A hitben
való növekedés. Eszközei, akadályai, célja.
Először is nagy szeretettel köszöntelek
Benneteket. Nem is tudom megköszönni, hogy immár második alkalommal hívtatok
meg ebbe az egyházmegyébe előadást tartani. El kell mondanom, hogy a 2009 reformáció napja örök
és felejthetetlen élményként vonult be a szívembe. Én nagy szeretettel
készültem erre az előadásra, s nagyon remélem, hogy a mai napon épülhetünk
egymás hite által. Már rég terveztem, hogy a hitben való növekedésről egy
előadást írjak, köszönöm, hogy a meghívásotok által ez a tervem most valóság
lehetett.
Minden ami él, növekszik. Amikor eljönnek az esők,
eljön az áldott tavasz, és melegen süt a Nap, akkor minden élő növény elkezd
nőni. A megszületett állatok, a gyermekek még téli időben is növekednek.Csak az nem növekszik,
ami nem él. Egy kivágott fa, egy kődarab, az már nem növekszik.
Ahhoz, hogy hitben
növekedhessünk, először is kell legyen hitünk. De mi a hit? A legismertebb
meghatározás, amit a Kátéból mindnyájan tudunk így hangzik: biztos ismeret és
szívbéli bizodalom. A kettő szorosan kapcsolódik egymáshoz, hisz az ismeri
igazán Istent, aki szív szerint bizík is benne. A hit egy személyes
viszonyulás, amiben a bűnös ember a szent Istenhez kapcsolódik. A hit a
kapcsolat helyreállítása Isten és ember között, amikor valaki az Isten ellenségéből Isten
gyermekévé lesz. A hitre jutott embernek belülről megújul az élete, s ez nem
csak külső magatartásunkat, hanem minden benső rezdülésünket is meghatározza. A
Krisztussal való kapcsolat annyira szoros, hogy azt a Biblia a szőlőtő és a
szőlővessző képével fejezi ki. A szőlővessző teljesen a szőlőtőtől függ. Így
függ a hitre jutás után a mi életünk is Krisztustól. A hitben járó életünk
palántája Krisztus földjébe ültetik és mostantól fogva azon táplálkozik, hogy
növekedjen és gyümölcsöt teremjen.
A Szentírás szívesen
használja a növekedésre a gyermek képét is. A megszületett gyermek fokozatosan
növekszik. Mivel gondoskodást, eledelt és tanítást kap felnőtté válik, különbséget
tud tenni jó és rossz között. Ahogy egy gyermek felnőtté válik az életben, úgy
kell a hívő ember is felnőtté váljon a hitben. Sajnos ez nem mindig így van. Sok
keresztyén ember tragédiája, hogy bár hitre jutott, de soha nem tud felnőni és
felnőtté válni a hitben. Sok hívő ember lelkileg gyerekes, infantilis marad. A
Biblia beszél a lelki éretlenség jeleiről is, négy ilyenről tesz említést.
-restek lettek a hallásra
(eltompult hallás, az új fordítás szerint) Ez fokozatosan következhet be.
Először úgy szívta az ilyen ember magába az igét, ahogy a szomjas föld az esőt,
alig tudott betelni vele.De történt valami és a vágy az ige után elhal. Az
ilyen ember már unalmasnak találja az igét, gyakran nézegeti az óráját
igehirdetés közben. Más dolgok jobban érdeklik, mint az ige. Ott van a templomban,
de egészen más dolgokon jár az esze, pl. az esti futball-meccsen. Az ilyen
ember legtöbbször már otthon se olvassa az igét, s ha el is olvassa, nem merül
el benne.
- még mindig elemi tanításra van
szükség. Ahhoz képest, hogy mennyi igét hallott, már alkalmas kellene
legyen más emberek tanítására. De ahelyett, hogy másokat tanítana, még mindig
őt kell tanítani. Egy keresztyén ember arra van elhíva, hogy amit Istentől
kapott, azt másoknak is tudja továbbadni, hogy másokat is tudjon előbbre
segíteni a hitben.
- még mindig úgymond tejre van
szüksége és nem kemény eledelre. A tej a kisgyermek jellegzetes tápláléka,
a kemény eledel pedig a felnőtteké. A tej alatt a Szentírás a hit alapvető
igazságait érti, mint például a hitből való megigazulás. A kemény eledel pedig
az üdvösség mélyebb dolgai, mint pl. a megszentelődés. Nyilván, hogy tejre is
szükség van, de utána kemény eledelre is.
- járatlanság az igazság beszédében,
ez olyan ember, aki nem tud különbséget tenni a jó és a rossz között. Hiányzik
a hitben való gyakorlottság. Az ilyen ember a gyakorlati életben nem tud
eligazodni, nem látja, hogy mit kellene tennie, és mit kellene elhagynia. Nem
tud különséget tenni a fontos és lényegtelen között, az hogy mi az üdvösség
kérdése, és mik az üdvösségre nézve közömbös dolgok.. Az ilyen emberre az is
jellemző, hogy mindig másoktól függ, nem tud önállóan dönteni.
A hitben
való növekedés fontosabb elemei
Sokan, ha megkérdezzük, hogy hogyan is állnak a
hitben való növekedéssel, azt se tudják, hogy mire gondoljanak. Sokan ilyenkor
csak arra gondolnak, hogy ez abban mérhető le, hogy miképpen tudnak egy bűnt, szenvedélyt
legyőzni. Ez kétségtelenül fokmérője a hitnek, de nem a legfontosabb. Ezért
tisztánlátás végett próbáljunk a hitben való növekedés néhány fontos elemét
megnevezni
1.Krisztus ismerete.
Ez a hitben való növekedés egyik legfontosabb eleme. A mi hitünk
középpontjában Krisztus áll. És látnunk kell, hogy nem minden magát
keresztyénnek nevező ember ismeri Krisztust, nem mindenki tesz vallást
Krisztusról. Sok ember, sajnos lehetnek közöttük presbiterek is, csak Istenről,
mint Teremtőről, Gondviselőről tudnak, de Krisztust, mint személyes Megváltót
nem ismerik, sem a Szentlélek munkájáról nem tudnak igazán. Nyilván, hogy a
Krisztus ismerete is egy ajándék, ami felülről adatik, de ez nem jelenti azt,
hogy mi semmit se tehetünk érte. Ezt nem test és vér jelenti ki, hanem Isten
Szentlelke, de imádkozni kell, és nyitott szívvel lenni, hogy Isten megadhassa
ezt nekünk is.De a Krisztus ismeretében növekedni kell. Mert látjuk Péter
apostol életében is, hogy bár ő megismerte, hogy Krisztus az Istennek Fia,
amikor nem sokkal ezután Jézus a szenvedéséről beszélt, Péter megbotránkozott,
vissza akarta tartani Mesterét a kereszt útjától. A hite még gyenge,
bizonytalan, emberi dolgokra alapozó volt. Ez a mi életünkben is így van, hát
nem vagyunk mi is sokszor bizonytalanok, ingadozók a hitben? Ezért nekünk is
állandóan növekedni kell a Krisztus ismeretében. Valahogy úgy vagyunk, mint
amikor az ifjú pár az esküvőn egy csomó ajándékot kap, s azt rendre kicsomagolják
és használatba veszik. Valahogy így vagyunk mi is. Isten Szentlelke által
részesekké lettünk Krisztusban, de egyre jobban birtokba és használatba kell
vennünk, mindazt, amit Krisztusban kaptunk. Egyre több oldalról kell
megismernünk Krisztus személyét és művét. Mit jelent, hogy Krisztus Isten Fia,
Szabadító, Felkent, Főpap, Próféta, Király. Mit jelent vele együtt meghalni,
eltemettetni, vele együtt a mennyekbe helyeztetni.
2.Élni az ígéretekből.
A legnagyobb és legcsodálatosabb
ígéret, hogy a mi bűneink meg vannak bocsátva, és mi az örök élet örökösei
vagyunk. Mi bizonnyal elhihetjük, hogy bűneink Krisztus áldozatáért meg vannak
bocsátva. Ezt komolyan kell vennem. Napoleon látta egyik nap, hogy az egyik
csatában az egyik katonája hősiesen harcol. Erre azt mondta neki: te mától
fogva kapitány vagy. Persze a ruhát és a rangot nem kapta meg, de ez a katona
este a számbavételkor beállt a tisztek közé, s amikor a többi tiszt csodálkozva
nézett rá, akkor csak ennyit mondott: a császár őfelsége engem kapitánnyá tett.
Valahogy így van a mi megigazulásunkkal is. Mi még a bűnösök ruhájában járunk,
de Isten azt mondta nekünk: te az én gyermekem vagy, én téged megváltottalak.
Akkor én ezt elhihetem, és aszerint is élhetek.
3. Hit és érzelem.
Sok embernek okoz ez gondot, számukra e két dolog között állandó feszültség
van.Sok ember úgy gondolja, hogy csak akkor van hite, ha ez erős érzésekkel
párosul. Mások az ellenkező végletbe esnek, és azt állítják, hogy az érzelmek
egyenesen ártalmasak a hitre, és ezért azokat minél jobban ki kell iktatni, el
kell nyomni. Általában a protestáns egyházakban az érzelmeknek nagyon kevés
szerep jut, a neoprotestásn egyházakban, a karizmatikus mozgalmakban sokkal
több. Látnunk kell, hogy ez a probléma nem újkeletű. A keresztyénség kétezer
éve alatt mindig is heves viták folytak erről. De mi is az érzés? Az a
képességünk, hogy mi lelkileg, érzelmileg is lereagáljuk a dolgokat. A
legalapvetőbb érzések az öröm és a bánat, mi tudunk örülni és tudunk
szomorkodni. A Krisztusban való hitünk nem választható el az érzelmektől, az
Isten kegyelme és munkája érzéseinkben is megmutatkozik.. Az öröm is a Lélek
egyik legáldottab gyümölcse. A hit mozgásba hozza az érzelmeket. A
hitéletünkben is van öröm és bánat, fájdalom, újjongás is. Egy dologra kell itt
nagyon vigyáznunk. Bármennyire is igaz, hogy az érzelmek fontos szerepet
játszanak a hitéletünkben, a hitünk még se az érzelmeken alapszik. Ez azért
nagyon veszélyes dolog, mert lehetnek olyan keresztyének, akik, ha nincsenek
érzelmeik, akkor azt gondolják, hogy már elveszítették a hitüket, és ami eddig
volt, az csak öncsalás, önámítás volt. Az ilyen keresztyén nagyon
elbizonytalanodhat és kétségbe is eshet. Hogy erre is egy példát mondjak, ott
van az úrvacsorázás. Sokan, ha erre nem éreznek egy különös belső indíttatást,
akkor nem járulnak az Úr asztalához. Úgy érzik, hogy most nincs ott a helyük,
mert esetleg valamiben vétkeztek, valamiben elbizonytalanodtak. Jó ilyenkor a
Káté szavaira gondolni: Krisztus nekem és minden hívőnek megparancsolta, hogy
egyem ama megtöretett kenyérből és igyam ama kiontatott pohárból. Nagyon
vigyázzunk ilyenkor, hogy ne az érzésekre hagyatkozzunk, hanem egyedül Istenre,
és az Ő áldott ígéreteire.
4.A hit bizonyossága
Mi az érzelmet nem is tagadjuk, nem is hanyagoljuk el, de mégis ki kell
jelenteni, hogy a hit nem az érzelmekből, hanem Isten igéjéből táplálkozik. A
bizonyossága ebben van. Ha egy képpel akarnám ezt szemléltetni, akkor azt
mondanám, hogy van egy fal, és rajta a vakolat, s azon a festés. A vakolat és a
festés is fontos, hisz e nélkül a fal csupasz és otromba lennen, de a fal
szilárdságát mégsem a vakolat adja, még kevésbé a festés.A hit azon nyugszik,
amit Isten kimondott, a Krisztus elvégzett munkáján, az Ő drága érdemén. Az
érzés gazdagítja, színesíti, szebbé teszi a hitet, de soha nem lehet az alapja,
ezt jól jegyezzük meg.
5. A Lélekkel való
elpecsételés.
Pál leveleiben ezzel a kifejezéssel háromszor is találkozunk.
(2Kor.1,22,Ef.1,13-14, Ef.4,30)Mi is a pecsét? Mire teszünk pecsétet? Arra, ami
nagyon fontos, egy fontos és hivatalos iratra. Régente csak a királyoknak,
császároknak volt pecsétje. A pecsét azt jelentette: biztosak lehetünk abban,
hogy azt az iratot a király illetve a császár írta. Erről van szó a mi
hitéletünkben is. Mi is halljuk az evengéliumot és megnyitjuk előtte szívünket.
Hittel megragadjuk azt, amit Isten igéjében kijelentett nekünk. S mit tesz
ekkor Isten? Az igét megpecsételi bennünk a Szentlélek által. A Szentlélek ott
belül a szívünk mélyén azt mondja, hogy amit hallottunk, az igaz, megbízható,
arra ráépíthetjük egész életünket. Hogy az ige, amit olvasunk, az igehirdetés,
amit hallunk, az nem emberi beszéd csupán, hanem Isten hozzánk szóló személyes,
megbízható szava.
6. Megtérés
Mi a megtérés szerepe a hitben való növekedésben? Hisz azt mondhatná
valaki: hát én már megtértem akkor, amikor hitre jutottam.Hát nekem már nem
kell megtérni, erre annak van szüksége, aki még a világban van és Istentől
távol él. A Szentírásban kétféle megtérésről is szó van. Az első nyilván az,
amikor valaki a hitetlenségből, a világból Istenhez megtér, amikor szakít
bűneivel, romlott életével, de van egy olyan megtérés is, ami egy életen át
tart. Vegyük újra példának Pétert. Ő megtért, akkor, amikor testvére András őt
Jézushoz vezette, meg is vallotta: Te vagy a Krisztus, az élő Istennek Fia, de
utána mégis azt mondja neki az Úr: A Sátán kikért titeket, hogy megrostáljon,
de én imádkoztam érted, hogy el ne fogyatkozzék a hited, hogy idővel megtérvén
erősítsd atyádfiait. Péternek újabb megtérésre volt szüksége. A megtérésssel kapcsolatosan
még azt nagyon fontos elmondani, hogy vigyázni kell, mert ebben sincs egyforma
recept. Van akinek az életében ez egy naphoz, adott esteben még órához is
köthető, másoknál egy hosszabb folyamat eredménye. Szép és áldott dolog, ha
valaki el tudja mondani, hogyan ment végbe az ő megtérése, de nem szabad
elítélni, és kétségbe vonni annak az emberenek a megtérését sem, aki ezt így
nem tudja elmondani. A lényeg az, hogy a megtérés gyümölcsei ott legyenek az
életében.
7. Bűn és bűntudat.
A bűn szó nagyon ellentmondásos lett napjainkban. Eléggé ki is kopott a
szóhasználatunkból. Az emberek nem szívesen hallanak a bűnről. De ha valakinek
nincs bűntudata, az a kegyelemről szóló tanítással mit sem tud kezdeni. Ismerjük
jól a történetet: A király látogatást tesz a börtönbön, megkérdezi a rabokat,
hogy miért vannak ott? Erre mindegyik ártatlannak mondja magát, a felelősséget
a körülményekre, más emberekre vagy épp az igazságtalan bírákra hárítva, akik
ártatlanul elítélték őket. Mindegyik kéri ezért a királytól, hogy bocsássa
szabadon. Végre kerül egy rab, aki lehajtja a fejét és azt mondja: uram király,
én bűnös vagyok, és megérdemlem a bűntetést. Mire a király szól a börtön
parancsnokának és azt mondja: Eresszétek el ezt az egyetlen bűnöst, mit keres
itt a sok ártatlan között. A hitre jutott ember látja és egyre jobban látja
bűneit, az ilyen ember soha nem másokhoz hasonlítja magát, hogy ezután azt
mondhassa: hát én még mindig jobb vagyok, mint mások, hanem Isten törvényébe
beletekintve látja bűnös voltát, de annál jobban kívánja Isten kegyelmét és
bocsánatát.
8. Megszentelődés
A Biblia nagyon sokat tanít erről, érdemes lenne erről is egy előadást
tartani. A mi hitéletünknek két fontos része van: a megigazulás és a
megszentelődés. A megigazulásban úgymond nincs növekedés, hisz az egy egyszeri
cselekvés, hitben elfogadom Krisztus értem bemutatottt tökéletes áldozatát, és
bűnösből igaz ember leszek. De a megszentelődés egy folyamat, abban van
fejlődés, növekedés, előrehaladás. Valaki ezt egyszer így fogalmazta meg: én
pont olyan igaz vagyok, mint Pál, de még nem vagyok olyan szent, mint ő. A
megszentelődésről is sok hamis elképzelés van. Sokan úgy képzelik ezt el, hogy
bizonyos szabályoknak engedelmeskednek, ezt teszik, azt meg nem. De ez még nem
tesz minket szentté, hanem sok esetben gőgössé és képmutatóvá. A megszentelődés
is Isten munkája, éppúgy mint a megigazítás, ez is a Krisztusban való hit áldott
gyümölcse. De ebben mi mégsem tétlenül veszünk részt. Amikor a Szentírás a
megszentelődésről beszél sokszor használja a „törekedni, igyekezni”
kifejezéseket. Isten munkálja bennünk a mi megszentelődésünket, de abban mi is
aktívan részt veszünk.
9. Szenvedés
Az egyik legérzékenyebb pontja a mi hitünknek. Itt nagyon sok nehéz kérdés
lehet, amik igenis megpróbálják a mi hitünket. Például egy házaspár évekig
imádkozik gyermekért, Isten meg is hallgatja imádáságukat, gyerekük születik,
fel is neveleik, de fiatalon meghal egy balesetben vagy egy súlyos betegségben.
Miért engedte ezt meg Isten? Sokszor ilyenkor nem értjük Istent, hogy miért
vezet ilyen nehéz úton. A Biblia beszél a fenyítésről. A Zsidókhoz írt levél
12-ik fejezete beszél sokat erről. Ilyenkor vigyáznunk kell arra, hogy nehogy
azt gondoljuk: mivel Isten megfenyít, ezért Ő nem is szeret. A Biblia épp az
ellenkezőjét tanítja, azt, hogy Ő épp azért fenyít minket, mert nagyon szeret.
A fenyítés nem a szeretet hiánya, hanem a bizonyítéka. De mindenek között
lehetnek olyan dolgok, amikor nem értjük Istent. Szent Ágoston azt mondta: ahol
nem érted Isten, ott imádd Őt. Latinul ez szép szójáték is, ahol az értelem
(ratio) csődöt mond, ott az imádás(adoratio) segít csak. Ne felejtsük azt sem,
hogy ami számunkra érthetetlen, az Istennél nem értelmetlen.
10. Kísértések
A Sátán egy komoly valóság. A Szentírás szerint ő egy személy, a világ
Fejedelme. A Szentírás nem sokat mond el róla, csak annyit tudunk, hogy egy
magas pozicióban levő angyali fejedelem volt, aki megtagadta az Istennek való
engedelmességet, fellázadt ellene. Van egy serege, a démonok, az ördögök.
Mindent elkövet, hogy Isten munkáit lerontsa, tönkre tegye, hogy kétségeket
támasszon bennünk, hogy bűnbe vigyen. Minél erősebb a hitünk, annál jobban
tudunk győzedelmeskedni felette, annál kisebb az esélye, hogy becsapjon minket.
11.Kitartás
Egy keresztyén egy percig se létezhet Isten nélkül, hisz nélküle a Sátán
zsákmánya lenne. Ezért nekünk ébereknek kell lennünk, ki kell tartanunk. A
hívők hatalmas vigasztalása, hogy üdvösségük biztos és Isten kezében van, és ez
Krisztus váltságában nyugszik.Ha üdvösségünk tőlünk függne, akkor jaj lenne
nekünk, de ez Istennél van, és ebben megnyugszunk.
A hitben
való növekedés eszközei
Arra a kérdésre, hogy hogyan lehet növekedni a
hitben, nem lehet biztos recepteket adni, erre nincsenek naprakész tehnikák.
Hisz a hitben való növekedés sincs a mi kezünkben, ez is Isten munkája, az Ő ajándéka, de a
hitben való növekedésnek vannak eszközei, amiket mi hálásan igénybe vehetünk és
használhatunk A teljesség igénye nélkül öt ilyet soroljunk fel.
1.Isten
igéje
Ez többféleképpen jut el hozzánk.
a.igehirdetés.Ez nagyon fontos
szerepet játszik hitéletünkben. Az apostolok is hirdették Isten ígéjét. Így
jutott pünkösd napján háromezer ember hitre, és utána még nagyon sokan. A
reformáció újra felfedezte és hangsúlyozta az igehirdetés fontosságát. Az
igehirdetés az az eszköz, amit Isten felhasznál arra, hogy megszólítson
bennünket. Az igehirdtést ma sok támadás éri. Azt mondják, hogy a modern ember
vizuális beállítottságú, nem hallani, hanem látni akar. Az igehirdetést azonban
nem hanyagolhatjuk el. Igyekezzünk azt minél színesebbé, minél gazdagabbá
tenni. Az igehirdetés legyen időszerű,
gyakorlati. Szólaljon meg benne a Szentírás egész gazdagsága. Legyen benne
minél több tanítás, igyekezzen az élet különféle kérdéseire az ige fényében válaszolni.
b.otthoni bibliaolvasás. A templomi igehirdetést ki kell egészítse az otthoni
igeolvasás.Nagyon jó szokás a Bibliát rendszeresen, naponta olvasni. Akinek
Bibliája becsukva marad, az egészen biztosan nem fog növekedni a hitben.De ahol
a Biblia naponta kinyílik, ott a hit is növekedni fog. Aki a Szentírást olvassa
az a Szentlélek erőterébe lép. A keresztyén embereket mindig is arról lehetett
felismerni, hogy naponta olvassák a Bibliát. Ha tehát egy magát keresztyénnek
nevező ember, nem olvassa rendszeresen a Bibliát, akkor jogos a kérdés, hogy
lehet-e őt egyáltalán keresztyénnek nevezni. Biblia nélküli keresztyénség
nincs, ahogy gyülekezet nélküli keresztyénség sincs. Miért olvassuk mi naponta
a Bibliát? Azért, mert azt Isten szavának tartjuk A Bibliában több mint
3000-szer olvassuk: így szól az Úr, vagy ezt mondja az Úr. Amikor mi Bibliát
olvasunk, akkor Isten szavát hallgatjuk és akaratát tudakozzuk. A naponkénti
bibliaolvasás nem kötelesség, előírás, hanem egyszerűen létkérdés. Azért kell
olvassuk, mert abból ismerjük meg a Szentháromság Istent, minél többet
olvassuk, annál többet tudunk meg Isten csodálatos lényéről. De abból tudjuk
meg azt is, hogy mi az, ami nem kedves előtte, mi az, amit nem teszünk jól.
Megfedd minket, megmutatja, hogy miben kell irányt változtassunk. A Biblia
nevel minket, aki nem ovassa a Bibliát, az neveletlen keresztyén. A Bibliából
csodálatos erők áradnak az életünkbe. Ha elkeseredettek, csalódottak vagyunk
elég egy szó, hogy megvigasztaljon, megerősítsen minket. Hogyan olvassuk a
Bibliát? Ne úgy, mint egy regényt, hogy elkezdjülk az elején és egyvégtéből
kiolvassuk a végéig. Van bibliaolvasó kalauzunk, ez ne hiányozzon egyetlen
presbiter asztaláról sem. Ha még sincs, akkor akkor először olvassuk el az
Ószövetség történeti könyveit, majd az evangéliumokat, s utána a prófétai
iratokat, s apostoli leveleket. Jó folyamatosan olvasni a Szentírást, például
naponta egy fejezetet. Jó, ha néhány kérdést felteszünk bibliaolvasáskor:
-mit mond ez az ige Istenről,
-arról, hogy mit higyjünk
-mire biztat,miben vigasztal,
-milyen bűnt ítél meg bennem, amit el kell hagynom
-mit parancsol, hogy megtegyem
-milyen feledatot ró rám a gyülekezetben
2.A sákramentumok
A hitben való növekedéshez elengedhetetlenek a sákramentumok is.Mind a
kettőt, a keresztséget és az úrvacsorát is a mi hitünk erősítésére szerezte
Urunk.
a.A keresztség. Valamikor
kisgyermek koromban reám hullott a keresztség vize.A víz lemossa a szennyet,
hát ezt akarja Isten végezni az életemben: az Ő megtisztító munkáját. A
kersztség vize a Golgotán értem kiömlő vérre utal, ahogy a víz megtisztítja
testünket, úgy tisztít meg Jézus vére bensőnkben, szívünkben. A keresztségben
Isten a bűnbocsánat ígéretét is nekünk ajándékozta. A keresztség a mi
üdvösségünk erős fundamentuma. Az én nevem be van írva az Élet Könyvébe a Jézus
vérével. Ezért a keresztségem tudata nagy segítség lehet lelki kísértések,
kételyek idején. Luther, amikor különösen nagy lelki próbákban volt asztalára
véste : baptidzatus sum, vagyis meg vagyok keresztelve.
b. úrvacsora. Isten a keresztség
által bevett a családjába, és az úrvacsora által táplál minket.Az úrvacsora a
szüntelen való tápláltatás a keresztyén életben, tanítja Kálvin. És aki
rendszeresen él az úrvacsorával, az bizonyosan fog növekedni a hitben.Az
úrvacsora a hitben való növekedés különlegesen áldott alkalma. Ezért soha ne
hiányozzunk az Úr asztalától.
3.Imádság
Az imádságot a lélek
lélekzetvételének szoktuk nevezni. Az imádság által a menny éltető, friss
levegőjét lélegezzük be. Ezért az imádság a hitben való növekedés
elengedhetetlen eszköze. Az imádkozás éppúgy ismertető jegye a keresztyénnek,
mint a bibliaolvasás. Saulus akkor lett keresztyén a damaszkuszi úti események
után, amikor imádkozott. Olyan nincs, hogy valaki Isten gyermekének vallja
magát és nem imádkozik rendszeresen. A Biblia emberei mind az imádság emberei
voltak. Gondoljunk csak Dánielre, aki egy pogány környezetben élt, de naponta
háromszor imádkozott Jeruzsálem felé nyitott ablakokkal. Vagy Illésre, aki olyan
buzgón imádkozott tűzért a Kármel hegyén. De mindnyájan ismerjük Dávid
zsoltárait, amelyek mind szívből jövő imádságok. De a legnagyobb példaképünk az
imádkozásban is Jézus. Hogy kereste Ő a csendet, hogy Atyjával beszélhessen,
milyen buzgón imádkozott a Gecsemáné kertjében szenvedése kezdetén.
Milyen kell legyen az
imádságunk? Először is hinnünk kell,
hogy Isten létezik, és megjutalmazza azokat, akik Őt keresik. Aki kételkedik
Isten létében, az nem kaphat semmit Istentől, mondja Jakab apaostol. Másodszor
fontos, hogy imáinkban Isten ígéreteire hivatkozzunk. Emlékeztessük az Urat az
ígéreteire. Az imádság legyen harmadsorban személyes. Ha Jézusnak is szüksége
volt egy csendes helyre, ahova elvonulhasson, mennyire inkább kell nekünk is
csendes szobánk legyen, ahol beszélgethetünk Istennel. A presbiternek legyen
csendes órája. Adjunk időnkből is legalább 1%-ot Istennek, ami napi 14 perc, de
még jobb, ha tizedet adunk, ami már 140 perc. Lehet, hogy ennyit nem tudunk
kiszakitani, de összefoglalva:legyen
csendes időnk. Ha Tv-nézésre és más szórakozásra sok időt tudunk szakítani,
miért nem jut az Istennel való közösségre is legalább annyi? Minél komolyabban
vesszük a csendes óránkat, annál jobban erősödik és mélyül a hitünk.
Negyedsorban jó ha van közösségi imaéletünk is. A kettőt, a személyes és
közösségi imádkozást nem szabad egymással kijátszani, mind a kettőre nagy
szükség van, mind a kettőt kell gyakorolni. A közös imádkozásnak két fő formája
van: az egyik a családi bibliaóra, áhitat. Ez kimondhatatlan áldások forrása.
Ezt elsősorban a házastársunkkal gyakoroljuk, de nagyon jó ha be tudjuk vonni
gyermekeinket is, ha azok még otthon vannak. A családi áhítat a kálvinizmus
egyik legdrágább öröksége, ne hagyjuk veszendőbe menni. Még száz évvel ezelőtt
minden család mestergerendáján ott volt egymás mellett a Biblia, a zsoltároskönyv
és az „öreg Szikszai”, s ezeket a családi áhítaton használták is. A másik
alkalom a közösségi imádkozásra a bibliaóra. A legtöbb gyülekezetben ezen az
alkalmon van lehetőség a hozzászólásra, beszélgetésre, és a végén a közös
imádkozásra. Ne szégyeljünk hangos szóval imádkozni, ezzel jó példát mutatunk a
gyülekezet többi tagjának is. A közösségben elmondott imádság legyen rövid,
őszinte, szívből jövő.
4.A többi
hívővel való közösség
Az őskeresztyén gyülekezetnek egyik alpvető ismertető jele a közösség volt.
A közösség gyakorlása a hitben való növekedés fontos eszköze volt. Az
őskeresztyének nem csak Krisztussal voltak szoros kapcsolatban, hanem egymással
is.Ez sem volt tökéletes közösség, mert ott volt a képmutató és hazug Anániás
és Safira is, sok baj volt az első gyülekezetekben is, gondoljunk csak
Korinthusra, de mégis áldott közösségek voltak ezek. Olyan vonzereje volt ezen
közösségeknek, hogy a halálos fenyegetettség ellenére is sokan csatlakoztak
hozzájuk. A közösség számunkra is életszükséglet. A közösség sokkal több, mint
hogy kedvesek vagyunk egymáshoz, nyilván az is, de ezen túl minden lelki
kincsünket megosztjuk egymással, s megérezzük, hogy Krisztusban mi egymáshoz
tartozunk, mi testvérek vagyunk.A közösség mindenek előtt az istentiszteleten valósul
meg, ahol együtt hallgatjuk Isten igéjét, együtt járulunk az Úr asztalához. De
a közösség a hétköznapokban is kell működjön, köszöntsük egymást az utcán,
álljunk meg néhány szóra, beszélgessünk, nyugodtan meg is látogathatjuk
egymást, házi bibliaköröket szervezhetünk, ahol hetente legalább egy alkalommal
együtt vagyunk. A presbiter szent kötelessége, hogy a hétköznapokban is tartsa
a kapcsolatot körzetével, látogassa meg ha beteg valaki, érdeklődjön a rá
bízottak iránt, ha komolyabb gond van jelentse a lelkipásztorának.
5 Éneklés
A biblia emberei sokat énekeltek. Nem csak akkor, ha örömük volt, hanem a
bánat idején is. Először akkor hallunk éneklésről, amikor száraz lábbal
átkelnek a Veres tengeren, és megszabadulnak az őket üldöző ellenségeiktől. Énekeltek
a szent sátorban, majd a templomban, de azon kivül is.Énekeltek, amikor Isten
megújította népét Ezékiás, Jósiás idején, énekeltek akkor, amikor letették a
második templom alapkövét. Az Újszövetségben is sok szó esik az éneklésről. Jézus
énekelve indult el a szenvedések útján, Pál és Silás énekeltek Filippiben a
börtönbe zárva, Pál több levelében is biztatja a gyülekezeteket az éneklésre.
Az énekléssel mindenek előtt Istent magasztaljuk az Ő nagy tetteiért, de
egymást is lelkesítjük, bátorítjuk az énekléssel. Az éneklés az ördögöt
menekülésre készteti, mondta Luther. Ezért Luther sokat és sokszor énekelt, sőt
nagyon szép énekeket is írt. Hála Istennek van új és gazdag énekeskönyvünk, sőt
még más énekgyűjteményeink is vannak, Hallelujah, Zengjen hálaének, ifjúsági
füzetek, használjuk ezeket. Kimondhatatlan erőt adhat nehéz pillanatokban az
éneklés. 1983 ápr.22-én, amikor a kolozsvári szekuritátén 6 órás kihallgatásom
volt, mikor bezártak egy szűk szobába s vártam a kihallgató tisztet, végig a Ne
csüggedj el kicsiny sereg éneket énekeltem, és csodálatos erőt, vigasztalást
kaptam belőle. Sajnos az éneklést átengedtük a számítógépnek, CD lejátszónak,
pedig a legszebb és legáldottab az, ha mi magunk énekelünk, énekeljünk minél
többet, tanuljunk meg minél több éneket kívülről is.
A hitben
való növekedés akadályai
Minden növekedésnek vannak fékezői, akadályai, zavarai is. Ha a növekedés
rövid ideig stagnál, az még nem olyan nagy baj, de ha ez egy hosszú folyamat
lesz, ott már nagyon oda kell figyelni. A Szentírásban is van szó visszaesésről,
visszafejlődésről a hitben. A hitben is meg lehet lankadni, meg lehet
erőtlenedni, sőt a hitet el is lehet hagyni, a hitben való életet fel is lehet
adni. Ezért nagyon fontos, hogy azokról a dolgokról is beszéljünk, amik a
hitben való növekedést akadályozzák, gátolják. Itt is sok mindent lehetne
felsorolni, de mi nyolc ilyet említsünk meg.
1.Az önzés, individualizmus
Egyszer egy ember a különböző földrészek embereit így jellemezte: az
afrikaiak olyanok, mint egy háló, minden egybekapcsolódik, egybefonódik, az
ázsiai embereket vízcseppekhez hasonlította,amik összefolynak, az európai
embereket pedig a billiárd-golyókhoz, akik egymáshoz ütköznek, hogy aztán minél
messzebre kerüljenek egymástól. Ma sajnos már egyre kevésbé van szükségünk
egymásra, mindenki jól megvan magában is. Ma már az egyedül élő embert is
szórakoztatja a rádió, televízió. Ma alig éreznek az emberek felelősséget
egymásért. Az egyházba is betört az ú.n. szupermarket-effektus, hogy csak akkor
jönnek be az emberek az egyházba, a lelkipásztorhoz, ha valamilyen
szolgáltatásra van szükség: egy keresztelés, esketés, temetés, házszentelés,
megemlékezés. Egy lelkipásztor egyszer így panaszkodott: a gyülekezet olyan
kellene legyen, mint a méhkas, ahol az emberek egyre jobban összebújnak, s ahol
mindenki szépen végzi a feladatát, de olyan lett, mint egy talicskába öntött
békasereg, amelyek mind ki akarnak ugrálni és minél messzebbre szaladni.
2.Rohanó élet
Mi egy rohanó korban élünk, ahol egyik változás a másikat éri. Az információknak
egész áradata hömpölyög át rajtunk. Alig gondolkoztunk el az egyiken, már jön a
másik. Semmiben se tudunk igazán elmélyülni, nem tudunk igazából semmire se
odafigyelni, mert annyi minden leköti a figyelmünket. A tanárok is arról
panaszkodnak, hogy a gyermekek nem tudnak koncentrálni, figyelni, annyira
szétszóródott a figyelmük mindenre.A rohanó világban már nincs egy óra időnk
arra, hogy egy istentiszteletet nyugodtan végigüljünk, egy prédikációt
figyelemmel végighallagassunk. Szinte ördögi az, hogy a mai embernek egyre több
szabad ideje van, mert a modern gépek annyi mindent elvégeznek helyette, és
mégis egyre hajszoltabb, egyre stresszeltebb lesz. Átrohanja az életét, s
közben épp élni nics ideje, épp az élet döntő kérdéseiről nincs ideje elgondolkodni.
3.anyagiasság,
pénzközpontúság
Az emberi élet legfőbb célja az lett, hogy egyre többünk legyen, egyre több
szebbnél-szebb dolgot szerezzünk meg. Ma különösen időszerű, amit Jézus a
magvető példázatában így mond: a világnak gondja és a gazdagság
csalárdsága..Ezek megfojtják az igét, úgy hogy az egyszerűen meghal bennünk,
még mielőtt gyümölcsöt teremhetne. Nem véletlen mondja Jézus azt sem, hogy a
gazdagok nehezen mennek be az Isten országába. A gazdagok alatt nyílván azokat
érti, akiknek minden célja az, hogy minél több pénzt szerezzenek, akiknek
életében a pénz játsza a legfőbb szerepet. Ma minden a jólét körül forog. A
reklámok ontják reánk azt, hogy csak akkor lehetünk boldogok, ha ezt vagy azt
megvesszük, ha ide vagy oda elmegyünk, ha ilyen meg olyan szépek leszünk. A mai
fiataloknak az az álmuk, hogy minél hamarabb egy jó karriert építsenek ki, és
hogy minél hamarabb anyagi jólétben és biztonságban élhessenek. A jólét
érdekében nagyon sok ember második műszakot is vállal, és erre nyilván a legalkalmasabb
a szombat és vasárnap, amikor a lelkiekkel és a családdal kellene több időt
eltölteni. A lelki értékekre ma már senki se ad, nem az számít, hogy milyen
ember vagy, hogy mennyire vagy őszinte, becsületes és megbízható, hanem az,
hogy mid van és mennyid van. Az anyagi dolgok hajszolásának az oltárán
feláldozzuk a legértékesebb lelki kincseinket is. Ki gondol manapság arra, hogy
mi csak sáfárok vagyunk, s hogy nemsokára mindennel el kell számolni? Ki gondol
arra, amit Jézus mond: mit használ az embernek, ha az egész világot megnyeri
is, de a lelkében kárt vall?
4.Világiasság
Pál azt mondja a római levélben: ne szabjátok magatokat ehhez a
világhoz.Mit jelent ez? Hogy a keresztyén embernek mások a normái, más az
értékrendszere, mint a világi embereknek. A világ azt hirdeti, hogy mindent
szabad, és hogy Isten törvénye ma már elavult, ma már azt nem lehet betartani,
ezért nem is kell törődni vele. A világnak az a normája, az értéke, hogy nekem
minél jobb legyen, hogy nekem minél több élvezetben legyen részem. Semmi sem
fontos, hanem csak az, hogy én mit akarok, mit érzek, mit kívánok. Ilyen lett a
világ, amiben élünk, ezt lássuk nagyon józanul, ne áltassuk magunkat efelől. De
hogy élünk mi keresztyén emberek ebben a világban? Az ige határozottan mondja: ne
ehhez szabjuk magunkat. Itt a szkematidzó szó van az eredeti szövegben, amiből
a mi séma szavunk származik. Vagyis a világ sémája nem lehet a mi sémánk. A mi
sémánkat Isten igéje, Krisztus szava és parancsa határozza meg. A mi életünk
középpontjában Krisztus és az Ő szolgálata áll, számunkra sokkal fontosabb az,
hogy milyenek vagyunk, mint az, hogy mink van. Mi a 21-ik században is komolyan
vesszük Isten parancsait. A keresztyén ember kell hogy vállalja másságát. Hogy
ő másképp viszonyul a pénzhez, a szexualitáshoz, a vasárnap megszentelééhez, a
szabad idő eltöltéséhez és egyáltalán mindenhez. Mi nem azt kérdezzük, hogy
miképpen csinálják ezt általában az emberek, hanem azt, hogy mi ebben az Isten
jó, és tökéletes akarata. Ne legyünk béka emberek. Ha a békát- mivel ő egy
hidegvérű állat egy edénybe tesszük és aztán az edényt elkezdjük melegíteni, a
béka nem ugrik ki, mert együtt emelkedik a testhőmérséklete a vízével és a
végén a fővő vízben egyszerűen felrobban, elpusztul. Nem veszi észre
szerencsétlen állat, hogy a teste átvette a víz hőmérsékletét. Nagy veszély az,
ha mi is átvesszük ennek a világnak a „hőmérsékletét” és a végén vele együtt
veszünk el.
5.hamis Isten képek
Nagyon sok ember azért nem növekszik a hitben, mert hamis Isten-képek
vannak benne. Alkotunk magunknak egy képet Istenről, és ha Isten nem úgy
cselekszik, ahogy mi azt elképzeltük, akkor csalódottak leszünk, és nem akarunk
hinni. Sokan úgy képzelik el Istent, mint egy titokzatos sorsot Ami meg van
írva, az lesz meg, te úgy sem tehetsz semmit. Segédlelkész koromban temettem,
megérkeztem a két énekessel a temetői irodába, s ott halljuk, hogy előttünk egy
fiatalembert temettek el, aki fogadásból részegen átát akart menni a turbina
gátján, beleszédült és meghalt. Erre a kedves énekes bácsi azt mondja : ez volt
neki megírva. Én azonnal tiltakoztam: ez biztos, hogy nem így volt neki
megírva, mert mi felelősséggel tartozunk azért, amit teszünk. Egy másik hamis
kép a „kedves-Istenke” Az ilyen ember nem akar hallani Isten szentségéről, hogy
ő rettenetesen haragszik a bűnre, az ilyen Isten elnézően mosolyog a legdurvább
bűneink felett, mert neki, ahogy Voltaire mondta, úgymond az a dolga, hogy
megbocsáson. De lehet ennek az ellenkezője is, hogy valaki Istent egy haragvó
szörnynek képzeli el,aki azonnal megbűntet, ahogy valami rosszat tettél, aki
alig várja, hogy lecsaphasson ránk, ha vétkeztünk.Az ilyen ember az irgalmas és
kegyelmes Istenről nem tud semmit és egész életét rettenetes félelemben és
rettegésben éli le. Egy másik hamis Isten-kép, a nekünk mindent megadó Isten:
az ilyen ember számára Isten olyan, mint a vásárló automata, hogy felül
bedobjuk az imádságot, alul pedig kijön annak teljesítése. Az ilyen ember nem
akar tudni Isten szuverénitásáról, aki sokkal jobban tudja, hogy mit adjon meg
és mit tagadjon meg tőlünk. Vigyázzunk, mert az ilyen hamis Isten-képek mind
akadályok a hitben való növekedésben.
6.Önelégültség
Ezzel is sokféle változatban találkozunk. Amikor elvagyunk azzal, hogy mi
mennyi féle ajándékot kaptunk, és már Istenre sincs szükségünk. Az is nagy baj,
amikor másokat lenézek, megvetek, mert én úgymond sokkal jobb keresztyén
vagyok, mint ők. Én igazi keresztyén vagyok, ők nem azok. Az ilyen ember úgy
érzi, hogy ő már megérkezett, ő már tökéletes, neki már semmire és senkire sincs
szüksége. Az ilyen emberből hiányzik az alázat. Az ilyen ember nem tud és nem
is akar másokra hallgatni, másoktól tanulni. Ha valaki meg van elégedve a lelki
életével, a hitben eddig eljutott szintjével, az nyilván nem fog növekedni, az
nem fog előre jutni, hanem sokkal inkább hanyatlani, erőtlenedni fog a hite,
Isten őrizzen minket ettől. A farizeusok példája is figyelmeztessen minket.
7.Kételkedés
A hitben való növekedés egyik komoly akadálya az, hogy kételkedünk Isten
igéjének igazságában, megkérdőjelezzük azt, amit a Biblia tanít. Nem arról van
itt szó, hogy a hívő embernek nem lehetnek kételyei. A Szentírás legáldottab
embereinek az életében is voltak olyan pillanatok, amikor kételyek voltak
bennük, hogy vajon szereti-e Isten őket, hogy vajon meghallgatja-e imádságukat,
hogy Isten kegyelmes lesz-e hozzájuk. Még Keresztelő János is kételkedett ott a
börtönben, pedig az asszonytól születettek között nem volt nálánál nagyobb.
Ilyen kételyek feltámadhatnak bennünk, akkor is, ha hisszük, hogy Isten van,
hogy szeret minket és hogy igéje megbízható. Vigyázzunk mert ma már teológiai professzorok is vannak, akik Isten
igéjét kétségbe vonják, tagadják azt, hogy a Szentírás Isten kijelentése. Ma
sokan azt tanítják, hogy nem csak Jézus az Üdvözítő, hanem Mohhamed és Buddha
is. Ezért nagyon vigyázzunk az ilyen kételkedésre. Ne kételkedjünk abban sem,
hogy ki vagyunk választva, hogy bűneink meg vannak bocsátva és hogy biztos az,
hogy üdvözülni fogunk, hogy bejutunk a mennybe. A Sátán az, aki a kételkedést
akarja szívünkbe hinteni ezeket a dolgokat illetően. Kételyeinkkel jöjjünk az
Úrhoz, de elmondhatjuk ezeket egy hitben erősebb tapasztaltabb barátunknak,
lelki testvérünknek is, aki tud segíteni abban, hogy legyőzzük a kételyeinket.
8.Meg nem vallott és el nem
hagyott bűnök
Ez is komoly akadály lehet a hitben való növekedésben.Ilyenkor Isten és
egymás előtt is titkoljuk bűneinket. Az ilyen megkeményedéshez, és a hitben
való visszafejlődéshez vezet. A Példab.18,13 ezt mondja: aki elfedezi bűneit,
nem lesz jó dolga, aki pedig megvallja és elhagyja irgalmasságot nyer. A bűn
olyan, mint a veszélyes hulladék. Azt meg kell semmisíteni, vagy nagyon
biztonságos helyen kell tárolni. Ha a bűnt magunkba rejtjük, nem valljuk meg
Istennek és nem adjuk át neki, nem visszük a Jézus keresztje alá, akkor az nagyon
megmérgez, halálra mérgez minket.
Adott esteben készek kell legyünk a bűnt nem csak Istennek, hanem egymásnak
is megvallani, bocsánatot kérni egymástól. A bűnbánatot, bűnbocsánatot a
presbitériumban is gyakorolni kell, hisz lehetetlen az, hogy ne bántsuk meg, ne
sértsük meg egymást. A keresztyén ember nem mondhat ilyet, hogy én nem bocsátok
meg, az én házamba ne tegye be a lábát.Aki könyörtelen máshoz, ahhoz Isten is
könyörtelen lesz.
A hitben
való növekedés célja
Végül egészen röviden szóljunk a hitben való növekedés céljáról. Ennek
célja mindenek előtt az Isten dicsőitése, az Isten dicsősége. Maga Jézus
mondja, hogy abban dicsőíttetik meg az én Atyám, hogy sok gyümölcsöt teremjetek.
Ez is Isten munkája bennünk, hisz magunktól mi csak a saját dicsőségünket
keressük. De akik hisznek és a hitben szüntelenül növekednek, azok ezáltal is
Isten dicsőségét szolgálják.
A hitben való növekedésünk második célja, hogy egyre erősebb, egyre
bizonyosabb legyen a hitünk. Mert a hit egy nyugtalan dolog, mondja Luther. Nem
úgy van, hogy egszer megkaptuk s aztán egszer s mindenkorra rendelkezünk vele..
Állandóan kell törekednünk a hitünk erősítésére. Soha sem mondhatjuk, hogy az
már elég erős.
Végül a hitben való növekedésünk által embertársainkat is megnyerhetjük a
Krisztusnak.Áldássá lehetünk embertársaink számára.Az emberek meg fogják látni
bennünk Istent. Így a hitben való növekedés a legjobb misszió az emberek
felé.Az ilyen élet vonzóvá és kívánatossá lehet mások számára. Előbb utóbb rá
fognak kérdezni: te hogy tudsz így élni, hogy tudsz így cselekedni? S akkor mi
alázattal, de határozottan azt mondhatjuk: úgy hogy hiszek Istenben, s követem
Jézust. Szoktuk mondogatni, hogy a hitetlen emberek nem olvassák a Bibliát, a
hitetlenek Bibliája a hívő keresztyén emberek élete. Pál azt mondja, hogy mi
csillagként kell fényljünk egy elferdült és elvetemedett nemzetség között, egy
romlott és erkölcstelen világban, és így embereket nyerhetünk meg Krisztusnak.
Szeretném azzal befejezni
előadásom, hogy ha hitünk a mai nap által csak egy kicsit is növekedni fog,
ezért is legyen Istené minden dicsőség.
Marosvásárhelyen, 2011 pünkösd havában Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése