2012. március 12., hétfő

Preek in Putten Holland nyelvű igehirdetés


Preek In Putten
Gebed: we danken u dat Jezus komt, Hij zal een eind maken aan alle leugens, ongerechtigheid ,huichelarij,wij loven U, dat toen zal alles op daglicht komen, we danken U, dat met u is de ware licht op deze aarde gekomen. Het is waar geworden de licht is verschenen, en de duisternis is aan het verdwenen. We danken voor Uw lankmoedigheid, voor Uw onbegrijpelijke genade,dat we mogen uit Uw genade leven.Dat we mogen tot u komen, als boetvaardige zondaren, wetend, dat u bent rijk in vergeving en overvloedig in de genade.We bekennen, dat voor ons is zo moeilijk ons helemaal aan u doorgeven, ons in Uw hand te leggen..Vergeef ons, dat we zijn bang van U, vergeef ons onze ongeloof. Wilt u met uw Woord en Geest dit ongeloof uit ons weg te jagen, Doe Uw genade over ons lichten,wilt u ons door uw woord vormen, dat we een gezegend leven zouden hebben.We danken ,dat u weet precies alles van ons, U kent onze zonden, lasten, droefheden, en zo mogen we tot u komen. We danken , dat we mogen anders weggaan, dan we gekomen zijn.We bidden voor rouwdragende gezinnen, (hier komen dan de voorbeden) geef dat ze mogen verder zien dan hun tranen en de dood, en dat we mogen op u zien, op de Heer van leven en dood. Geef ons Uw wegwijzende woord.
                                    Text.2 Tim.2,20-21
Het is advent en deze tijd richt ons blik op de twede komst van onze Herre Jezus Christus.Het is heel belangrijk, dat deze gebeurtenis fris blijve in ons, want alleen zo kunnen we op tijd en goed ons voorbereiden op de ontmoeting met Hem.Als Jezus in heerlijkheid verschijnt, zal geen mogelijkheid meer zijn om zich te bekeren.Bij zijn verschijning één ding zal belangrijk zijn: hebben we met Jezus gewandeld in dit aardse leven of zonder Hem? Daar kunnen we geen gemeenschap meer met Hem zoeken.  Heeft iemand in Hem geloofd of niet? God beware, dat het met ons zo gebeurt, als met de tijdgenoten van Noah, over hun heeft Jezus gezegd:ze hebben gegeten, gedronken, ze hebben getrouwd en ze hebben niks gemerkt., totdat de zinvloed kwam en alles heeft gedood. In deze adventstijd is belangrijk, dat we ons stilte gunnen, en dat wee een eerlijk antwoord geven op dit soort vragen: wat is de inhoud van dit korte aardse leven, waar ben ik mee bezig in de ze korte tijd, is alles zo belangrijk, die ik zo belangrijk vind, mis ik geen belangrijke dingen in mijn leven, door welke doelen ben ik aangetrokken, wat is de drijfveer van mijn leven? Paulus laat hier zien met een beeld, wat is de eigenlijke bestemming van ons leven..Hij zegt, dat in een groot huis zijn verschillende voorwerpen, vaten, middelen : van goud, zilver, hout en aardewerk. Maar het is helemaal niet belangrijk, uit welk materiaal waren ze gemaakt,ook dat is niet belangrijk, waarvoor zijn ze gebruikt,maat dat iedereen van veel nut is voor de Heere. Dit is het meest belangrijke oogpunt (voorwaarde)We willen vandaag dit woord onder lupe nemen. Wat betekent volgens de Bijbel, dat iemand nuttig is voor de Heere?  Ik heb in de laatste tijd veel erover nagedacht. Allereerst: is dit überhaupt voor ons belangrijk, doen we alles in betrekking tot de Heere? Zo leven we, of we laten Hem uit in onze werken, daden, woorden? Jezus in een adventsgelijkenis spreekt ook erover.We kennen allemaal heel goed de gelijkenis van de talenten, als de Heere gaat weg van huis, en hij vertrouwt verschillende goederen  zijn diensttknechten aan. De ene krijgt 5 talenten, dit was een onvorstelbaar groot bedrag,de andere twee, en de derde één. Dan onverwachts komt hij thuis, en hij roept de diensknechten, dat ze rekening afleggen van alles wat ze met zijn goederen gedaan hebben. De eerste twee hebben met het geld gehandeld, en ze hebben de bedrag verdubbeld ,ze waren nuttig voor de Heer. De derde heeft niks van de bedrag gestolen, hij geeft het restloos terug, maar hij heeft niks ermee begonnen.Hij geeft net zoveel terug, hoeveel hij gekregen heeft.De eerste twee krijgen een grote beloning, de derde een zware oordeel, straf. Want dit is aan een dinsknecht de beslissende: of hij nuttig is voor de Heer of niet? Maar we willen ons terugkeren tot de beeld van Paulus: elk mens is als een vat, een voorwerp, een middel in zich is leeg, maar hij was met een doel gemaakt, en elk mens staat op de hoogte van zijn roeping, als hij een bruikbare middel zal zijn in de hand van God, die hem geschapen heeft. En als alleen God gebruit ons. Niet ik zal erover beslissen, wat ik doen zal, ik ben niet op een dwangspoor, en ik werd door de golf gedragen, niet anderen gebruiken of misbruiken me, tot een dubieuze doel,ook sta ik niet ongebruikt in de kast als een lege vat ,maar ik wil nuttig zijn voor de Heer.En de apostel vermaant nu ons, dat we zullen zo leven, dat we nuttig zouden zijn voor de Heer.
Ik wil nu over 4 dingen iets zeggen, de eerste drie zal ik alleen kort vermelden, over de vierde wil ik dan iets meer zeggen.
1.De eerste is, en dit is wel een adventsgedachte, dat we niet vergeten, dat deze wereld heeft een Heer, heeft een baas. En Hij is ook onze Heer en baas, namelijk die Jezus, aan wie alle macht gegeven is in de hemel en op de aarde.Hij is de Heer over deze aarde. Jezus Christus is dus de Heere van deze wereld. Ook als we zulke gebeurtenissen zien, die ons in vertwijfeling jagen. Soms lijkt het zo, als deze wereld geen Heer nog heeft. Soms zijn we geneigd zelfs te denken, dat alles wordt door de boze bestuurd. Sommige twijfelen in de Heer - zijn van Jezus, omdat ze hem niet zien. Maar hij zegt in de gelijkenis, dat hij is vertrokken, ja hij is vertrokken naar de hemel, van waar hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden. Maar ook al verreisd, hij ziet alles wat hier op deze aarde gebeurt.  En hij ziet ook alles wat wij doen, en ook alles wat we niet doen, en ook alles, wat we verborgen denken. En als hij in heerlijkheid terugkomt, dan moeten we over alles rekenschap afleggen. Geloven betekent, dat de gelovige leeft in de aanwezigheid van Jezus. Hij weet, dat alles wat Hij beloofd heeft is waar,ik ben met u tot de einde der dagen, ook wanneer we hem met onze ogen niet zien. Aan het begin van de eerste Petrusbrief staat: hoewel u hem nu niet ziet, maar toch gelooft, hoewel u hem niet gezien hebt,hebt u hem toch lief. Net dit betekent geloven.Dat ik doe wat hij mij bevolen heeft,en tegelijkertijd wij verlangen naar zijn verschijning, hoe dit Paulus op  een andere plek zo mooi zegt. We bereiden ons zeer bewust voor op de ontmoeting met Hem.Dit is adventsevangelie.Jezus is de Heer, de baas van deze wereld, hoewel onzienlijk, maar Hij is toch aanwezig.En de gelovigen mogen in zijn aanwezigheid leven.
2.De twede is, dat deze Heer is ook eigenaar van deze wereld. Van Hem is de aarde en alles wat daarop is. Alles is zijn eigendom. De gelovige weet dat hij ook van hem is, want Hij heeft ons op een dure prijs verlost uit de gevangenschap van de zonde.De mens is niet eigen baas, maar dit betekent ook, dat hij is niet uitgeleverd aan niemand. Zijn eigenaar waakt over hem. Maar dit betekent ook dat zijn Heer bevelt hem, en voor hem is een groot voorrecht, dat hij Hem mag gehoorzamen. Ook in de al genoemde gelijkenis zien we dat: de Heer beslist, aan welke dienstknecht geeft Hij goederen, en hoeveel Hij aan hun geeft, en aan het eind Hij roept hun tot verantwoording. En –om met een modern woord te zeggen- een echte karrierre kan die mens maken, die aan de Heere gehoorzaam is. De eerste twee diensknechten deden wat Hij bevolen heeft, en ze zijn ook materieel vooruit gekomen, de derde is nergens gekomen, maar in tegendeel, hij was veroordeeld, hij heeft straf van zijn baas gekregen. De Heer is dus ook eigenaar.
3.Als Heer en eigenaar Hij geef voor elk mens een mooi opdracht. Het is niet verplicht deze opdrachten uit te voeren. Je kunt een hele leven zo doorbrengen, dat je niks erop geeft, wat de doel van God met je is.We kunnen ons van Hem wegtrekken.Dit is de toestand van de mens, die in de zonde gevallen is en daarin leeft.Hij organizeert zelf zijn eigen leven. Je kunt je leven ook zonderGod doorbrengen.Je kunt ook zonder God aktiveren, een hele boel doen, ook goede dingen doen, maar in deze mensen blijft altijd een hiatus, een leegte, ze weten nooit, dat ze op hun plekken zijn, loonde zich überhaupt te leven, heb ik gedaan, wat ik doen moest? De gelovige mens vraagt altijd: Heere, waarvoor hebt U mij geschapen?  Waarvoor wilt U mij gebruiken?.
4.De vierde warover ik wil uitvoeriger spreken. Die zal bruikbaar, nuttig zijn in de hand van God, die ook bewust wil nuttig zijn voor de Heer. Zo een mens is afhankelijk, en wil ook afhankelijk zijn van hem en voor hem is vóór alles belangrijk, hat hij voor de Heere nuttig zou zijn. Dit is een volle levensprogramma, en daaruit komt een bijbelse levenstijl en een christelijke moraal tot stand. Wat is ertoe nodig, dat voor iemand, dit zou het levensdoel zijn? Allereerst dat iemand dit bewust belijdt: ik wil nuttig zijn voor de Heere.Dit is al een hohere school van de christendom.Hier is een totale vereenzelfing nodig, als de zondaar, die vergeving heeft gekregen, wil helemaal eens zijn, met de hem liefhebbende God. Als hij de doelen van God helemaal wil toeeigenen. Als hij God in alles gelijk geeft ,zonder bijzonder uitleg, hij zegt al bij voorbaat ja op Gods wil. Als hij bereid is in alles Hem te gehoorzamen. Ook in zulke dingen, waar de gehoorzaamheid niet makkelijk is.En dit alles doet hij vrijwillig en met vreugde, want God dwingt ons nooit en tot niks. Maar alleen die kann zich zo vereenzelfigen met God, die Hem kent. Als ik niet weet wie God is, dan kann ik in Hem niet vertrouwen. Dan heb ik altijd de vraag: kann ik in Hem volledig vertrouwen? Het is zeker, dat hij alles tot mijn beste doet? Houdt Hij van mij? Heeft Hij al bewezen, dat Hij van mij houdt? Ja, Hij heeft dit bewezen. Om alleen één Woord te citeren: Hierin is de liefde van God aan ons geopenbaard,dat God zijn eniggeboren  Zoon in de wereld gezonden heeft, dat wij zouden leven door Hem. Het is niet de bewijs van God liefde, dat als we in hem geloven zal alles goed gaan in ons leven, maar dit historische, objektieve bewijs van zijn liefde, dat Hij Zijn Zoon heeft in deze wereld gezonden ,dit is gebeurt in de eerste advent, in de eerste Kerstfeest, en Hij heeft Hem als een verzoening gegeven voor onze zonden. Die God kent, die zal zijn leven ook aan Hem toevertrouwen. Die begrijpt, wat wilde Jezus zeggen met de woorden: die mij navolgen wil, die verlochene zichzelfe en neme zijn kruis op zich, en zo volge Hem na. Die wil alleen na Hem kijken, die moet zich niet verloochenen. Die wil over zijn zaak mediteren, die hoeft zich ook niet verloochenen.Maar als iemand wil Hem navolgen, als iemand wil altijd in Zijn nabijheid blijven, die voor niets deze gemeenschap met Hem opgeeft, die moet leren zichzelf te verloochenen. Maar zo een diensknecht is bereid alles te doen voor zijn Hee., want hij houdt van Hem. De fundament van deze gemeenschap is de liefde. Een zulke gelovige wil niet alleen een leer toeeigenen, wil niet alleen tot een instelling, een organizatie horen, die wil niet alleen naar een hogere moraal leven ,maar zijn hoogste doel is Gods verheerlijking, zijn hoogste verlangen, dat Gods plan zou in zijn leven werkelijkheid worden, en alles wordt onder deze voorwaarde gesteld. Al zijn verlangens, al zijn plannen, al zijn luxe, al zijn gedachten en al zijn wil. Dit zal zijn enige motivatie zijn, en zijn enige vraag is: hoe kann ik mijn Heere nuttig zijn?Aan die Heer, die heeft ons leifgehad, voordat we van hem hoorden. Hij heeft zich voor ons heengegeven, Hij heeft onze lege vat in Zijn hand genomen, en Hij ons tot iets moois gebruiken. Het maakt niet uit waarvoor, alleen maar dat Hij ons gebruikt, dat ons leven in Zijn hand blijve.
            Dit is in de ogen van de wereld een waanzin. Een wereldse mens zou zeggen, dat dit een tragedie was. Zo onszelf op te geven, waar blijft onze zelfverwerkelijking? Maar de gelovige mens weet, dat in tegendeel, dit is de vooltooing van ons leven. Maar zo wordt de mens, tot die doel geschikt, waartoe ons geschapen heeft. En deze mensen zullen echt gelukkig zijn., ook onder moeilijkheden,ze zullen tevreden en dankbaar zijn, ook al zijn ze onder vele beproevingen, ook tussen bescheiden finantiele mogelijkheden. Deze volle overgave helpt de gelovige mens tot een wonderlijke, innerlijke vrijheid. Hij zal vrij zijn van anderen, van zijn eigen verlangens, van de omstandigheden.Hem maakt het niet uit, wie en wat zegt, hij kijkt alleen op Zijn Heer. Hij zal kracht hebben om zijn eigen verlangens  te verloochenen, want de wil van de Vader staat boven alles. Hij wil in wat voor omstandigheden dan ook Zijn Heer nuttig zijn. Tot zoiets is alleen zo iemand in staat, in wie de liefde en dankbaarheid tegen de Heer inzit. Zo iemand heeft de onbegrijpbare liefde en genade Gods niet alleen bewonderd, maar in geloof gegrepen, hij dankt ervoor elke dag en leeft daaruit elke dag. Daarvoor moet de gelovige in persoonlijke relatie met God staan, en deze geloofsrelatie heeft ook een emotionele lading. Niet tevergeefs zei God tegen zijn volk dat ze Van Hem houden met hele hart, met hele verstand en met hele kracht. En als dit gebeurt, dan gebeurt ook de andere, dat we van onze naaste houden, als van onszelfe. Het is geen toeval, dat na pasen Jezus vroeg van Petrus drie keer alleen: hebt gij mij lief? En het is ook geen toeval, dat de verheerlijkte Christus zegt tegen de gemeente van Efeze: de probleem is, dat je hebt de eerste liefde verlaten, bekeer je je van deze toestand, en doe je vorige daden. Waar de liefde de fundament en bron is,  daar is makkelijk te gehoorzamen, en daar wordt vanzelfsprekend voor de gelovige: voor mij is alleen belangrijk, dat ik de Heer nuttig zou worden.Daarom bewaart zich de gelovige in reinheid, want daar hebben we ook over gelezen in deze text, hij streeft een heilig leven na, daarom leidt de gelovige een disciplineerd leven. Dit is geen doel op zichzelf en zelfskastijding, maar alleen alles gebeurt met één doel, namelijk de gelovige wil nuttig zijn voor zijn Heer. Wie is nuttig en wie is niet? Alleen een paar voorbeelden.De huichelaar,die alleen religieus is is niet nuttig.Want hij geeft aanstoot aan andere mensen, en voor hem is de naam van de Heere tussen de heidenen gelasterd. Die bereid is anderen te dienen, die is nuttig. De mensen zullen zijn goede werken zien, en zullen Zijn hemelse Vader verheerlijken. Die over anderen oordeelt is niet nuttig.  Maar die mens , die met grote liefde vermaant een ander, en helpt hem op de goede weg terug te komen, die is nuttig .Die zegt alleen de zijne, is niet nuttig, maar die zulke woorden spreekt, die hij van God krijgt, die is nuttig. God verwacht geen grote prestaties van ons ,maar  Hij wacht van ons, dat we dat doen, wat Hij aan ons bevolen heeft. We doen intussen onze dagelijkse werk, onze dagelijkse plichten, maar zo, dat we elk moment vragen: wat is de wil van mijn Heer, wat wil Hij, dat ik het doe, hoe en waar wil Hij mij gebriuken.
            Tenslotte: er kunnen onder ons zulke mensen zijn, die denken, dat hun leven nu is nog onnuttig, die moeten niet verbitterd worden, want zulke mensen kunnen nog heel nuttig worden in de hand van God. Paulus zegt van Onesimus, over de slaaf, de een deserteur is geworden, tegen Filemon, dat hij was onnutig, maar nu, nadat hij heeft de Heere Jezus leren kennen is erg nuttig geworden ook voor mij, en hij zal ook voor je zijn. Die de Here Jezus van harte leert kennen,erkend, die zal uit onnuttige een nuttige dienaar worden.En als er zulke zijn, die in stilte kunnen vaststellen: ik ben nuttig, die moeten zich nooit opblazen, en ze moet nooit vergeten, dat dit een wonder van de genade is. Het is Gods genade, dat Hij ons in Zin hand neemt en ons gebruikt. De laatste woorden van onze text zijn: zulke mensen zijn voor elk goed werk bekwaam. Dit is al bijna de volmaaktheid: voor elk goed werk bekwaam.Want God zal ook de goede werken voorbereiden, voor degenen, die van Hem genade hebben ontvangen.Hij heeft ons geschapen om de door Hem voorbereidde goede werken te doen, nadat we van Hem uit genade hebben zaligheid ontvangen.En als iemand nuttig wil zijn, dan die zal ook merken de goede werken, die God hem heeft voorbereid. Hij gaat aan het werk, waar hij iets te doen heeft. We moeten alleen dit eerlijk doel hebben: we willen nuttig zijn aan de Heer.
Samenvattend: we hebben gezien dat deze wereld heeft een Heer, Hij is ook de eigenaar, en het is een grote voorrecht dat we Hem gehoorzamen, hij heeft voor al zijn dienaren een mooi opdracht gegeven, hij heeft alle vatten voor een goed doel geschapen, de vraag is nu alleen, of we bewust streven onze Heer nuttig te zijn, of Zijn werk in ons beletten remmen en onmogelijk maken. We moeten de Heer kennen, we moeten Hem steeds beter leren kennen, we moeten toenemen in de liefde tegen hem, en dan zullen we de vrijheid verkrijgen, waarover we al gesproken hebben, en zijn genade zal ons gebruiken in zijn dienst.We merken soms niet eens ,dat Hij ons gebruikt, en zo is het goed. Ik wens U allemaal, dat we in deze nieuwe advenstijd mogen en nuttig, dienstbaar leven hebben. Amen 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése