Etikai kérdések az igehirdetésben és
lelkigondozásban
1.Az etikáról általában
Az etika szóval lépten – nyomon
találkozunk. Nincs olyan történés vagy esemény, amelynek ne beszélnének etikai
megítéléséről. Így feltevődik a kérdés, hogy etikus-e a fegyverkezés, az
eutanázia és sok más olyan dolog, amiről manapság beszélünk. Etikai kérdés a
halálbűntetés bevezetése vagy kiiktatása is. Bár a fogalmat nagyon gyakran
használjuk , annak meghatározása nem könnyü dolog. Az etika a jó és rossz
kérdésével foglalkozik. Ehhez minden embernek köze van valamiképpen. Minden
cselekvés a jó és rossz szempontja alatt történik. Nyilván hogy nem ez az
egyetlen szempont, mert lehet valamit a szép vagy csúnya, az előnyösség vagy
hátrányosság szempontjából is megítélni.A jó és rossz kérdése azzal függ össze,
hogy az ember döntéseket tud hozni. Mindig azzal a kérdéssel szembesülünk :
tegyem vagy ne tegyem? Használhatom én ezt vagy nem? Mondjak-e valamit vagy
jobb ha hallgatok? Az állatok ösztönszerüen cselekesznek. Nem egy mérlegelés
után döntenek. Egyszerüen reflexszerüen követik ösztöneiket, természeti adottságaikat.
Az embernek szabadsága van a döntésre, ezt nevezzük felelősségnek. Ő az
egyetlen a teremtmények közül, aki ezzel rendelkezik. Ezért etikáról csak az
emberekkel kapcsolatban lehet beszélni. Az, hogy az emberek a jó és rossz
kérdésével foglalkoznak már önmagában egy jó dolog, ez ember-voltunk egyik
alapvető része.
Az
etikának egyik alapfogalma : a norma, a mérték. Milyen normákhoz kell az ember
cselekvését szabja? Mennyire érvényesíthetők a normák minden helyzetre?
Különböznek-e ezek a normák nép, idő, kúltura függvényében?
Az etika szó a görög ethos szóból származik. A görög
nyelvben ennek elsődleges jelentése : lakóhely. Az etikának tehát ahhoz van
köze, ahol lakunk és ahol otthon érezzük magunkat. A szónak második értelme : a
szokás. Így használja a Luk 22,39 ,Jézus szokása szerint kiment az olajfák
hegyére.(kata tó ethos) Festus azt mondja a rómaiakról, hogy nekik nem szokásuk
valakit halálra ítélni, mielőtt nem szembesítették a vádlottat a vádlókkal. A
szó harmadik jelentése : erkölcs. Jó erkölcsöt megrontanak gonosz társaságok,
ezt Pál Menander költőtől idézi. Az Apcsel 16,21-ben Pált és Silást azzal
vádolják, hogy olyan etoszokat (Károli szertartásokat fordít) amelyeket a
rómaiaknak nem szabad sem bevenni, sem cselekedni. Itt az ethos szónak azzal
van kapcsolata, hogy mi a megengedett és mi nem.
Az ethosban tehát ott van egy bizonyos szokás, egy népnek
az erkölcse. E mellett még van egy olyan jelentése is, hogy : lelkület, amiből
egy cselekvés kiindul, amivel egy cselekvést végre hajtunk.
A szó történetével kapcsolatosan elmondhatjuk, hogy a
történelem folyamán egy bizonyos fejlődésen ment át. A mi erkölcs szavunk a
latin mos szóból ered és jelentése : mérni, lemérni, megítélni. A római
katólikusok inkább a morál szót használják, a protestánsok inkább az etika
szót.
Az etika Kant meghatározása szerint a normák tudománya,
ami parancsokból és tiltásokból áll. Az etika normákat állapít meg és és
elmondja azt is, hogy az ember hogyan kell ezen normák szerint éljen. Ebből is
világosan kitűnik, hogy az etika egy normatív tudomány. Aki az etika normativ
elemét elhanyagolja, az az etika ütőerét vágja ketté, ahogy egy híres holland
etikus mondja. Ebben az esetben az etika egyszerüen elvérzik. E nélkül az etika
egyfajta leíró tudomány lesz, ami senkit semmire sem kötelez. Ha mindenki azt
teszi, amit jónak lát, ahogyan az Izraelben a bírák kora előtt történt, akkor
ott már az etikának nincs helye.
De azzal, hogy normákról
beszélünk még nem mondtunk el mindent. Az ember cselekvése több mint normákkal
való foglalkozás. Pál azt mondja, hogy a törvény betöltése a szeretet (Róm
13,1O). Az is nagyon fontos, hogy milyen lelkülettel teszünk valamit. Mert
lehet pl a törvénynek úgy is engedelmeskedni, hogy a felebarátom hasznát nem
tartom szem előtt, hogy nem az Isten szeretete van a cselekedet mögött. Az
ilyen engedelmesség inkább önszeretet, mint felebaráti szeretet. Itt a
törvényeskedést és formalizmust kell említeni. Ilyen szempontból fel kell tenni
a kérdést : mi az én cselekedem végső célja? Milyen következménye lesz a
cselekedetemnek? Milyen haszna van annak, amit teszek? Mit akarok én ezzel a
döntésemmel elérni? Mi lesz ennek a következménye önmagamra és a felebarátomra
nézve? Mindig rá kell a következményre, a haszonra is kérdezni. A haszon nem az
egyetlen döntő faktor. Mindhárom fogalom : norma, lelkület és hasznosság fontos
az etikában. Ezek az ember erkölcsi cselekvésének a meghatározói. Ezt együtt
kell szemlélni, nem lehet őket egymástól elválasztani, sem őket egymással
kijátszani.
Arra is figyelni kell, hogy milyen eszközzel tudok egy célt elérni. Az
eszköz is egy erkölcsi fogalom lesz. Jó vagy rossz egy bizonyos módszer? El
lehet-e fogadni egy módszert, vagy el kell azt vetni? Igaz-e az, hogy cél
szentesíti az eszközt?
Az etika területéhez tartoznak az és értékek is, amiket az emberek nagyra
tartanak és igyekeznek megvalósítani. Az értékeknek mindig a jóhoz van közük.
Az értékek mindig valami jóból származnak. Vannak ilyen értelemben
szellemi értékeink, gazdasági, esztétikai
stb értékeink. Minden etikának megvannak a maga értékei. Ilyen érték pl : az
élet tisztelete, az adott szó megtartása, a másik vagyonának az elismerése. Az
értékeknek van egy rangsora is.
Mivel mi a keresztyén etikával foglalkozunk ezért azt úgy határozhatjuk
meg, mint egy olyan tudományt, amely az embernek az Isten parancsai szerinti
cselekvésével foglalkozik.
Ezek után feltehetjük a kérdést : mi a keresztyén etika sajátossága? Miért kell kersztyén etikáról beszélni? Azért
mert mi azt azt mondjuk, hogy az ember a jó és rossz kérdésében az isteni
Kijelentésre van utalva. Az ember magától nem tudná azt, hogy mi a jó és mi a
rossz, ha Isten ezt ki nem jelentené neki. Isten Kijelentése abból is áll, hogy
Ő parancsolatokat és előírásokat ad abban. Gondoljunk ilyen értelemben a
Tízparancsolatra, de Jézus szavaira is. Nem csak a Hegyi Beszédben, hanem
nagyon sok más helyen is az evangéliumokban találkozunk etikai tanítással.
Ugyanezt a levelekről is el lehet mondani.
Ezzel kapcsolatosan azt is el kell mondani, hogy az üdvösségről szóló tanítás,
vag és a megszentelődésről szóló tanítás szoros összefüggésben vannak
egymással. Az üdvösségről szóló bibliai üzenet az élet Isten parancsai szerinti
megszentelődését vonja maga után.
Még egy másik szempontot is figyelembe kell itt venni, éspedig azt hogy az
egész keresztyén élet az Isten dicsőségére irányul. Ez a gondolat egészen át
kell hassa az etikát. Ez azért olyan fontos, mert mi az életünket Istentől
kaptuk, és Isten a helyes élethez nekünk szabályokat, normákat adott.
Keresztyén etika csak a Jézus Krisztusban való hit által lehetséges és az az
Isten országára irányul. Az Isten országában az Isten törvényeit respektálni
kell.
Minden etikának foglalkoznia kell azzal a kérdéssel is, hogy honnan vegye
az ember az erőt az engedelmességre? Hogy lehet feloldani a feszültséget a
között, amit Isten kér, és a között, hogy az ember egy bukott lény? Itt a Jézus
Krisztus személyére és munkájára kell utalni. Ő az, aki mindig engedelmeskedett
Isten parancsainak. Ő betöltötte a törvényt. Halálával megváltotta az embert és
megújítja őt, hogy engedelmeskedni tudjon Isten parancsainak. Ezért a
keresztyén etika elképzelhetetlen Jézus szava, munkája és tanítása nélkül.
2.Etikai kérdések a
lelkigondozásban és az igehirdetésben
Feltevődik a kérdés, hogy mennyiben kell az igehirdetés és
lelkigondozás etikai kérdésekkel foglalkozzon? Hogyan kell ezeket a kérdéseket
napirendre tűzni?
Úgy gondolom, hogy a gyülekezet igényli azt, hogy az igehirdetés
foglalkozzon etikai kérdésekkel. Az igehirdetés gyakorlati voltát épp az méri
le, hogy foglalkozik-e vagy sem etikai kérdésekkel. Sokan arra panaszkodnak,
hogy megmaradunk az explicatio-nál és nem jutunk el az aplicatio-ig. Ha nem
foglalkozunk etikai kérdésekkel, akkor az embereknek az lesz az érzése, hogy az
igehirdető egy más világban és és mozog, mint amelyből ő a templomba jött.
Azért gondolja ezt így, mert azok a kérdések, amikkel ő találkozik nem jönnek
elő a prédikációban. Ugyanez érvényes a lelkigondozásra is. Merünk-e
foglalkozni azzal, ami az embereket naponta foglalkoztatja? Ezért nagyon fontos
már az elején megjegyezni, hogy mind az igehirdetés, mind a lelkigondozás
nagyon gyakorlati kell legyen. A mindennapi életre kell irányuljon. Azt az
embert kell megszólítanunk, aki valóságos kérdésekkel küzd és azokra választ keres.
Az is nagyon fontos kérdés, hogy ez mire kell kiterjedjen? Melyek azok
a kérdések, amiket fel kell vinni a szószékre és melyek azok, amelyek a
lelkigondozásra tartoznak?
Van itt egy különös ellentmondás : a templomba jövő emberek egyrészt
azzal az elvárással lépnek be a templomba, hogy a lelkész gyakorlati dolgokról
is beszéljen, azokról a kérdésekről, amelyek őt foglalkoztatják. Másfelől ott
van az az elvárás, hogy a lelkész ne írja elő azt a híveknek, hogy minden
helyzetben mit tegyenek. Ne adjon nekik parancsokat. Elvégre ők felnőtt
emberek, akik meg tudják oldani a problémáikat. Tehát gyakorlati igehirdetést
akarnak, de az ne legyen túl direkt, túl személyes, túl konkrét. Ezzel
megsérjük és lebecsüljük felelősségtudatukat, mondják ilyenkor. A nagy kérdés
itt az, hogy a személyes felelősségre való hivatkozás valóban annyira komoly,
mint ahogy azt mondják? Nem inkább az van-e mögötte, hogy ne kérjen tőle a
lekész olyan sokat, meg hogy ez komoly harcot fog hozni az életében. Itt egy
különös feszültségben vagyunk. Egyfelől tehát ott vannak azok az emberek, akik
kevesellik az etikai kérdések tárgyalását, és ott vannak azok is, akik
nehezményezik, hogy a lelkész túl sok mindent elő akar írni nekik. Nem hagy teret
az egyéni döntésnek és felelősségnek. Olyanok is vannak, akik az etikai
kérdések tárgyalását egyoldalúnak tartják. Azt mondják, hogy a lelkész mindig
ugyanazon kérdésekkel foglalkozik, mindig csak ugyanazon bűn ellen hadakozik.
Semmi újat nem mond már, unalmas dolog az egész. Mindig csak a paráznaság vagy
alkoholizmus a témája. Nyilván, hogy sokszor igazuk lehet ezen igehallgatóknak
és az ilyen visszajelzést a lelkész ne vegye rossz néven, mert lehet, hogy
valóban egyoldalú, egyhangú és unalmas lett az igehirdetése, olyan dolgokat
ismétel szüntelen, ami már a gyülekezet könyökén jön ki.
A lelkész, az igehirdető tehát két malomkő közt őrlődik. Mit tegyen
hát? Nevezze nevén a dolgokat, kitéve magát annak a veszélynek, hogy azt
mondják, hogy kicsinyes és személyeskedő? Vagy pedig épp az ellenkezőjét tegye¸
próbálja kerülni a kényes kérdéseket, az etikai kérdésekkel ne sokat
foglalkozzon? Ha így tesz sokkal könnyebb dolga lesz, nem teszi ki magát
felesleges támadásoknak, nem kell vitába bocsátkoznia. Ezen kivül így is
érvelhet : elvégre én nem tudom mindenkinek a problémáját megoldani,
mindenkinek a kérdéseit megválaszolni. Ki vagyok én, hogy minden helyzetre
receptet tudjak adni? Nyilván ,hogy ebben sok igazság van, de a választás nem a
mindent vagy semmi között van. Valóban nem tudok mindent megválaszolni, de ez
nem jelenti azt, hogy semmit se próbáljak megválaszolni. Egy lelkész nem kell
mindent tudjon ahhoz, nem kell a problémát teljes részletességgel ismerje, hogy
hozzá tudjon szólni a dolgokhoz. A részletek nyilván a lelkigondozásra
tartoznak. Sok kérdésben be kell vallja, hogy ő nem tud eligazítást adni,
ilyenkor nézzen utána a kérdésnek, vagy esetleg tanácsolja az illetőt valaki
máshoz, akiről úgy gondolja, hogy tud segíteni.
Van egy másik kérdés is, amivel foglalkozni kell és ez a gyülekezeti
helyzet. Ha a lelkipásztor az elsőt választja, ha tehát nevén meri nevezni a
dolgokat, számolhat azzal , hogy a gyülekezet egy részét magára haragítja. De
ha a másikat választja, akkor is maga ellen hangolja azokat, akik épp azt
várják el hogy foglalkozzon ezekkel a kérdésekkel. Ilyenkor feltevődik a
kérdést : osszam-e meg a gyülekezetet, vagy pedig mindenáron igyekezzem
megőrizni annak egységét? Ha nem mer foglalkozni kérdésekkel, akkor a
gyülekezet azt fogja gondolni, hogy minden jó, nem kell különösebben törnünk
magunkat ezen kérdések megoldásával.. De
akkor hogyan engedelmeskedik küldő Urának, aki épp azért küldte abba a
gyülekezetbe, hogy merjen szólni az Ő nevében?
Mielőtt ezekre a kérdésekre válaszolnánk, kell látni hogy mi a
lelkipásztor feladata az igehirdetésben és a lelkigondozásban? A kérdést nem
tudjuk megoldani, ha nem figyelünk a Bibliára, és meg nem látjuk, hogy Isten a
törvény és az evangélium által mit akar elérni az igehirdetéssel és a
lelkigondozással. A nagy kérdés, hogy honnan kell kiindulni ? Az emberből, az ő
kérdéseiből, a gyülekezetből, önmagamból? Vagy pedig abból, amit Isten mond
emberről, bűnről, gyülekezetről, a különböző etikai kérdésekről? Aki lenntről
indul, az emberből, a helyzetből, annak számára ezek a tényezők nagyon fontosak
lesznek a megoldásban. Mindig az emberi érdek, elvárás fog fontos szerepet játszani. Aki felülről indul
el, és azt kérdezi hogy mit akar Isten, mit kér Isten tőlünk, az ezt próbálja
alkalmazni egy konkrét helyzetben. Világosan kell látni, hogy Istené az első,
de az utolsó szó is és mi e kettő között kell szóljunk. Aki lenntről indul ki
az egy viszonylagos igazságot fog kapni, akkor a mi helyzetünk, a mi látásunk
lesz a döntő és nem az, amit Isten mond. Pedig mi mindig ezt kell szem előtt
tartanunk. Tehát a kiinduló pont mindig Iten ígéje kell legyen.
3.Igehirdetés az Ó és Újszövetségben
Lássuk először azt, hogy mit is mond a Biblia az igehirdetésről? A
próféták könyvei sok igehirdetést tartalmaznak. Persze sok történeti elem is
van bennük. De a történeti részekben is van igehirdetés, illetve ilyen elemek.
A próféták sokszor ú.n. prófétai jelképes cselekedetekkel kellett
igehirdetésüket szemléltessék. Ismerős ilyen szempontból Hóseás esete, aki
parázna nőt kell feleségül vegyen. Sokszor az igehirdetést látomás előzi meg
Gondoljunk csak Ezékiás látomására, aki látja a jeruzsálemi templomban folyó
bálványozást. Rögtön a látomás után következik Ezékiel erről szóló
igehirdetése. Isten ítéletét hirdeti ki a város felett. Látjuk tehát hogy a
prófétáknál egyfajta kombinációja van a látomásoknak, a prédikálásnak és a
jelképes cselekvéseknek. A próféták nagyon sok etikai kérdéssel foglalkoznak:
az igazságosság, elnyomás, az özvegyek, árvák védelme, a szegényekről való gondoskodás
stb.
Az Újszövetség ebben nem hoz lényeges változást. Az evangéliumokban
Jézus születésének leírása után mindjárt Keresztelő János igehirdetése
következik. Keresztelő János nagyon konkrét választ ad etikai kérdésekben,
amiket a vámszedők, vitézek, és más emberek tesznek fel neki. Jézus
igehirdetése is előttünk áll az evangéliumokban. Ez nála az Isten országának
evangéliuma. Az evangéliumok nagy része Jézus szavait tartalmazzák, amiket ő
bizonyos esetekben, bizonyos embereknek mondott, sokszor abból indult ki, amit
emberek mondottak, sokszor az irástudók és farizeusok hamis beállítottságából,
sokszor direktben válaszolt olyan embereknek, akik kérdéseket tettek fel neki.
Külön meg kell említeni a Hegyi Beszédet és a példázatokat, amelyek tele vannak
etikai kérdésekkel.
Ha az Apostolok Cselekedeteit vizsgáljuk, látjuk, hogy Lukács nem csak
azt mondja el, hogy az apostolok prédikáltak, hanem a prédikációkat magukat is
elénk adja. Gondoljunk itt Péter és Pál prédikációira, jónéhánnyal találkozunk ebben a könyvben. De
Pál akkor is prédikál, amikor a saját élettörténetét mondja el, hisz nem marad
meg a tények puszta közlésénél, hanem mindig arra törekszik, hogy az
evangéliumot is átadja a hallgatóinak. Mindig megpróbálja megszólítani az előtte
állókat ( lásd Agrippa).
A levelekből sem hiányzik a homiletikai-etikai elem. Főleg a Római
levél olyan, mint egy nagylélegzetü prédikáció. A levelekben az apostolok
kitérnek azon helyzetekre, amik a gyülekezetekben vannak, amik az ottani hivek
életét foglalkoztatják.
Most nincs idő arra, hogy az Ó és Újszövetség prédikációit kielemezzük.
Csak annyit mondjunk el, hogy az igehirdetés a bibliai kijelentés egyik
legfontosabb eleme. Az igehirdetés a
Szentírásban központi helyet foglal el. De aSzentírás nem csak prédikációkat
közöl, hanem parancsot ad arra nézve, hogy a prédikálás munkáját folytatni
kell. Egy folyamatosság, kontinuitás van a próféték, Jézus és az apostolok
igehirdetése között. Mennyire igyekszik Pál Timóteus szivére kötni, hogy
hirdesse majd az igét alkalmas és alkalmatlan időben egyaránt. De a
legvilágosabb parancsot az igehirdetés végzésére illetve folytatására Jézus a
mennybemenetelekor adta tanitványainak. Ezt szoktuk az igehirdetés nagy
parancsának, „magna charta-„jának nevezni. Az igehirdetésre adott parancsot
megelőzi Jézus mennyen és földön való teljes hatalmának a kinyilvánitása. Az
igehirdetés abban a reményben történik, hogy
minden hatalom Jézusé . Az övé a tekintély, a hatalom földön és mennyben
egyaránt. A győzelem nem egy bizonytalan dolog, és ezt a győzelmet az
igehirdetés által kell megvalósitani, mondja egy holland teológus. Az igehirdetésre szóló felhivás egy
ünnepélyes proklamáció és egy ígéret között helyezkedik el, ez adja az
igehirdetés erejét. Mi ezt nem egyedül kell végezzük, Jézus velünk van.
Ezek után fel kell tennünk a kérdést, hogy mi az igehirdetés tartalma?
Egészen röviden összefoglalva : a megfeszített és feltámadott Krisztus és az,
hogy a Benne való hit által kegyelemből tartatunk meg. Ennek azonban nagyon
konkrét és valóságos következményei vannak a hívő ember életében. Ezt a
Szentlélek erejében kell elmondani.
Ezek után a kérdés : hogyan kell az etikai kérdéseket behozni az
igehirdetésbe? Mindjárt a Szentírás elején olvassuk, hogy Isten parancsot adott
az embernek. Megtiltotta, hogy a jó és gonosz tudásának fájáról egyenek. Amikor
az ember a Sátán ösztönzésére ezt a parancsot áthágta óriási romlást hozott az
életébe. Az ember beleesett abba, amitől pedig Isten meg akarta őrizni. Az
ember nem akarta a döntés jogát Istenre bízni. Isten helyére akart állni. Az első ember nem akart
Isten kijelentett parancsából élni hanem a saját döntéséből.
Isten Izrael népének is szüntelenül parancsolatokat adott. Az embernek
Isten parancsai szerint kell élni. A Tizparancsolat és az 5Móz csupa előirásokat,
törvényeket tartalmaz, amiknek minden további nélkül engedelmeskedni kell. Egy
nagy lépéssel meg is érkezünk a Hegyi Beszédhez. A Hegyi Beszéd a Jézus
igehirdetésének szerves része. Ebben mondja el Jézus, hogy Ő nem azért jött
hogy a törvényt eltörölje, hanem hogy betöltse. Ő nem törli el a törvényt és
nem helyezi azt hatályon kívülre. Ő mutatja meg a törvény mélységét és
magasságát, szélességét és hosszúságát. Ő teljes szeretettel és alázattal a
törvény alá veti magát. Ő ezt a tanítványaitól is megköveteli.
Az etika számára az is nagyon fontos, hogy ki az ember. A Bibliának van
emberképe. Az ember Isten képére teremtetett. A bűn által elidegenedett
Istentől, önmagától és felebarátjától. Krisztus azért jött, hogy az ember
isten-képüségét helyreállítsa Az ember egyedül Szentlélek által
engedelmeskedhetik Isten törvényének.
Mit jelentenek az eddig mondottak az igehirdetés számára? Az első
következtetésünk az kell legyen, hogy Isten parancsai helyet kell találjanak
igehirdetésünkben. Ezek a parancsolatok szervesen beletartoznak Isten
kijelentésébe. Nincs a Bibliának szinte egyetlen könyve sem, amelyben ne
lennének intések, utasitások, parancsok, tiltások, rendreutasító
figyelmeztetések. Főleg a levelekben láthatjuk, hogy nem csak a parancsolatok
vannak megnevezve, hanem azok gyakorlati alkalmazásával is találkozunk. Így azt
mondhatjuk, hogy a parancsolatok és azok alkalmazása az üdvösség hirdetésének
szerves részét képezik.
3. A lelkigondozás
A lelkigondozás az igehirdetés mellett az egyház legfontosabb feladata.
Amikor kimondjuk a szót mindjárt a pásztorra gondolunk. Már a 4 Móz.27,17-ben
találkozunk ezzel a képpel: Az Úr rendeljen férfiút a gyülekezet fölé, aki
kimenjen ő előttök, és aki bemenjen ő előttök, aki kivigye őket és bevigye
őket, hogy ne legyen az Úr gyülekezete olyan, mint a juhok, amelyeknek nincsen
pásztoruk. Ez pontosan meghatározza a pásztor munkáját. Mózes is ilyen pásztor
volt a nép számára.A pásztor nélküli juhok képével az 1Kir.22,17-ben is
találkozunk, amit Mikeás lát egy vizióban, miután Jósafát összefog
Akhábbal Rámóth.Gileád ellen. Az Izrael
olyan lesz e harc után, mint a pásztor nélküli nyáj. Ez a nép számára a
legnyomorúltabb állapot, amiben egyáltalán lehet. Dávid ezt a képet az isteni
gondoskodás megtapasztalásának leírására használja fel. Isten úgy, olyan
gyöngéden és szeretttel gondoskodott róla, ahogy egy jó pásztor teszi azt a rá
bízott nyájjal. Nem véletlen, hogy a 23-ik zsoltár évezredeken át nyújtott
vígasztalást Isten gyermekeinek. A kép alkalmazásának mélypontja az Ezék.34,
ahol a próféta a hűtlen pásztorok ellen fordul és fölöttük hirdet kemény
ítéletet. Itt már megjelenik a messiási pásztor ígérete. Itt már a Messiást,
mint pásztort jeleniti meg a próféta. Tudjuk, hogy Jézus magára vonatkoztatta
ezt a képet és magát a Jó Pásztornak nevezte, akinek pásztorsága abban éri el
csúcspontját, hogy életét adja a juhokért. Jézus könyörül az embereken, mert
látja, hogy olyanok, mint a pásztor nélküli juhok. (Mát.9,36) Jézus keresi az
Izrael házának elveszett juhait. (Mát.15,24) A messiási Pásztor egyik munkája
az ítélet is. A messiási Pásztor ugyanakkor Király is.
Fontos aztán, hogy Jézus embereket állít a pásztorolás szolgálatába.
Egy jellemző példa a Péter esete. Jézus visszaállítja Pétert a pásztori
szolgálatba. Ahogy Péter háromszoros nemet mondott Jézusra, úgy mond most Jézus
háromszoros igent a Péter pásztori szolgálatára. Legeltesd és őrizd bárányaimat, juhaimat, ez a Péter
feladata. A legeltetés és az őrzés, vigyázás a pásztor két legfontosabb
feladata. A legeltetés az a befelé irányuló szolgálat, az őrzés az a kifelé
néző szolgálat, hogy kivülről ne jöhessen az ellenség. A pásztorság egy olyan
szolgálat, amit csak az végezhet, akit a juhoknak nagy Pásztora megkeresett,
visszatérített a bűn útjáról, aki hazatalált a lelkeknek pásztorához és
felvigyázójához. Nem lehet valaki úgy pásztor, hogy ne lenne maga is élő tagja
a nyájnak.
A pásztornak egyformán szem előtt kell tartani az egész nyájat, de
benne az egyes juhokat is. A kettőt nem lehet egymással kijátszani. A pásztor
nem mondhatja, hogy én csak a nyájjal, mint egésszel törődöm, de azt sem, hogy
én csak ezzel az egy juhhal bajlódom. A pásztor nem úgy hagyta el a
kilencvenkilenc juhot az egy elveszettért, hogy azokat addig ne bízta volna
valaki másra. A pásztori szolgálat az egyes lelkekért történik, de nem úgy hogy
a nyájat szem előtt téveszteném. A pásztori gondoskodás lényege az, hogy a
juhok kövessék a Jó Pásztort, Jézus Krisztust. Minden pásztori szolgálat erre
irányul. A pásztori szolgálat akkor válik feszültté és nehézzé, amikor egy juh
eltévelyedik a nyájtól, vagyis magától az Úrtól. A pásztori gondoskodás
ilyenkor kell müködésbe lendüljön. Ezt természetesen minden áron meg kell
előzni a jó legeltetés, jó vezetés által, de ha mégis bekövetkezik, akkor a
pásztor könyörületessége az, ami arra kell indítsa hogy elinduljon az
eltévelyedett nyomába és hogy azt visszahozza a nyájba.
A pásztori gondoskodás nem csak a lelkipásztor gondja kellene legyen,
hanem a presbitereké is, hisz ők is pásztorok. Gondoljunk itt csak két
klasszikus igehelyre, az Ap.csel 2O és 1 Pét 5-re.
Ezek után feltevődik a kérdés, hogy mi különbség van az igehirdetés és
a lelkigondozás között? Nem abban van a különbség, hogy az egyik az igét
hirdeti, a másik pedig nem, mert mindkettő alapja az Isten ígéje. A különbség a
módban van, ahogy az ígét hirdetjük. Az igehirdetésben a gyülekezetet, mint egy
egységes egészet szólítjuk meg, ami épp ezért gyűlt össze. A lelkigondozásban
ez egy személyes találkozás keretében történik akár a lelkipásztori irodában,
akár a gyülekezeti tag lakásán, vagy bármely más helyen is történjen. A
pásztori beszélgetés nem mindig négyszemközti kell legyen, részt vehetnek azon
többek is, pl. jegyesbeszélgetés, családlátogatás, amikor több családtag is
részt vesz. De ne legyen túl bővített a kör, hogy mindenki tudjon szóhoz jutni.
A beszélgetésnek két fontos része van : a beszéd és az egymásra való figyelés.
Ahol mindig csak egy ember beszél ott egy monológ hangzik el. De ahol csak
hallgatunk, ott csak tanui leszünk egy monológnak. A beszélgetésben fontos,
hogy felváltva mind a két fél szóhoz juthasson, illetve ha többen vannak, akkor
mindenki szólhasson és hallgathasson. A görög dialógus a dia-legomai szóból
származik ami épp ezt a kölcsönösséget fejezi ki. Nagyon fontos, hogy a
beszélgetésben legyen egy előhaladás, másképp megfeneklünk valahol és nem
jutunk tovább. Forgunk körbe – körbe és semmire se jutunk. A jó beszélgetéshez
nem kell mindkét félnek egyformán sokat tudni. Hogyan beszélgethetene akkor egy
orvos a páciensével? Az orvosnak sokkal nagyobb és több ismerete van az emberi
testről a betegségekről és mégis jól tudnak beszélgetni egymással. Miért? Azért mert a páciens által elmondottak az
orvos számára nagyon fontosak Az orvos nem tudna jó diagnózist adni, ha nem
beszélgetne el a pácienssel. Így van ez a lelkipásztor –gyülekezeti tag
viszonylatában is. Az igehirdetés alatt
a gyülekezeti tagnak nincs lehetősége a
szólásra, a pásztori beszélgetés során azonban igen. Az, amit ő elmond
nagyon lényeges. A lelkipásztor is úgy kell érezze, hogy a gyülekezeti tag
mondanivalója nélkülözhetetlen az ő számára. A beszélgetés során kérdéseket
kell felvetni, azokat meg kell beszélni, a téma kapcsán tovább kell jutni.
Egyre jobban meg kell nyílni egymás felé, egyre közelebb kell lélekben is
kerülni egymáshoz.
A pásztori beszélgetésnek van még egy nagy titka. Ez az , hogy Isten
maga is jelen van. A pásztori beszélgetés egy háromszöghöz hasonlítható, Isten
a lelkész és a gyülekezeti tag. Ez a pásztori beszélgetés titka. A kegyelem az,
hogy az íge megnyilik, ha az íge nem nyilik meg, ott nincs megoldás.
A célunk nem lehet más, mint az, hogy az ember válaszoljon Isten
ígéjére, és ez a válasz abban nyilvánul meg, hogy a hívő ember életét az Isten
parancsolatainak való engedelmesség jellemzi. Az igehirdetésnek és
lelkigondozásnak nincs más célja, mint az embereket hitre és engedelmességre
vezessük.
4.Etikai kérdések az igehirdetésben
Az etikai kérdéseket két oldalról is megközelíthetjük. Lehet a
kiindulópont egy olyan kérdés, ami a gyülekezetet foglalkoztatja. Pál is nagyon
sokszor kitér azokra a kérdésekre, amik a gyülekezetet foglalkoztatták. Tipikus
példája ennek az 1Kor. Ahol Pál szinte nem is tesz egyebet, mint szép sorjában
megtárgyalja a gyülekezet égető etikai kérdéseit. Lehet tehát a kiindulópont a
gyülekezet és azok a kérdések, amelyek a gyülekezetet foglalkoztatják. Lehet
egy igehirdetési sorozatot tartani azokról a kérdésekről, amelyek a
gyülekezetben felvetődnek.
De kiindulhatunk a Szentírásból is, és talán ez a szerencsésebb
megoldás. Például végigmehetünk a leveleken és kiválaszthatunk témákat, amelyek
a mi gyülekezeteinket is foglalkoztatják. A teljesség igénye nélkül csak néhány
igehirdetési tippet szeretnék adni.
Így például a Róm 6-ban arról olvasunk, hogy mi a Krisztus halálának és
feltámadásának a gyakorlati következménye a hívő ember életében. Isten igényt
tart a mi életünkre, a mi tagjainkra. Isten azt kéri, hogy a mi testünket élő
áldozatként szánjuk oda neki. (Róm12,2) A Róma 8-ban Pál arról beszél, hogy a
Lélek szerinti járás az, amiben a törvény követelésének eleget teszünk. Itt
éles ellentétbe állítja a Lélek szerinti járást a test szerinti járással. A 12
fej a keresztyén élet különböző aspektusait világitja meg. (Pl a bosszú
kérdése, hogyan lehet a gonoszt jóval meggyőzni stb.) A 13-ik fejezet a felsőséghez
való viszonyt tárgyalja. Itt beszél
arról is, hogy a törvény betöltése a szeretet által történik. A törvény
nincs érvényen kivül helyezve, s a törvénynek való engedelmességet a szeretet
tüze és melege hatja át.
A 14-ik fejezetben az egymás elhordozásának a témája kerül elő, egy
nagyszerű utalás van a Krisztus áldozatára. Figyelemmel kell legyünk a másik
emberre, ne botránkoztassuk meg. Hogyan hordozzák el az erősek a gyengéket.
Az 1Kor. Tele van etikai témákkal. Először is a pártokra való szakadás,
ma is nagyon aktuális kérdés politikai és egyházi vonzataiban egyaránt. Hogyan
viszonyuljunk durva bűnökhöz, mi legyen a viszonyulásunk a pereskedésekhez, mit
jelent a szabadság és szabadosság, majd a házasság és házasságon kivüliség, mi
legyen a házastársak viszonyulása egymáshoz. A bálványáldozati hús evése, az
asszonyok hajviselete és fedett feje (ez számunkra nem probléma, Hollandiában
komoly teológiai kérdés) Az Úrvacsora kérdése, a lelki ajándékok é a velük való
élés, a gyülekezet mint Krisztus teste, a szeretet himnusza, a nyelveken
szólás, a feltámadás körüli kérdések.
A 2Kor. Főleg a gyülekezet és az apostol közötti viszonyról szól, de
szó van itt az adakozásról, amivel sokkal többet kellene foglalkozni az
igehirdetéseinkben.
A Galata levél a hitből való megigazulásról szól, a szabadság körüli
kérdések égetőek, de olyan témák is, mint a törvényeskedés)lásd Péter és Pál
konfliktusa) a test és a Lélek cselekedetei illetve gyümölcsei (ez utóbbit
ajánlom pünkösd nagyheti sorozatnak) az egymás terhének hordozása is.
Az Efézusi levél, ami tulajdonképpen egy körlevél főleg az új életről
szól, és nagyon sok konkrét kérdés is meg van tárgyalva benne. Szembe van
állítva a Krisztus nélküli és a Krisztussal való élet. De itt találkozunk az
ú.n. keresztyén házirenddel, a férj és feleség, a szülők és gyermekek, a
szolgák és urak, a vállakozók és a munkások viszonya.
A Filippi levél az alázat kérdést veti föl, a Krisztus himnuszban de
itt is találkozunk gyülekezeti tagok közötti konfliktussal, méghozzá két
asszony veszekedik egymással, itt találunk egy erénykatalógust, a mindenekkkel
való megelégedettség, az egymás segitése témájával is.
A Kolossé levélben nincs sok etikai kérdés, de itt találkozunk az
eledelekben való válogatás, a szombat és ünnepnapok kérdése, az ó és új ember
tulajdonságai és a végén itt találunk egy keresztyén házirendet.
Az 1 Thessz. A keresztyén életfolytatásról szól, mint a tisztaság és
megszentelődés, a szexuális életre való utalás, a munkához való viszonyulás, a
kivülvalók fel mutatandó magatartás. A 2Thessz. Is az imádkozzál és dolgozzál
viszonyáról szól Jézus Krisztus visszajövetelének a fényében.
Az 1Tim sok utasitást ad a gyülekezeti életre nézve, az
istentiszteletre, a tisztségekre. Itt találkozunk a gazdagság , a pénz
szeretetére való figyelmeztetéssel. A 2 Tim. Főleg a tévtanitókkal való
küzdelmet mutatja be és ez Pál lelki testamentuma.
A Tituszhoz írt levél is tartalmaz etikai utmutatásokat a
tisztségviselőkre nézve és a gyülekezet belső életére nézve. Milyen etikai
következménye van annak, hogy Isten üdvözítő kegyelme megjelent.
A Filemon levél egy érdekes témát dolgoz fel, egy szökött rabszolgának
a története és az, hogy hogyan viszonyul ehhez Pál és milyen viszonyulást vár
el a volt gazdájától. Mindenesetre egészen mást, mint ami abban az időben
szokásos volt. Pál szemére vetik, hogy az egyik akkori lwegsúlyosabb etikai
kérdést, a rabszolgaságot nem oldja meg, ezt nem is tehette egyből, hisz az
ókor teljes gazdasági élete erre az intézményre épült, (egyik holland
professzorom szerint ez akkor épp oly elképzelhetetlen volt, mint ha ma
környezetvédelmi szempontokra hivatkozva valaki egyik napról a másikra meg
akarná tiltani a kőolajjal működő összes gép használatát.) de belülről teljesen
átformálja, a rabszolga nem egy eszköz, akit meg lehet ölni, hanem szeretett
atyafi, akit szent csókkal kell megcsókolni. Ezt mi csak megmosolyogjuk, de
abban az időben ez hallatlan dolog volt, hogy egy úr és egy rabszolga egymás
mellett üljön és még meg is csókolják egymást.
A Zsidókhoz irt lvél főleg a hithősök hitbeli, de etikai magatartását,
hűségét mutatja be, de találunk itt utalást a házasságra, a vendégszeretetre,
az előljárók tiszteletére, az adakozásra, az előljárók iránti engedelmességre.
A Jakab levele különösképpen is gyakorlati levél, ahol a hit megélésére
van téve minden hangsúly. Ehhez nagy bölcsességre van szükség. De szó van itt
nagyon komolyan a személyválogatásról, a beszéd etikája, a világ szeretetéről,
a gazdagság harácsolása, a türelem a szenvedésben, a közbenjáró imádságról is
szó van.
A Péter Judás És János levelei is foglalkoznak etikai kérdésekkel. Az
1Pét. Főleg a szenvedés elhordozásáról szól, arról, hogy hogyan kell viselkedni
az üldözésben. De szó van itt is a házasságról, az öltözködésről, az ékszerek
használatáról, a presbiterek magaviseletéről, a fiatalok és idősek viszonyáról.
A 2Pét. Azt mutatja be, hogy a tévtanításból helytelen életfolytatás is
következik, hogy milyen etikai konzekvenciákat kell levonni abból, hogy mi új
eget és új földet várunk.
Az 1Ján. Nagyon gyakorlati módon szól a szeretet gyakorlásáról, de
arról is hogy hogyan kell viszonyulni azokhoz, akik Krisztust nem tartják
testben megjelent Istennek. Szó van arról is, hogy milyen a kapcsolat van a
felebaráti szeretet és Krsisztusnak, mint Isten Fiának megvallása között.
Nagyon szépen beszél ez a levél a tan és az élet, a hit és a szeretet
kapcsolatáról, összefüggéseiről.
A Júdás levele rokon a 2 Péterrel, itt is szó van a tévtanítók
erkölcstelenségéről és felszólít a szent életben való járásra.
Bár a Jelenések könyvének nem ez a kimondott téméja, de főleg a hét
gyülekezethez intézett levélben bőven találkozunk etikai kérdésekkel, hogy mit
jelet egy pogány környezetben keresztyénként élni.
5.Hogyan nyúljunk etikai kérdésekhez az igehirdetésben?
Először is nagyon fontos az, hogy az etikai kérdések jöjjenek elő a
prédikációban. Másodszor legyenek gyakorlatiasak, a mindennapi életről szóljanak,
a mindennapi életgyakorlatról. Teht úgy prédikáljunk, hogy a mindennapi életünk
kérdései kerüljenek az ige világosságába. Hogyan tegyük ezt? Láttuk azt, hogy
nagyon sok anyag van erre a Szentírásban, csak a Pál leveleiben is. Most
azonban feltétlenül szólnunk kell a Tízparancsolatról, hisz nagyon sokszor az
apostolok is utalnak arra. Próbáljunk az egyes parancsolatokból kiindulva olyan
kérdéseket megfogalmazni, amik az igehirdetésben napirendre kell kerüljenek.
Ebben az előadásban nincs hely és lehetőség arra, hogy ezeket a kérdéseket
kidolgozzuk, csupán csak megnevezzük őket. Lehet másokat is megnevezni, ezeket
másokkal is ki lehet egészíteni.
Az első parancsolat lényege , hogy az Úr az Isten. Ő adta a törvényt. Ő
szabja meg azt, hogy hogyan viszonyuljunk Hozzá és Ő adja az életünk szabályait
is. Ő ad nekünk egy olyan mértéket, amihez minden mást oda kell mérni. Istent
szeretni kell és engedelmeskedni kell neki. Az Úr parancsainak tekintélye az
életünk minden területére kiterjed, Őt csak teljes szívvel lehet szolgálni. A
„szív, lélek, elme” kifejezések az ember teljességére utalnak. Mi semmit se
tarthatunk meg magunknak. Beszélni kell arról, hogy hogyan lehet vétkezni e
parancsolat ellen. Mindenek előtt úgy, hogy az ember akar Isten helyébe kerülni.
Amikor az ember olyan jogokat vindikál magának, amik csak Istent illetik meg Az
ember autonómiája, függetlensége, hogy ő szab magának törvényt, ő változtat
törvényeket, ő mondja meg, hogy mi a jó és mi a rossz. Lehet úgy is vétkezni a
parancsolat ellen, hogy az ember a teremtményt teszi a legfőbb jóvá, a legfőbb
értékké, és mindent annak rendel alá. Itt kell beszélni a bálványokról. Itt
kell beszélni a szolgaságról. Az ember csak akkor szabad, ha Istent szeretetben
szolgálja. A bálványok szétrombolják az ember és Isten közötti bensőséges
viszonyt is itt kezdődik a szolgaság. Nevezzünk meg konkrét bálványokat :
munka, siker, tudomány, tehnika,az erkölcs is lehet bálvány, a sport, a szex, a
vagyon,(szellemi és lelki) a divat, a hírnév, hatalom, tekintély. Ezek mind jó
dolgok, amiknek Isten megszabta a helyét az életünkben. Addig vannak helyükön,
amig ezekért Istennek adunk hálát, és amig ezekkel Istennek szolgálunk.
Vigyázunk, hogy az ajándékok ne foglalják el az Ajándékozó helyét. Ennek
szörnyű következményei lesznek. A felebarát egy eszközzé válik, akinek egyetlen
szerepe az én vágyaim és önzésem kielégitése. Az ember dehumanizálódik, tárggyá
aljasul. De bálvánnyá lehet maga a felebarát is. Egy embert imádunk, emeljük
isteni piedesztálra.(lásd Európa-bajnokság) Az ember lehet a maga számára is
bálvány. Az ember többet gondol magáról, mint amit Isten megenged neki.
A második parancsolatban az Isten helyes szolgálatáról van szó. Az
embert kísérti az, hogy Istent a maga által jónak gondolt módon szolgálja. Az
ember valamiképpen rendelkezni akar Isten fölött. Isten fölé akar kerekedni és
Istent a maga céljaira akarja felhasználni. Mondhatnánk így is : Istent
manipulálni akarjuk.
A Szentirás azt tanítja, hogy Isten az embert a maga képére teremtette.
Ezért nincs szükség egy más Istenről készült képre, mert az ember maga az Isten
képe. Ha valaki Istenről képet akarna készíteni, ez azt jelentené, hogy nincs
megelégedve azzal a hellyel, amit neki Isten adott, és hogy Istent felül akarja
bírálni. Az ember akkor van a helyén ha szeretetben engedelmeskedik Istennek.
Itt kell beszélnünk mindazon Isten-képzetekről , amelyek nem a Kijelentésből
fakadnak. Isten az elesett embernek Jézus Krisztusban adta újra a képét. Ezért
a második parancsolatnak való engedelmesség elképzelhetetlen a Jézus Krisztus
ismeretén kivül. Ahol az ember megismeri Krisztus megváltó, engesztelő és
megújító munkáját, ott visszanyeri istenképüségét. Tehát mi nem válhatunk Isten
képévé az óember megöldöklése nélkül. Krisztus minket meg kell váltson az önmagunk
gyártotta Isten-képektől is.
Ez a parancsolat nem csak a helyes istentiszteletre tanít meg, de
helyes viszonyba állít a felebaráttal és az egész teremtett világgal. Ha az
ember nem szolgál helyesen Istennek, akkor a felebarátjához és a teremtett
világhoz való viszonya is megromlik.
A harmadik parancsolat.
Isten kijelentette magát nekünk. Ezzel azt is meghatározta, hogy hogyan
kell nekünk Őt szolgálni. Ezt ő az Ő nevében tette. Tudjuk, hogy az ókori
Keleten a névnek sokkal fontosabb jelentése volt. Az egész személy lényét és
sorsát kifejezte. Azáltal, hogy Isten nevét nekünk kijelentette, kitette magát
annak a veszélynek, hogy mi visszaéljünk az Ő nevével. Mi az ő nevét hitetlen,
tiszteletlen és engedetlen, sőt káromló módon is használhatjuk. Az Isten nevével
való visszaélésnek sok formája van : amikor gondatlanul csak úgy kimondjuk,
anélkül, hogy abban Őt keresnénk, az Isten nevét ki lehet úgy ejteni, hogy csak
a hangzók vannak benne, de a szivünk kimarad belőle, mondja egy holland etikus.
Az is visszaélés, ha a Szentírást valaki csak úgy olvassa, mint egy mindennapi
könyvet, anélkül hogy Isten lekötelező szavát értené meg belőle. Még súlyosabb
az, amikor kifejezetten az Isten gyalázása, káromlása van nevének kiejtése
mögött. Ha az Isten nevével csak egy engedélyező pecsétet akarunk kapni olyan
projektekre, amihez Istennek semmi köze sincs, amiket úgy terveztünk ki, hogy
nem kérdeztünk rá az Ő akaratára.
Itt lehet az eskü etikájáról is beszélni, a beszéd megbízhatóságáról.
Az igen legyen igen és a nem nem. Aki az Isten nevében esküt tesz, az arról
tesz bizonyságot, hogy tudatában van az Isten jelenlétének. Ennek persze mindig
tudatában kell lennünk, de néha különösen is. Ez megegedett, ha azt komolyan
vesszük. Vettem már részt olyan esküvőn, szerencsére nem én eskettem, hogy a
vőlegény végig kacagta az egészet.
Itt beszélni kell a bizonyságtétel, a vallástétel etikájáról a
felebarát felé. De ide tartozik a Bibliához való viszonyulás, a templomban való
viselkedés. Figyelmeztetni kell arra, hogy Isten nevét csak szent tisztelettel
szabad kiejteni. Arra is figyelmeztetni kell, hogy aki Isten nevét nem tudja
tisztelni, az felebarátja tisztességét és jó hirnevét se tudja előmozdítani,
úgy ahogy azt a Káté tanítja. A keresztyén politikusok számára is komoly kérdés,
hogy a parlamentben, gyüléseken hogyan használják Isten nevét.
A negyedik parancsolat
Ebben a parancsolatban az Isten szolgálatának egy speciális kérdése
vetődik fel. Itt arról van szó, hogy egy napot Istennek kell szentelnünk. Ennek
a napnak jel értéke van, amely visszautal a teremtésre és a megváltásra és
előretekint a beteljesedésre. A nyugalomnak a napja azt jelzi, hogy Isten
igényt tart a mi egész életünkre. Ez minden napra kiterjed. De ezt azzal
ábrázoljuk ki, hogy egy napot különösen is neki szentelünk, amikor intenzíven
foglakozunk az igével, imádsággal és a gyülekezetben való közösséggel. Ez egy
áldás az ember maga számára is. Ő abba kell hagyja feszült, manapság
stresszesnek mondott munkáját és egy szünetet kell vegyen magának.A nyugalom
napjának nem csak a pihenő ember számára van etikai és fizikai jelentősége,
hanem az emberek egymás közötti viszonyára és az egész társadalomra is kihat.
Ez a szociál-etikai jelentése. A társadalom is részesül igy a vasárnap
áldásából.
Nagyon szomorú azt látni, hogy az ember hogy megrontotta ezt a
parancsolatot. Ezért a keresztyén embernek komoly harcot kell vívnia a vasárnap
újramegszenteléséért. Mert ahol a nyugalom napja nincs megszentelve, ott az
egész élet a rabszolga-munka jegyében áll. Megszűnik az Isten örömteli
szolgálata és az az áldás is, ami abból a hétköznapokra sugárzik. Mert mi a
hetet nem munkával kezdjük, hanem az Isten szolgálatával. Így az egész hetünk
és az egész munkán a feltámadá fényében tündöklik, mondja a már idézett holland
etikus. Az, ahogyan a hetet elkezdtük mindenre rányomja a bélygét. Az Embernek
Fia Ura a szombatnak, de a hétköznapjainknak is. A vasárnapot úgy kell
tekinteni, mint az egész hetünk központját. Az, ami vasárnap történik egész
hetünket az Isten jelenlétének magasságába emeli.
A nyugalom napja az örök nyugalomnak is előképe, amikor a teljes
váltság birtokába jutunk, de aminek zálogát és garanciáját már most megkapjuk a
nyugalom napjában. Az etikai kérdések közé tartozik az ú.n. szükségmunka
kérdése : mentős, tűzoltó, olyan üzemek, aamelyek nem tudnak leállni. Ebben ne
legyünk kicsinyesek, de hassunk oda a lehetőségeinkhez képest, hogy tényleg
csak a szükséges munkát végezzük.
Az ötödik parancsolat.
Ebben a parancsolatban a szülők és gyermekek közti kapcsolatról van
szó. A Szentírás más helyeken is beszél erről, gondoljunk csak a Példabeszédek
könyvére . Izraelben a szülők és gyermekek kapcsolatát a szövetség határozta
meg. A szülőknek feladata volt, hogy az Úr szövetségéről a gyermekeknek
bizonyságot tegyenek, hogy őket is beiktassák a szövetségbe. Pál arra
figyelmeztet, hogy ez a kapcsolat is az „Úrban” kell történjen. Arról van szó,
hogy a gyermekek tiszteljék a szülőket, a héber nyelvben ez annyi, mint súlyt
adni. Azért kell ez így legyen , mert az Úr a szülőket és a gyermekekeket a vér
és a szövetség által kapcsolta össze. Itt lehet egy párhuzamot is vonni : ahogy
Izrael az Úrnak szeretetben engedelmeskedik, úgy kell a gyermekek is szüleiknek
engedelmeskedjenek. Érdekes az, hogy Pál a szülők kötelességéről is beszél,
hogy ne ingereljék gyermekeiket. Ez azt jelenti, hogy a szülők számot kell
adjanak Isten előtt, hogy hogyan gyakorolták a szülői tekintélyt gyermekeik
felett.
Ez a parancsolat minden más kapcsolatra is kiterjed, ahol tekintélyről
van szó. Ilyen a felsőséghez, az államhoz való viszony.
Arról is beszélni, kell hogy mi legyen akkor, amikor a szülők csődöt
mondanak? Ennek szélsőséges formája az, amikor a szülőt meg is foszthatják egy
jogi döntéssel a szülői jogtól. Ezért ez a viszony is az „Úrban” kell
történjen. Ez a szülői és minden más tekintélynek a kontrollja és mértéke.
A hatodik parancsolat.
Itt az életről van szó, mint Isten ajándékáról. Az ember Isten képének
a hordozója. Ez az ő mássága az állatokkal szemben. Az Ószövetségi gyakorlat a
halálbűntetés megindoklásánál épp az, hogy a gyilkos Isten képét ölte meg. Ez a
parancsolat súlyos etikai kérdéseket vet fel, mint az abortusz, eutanázia,
öngyilkosság. Itt nagyon fontos bizonyos dolgokat leszögezni : pl. hogy az élet
a fogantatás pillanatában kezdődik, hogy a teljesen meggyengült élet is élet,
és mint olyat tisztelni kell. Az élet tisztelete már az anyaméhben és a késő
öregségen is, a hálából származik, amit Isten a teremtésben adott és az
újjáteremtésben fog adni. Ezért az élet
fölött mindig az öröm fénye ragyog.. Itt is nagyon fontos látni a háromszöget.
Ha Isten kivül marad, akkor az élet csak egy horizontális valóság lesz. Épp itt
kell rámutasson a keresztyén ember a hitetlenek számára arra, hogy milyen
rettenetes az, ha az embert horizontális valósággá degradáljuk. Ez végső soron
ember-voltunk meggyalázása.
A hatodik parancsolat pozitiv részeiről is kell beszélni, mint az élet
szeretete, védelme, a felebarát szolgálata. Minden cselekedetünknek a
felebaráttal szemben a szeretet kell legyen a kiindulópontja és mozgató rugója.
Ilyen értelemben kell beszélni arról, hogy úgy is lehet gyilkolni, hogy egy
újjal se érek a felebarátomhoz, pl. szavak által.
A hetedik parancsolat
Erről a parancsolatról beszélni minden igehirdető számára komoly
kihívás. Mit mondjon el és mit hallgasson el és hogyan mondja el? Pedig erről a
kérdésről is beszélni kell, homokba dugni a fejünket, mintha ez a probléma nem
létezne, nem megoldás. Persze vigyáznunk kell, hogy nehogy olcsó kazuisztikát
prédikáljunk. Alapvető kérdéseket kell megtárgyalni, arról beszélni, hogy ez az
Isten jó ajándéka, de démonizálódhat, úgy ahogy azt manapság látjuk. A házasság
a legszebb növény, amit Isten a paradicsomból való kiűzetés után is meghagyott
az embernek. De a paradicsomon kivül nagyon nehezen növekszik és fejlődik, a
puszta nagyon érezteti hatását.Ez a parancsolat rengeteg etikai kérdést vet
fel. Így pl. a válás kérdése. Mózes megengedi azt a válólevél által, de Jézus
azt mondja, hogy ezt a keményszívüség miatt tette. Isten tervében ez nem
létezik. Érdekes, hogy a Szentírás, mind az Ó mind pedig az Újszövetség a
házasságot is a szövetségre vezeti vissza. Pál odáig megy, hogy számára a
Krisztus-gyülekezet szövetsége az első, ez lesz a férfi és nő kapcsolatának
normájává. A Krisztus szeretete a házassági szeretet erőforrása is.
Ennél a parancsolatnál kell beszélni a házasságtörésről, arról is, ami
nem valóságosan, hanem csak a szemekkel és a szívben történik a házasság előtti
nemi életről, a családon belüli tiltott nemi kapcsolatokról, a
homoszexualitásról, a házasságkötés nélküli együttélésről, az ú.n.
vadházasságról, de kell beszélni a házasság kriziseiről. Persze vigyázni kell,
hogy milyen kérdéseket vigyünk a szószékre és milyen kérdéseket hagyjunk a
jegyesbeszélgetésre, vagy a házasok találkozójára. (Segédlelkészségem idején az
1Kor-t prédikáltam végig, amikor a 7-ik fejezethez jutottam elhatároztam, hogy
az 1 Kor.t soha többé nem prédikálom végig lectio continuában). Igyekezzünk
arra, hogy inkább a pozitív dolgokra mutassunk rá ezen a területen, mint hogy
mindig a negatív dolgokkal foglalkozzunk. Építeni nehezebb de szebb és
érdemesebb. A negatív dolgok a házasság és nemiség fonákja, beszéljünk a színének
szépségéről és gazdagságáról, ami akkor bontakozik ki, ha Isten akarata szerint
élünk Isten ajándékával.
A nyolcadik parancsolat
Itt a sáfárság gondolata kerül előtérbe. Hogyan bánjunk az anyagiakkal,
a vagyonunkkal. A Biblia arról beszél, hogy mi sáfárok vagyunk. Isten minden
anyagi javunknak a tulajdonosa. De Isten bizonyos javakat ránk bíz. Ezekkel a
javakkal gazdálkodni kell, lehet azokat a szó nemes értelmében élvezni is, de
úgy hogy a felebarát se maradjon ki a számításból. Ha úgy akarjuk élvezni az
anyagi javakat, hogy nem akarunk abból másoknak adni, akkor ezzel Isten lopjuk
meg. Mert a lopás ott kezdődik, ahol Istent nem ismerjük el minden javunk
Tetemtőjének és Tulajdonosának.
A Szentírás nem tiltja meg azt, hogy vagyonnal rendelkezzünk. Amikor az
első keresztyének lemondtak vagyonukról ezt nem egy kifejezett isteni parancsra
tették, ez teljesen önkéntes és személyes döntés volt. A Biblia mindig csak azt
hangsúlyozza, hogy adni kell, de a százalékot nem hatázozza meg, a tized is
csak egy bőkezű adakozásra utal. Nyilván, hogy itt beszélni kell a társadalmi
etikáról, az igazságos fizetésről, a kihasználás, a kizsákmányolás különböző
formáiról. Itt jöhet szóba a környezetvédelem kérdése, mint olyan jónak a
menedzselése , amit Isten mindnyájunknak adott. Vigyáznunk kell a
környezetünkre és arra, hogy mit adunk át gyermekeinkenek és unokáinknak.
A lopás támadás az Isten képe ellen. Ez a másik embert nem valamitől
fosztja csupán meg, hanem emberi mivoltában alázza meg. A lopás a szeretet
parancsának a megszegése. Itt arról kell beszélni, hogy minden olyan szó és
cselekedet, amely a másik számára hátrányos, ennek a parncsolatnak a
megszegése. Beszélni kell az igazságtalan vagyonszerzésről, a csalásról. Itt is
pozitív dolgokról kell inkább beszélni, a szeretetről, amely mindig szolgálni
akar, amely nem keresi a maga hasznát, hanem a másikét. Beszélni kell a
szegénységről és hogy mit lehetne tenni ellene, beszélni kell arról, hogy a
vagyon is démonizálódik és szolgaságba döntheti az embert. Nem az ember uralkodik
már a vagyona felett, hanem a vagyon lesz ura az embernek. Beszélni kell arról,
hogy a pénznek ördöge van.
A kilencedik parancsolat
Ez nagyon fontos volt Izrael számára. Hisz akkor még nem volt a mai
értelemben vett törvényszék, ügyvédek, igazságszolgáltatás. A tanúk
bizonyságtételétől emberek élete függött. Persze ennél sokkal többről van szó.
Minden amit mondunk, azzal a felebarát javát vagy kárát mozdítjuk elő. Ez a
parancsolat valamiképpen a harmadik parancsolathoz kapcsolódik. Ott láttuk azt,
hogy az Úr nevét hogyan kell használni .Láttuk azt, hogy az a mód, ahogyan az Ő
nevét használjuk az Ő személyét legmélyebben érinti. Ez érvényes a feleberát
nevére is. E parancsolat lényege az, hogy a felebarát iránti szeretetből neki
az igazságot kell mondanunk. Más szóval az igazságot arra kell használjuk, hogy
azzal szeretetben szolgáljuk a felebarátot. Ennek vannak bizonyos korlátai is.
Nem azt jelenti ez, hogy minden igazságot el kell mondani a felebarátról. Ha az
nem szeretetből történik, csak ártani fog. Olyan is van, hogy a szeretet sok
bűnt elfedez. (lásd a Nóé története)
Itt sokszor nehéz helyzetbe kerülhetünk. Megtörténhetik, hogy azt kérik
tőlünk, hogy mondjuk el az igazságot valakiről, akit mi szeretünk, és mi
tudjuk, hogy az terhelő lesz az ő számára. Ezt csak akkor tegyük meg, ha
feltétlen szükség van erre, esetleg a hatóság követeli azt meg.
Feltevődik a szükséghazugság kérdése. Az a kérdés, hogy a bábák az
igazat kellett volna-e mondják a fáraónak, a héber gyerekek születéséről. A
szükség-hazugság mindig olyan esetben használható, amikor a bűn hatalmával kell
szembeszállni. Az igazság mindig az élet védelmét kell szolgálja. De sokszor a
hazugság szolgálja az élet védelmét, gondoljunk azokra, aik a náci időben
zsidókat bújtattak. Itt tulajdonképpen két parancs ütközik egymással az igazság
és a szeretet parancsa és itt mindig a szeretet az első. Voltak olyan nagy
teológusok is, pl Ágoston, aki a szükség-hazugságot semmilyen esetben nem
engedte meg.
Egy pillanatra sem feledhetjük, hogy Isten ígéje maga az igazság. Minden
hazugság az őshazugságra vezethető vissza, amellyel a Sátán Ádámot és Évát
elhitette, félrevezette. Az ő munkája volt az, hogy ősszüleink kételkedni
kezdtek Isten szavában. Csak az tud igazságot szólni, aki az igazságból való
mondja János apostol.
Aki az Isten igazságát nem ismeri el, az hazug lesz a felebaráttal és a
teremtett világgal való viszonyában is. Az ilyen ember nem ismeri el azt az
igazságot, amit Isten az Ő igéjében önmagáról, az emberről és erről a világról
mond. Ennek a parancsolatnak engedelmeskedni is csak az tud, aki ismeri
Krisztust, aki maga az igazság.
A tizedik parancsolat
Rendkivüli jelentősége van, éppúgy mint az első parancsolatnak . Itt
olyan cselekedeteknek az előkészítéséről van szó, amit a 2-9 parancsolatok
megtíltanak. Nem csak a kívánságról van itt szó, hanem mindarról, ami a
kívánság elérésére irányul. A cselekedetet egy egész folyamat előzi meg. A
kivánságnál kezdődik és a halálban végződik mondja Jakab apostol. Itt
beszélhetünk az embrionális bűnről, ami a bűnös gondolat melengetéséből áll.
Már ezt is megtíltja Isten. Minden cselekedetet egy gondos előkészítés előz
meg. A cselekedetek nem csak úgy a légből pottyannak le. A szívből indulnak ki
a cselekedetek és ezért fontos, hogy a forrás is tiszta legyen. Amikor mi egy bűnös
gondolatot ápolgatunk , ott már nem teljesen Istené a szívünk. Ott már nem csak
Istennek szolgálunk, hanem a gonosz kívánságainknak is.
Felmutattuk, hogy a Tízparancsolat milyen sok etikai kérdés
megtárgyalását teszi lehetővé, tulajdonképpen minden fontos etikei kérdést.
Ezért legaláb tíz évenként ajánlatos a Tízparancsolatot végig prédikálni.
Az igehirdetés inkább a fő vonalakat kell meghúzza, a részletek inkább
a lelkigondozói beszélgetés feladatává válnak. Az igehirdetés inkább a
lelkiismeretet kell formálja és finomítsa és nem kell minden konkrét esetre
megoldást kínáljon. Az igehirdetés az Isten parancsaira kell tanítson, az Úr
útjait kell felmutassa és bizonyságot kell tegyen az azon való járás
szépségéről és áldásáról.
A gyülekezet ezen a területen talán túl sokat is vár el a
lelkipásztortól. S az eredmény sokszor az lesz, hogy a lekész túl keveset fog
adni. Ha az igehirdetés jól müködik, akkor az a lelkigondozást is elősegiti. Az
igehirdetés nyomán a hívek kérdéseikkel bekopoghatnak a lelkipásztorhoz.
6.Etikai kérdések a lelkigondozói beszélgetésben.
A lelkigondozói beszélgetésben az etikai kérdések elő kell jöjjenek.
Kétféle módon történhetik ez. A kezdeményezés jöhet a lelkipásztor részéről.
Ilyenkor a lelkésznek nyomós oka kell legyen, ő valamilyen jelzést kapott, hogy
egy bizonyos etikai kérdést a gyülekezeti tag életében szóvá kell tegyen.
Valamilyen bűn, defektus van a gyülekezeti tag életében. Ilyen beszélgetések
sokszor szükségesek. Sokszor a családtagok jönnek el és kérik, hogy a lelkész
próbáljon beszélgetni a családtagjukkal bizonyos kérdésekről. ( pl
alkoholfogyasztás, erőszakoskodás, házasságtörés stb)
De a legtöbbször a kezdeményezés a gyülekezeti tag részéről jön. Amint
már mondtuk, lehet hogy épp egy igehirdetés ad indíttatást arra, hogy a
gyülekezeti tag a lelkésznél keressen segítséget.
Hogy milyen kérdések jöhetnek elő? A paletta itt olyan színes, mint az
élet maga. Csak néhányat soroljunk fel : szülő-gyermek viszony, férj-feleség
kapcsolata, két fiatal közötti kapcsolat elkezdése vagy megszakítása, munka és
munkanélküliség, munkahelyváltoztatás, családi nehézségek, szexuális problémák,
a gyülekezeti tagok közötti nehézségek, szenvedélyek kérdése. Csak néhányat
soroltam fel , de amint mondtam a paletta nagyon széles.
Mit kell ilyenkor a lelkész tegyen és mit nem kell tegyen? Az első,
amit tennie kell, hogy meghallgassa azt, aki hozzá fordult. Próbálja megérteni,
próbálja belehelyezni magát a másik helyzetébe. A hallgatás folyamán tegyen fel
kérdéseket. Vannak persze nehéz és intim kérdések. Ezeket fel kell-e tenni?
Vigyázzon, hogy ne kiváncsiságból tegyen fel kérdéseket, hanem csak azért hogy
jobban megértse a helyzetet és jobban tudjon segíteni. Adja értésére a
partnerének, hogy átérzi a helyzetét, adja meg azt a szabadságot is, hogy a
másik ne kelljen feltétlenül feleljen, amire nem akar, ne kényszerítse olyan
dolgoknak az elmonására, amit az illető nem akar elmondani. Ilyenkor azt is el
kell mondja, hogy ha ön hallgat, akkor nem tudunk tovább jutni a megoldás
útján. Jó a végén a problémát együtt röviden összefoglalni, egy mondatban
elmondani illetve elmondatni. Ilyenkor meg kell fogalmazni azokat a kérdéseket,
amikre válaszolni kell. Ez a beszélgetés első fázisa. Az első után következik a
második fázis. Ez a legnehezebb fázis különben. Mi a lelkész feladata ebben a
fázisban? Először is azt kell megkeresni, hogy mit mond a Biblia erről a
kérdésről? Együtt kell Isten ígéjére
figyeljenek. Ezután jön a második dolog, hogy a Biblia üzenetét alkalmazni kell
arra a konkrét helyzetre, amelyben a lelkész segítségét kérték. Most az Isten
színe előtt egy döntést kell hozni. A lelkésznek ebben az illetőt tanácsolni
kell. Isten ígéjét a konkrét helyzetre alkalmazni kell, ez tanácsadást jelent. A tanácsadásban már van
egy jó adag fegyelmezés. A német és holland nyelvekben a fegyelem szó a húzni
szóból származik. A tanács már húzza az embert egy bizonyos irányba, mégpedig
Isten felé.
Milyen legyen a tanácsadás? A lelkész nem veheti magára a döntés
felelősségét. Ha ezt tenné, akkor ő lenne a cselekvő. Ezt csak a saját személyes életében teheti meg. A
gyülekezeti tag kell hogy érezze, hogy most ő a felelős a döntéséért. Ezt a
felelősséget a lelkésznek ki is kell hangsúlyozni. Sokszor inkább azt lehet
megmondani, hogy mit ne csináljon, mint azt hogy mit csináljon. A
Tízparancsolatban is 8 parancsolat negatív formában van megfogalmazva, hogy mit
ne tégy. A szeretet himnuszában is sokkal több szó van arról, hogy a szeretet
mit nem tesz, mint arról, hogy mit tesz. Ez nem azt jelenti, hogy a Biblia
inkább negatív, mint pozitív. De etikai kérdésekben mégis sokszor azt könnyebb
megmondani, hogy mit ne tegyünk, mint azt, hogy mit tegyünk.
A tanácsadásnál három fontos tényező van. Az első az, hogy mi motiválja
a másikat. Az Isten szeretete, a felebarát szeretete, vagy az önmaga szeretete?
A második az, hogy mi a célja? Mit akar ezzel elérni? Hova szeretne kilyukadni?
A saját javát, kényelmét, kielégülését keresi, vagy a másik javát, az Isten
dicsőségét? A harmadik dolog az, hogy milyen eszközökkel akarja ezt elérni? Cél
szentesíti az eszközt, igaz-e ez? Természetesen nem. Ezt a három tényezőt szem előtt kell tartani,
hogy a kívánt döntést meg lehessen hozni. Ezek a tényezők nem választhatók el
egymástól, mert ha jó a motiváció, a szeretet, akkor az eszközt is jól fogja
megválasztani.
Mindezek mellett az imádság is fontos szerepet játszik. Ha lehet mind a
ketten imádkozzanak, de a lelkész mindenképpen. Kell kérni Istent, hogy adjon
bölcsességet, ő mutassa meg azt, hogy most itt mi a legjobb megoldás, és hogy
az eszközöket is adja meg, ami által ez elérhető.
Ezek után vegyünk egy konkrét példát. A férj és feleség között
feszültség van, amiatt hogy a férj túlságosan kötődik az édesanyjához. Az
édesanya nem akarja elengedni a gyermekét. A feleség emiatt úgy érzi, hogy ő
hátratételt szenved. A férfi úgy érzi, hogy a feleség iránti szeretet és az
édesanya iránti tisztelet jó kombinációban van jelen az életében.
Tulajdonképpen mindenki jót akar és mégis probléma van. A férfi is jót akar, az
édesanya is, de nem tud visszalépni a fia életéből, nem tudja elegedni a fiát.
Mit tegyen ilyenkor a lelkész? Az első
fázis itt is a meghallgatás. Mindkettőt hallgassa meg, mondják el érzéseiket,
tapasztalataikat. A lelkész hamarosan meglátja, hogy itt nem azzal van a baj,
hogy nem szeretnék egymást, hogy nem akarnának együtt maradni. Inkább
mindketten egy belső lehetetlenségben vannak.
A feleség nem tud tovább menni, mert úgy érzi, hogy közöttük van egy
harmadik. Úgy érzi, hogy a férje megosztja szívét közötte és az édesanyja
között. A férfi úgy érzi, hogy nem becsületes dolog, hogy az anyját mellőzze,
és hogy most másképp viszonyuljon hozzá, mint a házasság előtt.
A lelkész megérti, hogy itt nagyon konkrétan kell beszéljen a
szeretetről. A férj azt mondja, hogy szereti a feleségét, de az édesanyját is
szeretnie kell, a feleség azt mondja : minden rendben lenne, ha nem állna
közöttük az anyósa. A lelkész ebben a helyzetben a férjjel kell beszélgessen.
Elmondja az 1Móz.2,24 alapján, hogy a házasság elhagyást is jelent, azután
ragaszkodást, és végül egy testté lételt. Az első a férfinál nem történt meg. A
férfi megérti a dolgot, de nem tudja, hogy ez hogyan történjen. A lelkész
közben beszél a feleséggel is, hogy ne legyen most arrogáns, nehogy így
viszonyuljon: na látod ,nekem van igazam, megmondtam én ezt már rég neked. De beszél az édesanyával is, akinek elmondja,
hogy el kell engednie gyermekét, most egy más viszony kell legyen közte és fia
között, mint a házasságkötés előtt.A házasság végül is meggyógyult.
7. Végkövetkeztetések
Mindezek után világossá válik, hogy az igehirdetés és lelkigondozás
mellett van egy másik nagyon fontos dolog és ez az ú.. gyülekezeti katekhézis.
Ezt mi sajnos csak a konfirmációra korlátoztuk. A katekhézisnek a konfirmáció
után is folytatódnia kellene. A saját lelkészi szolgálatomban ezt két módon
látom megvalósíthatónak. Az egyik a tematikus sorozatok. Én magam 6-7 évvel
ezelőtt három éven át tartottam ilyen sorozatot, nagyjából az, ami most az
Üzenetben is megjelenik, csakhogy ott sokkal bővebb formában történt.
Körülbelül 6O témát tárgyaltam, mintegy 12O igehirdetésben. Általában két
vasárnap délelőtti igehirdetést szántam egy kérdésre de volt olyan is, hogy
háromszor vagy csak egyszer prédikáltam egy témáról. Ebben a sorozatban mind
dogmatikai, mind etikai kérdések szerepeltek. Nagyon áldásos volt , sok
visszajelzés érkezett a gyülekezetből.
Több lelkipásztor gyakorolja ezt úgy, ahogy Joó Sándor pasaréti lelkész
gyakorlatában volt, hogy kitett egy dobozt, ahova a gyülekezeti tagok
bedobhatták kérdéseiket és havonta egyszer egy igehirdetés mindig egy ilyen
kérdést tárgyalt meg. Lehet ilyen sorozatokat a bűnbánati hétre is venni, a
gond csak az, hogy a bűnbánati istentszteletre a legtöbb gyülekezetben kevesen
járnak, ezért szerintem nagyon fontos a leglátogatottabb gyülekezeti alkalmakon
is téma szerint prédikálni. Belénk
nagyon az ú.n. textusprédikációt súlykolták, de én állítom, hogy szükség van a
témaprédikációra is vagy másképp fogalmazva a tanítói prédikációra is. Jelen
pillanatban egy ilyen címmel tartok igehirdetési sorozatot: „Fontos ígék”. Ez
gyakorlatban azt jelenti, hogy váltakozva szolgálok egy 7-8 igehirdetésből álló
sorozat keretében pl. úgy, hogy fontos igék az Ezékiel könyvéből, aztán fontos
ígék a hitről és aztán fontos ígék Dávidról.
Persze ez a lelkipásztort nehezebb feladat elé állítja, mint a
textusprédikáció, de ma már nagyon sok jó anyag kapható ilyen viszonylatban
mind magyar, mind német , holland és bizonyára angol vagy francia
nyelvterületen is. Én az előző kettőt ismerem és használtam, az utóbbi kettőt
nem ismerem .
Azzal szeretném zárni ezt az előadást, hogy még egyszer aláhúzom azt,
hogy az etikai kérdéseket nem lehet marginalizálni. A megigazulás hirdetése
mellett nagyon fontos a megszentelődés konkrét kérdéseiben a gyülekezetnek
eligazítást adni. Az etikai kérdések éppúgy az üdvösség hirdetéséhez tartoznak,
mint a megtérésre való felszólítás. Persze a kettőt nem lehet és nem szabad
szembeállítani egymásal, sem egymással kijátszani. A hit éppoly fontos, mint a
keresztyén életfolytatás. A Szentírásban ez a kettő egy egységes egészet alkot.
Ha az emberi testtel akarnám szemléltetni, akkor azt mondhatnám, hogy a hit a
szív, a keresztyén élet pedig a tüdő. Ha nincs tüdő, akkor a szív nem kap elég
oxigént és elhal. Gondoskodjunk mind a kettőről. Tusakodjunk azért, hogy a ránk
bizottak lelki élete minél egészségesebb legyen.
Lőrincz
István
Felhasznált irodalom:
W.H Velema : Orientatie in de christelijke ethiek
W.H. Velema : Etische vragen in prediking en pastoraat
Hans Grewel: Brennende Fragen christlicher Ethik
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése