Preek In
Putten
Gebed: we danken u dat Jezus komt, Hij zal een eind maken aan alle leugens,
ongerechtigheid ,huichelarij,wij loven U, dat toen zal alles op daglicht komen,
we danken U, dat met u is de ware licht op deze aarde gekomen. Het is waar
geworden de licht is verschenen, en de duisternis is aan het verdwenen. We
danken voor Uw lankmoedigheid, voor Uw onbegrijpelijke genade,dat we mogen uit
Uw genade leven.Dat we mogen tot u komen, als boetvaardige zondaren, wetend,
dat u bent rijk in vergeving en overvloedig in de genade.We bekennen, dat voor
ons is zo moeilijk ons helemaal aan u doorgeven, ons in Uw hand te
leggen..Vergeef ons, dat we zijn bang van U, vergeef ons onze ongeloof. Wilt u
met uw Woord en Geest dit ongeloof uit ons weg te jagen, Doe Uw genade over ons
lichten,wilt u ons door uw woord vormen, dat we een gezegend leven zouden
hebben.We danken ,dat u weet precies alles van ons, U kent onze zonden, lasten,
droefheden, en zo mogen we tot u komen. We danken , dat we mogen anders
weggaan, dan we gekomen zijn.We bidden voor rouwdragende gezinnen, (hier komen
dan de voorbeden) geef dat ze mogen verder zien dan hun tranen en de dood, en
dat we mogen op u zien, op de Heer van leven en dood. Geef ons Uw wegwijzende
woord.
Text.2 Tim.2,20-21
Het is advent en deze tijd richt ons blik op de twede komst van onze Herre
Jezus Christus.Het is heel belangrijk, dat deze gebeurtenis fris blijve in ons,
want alleen zo kunnen we op tijd en goed ons voorbereiden op de ontmoeting met
Hem.Als Jezus in heerlijkheid verschijnt, zal geen mogelijkheid meer zijn om
zich te bekeren.Bij zijn verschijning één ding zal belangrijk zijn: hebben we
met Jezus gewandeld in dit aardse leven of zonder Hem? Daar kunnen we geen
gemeenschap meer met Hem zoeken. Heeft
iemand in Hem geloofd of niet? God beware, dat het met ons zo gebeurt, als met
de tijdgenoten van Noah, over hun heeft Jezus gezegd:ze hebben gegeten,
gedronken, ze hebben getrouwd en ze hebben niks gemerkt., totdat de zinvloed
kwam en alles heeft gedood. In deze adventstijd is belangrijk, dat we ons
stilte gunnen, en dat wee een eerlijk antwoord geven op dit soort vragen: wat
is de inhoud van dit korte aardse leven, waar ben ik mee bezig in de ze korte
tijd, is alles zo belangrijk, die ik zo belangrijk vind, mis ik geen
belangrijke dingen in mijn leven, door welke doelen ben ik aangetrokken, wat is
de drijfveer van mijn leven? Paulus laat hier zien met een beeld, wat is de
eigenlijke bestemming van ons leven..Hij zegt, dat in een groot huis zijn
verschillende voorwerpen, vaten, middelen : van goud, zilver, hout en
aardewerk. Maar het is helemaal niet belangrijk, uit welk materiaal waren ze
gemaakt,ook dat is niet belangrijk, waarvoor zijn ze gebruikt,maat dat iedereen
van veel nut is voor de Heere. Dit is het meest belangrijke oogpunt
(voorwaarde)We willen vandaag dit woord onder lupe nemen. Wat betekent volgens
de Bijbel, dat iemand nuttig is voor de Heere? Ik heb in de laatste tijd veel erover
nagedacht. Allereerst: is dit überhaupt voor ons belangrijk, doen we alles in
betrekking tot de Heere? Zo leven we, of we laten Hem uit in onze werken, daden,
woorden? Jezus in een adventsgelijkenis spreekt ook erover.We kennen allemaal
heel goed de gelijkenis van de talenten, als de Heere gaat weg van huis, en hij
vertrouwt verschillende goederen zijn
diensttknechten aan. De ene krijgt 5 talenten, dit was een onvorstelbaar groot
bedrag,de andere twee, en de derde één. Dan onverwachts komt hij thuis, en hij
roept de diensknechten, dat ze rekening afleggen van alles wat ze met zijn goederen
gedaan hebben. De eerste twee hebben met het geld gehandeld, en ze hebben de
bedrag verdubbeld ,ze waren nuttig voor de Heer. De derde heeft niks van de
bedrag gestolen, hij geeft het restloos terug, maar hij heeft niks ermee
begonnen.Hij geeft net zoveel terug, hoeveel hij gekregen heeft.De eerste twee
krijgen een grote beloning, de derde een zware oordeel, straf. Want dit is aan
een dinsknecht de beslissende: of hij nuttig is voor de Heer of niet? Maar we
willen ons terugkeren tot de beeld van Paulus: elk mens is als een vat, een
voorwerp, een middel in zich is leeg, maar hij was met een doel gemaakt, en elk
mens staat op de hoogte van zijn roeping, als hij een bruikbare middel zal zijn
in de hand van God, die hem geschapen heeft. En als alleen God gebruit ons.
Niet ik zal erover beslissen, wat ik doen zal, ik ben niet op een dwangspoor,
en ik werd door de golf gedragen, niet anderen gebruiken of misbruiken me, tot
een dubieuze doel,ook sta ik niet ongebruikt in de kast als een lege vat ,maar
ik wil nuttig zijn voor de Heer.En de apostel vermaant nu ons, dat we zullen zo
leven, dat we nuttig zouden zijn voor de Heer.
Ik wil nu over 4 dingen iets zeggen, de eerste drie zal ik alleen kort
vermelden, over de vierde wil ik dan iets meer zeggen.
1.De eerste is, en dit is wel een adventsgedachte, dat we niet vergeten,
dat deze wereld heeft een Heer, heeft een baas. En Hij is ook onze Heer en
baas, namelijk die Jezus, aan wie alle macht gegeven is in de hemel en op de
aarde.Hij is de Heer over deze aarde. Jezus Christus is dus de Heere van deze
wereld. Ook als we zulke gebeurtenissen zien, die ons in vertwijfeling jagen.
Soms lijkt het zo, als deze wereld geen Heer nog heeft. Soms zijn we geneigd
zelfs te denken, dat alles wordt door de boze bestuurd. Sommige twijfelen in de
Heer - zijn van Jezus, omdat ze hem niet zien. Maar hij zegt in de gelijkenis,
dat hij is vertrokken, ja hij is vertrokken naar de hemel, van waar hij komen
zal om te oordelen de levenden en de doden. Maar ook al verreisd, hij ziet
alles wat hier op deze aarde gebeurt. En
hij ziet ook alles wat wij doen, en ook alles wat we niet doen, en ook alles,
wat we verborgen denken. En als hij in heerlijkheid terugkomt, dan moeten we
over alles rekenschap afleggen. Geloven betekent, dat de gelovige leeft in de
aanwezigheid van Jezus. Hij weet, dat alles wat Hij beloofd heeft is waar,ik
ben met u tot de einde der dagen, ook wanneer we hem met onze ogen niet zien.
Aan het begin van de eerste Petrusbrief staat: hoewel u hem nu niet ziet, maar
toch gelooft, hoewel u hem niet gezien hebt,hebt u hem toch lief. Net dit
betekent geloven.Dat ik doe wat hij mij bevolen heeft,en tegelijkertijd wij
verlangen naar zijn verschijning, hoe dit Paulus op een andere plek zo mooi zegt. We bereiden ons
zeer bewust voor op de ontmoeting met Hem.Dit is adventsevangelie.Jezus is de
Heer, de baas van deze wereld, hoewel onzienlijk, maar Hij is toch aanwezig.En
de gelovigen mogen in zijn aanwezigheid leven.
2.De twede is, dat deze Heer is ook eigenaar van deze wereld. Van Hem is de
aarde en alles wat daarop is. Alles is zijn eigendom. De gelovige weet dat hij
ook van hem is, want Hij heeft ons op een dure prijs verlost uit de
gevangenschap van de zonde.De mens is niet eigen baas, maar dit betekent ook, dat
hij is niet uitgeleverd aan niemand. Zijn eigenaar waakt over hem. Maar dit
betekent ook dat zijn Heer bevelt hem, en voor hem is een groot voorrecht, dat
hij Hem mag gehoorzamen. Ook in de al genoemde gelijkenis zien we dat: de Heer
beslist, aan welke dienstknecht geeft Hij goederen, en hoeveel Hij aan hun
geeft, en aan het eind Hij roept hun tot verantwoording. En –om met een modern
woord te zeggen- een echte karrierre kan die mens maken, die aan de Heere
gehoorzaam is. De eerste twee diensknechten deden wat Hij bevolen heeft, en ze
zijn ook materieel vooruit gekomen, de derde is nergens gekomen, maar in
tegendeel, hij was veroordeeld, hij heeft straf van zijn baas gekregen. De Heer
is dus ook eigenaar.
3.Als Heer en eigenaar Hij geef voor elk mens een mooi opdracht. Het is niet
verplicht deze opdrachten uit te voeren. Je kunt een hele leven zo doorbrengen,
dat je niks erop geeft, wat de doel van God met je is.We kunnen ons van Hem
wegtrekken.Dit is de toestand van de mens, die in de zonde gevallen is en
daarin leeft.Hij organizeert zelf zijn eigen leven. Je kunt je leven ook
zonderGod doorbrengen.Je kunt ook zonder God aktiveren, een hele boel doen, ook
goede dingen doen, maar in deze mensen blijft altijd een hiatus, een leegte, ze
weten nooit, dat ze op hun plekken zijn, loonde zich überhaupt te leven, heb ik
gedaan, wat ik doen moest? De gelovige mens vraagt altijd: Heere, waarvoor hebt
U mij geschapen? Waarvoor wilt U mij
gebruiken?.
4.De vierde warover ik wil uitvoeriger spreken. Die zal bruikbaar, nuttig
zijn in de hand van God, die ook bewust wil nuttig zijn voor de Heer. Zo een
mens is afhankelijk, en wil ook afhankelijk zijn van hem en voor hem is vóór
alles belangrijk, hat hij voor de Heere nuttig zou zijn. Dit is een volle
levensprogramma, en daaruit komt een bijbelse levenstijl en een christelijke
moraal tot stand. Wat is ertoe nodig, dat voor iemand, dit zou het levensdoel
zijn? Allereerst dat iemand dit bewust belijdt: ik wil nuttig zijn voor de
Heere.Dit is al een hohere school van de christendom.Hier is een totale
vereenzelfing nodig, als de zondaar, die vergeving heeft gekregen, wil helemaal
eens zijn, met de hem liefhebbende God. Als hij de doelen van God helemaal wil
toeeigenen. Als hij God in alles gelijk geeft ,zonder bijzonder uitleg, hij
zegt al bij voorbaat ja op Gods wil. Als hij bereid is in alles Hem te
gehoorzamen. Ook in zulke dingen, waar de gehoorzaamheid niet makkelijk is.En
dit alles doet hij vrijwillig en met vreugde, want God dwingt ons nooit en tot
niks. Maar alleen die kann zich zo vereenzelfigen met God, die Hem kent. Als ik
niet weet wie God is, dan kann ik in Hem niet vertrouwen. Dan heb ik altijd de
vraag: kann ik in Hem volledig vertrouwen? Het is zeker, dat hij alles tot mijn
beste doet? Houdt Hij van mij? Heeft Hij al bewezen, dat Hij van mij houdt? Ja,
Hij heeft dit bewezen. Om alleen één Woord te citeren: Hierin is de liefde van
God aan ons geopenbaard,dat God zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, dat wij
zouden leven door Hem. Het is niet de bewijs van God liefde, dat als we in hem
geloven zal alles goed gaan in ons leven, maar dit historische, objektieve
bewijs van zijn liefde, dat Hij Zijn Zoon heeft in deze wereld gezonden ,dit is
gebeurt in de eerste advent, in de eerste Kerstfeest, en Hij heeft Hem als een
verzoening gegeven voor onze zonden. Die God kent, die zal zijn leven ook aan
Hem toevertrouwen. Die begrijpt, wat wilde Jezus zeggen met de woorden: die mij
navolgen wil, die verlochene zichzelfe en neme zijn kruis op zich, en zo volge
Hem na. Die wil alleen na Hem kijken, die moet zich niet verloochenen. Die wil
over zijn zaak mediteren, die hoeft zich ook niet verloochenen.Maar als iemand
wil Hem navolgen, als iemand wil altijd in Zijn nabijheid blijven, die voor
niets deze gemeenschap met Hem opgeeft, die moet leren zichzelf te
verloochenen. Maar zo een diensknecht is bereid alles te doen voor zijn Hee.,
want hij houdt van Hem. De fundament van deze gemeenschap is de liefde. Een
zulke gelovige wil niet alleen een leer toeeigenen, wil niet alleen tot een
instelling, een organizatie horen, die wil niet alleen naar een hogere moraal
leven ,maar zijn hoogste doel is Gods verheerlijking, zijn hoogste verlangen,
dat Gods plan zou in zijn leven werkelijkheid worden, en alles wordt onder deze
voorwaarde gesteld. Al zijn verlangens, al zijn plannen, al zijn luxe, al zijn
gedachten en al zijn wil. Dit zal zijn enige motivatie zijn, en zijn enige
vraag is: hoe kann ik mijn Heere nuttig zijn?Aan die Heer, die heeft ons
leifgehad, voordat we van hem hoorden. Hij heeft zich voor ons heengegeven, Hij
heeft onze lege vat in Zijn hand genomen, en Hij ons tot iets moois gebruiken.
Het maakt niet uit waarvoor, alleen maar dat Hij ons gebruikt, dat ons leven in
Zijn hand blijve.
Dit is in de ogen van de
wereld een waanzin. Een wereldse mens zou zeggen, dat dit een tragedie was. Zo
onszelf op te geven, waar blijft onze zelfverwerkelijking? Maar de gelovige
mens weet, dat in tegendeel, dit is de vooltooing van ons leven. Maar zo wordt
de mens, tot die doel geschikt, waartoe ons geschapen heeft. En deze mensen
zullen echt gelukkig zijn., ook onder moeilijkheden,ze zullen tevreden en
dankbaar zijn, ook al zijn ze onder vele beproevingen, ook tussen bescheiden
finantiele mogelijkheden. Deze volle overgave helpt de gelovige mens tot een
wonderlijke, innerlijke vrijheid. Hij zal vrij zijn van anderen, van zijn eigen
verlangens, van de omstandigheden.Hem maakt het niet uit, wie en wat zegt, hij
kijkt alleen op Zijn Heer. Hij zal kracht hebben om zijn eigen verlangens te verloochenen, want de wil van de Vader
staat boven alles. Hij wil in wat voor omstandigheden dan ook Zijn Heer nuttig
zijn. Tot zoiets is alleen zo iemand in staat, in wie de liefde en dankbaarheid
tegen de Heer inzit. Zo iemand heeft de onbegrijpbare liefde en genade Gods
niet alleen bewonderd, maar in geloof gegrepen, hij dankt ervoor elke dag en
leeft daaruit elke dag. Daarvoor moet de gelovige in persoonlijke relatie met
God staan, en deze geloofsrelatie heeft ook een emotionele lading. Niet
tevergeefs zei God tegen zijn volk dat ze Van Hem houden met hele hart, met
hele verstand en met hele kracht. En als dit gebeurt, dan gebeurt ook de
andere, dat we van onze naaste houden, als van onszelfe. Het is geen toeval,
dat na pasen Jezus vroeg van Petrus drie keer alleen: hebt gij mij lief? En het
is ook geen toeval, dat de verheerlijkte Christus zegt tegen de gemeente van
Efeze: de probleem is, dat je hebt de eerste liefde verlaten, bekeer je je van
deze toestand, en doe je vorige daden. Waar de liefde de fundament en bron
is, daar is makkelijk te gehoorzamen, en
daar wordt vanzelfsprekend voor de gelovige: voor mij is alleen belangrijk, dat
ik de Heer nuttig zou worden.Daarom bewaart zich de gelovige in reinheid, want
daar hebben we ook over gelezen in deze text, hij streeft een heilig leven na,
daarom leidt de gelovige een disciplineerd leven. Dit is geen doel op zichzelf
en zelfskastijding, maar alleen alles gebeurt met één doel, namelijk de
gelovige wil nuttig zijn voor zijn Heer. Wie is nuttig en wie is niet? Alleen
een paar voorbeelden.De huichelaar,die alleen religieus is is niet nuttig.Want
hij geeft aanstoot aan andere mensen, en voor hem is de naam van de Heere
tussen de heidenen gelasterd. Die bereid is anderen te dienen, die is nuttig.
De mensen zullen zijn goede werken zien, en zullen Zijn hemelse Vader
verheerlijken. Die over anderen oordeelt is niet nuttig. Maar die mens , die met grote liefde vermaant
een ander, en helpt hem op de goede weg terug te komen, die is nuttig .Die zegt
alleen de zijne, is niet nuttig, maar die zulke woorden spreekt, die hij van
God krijgt, die is nuttig. God verwacht geen grote prestaties van ons ,maar Hij wacht van ons, dat we dat doen, wat Hij
aan ons bevolen heeft. We doen intussen onze dagelijkse werk, onze dagelijkse
plichten, maar zo, dat we elk moment vragen: wat is de wil van mijn Heer, wat
wil Hij, dat ik het doe, hoe en waar wil Hij mij gebriuken.
Tenslotte: er kunnen onder
ons zulke mensen zijn, die denken, dat hun leven nu is nog onnuttig, die moeten
niet verbitterd worden, want zulke mensen kunnen nog heel nuttig worden in de
hand van God. Paulus zegt van Onesimus, over de slaaf, de een deserteur is
geworden, tegen Filemon, dat hij was onnutig, maar nu, nadat hij heeft de Heere
Jezus leren kennen is erg nuttig geworden ook voor mij, en hij zal ook voor je
zijn. Die de Here Jezus van harte leert kennen,erkend, die zal uit onnuttige
een nuttige dienaar worden.En als er zulke zijn, die in stilte kunnen
vaststellen: ik ben nuttig, die moeten zich nooit opblazen, en ze moet nooit
vergeten, dat dit een wonder van de genade is. Het is Gods genade, dat Hij ons
in Zin hand neemt en ons gebruikt. De laatste woorden van onze text zijn: zulke
mensen zijn voor elk goed werk bekwaam. Dit is al bijna de volmaaktheid: voor
elk goed werk bekwaam.Want God zal ook de goede werken voorbereiden, voor
degenen, die van Hem genade hebben ontvangen.Hij heeft ons geschapen om de door
Hem voorbereidde goede werken te doen, nadat we van Hem uit genade hebben
zaligheid ontvangen.En als iemand nuttig wil zijn, dan die zal ook merken de
goede werken, die God hem heeft voorbereid. Hij gaat aan het werk, waar hij
iets te doen heeft. We moeten alleen dit eerlijk doel hebben: we willen nuttig
zijn aan de Heer.
Samenvattend: we hebben gezien dat deze wereld heeft een Heer, Hij is ook
de eigenaar, en het is een grote voorrecht dat we Hem gehoorzamen, hij heeft
voor al zijn dienaren een mooi opdracht gegeven, hij heeft alle vatten voor een
goed doel geschapen, de vraag is nu alleen, of we bewust streven onze Heer
nuttig te zijn, of Zijn werk in ons beletten remmen en onmogelijk maken. We
moeten de Heer kennen, we moeten Hem steeds beter leren kennen, we moeten
toenemen in de liefde tegen hem, en dan zullen we de vrijheid verkrijgen,
waarover we al gesproken hebben, en zijn genade zal ons gebruiken in zijn
dienst.We merken soms niet eens ,dat Hij ons gebruikt, en zo is het goed. Ik
wens U allemaal, dat we in deze nieuwe advenstijd mogen en nuttig, dienstbaar
leven hebben. Amen
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése