Az állam
és egyház viszonya Bonhoeffer etikájában
Rövid életrajz és jellemzés
Születésének századik évfordulóján kegyelettel emlékezünk a XX. század egyik
kiváló személyiségére, hívő teológusára, akinek neve mindenki előtt ismert.
1906 február 2-án született Sabina ikertestvérével együtt Breslauban. Nyolcan
voltak testvérek. Apja Karl Bonhoeffer előbb a breslaui, majd a berlini egyetem
pszihiátria és neurológia professzora. Anyai nagyapja Karl Alfred Hasse a
gyakorlati teológia, dédapja Karl August Hasse az egyház-és dogmatörténet
professzora. Az ifjú Bonhoeffer a teológia varázsa vette körül. Teológiai
tanulmányait Tübigenben kezdte meg, ahol a világhírű újszövetséges Adolf Schlatter
ragadta meg a lelkét . Életének igen fontos eseménye a római látogatása. Az
antik Róma csodálatra késztette. 1927-1927 között Berlinben folytatta
tanulmányait Itt Adolf Harnack előadásait hallgatta, de sok esetben
ellentmondott a tekintélyes polihisztor-professzornak. Társai már ekkor csodálták
bátorságát. Legkedvesebb tanára Reinhold Seeberg dogmatörténész volt, akinél
Sanctorum communio címen irta meg magántanári tézisét. Ebben az időben
Bonhoeffer már Barth buzgó híve.
Segédlelkészi szolgálatát Barcelonában kezdte, szívesen végezte a
családok látogatását. Az akadémiai világból belecsöppent a gyülekezet élő
közösségébe, ahol nagyon jól érezte magát. Komoly exegézissel készült
igehirdetéseire. Bár a gyülekezet kérlelte, hogy maradjon, ő eltávozott egy év
múlva innen. 1929-1930-ban Berlinben volt asszisztens. Ekkor jelenik meg
második könyve az Act und Sein. Az 1930-0931 egyetemi évet Amerikában töltötte
Itt igyekezett kapcsolatba kerülni a négerekkel. Innen hazatérve 1931-1932-ben
docens a berlini egyetemen. Lelkipásztorként az egyetemisták és a
munkanélküliek lelkigondozását végezte. Bonnban felkereste Barthot, örömmel
dolgozott együtt teológiai eszményképével. Főleg etikai kérdésekről sokat
beszélgettek, majd sokat leveleztek. 1933-ban kezdődtek életének
megpróbáltatásai, amikor is az ú.n. német keresztyének hatalomra jutottak.
Bonhoeffer kezdettől fogva az ellenállók soraiban tevékenykedik. Ezután másfél
évet át a Dél-Londoni német gyülekezet lelkészeként szolgált. Igehirdetésére az
ige tiszta hirdetése, határozott erkölcsi tanítás volt jellemző. Krisztus
keresztjének megigazító és új életet ajándékozó kegyelmét hirdette. Mindegyik
prédikációján egy hétig dolgozott. Prédikációit érdemes olvasni, én 1985-ben forditottam
le a Jákób tusakodásáról írott konfirmációi beszédét, ami meg is jelent a
Református szemlében, két évvel ezelőtt fordítottam le a Júdásról irott
prédikációját, ami az Igehirdetőben jelent meg, legutóbb pedig a Mózes És Áron
egyháza című prédikációt, ami szint;n megjelent. 1935-1940 között a hitvalló
egyház lelkészi szemináriumát vezeti
Finkerwalde, Köslin, Schönwitz és Sigurdshof helységekben. 1940-től a hitvalló
egyház különleges megbizatásait végzi. 1943 január 17-én eljegyezte
menyasszonyát Marie Wedermeyert. 1943 április 5-én letartóztatják, ez év
októberétől a Gestapo foglya, Tegel és Buchenwald fogságának helyei, itt is
folytathatta írói munkásságát. Fogságban írt leveleit, munkáit barátja Eberhard
Bethge "Wiederstand und Ergebung" címen adta ki.1945 április 9.én
hajnalban Flossenbürgben kivégezték. Jellemvonásait Dr. Borbáth Dániel 1985-ben
megjelent tanulmányában így foglalja össze.
·
Mennyei Atyja, élő Krisztusa, családja, népe iránt
tanusított szeretete, mely igazi hűséggé teljesedett.
·
Buzgó imaélete, melyről a kivégzésénél jelenlévő orvos
azt mondta később, hogy ilyen odaadóan imádkozó embert még nem látott.
·
A Szentírás állandó gondos olvasása és tanulmányozása.
Ezért volt a Biblia igazi tudósa
·
Minden nép iránti tisztelete
·
Senkit nem gyűlölt
·
Senkitől nem félt, bátor volt
1. Az állam fogalma
Az állam fogalmával nem találkozunk az Újszövetségben. Ennek ókori-pogány
eredete van. Az állam fogalma helyett az Újszövetségben a felsőbbség,
hatalmasság fogalmával találkozunk. Az állam a közösségi élet szervezettségét
jelenti, a felsőbbség az, aki ezt a szervezettséget
megteremti és fenn is tartja. Az állam két nagy emberi kategóriát foglal
magában : azokat, akik kormányoznak, és azokat,
akiket kormányoznak. A felsőbbség az az Isten által rendelt hatalom,
amely a világi uralmat, kormányzást isteni tekintéllyel hajtja végre. A felsőbbség
Isten képviselője a földön. Őt csak felülről lehet értelmezni, vagyis Isten felől.
A felsőbbség Isten és a világ között van. Amikor teológusként beszélünk a felsőbbségről,
akkor különbséget kell tenni a lelki tisztség és a gyülekezet, illetve a
keresztyének között. A lelki tisztség az az Isten által rendelt hatalom, amely
isteni tekintéllyel kormányoz. Ez nem a gyülekezettől, hanem Istentől
származik. Világosan különbséget kell tenni a világi és a lelki kormányzás
között, de a keresztyének egyszerre tagjai az államnak és a gyülekezetnek, ők
egyszerre állanak a világi felsőbbség és Jézus Krisztus igénye alatt.
2. A
felsőbbség teológiai megalapozása
A.Az
emberi természetből adódó meghatározás
Az ókori flozófusok, főleg Aristoteles az államot az ember lényéből
vezetik le. Az állam az embernek, mint értelmes lénynek a létezési csúcsa, és
mint olyan az emberi életet szolgálja. Minden etika politikai etika, minden
erény politikai erény eszerint. Az állam tehát az emberi természetből ered. Az
ember a teremtésben kapta azt a képességét, hogy közösségi lényként tud létezni
és azt is, hogy kormányozni tud. Ezt a gondolatmenetet vette át a katólikus
teológia s utána lutheranizmus is. Eszerint az állam természeti-keresztyén
eredetű. Eszerint az állam Isten teremtő akaratának a megvalósulása egy nép
körében. Az állam egy népnek az állama. A nép az állam keretei között Isten
által elrendelt sorsát valósítja meg, bontakoztatja ki. Az állam négy fontos
elemet foglal magába : nép, kúltura, gazdaság, vallás. Hegel megfogalmazása
szerint az állam a „ valóságos Isten”. (wirchklicher Gott). Végső soron a felsőbbséget
is innen lehet levezetni, vagyis az ember lényéből, itt csak az okoz problémát
, hogy a felsőbbség a maga kényszerítő hatalmával az ember ellen fordul. A felsőbbség
épp kényszerítő hatalma miatt különbözik más közösségektől, ahol önkéntes alá
és fölérendeltség van.
B. Bűnből,
bűnesetből adódó meghatározás
A reformáció Ágoston gondolatait követve legyőzte és átlépett az ókori
államfogalmon. Ő az államot nem az embernek, mint közösségi lénynek a
természetéből vezeti le, hanem úgy tekint a felsőbbségre, ami a bűnesetből szükségszerüen
következik. A bűn tette a felsőbbség, az állam létrehozását szükségszerüvé. A felsőbbség
azáltal, hogy Isten az állam kezébe fegyvert adott, meg kell őrizze az embert a
káosztól, a bűn pusztító következményeitől. Ő meg kell bűntesse a gonoszt, az
embert pedig meg kell védelmeznie. A felsőbbség tehát egy kényszerítő hatalom
és egy úgynevezett "külső igazságosság" védelmezője. A reformáció
mindkét funkciót egyenlőképpen értékeli. Ez a gondolat két irányba fejlődött. Az
egyik a kényszerítő hatalomra helyezte a hangsúlyt és az államhatalom
fogalmához vezetett, a másik az igazságosságra és a jogállam fogalmánál kötött
ki. Az egyik a felsőbbség leglényegesebb jellemzőjévé a hatalmat, a másik pedig
a jogot tette. De abban mindkét felfogás egységes maradt, hogy a felsőbbség egy
Isten által adott rend. Az állam eredetét tehát nem lenn a népben, a kúlturában
kell keresni, hanem fenn Istennél. Az állam lényege szerint nem földi valóság.
A felsőbbséget maga Isten rendelte. A nép, kúltura, szociális viszonyok mind a
világhoz tartoznak, a felsőbbség azonban isteni tekintéllyel felruházott rend
és rendelés. A felsőbbség nem a világból, hanem Istentől származik. Ilyen
értelemben nem lehet keresztyén államról beszélni, mert a felsőbbség attól
függetlenül Istentől van, hogy keresztyén-e vagy sem. A pogányoknál is van felsőbbség.
C. A felsőbbség,
mint Krisztustól eredeztetett valóság
Az eddigiekből azt a következtetést vonhatnánk le, hogy ez a kérdés
Krisztustól elvonatkoztatható lenne. Az állam tehát Isten teremtői, megtartói
rendjének munkája lenne és mint ilyen nem függ a Jézus Krisztusban adott kijelentéstől.
De hogyan mondhatnánk valamit is a paradicsomról vagy a bűnesetről Jézus Krisztus
nélkül? Hisz minden Jézus Krisztusért és Jézus Krisztus által lett (Ján.1,3,
1Kor.8,6, Zsid.1,2) s általa vannak a királyi székek, uraságok, hatalmasságok(Kol.1,16).
Mindezeknek csak Jézus Krisztusban van értelme. Ezért a felsőbbségről nem lehet
Jézus Krisztus és az Ő gyülekezete nélkül beszélni. Jézusnak a felsőbbséghez
való viszonyát hét pontban lehet öszefoglalni :
1. Ő a teremtés közbenjárója, de a Teremtő és felsőbbség között is Ő
a Közbenjáró. A felsőbbség se közeledhet „ csak úgy „ Istenhez a Jézus
közbenjárása nélkül.
2. Ahogy minden teremtett dolognak, úgy a felsőbbségnek is csak
Jézusban van értelme. Ha Krisztus nem lenne, akkor már a teremtett világ se
létezne, Isten haragja által megsemmisíttetett volna.
3. Minden más teremtménnyel együtt a felsőbbség is Istenre kell
nézzen, irányuljon. Az ő célja se lehet más, mint Krisztus, neki kell szolgáljon.
4. Mivel minden hatalom mennyen és földön Krisztusnak adatott, ezért Ő
Úr a felsőbbség felett is.
5. A Jézus Krisztus váltsághalála helyreállította az Isten és felsőbbség
közti megromlott viszonyt is. (Kol.1,20 Ta panta)
6. Azon felül, hogy a felsőbbség minden más teremtményhez hasonlóan
kapcsolatban áll Krisztussal, neki még egy különleges viszonyulása is van
Hozzá.
a. Jézus Krisztust a felsőbbség
engedélyével feszítették meg.
b. A felsőbbség, amely Jézus ártatlanságát elismerte és megvallotta
(Ján.18,38) ezzel tulajdonképpeni lényét mutatta meg.
c. a felsőbbség, amely nem mert hatalmánál fogva igaz felismeréséhez és
igazságos ítéletéhez ragaszkodni, a nép nyomására tisztségét feladta. Ez nem a
tisztség felett kimondott ítélet, csupán annak gyakorlása felett.
d. Jézus alávetette magát a felsőbbségnek, de emlékeztette őt arra, hogy
hatalma nem emberi önkény, hanem felülről adatott. ( Ján.19,10)
e. Jézus ezzel arról tett bizonyságot, hogy a felsőbbség attól
függetlenül, hogy jól avagy rosszul gyakorolja hatalmát nem tehet mást, mint
hogy Neki szolgáljon. Az a tény, hogy a felsőbbség Jézust ártatlannak mondotta
s mégis megfeszíttette, azt bizonyította, hogy Jézus Krisztus szolgálatában áll.
Jézus épp a kereszt által nyerte vissza a felsőbbség feletti uralmát. (Kol.2,15)
7. Amig csak föld lesz Jézus egyszerre lesz a felsőbbség és a
gyülekezet Feje, anélkül, hogy a gyülekezet és felsőbbség eggyé válna. Az idők
végén egyetlen szent város lesz templom nélkül, mert Isten és a Bárány lesz a
templom (Jel.21) és ennek a városnak a polgárai a hívők lesznek az egész föld
kerekségéről, és az uralmat Isten és a Bárány gyakorolja. A mennyei városban
állam és egyház eggyé lesznek
3. A felsőbbség isteni jellege
A.Létében
A
felsőbbség nem egy eszme, nem egy feladat, hanem egy létező valóság. Létében
isteni tisztet tölt be. A felsőbbség emberei „liturgusok”, szolgák, Isten
képviselői. (Róm.13,4)A felsőbbség Isten rendelése, de nem a keletkezésében,
hanem létében. Még ha csődöt is mond nem veszíti el isteni méltóságát. A
méltóság legvilágosabb kifejezője a hatalom, a fegyver, amelyet neki kell
forgatni. Még ott és akkor is Istentől való a felsőbbség hatalma, ahol etikailag
kifogásolható.
B.Feladatában,
küldetésében
A
felsőbbség léte egy isteni feladattal, küldetéssel van összekapcsolódva. A
küldetésének teljes feladása létét is megkérdőjelezné. De ez a teljes csőd
Isten gondviselése nyomán csak az idők végén fog bekövetkezni, és az Antikrisztusban
ölt testet. A felsőbbség feladata, hogy a jog és a kard, fegyver által Jézus
Krisztus földön való uralmát szolgálja. A felsőbbség csak akkor szolgál
Krisztusnak, ha az Isten által adott fegyverrel egy külső igazságosságot
helyreállít és megőriz. Ezért hatalma van az ítélettételre és joga a jóra való
nevelésre. Arra a sokat tárgyalt kérdésre, hogy mi az a jó, az a külső
igazságosság amit a felsőbbségnek ápolni kell, könnyen választ kapunk, ha a felsőbbség
létét Jézus Krisztustól eredeztetjük. A jó nem állhat ellentmondásban Jézus
Krisztussal. A jó abban áll, hogy a felsőbbség a legfőbb célt, a Jézus Krisztus
szolgálatát mozdítja elő. Nem keresztyén cselekvésre kell itt gondolni, hanem
olyan cselekvésre, ami nem zárja ki Jézus Krisztust. Afelsőbbség akkor teszi
ezt, amikor a Tízparancsolat második tábláját figyelembe veszi és döntéseinek
mértéke és normája lesz. De honnan ismerje meg a felsőbbség ezt a tartalmat? Hát
mindenek előtt az igehirdetésből. A pogány felsőbbségre pedig az érvényes, hogy
egy gondviselésszerű egybeesés van a második tábla tartalma és az életben
magában lakozó törvény között. Ha a második táblát nem vesszük figyelembe, maga
az élet megy tönkre, amit pedig a felsőbbségnek fenn kell tartani.
A felsőbbség feladata
tehát abban áll, hogy akár tudja igazi eredetét, akár nem, a kard által egy
külső igazságosságot hoz létre, amelyben az élet fennmarad és nyitott lesz
Jézus Krisztus számára.
Feltevődik a kérdés, hogy
az első táblára való vigyázás is a felsőbbség feladata lenne? Ezt majd a felsőbbség
és egyház viszonyánál fogjuk tárgyalni, most csak ennyit mondjunk : a Jézus
Krisztus megismerése minden ember rendeltetése, tehát a felsőbbség embereié is.
A felsőbbségnek azon
feladata, hogy Krisztusnak szolgáljon ugyanakkor elfordíthatatlan sorsa is. Ő
Krisztusnak szolgál, akár tudja, akár nem, akár hűséges marad küldetéséhez,
akár nem. Neki szolgál, akár akarja, akár nem. Ha nem akarja, akkor a
gyülekezet szenvedése által tesz bizonyságot a Krisztus nevéről. Ennyire szoros
és elszakíthatatlan a felsőbbség Krisztushoz való kötődése. A felsőbbség semmi
módon nem tudja megkerülni azon feladatát, hogy Krisztusnak szolgáljon. Ő
egyszerüen léte által szolgál Krisztusnak.
C.Kötelezettségében
A felsőbbség ezen kötelezettsége
Istentől van és köti a lelkiismeret. A lelkismeretért(Róm.13,5) amit úgy is
lehet értelmezni, mint „az Úrért”(1Pét.2,13). A felsőbbség feltétel nélküli
engedelmességet kíván, kiterjed a lelkiismeretre és a tesi életre. Kételkedés
csak ott lehet, ahol a felsőbbség követelése tartalmában vagy terjedelmében
kérdésessé válik A keresztyén polgár nem
képes minden egyes esetben megvizsgálni a felsőbbség követelésének jogosságát. Addig
köteles engedelmeskedni, amig a felsőbbség nem kötelezi valamely isteni parancs
áthágására. Ahol kételkedés áll fenn, ott az engedelmesség kötelező. Ha a felsőbbség
átlépi az ő feladatát, például uralkodni akar a gyülekezet hitélete felett,
jóllehet annak a lelkiismeretért engedelmeskedni kellene a felsőbbségnek, de az
Úrért meg kell tagadnia az engedelmességet. De nem megengedett, hogy ennek a
felsőbbségnek a többi követelését megtagadjuk. Az engedelmesség megtagadása
minden egyedi esetben konkrét döntés következménye kell legyen. Az
általánosítás a felsőbbség apokaliptikus démonizálásához vezet. Még egy
antikrisztusi felsőbbség is bizonyos értelemben felsőbbség marad. Tehát egy
olyan felsőbbségtől, amely az egyházat üldözi, nem lehet megtagadni az adófizetést.
4. A felsőbbség és a világ isteni
rendje, rendelései
A
felsőbbségnek az a feladata, hogy a világot az Istentől kapott rendelésekkel
Krisztus felé vezesse. Egyedül ezért viseli a fegyvert. Mindenkinek
engedelmeskednie kell neki. A felsőbbség fenntartja azt, ami a teremtésben
adatott, de maga nem teremt. Két fő rendelést kapott a felsőbbség a teremtésben
Istentől : a házasság és a munka.
Mindkettővel már a paradicsomban találkozunk és ez is azt bizonyítja, hogy ezek
Isten teremtéséhez tartoznak, Jézus Krisztus által és reá nézve történnek.
Mindkét rendelés megmarad a bűneset után is. A házasság és munka kezdettől
fogva isteni mandátummal rendelkeznek, amit az Isten iránti engedelmességben
kell megvalósítani. A házasság által a földi élet adódik tovább, emberek
nemzése, szülése és nevelése valósul meg, akik Krisztust kell dicsőítsék
szolgálatukkal. A házasság nem csak a gyermekek nemzésének a helye, hanem azok
neveléséé is, hogy a gyermekek Krisztusnak szolgáljanak. A szülők Isten képviselői
a nemzésben és a nevelésben.
A munka értékeket teremt,
amelyek szintén Krisztust dicsőitik. A házasság által új életek születnek, a
munka által pedig új értékek jönnek létre. A felsőbbség a házasságot és munkát
nem teremti, hanem csak szabályozza. Ezért a házasságot nem a felsőbbség köti,
hanem csak a felsőbbség előtt köttetik.
A házasság és munka
mellett még a népről is beszélni kell. Ennek az eredete nincs a paradicsomban,
sem isteni mandátuma nincs. A nép egyfelől az emberi nemzetség kiterjedésének a
következménye (1Móz.10) Másfelől azonban isteni rendelés(1Móz.11) aki az
emberiséget szétszakadozottságban és kölcsönös értetlenségben élteti, és ezzel
arra emlékezteti, hogy egysége nem hatalmának tökéletességében, hanem egyedül
Istenben van. A Szentírásból hiányzik mindenféle népnek adott parancs. Mialatt
a házasság és munka isteni tisztségek, a nép egy történelmi valóság, amely
különösen az egy Isten-nép valóságára, az egyházra utal. A Szentírás nem utal a
felsőbbség és nép viszonyára, nem követel nemzetállamot és tud egy olyan lehetőségről,
hogy több nép egy felsőbbség alatt egyesülve élhet. A nép egy alulról növekvő
valóság , a felsőbbség azonban felülről
adatik.
5.Egyház és felsőbbség
A felsőbbség
Krisztusért rendeltetett, Krisztusnak szolgál és így az egyháznak is. A Krisztus
minden felsőbbség feletti uralma nem jelenti, hogy az egyház uralkodhatna a
felsőbbség felett. De az egyháznak is ugyanaz az Ura, akinek a felsőbbség is
szolgál. A felsőbbség Krisztusnak való szolgálata úgy valósul meg, hogy a felsőbbség
a kard által létrehoz és fenntart egy külső igazságosságot. Ezzel közvetve az
egyháznak is szolgál, hisz a gyülekezet csak így tud egy nyugodt és csendes
életet folytatni.(1Tim.2,2) Azáltal, hogy a felsőbbség Istennek szolgál,
lényegileg kötödik az egyházhoz. Ahol a felsőbbség feladatát jól betölti, ott a
gyülekezet békességben élhet, mert az egyház és felsőbbség ugyanazon Úrnak
szolgálnak..
A. A felsőbbség ígénye az egyház felé
A
felsőbbség engedelmességet és tiszteletet követelhet az egyháztól. A felsőbbség
megkövetelheti, hogy az egyház ne avatkozzon be a világi tisztségbe, hanem a
saját feladatát teljesítse, amiben benne van a felsőbbség iránti
engedelmességre való felszólítás is. De, hogy a lelkipásztor hogyan vezeti
gyülekezetét , abba a felsőbbségnek nincs hatalma. A lelki tisztség nincs a
felsőbbség alá vetve. De a felsőbbségnek
teljes joga van ahhoz, hogy ígényt tartson a keresztyén egyháztagok engedelmességére.
Ezzel nem áll egy második tekintélyként a Krisztus tekintélye mellé, hanem az ő
tekintélye a Krisztus tekintélyének egyik formája, megvalósulása. Amikor a
keresztyén a felsőbbségnek engedelmeskedik akkor ugyanakkor Krisztusnak
engedelmeskedik. A keresztyén ember, mint polgár szintén Krisztusnak szolgál,
csak más formában . A felsőbbség soha se vezetheti őt Krisztus ellen, hanem kell
segítse őt, hogy a világban Krisztusnak szolgáljon. Így a felsőbbség képviselője
a keresztyén ember számára Krisztus
szolgája.
B.Az
egyház ígénye a felsőbbség felé
Az egyháznak az a
feladata, hogy a világot Krisztus uralma alá hívja. Ő a felsőbbségnek meg kell
mutassa, hogy felsőbbségnek és egyháznak közös Ura van. Az egyház a felsőbbség
tagjait a Jézus Krisztusban való hitre hívja, az ő üdvösségük érdekében. Tudja,
hogy az a felsőbbség, amely Krisztusnak engedelmeskedik, a maga feladatát is
jól fogja ellátni. Nem az az egyház célja, hogy a felsőbbség keresztyén
politikát, keresztyén törvényeket alkosson, hanem hogy a felsőbbség megfeleljen
rendkivüli hivatásának. Az egyház kell segítsen a felsőbbségnek, hogy az
önmagát megérthesse. Abból a meggyőződésből, hogy közös Uruk van, ígényli a
felsőbbségtől, hogy figyeljen rá, hogy a nyilvános igehirdetést megőrizze az erőszaktól
és káromlástól, az önkényes beavatkozástól, és hogy egyáltalán a Krisztusnak
engedelmeskedő életet megvédelmezze. Az egyház erről az ígényéről sohasem
mondhat le. Az a felsőbbség, amely az egyháztól megtagadja a védelmet, az
egyházat Urának védelmébe helyezi. A felsőbbség, amely káromolja Urát nem tehet
mást, mint még jobban megláttatja Urának hatalmát, amely ilyenkor a gyülekezet
mártírjaiban magasztaltatik
C.A felsőbbség
egyházi felelőssége
Az egyház ígényének a
felsőbbség felelőssége felel meg. Itt lehet megválaszolni a felsőbbségnek az
első parancsolathoz való viszonyát. Kell-e a felsőbbségnek vallásos döntést
hoznia, vagy pedig a vallási semlegesség a feladata? Azért felelős-e a felsőbbség,
hogy az igaz keresztyén istentisztelet megőriztessék, és joga van-e más
vallások istentiszteleteit betiltani? Már beszéltünk arról, hogy a felsőbbség
képviselői is hitre kell jussanak Jézus Krisztusban. De a felsőbbség tisztsége
a vallásos döntéstől független kell maradjon. A felsőbbség tisztségéhez
tartozik a kegyesek dícsérete, de a felsőbbség tisztsége mint olyan vallásilag
semleges kell maradjon és csak a saját feladatát kell szem előtt tartsa. Minden
vallást kell támogasson, amely a felsőbbség tisztét nem aknázza alá.
Gondoskodnia kell arról, hogy a vallások különbözősége ne veszélyeztesse az
ország rendjét. Ezt nem úgy érheti el, hogy valamelyik vallást elnyomja, hanem
úgy hogy saját feladatát jól teljesíti. Ekkor nyilvánvalóvá lesz, hogy az igaz
keresztyén istentisztelet ezt a feladatot nem veszélyezteti, hanem épp ellenkezőleg,
megerősíti. Ha a felsőbbség képviselői keresztyének, akkor kell tudják, hogy a
keresztyén igehirdetés nem a kard által, hanem az ige által történik. A felsőbbség
úgy engedelmeskedhet az első parancsolatnak, hogy ő egy igazi felsőbbség és
kötelességét az egyház iránt is tejesíti. De nem a felsőbbség kötelessége
Krisztusról bizonyságot tenni és prédikálni. Ez mindig az egyház feladata
marad.
D. Az
egyház politikai felelőssége
Itt különbséget kell tenni a lelki tisztség és a
keresztyén ember felelőssége között. Az egyház őrállói szolgálatához tartozik,
hogy a bűnt bűnnek nevezze, és az embereket óvja a bűntől. (Péld.14,34). Ha az
egyház ezt nem tenné, akkor bűnrészes lenne az istentelenek vérében. (Ez.3,17).
A bűntől való óvás a gyülekezet nyilvánosságában kell történjen, aki ezt nem
hallgatja meg, az maga-magát ítéli el. Az igehirdetőnek nem az a szándéka, hogy
a világot megjobbítsa, hanem hogy embereket hívjon a Jézus Krisztusban való
hitre. Az igehirdetésnek nem a világ rosszasága a témája, hanem Isten kegyelme.
A lelki tisztség felelőssége, hogy Isten uralmát komolyan vegye, és ezt a felsőbbségnek
tudtára kell adnia. Az egyház kell figyelmeztesse a felsőbbséget annak hibáira
és mulasztásaira. Ha az egyház szavát a felsőbbsg nem fogadja el, akkor annyi
lesz a politikai felelőssége, hogy a külső igazságosságot, ami a polisban már
nincs meg, legalább a saját tagjai közt megőrzi és így szolgál a felsőbbségenek.
Van-e politikai felelőssége az egyes keresztyén
embernek? Az egyes keresztyén embert nem lehet a felsőbbség cselekvéséért felelőssé
tenni, ő sem teheti magát ezért felelőssé, de ő hite és felebaráti szeretete
mégis felelőssé teszi a maga hivatásában és személyes életének területén. Ahol
ezt a felelősséget a keresztyén komolyan veszi, ott annak ereje lesz az egész
társadalom számára. A Szentírás nem ad
jogot a forradalomhoz, de az egyes embert felelőssé teszi hivatásának és
feledatának a betöltéséért a polis keretei között. Így az egyes keresztyén
ember felelősségével mégis szolgálatot tesz a felsőbbségnek. Ezt a felelősséget
senki, még a felsőbbség se veheti el vagy tilthatja meg az egyes keresztyén
embernek. Ez a megszentelődés egyik része. Ez nála az egyház Ura és a felsőbbség
iránti engedelmességéből fakad.
E.Végkövetkeztetések
A felsőbbség és egyház közötti különböző kapcsolat nem engedi meg a
viszonyuk elvek szerinti rendezését. A problémát sem az állam és egyház teljes
elválasztása, sem az államegyházi forma nem oldja meg. Semmi sem veszélyesebb,
minthogy ezen tapasztalatokból általánosító módon elméleti következtetéseket
vonjunk le. Mind az egyháznak, mind a felsőbbségnek ugyanaz az Ura, amely
mindkettőt kötelezi és egymáshoz is köti. Az egyházat és a felsőbbséget a
feladatuk mássága választja el. Az egyháznak és felsőbbségnek ugyanaz a működési
területe : az emberi közösség. A legfontosabb az, hogy bármi is legyen a forma
( államegyház, szabadegyház, népegyház) Az Úr tudjon uralkodni mind az egyház,
mind pedig a felsőbbség felett.
6.
Államforma és egyház
Mind a reformátori, mind pedig a katolikus egyháztanban, az államforma
kérdése mindig másodlagos kérdés. Amig a felsőbbség teljesíti feladatát, a forma,
a keret, amelyben teszi , az egyház számára nem lényeges. A kérdés azonban az,
hogy melyik államformában teljesítheti a felsőbbség a legjobban küldetését, és
ezért fel kell tenni a kérdést, hogy az egyház melyik államformát támogassa?
Egyetlen államforma sem ad abszolút garanciát. Az államformát csak az isteni
feladat iránti engedelmesség legitimizálja. Mégis általánosságban elmondhatjuk,
hogy azok az államformák a legjobbak, amelyek viszonylag a legjobb feltételeket
teremtik meg a helyes cselekvésre., és amelyek az egyház és állam között is
helyes viszonyt engedélyeznek.
Az
az államforma lesz a legjobb, amelyben nyilvánvaló, hogy a felsőbbség Istentől
van, s amelyik a saját hatalmát nem
veszélyezteti, hanem bíztosítja, azáltal hogy szigorúan őrködik a külső
igazságosság felett, hogy elismeri a család és munka jogát és szabadságot ad a
Jézus Krisztus evangéliumának a hirdetésére.
Ilyen esetben, ami a felsőbbség számára a legjobb,
az lesz a legjobb az egyház és állam viszonyának tekintetében is.
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése