A REFORMÁTUS EGYHÁZ ÉS A TÖBBI EGYHÁZAK
Sokféle elnevezés
Kálvinnak az egész világon szétszórtan élő követői az
európai kontinensen a református, az
angolszász világban pedig presbireriánus,
vagy kongregacionalista névvel jelölik magukat. A két név szinte teljesen
azonos tanrendszerü és istentiszteleti formájú egyházakat jelöl. A
presbiterianus név az episcopalis
azaz püspöki rendszerű Anglikán Egyházzal folytatott évszázados harc során
született és azt jelenti, hogy az egyházat presbiterek kormányozzák.
A református egyház megalapitásához nehéz
egy olyan egyértelmű dátumot megnevezni, mint pl. a lutheránusoknál az 1517-es
esztendő. Több reformátor több városban egyidejűleg munkálkodott ennek
születésén. Zwingli Zürichben, Bucer Strasburgban, Oecolampadius Bázelben,
Farel Genfben, Bullinger szintén Zürichben, Knox pedig Scóciában egyengette a
református reformáció útját. De legmarkánsabb személyisége a reformátusságnak
mégis a Genfben élő francia származásu Kálvin János volt. A református egyház
születését 1536- ra tehetjük, ugyanis ebben az évben jelent meg főműve az „ Institutio religiones christianae” a „Keresztyén
vallás rendszere”. A református egyházak azonban sokat fejlődtek a
reformáció óta. A kezdeti indittatás új tapasztalatokkal és áramlatokkal gazdagodott.
Az ilyen fejlődés gyakran szakadásokhoz vezetett. A református tradiciót már a
kezdetektől két, egymással versengő tendencia jellemezte: egyfelől az egység
megtartasának az igyekezete, másfelől a szakadásra való hajlam. A reformátorok
nagyon küzdöttek a szakadások ellen, ők tulajdonképpen nem is akartak új
egyházat alapitani. A reformáció célja az egész egyház megújitása volt Isten
igéje alapjáan, de mivel a római egyház a reformprogramot visszautasitotta,
létrejöttek a különböző református egyházak, a reformátorok szándéka ellenére.
Ők bíztak abban, hogy a választóvonal egyszer el fog tűnni. Kálvin sokat
fáradozott azon, hogy legalább a reformáció egyházán belül megtartsa az
egységet. Sajnos ez sem neki, sem utódainak nem sikerült és újabb és újabb
egyházszakadások jöttek létre.
Rövid történeti áttekintés
A 16. Századi
reformáció nem egy hirtelen bekövetkező vagy éppen egy elszigetelt esemény
volt, hanem az egyház megreformálására tett korábbi kísérletek folytatása és
betetőzése. A nyugati keresztyénségben a reform gondolata már a 12. Századtól kezdve
jelen volt. A valdens, majd a huszita mozgalom feltűnése is jelezte, hogy a
középkori egyház rendszere nem lesz örök életű. E mozgalmakat az irodalomban előreformátori mozgalmaknak nevezzük. A
15. Században volt két ú.n. reformzsinat (Konstanz 1414-1418 valamint Bázel
1531). A változás szükségszerűságe már széles körben nyilvánvalóvá vált, amikor
Luther 1517-ben meghirdette az egyedül Krisztusban való üdvösség üzenetét. Ez
az üzenet hangos visszhangra talált Németországban és a környező országokban.
Neve egyet jelentett a reformációval, mindazokat, akik tanítását terjesztették
lutheránusoknak nevezték. De más központok is alakultak. Zwingli vezetésével
Zürich városa 1523-ban bevezette a reformációt. Több város is követte a példát:
Srtasburg Bucer, Bázel Oecolampadius, Bern Haller vezetése alatt. De már ekkor
felbukkant az anabaptista mozgalom is.(1525) Zwingli halála után (1531)
Bullinger vette át a Zürich-I egyház vezetését és művével a Második Helvét Hitvallással oroszlánrészt
vállalt a református egyház kialakitásában.
Nemsokára
azonban Genf lett a reformátusság központja, Kálvin (15O9-1564) vezetése alatt.Kálvin
a franciaországi Noyonban született, Párizsban, Orleansban, majd Bourgesben
tanult latint, logikát és jogot. A párizsi egyetemen 1533-ban kirobbant vita
miatt el kellett hagyja hazáját. Három év múlva Fárel rábeszélésére Genfben
maradt. Két éven át minden erejével azon fáradozott, hogy az elinditott
változásokat megszilárdítsa. Az egyházfegyelem kérdésében kirobbant viták miatt
el kellett hagyja avárost, 3 éven át Strasburgban tartózkodott. 1541-ben
visszahívták Genfbe, itt megszilárditotta az elkezdett reformokat, 1542-ben
megjelentette híres Kátéját a gyermekek oktatására, még ebben az évben
megjelent a liturgiai kézikönyv, 1559-ben megalapitották a Teológiai Akadémiát . Kálvin hatása óriási volt. Nagyon erős
személyiség volt, munkáját sokféleképpan értelmezték. Világos gondolkodása,
óriási bibliai műveltsége, társadalmi igazságossága, következetes kitartása
mindenki számára példakép lehet. Sokan bírálják szigorúságát mind hittani, mind
pedig erkölcsi téren, vezetéséi stílusát diktatórikusnak nevezik. Kálvin
önmagát Krisztus szolgájának tekintette és keményen visszautasított minden
személyének szóló túlzott tiszteletet. Ő maga tiltakozott a leginkább az ellen,
hogy a reformátusokat „kálvinistáknak” nevezzék.
Kálvin
halála után a református egyházak gyors ütemben terjedtek Európa minden
részében. Központjuk Svájc maradt. A mozgalom utat talált Franciaországban,
Hollandiába, Angliába, Skóciába, Ausztriába, Cseh és Morvaorszégba,
Lengyelországba és nem utolsósorban Magyarországba is. 1532-ben a valdensek is
csatlakoztak a reformációhoz. Franciaországban megindult a reformátusok
üldözése már I.Fernc idejében, de még inkább II.Henrik alatt. Uralma idején a
református keresztyénekre letartóztatás és máglyahalál várt. 1572 aug.24 több
mint 2O.OOO reformátust mészároltak le (Szent Bertalan éj).
A
század közepén a református befolyás döntő módon érvényesült Hollandiában is.
Ők is kemény harcot kellett folytassanak a spanyol megszállók ellen 1568 – 1648
között. 1618-1619-ben tartották a reformátusság egyetlen egyetemes zsinatát
Dordrecht városában. A magyarok az 1559-es Marosvásárhelyi zsinaton tértek át a
református hitre.
A reformáció megerősödése
A reformáció lassan önálló tradicióvá
érett. A református egyházak történetében különböző korszakokat ismerhetünk
fel.E korszakokat azok a hitvallások és nyilatkozatok jellemzik, amelyek ekkor
születtek. Az első korszak a reformáció új rendjének bevezetéséért folyó
küzdelemé volt.: hogy érvényt szerezzenek Isten igéje követeléseinek, hogy
helyettesítsék a miseáldozatot az ige hirdetésével és az Úrvacsora közös
vételével. Nagyon gyakran tartottak disputákat, hitvitákat, s a vita
eredményétől függően döntött a város magisztrátusa arról, hogy csatlakozzék a
reformációhoz vagy sem. Ha egy város a reformáció melltt döntött, az ellenkezők
vagy áttértek vagy máshova kellett költözniük.
Az első
református hitvallások a disputákra készített programpontokból állott össze,
később szükség volt, hogy a reformáció gondolatait világossá tegyék mind a
polgárok, mind a hatóságok számára. Be kellett bizonyitani, hogy igenis a
reformáció képviseli az igazi hagyományt az eltorzult középkori egyházzal
szemben. Később harcba kellett szállni az anabaptistákkal és az
antitrinitáriusokkal, az unitáriusokkal szemben. Ekkor született Zwingli hitvallása
és az 1536-os Első Helvét Hitvallás.
A
16.század közepétől kezdődik a második korszak, amikor szükségessé vált az új
hit rendszeres és módszeres összefoglalása. Ekkor született a Belga Hitvallás,
(ez a Holland Hitvallás) a Hildelbergi Káté és a Második Helvét Hitvallás.
Fontos megjegyezni, hogy egyetlen hitvallás sem nyerte el az összes református
egyház teljes egyetértését.
A 16. Század
második fele a református ortodoxia kialakulásának az ideje. Kálvin
rendszerezett formában fejtette ki tanitásait. Kálvin azonban soha nem vált
saját rendszere rabjává. Később azonban a református teológia egyre inkább az
értelemhez szólt, a teológiát két gondolat: a szövetség és a predestináció
uralta. Ebben a helyzetben keletkezett a puritanizmus mozgalma. Fő szempontjuk
volt, hogy egyedül Istené legyen minden dicsőség, Isten ijéje uralja az élet
minden területét, nem fogadtak el az állammal sem semmilyen olyan
kompromisszumot, ha az Isten igéjét sértette. Az istentiszteletnek a Szentirás
előirásait kell követni. A református egyház hamarosan átlépte Európa határait.
A 17. Század elején számos gyülekezet alakult Észak-Amerikában. 1624- ben holland
kivándorlók alapitották meg New York-ot, amit aztán New Amsterdamnak neveztek
el.
Miközben
a reformátusság más kontinenseken szaporodott itt Európában főleg az
ellenreformáció következtében visszaszorult. Ennek főleg a magyar református
egyház esett áldozatul az Osztrák-Magyar Monarchia idején. Itt kegyetlen
elnyomás volt. A római katolicizmus könyörtelen eszközökkel foglalta vissza
magának az országot. Az intézkedések a pozsonyi „vértörvényszék” (1673-1674)
idején érte el csúcspontját. Sok lelkipásztort eladtak Nápolyban a gályákra, 26
még életben levő gályarab lelkipásztort Michiel de Ryter holland admirális
szabaditott ki, ami közös történelmünk egyik fénypontja.
A 17. Század
második fele a felvilágosodás idejét hozta el. A tudás alapjává az értelem
kritériumait és az észszerűséget tették. Ebben a korszakban született az a
mozgalom, ami a hangsúlyt a személyes megtérésre, a lelki újjészületésre tette. Ez volt a
pietizmus. Az igazi hit meg kell változtassa az életet, látható gyümölcsöket
kell teremjen.
A 18. Században
a tolerancia hirdetése lett iránytadó. Addig a más véleményen levőket
elégették, vagy elűldözték, most egyre inkább a vallásszabadság gondolata lett
uralkodóvá.
A 19. Század
legfontosabb gondolata: a misszió. A misszió eddig nem foglalt el központi
helyet a reformációban. A református egyházaknak három évszázadra volt
szükségük, hogy a misszió szükségességét felfedezzék és gyakorolni kezdjék. A
misszió gondolata és gyakorlása egybeesik a gyarmatosítás korszakával. Néhány
évtized alatt az evangélium a világ sok tájára eljut. A misszió egyik nagy
alakja Zinzendorf , ő kezdeményezte a missziói vállakozások elinditását.
Missziói társaságok alakulnak Angliában, Hollandiában, Dél-Afrikában az
USA-ban, Svájcban, Németországban.
A
missziói mozgalom eredményeként mindenütt református egyházak alakultak.
A 19. Század
másik nagy érdeklődési területe a szociális élet. Elkezdték a küzdelmet a
rabszolgaság ellen. Parázs viták indultak afelől, hogy a rabszolgatartás
összeegyeztethető-e a Szentirás tanitásával. Az USAbeli református egyház 1866-ban
e kérdésben két részre szakadt. Először az egyházak csak a szegényeken próbált
segiteni, de egyre inkább rádöbbentek arra, hogy a szegénység kiváltó okait
kell megszűntetni.
A 19. Századra
tehető az ökumenikus mozgalom megszületése is.
Az első
világháború új szakaszt nyitott a református egyház történetében. Megtört az az
optimizmus, amely a 19.század Európáját jellemezte. Sok országban az első
világháború egyet jelentett az ú.n.” keresztyén társadalom” végével. A háború
utáni években született meg az ú.n. dialektikus teológia, amely szembeszállt
minden olyan kisérlettel, hogy Istent emberi rendszerekbe és elképzelésekbe
próbálják beszűkiteni.. Ez a teológia felújitotta a reformátorok üzenetét. A
református egyház életében kritikus időszak volt a németországi nemzeti
szocializmussal való összeütközés a 3o-as években. Az egyház hitele forgott
kockán. 1934-ben született az ú.n „Barmeni Nyilatkozat”, amely hat tételben
minden kompromisszumot egyértelmüen elutasit a náci ideológiával. Azért volt ez
nagyon fontos, mert példát adott arra nézve, hogy hogyan lehet egy keresztyén
ellenes rezsimmel szembeszállni, és azt is megmutatta, hogy az egyházban nem
járt le és soha nem is fog lejárni a hitvallások ideje.
A
zsidóirtás is súlyos kérdéseket vetett fel, megindult a zsidósággal való
párbeszéd. Ugyancsak nehéz kérdés lett a háború után a kommunizmus és az abban
való élés kérdése. Egyesek radikálisan elutasitották, mások középutat
javasoltak az együttmüködésre.
A református hit összefoglalása
1.A református egyházak különösen
fontosnak tartják azt, hogy Jézus Krisztus az üdvösség egyedüli és kizárólagos
forrása.
2.Mindenben
Istent kell dicsőiteni. Az ember nem képes az Istennel való közösséget helyreállitani.
Egyedül Isten kegyelmében bizhat, Ő a kezdeményező.
3.A
református tanitás vallja a Szentháromságot. A mindenség teremtője ugyanaz az
Atya Isten, aki Jézus Krisztusban emberré vált és véghezviszi a megváltást a
Szentlélek által.
4.Minden
református hitvallás megegyezik abban, hogy hangsúlyozza a teljes Szentirás,
mind az Ó mind az Új szövetség tekintélyét. A Binűbliával nem tarjuk egyenlő
értékünek az ú.n. „szent hagyományt.”
5.
Hiszünk a mennyben és a pokolban, nem hiszünk a purgatórium létezésében.
6. Nem
hiszünk Mária és a szentek közbenjárásában, nincsen szükség a „szentek
felesleges jócselekedeteire.”
7. Más
egyházak Krisztus hivő tagjait igaz keresztyéneknek ismerjük el, nem valljuk,
hogy csak a református egyház az egyedül igaz egyház.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése