Barangolás
bibliai tájakon:Hánókh
Ez személynév is, Kain
fiának a neve, de egy város neve is, az első városé, amit Kain épített és
fiáról nevezett el.Érdems elgondolkodni arról, hogy mit is jelentett ez a város
akkor és mit jelent ma számunkra. Mi Isten terve a várossal? Ez a szó több mint
3OOO-szer fordul elő a Szentírásban. Az első várossal illetve városépítővel a
büneset után találkozunk. Kain kezd városépítésbe , miután megöli Ábelt. A
testvérgyilkosság és a városépítés szoros összefüggésben állanak egymással.
Miután tehát Kain megöli Ábelt, Isten felelősségre vonja őt : mit cselekedtél?
A te testvérednek a vére kiált fel hozzám az égre. Isten ekkor megátkozza Kaint
: átkozott légy e földön, mely megnyitotta az ő száját, hogy befogadja a te
atyádfiának vérét a te kezedből. Az átok egészen konkrétan is meg van nevezve :
mikor a földet müveled, ne adja az néked többé az ő termő erejét, bújdosó és
vándorló légy e földön. Ez egy nehéz sors : állandóan útban lenni, sehol se
találni nyugalmat, mindig menekülni. Nincs az embernek egy stabil hajléka,
otthona, nincs egy hely ahol egy kicsit nyugodtan, biztonságban érezheti magát.
Kain megretten az átok hallatán : ímé elüzöl engem a földnek színéről, bújdosó
és vándorló leszek és akárki talál rám,megöl engemet. De az Úr védelmébe veszi
Kaint, mondván hogy aki őt megölné, az hétszeresen megbüntettetik. S az Úr
megbélyegzi Kaint, hogy senki ne ölje meg, aki rá talál. Kain Ábelnek nem adott
biztonságot, de Isten Kainnak védelmet ad. De Kain még ezt az enyhített büntetést
se tudja elfogadni, nincs megelégedve sorsával és két dolgot tesz azért, hogy
az Istentől kapott büntetést semlegesítse : családot alapít és várost épít.
Felépíti a maga Isten nélküli egzisztenciáját. Neki úgymond nincs szüksége
Isten védelmére, ő majd gondoskodik a maga biztonságáról, mégpedig a maga által
épített várossal. Ez egy nem akármilyen város, két komoly szándék van mögötte.
Az első az, hogy nem fogadja el büntetését, így a városépítás lázadás Isten
ellen. A második dolog, hogy nem fogadja el azt a biztonságot, amit Isten ígér
neki, ő majd maga garantálja a saját biztonságát. Igy ez a város az ő Istentől
való függetlenségének a jele. Már mondtuk, hogy a családalapítás és városépítés
szorosan egymáshoz tartoznak. Ez kitetszik abból az egyszerü tényből, hogy a
várost a saját fiáról Hánókhnak nevezi el. A családja és a város teljességgel
egymáshoz tartoznak. Kain jól elboldogul Isten nélkül is. Neki elég, hogy van
családja, van egzisztenciája, van egy szép családja és egy szép városa. Istenre
nincs szüksége se neki, se a családjának, se az általa épített városnak. A
Hánókh név azt jelenti : odaszentelni, felszentelni, alapítani. Kain most egy
egészen új dolgot szentel fel : egy Isten nélküli várost. Ez a város épp az
ellentéte az Édennek. Ez Kain alternatívája. Ez a város valami egészen új dolog
akar lenni, az ember városa, az Isten nélküli város.
Isten neve számára e
városban nincs hely. Az ember mobilizálódik Isten ellen. Az emberek
összefognak, hogy Istent letaszítsák a trónjáról, az ember végérvényesen le
akar számolni Istennel.
A városépítésben tehát az
ember a maga hatalmi vágyát, érvényesülési szándékát éli ki. A várost kezdettől
fogva jellemzik a kemény bünök : szenvedélyek, szabad-szerelem, erőszak,
élvezetvágy és annak hajszolása. Valaki egyszer úgy fogalmazott, hogy a városok
fölött nem csak egy légköri, hanem egy lelki szmog is van, ami nem akarja Isten
igéjét átengedni. A város egy nagyon jó hely az ember számára, ahol Isten
nélkül is megélhet. Falun még akarva.-akaratlan is érik lelki hatások az
embereket, ha valaki teljességgel elidegenedik Istentől és egyháztól azt még
megdorgálják a többiek, városon ilyen már nincs, itt nagyszerüen el tud
rejtőzni az ember Isten elől.
Ezek után azt remélnénk,
hogy legalább Jeruzsálemmel sokkal jobb a helyzet. Sajnos nem így áll a
helyzet. A próféták rengeteget ostorozzák Jeruzsálemet bünei miatt. Sofóniás,
Jeremiás, Ezékiel jajszót kiáltanak Jeruzsálem ellen, amelyet ellenszegülőnek,
undoknak és erőszakodskodónak neveznek. Jeruzsálem is leborul a bálványok
előtt. Ezékiel próféta ezért odáig megy, hogy Jeruzsálemet Sodomával
azonosítja. Jeruzsálem se jobb, mint a pogány városok. De erről még külön lesz
majd szó e sorozat rendjén.
Ezek után feltevődik a súlyos kérdés : hát
akkor a város egy olyan hely,ahol a hit teljességgel meghal, ahol az egyház
napjai is meg vannak számolva? 1965-ben megjelent egy könyv, Harvey Cox a
szerzője, aki azt állítja, hogy a modern kornak két jellemzője van : az
elvárosiasodás és a hagyományos vallások összeomlása és ez a kettő szoros
összefüggésben áll egymással. Kétségtelen, hogy összefüggés van az
elvárosiasodás és a hitetlenség növekedése között. Ezek szerint a hívő ember
számára az a legjobb megoldás, hogy kimeneküljön a városból, mert a város nem
egy számára való hely? Ezt teológiailag nagyon jól meg lehet alapozni Ábrahám
történetével, hiszen Isten őt kiküldi Úr-Khaszdim városából és egy nomád,
vándorló életmódra hívja el. Hogy mindig útban legyen, hogy sehol se legyen
otthon. Ábrahám is a Kain sorsára jut, tehetjük fel a nehéz kérdést? De itt van
egy nagyon lényeges dolog, egy óriási különbség Kain és Ábrahám között. Kain a
megátkozott, Ábrahám pedig a megáldott ember. Ábrahám az áldásban mindent
megkap, a biztonságát is, ezért neki nem kell várost építenie a maga
biztonságának a szavatolására. Ábrahám Istentől kapja a családot is és kap
Istentől alapokkal bíró várost is. Ábrahám nem választja a várost, amikor
válásra kerül a sor a Lóttal való feszültségben sem, Lót az, aki a városokkal
teli Jordán völgyet választja. De Ábrahám szenvedélyesen imádkozik a városok
megtartásáért, megmaradásáért. Jeremiás is arra buzdítja a fogságban levő
atyjafiait, hogy imádkozzanak Babilonért és munkálkodjanak annak jólétén.
A döntő fordulat azonban
itt is a Jézus születése. Jézus egy városban születik meg, Betlehemben, a Dávid
városában. És egy városban, Názéretben tölti a gyermek és ifjúkorát. Kapernaum
pedig mind a mai napig a Jézus városa. Jézus nem félt a városban megszületni,
felnőni, élni. Ezzel is azt hirdette, hogy Isten nem mondott le a városokról. Már
Sofóniás próféta is hirdette a jajszó mellett, hogy Isten maraszt Jeruzsálemben
nyomorúlt és szegény népet, akik bíznak az Úr nevében. Tehát a városban is
lehet az Úr nevében bízni. Az Újszövetség két nagy embere nagyon szerette a
várost. Az egyik Lukács, ő 97-szer használja a város szót a két könyvében, mig
a másik három evangélista együttvéve csak 47-szer. A másik igazi városi ember
Pál apostol. Ő egy nagyvárosban született és missziói munkája során mindig
városokba megy. Antiókhia lesz a missziói bázis, ez a hatalmas metropolis, már
abban az időben több mint 3OO.OOO lakosa volt, Róma és Alexandria után a
birodalom harmadik legnagyobb városa. Erről a városról már részletesen
szóltunk, s arról is, hogy milyen áldott gyülekezet élt itt. Istennek Korinthusban
is sok népe volt. És még abban a városban is volt gyülekezete Krisztusnak, ahol
a Sátán királyi széke volt : Pergámumban. Ebben a városban már mártirok is
voltak ebben az időben, Antipást név szerin emliti a Jelenések könyve. A város
tehát egy nagyon nehéz hely a gyülekezet számára, de mégsem egy reménytelen és
egy lehetetlen hely. Istennek volt, van és lesz népe a városban is.
Különös, hogy a Szentírás
egy kerttel kezdődik és egy várossal fejeződik be, a mennyei Jeruzsálemmel. Ez
az Isten városa. Bárcsak tudnánk úgy élni a földi városban, hogy egykor majd a
mennyeinek is lakosai lehessünk.
Olvasandó igék: 1Móz.4,17, 18,23-32,
Jer.29,7, Sof.3,12, Zsid.11,10, 13,14
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése