2012. március 12., hétfő

A három kereszt Lüthi igehirdetése


Walther Lüthi : A három kereszt
Text.Luk.23,39-43

          Ez az ige azt az egyáltalán nem mellékes tényt mondja el, hogy Jézust két gonosztevővel együtt feszítették meg. Vannak olyan festmények, amelyek a megfeszített Jézust egyedül ábrázolják.De ez a szenvedés eseményének veszélyes eltorzítása, félreértése. Ha már Jézus megfeszítését mindenáron ábrázolni akarjuk (inkább ne tegyük) akkor ott három keresztnek kell állania, ahogyan a negyedik evangélista is röviden és világosan mondja : megfeszíték őt, és ő vele más kettőt. (Ján.19,18)
          Most vizsgáljuk meg ennek a két gonosztevőnek a teljesen különböző viselkedését. Az egyik belekapcsolódik a Jézus gúnyolásába. Ő ugyanazt teszi mint a nép, amelyik odakiáltja Jézusnak : ha Isten Fia vagy, segíts magadon és szállj le a keresztről. Ő odaszól Jézushoz, és azt mondja : ha te vagy a Krisztus szabadítsd meg magadat, minket is.  Bizonyítsd be ezt! Tépd ki a szegeket! És ekkor egy nagyon különös dolog történik, hogy a másik megfeszített gonosztevő a társát rendreutasítja és döbbenetének ad hangot, hogy a másik társa, aki a halál küszöbén áll ilyen szemtelenül beszélhet : „az Istent sem féled-é te? Hiszen te ugyanazon ítélet alatt vagy”. Ezek után ő nem csak megvallja a saját bűnét, hanem egyidőben azon meggyőződésének ad hangot, hogy a középen megfeszített nem egy gonosztevő, hanem ártatlanul szenved. „És mi ugyan méltán, mert a mi cselekedetünknek méltó jutalmát vesszük, ez pedig semmi méltatlan dolgot nem cselekedett”. Ő csodálatra méltó módon elkezdi meglátni, hogy kicsoda Jézus és Jézus befolyása alá kerül. A jobb oldalon megfeszített gonosztevőnek ez a hite egy meglepő titok. Mi itt megkérdezzük mellékesen: hisz mi más lehetne itt a hit? Hisz a hit, a hivés, a megtésrés, az mindig titok, mindig kegyelem. És a hitnek ez a csodája még ragyogóbbá válik, hisz most egyenesen Jézushoz fordul a kéréssel: Uram, emlékezzél meg énrólam, amikor eljössz a te országodban! Hallatlan dolog ez. A hóhér, a jelenlevő nép, sőt még Jézus tanítványai is Jézusban most egy csődött mondott embert látnak, olyan valakit, aki már el van intézve, aki már lelépett, és íme ez az ember benne látja az eljövendőt, a jövő emberét. „Uram emlékezzél meg rólam, amikor eljössz a te országodban”.
          Az egyik kegyes irásmagyarázó a hitnek ezt a csodáját így magyarázza: Jézus itt a sokaságból kiragad egy lelket, s ez az ember meg van mentve, mert Jézus keze megragadta. Feltehetjük a kérdést : hát nem azt jelenti-e keresztyénnek lenni, megtértnek lenni, hogy a Krisztus keze valaki után nyul és mint egy zsákmányt kiemeli őt a kárhozatból?
         
          És ekkor, csak ekkor Jézus is beleszól a kettő párbeszédébe a jelentékteljes ígérettel : „bizony mondom néked, ma velem leszel a paradicsomban”. Ez a Jézus válasza a hit kérésére. A hitre jutott gonosztevő megmentett ember lett. Sokan azt mondják, hogy ez a „ma „ azt jelenti, hogy ez az ember rögtön a halála után az üdvösségbe jutott. Mások ennek az ellenkezőjét állítják : a halál beállta és az utolsó ítélet között van egy közbeeső állapot. Ez a „ma” egy csomó feltételezésre, állításra, spekulációra ad okot. Mi nem bocsátkozunk bele ennek a kérdésnek a tárgyalásába, úgy vessszük ezt az igét, ahogy itt áll : Jézus a vele együtt megfeszítettnek azt mondja, hogy akármi is történjen, ő ma, itt és most, minden halasztás nélkül, azonnali hatállyal, ebben a pillanatban meg van mentve, az üdvössége érvényben van.
          A paradicsomban lesz ma együtt Jézussal. A „paradicsom” szó óiráni eredetű és kertet jelent.  A perzsa királyok buja növényzetü parkjait nevezték a Közel-Keleten paradicsomnak. A szónak ebben a világi használatában valami feudális hangzás van. Az olajmágnások kertjeire gondolhatunk. Ez az eredetileg teljesen világi szó bekerül a Bibliába, de ott a Szentlélek egy egészen más tartalommal tölti meg. Amikor például az első ember Istennel való zavartalan, meghitt közösségét egy emberi szóval le kellett leírni, akkor a Szentlélek ennek az emberi szónak a törékeny edényét használta fel, és az ember boldog ősállapotát nevezte paradicsomnak. De nem csak az ember kezdeti boldog állapotát, hanem az Isten terveinek boldog végcélját is paradicsomnak kezdték nevezni a Szentírásban. Ez a szó különben gyakran szerepel a különböző vallások szóhasználatában és ott rendkívüli módon ki van színezve. Az emberi kívánságok a paradicsom dicsőségét, a legrikitóbb színekkel festik le.. De a Szentírásban, ahol Isten Szentlelke határozza meg a szavak tartalmát, a paradicsomról nagyon józanul van szó. A fantáziálás minden elutasítása abban a tényben is kifejezésre jut, hogy az Újszövetségben csak háromszor találkozunk a „ paradicsom”szóval. Egyszer a János Jelenések könyvében, ahol ezt olvassuk : „a győzedelmesnek enni adok az élet fájáról, mely az Isten paradicsomának közepette van.”(Jel.2,7) Aztán ott találkozunk még ezzel a szóval, amikor Pál apostol a korinthusiaknak az elragadtatásairól szól. (2Kor.12). Nem lehet kevésbé kiszínezni, nem lehet erről józanabbul szólni. A Biblia a „paradicsom” alatt egyszerüen azt a helyet érti, ahol a hitben elaludtak tartózkodnak. Jézus a búcsubeszédeiben ezt a helyet a tanítványainak a következőképpen helyezi kilátásba :” Ne nyugtalankodjék a ti szivetek, higyjetek Istenben és higyjetek énbennem. Az én Atyámnak házában sok lakóhely van, én elmegyek és helyet készítek néktek. Ismét eljövök és magamhoz veszlek titeket, hogy ahol én vagyok, ti is ott legyetek.”(Ján.14) Figyeljünk erre a szóra : hely, lakóhely, atyai ház. Ez nem feudális, sem nem arisztokratikus. Ez nem nagyurak úri kertje. Egyszerüen egy jó hely, aholl benn vagyunk, otthon, elrejtettségben leszünk. És a legfontosabb az, hogy Ő, Krisztus is ott lesz. Ott lesztek, ahol én is vagyok. Így mondja ezt Jézus a jobb felől megfeszített gonosztevőnek : „ma velem leszel a paradicsomban. Velem! „
          Nos ezt mondja Jézus az egyiknek. De mi van a másikkal? Egyszer egy olyan emberrel beszélgettem, aki az üdvbizonyosság kérdésében kételyekkel küzdött, és utaltam a gonosztevőre, aki meglepő módon, titokzatosan és hatalmasan tapasztalta meg a megváltást és azt mondtam neki : ami vele megtörtént, az veled is megtörténhet. Erre a beszélgető társam határozottan így válaszolt: igen, de ott két gonosztevő volt, és én a másik vagyok, az elveszett. Nos, hogyan is áll a helyzet ezzel a másodikkal?  Megpróbálunk nagyon óvatosan bánni ezzel a kérdéssel. Egy magyarázó nagy hanggal és magabiztosan azt mondja erről :” közel volt az Úr Jézushoz és mégsem tért meg, hanem gyalázta Őt és ezért a pokolra ment.” Így tudunk mi kegyes emberként is a másikról beszélni. Az igaz, hogy ennek a másiknak komoly a helyzete. De ne ítélkezzünk felette túl gyorsan, könnyelmüen, magabiztosan és végérvényesen. Különös óvatosságra van szükség, amikor embertársaink örök üdvösségéről, illetve örök kárhozatáról szólunk. Tartsuk magunkat ahhoz, ami az igében van és ne tegyünk önkényesen semmit az igéhez. Mert mi áll itt? Az , hogy nem félte az Istent. Hogy ő gyalázta Jézust, erre a másik társa rendreutasította. Többet nem tudunk róla. Nincs az megírva, hogy a társa kemény rendreutasítására még visszafeleselt volna, hogy ő akarta volna kimondani az utolsó szót. Miután meghallotta megtérésre hívó szót elnémult. Az utolsó, amit róla olvasunk az, hogy hallgatott. Az, hogy ez a hallgatás mit jelenthetett, nyitott kérdés marad. Lehetett dac és megkeményedés is. De lehetett belátás, bűnbánat és megtérés az utolsó percben. Kérdezem magamtól : nekünk nem kötelességünk, hogy ezt a jobbat reméljük felőle?  Az igaz, hogy Jézus csak a jobb felőlinek mondja : ma velem leszel a paradicsomban. De azt nem olvassuk, hogy a másiknak pedig azt mondta : te pedig most méssz a pokolba. Ilyesmi nem áll az én Bibliámban. Mi índithatna minket ezen a világon arra, hogy mi ezt feltételezzük? Amit a megfeszített Jézus a körülötte álló nép felett végül is mond : „Atyám bocsáss meg nékik, mert nem tudják, hogy mit cselekesznek”, az csak épp erre a gonosztevőre nem lenne érvényes? Csak ő nem lenne benne Jézus közbenjárásában, épp ő lenne kizárva belőle? Ne értsetek engem félre : én nem akarom ennek a két gonosztevőnek komoly helyzetét elkönnyelmüsködni. Mert az örök kárhozat lehetősége is fennáll. Nem csak paradicsom, atyai ház, van hanem van örök káhozat és pokol is. De azt gondolom, hogy minden okunk megvan arra, hogy a helyzet komolyságát önkényesen ne súlyosbítsuk. Minket itt az ige reménységre hív és nem kárhoztatásra és ítélkezésre.Emlékezzünk csak vissza Jézus figyelmeztetésére : „ne ítélj, hogy ne ítéltess. Mert amilyen mértékkel ítéltek, olyannal fogtok ti is megítéltetni”. Az apostoli intés is erre figyelmeztet : „ne ítéljetek idő előtt”.
          És végül még egy megjegyzés. Arról szoktunk beszélni, hogy mindenképp a jobb kéz felőli gonosztevő az első gyümölcse a keresztnek, aki örök üdvösséget nyer a keresztről, mint elveszett bűnös. Valóban ő az első, aki a keresztnek eme gyümölcsét megkapja. Az első akit Jézus a kereszten megváltott, s akit mi ismerünk. Nem Tamás, nem János, nem Mária, mégcsak nem is Péter, hanem ez a megveszekedett gonosztevő, aki megtapasztalja, hogy üdvössége a kereszten elvégeztetett. Az evangélium Istennek ereje minden hívőnek üdvösségére, és ő az első számu hívő.
          De még egy másik megjegyzést is kockáztassak meg : Jézus egyszer az ő gyülekezetét így írta le : „ahol ketten vagy hárman egybegyűlnek az én nevemben, én ott vagyok közöttük”. Itt valóban csak ketten vannak együtt. És Jézus ott van közöttük. Hát nem ez az első, a legelső keresztyén gyülekezet? Két megfeszített gonosztevő az első két tagja a gyülekezetnek. Mindazok, akik később csatlakoztak, a tanítványok és mi is, nem csak ő utánuk csatlakozhatunk a gyülekezethez?
Így áll a Krisztus egyházának a kezdetén a három kereszt.
                                                                             Ámen.

                                      Németből   fordította : Lőrincz Istvám

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése