Kálvin,
mint lelkigondozó
Miután a tavaly előadást
készítettem Kálvinról, mint igehirdetőről, kedvem volt még egy előadást írni,
Kálvinról, mint lelkigondozóról. Mert Kálvin nem csak nagy igehirdető,
igemagyarázó, egyházszervező, pedagógus, hanem áldott lelkigondozó is volt.
Azért vagyunk ebben a kérdésben jó helyzetben, mert fennmaradtak Kálvin levelei
s ezekből rengeteget megtudhatunk a lelkigondozó Kálvinról. Rengeteg embererrel
levelezett egész Európában.. Naponta órákat töltött levélírással, tudatában
volt annak, hogy ez az ő munkásságának fontos része. Sokszor reagált arra, amit
neki írtak, sokszor pedig ő kezdeményezte a levélírást. Levelezett
államférfiakkal és egyszerű emberekkel egyaránt. Levelezett férfiakkal és
nőkkel, teológusokkal, barátokkal és ellenségekkel. Kálvin tekintélyének
tudatában írt, de beleélve magát a címzettek helyzetébe. Nagyon nyitottan írt,
nem köntörfalazott, nem diplomatikusan, hanem ami a szívén volt az a tollán is.
Tudott nagyon kemény és szigorú is lenni, de melegszívű és megértő is.Olyan
korban élt, amikor nem volt idő jelentéktelen dolgokkal foglalkozni. Az élet
mindennapi gondjaira nem sok idő és figyelem jutott. Mindenki , aki hozzá
fordult nagy bajban volt, súlyos gondok, sokszor életveszély szorongatták.
Voltak, akik száműzetésben, fogságban, egyedüllétben, gyászban éltek s ezekből
a helyzetekből keresték a Kálvin segítségét. Ez az idő a kegyetlen üldözés, a
máglyák, a vértanúság, háborúk ideje volt. Talán azok értik meg az ő leveleit,
akik átéltek háborút, koncentrációs tábort, üldözést.
A Kálvin lelkigondozásában
hiába keresünk válaszokat a modern ember kérdéseire, amikkel manapság annyit
foglalkozunk. Nem igen találkozunk a házasság, család, fiatalok és idősek
viszonya, pálya-és párválasztás kérdéseivel. Nem olyan idő ez, amiben a
személyes kérdések lennének a fontosak, hanem sokkal inkább az, hogy a hitben
meg tudjunk állni. A személyes szükségek háttérbe szorulnak, mint mellékes
dolgok. Sokkal több szó esik a döntésről: jó és rossz, hit vagy hitetlenség ,
bátorság vagy gyávaság között. Végig fekete-fehér döntésekről van szó. A
személyes kérdések, belső szükségek, külső körülmények kevés helyet kapnak
Kálvin lelkigondozásában.A hit és egyház abszolút prioritást élvez Kálvinnál. A
valóság sokszínűsége hiányzik, nincsenek árnyalt helyzetek, mert az élet sem
olyan ebben az időben. A Kálvin leveleiben nagy szerepet kap a tanítás, mint
pl. az Isten dicsősége, szuveranitása, a hitből való megigazulás, az
úrvacsorával való helyes élés.A
levelekből jó betekintést kapunk a reformátori kegyességbe. A mindig visszatérő
gondolat, hogy Isten mindig ad egy nyitott ajtót, Isten mindig megmutatja, hogy
milyen irányba kell menni. Vannak sajnálatos levelei is, amikor pl. a
boszorkányság kérdésével foglalkozik. Kálvin nem volt egy elővigyázatos ember
és talán abban sokszor tévedett, hogy nem tudta ki az ellensége és ki a
barátja. A hit dolgaiban és az ellenséggel való harcban Kálvin kérlelhetetlen
volt. Kálvin leveleit olvasva lelepleződik az, hogy mi mennyire bátortalanok,
panaszkodók, gyávák vagyunk, hogy mennyire hiányzik nálunk az áldozatkészség és
mennyire nem vagyunk hálásak a hitben járt elődeinkért.
Kálvin és a
pásztori tiszt
Kálvin híressé lett, mint
tanító az Institutio által, Genf megmutatta szervezőképességeit, de Kálvin ismeretlenebb
arca a lelkigondozó, aki szűntelenül arra törekedett, hogy az embereket
bátorítsa és vígasztalja. Kálvin vérbeli teológus volt, de ő ezt a pásztori
szolgálatban is kamatoztatta. A teológia mindig a hitéletet kellett előmozdítsa
és sohasem volt cél önmagában. Azért kell Istent megismernünk, hogy az Ő
dicsőségére tudjunk élni, tanítja Kálvin. Akár a szószéken prédikált, akár a
katedrán tanított, akár a betegek vagy haldokló ágya mellett ült, Kálvin mindig
az emberek üdvösségéért küzdött. Kálvin sem az Institutio-ban sem a
kommentárjaiban, előadásaiban sem a leveleiben nem tévesztette szem elől a
hitet és annak megélését. Az ismeret mindig az életet kell szolgálja. Kálvin
mindig, mindenütt és mindenek előtt pásztor volt. Pedig nem erre készült. De
Fárel haragos szavában és Bucer kedves kérlelésében felismerte Isten hívását,
ami a tanításra és pásztorolásra is elhívta őt. Kálvin rendkivüli módon
értékelte az emberi lelket. Ez nála nem valami érzelmeskedésben nyilvánult meg,
hanem annak felismerésében, hogy Krisztus minden lélekért meghalt. Senki sem
hirdette úgy az az ember bűnösségét, gyarlóságát, semmis voltát, nyomorúságát,
mint Kálvin.Clairvauxi Bernáttal vallja, hogy az ember csupa hiábavalóság,
semmiség, de az Isten a „Semmiből” ” valamit” akar formálni. Ő a semmi és senki
emberben meg akar dicsőűlni. Az ember egyetlen méltósága, hogy Isten
megszólította, kegyelemből szólított meg minket, anélkül, hogy bennünk valmi
méltóság is lenne, csak azért, mert szíve felénk fordult. Mi „semmik” azért
lehetünk „valakik” mert Isten minket a maga szívébe helyezett, mert kegyelme
arra méltatott. Akiket Kálvin lelkigondozott, azért érezték magukat valakiknek,
mert ők Isten szemében lettek valakikké. Kálvint nagyon sokan atyjuknak
nevezik.
Az Institutióban is sok
szó esik a pásztorolásról Nem véletlen, hogy az üldözött hugenották a Bibliájuk
mellett az Institutiot is mindig magukkal vitték, rengeteget találtak meg
később pajtákban, tyúkketrecekben, barlangokban elrejtve. Kálvin ezzel is
segítséget akar adni a félénkeknek, a bizonytalanságban levőknek.Azt veti kora
katolicizmusának a szemére, hogy az embereket kétségbeesésbe kergeti, azok csak
levegőt és vizet látnak, de nem kikötőt, ahova nyugalommmal megérkezhetnek. Az
embereknek nyugalmat, békességet, lelki örömöt kell adni. A hitből való
megigazulásnak a célja, hogy a hitben békességet és nyugalmat adjon. Kálvin azt
mondja, hogy minden tanítással két dologra kell figyelni : hogy Isten dicsősége
sértetlen maradjon, és hogy a mi lelkiismeretünk nyugalomra és bizonyosságra
leljen. Az Institutio nem dogmatikát akart adni, hanem fő célja a lelkek
vígasztalása, az élet harcai között bizonyosság és rendithetetlen győzelem
megszerzése.Kálvin szerint a Biblia az istenismeret egyetlen forrása. Az Írás a
Szentlélek iskolája,amiből semmi sem hiányzik, ami hasznunkra van. És ami
üdvösségünkhöz szükséges.Ha Isten igéjétől eltévelyedünk, egy olyan
labirintusba jutunk, amiből nincs kiút. Kálvin a Biblia embere volt, kedvenc
képe, hogy a Biblia iránytű az élet viharaiban. Kálvin nem azért tanulmányozza
Bibliáját, hogy tudását növelje és titkokat ismerjen meg, hanem az élet
kenyerét találja meg, hogy azt átadhassa az éhezőknek. Kálvin nem Genf
reformátora, hanem Genf pásztora volt.
Kinek írt Kálvin leveleket?
1.Nagyrészt tekintélyes embereknek, hogy csak Coligny admirálist, vagy
Renáta ferrarrai hercegnőt említsük. A legtöbb levelet latinul írta, olyanoknak
akik nem tudtak franciául.
3 levelet írt VI Edward Anglia királyának, aki 1559-ben 16 éves korában
halt meg. Nagyon tehetséges volt és uralkodásához nagy reményeket fűztek. 9 éves
korában lépett trónra nagybátyja gyámsága alatt.A levelekben tiszteletreméltóan
szólítja, meg, ahogy az illik,de nem habozik arra a tekintélyre hivatkozni,
amit Ő Krisztustól kapott. A királynak lelkére köti, hogy Egy áll felettünk,
akié minden hatalom és tekintély. A királyt Jósiás király példájával buzditja,
aki lerontotta a magaslatokat és arra bátorítja, hogy ő is tisztítson ki
mindent, ami a babonaságot elősegiti, úgymint a halottakért való közbenjárást
és szentek segítségül hívását. Azt írja, hogy nagy dolog egy nagy ország
királya lenni, de még nagyobb dolog igaz keresztyénnek lenni.
2.Aztán írt Kálvin tekintélyes embereknek pl a Coligny-knak. Coligny
admirálisnak akkor ír először, amikor az fogságben van. Ott súlyos beteg is
lesz, ez indítja arra, hogy kezdje olvasni a Szentírást. És ez lesz
megtérésének kezdete. Kálvin azt írja, hogy ami vele történik az Isten akarata.
Ő alá kell vesse magát Isten szuverén akaratának és engedelmeskednie kell annak.
Azt írja neki, hogy ő körülményeiben is Isten titkos tervét kell felismerje.
Azt írja, hogy amikor tisztesség és gazdagság vesz körül, akkor nehéz Istenre
hallgatni, ezért Isten eszközöket használ arra, hogy magunkba szálljunk „ Isten
most félrevont téged, hogy valamit a füledbe súgjon.Figyelmezteti, hogy Isten
dicsősége kell számára a legfontosabb legyen, ami mellett minden eltörpül.
Ezzel egyidőben feleségének is levelet ír, aki különben egy erős jellemű
asszony, s neki azt írja, hogy semmi sem történik Isten akarata nélkül, ez az
akarat szent és a mi javunkat munkálja. Kálvin rendíthetetlenül hiszi : minden
Istentől jön, mindent Isten cselekszik.Kálvin híres mondása : majdnem összetörsz,
de nekem elég, hogy a Te kezed teszi.Kálvin nem fogadja el, hogy a Sátán
cselekszik valamit és Isten azt megengedi, mert azt mondja, hogy a Sátán is
Isten kezében van. Ő nem tud semmit sem tenni Isten akarata nélkül.A Sátán se
tehet mást, mint Isten akaratát teljesíti.
Van ebben egy nagy vígasztalás, Isten megáldja a szenvedést,
amit Ő becsát reánk.
Coligny felesége majdnem meghal egy betegségben. Ez után Kálvin azt írja
neki, hogy meg kell érste a leckét, hogy ilyenkor szinte ujjainkkal tapintjuk
meg a múlandóságot, hogy csak egy lépés van köztünk és a halál között. A
betegség nem csak alázatra kell vezessen, hogy meglássuk, milyen törékenyek
vagyunk, hanem oda kell menekülnünk az Ő irgalmasságához, s abban is segít,
hogy a világi kívánságoktól megszabaduljunk, meg a feleslegest lemetszi rólunk
Isten.A betegség a halál hírnöke, készek kell legyünk a földi porsátort
elhagyni, amikor az Istennek tetszik. Amikor meggyógyulunk a betegségből, az
olyan, mint amikor feltámadunk a sírból, azért az újra visszakapott életet Neki
kell szentelnünk.
3.Foglyoknak és mártíroknak. Sok ilyen levele van, mert az idő sötét és az
üldözés kegyetlen volt. Miután Genfben kiképzést nyertek sok lelkész visszatért
Franciaországba, ahol hősiesen helytálltak s szolgálatuk vége sokszor halál és
vértanúság volt. Mihelyst Kálvin hírét vette az ilyenek letartóztatásának,
azonnal levelet írt nekik, hogy érezzék azt, hogy valaki törődik
velük.Bátorította őket és felkészítette a halálra.Ezek Kálvin legmeghatóbb
levelei, így lett Kálvin a mártírok lelkigondozója. Ezeket a leveleket a rabok
egy gyertya fényénél, vagy az ablakon beszüremkedő kis fénynél olvasták. Olyan
emberek kapták, akik láncokban voltak és akik a Kálvin levelének üzenetével
léptek a vérpadra vagy máglyára. Tiszteletből említsünk néhányat: Richard le
Fevre. Őt barátai egyszer kiszabadították, de két év múlva újra elfogták és
1554 julius 7-én máglyán megégették. Az öt Lyon-i fogoly.Ők Lausanne-ban
végezték a teológiát és visszatértek Fr.O ba hogy lp-ok legyenek. Egy árulás
áldozatai lettek, hosszas per után máglyahalálra ítélték őket Bátran léptek a
máglyára és még az égő tűzben is biztatták egymást. Mit ír Kálvin az ilyen
embereknek? Először is együttérzéséről bíztosítja őket, hogy megérti
szenvedésüket és el tudja képzelni helyzetüket. Biztosítja őket afelől, hogy az
egész igaz egyház gondol rájuk, ők nincsenek egyedül, ők az egy test tagjai. Három fázisban is ír
nekik.
a) a kihallgatás alatt Ott segíti őket, hogy mit válaszoljanak az
inkvizítoroknak, hogyan fejtsék ki a hitüket, hogy kerüljék el az eléjük vetett
csapdákat. Inti őket az elővigyázatosságra, de alázatra és őszinteségre is.
Emlékezteti őket bizonyságtételük magas értékére, hogy ez nem csak emberek, de
Isten előtt is elhangzik. Próbálják megnyerni ellenfeleiket, nem csak azért,
hogy enyhébb ítéletet kapjanak, hanem sokkal inkább, hogy ők is
engedelmeskedjenek Istennek. A legvitatottab témák : a hitből való megigazulás,
a jócselekedeteknek, mint érdemszerzésnek az elutasítása, az úrvacsora és mise
közötti különbség, a tisztítőtűz és a szerzetesi fogadalmak. Nem próbál kész
hitvallást adni nekik, mert a szívből jövő egyszerű hitvallás a legértékesebb,
írja nekik. Egyszer egy mártír elküldte Kálvinnak a hitvallását kiigazítás
céljából, de Kálvin sem hozzá nem tett, sem el nem vett belőle, annyira
becsülte a mártírok bizonyságtételét, pedig megjegyzi, hogy ő sok dologban
másképpen fogalmazott volna.
b) a fogvatartás ideje alatt. A kihallgatás legtöbbször rövid ideig
tartott, a fogvatartás még hónapokig, sőt évekig is és rettenetes körülmények
között tartották őket. Kálvin arra inti őket, hogy fogadják el, vessék alá
magukat Isten akaratának. Isten rendelte őket szenvedésre és halálra, hogy
ezáltal hitükről bizonyságot tegyenek. Isten keze vezeti őket a vértanúságra,
Kálvin kulcsszavai a mártírok számára : elfogadás, alávettetés és engedelmesség.
Mivel Isten vezet a vértanúságra, meg fogja adni mindazt, amire szükségünk van.
A foglyok számára a legnagyobb kérdés a kitartás, állhatatosság volt. Ki tudnak
mindvégig tartani? Kálvin annak a
meggyőződésének ad mindig hangot, hogy igen, mert Isten választotta ki őket a
vértanúságra. Kálvin tudja, hogy ez a hit kemény próbája, nehéz Isten
gyermekének megérteni, hogy az övéit szenvedésbe és halálba viszi, s eközben a
gonoszok vígan élnek. Tudja azt is, hogy a testi fájdalmak a legnehezebbek s
persze az még nehezebb, hogy meg kell válni az élettől s szeretteinktől. Tudja,
hogy az ember nincs se vasból, se ércből, gyenge teremtmény, de figyelmezteti
őket, hogy állhatatosságukon Isten dicsősége forog kockán és az értékesebb,
mint a földi életünk. Bátorítja őket a bibliaolvasásra és elmélkedésre, ha
pedig nincs bibliájuk, akkor kívülről megtanult igékről gondolkodjanak és
elmélkedjenek.
c) a kivégzés A kihallgatás és fogság után következik a kivégzés. Nem adja
fel soha a reményt és utolsó percig reménykedhetnek abban, hogy Isten
kiszabadítja őket, ha neki úgy tetszik. De Kálvin is jól tudja, hogy szinte
biztos, hogy halál lesz a végük. Kéri őket, hogy jó előre számoljanak le a
földi élettel és készüljenek fel a halálra. Azt is megírja nekik, hogy ellenségeik
meg fogják kapni méltó bűntetésüket, ők pedig az örök életet.
Kálvin
lelkigondozásának az alapelvei
1.Isten teljes szuveranítása. Isten abszolút szuveranitása a
kálvinizmus egyik alapelve. Ez a szuverén Isten mindennek a kiindulópontja.
Mindent Isten cselekszik, semmi sem történik akarata nélkül, sem a
természetben, sem az emberi világban. Minden Tőle jön, minden Általa áll fenn.
Nem eshet egyetlen esőcsepp az égből és nem fújhat a szél az Ő akarata nélkül.
A történelmet is teljességgel Isten akarata igazgatja. Ez az isteni
szuveranitás az a kőszikla, amire Kálvin épít. Ezen a kősziklán nyugszik Kálvin
lelkigondozása. Innen indul ki, amikor int, tanít, buzdít és vigasztal. A
betegség is Tőle jön, úgy mint az élet többi megpróbáltatása. Élet és halál
szintén Isten kezében van. A gyógyulás is az Ő munkája. A halál órája is az Ő
hatalmában van. Nyilván ott van az emberek gonoszsága és a Sátán támadása, de
Isten tartja pórázon az embereket és az ördögöt is. Egyrészt hagyja őket
működni, de másrészt határt szab működésüknek. Kálvin mindent a szuverén
Istenhez vezet vissza, az Ő gondviseléséhez, az Ő akaratához, az Ő terveihez.
Az Ő Istene nem egy távoli, elvont, hanem egy cselekvő, jelen levő, élő Isten.
Ez az Isten elhív, megszólít, parancsol, küld, fenyít, áld, az embert
megalázza, de fel is magasztalja majd. Kálvin Istent látja élet és halál,
boldogság és boldogtalanság, történelem, börtönök és máglyák felett.
2.Az ember nem önmagáé. Ez közvetlen következménye Isten
szuveranitásának. Az ember Isten dicsőségére kell éljen. Semmilyen emberi
gyengeség vagy nehézség sem mentesíthet minket attól, hogy Isten dicsőségét
keressük és munkáljuk. Amikor az Isten dicsősége forog kockán , az embernek
nincs mentsége. Az Isten dicsősége többet kell jelentsen minden emberi
kapcsolatnál. Kálvin nem győzi hangsúlyozni: Isten az első, Isten mindenek
fölött, Isten mindenek előtt. Isten dicsősége fontosabb, mint a mi életünk. Ha
száz életünk lenne, azt is oda kellene adnunk Isten dicsőségéért. Az Isten
dicsősége még üdvösségünknél is fontosabb. Mert nem a mi üdvösségünk a
történelem végső célja, hanem az Isten dicsősége. Az üdvösség nem cél
önmagában, hanem következmény, a cél Isten dicsősége. Aki személyes üdvösségét
állítja hite középpontjába, az az embert helyezné a középpontba és Istent
eszközzé degradálja saját üdvössége elérésére.
3.Engedelmesség Ha mi Isten tulajdonává lettünk és
Krisztushoz tartozunk, akkor a mi egész életünk engedelmesség kell legyen. Aki
a szuverén Istenben hisz, aki Isten dicsőségét keresi, annak nem marad más
választása, mint az engedelmesség útját járni.
4. A kereszt fegyelmezése. Kálvin tudja, hogy milyen nehéz az
emberi természetnek önmagát megtagadni, de az első lecke, amit Jézus tanít,
hogy magunkat fegyelmezzük. A megfeszített Jézus a mi legszebb példaképünk.
5. Kálvin misztikája. Mi eggyé válunk Krisztussal az Ő
halálában és feltámadásában. Kálvin misztikájában a lélek nem oldódik fel
Istenben. Soha nem hagyhatja figyelmen kívül, hogy egy nagy szakadék tátong a
szent Isten és a bűnös ember között. Az ember sohasem válik az istenség részévé
Mi fel kell készüljünk az új életre, ez nem aszkézisben, a fájdalom keresésében
áll, hanem megtérésben és belső megújulásban.
6.Az emberi természet teljes
romlottsága. Ez egy fontos helyet foglal el a Kálvin teológiájában. Bennünk
nincs más, csak a bűn mi nem tudunk semmi jót véghez vinni, ha a Szentlélek meg
nem elevenít minket. Ez minket alázatosakká kell tegyen, mert a legjobb
cselekedeteink is bűnökkel fertőzöttek.
7.Az ember felelőssége Az Isten szuveranitása nem zárja ki az
ember felelősségét, amilyen erős az Isten szuveranitása, éppoly hangsúlyos az
ember felelőssége is.
A
keresztyén élet Kálvin leveleiben
Az Isten szuveranitása
magába foglalja az ember engedelmességét. A mi hivatásunk az, hogy alávessük
magunkat az Isten akaratának. Miért? Mert teremtettségünk és megváltottságunk
folytán nem a magunkéi, hanem Istené vagyunk. De mi az Isten akarata? A sok út
közül, melyik az Isten útja?
1.Isten kijelenti magát a
Bibliában.Sehol máshol
nem kell Isten akaratát keresni, csak az igében, mondja Kálvin. Amit nekünk a
biztos vezetéshez tudni kell, az mind benne van a Bibliában. Kálvin elveti azt
az álláspontot, hogy Isten igéje homályos, bizonytalan lenne. Az ige nem egy
viszból való orr, amit mindenki oda csavar, ahova éppen akar.
2.A Szentlélek által való
megvilágosittatás. Két
dolog fontos itt. Az egyik, hogy hogy a bennünk levő Szentlélek igent mondjon
az ige hangjára, a másik pedig az, hogy a Szentlélek a régi igét aktualizálja,
hogy az a mában szólítson meg minket. Ha ezerszer hallanánk is egy igét, az
semmit sem érne, ha a Szentlélek nem munkálkodna bennünk, nem nyitná meg
fülünket és nem vésné belénk az igét.
3Az engedelmesség feltétele
a hitben való növekedésnek. Ha egy parancsnak engedelmeskedünk, akkor engedelmességből
engedelmességbe, ismeretből ismeretbe jutunk.
4 A körülmények is lehetnek
Isten akaratának kijelentői. Néha Isten megad, néha elvesz lehetőségeket. Ez Kálvin ú.n.”nyitott ajtó” elmélete. Ez azt jelenti,
hogy amikor Isten megnyit egy ajtót, hogy az evangéliumot hirdessük, akkor
lépjünk be azon. Ha viszont be van zárva egy ajtó, akkor menjünk és keressünk
máshol egy nyitott ajtót.Amikor egy ajtó megnyilik, ez nyilvános jele annak,
hogy Isten hív minket egy szolgálatra. Vegyük észre és ragadjuk meg az
alkalmat.senki se mulassza el kötelességét, ha alkalmas az idő. A nyitott ajtó
elméletéből értjük meg, hogy Kálvin kevés érdeklődést mutatott a világmisszió
felé. Csak Európa felé fordult, mert azt mondta, hogy itt van bőven elvégzendő
munka., itt elég nyitott ajtó van és nem kell más földrészen munkát keresni.
5.Köteleztetés a hit
megvallására. Kálvin nem
absztrakt dolgokról beszél, nem egy ideális keresztyén életről tér és idő
felett, hanem a 16-ik századi életről, ami tele volt szenvedélyességgel,
szétszakadozottsággal. Kálvin számára a legfontosabb a reformáció győzelme
Európában, főleg Franciaországban. Ebben az időben hősökre volt szükség, hisz
aki nyilvánosan megvallotta hitét az életét tette kockára. Egy véres időben nem
volt helye a kételkedésnek, sem a félelmes szívüekre, sem a bizonytalankodókra.
Éppúgy, mint az első századokban olyan emberekre volt szükség, akik készek
voltak hitüket a nyilvánosság előtt megvallani. Ezért kész kell lenni a
szülőföld, a vagyon elhagyására s ha kell a vértanúság vállalására is.
6.A hit aktivizmusa. A Kálvin által hirdetett kegyesség távol
áll a passzív szemlélődéstől, az Isten élvezésétől(fruitio Dei) Az ember ne
önmagával legyen elfoglalva, hanem vesse bele magát a harcba. Nem a személyes
üdvösség most a legfontosabb, hanem az Isten dicsősége és az Isten országának a
terjedése. Ez pedig csak úgy terjed, ha mi megvalljuk hitünket. Mindenkit, akit
csak elérhetünk, nyerjünk meg Krisztusnak. Az igaz, hogy mindent Isten végez,
de Ő emberek által cselekszik. Az ember minden erejét összeszedve kell
dolgozzon, de az eredményt az Úrra kell bizni. Soha nem tehetünk annyit, hogy
azt mondhassuk, már semmi tennivaló sincs.
7 Állhatatosság Kálvin állhatatosságra int az ellenséggel
és minden akadállyal szemben. Az állhatatosság is Isten ajándéka, ezért ezt
Tőle kell kérni.
8.Irgalmasság Egy olyan időben él és lelkigondoz
Kálvin, amikor az emberek tele vannak sebekkel. Egy ilyen időben az ember nem
lehet irgalmatlan. Segítsük azokat például, akik üldöztetnek a Krisztusért. Az
se tartson vissza az irgalmasságtól, ha úgy érezzük, hogy valaki nem érdemli
meg az irgalmasságunkat.
9.Szolidaritás. Az a Kálvin, akit sokan
individualizmussal vádolnak, azt mondja, hogy minden hívő oda van kötve a
másikhoz., mert egy testnek a tagjai vagyunk. Mindent tegyünk meg a szenvedők
segítésére, mintha mi magunk szenvednénk.
10.Család A szülők felelősséget hordoznak
gyermekeikért, hogy tanítsák őket az igére és engedelmességre vezessék őket.
Nem kis tisztesség szülőnek lenni, hogy a gyermek Isten képére és
hasonlatosságára van teremtve. A gyermekeket Isten félelmére kell nevelni, ez a
legértékesebb örökség, amit a szülők gyermekeikre hagyhatnak. A gyermekek a
jövő ígérete és az egyház magvetése.
11.Engedelmesség a
felsőbbségnek. Kálvin
számára ez sérthetetlen. A felsőbbség Istentől van, az Ő gondviselése és szent
rendelése, mivel Isten ez által akarja népét vezetni. Nekik engedelmeskedni
kell, mert ők Isten képviselői a földön, akik nekik engedelmeskednek, azok
Istennek engedelmeskednek, akik nekik ellenállnak, azok Istennek állnak ellen.
Ez érvényes a méltatlan felsőbbségre is, még akkor is, ha a hatalom zsarnoki.
Kálvin itt nem tűr ellentmondást, akkor is engedelmeskedni kell, ha a hatalom
zsarnokok kezében van, akik a törvényt lábbal tiporják. Kálvin számára ez az
engedelmesség is Isten szuveranitásából származik. Minden Isten akaratából van,
még a méltatlan felsőbbség is. Állandóan óv a lázadástól és türelemre int. Ha
egy csepp vért ontunk, Európa folyói vértől fognak áradni.- mondja. Ha a hívők
üldöztetnek, ők ezt el kell fogadják, mint Isten gondviselésének végzését,
Isten segítségével mindent ki lehet bírni. De nem csak a türelem és passzivitás
a fontos, hanem igyekezzenek üldözőiket Krisztusbnak megnyerni. Kálvin egy
véres időben, ami tele volt háborúval, erőszakkal, vérontással a béke hirdetője
és szerzője volt. Kálvin tanácsa mindig ez: bizalommal elfogadni és türelemmel
alávetni és engedelmeskedni Isten akaratának. Nem véletlen, hogy közmondássá
lett: türelmes, mint egy hugenotta.
Ezek alapján egy olyan
ember jelenik meg előttünk, akit annyira átjár Isten szuveranitása, hogy semmi
sem rendíti meg, semmi sem hozza ki sodrából. Ő Istenben él, hisz mindent Tőle
kapott. Hite világító hit, szent kötelessége Krisztust megvallani az emberek
előtt, nem gondolva a veszéllyel, ami ezzel járhat. Ellenségei ellen nem lázad,
testvérei felé telve van szeretettel.Istenfélelemben vezeti családját,
türelmesen elhordozza a gyalázást és szenvedést, tüzes szívvel imádkozik és
várja Krisztusát. A hívő ember egész életéből ki kell tetszedjen, hogy hite és
kegyessége igazi, a legapróbb cselekedetünknek is köze van Istenhez, mert azon
le lehet mérni, hogy kinek szolgálunk. Isten szuveranitása azt jelenti: mindent
adunk Istennek vagy semmit. A Kálvin hite egy harcos hit. A hívő szüntelenül
veszélyekkel és akadályokkal kell megküzdjön. A harc halálunkig tart, soha nem
leszün veteránok, hanem mindvégig katonák maradunk.
Hogyan
vigasztal és bátorít Kálvin?
1.A próbákban Érdekes az, hogy Kálvin hősiességet kér
az embertől. S közben teljes romlottságáról tesz bizonyságot. Hogy lehet a
kettőt összeegyeztetni? Az világos, hogy Kálvinnak nincsenek illuziói az
emberrel szemben, ő úgy látja az embert, ahogy az van : megromlott
természetével, gyengeségével, elesettségével. S Mégis Kálvin ebből a teljesen
romlott emberből valóságos hőst akar formálni, aki negedelmes és bizonyságot
tesz, aki még a vértanúságot is vállalja.
Kálvinnak nincsenek elvárásai az emberrel szemben, hisz ismerte a
Bibliát és a saját szívét, tudta hogy természetünk szerint mi Isten ellenségei
vagyunk. Hogy lehet ettől az embertől mégis nagy dolgokat várni? Hogy lehet az,
hogy miután Kálvin olyan pesszimista képet fest az emberről, mégis optimista
módon hősies tulajdonságokat vár el tőle? Honnan kapunk segítséget a
megpróbáltatások, a kísértések között? Ezt a kérdést is az Isten szuveranitása
oldja meg. Ha csak az ember lenne, akkor Kálvin is kétségbe esne. De van egy
szuverén Isten, aki az embert megdolgozza, formálja, és aki elvégzi benne azt,
amire magától soha se lett volna képes. Kálvin nem az embertől., hanem az
Istentől vár csodákat, amiket Ő a gyenge és romlott emberben el tud végezni mindent
Isten tesz Isten hamarabb látja a mi bennünk levő munkáját, mint
gyengeségeinket, írja az egyik levelében Gyakran hivatkozik a Fil.1,6 ra, hogy
amit Isten elkezdett, azt el is fogja végezni bennünk. A hősiesség és
vértanúság az Isten bennünk való hatalmas
munkájának az eredménye. Persze, hogy az ember is össze kell szedje minden
erejét, de ennek csak akkor van értelme, ha Isten támogatja. Mire alapozza
Kálvin azt a bizonyosságo, hogy a gyenge emberben elvégzi az Ő munkáját?
Kizárólag Isten ígéreteire, vagyis a Bibliára. Kálvin mindenben a Biblia
embere. Ami a Bibliában van, az számára abszolút igazság. Ezért mi is Isten
ígéreteire kell támaszkodnunk, mert azok egy olyan létrát képeznek, amin a
mennybe jutunk. Ígéreteire pedig azért lehet támaszkodni, mert Ő mindenható.
Mindenhatósága mindenek előtt azt jelenti, hogy ígéreteit be tudja teljesíteni.
Vannak olyan emberek is, akik a megpróbáltatásban elesnek. Ez a Kálvin idejében
azt jelentette leginkább, hogy az üldözéstől való félelemben megtagadták
hitükat. Kálvin nagyon világos és őszinte ebben a kérdésben, de tele van
együttérzéssel. Nem próbálja kicsinyíteni a bukás komolyságát, mert ez a Sátán
győzelme és botránkozás a hívők számára.. A Sátán diadalmaskodik ilyenkor és mi
nem tehetünk mást, mint hogy sóhajtva lehajtjuk fejünk. Kálvin prófétai hangon
ítéli el ezeket és nem hajlandó a rosszat jónak mondani. De nem csak azt
érezteti ezekkel az emberekkel, hogy nagyot buktak, hanem bíztatja őket, hogy a
jövőben legyenek hűségesek. Bukásuk vezesse őket alázatra, s ők tudhatják azt,
hogy Isten nem vetette el őket. Ha mi el is estünk, -mondja Kálvin-Isten
kegyelmesen nyujtja kezét, hogy bukásunk ne legyen halálos. A bukást lássuk,
mint egy kivételes szerencsétlenséget, amiből van felépülés.
2.A szenvedésben. Kálvin maga is sokat szenvedett és egy
olyan időben élt, amikor mások is rengeteget szenvedtek. Polgárháború, üldözés,
száműzetés és pestis, azt mondhatjuk, hogy az élet egy állandó szenvedés volt,
a hívők élete olyan volt, mint a tetőn levő madáré, aki nem tudhatja, hogy
holnap még él-e egyáltalán. Kálvinnak itt is az Isten szuveranítása segít, hisz
ez a bizonytalan élet ott van az Isten kezében, aki mindeneket irányít az Ő
akaratával. Mi az Isten mindenhatóságára bízhatjuk magunkat és ott biztonságban
vagyunk. Nagy megkönnyebbülés számunkra, hogy Isten mindent hatalmas kezében
tart, hogy akarata és bölcsessége által mindeneket ural, s hogy nekünk se tűz,
se kard nem árthat az Ő akarata és jótetszése nélkül. A kálvinista ember abban
talál megnyugvást, hogy semmi se történhet az Isten akarata nélkül. A szenvedés
ennek ellenére nehéz és a keresztyén ember is ordíthat fájdalmában, de
ugyanakkor abban nyugszik meg, hogy Isten így akarta. Ha nem hiszünk Isten
gondviselésében-mondja Kálvin- akkor a legkisebb baj is kétségbe ejt, akkor az
egész élet egy nagy labirintus lesz, ahol nem látjuk a kiutat. Isten
szuveranitása, hogy minden az Ő kezében van, s az Istenben való bizalom kéz a
kézben mennek Kálvinnál. Isten nem helyez nagyobb terhet ránk, mint amit
elhordozhatnánk, és ha a teher növekszik, az erő is növekedni fog. Minél
súlyosabb a kereszt, annál nagyobb a kegyelem. De Isten csak akkor segít meg,
ha engedelmesek vagyunk Hogy várjuk el, hogy Isten megáldjon, amikor a saját
útjainkon járunk és ellenállunk akaratának?
A szenvedés lehet fenyítés
is. A fenyítés, más mint a bűntetés. A fenyítés hozzátartozik Isten
pedagógiájához, nevelő munkájához, mert Ő Atya. A fenyítés Isten áldása és az Ő
szeretetének a bizonyítéka. A szenvedéssel Isten megpróbálja hitünket, csak úgy
lesz az igazi kincsünkké, csak így lesz a hit nem csak az értelem dolga, hanem
élő bizonyosság A szenvedésnek is az a célja, hogy elszakítson minket ettől a
földtől és odafordítson az örökkévaló dolgok felé. A szenvedés végső soron
Krisztushoz tesz hasonlóvá, minél nagyobb és erősebb a szenvedésünk, annál
erősebb a Krisztussal való közösségünk.
3.A halállal szemben A halállal szemben a lekigondozónak
kettős feladata van. Egyrészt azokat akik a halálhoz közelednek, erre fel kell
készíteni. Másodsorban a hátramaradottakat vígasztalni kell. Ennél fontos a
hálaadás. Legyünk hálásak, hogy szeretteink egy ideig a mieink lehettek,
ismerhettük őket. De a hálaadás még nem minden Kálvin a halállal szemben is
Isten szuveranitásában és gondviseklésében találja meg a vigasztalást. A halál
sem véletlen, hanem Isten által akart esemény. Mi sokszor nem értjük meg
Istent, de megvigasztal, ha például egy fiatal hal meg, hogy ő megfutotta azt a
pályát, amit Isten neki szánt.Mi úgy gondoljuk, hogy egy fiatal élete virágában
megy el, holott Istennél már érettségre jutott. A fiatalok sírjánál azzal
vigasztal, hogy ők sok kísértéstől és bukástól mentődtek meg. Ezenfelül az is
megvigasztal, ha arra az örömre gondolunk, ami azoknak van fenntartva, akik
Krisztusban halnak meg. A hívő számára a halál megváltás a a bűn szolgaságától
és általmenetel Isten országába. Kálvin azonban józan marad és azt is látja,
hogy a halál a félelmek királya, a halál a pokol szakadéka. De a hit le tudja
győzni a halál rettentésétés így a fullánkja elvétetik.
Kálvin elveti azt a
gondolatot, hogy a halottak alusznak a feltámadás nagy napjáig. Nem, mert
közvetlenül a halál után Krisztus jelenlétének örvendeznek. A hívőt épp erről
lehet felismerni, hogy ő nem fél a haláltól, hanem örvendezni tud a halállal
szemben. A hitetlenségnek a jele, ha a félelmek nagyobbak, mint az öröm és a
reménység vigysztalása. Ha a menny a mi igazi hazánk, akkor nézhetek-e másképp
a földi életünkre, mint egy idegen földön való vándorlásra? Figyelmeztet arra,
hogy mérsékeljük magunkat a fájdalmunkban, a hívő is sírhat, de látszodjon meg,
hogy hívőként sír. Van-e akkor vigasztalás, ha egy nem hívő ember hal meg? A
Ferrarai hercegnő elveszítette vejét, aki a protestantizmus esküdt ellensége
volt. Sok protestáns lelkész kárhozottá nyílvánította ezért. Ezt a hercegnő
elpanaszolja Kálvinnak. Ő azt írja, hogy nem gondolná, hogy elkárhozott volna,
mert halála előtt az ellenkezőjét bizonyította annak, amit addig mondott.
Jóllelehet Kálvin világosan beszél a választottakról és az elvetettekről, de
senkit sem sorol az elveszettek közé, mert nem lehet tudni, hogy az utolsó
pillanatban Isten valakinek nem nyitja-e meg szemét és nem fogadja-e
kegyelmébe.
Tanácsok
rendkívüli esetekben
Kálvinhoz sokan fordultak nehéz lelkigondozói esetekben. Pl. egy férfi elhagyhatja-e hazáját, akit a mártírhalál fenyeget s
felesége nem hajlandó vele menni? Meg kell próbálja meggyőzni, hogy vele együtt
menjen, de ha semmit sem ér el, menjen magában felesége nélkül.
Részvétel a pápista
szertartásokban. Egy
királyi tisztviselő fordul ebben a helyzetben Kálvinhoz, hogy elkísérheti-e a
királyt egy ilyen szertartásra, úgy tűnik, hogy az illető Naámán példájára
hivatkozik. Kálvin ezt nem engedi meg, mondván, hogy Naámán senkit se
botránkoztatott meg és mások voltak a körülmények. Két dolog miatt nem teheti
ezt:
1.megszomorítaná az Isten gyermekeit, megbotránkoztatná őket és a
tudatlanokat megriasztaná
2.az ellenségnek okot adna a felfuvalkodottságra
Egy asszony fordul hozzá, mondván hogy férje halála
előtt megeskette, hogy nem fog Kálvinnal levelezni, be kell –e tarsa esküjét?
Kálvin azt mondja enem, mert ez olyan, mint az apácák esküje a kolostorban Ezt
az esküt azért is érvénytelennek kell tekinteni, mert ez az ő hitének rovására
történne.
A szükséghazugság. Természetesen elítéli a hazugságot, de
vannak esetek, amikor a szeretet fontosabb, mint az igazság. Pl egy lelkész
letagadhatja, hogy istentiszteletet tartott , mert ha bevallja sok családot,
köztük gyermekekekt sodorna életveszélybe.
Azt is megkérdezték Kálvintól, hogy szabad-e elmenekülni a pestis elől? Kálvin azt mondja, hogy
Isten szuveranitásából kiindulva nem, mert Isten bárhol meg tud őrizni, ott is
ahol az a leginkább tombol, de megengedi, viszont az nem menekülhet el, akinek
ott fontos hivatása van pl. világi
felsőbbség tagja vagy lelkipásztor.
Sok házassági kérdéssel jöttek
hozzá, sok gond volt a polgári státussal, hisz ekkor a házasságkötés az egyház
kezében volt, voltak már akkor is házassági konfliktusok és válások is szép
számmal. Megengedi, hogy egy férfi elvegye elhalt felesége húgát vagy testvére
özvegyét. Mit tegyen a hívő feleség, ha hitetelen férje bántalmazza? Pál
álláspontját képviseli: a hívő asszony nem válhat el hitetlen férjétől, még
akkor sem, ha attól sokat kell szenvednie, imádkozzon érte és próbálja meg az
igazságra elvezetni. De ha súlyosan bántalmazza és életveszélyben van, akkor
meneküljön el tőle. Megkérdezik tőle, hogy elkárhozott-e a megkereszteletlenül elhalt gyermek, Kálvin válasza: határozott nem.
A kereszt jelének a viselését elutasítja, megengedi a a kamattal való kölcsönadást,
de ne legyen uzsoráskodás.
Azt mondhatjuk, hogy
Kálvin a reformáció korának a lelkiismerete volt. Ha volt valaha lelkiismeretes
lelkigondozó, akkor az Kálvin volt, aki Genfben bátorított és megnyugtatott,
vagy épp intett és feddett, aki sohasem próbált egyszerű megoldásokat adni, de
bibliai alapelvek segítségével próbált segítséget nyujtani. Kálvin
lelkigondozásában nagy önuarlmat, egészséges értelmet és világos látást mutat,
mindezt pedig Isten igéje alapján.
Kálvin
lelkigondozásának jellemző vonásai
1.Hogyan jutott kapcsolatba
a lelkigondozottakkal?
Sokszor egy közvetítő barát által. Sokszor ő maga kezdeményezte a levelezést,
sokszor pedig válaszol egy levélre, amiben hozzá intéztek kérdéseket. Ha ő
kezdeményezi a levelezést, mindig bocsánatot kér és ilyeneket mond: nem akarok
más életébe beleavatkozni, de Isten mégis erre indítja őt. A legtöbbször
barátainak ír szeretetből. Sokszor azt írja, hogy valószínű, hogy felesleges a
levele, mert az illető időközben már el is jutott a helyes látásra és akkor ő
csak egy kis erősítést ad ebben.
2.Kettős cél. Az első a bátorítás, bíztatás, a hitben
való megerősödés.. A második azonban az
Isten országának az előmenetele. Az egyes ember győzelme vagy bukása az Isten
országának előmenetelét vagy hátráltatását szolgálja.
3.Alázat. Senkit se akar megbántani, nem érzi
magát senkinél feljebbvalónak, nem akar felülről semmit se ráerőltetni
valakire, ő is olyan gyengének érzi magát, mint az, akinek segíteni próbál.
4.Tekintély. Bár ő is gyenge ember, mivel azonban Isten
elhívottja, küldöttje ezért tekintélye van. Tudatában van annak, hogy Isten
nevében beszél, hogy Krisztus jelenlétében szól, ezért, amit mond az nem baráti
tanács, vagy a saját megtapasztalása, hanem Isten akaratának továbbadása.
5.Kérlelhetetlenség Kálvin irásmagyarázata és lelkigondozása
nem ismeri a bizonytalanságot, habozást. Mivel meg van győződve, hogy Isten
igéjét képviseli, nem tűr ellentmondást.
6.Saját vélemény Azt akarja elérni, hogy mindenki maga is
győződjön meg az igazságról, ez legyen az ő személyes véleménye is, ne azért
engedelmeskedjen, mert azt ő mondta, Kálvin el akar tűnni, hogy a
lelkigondozott egyedül maradjon Istennel, az igével és lelkiismeretével, hogy ő
maga dönthesse el, hogy mi a jó és mi a rossz.
7.A lelkigondozó szerepe és helye. Ez nagyon fontos.Isten adja a vezetést,
de a lelkigondozó nyitja meg a lelkigondozott szemét, hogy adott esetben
meglássa, mit is akar Isten.A lelkigondozó erősíti a lekigondozott akaratát,
hogy ő a felismert kötelességet teljesíteni tudja. A lelkigondozó nem más, mint
Isten igéjének a tolmácsa. Olyan embereken segít, akik haboznak,
bizonytalankodnak, nem tudják, hogy mit cselekedjenek. A csüggedőket emlékezteti
Isten gazdag ígéreteire. A botladozóknak, elbukóknak segítséget ad, hogy
bűnbánatot tarsanak és megtérjenek. Kálvin nem kapcsolja ki az ember
aktivitását. Soha nem tesz különbséget az Isten és az ember cselekedete között,
azokat nem választja el egymástól. Sok esetben világos, hogy csak Isten
cselekszik, pl. egy betegségből való gyógyulás, máskor azonban embereket
használ fel. Kálvin elutasítja azt a szőrszálhasogatást, ami különbséget tenne
Isten és az ember munkája között, ami Isten munkáját felmagasztalná és az emberét
lebecsülné. Hogyan tudna a mi meghomályosult látásunk ebben világosságot teremteni-teszi
fel Kálvin a kérdést? Akkor is Isten cseklekszik, amikor engedetlenek vagyunk,
akkor akaratunk ellenére használ fel.de óriási különbség van aközött, amikor
engedetlen embereket használ fel(pl.Nabukodonozor), mert őket Isten bosszúja
eszközeként, az engedelmes embert, pedig az üdvösség eszközeként használja fel.
A lelkigondozó egy
alkalmas eszköz az Isten kezében, aki által Isten szól, cselekszik, emberi
szíveket magához von, a helyes útra térít, embereket megőriz bukásoktól,
bűnöktől. Kálvin tudatában van annak, hogy akkor is mindent Isten cselekszik,
amikor meinket felhasznál, hisz minden mi munkánk hiábavaló lenne, ha Isten
abba nem adná bele az ő erejét és kegyelmét.
8.A lelkigondozás bibliai
jellege. Ez három
dologban mutatkozik meg:
a.állandóan bibliai példákra hivatkozik, benne valósággal élnek a Biblia
emberei: Ábrahám, Mózes, Dávid,Péter és a többiek.
b.állandóan arra buzdítja lelkigondozottjait, hogy olvassák a Bibliát,
elmélkedjenek minél többet felette.
c.nagy hangsúlyt fektet a tanításra. A biblia az élet minden gyakorlati
kérdésében eligazít és a hit legfőbb szabálya.
9.Kételkedés
Kálvin lelkigondozásában nem sok helye van a kételkedésnek, mivel a Biblia
nem vita tárgya. (Ha Kálvin román katonatiszt lett volna akkor így fejezte volna
ki: Biblia nu se discută ci se execută) Kálvin a kételkedésről mindig úgy beszél,
mint ami hiba, gyarlóság, hitetlenség.
10.Mai kérdések. Ezek ismeretlenek Kálvinnál Ne felejtsük
el, hogy Kálvin a középkorban élt, Galilei és Newton előtt. Alig van szó lelkigondozásában
a rossz eredetéről, Kálvin számára egyértelmű volt, hogy Isten úgy akarta, hogy
rossz is legyen. Kálvint, mint abban az időben mindenkit a leginkább a
katolicizmus és a protestantizmus közötti vitás kérdések foglalkoztatták.
Hitből való megiagzulás, szentek, tisztelete, tisztítótűz stb.
11.Egyszerűség. Mindig és mindenben erre törekedett,
világosan és egyenesen halad lelkigondozásában a cél felé. Az egész keresztyén
életet néhány alapvető dologra redukálja. Amikor pl. kötelességeinkről beszél,
ott a kulcsszó az engedelmesség Isten igéjének. A döntések meghozatalánál pedig
: önmegtagadás, a megpróbáltatásokban: elfogadás és türelem, veszélyben és
üldöztetésben : bizalom lés reménység. Egész lelkigondozását talán egyetlen
mondatban összefoglalva így lehetne elmondani : Isten minket egész életünkön át
hatalmas kezében tart és ez élet után megnyitja számunkra a mennyet.
Összefoglalva végszóként
azt lehetne mondani: az evangélium szolgáinak, a lelkigondozóknak egyedül Isten
igéje ad tekintélyt, az ő egyetlen feladatuk és gondjuk az kell legyen, hogy
Isten igéjét tolmácsolják és alkalmazzák az élet minden területére.
Lelkigondozó és lelkigondozott egyaránt azon kell legyen, hogy mindenben az
Isten dicsősége ragyogjon fel és legyen nyilvánvalóvá.
Ezt az előadásomat is
azzal zárom, mint a két tavalyit: ha ezt a célt csak a legkisebb mértékben én
is elő tudtam mozdítani ezen előadás által, akkor ezért is- Istené legyen
minden dicsőség.
Marosvásárhely 2010 passió heteiben Lőrincz István
Felhasznált irodalom: Jean-Daniel Benoit Calvijn als zielzorger
Gyökössy
Endre A lelkigondozó Kálvin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése