Öröm a szegénységben
Ahhoz, hogy erről a kérdésről beszélni tudjunk, fontosnak tartom, hogy
kissé megnézzük, hogy mit is tanít a Szentírás erről a kérdésről, s azután
próbáljunk meg beszélni arról, hogy mi hogyan nézhetünk szembe ezzel, hogyan
lehetünk örvendező emberek még szegénységben is. Kétségtelen, hogy Isten
eredeti tervében nem volt helye a szegénységnek, nyilván a gazdagságnak sem.
Isten úgy teremtette meg a világot és az embert, hogy mindene megvolt, amire
szüksége volt, nem kellett nélkülöznie, s dolgznia kellett ahhoz, művelnie és
őrizni kellett a kertet, hogy így a mindenapi szükséges meglehessen. Többletre,
feleslegre se volt szükség, mert Isten naponként gondoskodott az emberről. A
bűneset nyilván ebben is óriási törést hozott, hisz megjelent a bűn, főleg az
önzés és kegyetlenség formájában, ami ahhoz vezethetett, hogy az egyik ember
meggazdagodott, a másik pedig elszegényedett, a legtöbbször épp azáltal, hogy
az egyik ember a másik fölé keveredett, kihasználta annak kiszolgáltatott
helyzetét.
A héber nyelvben öt szó is jelölte a szegénységet különböző árnyalatokkal.
1.az „áni” szó eredeti jelentése válaszolni. Azt az embert jelöli, aki egy
bizonyos helyzetben, egy másik emberhez való viszonyában válaszadásra van
kötelezve, vagyis ő függ valakitől. Az ilyen szegénységnek, nem az illető
személy az oka, hanem ez valamilyen jogtalan esemény következménye. Ez
legtöbbször kényszer és erőszak eredménye. Innen is érthető, hogy Isten az
ilyen szegényt oltalmába veszi, s az ilyen szegény Benne reménykedhet.
2.A „dál” szóval főleg Ámósnál és a Példabeszédek könyvében találkozunk, és
testileg gyengét jelent, akit mások megvetnek, lenéznek.
3.Az „ábjón” elsősorban a koldust jelöli.Ez a nagyon szegényt, hajléktalant
jelöli. De ez a szó a Zsoltárokban is gyakran előfordul, s azt az embert
jelöli, aki koldusként könyörög Istenhez, mert mindenben rá van szorulva..
4.A „rás” a szociálisan szegény embert jelzi, ezzel a szóval főleg a
bölcsességirodalomban találkozunk.
5.A „misken” szintén valakire utaltat jelent.
Mivel Izrael Isten földi országa, ezért az Ő népe között nem lehet tartós
elszegényedés. Ezért a mózesi törvények nagyon részletesen rendelkeznek arról,
hogy mi legyen azzal, aki mégis ebbe a helyzetbe jut. A 2Móz.20,22-23,19 egy
egész programot hirdet meg, olyen elveket, amik Izraelben mindig is érvényben
voltak, de sajnos nagyon ritkán valósultak meg. Ezek főbb elemei:
1.Az az izraelita, aki magát el kellett adja rabszolgának elszegényesedése
miatt, az elengedés évében újra szabaddá kellett váljon.
2.Ennek az évnek az egész termése is a szegényeket illette meg.
3.Isten szigorúan megtiltotta, hogy a szegényeket elnyomják, kihasználják
kiszolgáltatott helyzetüket.
4:Az igazságot se volt szabad elforgatni a szegény kárára. Isten ezért
nagyon sok helyen a szegény oltalmazójának jelenti ki magát, és arra
hivatkozik, hogy ez z Izrael ismeri abból a függőségi állapotból, amiben
Egyiptomban volt, de ami az onnan való szabadulással megszünt.
A királyok idejében,
amikor a termékekkel való csere-kereskedelmet felváltja a pénzzel való
kerskedés, a falusi lakosság nagy része eladósodik a városival szemben. De a
széles falusi rétegek elszegényesedése elsősorbn nem szociális kérdés lesz,
hanem mindenek előtt vallási kérdés, hisz ezzel megtörték Isten törvényét.
Ezért a próféták egész sora kemény ítéletet mond e visszás helyzet felett (Ámós,
Ésaiás,Mikeás). Ők figyelmeztetik a gazdagokat a szegények iránti felelősségre,
melynek elmulasztása az Isten kemény ítéletét vonja maga után. Csak ebből a
történelmi helyzetből tudjuk megérteni a zsoltárok ”szegény” fogalmát. A
szegény az, aki igazságtalanságot szenved, ő tulajdonképpen azért lett szegény,
mert mások áthágták Isten törvényét. Ő meg van alázva és tehetetlenségében
Istenhez fordul, de nem a saját ügyében, hanem abban a szilárd meggyőződésben,
hogy itt végső soron Isten ügyéről van szó. A szegény az, aki igazságtalanságot
szenvedett, és ebben a helyzetben Istenhez fordul.
Ezékiel azt hirdette, hogy az egész fogság
azért következett be, mert a szegényt megnyomorították.
A szegénységről szóló
tanítás már említett vonásai, mind fellelhetők a késői zsidóságban, ami
egyaránt vonatkozik az anyagi szegénységre, és annak enyhítésére, de a lelkire
is. Ennek a következ jellegzetességei voltak.
1.A jótékonykodás, a szegények élelemmel és ruházattal való megsegítése
egyfajta vallásos rítus lett ezt gyakorolták a farizeusok, esszénusok és a
Jeruzsálemben lakó hellénista zsidók is.
2.A zsinagógai gyülekezetben kiválóan megszervezték a szegény-gondozást, el
egészen kezdetleges korházak létrehozásáig. Ezt a templomi adóból
finaszírozták. Jeruzsálem pusztulása után hetente egyszer nyilvánosan
alamizsnálkodtak, ebben a szegényeknek is részt kellett venni, azzal a
megfontolással, hogy ők is egyenlőek a többivel, annak ellenére is, hogy ennek
az akciónak ők voltak a fő haszonélvezői.
A lelki szegénység
megítélésében nagy különbségek voltak.
A bölcsességirodalomban a szegény az, aki Isten üdvcselekedetének tárgya é
így azonos az igazzal. A Qumrámi szegények gyülekezete a vagyonról való
lemondást a rendhez való tartozás előfeltételévé tette. A rabbinisztikus
teológia elvitatja a szegénység teológiai értékét, és a Tóra ismeretében való
szegénységet látja az egyetlen szegénységnek. Ez a felfogás szükségszerűen
vezetett erkölcsi szempontból a szegények megvetéséhez és lenézéséhez.
A görög nyelv két szót is
használ a szegénységre.
1.”Pénész” eredetileg azt a személyt jelölte, aki nem tudott megélni a
vagyonából, és dolgoznia kellett. A másik kifejezés a „ptokhosz” a
koldusszegényt jelentette, aki rászorul mások segítségére. A pénész tehát a
viszonylagosan szegény. Az ókori görögök a vagyonban látták az erényes élet
biztosítékát, miközben a szegénység a bűnözés táptalaja lesz. Sokrates óta ez a
gondolkodás megváltozott, és azt tanították, hogy a szegénység a képzettség,
haladás utáni vágyat segítheti elő és így vezethet az erényhez és egy pozitív
életideálhoz. Plutarkhosz szerint a megelégedettség (autarkeia) által a
szegénységben töltött élet is gazdag és szabad lehet. Érdekes, hogy az
Újszövetség a ptokhosz szót részesíti előnyben, a pénész-t csak 2 Kor.9,9-ben
találjuk, ott is egy ószövetségi idézet ez a Zsolt.112,9-ből. A ptokhosz egy
olyan szócsaládhoz tartozik, ahol ilyen jelentések vannak: összerágott, félni,
remegni. Ez mindig a szociális szegénységet fejezi ki, ellentétben a gazdaggal
(plousziosz)A korai hellenizmusban a szegénység nem olyasmi volt, amire
törekedni kell.A gazdagoknak a szegényeken segíteni erény, mert ez hasznos a
társadalomnak, de etikai szempontból nem volt értéke. A késői hellenizmusban a
szegénység már kedvező feltétele az erénynek. Szegénységben élni és erényesnek
maradni, ez a legmagasabb életcél.
Az Újszövetségben a
ptokhosz szó 34-szer fordul elő, ebből 24-et az evangéliumokban találunk.
Általában a szó szoros értelmében használja, ha nem akkor ott oda teszi pl, a
lelki jelzőt. Jézus a gazdagnak, aki az örök életet el akarja nyerni, ezt
válaszolja: add el minden vagyonodat és add a szegényeknek.. Máté ezt a
gesztust a tökéletesség feltételének tekinti. Máté és Lukács jegyzi fel a Hegyi
Beszéd boldogmondását, ahol az első leki szegényekről, a másik csak szegényekről
beszél, az írásmagyarázók úgy gondolják, hogy ez a második lenne az eredetibb.
Az érdekes és figyelemre
méltó,hogy Jézus nem azzal a programmal jött a világba, hogy a szegénységet
megszüntesse, hogy ezt a világot, ezt a földet egyforma parcellákra
feldarabolja. Ki tett engem bíróvá és osztóvá, felelte egy embernek, aki
bíráskodásra hívta őt egy örökösödési perben. Jézus követői között egyaránt
voltak szociális értelemben vett gazdagok és szegények is. A két emmausi
tanítvány például gazdag lehetett, hisz az ásatások felderítették, hogy Emmaus
Jeruzsálem egyfajta „Rózsadombja” elit-negyede volt, ahol nagy luxusban és
kényelemben éltek az emberek, s Lukács azért vette be ezt az evangéliumába,
mert evangéliumát egy gazdag római polgárnak Theofilusznak ajánlotta, és valami
ilyesmit akart mondani ezzel: látod Theofilusz, más gazdag emberek is követték
Jézust, kövesd te is. Szintén Lukács beszél előkelő, gazdag asszonyokról, akik
vagyonukból szolgáltak az Úrnak.Az első európai keresztyén is egy jómódú
üzletasszony volt, Lidia, a bíborárus asszony Filippiben. Amikor Jézust
lakomákra meghívták szívesen elment, márpedig ezek se lehettek szegény emberek.
Jézus példázataiban is sok gazdag emberrel találkozunk, mint a tékozló fiú
atyja, akinek tehetős vagyona volt, amit megosztott fiai között. Vagy
gondolhatunk a tálentumokat kiosztó gazdára is, vagy a fiának menyegzőt szerző
királyra , a hamis sáfárt megdicsérő úrra, ezek a mai szóhasználattal élve mind
gazdag kapitalisták voltak. A tálentumok példázatából az is kiderül, hogy a
gazda nem egyformán osztja el adományát, egyiknek ötször többet ad, mint a
másiknak.A nagy kérdés az, hogy ki Jézus szemében gazdag és szegény. Ezt nagyon
nehéz meghatározni, mert Jézusnak nincs egy olyan standard mértéke, amivel gazdagságot és a szegénységet megmérné. A
gazdagság és szegénység Jézusnál, de az egész Szentírásban is inkább egy lelki
állapot. A Jézus szemében a gazdagság egyfajta telhetetlenséget jelent, az a
gazdag, akit kielégítenek és boldoggá tesznek az anyagi javak. A gazdag ember
legfőbb értéke az arany, az ilyen embernél az anyagiak a lelkiek fölé
kerekednek. Az ilyen ember nem jobb, igazabb, teljesebb életre vágyik, hanem
csak több pénzre és vagyonra. Az életét lélek helyett arannyal méri. Ilyen
értelemben lehet a szociálisan szegény is gazdag és a gazdag is szegény. A keresztyénség
sohasem azzal kezdte, hogy nekiment a gazdagoknak, elvette tőlük a vagyont és a
szegényeknek adta . Pál visszaküldi a szökött rabszolgát urához. De ahol a
keresztyénség megjelent, ott mégis nagyon fontos dolgok történtek ilyen
viszonylatban is, hisz megszűnt a féktelen önzés, a másik ember kihasználása,
ingyen való dolgoztatása és így belülről sok minden megváltozott. Az első
gyülekezetekben ott ült egymás melllett a gazdag polgár és a nincstelen
rabszolga és egymást testvérként fogadták el. Krisztus nem parcellázta ki ezt a
földet, de ez a föld mégis teljességgel megváltozott az ő jövetele által. A
Krisztus követői egyszerűen törölték szótárukból a „magántulajdon” fogalmát. Ők
tudták, hogy minden Isten kezéből jön A keresztyén ember tudja, hogy sem
családtagjai, sem a pénze nem az övé. Mindennek Isten a gazdája és mi csak
sáfárok vagyunk. A földi javak egyetlen
birtokosa maga a teremtő Isten. A pénz is Isten ajándéka, s ezért ezt is csak
az Isten dicsőségére lehet felhasználni. Azon semmiképp se lehet kéjt vagy más
földi gyönyöröket vásárolni, ez természetesen nem zárja ki azt, hogy keresztyén
ember nem vehet egy jegyet az operába vagy színházba, nemes kúltúrkincsekre
mértékletes módon költhet a pénzéből, persze, ha először odaadta Istennek, ami
az Istené.A keresztyén ember a gazdagságban is mindig az Isten áldását látta.
Ezen gondolatok után már jobban meg
tudjuk közelíteni a témánkat. Öröm a szegénységben. A nagyszerű dolog az, hogy
Jézus a szegényeket nem zárja ki az örömből, a boldogságból, hisz épp Ő az, aki
őket a Hegyi Beszédben boldognak mondja, most mindegy, hogy lelki vagy anyagi
szegényekről legyen szó. Ezt Jézus éppoly méltósággal mondta ki, mint ahogy,
mint ahogy a gutaütöttnek azt mondta: megbocsáttattak neked a te bűneid. Maga
Jézus mondja, hogy a szegények boldogok és övék az Isten országa. Mi ezt
nehezen akarjuk elhinni, minden tiltakozik bennünk az ellen, hogy a szegények
boldogok lehetnek. De Jézus arra kér és indít az Ő teljes hatalmával és
tekintélyével, hogy ezt neki higgyük el. Ha ezt nem Jézus mondaná nem is lenne
igaz, akkor tárgytalan lenne. Mi egyáltalán nem lehetünk boldogok Krisztus
nélkül Krisztus nélkül a boldogság olyan, mint egy beárt üzlet vitrinje, amiben
sok kívánatos dolog van, de mi azokat legfeljebb láthatjuk, de sohasem
juthatunk hozzá.Olyan mint a paradicsomkert a kiűzött első emberpár mögött,
amit a kivont kardú angyal őrzött, hogy abba ne lehessen visszamenni.De nem egy
hamis ígéret ez? Mi ismeretünk olyan rendszert, amely paradicsomot ígért itt a
földön, de csak egy nyomorúlt pokol lett belőle. De itt az a Jézus ígéri nekünk
az örömöt, aki maga az öröm forrása. Csak az Ő szájában hiteles ez a mondás,
hogy a szegények boldogok lehetnek, hogy szegénységben is örvendezni lehet. A
mi örömünknek, a szegénységben való örömünknek is drága ára van: ehhez
Nagypéntek, Jézus kiomló vére kellett. Örömöt és boldogságot, szegénységben, de
gazdagságban is csak Krisztus adhat nekünk. Aki örülni akar, az Krisztushoz
menjen, Tőle kérje az örömöt. Ezért nincs is veszedelmesebb dolog az ember
számára, mint amikor Krisztus nélkül is boldog tud lenni, örülni tud. Ez a
gazdagoknak sikerül a leginkább, akiknek egy csomó „örömpótlék” áll
rendelkezésükre. Ezért figyelmeztet Jézus gyakran, hogy a gazdagok nehezen
mennek be az Isten országába, mert nekik a gazdagság adott esetben helyettesíti
Krisztust, a Megváltót. Jézus csak a gazdagoknak és a képmutató farizeusoknak
kiáltott jajt. A farizeusok lelkiekben gondolták magukat gazdagnak, ezért nem
volt szükségük Krisztusra, a földi javakban dúskálók pedig kincseikben látták
boldogságukat, üdvösségüket. A lelki szegények Jézus korában azok voltak,
akiknek nem volt lehetőségük az iskoláztatásra, tanulásra, egyszóval a kúltúra
elsajátítására. Ezeket Jézus korában is megvetették, hisz ők nem tudták olvasni
a törvényt, az ilyen lelki szegények közé tartoztak a gyermekek is, akiket
Jézus annyiszor védelmébe vett, akiket megáldott és példa gyanánt a felnőttek
elé állított. Meg kell tanulnunk nekünk is, hogy az embereket ne diplomájuk,
képzettségi fokuk szerint értékeljük.Az első századokban a legtöbb gyülekezeti
tag rabszolga és egyszerű ember volt.
Az örömöt a szegénységben két példával szeretném illusztrálni.Az egyik
bibliai, a másik a saját családom életéből való.
Dávid, az Isten szíve szerint való férfi a Zsolt.4,8-ban azt mondja:
nagyobb örömöt adsz így szívembe, mint mikor sok az ő búzájok és boruk. Dávid
ezt a zsoltárt akkor írta, amikor menekül Saul elől és nagy szükségben van.
Útban van a trón felé, már fel van kenve, az Úr már ismeri őt, de a valóság még
nem erről szól, sőt nagyon nehéz. Körülményei nyomorúságosak, keze üres, gyomra
is korog az éhségtől. Búzája és bora nincs. A körülötte levők azonban épp ezt
követelik tőle. Hisz ha a népnek kenyere és bora van, akkor hallgat. Mert a
szükség bizony nyugtalanságot okoz. Ebben a krízishelyzetben Dávid egy tudatos
döntést hoz. Nem lázadozik, nem zúgolódik, hanem hálát ad, miközben azt látja,
hogy ellenségének bőven van búzája és bora. Ő szükségben van, de hálát tud
adni, miközben látja, hogy a másik tejben-vajban fürdik, más szóval
gazdagságban él. Ő nem kívánja és nem irigyli a bőséget, hanem bizonyságot tesz
arról, hogy neki öröm van a szívében. Nem keserűség, nem lázadás, hanem öröm.
Miért lehetséges ez? Azért, mert Dávidnak maga az Úr kell és nem csak az Ő
ajándékai.Ellenségei megelégesznek az ajándékokkal, a búzával és borral (ebben
ott van pénz, kényelem, földi örömök) ő
az Urat kívánja, az Ő közelségét, szeretetét. Hogyan állunk mi ezzel a
kérdéssel? Nekünk kell-e az Úr vagy pedig csak ajándákaira áhítozunk? Kielégít
minket, ha van elég búza és bor? Vigyázzunk, mert az az öröm, amit a búzára és
a borra építünk csak addig tart, amíg búza és bor bőségben van, mihelyst pedig
elfogy vagy szűkebben lesz, oda lesz az örömünk is. Dávid Isten által tud
örvendezni, jóllehet szükségben van, és nagyobb az öröme, mint azoknak, akiknek
bőségben van mindenük, de nincs Istenük és nincs hitük.Ez nem jelenti azt, hogy
Dávid megvetné, vagy lebecsülné a földi javakat, erre neki és embereinek is
szüksége van, Nábáltól is kért húst, gyapjút és sajtot, mert szüksége volt
ezekre. De számára nem ez a legértékesebb, nem ez a minden.Az ő öröme Istenben
van, az Ő munkájában, az Ő tervében. Ő nem csak abból él, amit lát, hanem ő egy
láthatatlan valóságból élés ez neki egy rendkívűli örömöt ad.Az ő öröme sokkal
nagyobb és mélyebb, mint azoké, akiknek csak búzájuk és boruk van. Mi hálásak
vagyunk a földi javakért, ha van eledelünk és ruházatunk, de tudjuk, hogy
számunkra a legfőbb jó maga az Úr Jézus Krisztus, akiben van a mi teljes
váltságunk és üdvösségünk. Mi mindent általa és érette kapunk, a búzát és a
bort is. Aki Őt nem ismeri és a Benne való örömöt, az még szegény ember, ha sok
pénze van is. Mi naponta kérjük a mindennapi kenyeret, minden földi szükségünk
kielégítését, de mindenek felett azt, hogy ha ez nem is adatik meg, akkor is
tudjunk Benne örvendezni.
A másik példa édesanyám. Ő egy elég gazdag családban született, édesapja
jómódú gazdaember volt Nyíregyháza környékén, s amikor jött a kommunizmus,
vagyonát ügyesen mentette át ingatlanokba. Tanítónői diplomát szerzett a
debreceni Dóczy tanítóképzőn és jól
fizetett állása volt. 1942-ben került Szatmárnémeti mellé egy nagy községbe,
ami akkor a Bécsi-döntés nyomán Magyarországhoz tartozott. Így ismerkedett meg
édesapámmal, aki súlyos beteg, de ezenfelül koldusszegény családból származott,
még cipője és egy jobb rend ruhája sem volt. Hat és fél évig várakoztak
vőlegényként-menyasszonyként egymásra, hisz időközben ezt a részt újra
Romániához csatolták s ez őt épp Magyarországon érte. Férjét, édesapámat másfél
évi házasság után letartóztatták és vallási izgatás vádjával 12 évre elítélték.
Ő egyedül maradt 2 pici gyermekkel, tanítónői állásából kidobták, mivel nem
volt hajlandó papíron elválni politikai fogoly férjétől, így megmenthette volna
csak meg az állását. Emberileg iszonyatos szegénységre és éhhalálra volt ítélve
két gyermekével együtt. Az első dolog, hogy édesanyám ebben a kétségbeejtő
helyzetben nem esett kétségbe, hanem tudott hinni Istenben, akiről hitte, hogy
nem hagyja el és gondot visel róla. De ezért nem csak imádkozott, hanem tett
is. Bár soha még tű és gyűszű sem volt kezében, megtanult varrni, s a környék
egyik leghíresebb és legügyesebb varrónője lett, s így annyi pénzt tudott
keresni, hogy nem csak családját tudta megmenteni a nélkülözéstől, hanem más
hasonló helyzetben levő családokon is segített, akik még nehezebb helyzetben
voltak, a legtöbbet a Visky családon, akiket Óromániába deportáltak. És végig
örvendezni tudott, úgyannyira, hogy az emberek nem akarták elhinni, hogy semmit
se tud a férjéről, hisz el se tudták képzelni, hogy egy ilyen helyzetben még
valaki mosolyoghat és nevethet. Édesanyám, és a bibliai Rúth példája is azt
mutatja, hogy a szegénységbe nem szabad, mint megváltozhatatlan végzetbe
belenyugodni, hanem, amit meg tehet az ember, tegye meg, hogy kijusson belőle. Ő
is vallhatta Pállal: Tudok bővölködni is, mindenben és mindenekben, ismerős
vagyok a jóllakással is, az éhezéssel is, a bővölködéssel, a szűkölködéssel is,
mindenre erőm van a Krisztusban, aki engem megerősít.(Fil.4,12-13)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése