A
munka etikája
A munka az emberi életünknek egyik része. Hozzátartozik
életünkhöz. Sok mindenre lehet következtetni egy ember életében arról, ahogyan
a munkához viszonyul. A munka nagyon különböző lehet, mennyire más a
földművelő, az iparos, a tisztviselő, az orvos, a lelkész, a katona, a gyári
munkás, a programozó, a hajós, a rendszerkoordinátor, a menedzser élete.
A munka lényegéhez
hozzátartozik a kenyérkereset, az élet
feltételeinek a biztosítása. A teremtés után az ember kapja a megbizatást, hogy
hajtsa birodalma alá a földet, hogy őrizze és művelje az Éden kertjét.
(1Móz.1,28, 2,15)Istennek ebben a parancsában ott van a munkára
való felszólítás.Az ember munkája által civilizációt teremtett. Mi már egy
meglevő civilizációba születtünk bele, amitől nem tudjuk magunkat
elvonatkoztatni. Minden cselekvésünket mghatározza az a civilizációs világ, ami
körülvesz minket. A civilizáció azáltal jön létre, hogy az ember a természetet
emberi célok érdekében átalakitja. A civilizáció az ember munkája által jön létre. Az ember a munka által valósítja meg magát. Az
állatok nem dolgoznak és érdekes az angyalok sem. Vannak feladataik, pl. tábort
járnak az Úr gyermekei körül, de mégsem dolgoznak, úgy mint az ember. Az
állatok egyszerüen követik ösztöneiket, nem döntenek, nem készítenek terveket,
a munka az ember nagy és veszélyes előjoga. Az embernek nincs előre kijelölt
útja, hanem magának kell utat törnie. Megteheti azt is, hogy ne dolgozzon, azt
is hogy teljesen elmerüljön a munkában . Fel kell tennie állandóan a kérdést,
hogy miért dolgozik és mit dolgozik. Így a munka etikai kérdéssé válik az ember
számára. Természetesen az elsőrendű ok a munkára a létfenntartás szüksége. Csak
munkával tudja megszerezni a kenyerét, tudja legyőzni, uralma alá hajtani a
természetet, de a csupán szükségből végzett munka nem elégiti ki az embert és
nem ad rendeltetést számára. A teremtett világban egyedül az ember tud kitörni
korlátai közül. Ő nincs úgy világába zárva, mint az állatok. Új tapasztalatokat
tud gyűjteni, miközben az állat úgymond előre be van programmozva. A különös
lehetőségek már biológiai felépítettségéből következnek. Az ember az állatokhoz
képest nagyon korán és gyámoltalanul születik, de éppen ebből adódóan
fejlődésre képes. Mindent születése után kell megtanuljon : járni, beszélni,
gondolkodni. Az ember így szükségét a maga javára fordítja : ami hiányzik neki,
azt előállítja, úgy hogy átalakítja azt a világot, amibe beleszületett. Házat
épít, ruhát készít és megműveli a földet, hogy csak a legalapvetőbbeket említsem.
Az embernek az a képessége , hogy a környezetét a saját céljaira átalakítsa a
természettudományos felfedezések által szinte az elképzelhetetlenig fokozódott.
A tehnika segítségével felépített magának egy világot, amitől egyre inkább
függővé válott. A hatalmas városok, az energiaellátás rendszere, a közlekedés
és az árúforgalom egy olyan világot hozott létre, ami nélkül ma már lehetetlen
élni.
Az ember a Teremtő előtti
felelősségben mint Isten felhatalmazottja kezeli, uralja a világot. Fontos
tehát látnunk, hogy a munkára való parancs már a bűneset előtt ott volt.
Az ember nem mint egyedi személy kapta ezt a parancsot, hanem mint
közösségi lény. Az ember sohasem létezik
csak úgy önmagában. A munkát mindig az embertárshoz való viszonyban kell
látnunk. Az ember mindig egy valamilyen közösségnek a tagja. A munka a
Szentirásban mindig egy közösségnek az ügye, és mint szolgálat fejeződik ki.A
munka tehát nem csak a létfenntartás eszköze, hanem szolgálat is. Vétkezünk a
kegyelmi szövetség ellen, ha mi a munkát csak a létfenntartás, az egyéni vagy
családi megélhetés, a jólét szemszögéből nézzük. Erre mi hajlamosak vagyunk.
Azt természetesnek vesszük, hogy mások nekünk dolgoznak, de azt már nem, hogy
mi dolgozzunk másokért. Ezért az embernek kezdettől fogva együtt kellett
működnie másokkal, illetve ki kellett cserélnie munkájának eredményét másokkal.
De minden közösségben való lét szintén etikai problémákat vet fel, mert minden
együttműködésnek feltételei vannak. Mindenekelőtt közösségi fegyelemre és az
egymásban való bizalomra van szükség.
Ezért a munka és civilizáció etikai probléma, a teológiai etikának is
problémája.Önmagában a munka nem etikai kérdés, de mivel azt az ember végzi,
etikai kérdéssé válik. Az ember attól ember, hogy felelős lény. A munka ott lép
be az etika területére, hogy az emberi szabadság, az emberi döntés aktusa. A
munkánk is Isten parancsa alatt áll.
Ebben a
kérdésben is az a döntő, hogy mi az Isten akarata? Mit akar Isten? A munka nem önző célok érdekében kell történjen, hanem az embertárs javára.
A munka tehát a teremtett világgal való bánás, amiben ott van az Isten iránti felelősség és a felebarát java. A munka
Isten teremtő munkájának folytatása, együtt teremtés. A görög gondolkodás a
kétkezi munkát nagyon lebecsülte a szellemi munkával szemben. A görög
gondolkodás szerint a munka egy „Zeusz által adott végzetes rossz”, egy
kategóriába van sorolva a betegséggel, szerencsétlenséggel, megvetettséggel. A
szabad ember ne dolgozzon, legfeljebb a sport, a filozófia, és a társaságban
való lét lehet munkája. Pál az eszkatológiai rajongókat „ataktoi”-nak nevezi,
és mint olyant elutasítja. A munka rendje Krisztus visszajöveteléig megmarad az
ember számára, és érvényes lesz. A keresztyének ne hagyják abba mindennapi
munkájukat, hanem lelkiismeretesen végezzék azt, mert épp a mindennapi munkában
mutatják meg Krisztus iránti engedelmességüket. Aki nem dolgozik az Isten
rendelésének áll ellen (tagmata Theou) A
munka értelme Pál szerint nem önmagában van, nem csak az adott rend fenntartása
érdekében történik, hanem az emberszereteteből (filadelfia). Pál is azért
dolgozott saját kezével, hogy ne legyen mások terhére, és hogy így bizonyítsa
be, hogy ő nem azt keresi, ami az övék, hanem őket magukat szereti. Bár ezt
tételesen nem fogalmazza meg, de azt mondhatjuk, hogy a munka nélküli élet,
szeretet nélküli élet. Ha a munkát szolgálatként fogjuk fel, akkor már teljesen
mindegy , hogy milyen munkával szolgálok. Nem az a fontos, hogy mit dolgozom,
hanem az, hogy miért dolgozom. Mivel a munkámmal Istent és a felebarátomat
szolgálom a legcsekélyebb vagy legmegvetettebb munka is egyenranguvá válik a
legmagasztosabbal és leglelkibbel.
Történeti egészében véve Európa
népeit épp az egyház tanította a munka megbecsülésére és nevelte tisztes
munkáséletre. Ezáltal a keresztyénségnek döntő része volt Európa kialakulásában
és a nagymúltú Ázsiával szemben vezető szerephez való jutásában. A
keresztyénség kezdettől fogva a munkát az isteni világrend mellőzhetetlen
alkotóelemének tekinti. Amikor Pál missziójában a keresztyénség és a görög gondolkozás
találkozik konfrontációra kerül sor, Pál rendeli a munkát és kijelenti : aki
nem dolgozik ne is egyék. A keresztyén gyülekezet sohasem tűrt munkakerülőket a
maga körében. Pál maga is kétkezi munkát végez, hogy ingyen kenyeret ne egyék.
Ezt nem azért tette, mintha az ige hirdetését nem tartotta volna munkának,
hanem hogy az ilyen görög talajon saját magát is példaképnek adhassa. A munkára való parancs már a bűneset előtt
megvolt, így a munka nem lehet bűntetés és átok. A kert művelése és őrzése, a
föld az ember uralma alá hajtása nem képzelhető el munka nélkül. A szüntelen
munkálkodó Isten hogyan is teremthette volna tétlenségre a saját képmását, az
embert?
. A Biblia emberei e
kettősségnek megfelelően józan belátással fogadták és vállalták a munkát. Sem a
vele való kérkedésre, sem az ellene való lázadásra nem láttak okot. A munka
egyszerüen isteni parancs és természeti szükségesség.
.. Luther a munkát nagyra értékelte a
kolostori életformával szemben. Hiressé vált az a mondása, hogy a szolga
munkája az istállóban és az édesanya munkája a gyermeke bölcsője mellett
szintén istentisztelet. A munka szükséges azért, hogy a káosz megszünjön, hogy
a test megzaboláztassék és a felebarát ne szűkölködjön. A reformációnak másik
eléggé feledésbe ment tanítása, hogy a munka megfegyelmezi a gonosz
kívánságokkal teli embert, a munka bűnös énünk, ó-emberünk megöldöklésének
eszköze is lehet.
A munkának ez a
rendeltetése az Istentől való elszakadás által szintén megromlott. Így a
munkának is más jellege lesz. Ott van felette Isten átka is. Nem a munka, mint
olyan bűntetés az ember bűnére, hanem a fáradtság és nyomorúság, ami ahhoz
kapcsolódik. Nyomorúsága : a munka fáradtsága, teher és iga volta, s hogy
keserves verítékezés után is sokszor csak tövis és bogáncs terem.
Eredménytelensége emberi tehetetlenségünkre emlékeztet, lever és megaláz. A
munka kilátástalan nyomorúsága az embert zúgolódóvá, pesszimistává teszi.
Az ember örömmel kellett volna
művelje a földet, mint Isten munkatársa, de így a földtől szinte ki kell
izzadtsággal „húzni” a termést. Nem a munka lesz átokká, hanem a föld lesz
átkozottá, és verítékkel kell azt megdolgozza. Az embernek keményen meg kell
dolgoznia azért, amit addig ajándékba kapott. A bölcsességirodalom szerint a
szorgalmas munka meggazdagít, a lustaság pedig megszegényít. A gazdagság tehát nem
szerencse, hanem a szorgalmas munka gyümölcse. De haszontalan a
szorgalmatosság, ha elfeledkezünk arról, hogy az Úr áldása gazdagít meg, a
gyarapodást nem lehet kierőszakolni.Jézus szerint a munka hozzátartozik az
ember életéhez, másrészt azonban az üdvtörténeti helyzet, az Isten országának
eljövetele erősen relativizálja a munka értékét. Nincs utalás arra, hogy Jézus
messiási működésének elkezdése után folytatta volna az ácsmesterséget. Sőt,
tanítványait is az addig végzett munka abbahagyására szólítja fel, a lábainál
ülő Máriát előnyben részesíti a szorgalmas Mártával szemben.
Ha úgy érezzük, hogy munkánkat nem ismerik el és nem értékelik, akkor
összetörik bennünk valami. A munka kínná válik, értelmét veszti. De ha azt
hasznosnak látjuk és elismerést kapunk érte, akkor magunkat is értékes
embereknek érezzük és örömünk lesz abban, amit csinálunk.
A munka az idők
folyamán egyre inkább differenciálódott. Először Kain és Ábelnél vált szét, az
egyik földművelő, a másik állattenyésztő lett. Ez az idők során egyre
hangsúlyozottabb lett és már teljességgel elképzelhetetlen, hogy egy ember
mindent maga készítsen el, az autótól a televizióig és számítógépig, amire
szüksége van. A munkamegosztást a társadalom szervezi meg. Mindenki egy
bizonyos dolgot termel és felhasználja azt, amit mások termeltek. A tehnika
fejlődése azt hozta magával, hogy egyetlen terméket többféle folyamat és több
ember hoz létre. Ez növeli az emberek egymásra utaltságát.
Az ember
meghódította a világot, uralma alá hajtotta, de azt az árat fizeti, hogy
teljességgel függővé vált a tehnikától. Egyre kevesebb lehetősége van arra,
hogy munkájának személyes jelleget adjon. A kőműves még megcsodálhatja a falat,
amit egy napon át felhúzott, de a futószalagon dolgozó csak azt tudja, hogy egy
nap tízezer csavart húzott meg egy autó motorján. De a futószalag mellett
dolgozó is örül annak, hogy autója van, jóllehet ő csak mindig egy csavart
húzott meg rajta. A tehnikának átka és áldása van egyszerre. A tehnika sok
mindent lehetségessé tett és ez az embernek azon képességén alapszik, hogy a
környezetét megismerheti és a maga hasznára használhatja. Ez által olyan
mechanizmusok keletkeznek, amelyben az ember csak egy kis fogaskerék a nagy
szerkezetben.
A munkát nem
szabad bálvánnyá sem tenni, de sem lebecsülni . A munka Isten megbizatása ami
hozzá tartozik az egészséges ember életéhez. Ez különösen a nyugdíjba
menetelkor látszik meg, sokszor csak akkor érzik meg az emberek, hogy mennyire
kötődtek még egy olyan munkához is, amit aktív korukban sokszor terhesnek és
nyűgösnek éreztek. Ahhoz, hogy a munka elviselhetővé váljon, szükség van arra,
hogy az ember szabad idejét is értelmesen töltse el : mozi, színház, könyvek
olvasása, zenehallgatás, sport, hobby, nem utolsósorban a hitélet gyakorlása,
mindezek hozzásegítik ahhoz, hogy munkáját hasznosnak és elviselhetőnek érezze.
A munkától
elszakíthatatlan a teljesítmény kérdése. Egy vita során, amelyen erről volt
szó, az egyik vitázó a farizeus és a vámszedő példázatát hozta fel arra nézve,
hogy nem a teljesítmény, hanem a kegyelem a fontos, a másik azonban a
tálentumok példázatával amellet szállt síkra, hogy a Biblia igenis beszél
arról, hogy az embernek teljesítenie kell. Nyilván, hogy mind a két gondolat
helyes. A teljesítésre való akarat ott van bennünk, de ott van a közösségben
is. Ott vannak az elvárások mások részéről. A magunk akarata, hogy
teljesítsünk, és szüleink majd az embertársak elvárása egy egységes eggyé olvad
össze. De tudjuk azt, hogy Isten is elvár bizonyos dolgokat tőlünk és ennek is
meg kell felelnünk. De hogy tudjuk megmutatni, hogy telejesítettünk valamit?
Hiszen a futószalag-munka világában nehéz ezt felmutatni. De az adja meg az
értékünket, hogy mit és mennyit teljesítettünk? Itt nem lehet a szeretetet
figyelmen kívül hagyni. Jézusnál azt látjuk, hogy Ő különösen azok felé
fordult, akik mások szemében kevés értékkel bírtak. Mi tudnunk kell, hogy
értékünket nem mi kell kiharcoljuk, a mi értékünk abban van, hogy Isten
Jézusban igent mondott ránk. A mi értékünket az adja meg, hogy Jézus meghalt
értünk és elfogadott minket.
Amit
Krisztus nekünk megadott, azt mi is megadhatjuk egymásnak. Egymást be kell
fogadnunk, értékelnünk kell egymást. Jóllehet Istennnek is vannak velünk
szemben elvárásai, de Ő mégsem teljesítményünk alapján ítél meg minket.
Minden munka előfeltétele Isten ajándéka s
létfenntartásunk eszköze. Tőle kaptuk munkásságunk tárgyát az egész anyagi és
szellemi világot. De nem csak munkásságunk tárgyát, hanem eszközeit is tőle
kaptuk. : Ő adott nekünk ügyes kezet, leleményességet. A munka törvénye a
Biblia szerint kettős : egyfelől királyi megbizatás másfelől bűntetés jellegű. Ebben van a munka
méltósága és nyomorúsága. Méltósága abban van, hogy az ember igyekszik
munkájával az anyagit szellemmel áthatni, a szellemet viszont alkotásokban jeleníti meg.
Ezáltal új értékeket termel, kultúrát épít. Munkája egy kicsit Isten alkotó
munkájára emlékeztet, de lényegesen különbözik is attól, hisz az ember munkája
nem semmiből teremtés, hanem a meglevőnek a formálása, az adott lehetőségek keretei között.
Az ember nem felejtheti el, hogy ő nem teremtője ennek
a világnak, hanem csak formálója. A világ nem az övé, így nem tehet azzal azt,
amit épp ő jónak lát. Ő csak sáfár és felelősséggel tartozik annak, aki őt
ebben a világban sáfárrá tette. Az ember Isten munkatársa, nem felejtheti el,
hogy mindent Istennnek köszönhet, hisz az Általa adott képességek nélkül nem
lett volna képes elérni, azt amit elért a modern ember. A baj akkor következik
be, amikor az ember már nem akar munkatárs lenni, hanem ahogy valaki mondta
„megalapítja a saját vállalkozását” az Istenével szemben. Az ember elszakadása
Istentől, a Biblia ezt bűnnek nevezi, mindabban megmutatkozik, amit az ember
tesz. Így az ember munkájának mindig kettős arca lesz : egyrészt a haladást, a
fejlődést munkálja, másrészt kárt is okoz magának. Az atomenergia óriási
erőforrás, de pusztító erővé is válhat (lásd Csernobil) ,az autónkkal elmegyünk
egy szép szabadságra, de szennyezzük vele a levegőt. Sokszor így egy ördögi
körben mozgunk, amiből nem tudunk kitörni.
Sokatmondó ilyen szempontból a Bábel tornyának a
története. Isten beleavatkozik a dolgokba, nem engedi meg, hogy az ember
végrehajtsa tervét, nem azért mintha az építés egy rossz dolog lett volna,
hanem azért mert rossz célja volt : szerezzünk nevet magunknak a földön. A
munka itt már nem engedelmesség Istennel szemben, az ember a saját dicsőségét
keresi, az érvényesülési vágy vesz erőt rajta, és ezzel szembe kerül Isten
uralmával. A torony az égig akar érni, az ember már magát gondolja Istennek. Ő
már úgy érzi, hogy senkinek sem tartozik felelősséggel, és úgy gondolja, hogy
minden problémáját meg tudja Isten nélkül is oldani.
A munka tehát nagyon fontos
alkotóeleme a mi életünknek, de ne felejtsük el, hogy csak egy rész az
életünkből és nem az egész. Az ember több mint a munka. Ne a munka uralkodjon
felettünk, hanem mi uralkodjunk a munka felett.
A keresztyénséget régen azzal vádolták, hogy
tehnikaellenes. Ma inkább azzal vádolják, hogy maga is résztvesz a világ
tehnicizálásában, ezért a keleti vallások felé kell fordulni. Mindkét vád igaz,
és a keresztyénség nem felejtheti el, hogy Isten parancsot adott arra, hogy
hajtsa uralma alá a földet, de arra nem, hogy azt kihasználja és visszaéljen
vele. Az ember felelős marad Istennel szemben abban, hogy hogyan bánik a rá
bízott világgal.
A
munkánk nagy része a foglalkozásban, a hivatásban realizálódik. Minden
foglalkozás egy bizonyos fajta ismeretet használ fel az életnek egy bizonyos
területén. Minden szakmának megvan a szépsége és tekintélye és minden szakma
más emberekkel hoz minket kapcsolatba. A foglalkozás megválasztása nagyban
meghatározza az ember egész életét. Régebb a szakmák öröklődtek, ha az apa
lakatos volt, a fia is lakatos lett. Mára ez a helyzet már teljesen
megváltozott. A legtöbb fiatal már nem a szüleinek a tapasztalataira épít,
hanem sok más tényező is befolyásolja pályaválasztását : a pénz, a szükséglet,
a piaci körülmények. Egyre kevesebb szakma öröklődik tehát apáról – fiúra.
A mi időnkre jellemző lett a szakmaváltoztatás. Régen
az volt a közmondás, hogy a cipész maradjon a kaptafánál, ma már 12 évenként
változtatják a szakmát, az emberek nagy százaléka nem abban a szakmában
dolgozik, amit tanult. Mi ennek az oka? Nagyon különböző lehet. Magasabb
fizetés, nagyobb felelősség vállalása, jobb munkakörülmények, több szabadság.
Nagyon sok esetben a szakmaváltást kényszer okozza. Elbocsáts, a tehnika
fejlődése( azt, amit eddig kézzel végeztek, azt most egy gép végzi el).
Minden szakmára a továbbtanulás, a továbbképzés lett a jellemző.
A hivatás fogalmát a reformáció vezette be. A
reformátorok a hivatáson két dolgot értettek : az egyik a hitre való elhivatás,
a másik pedig egy munkára való elhivatás. Amint már mondtuk, ők minden munkát
istentiszteletként fogtak fel. A hivatásra az Isten iránti felelősség és a
felebarát iránti elkötelezettség jellemző.
Az első keresztyének,
mivelhogy egy közeli végváradalomban éltek nem azt tekintették fő feladatuknak,
hogy a világot megváltoztassák. Ez a világ úgyis mindjárt elmúlik. (1
Kor.7,2O-24) Az Újszövetség mind a munkaadót, mind pedig a munkást a „
Krisztusban” való létre emlékezteti. Mivel mindketten elfogadták Krisztust,
ezáltal gyökeresen megváltozott az egymáshoz való viszonyuk is. Ők mint
testvérek élnek egyugyanazon gyülekezetben. Ezáltal nem változott meg a
struktúra, de lelki szempontok érvényesültek. A rabszolgákat már nem lehetett
tárgyaknak tekinteni, hanem testvérként kellett értékelni.
A pályaválasztásnál figyelembe kell venni a
tehetséget, a hajlamot és a lehetőségeket. Ha valakinek semmi tehetsége és
hajlama sincs valamihez, akkor ne válassza azt a pályát. Egy minimális kedv és
szeretet elengedhetetlen a munkához. Egy keresztyén szülő vagy tanácsadó három
általános tanácsot adhat:
·
Menjen
el a fiatal egy szakmai tanácsadásra, ahol tehetségét és hajlamait
felfedezhetik
·
Minél
szélesebb képzést kapjon a fiatal, hogy aztán több irányba is elindulhasson
·
Tanuljon
tovább
A keresztyén ífjúnak még további tanácsokat is adhatunk:
·
Minden
foglalkozást választhatja, amelyikben az Istenben való hit és a jó lelkiismeret
megmaradhat
·
Bizonyos
foglalkozások, bizonyos időkben a keresztyének által elkerülendők, mert azokban
Istent és az Ő parancsolatait meg kell tagadni. Ilyen volt pl. a római
birodalomban a köztisztviselő, mert neki részt kellett venni a
császárkúltuszban és a keresztyénüldözésben. Voltak olyan foglalkozások is ,
amelyek összefüggtek a pogány kultusszal, varázslással, mások pedig szexuális
kicsapongással jártak együtt
·
A
keresztyén fiatal előszeretettel válasszon olyan pályát, amiben embertársainak
segítségére lehet.
Isten azonban nem csak munkára ad parancsot, hanem
pihenést is rendel. Ez a munkának Isten által megszabott határa. A szombat napi
parancs nem csak egészségügyi vagy szociál-etikai intézkedés.. Nem csak a
pihenést, hanem az Istenben való megnyugvást is előirja. A szombat nem csak a
hat munkanap határát, hanem az idő határát, minden emberi munka végét és
ítéletét, az örök szombatot is jelenti. A hetedik nap az örök szombatra, Jézus
Krisztus visszajövetelére is utal, amelyre nézve már a teremtés is történt. A
megszentelt vasárnap a munka Isten szerinti szabályozója. Megvéd a munka
túlbecsülésétől, de lebecsülésétől is. Az Úrnak napján emberi munkáinkat
félbehagyva , Isten hasonlíthatatlanul nagyszerübb munkáira fordítjuk
figyelmünket. Így a saját munkánk viszonylagosságát látva elkerüljük a
kísértést, hogy a munkát mindenek fölé helyezzük, életünk egyedüli értékévé és
értékmérőjévé tegyük. Ha a munka lenne emberi életünk egyetlen értéke, akkor
egy olyan ember életének nem is lenne értelme, aki nem tud dolgozni. Bár egész
életünk a munka rendje alatt áll, mégsem oldódhat fel az ember a munkában.
Amikor pihenünk a munka értelmét védjük a munka démonizálásával szemben.
De a vasárnap megóv a munka lebecsülésétől is. Így
megmutatja a munkánk Isten szolgálatába állítását, megáldott voltát. Az Ő
kezéből vehetjük a munkánkat, mint hivatást, s ezért mi hálából szolgálhatunk,
még ha ez a munka jelentéktelennek tünik is a világ szemében, Isten kegyelmi
eszköze lehet mások életében. Itt úgy kell beszélni a munkáról, mint
istentiszteletről.
. Az
Ószövetségben elrendeli a sabbátot, amely napon arra emlékezhettek, hogy Isten
is megnyugodott minden munkájától. Az Újszövetségben az Úr Jézus feltámadásának
napja, a vasárnap lép helyére, az istentisztelet, az imádás, a pihenés, a
kikapcsolódás napja. Az istentisztelet
középpontjában Jézus Krisztus áll, Ő szolidáris a munkára rendelt emberrel, és
munkálkodik értünk, akik a munka terhe alatt sóhajtozunk. Ő visszavisz minket
az Istennel való közösségbe, és így az Isten által rendelt munka valamennyire
visszanyeri eredeti rendeltetését. A hívő sem tudja magát függetleniteni a
munka fáradtságától, de a munka és a
szolgálat értelmet nyer, így az a felebarát és az emberi közösség javára válik.
A munka fáradtsága elviselhetővé válik. Újra áldás lehet.
(Ravasz László
Vannak, akik azt hangoztatják, hogy a munka átok, s akkor szép az élet, ha
minél kevesebb munka van benne. Ez a kóbor cigányok világnézete. A munka nem egyéb,
mint titokzatos résztvétel a világteremtésben, parányi továbbfolytatása annak,
amit a Teremtő kezdett. Tehát a munka jutalom, kiváltság és jaj annak, aki nem
él vele. A gyermek játszik, a felnőtt dolgozik, a munkában találjuk meg
önállóságunkat, értékünket, sőt szabadságunkat. A Biblia azt mondja : méltó a
munkás a maga bérére. Jézus ezzel oda áll a dolgozó ember mellé., felemeli
szavát minden kizsákmányolás ellen, Ő parancsol tiszteletet a munkának és a
munkásnak egyaránt. Isten maga vigyáz a munka bérére, s ezzel megszenteli azt.
Védeni kivánja a munkaadóval szemben, aki szeretné annak értékét lealkudni,
vagy levonni.
Másét csak annak van joga fogyasztani, aki dolgozni nem tud. Sőt mi több
ezeket eltartani a dolgozni tudók szent kötelessége. Az ember rögtön élősdivé
válik, ha a készből él, mert a készhez csak Istennek van joga, ő rendelkezik
felette. Ő pedig tiltja azt, hogy épkézláb emberek dologtalanul éljenek.
De jaj annak, aki életét csak a kenyérre alapítja. Halhatatlan lélek, te
királykisasszony vagy, téged nem lehet jóltartani moslékkal, még ha
aranyvályúban adnák is azt. Ennek a világnak, a te lelkednek Krisztus kell, és
Krisztus inkább kell, mint a kenyér, s a kenyér is csak azért kell, hogy
Krisztushoz megérkezzünk. Aki csak kenyeret ígér és Krisztust elveszi, állattá
tesz, aki Krisztust ígér és nem ad kenyeret, az Istent csúfolja meg
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése