A Szentírás
emberei: Mirjám
Mirjámról először akkor hallunk, amikor Mózest
édesanyja Jókebed gyékény kosárkába tette, a Nílusra helyezte, s ő figyelte, hogy mi is
fog a testvérkéjével történni. Amikor a faraó leánya a gyermeket megtalálta,
akkor odament hozzá, és kieszközölte azt, hogy a saját anyja szoptathassa és
nevelhesse.
Az első dolog tehát, amit
tőle megtanulhatunk: a testvérszeretet. Ha ez megvan, akkor legyünk nagyon
hálásak érte, mert ez nem egy olyan magától érthetődő dolog. Hiszen a testvérek
sokat vannak együtt, és így sok alkalom adódik a súrlódásra, a feszültségek
kialakulására. Ettől még a bibliai emberek se voltak mentesek, gondoljunk csak
Máriára és Mártára. Pedig ők mindketten szerették az Urat, és az Úr is szerette
őket. Vagy gondoljunk csak Jézus testvéreire, akik nem értették Jézust, és egy
adott ponton haza akarták vinni. De gondolhatunk arra a testvérpárra is, akik
közül az egyik Jézushoz ment, hogy Jézus segítsen a vagyon megosztásában.
Hányszor történik ez meg manapság is, hogy a testvérek épp akkor vesznek össze,
akkor különöznek meg, amikor meghalnak a szülők, és el kell osztani a vagyont.
Ezért azt kell mondani,
hogy nagy és szép ajándék a testvérszeretet.Milyen áldás, amikor egy nagyobb
testvér gondoskodik a kisebbikről, és igyekszik így édesanyjának terhén
enyhíteni. Mirjám szép példát ad a nagyobb testvéreknek, hogy hogyan kell
gondoskodni a kisebb testvérről.
Másodszor akkor olvasunk
Mirjámról, amikor a választott nép száraz lábbal átkel a Vörös-tengeren. Ekkor
Mózes és az egész nép háladalba kezd. Ebből a magasztalásból az asszonyok se
maradhatnak ki, s az ő éneküket Mirjám vezeti. Jézus egyszer azt mondta: a szív
teljességéből szól a száj. S Mirjám szíve úgy tele van az Úr dícséretével, hogy
az kicsordul, és magasztaló énekben tör ki. Mirjámról azt olvassuk itt, hogy dobot
vesz kezébe, és a többi asszony is kiment utána dobolva és táncolva. Mirjám így
tesz bizonyságot az Úrról, és az általa megtapasztalt szabadításról. Ő ebben is
példaképünk, hogy mások előtt meri felvállani hitét, Istenhez való
ragaszkodását, meri nyilvánosan magasztalni Istent. Ezt mindnyájan meg kell
tennünk. Mi egy más szabadításról tehetünk bizonyságot, amit mi Jézus
Krisztusban kaptunk meg. Elmondhatjuk minden embernek, hogy minket
megszabadított a bűn rettenetes rabságából, hogy mi már egy más uralom alatt
élhetünk. Aki ezt megtapasztalta, az már nem tud hallgatni erről, azt szükség
kényszeríti, hogy tovább mondja azt másoknak is.
Mirjám éneke
tulajdonképpen válasz a férfiak, Mózes és társai magasztalására. Milyen
nagyszerű dolog, amikor férfiak és asszonyok együtt énekelnek, és magasztalják
Istent. A férfiak elkezdik, az asszonyok folytatják. Milyen szomorú az a mi
népünknél, hogy az Úr szolgálatát sokszor csak asszonyok végzik, templomban is
ők vannak, a gyermekek hitbeli nevelését is teljességgel az asszonyokra bízták.
Az imádság az asszony dolga, mondják is sok vidéken.Van Erdélyben olyan
gyülekezet, ahol például a vasárnap délutáni istentiszteletre egy férfi se megy
el, mert úgymond szégyen a néhány asszony istentiszteletén férfinak is részt
venni. A gondnok várja a lelkipásztort a templom kapujában, mert valami
megbeszélni valója van, de a templomba nem megy be.Talán azt mondják a férfiak:
erre nekik nincs idejük, mert pénzt kell keresni. De más dolgokra bezzeg van
idejük, újságot olvasni, sportadást , filmeket nézni a TV-ben. Ez egy szomorú
dolog, és változtatni kellene rajta.
Egy helyen azt mondja Pál:
aki áll, vigyázzon, hogy el neessék. Ez egy olyan intés, amit jól meg kell
szívlelni. Mirjám ebben intő példa számunkra, és igazolja azt a szomorú
igazságot, hogy Isten gyermekei is olyan könnyen elbukhatnak. Mert Mirjám
nagyon nagy kiváltságot kapott az Isten országában. Ott lehetett öccse mellet,
átélhette a pusztai vándorlás sok csodáját. Isten prófétája volt. De a Sátán
épp azokra veti ki hálóját, akik ilyen helyen vannak, mert így nagy kárt tud
okozni az Isten népének. Micsoda győzelem számára az, ha egy vezető helyzetben
levő ember elbukik. Hogy dörzsöli a markát, amikor egy ismert személy esik
áldozatául. Ilyenkor csúfolkodik a világ is: hát csak ilyenek még a legjobb
keresztyének is, íme ők is elbuktak.Nem véletlen, hogy a Szentírás tele van
figyelmeztetéssel: vigyázzatok. Hogy kérte Jézus is tanítványait azon az
emlékezetes éjszakán: vigyázzatok és imádkozzatok, hogy kísértésbe ne essetek!
A Szentírás egy nagyon reális könyv, és nem hallgatja el Mirjám szomorú
bukásának történetét. Miután Cippóra meghal, Mózes egy kúsita nőt vesz
feleségül, először ezt sérelmezik Áronnal együtt, de nemsokára már vezető
tisztét is kétségbe vonják. Nem tudják elfogadni Mózes tekintélyét. Pedig azt ő Istentől kapta. Isten egy rendet
adott ebben a világban azzal, hogy egyeseknek nagyobb hatalmat, tekintélyt
ajándékozott, mint másoknak. Van, akiknek vezetni kell, s vannak akiknek az
engedelmesség a kötelességük. Aki vezet, az vigyázzon, hogy ne éljen vissza
hatalmával, aki pedig alárendelt, az tanuljon meg engedelmeskedni. Ha ez nem
így történik, előbb-utóbb nagy baj lesz belőle.
Nagyon kell vigyázni a
nyelvünkre. Áron és Mirjám Mózes ellen beszélnek.Ahelyett, hogy érette,
mellette beszélnének, ők az ellene való beszédet választják. Ó, mennyi
fájdalom, keserűség származik az ilyen beszédekből. Jól gondoljuk meg, hogy
kiről és mit mondunk, szavainkkal sokat tudunk rombolni.
A Szentírásnak egy másik
komoly tanítása, hogy az ember azt aratja, amit vetett. Mirjám is le kell
arassa cselekedete vetését. Isten poklossággal bűnteti őt, és néhány napig a
táboron kivül kell tartózkodjon. De Mózes testvéri szíve megmozdul, könyörög
Mirjámért, és Isten meggyógyítja őt, és egészségesen visszatérhet a nép közé.
Mirjám kemény leckét
kapott az Úrtól. Isten nagyon megalázta őt, de nem hagyta ebben az állapotában.
Szüksége volt erre, hogy megtanulja a leckét, és ezután többé már nem
lázadozott. Az a hét, amíg a táboron kivül volt, jó alkalom lett számára, hogy
bűnbánatot és önvizsgálatot tartson. Isten minket is sokszor nehéz próbák közé
visz, de azokból megtisztulva és megerősödve hoz ki. Mirjám végül is célba
jutott. Isten minket is el akar vinni a végső célba. De ezt nekünk is akarnunk
kell. Tanuljunk Mirjám életéből. Kövessük azt, ami az ő életéből követésre
méltó, a testvéri szeretetet, az Úr magasztalását, a bizonyságtételt, de
hagyjuk el azt, ami az ő életében bűn volt, a tekintély elleni lázadást.
Legyünk Istennek alázatos, engedelmes gyermekei mindvégig.
Olvasandó igék.2Móz.2,4-8,
15,20-21, 4Móz.12,1-15, 20,1, mát.26,41, 1Kor.10,12, Gal.6,7
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése