
Ha
tovább vizsgáljuk az antiókhiai gyülekezet életét, akkor látjuk, hogy az is
jellemezte ezt a gyülekezetet, hogy nem magáért élt. Ez a gyülekezet tudta, hogy a keresztyénség nem belőlük áll,
hanem sok más gyülekezetből is. Ez a gyülekezet a szó legjobb értelmében
ökumenikus volt. És ezt nem csak szép és nagy szavakkal vallották, hanem készek
voltak cselekedeteikkel is megmutatni. Adott esetben más gyülekezet szükségét
enyhítették. Amikor Júdeában a nagy szárazság miatt nem volt kenyér, rögtön
elhatározták, hogy gyűjtést szerveznek és adományukkal a bajba jutott
testvéreik segítségére sietnek. A most anyagilag jobb helyzetben levő Antiókhia
segíti a szegényebb körülmények között élő testvérgyülekezeteit. Tették ezt
annak ellenére, hogy teológia síkon nem mindenben egyezett a véleményük, voltak
közöttük tanbeli különbségek, de ez nem akadályozta meg őket a
segítségnyújtásban. Az anyagiakban való segítségnyújtást nem kötötték lelki
feltételekhez. Anyagilag azt is kell támogatni, akivel lelkileg nem tudok
mindenben egyetérteni. Ebben is Jézus példáját követi a gyülekezet, aki a
kananeus asszony lányát is meggyógyította és átment Samárián is prédikálva az
evangéliumot.
Az előbb már utaltam arra, hogy voltak
teológiai és látásbeli különbségek az antiókhiai és a jeruzsálemi gyülekezet
között. Jeruzsálemben igen-igen megnőtt az apostolok tekintélye. Oszlopoknak
kezdték el hívni őket. Péter és Jakab nagy tekintélyre tesz szert. Egyik ember
a másik fölébe nőtt. Ez Antiókhiában egészen másképp volt. Ez a gyülekezet a
vezetőivel együtt a testvérek közössége volt. Itt nem volt az, hogy én vagyok a
nagy Pál vagy Barnabás, te pedig csak egyszerű „fapados”egyháztag vagy. Az
egyházi hagyomány azt tartja, hogy Pál ide megérkezve adta magának ezt a nevet
a Saulus helyett, akiről tudjuk, hogy Izrael első hatalmaskodó, büszke királya
volt, a Pál név pedig azt jelenti : kicsiny, jelentéktelen. Hogy megbecsülte
Pál egész életén át azokat, akik bármilyen kis szolgálatot elvégeztek, milyen
szeretettel ír egy Epafrodituszról, aki csak annyit tett, hogy neki Filippiből
csomagot vitt. Pál apostol az ilyen embert atyafinak, munkatársnak, bajtársnak
nevezi.
Antiókhia
üzenete ma az, hogy a gyülekezetben mindenki egyenlő. A lelkészek se érezzék magukat
feljebbvalónak. Ha egy gyülekezetben nem tudunk barátok lenni és barátként
beszélgetni egymással, hanem különböző hatalmi pozíciókból tárgyalunk, akkor
jaj annak a gyülekezetnek. Ott választófalak, egymás megvetése, lenézése van s
az ezzel járó keserűségek. Ezzel csak veszít az egyház, a gyülekezet. A
Krisztust követő ember Ura nyomdokain járva mindig alázatos szolgaként kell
megjelenjen, ne kitűnni, hanem eltűnni akarjon, de úgy mint a só, hogy közben
ízesít, úgy hogy jobb és ízesebb lesz az élet és a világ, illetve a gyülekezet
közössége általa. Ma egy olyan egyház, gyülekezet a vonzó, ahol baráti
szeretet, jó hangulat egymás megbecsülése
van. Ma is nagyon sok ember távolodik el az egyháztól, mert felülről kezelik
őket és nem barátként a Krisztus szeretetével és alázatával.
Az antiókhiai gyülekezet misszionáló
gyülekezet is volt. Ez a gyülekezet volt az, amelyik először gondolt a
pogányokra, akiknek fájt az, hogy tőlük közelebb vagy távolabb élő emberek még
nem hallottak Krisztusról, hogy még bűnben, sötétségben, gyűlöletben élnek. Nem
azt mondták: milyen jól megvagyunk itt mi magunkban, milyen jó, hogy itt minden
rendben van, hanem fájt nekik az, hogy emberek Isten nélkül élnek és így hosszú
böjtölés és imádkozás után a Szentlélek vezetésére figyelve kiküldik Pált és
Barnabást a missziói utakra. Anyagilag is támogatták őket, naponta imádkoztak
munkájukért és szeretettel várták vissza a kiküldött apostolokat. Mi egy
elnyomó rendszerben éltünk, volt elég bajunk, de hála Istennek most szabadság
van, lehetőség van arra, hogy a mi egyházunkból is menjenek emberek misszióba,
csak épp legyen ki pénzzel és imádsággal segítse támogassa őket.
Isten kegyelme látható volt ebben a
gyülekezetben. Azt olvassuk, hogy amikor Barnabás először ide megérkezett látta
az Isten kegyelmét örvendezett. Nem írja le Lukács, hogy mik is voltak ennek
jelei, de gondolhatunk itt számbeli növekedésre, az egymás közötti szeretetre,
segítségnyújtásra, a megszentelt életben való járásra. Ezek a jellemvonások ezt
a gyülekezetet kívánatossá és vonzóvá tették mások számára is. Nem véletlen az
sem, hogy itt nevezték a Krisztus követőit először keresztyéneknek, vagyis
krisztusi embereknek. Az ő életük hasonlított Mesterük életére. Vajon
milyen látható jelei vannak
gyülekezeteinkben a kegyelemnek? Számbeli növekedésről sajnos nem lehet szó,de
itt is feltehetjük a kérdést: vajon ez is nem a hitetlenség jele? A kérdés
azonban marad: látható-e a mi gyülekezeteinkben az Isten kegyelme és lehet-e
örvendezni felette? Vonzóak és kívánatosak-e gyülekezeti közösségeink, ha igen
miért s ha nem mit tehetünk, hogy ilyenekké legyenek. Ezekről a kérdésekről
érdemes elgondolkodni, ezekről beszélgetni.
Végül még csak annyit, hogy ez a
gyülekezet e sok jó vonása ellenére se volt tökéletes. Itt is voltak
feszültségek és konfliktusok is. A Szentírás erről is őszintén beszámol. Itt történt
meg, hogy Pál és Péter, e két áldott apostola az Úrnak bizony elég kemény
konfliktusba keveredett egymással. Péter ugyanis egy adott ponton először együtt evett a pogányokból lett
keresztyénekkel, vagyis nem tartotta be a mózesi törvény előírásait, de amikor
Jeruzsálemből zsidókból lett keresztyének jönnek, akkor hozzájuk csatlakozik és
otthagyja a pogányokból lett keresztyéneket.Nyilvánvaló, hogy ő is jót akart,
mindkét csoportnak eleget akart tenni, egyiket se akarta megbotránkoztatni.
Pált ezt képmutatásnak látja és őszintén megmondta ezt Péternek. Ebből azt látjuk, hogy a gyülekezet nem egy
olyan hely, ahol nincsenek bajok, feszültségek, konfliktusok, de azt is
láthatjuk, hogy egy olyan hellyé válhatik, ahol ezek szépen, őszinte és egyenes
párbeszéd által megoldódhatnak. A gyülekezet egy olyan hely, ahol meginthetjük
egymást, de ahol őszintén és teljes szívvel meg is bocsáthatunk egymásnak.
Bárcsak történne ez meg a mi gyülekezeteinkben is. Így vigyük magunkkal az
antiókhiai gyülekezet szép példáját.
Olvasandó igék: Ap.csel 11,23.26, 13,2-3, 2Kor.8,1-2, Gal.2,11
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése