2012. március 12., hétfő

Lezing over Zevenburgen előadás holland nyelven Erdély történetéről


Verleden en heden van Zevenburgen


Lieve vrienden! Ik groet U allemaal in de naam van onze Heere Jezus Christus. Ik ben erg blij weer in Nederland te mogen zijn.
       Allereerst wil ik U iets over onze geschiedenis te vertellen. Vele Nederlanders begrijpen het moeilijk, hoe komt, dat we komen wel uit Roemenie, maar we zijn geen Roemenen, maar Hongaren. Hoe al velen van U weten in Roemenie, in het gedeelte, die Zevenburgen heet, leven nog bijna 2 miljoen Hongaren. Ons volk stamt uit het gebied van de berg Ural, dus verre Azie, onze voorvaderen hebben zich in het jaar 896 in Europa gevestigd. De Oerhongaren waren een nomade, heidense volk, met een erg goed georganizeerde leger. Onder de Koning Istvan {Steven} zijn de Hongaren net in het jaar 1OOO christenen geworden. Groot- Hongarije was toen in vorstendommem georganizeerd, de grootste en beroemdste vorstendom was Zevenburgen, dus de westerlijke deel van de huidige Roemenie, de gedeelte, die door de Karpaten omringd is.
       In de twalfde eeuw waren de Sachsen, de Duitsers neergezet, vanaf de verrtiende eeuw kwamen ook veel Roemenen, vanuit de Balkan, de huidige Bulgarije. De meesten van hun waren schapherders. Zo komt, dat in Zevenburgen leven al sinds meerdere eeuwen drie volkeren. De Duitsers zijn nu bijna verdwenen, ze zijn sinds 1975 naar hun moederland Duitsland geemigreerd. Hun getal is nu ongeveer 3O.OOO. De gouden tijd van Zevenburgen in het begin van de zeventiende eeuw, toe waren onze universiteiten zo beroemd, dat zelfs hoogleraren uit het westen kwamen om bij ons te werken. De getal van de Roemenen nam steeds toe, en zo was het mogelijk, dat na de eerste wereldoorlog, die Hongarije verloor en Roemenie gewon, Zevenburgen was tot Roemenie toegedaan. Zo leeft ons volk sinds 83 jaren in verdrukking, in een moeilijke minderheidssituatie.
       De reformatie heeft ons land al heel vroeg bereikt, eerst de lutherse invloed was het sterkst, maar heel snel, op de Synode van Tg-Mures Marosvasarhely(we zijn erg trots op !!!) in 1559 zijn de Hongaren tot de calvijnse reformatie overgegaan. De reformatie heeft helaas bij ons nooit de volksmassa doorgedrongen, onze kerk had wel een reformatorische leer, maar het was erg droog in het leven. Dit blijkt ook daaruit, dat aan het eind van de 16-de eeuw de unitarisme- een ultra vrijzinnige richting, die de Drieeenheid loochent- is tot bloei gekomen, grote kerken in grote steden waren door meerdere tientallen jaren unitarisch.
       Aan het begin van de 17-de eeuw, hadden wij achter elkaar drie beroemde gereformeerde vorsten, in Geneve één van hun heeft ook een staanbeeld onder andere reformatoren. Deze vorsten hebben een belangrijke rol gespeeld in de dertig jarige oorlog: ze hebben de zaak van de reformatie verdedigd in ons land.Helaas na deze drie vorsten kwam een vierde, en hij heeft grote fouten gemaakt. Hij wilde ook poolse koning worden, zonder de toestemming van de Turken. Als straf de Turken hebben de Tataren gestuurd om het jaar 166O, deze nomade volk heeft de grootste deel van de Hongaarse bevolking  in Zevenburgen uitgeroeid. Toen is de taalballance tussen de Roemenen en Hongaren veranderd, dit verschrikkelijke bloedverlies kon nooit meer ingehaald worden. Zo was de Diktaat van TRIANON in 1918 mogelijk geworden. Met deze diktaat heeft Hongarije twee derdel van zijn grondgebied, territorium en één derdel van de Hongaarse bevolking verloren. Deze gebieden en ongeveer 5 miljoen mensen kwamen toen onder de regering van andere staten, en deze vreemde regeringen hebben hun best gedaan om deze minderheid des te gauw te vernietigen. Er is een grote genade van God dat we nog überhaupt bestaan. De weststaten hebben later bekend en herkend dat deze beslissing niet goed was, dat ze hebben Europa daarmee niet gestabilizeerd, maar even omgekeerd, dat zo hebben zij sommige volken en culturen uit Europa naar Balkan uitgestoten.
We moeten ook vermelden, dat Hongarije was een botsingspunt tussen de Turkse Rijk en Westen van Europa. In het Middeneeuwen was Hongarije een sterk land, in het bijzonder onder de regering van de beroemde koning Mátyás(Matthias) wiens staanbeeld in de centrum van Cluj staat tot op de huidige dag.
Hij kon nog de Turkse vooruitgang nog beletten, tegenhouden, maar iets later in 1526 de Turken hebben Hongarije veroverd en bij Mohács de Hongaren hebben een grote nederslaag geleden.
Sinds die tijd is Zevenburgen een zelfstandige vorstendom geworden, met een Turkse protektoraat. De westelijke en de noordelijke kant kwam onder de heerschappij van de Habsburgse dinastie, ze hebben de poging gedaan om de reformatie helemaal uit te roeien. Dit ging zo ver, dat in de twede helft van de 17-de eeuw, de gereformeerde, de protestantse predikanten (er waren namelijk ook veeel luthersen) waren vóór de bloedgerichtshof gebracht en veroordeeld om levenslang op de galijen te werken.  Deze tijd, de tijdstrip tussen 1676 en 1686 wordt in de gereformeerde geschiedenisschrijving als „rouwjaartiende” genoemd, die was met de bevrijding van Michiel de Ruyter tot het eind gekomen. Deze daad van Michiel de Ruyter kan de Hongaars gereformeerde protestantisme nooit vergeten ,en blijft in de geschiedenis een schitterende ketting, die ons zo nauw samenbindt. Menselijk gezien we kunnen ons voortbestaan deze heldhaftige predikanten verdanken, die bereid waren voor het evangelie te lijden , maar ook desnoods te sterven. Hun voorbeeld heeft ook degenen geweldig versterkt, die dan 3OO jaar later in de tijd van het communisme vanwege hun geloof lijden en sterven moesten.
Aan het eind van de 17-de eeuw, kwam ook Zevenburgen onder de Habsburgen, zo begon de vervolging, de verdrukking van de gereformeerde ook in ons land. Ze hebben de rekatolizatie, dus het terugbrengen van de gereformeerden in de roomse kerk met vuur en wapen doorgevoerd, en er is hun gelukt zelfs 2 miljoen Roemenen ook in de roomse kerk te trekken, zo ie de grieks-katolieke kerk ontstaan. Deze kerk was in 1948 door de communisten in illegaliteit gedreven, degenen die niet bereid waren dit te doen waren tot zware gevangenisjaren veroordeeld, sommige van hun hebben 14 jaar gevengenis meegemaakt. Mijn vader leed samen met velen van zulke priesters.
De vervolging van de gereformeerden duurde tot het eind van de 18-de eeuw. Aan het begin van de 19-de eeuw kwam voor de kerk uiterlijk een grote bevrijding, maar tegelijkertijd binnen in de kerk de liberalisme en de rationalisme heeft net in deze tijd diepe wortelen geslaan en een grote schade aangericht. In Nederland en in de andere westeuropeese landen heeft de liberalisme de afscheidingen veroorzaakt, onze kerk bleef organizatorisch één, en in deze ene kerk waren alle richtingen vertegenwordigd. Dit is zo gebleven tot op de huidige dag. Daarom kun je zo moeilijk onze situatie met die van Nederland te vergelijken. Maar als tegenreactie op de liberalisme langzaam in onze kerk is een geestelijke vernieuwing begonnen. Zo als in Nederland de Nadere Reformatie een gezegende invloed had, bij ons de duitse pietisme heeft grote invloed gehad. In het bijzonder na de eerste wereldoorlog velen in onze kerk vonden de weg terug tot de Heilige Schrift. Dit was een grote genade, omdat de deels vernieuwde kerk was door de communisten niet meer te vernietigen. Hoewel de kerk was op de vervolging niet genoeg voorbereid, er waren toch heel vele predikanten en gemeenteleden, die bereid waren banden en gevangenis te dragen om Christus wil.
Hoe wij al vermeld hebben, de vervolging begon al in 1948 met het verbieden van de grieks-katolieke kerk. Helaas we moeten ook het feit vermelden, dat de ortodoxe kerk heeft een goede samenwerking met de communistische regering. De verdrukking nam steeds meer toe in de tijd van Stalin. Deze verdrukking was door de verschillende verdrukte volkeren niet op hetzelfde manier verdragen. We weten dat straks na de dood van Stalin dat de Oost-Duitsers hebben vel geprotesteerd tegen het communisme, dan in 1956 eerst de Polen, dan de Hongaren waren aan de beurt tegen het communisme op te staan. In Hongarije was een hele volksopstand, die door de russische tanken in bloed gesmoord was.
Na de afslaan, nederlaag van de Hongaarse revolutie in Roemenie is ook de mogelijkheid waargenomen de politische en de religieuze verdrukking te versterken. De Roemeense communisten waren tegelijkertijd ook grote nationalisten, zo hadden ze deze als een goede gelegenheid aangezien om de Hongaren en de Hongaarse kerk te verzwakken of ze beter dachten helemaal vernietigen te kunnen. Hun eerste doelpunt waren de historische kerken, dus niet alleen de gereformeerden, maar ook de roomsen.Deze was de tijd van de zog. „ideologische zuivering”, de communisten probeerden de meest ijverige leiders van ieder kerk in gevangenis te werpen. De kerk als uiterlijke organizatie was niet aangevochten, aangevallen, om in de richting van het Westen te kunnen bewijzen, dat hier een volle religieuze vrijheid  bestaat. Hun sluwe en geheime doel om de hele kerk in hun dienst te krijgen.
Er waren in Roemenie zo maar te zeggen geestelijke centra’s  zoals: Cluj, Tg-Mures, Zalau, waar de opwekking is al sinds lange begonnen. Tussen streepjes gezegd: in ons land de rechtzinnige, behoudende kring werd en wordt als opwekking genoemd. Er waren ook in de buurt van Oradea meerdere predikanten, ze hebben maandelijks vriendenkringen ne bijeenkomsten georganizeerd, en ze hebben elkaar wederzijds in het geloof bemoedigd. Hun gemeenschap was erg warm en levendig, ze waren erg vrolijk en ze hebben getuigenis afgelegd tegen ieder mens over hun levend geloof in Christus. Aan het eind van de 4o-er jaren ontstond ook aan het teologische Universiteit een kring met 9 leden, onder hun ook mijn vader. Met deze groep was toen was helaas één enkel professor eens. Maar ze hebben van de kant van de hoogleraren ook geen ondersteuning verwacht. Uit deze kring waren 8 in 1958 in gevangenis gekomen. Maar ook 13 gemeenteleden waren veroordeeld, die als geestelijke leiders van de opwekking beschouwd waren, ook drie vrouwen waren  in gevangenis gezet , één van hun was diakonisse. De geschiedenis van deze mensen is in 1995 in een boek verschenen, met de titel :In banden en gevangenis. Vorig jaar heb ik dit boek in het Nederlands vertaald, ik hoop dat binnen één maand zal in Uw taal verschijnen, zo dat ieder Nederlander ook lezen kan. De inleiding en de nawoord, door ds.Visky Ferenc geschreven geeft een goede doorblik over het verleden en heden van onze kerk. Dit boek is een persoonlijke getuigenis van degenen, die nog in leven waren, over degenen, die al eerder overleden waren hebben familieleden of vrienden geschreven.
Mijn vader verteld in zijn verhaal uitvoerig over de politische en geestelijke situatie van toen. Ons gezin is overigens een typische geval van de communistische tijd. Vanwege de oorlodg en nood, mijn vader is al heel jong ziek geworden, als hij zijn ambt begon viel hij weer in de ziekte terug, en zo op een wonderlijke manier hebben ze met mijn moeder in het ziekenhuis kennis gemaakt. Ze kwam uit Hongarije. Na de relatieve genezing van mijn vader ze hebben besloten te trouwen, mijn moeder ging terug naar Hongarije om de papieren voor de emigratie te regelen, maar toen kwam de hardste periode van het communisme, mijn moeder kreeg geen toestemming om naar Roemenie te gaan, mijn vader kreeg geen paspoort om naar Hongarije te gaan, zo hebben ze gedurende zeven jaren als bruid en bruidegom op elkaar gewacht.Als ze in juni 1956, nog even vóór de Hongaarse revolutie eindelijk de toestemming kreeg om te komen, kunt U voorstellen hoe blij ze waren. Over één maand zijn ze getrouwd, na één jaar huwelijk is mijn broer geboren, over drie maanden raakte ze weer zwanger, dat was ik. Ze konden zo gedurende 2O maanden in een gelukkige huwelijk leven en dan op 1O april 1958 in een nacht waren ze opgewekt door 7 geheimpolitisten, en na een degelijke huisonderzoek was mijn vader verslept. Ik werd pas na twee maanden geboren, maar mijn vader kon niks meer weten over mijn geboorte.  Als ik 6 weken oud was, vond in Tg-Mures de gerechtelijke , de juristische proces van mijn vader plaats. Daar is ook mijn moeder aanwezig, ze heeft me ook meegenomen, omdat ik borstvoeding kreeg , ik zat op haar armen. Toen de rechter van mijn vader vroeg: hoeveel kinderen hebt u, dan antwoordde hij: ik weet het niet. De rechter werd boos en vroeg: hoe kan dat. Toen riep mijn moeder uit de zaal:twee, twee jongens. In dit moment heeft mijn vader ter kennis gekregen, dat ik intussen geboren was. Een grote geschenk was, dat na het uitroepen van de vonnis, mij vader kreeg toestemming om 5 minuten met ons te zijn. Mijn moeder heeft verteld, dat ik ben op 12 juni geboren, en dat ik heet István (Steven).  Hij nam me in zijn schoot en hij kuste mij op mijn voorhoofd. Deze ontmoeting heeft hem begeleid gedurende zes en half jaren, in deze tijd kon hij niks van ons weten, en we konden ook niets van hem weten, we wisten alleen, dat hij een Gherla zat, want iemand is vrij gekomen, die hem daar ontmoette. De gevangenis was heel hard, ze mochten geen boeken, natuurlijk ook geen Bijbel hebben. Alleen in het laatste jaar kregen ze communistische kranten en de werken van Lenin en Marx te lezen, maar hoe U het best kunt begripen veel hadden ze niet aan. De communistische gevangenis was erg onmenselijk . Daar is werkelijkheid geworden, wat iemand treffend zei : humaniteit zonder diviniteit(zonder God dus) is bestialiteit. (beestachtigheid). Wie zou voorstellen, dat de communisten niet eens lucht voor de gevangenen gunnden. Van de medegevangenen hebben ze meer geleden, dan van de bewakers, want de zog. politische gevangenen waren met moordenaren en waanzinnigen samengezet. Mijn vader was bijna de hele tijd door ernstig ziek geweest, er is een wonder van God, dat hij heeft deze jaren overgeleefd. Als hij niet ziek was heeft hij talen geleerd. Helaas er was niemand van wie hij mocht Nederlands leren, maar hij heeft Duits, Frans en Engels goed aangeleerd.
Mijn vader beschouwde als een grote wonder, dat hij is in leven vrijgekomen, hij kon nog in een hele kleine en afgelegene gemeente 2O jaar dienst doen, en hij heeft 14 jaar ook nog zijn pensioen genoten in redelijke gezondheid, hij is vóór drie jaren overleden. Hij heeft nog ons grootgebracht en hij heeft beleefd, dat we allebei predikanten zijn geworden. God heeft nog één wonder gedaan, een gebed van hem wonderlijk gehoord en verhoord. Toen hijin Tg-Mures in voorarrest kwam, en hij moest daar binnengaan, zei hij tegen de Heer: o Heere, mijn vrouw is nu in verwachting, mocht u geven, dat als hij een jonge werd, dat hij mocht ook predikant worden, en geef dat hij ooit mag met de evangelie hier terugkomen, waar ik vanwege de evangelie binnengesloten was. God heeft dit gebed over 38 jaren wonderlijk verhoord, want in nov.1995 was ik naar Tg-Mures beroepen. Na een predikant, die de gevangeniszending begon, en zo in dec 1995 kon ik de dienst in de gevangenis overnemen. Ik ga niet alleen in de gevangenis van Tg-Mures, maar met een vriend uit Nederland ga ik in alle gevangenissen van Roemeneie, regelmatig komen we ook in de gevangenis van Gherla, waar mijn vader en anderen zaten, er is altijd een ontroerend belevenis voor mij, daar te zijn, en daar te mogen getuigen van de Heere.
In de gevangenis ze hebben verstaan, dat ze moesten daarom in de gevangenis komen, dat degenen , die binnen zaten zouden niet zonder evangelie blijven, in de communistische gevangenissen was namalijk niet geoorloofd , dat er predikanten mochten binnenkomen. Ze mochten niet binnenkomen, daarom waren ze binnengesloten, en zo kon hun getuigenis nog veel meer geloofswaardig en betrouwbaar zijn. De anderen konden zo niet zeggen: het is makkelijk voor Jullie, want Jullie komen alleen voor een paar uren binnen, Jullie leven in vrijheid. Zo heeft God verwerkelijkt , dat zijn Woord moge tot de rand der aarde hoorbaar zijn, zo als de profeten dit al eeuwen eerder voorgezegd hebben.
De christenen in die tijd hebben ervaren, dat in die tijd christelijk te leven was alleen door Gods kracht mogelijk. Mijn vader en de andere gevangenen hadden namelijk ook na de gevangenis geen makkelijke leven.
Hoe zit de huidige situatie van de kerk uit? Het is niet zo makkelijk daarover een mening te uiten. We zijn dankbaar, dat er eindelijk vrijheid kwam, dat de verdrukking is afgevallen. Maar helaas niet helemmal. Nu heeft de verdrukking fijnere vormen. De staat heeft onze eigendommem niet teruggegeven, de ortodoxe kerk, als staatskerk heeft veel meerdere voorrechten, dan wij, ze krijgen veel meer ondersteuning ,dan wij. Onze situatie als kerk is daarom erg moeilijk, want de ortodoxe kerk legt de nadruk niet op de Schrift, maar op de uiterlijke dingen, als liturgie en menselijke tradities. En in het bijzonder op de nationale belangen.
We zijn erg dankbaar voor de contacten, die er mochten tot stand komen in het bijzonder met de gemeenten van Nederland, dat er is zo veel christelijke literatuur binnenkomen, dat met finantiele hulp van buiten mochten zo veel kerken en gemeentecentras gebouwd worden. Maar helaas uit het westen komt niet alleen goeds, maar ook de liberalisme, de goddeloosheid, het najagen van geld en lusten. Een grote probleem in onze kerk is, dat de mensen zien daarin alleen een bolwerk van ons nationale identiteit, maar van verre niet, dat de kerk moet in eerste instantie een geestelijke gemeenschap zijn. Iemand zei onlangs: voor onze leiders is het meest belangrijk niet de geestelijke welzijn, niet dat de mensen zich zouden bekeren, maar de grote Hongaars gereformeerde eenheid. In Zevenburgen een reuze probleen is de emigratie. Vanwege de slechte economische situatie bijna alle jongeren emigreren naar Hongarije en andere landen, waar ze een betere toekomst hopen, zo onze gemeenten worden steeds meer vergrijsd. We begraven drie keer zo veel, als we dopen. In elk jaar alleen in onze bisdom zijn met 3-4 OOO mensen minder. We zijn erg bezorgd voor de toekomst van onze kerk. Maar we weten: de toekomst is in zijn handen. Hij heeft tot nu toe ons niet verlaten, hij zal ook in deze situatie een uitkomst geven.
                       

                                    SOLI DEO GLORIA.

                                    Tg-Mures, op 24 maart 2OO1    Ds.Lőrincz István


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése